Spring naar bijdragen

Kinderbijbels :D


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wij hadden 2 rode banden (1 OT en 1 NT), met eenvoudige zwartwit tekeningen (geen idee wie 'm gemaakt heeft). Daar lazen we niet als gezin uit, die waren van m'n vader geweest en op een gegeven moment heb ik ze zelf es doorgelezen puh2.gif

Sporadisch lazen we wel aan tafel uit de serie 'Heb je wel gehoord...' (bijbelse verhalen voor kinderen. Dus niet echt een kinderbijbel, het waren meestal hedendaagse verhalen die geïnspireerd waren op bijbelverhalen)

Daar hadden we de boeken voor 4 en 5 jaar van.

4 jaar: In de Gloria

8203.jpg

5 jaar: Goeie reis

143.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij lazen uit het Groot Vertelboek voor de Bijbelse Geschiedenis (die van Anne de Vries) en ook had ik veel boekjes van Kees de Kort waar later de Kijkbijbel op gebaseerd is. Ik vind de Kijkbijbel nog steeds de mooiste kinderbijbel, vanwege de tekeningen en verteltrant. Later, toen mijn broer en ik ouder waren, gingen we over op Het Boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...

Verhalen in kinderbijbel zijn vaak geromantiseerd heb ik het idee. En de personen worden ook vaak jonger in afgeschilderd dan ze eigelijk waren, althans zoiets staat me bij.

De kleine kinder-David en het pre-pubertje Isaak.En reken maar niet dat je in de kinderbijbel leest over dat David een grote groep gevangenen de ledematen ging afhakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Logisch ook, het zijn kinderen voor iets, kinderen moeten niet geconfronteerd worden met afgehakte ledematen (hoewel dat voor een generatie die videospelletjes speelt voor ze goed en wel kunnen lezen misschien weer wat anders ligt knipoog_dicht.gif). Wat ik storender vind, is dat sommige kinderbijbels zo'n makkelijk verhaaltje van de Bijbel maken, waarbij alles in harmonie gebracht wordt en gereduceerd wordt tot heldere levenslesjes. Je moet kinderen natuurlijk benaderen als kinderen, maar dat wil niet zeggen dat ze stom zijn en dat hun hoofd gaat ontploffen als ze eens geconfronteerd worden met een onopgeloste vraag of een verhaal zonder in twee zinnen weer te geven moraal. Net die behandeling van de Bijbel zorgt er voor dat ze hem niet meer willen lezen eenmaal hun leeftijd uit twee cijfertjes begint te bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daarom vond ik die vertelboeken van Anne de Vries juist zo sterk, daarin worden juist de verhalen gedetailleerd verteld en ook sterk vanuit het geloof. Na het lezen van die kinderbijbel heb je niet het idee dat de bijbel een soapserie is van allemaal vreemde en primitieve mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Logisch ook, het zijn kinderen voor iets, kinderen moeten niet geconfronteerd worden met afgehakte ledematen (hoewel dat voor een generatie die videospelletjes speelt voor ze goed en wel kunnen lezen misschien weer wat anders ligt
knipoog_dicht.gif
).

Hehe, voor kinderen kunnen verhalen vaak juist niet gruwelijk genoeg zijn, zo had ik eens begrepen. Daarom zijn griezelverhalen zoals die van Paul van Loon zo populair bij kinderen. Ik denk dat we kinderen daarin heel erg onderschatten en we ze misschien enkel vervelen met te brave verhaaltjes. Dus tja, als je dan toch de Bijbel hebt... devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hehe, voor kinderen kunnen verhalen vaak juist niet gruwelijk genoeg zijn, zo had ik eens begrepen. Daarom zijn griezelverhalen zoals die van Paul van Loon zo populair bij kinderen. Ik denk dat we kinderen daarin heel erg onderschatten en we ze misschien enkel vervelen met te brave verhaaltjes. Dus tja, als je dan toch de Bijbel hebt...
devil.gif

Oh, euh, geen idee, ik was zo'n bangig kindje dat nachten wakker lag van enge, gruwelijke boeken. Ik slaap nog steeds met het licht aan als ik Stephen King lees ofzo. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waroom moet je onzin lezen ?

wat leer je er nu van?

ik had een boek het ging over een meisje

met hoofdpijn wat leer je er van ?

gr. doeloosje

Een kinderbijbel over een meisje met hoofdpijn? Als je het zo brengt kan ik er ook niks van maken. Wat je leert van kinderbijbels is de verhalen redelijk kennen, beetje de wie-wat-waar feiten van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wist je dat:

Kinderbijbels een hoop invloed hebben gehad op de beeldvorming heden ten dage bij volwassen?

