Spring naar bijdragen

Kinderbijbels :D


Aanbevolen berichten

Graag wil ik het hebben over een aspect wat iedereen die is opgegroeid als christen wel kent; de kinderbijbels. Alhoewel de meeste mensen hier wel toe zijn aan vast voedsel is het af en toe gewoon fijn om eens een teug melk te nemen en terug te bladeren in een kinderbijbel.

Laatst kwam ik in mijn boekenkast de kinderbijbel tegen van Anne de Vries, het Groot Vertelboek voor de Bijbelse Geschiedenis. Alhoewel de eerste druk uit 1939 is en het taalgebruik inderdaad een beetje ouderwetsch heb ik deze toen ik hem kreeg voor mijn vijfde verjaardag van voor naar achter doorgewerkt, niet op de laatste plaats vanwege de prachtige tekeningen van C. Jetstes die erin stonden. De verhalen waren goed te behappen voor mij en de tekeningen waren prikkelend omdat ze levensecht leken.

Naar mijn idee is deze kinderbijbel nimmer geëvenaard. Tegenwoordig heb je de kijkbijbel die heel veel kinderen hebben gezien, maar daarvan vond ik de tekeningen niet gaaf genoeg. De tekeningen waren wel weer gaaf in een stripbijbel( de stripbijbel voor kinderen, niet die 'Hij leefde onder ons') maar het verhaal was weer minder in deze versie.

Maar goed, welke hebben jullie in jullie jeugd versleten en welke heeft nu jullie voorkeur?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vroeger lazen wij na het eten altijd uit deze bijbel:

Kleuterbijbel_Evert_Kuijt_122.jpg

Als ik het plaatje alleen al zie, krijg ik zo'n nostalgie-gevoel. Na het toetje mocht ik altijd bij mijn vader op schoot zitten en dan las hij uit de bijbel. Het taalgebruik was ook zo mooi, een beetje betuttelend-belerend-lief-gereformeerd.

Op de zondagsschool was er de Kijkbijbel:

Kijkbijbel_onder_handbereik_Effatha-Guyotgroep_