Verhalen die volwassenen aandragen uit het Oude Testament 80% direct herleidbaar zijn tot de kinderjaren, doordat het makkelijk te vertellen verhalen op school zijn?

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wist je dat:

Kinderbijbels een hoop invloed hebben gehad op de beeldvorming heden ten dage bij volwassen?

Verhalen die volwassenen aandragen uit het Oude Testament 80% direct herleidbaar zijn tot de kinderjaren, doordat het makkelijk te vertellen verhalen op school zijn?

smile.gif

Wisten deed ik het niet, maar verbazen doet het mij allerminst.

Waar haal je dit overigens vandaan?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wisten deed ik het niet, maar verbazen doet het mij allerminst.

Waar haal je dit overigens vandaan?
smile.gif

Dit kwam naar voren bij de cursus Theologie Voor Gemeenteleden bij het onderdeel Oude Testament. smile.gif

De vraag die gesteld werd was: Schrijf 10 tekstgedeelten op die je aanspreken uit het OT. Geef je favoriet aan en wat je denkt dat het belangrijkste verhaal is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Quote:

Wist je dat:

Kinderbijbels een hoop invloed hebben gehad op de beeldvorming heden ten dage bij volwassen?

Ja dat wist ik. Ik heb tot vrij recent gedacht dat toen Noach de ark bouwde, de zondaars hem keihard uitlachten. Met dank aan Anne de Vries.

Momenteel lees ik 'Woord voor woord' (deel 1:oude testament), de kinderbijbel van Karel Eykman. Ik ben 28 jaar.

widegrin.gif

Ik heb nl. mijn kinderbijbelobsessie nieuw leven ingeblazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan iemand zich een kinderverhaal herinneren over een man die van God een koe kreeg? Hij mocht deze koe een aantal keer per dag melken (ofzo) en meer niet. Toen deze boer de koe vaker ging melken kwam er bloed uit de uiers.

Ik weet niet helemaal exact meer hoe het verhaal ging (zelf niet precies de grote lijnen) maar niemand weet mij te vertellen hoe het verhaal ging puh2.gif

Ik heb het heel vroeger eens gelezen of voorgelezen gekregen, alleen m'n moeder weet van niets. Dan zal het bij de basisschool tijdens godsdienst zijn geweest... Whatever.. Iemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Héél apocrief, hoop ik, want er gaat mij ook geen enkel belletje rinkelen (en dan zou het zo beschamend zijn als dit het openingsverhaal van 1 Makkabeeën is ofzo widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er gaat bij mij wel een belletje rinkelen, maar ik ben katholiek dus dat maakt de kans dat het een bijbelverhaal is weer een stuk kleiner puh2.gif

Maar ik heb meer het idee dat het in filmvorm was, zou dat kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden een hele hoop kinderbijbels waar we uit lazen. Ja ik weet het, wat wil je dan in een domineesgezin. Wat me nog erg bijstaat zijn de boekjes die voortkomen uit de kijkbijbel (als ik het goed heb). Hester had het in haar post over Bartimeús die zo'n rood hoofd had, die kan ik me ook nog wel herinneren. :#

Wij mochten elke zondag, omstebeurten, een boekje voorlezen uit die serie. En minstens 1x in de vier weken kwam het boekje van Bartimeús aan tafel. Dit vooral vanwege de passage waarin hij om Jezus roept. Dan heeft hij op het plaatje inderdaad een heel rood hoofd en z'n mond staat heel wijd open. Het was dan een beetje de sport wie het hardst kon gillen en wie z'n mond het verst open kreeg. Als je dan nog een rood hoofd kreeg, was je helemaal de koning. Mijn zus won altijd!

[Edit]

Zoiets als dit. Dit is het plaatje voor het beruchte plaatje. Op dat plaatje zie je dit beeld, maar dan een schreeuwende mond, rodere wangen en zn ogen dicht. Heel hilarisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid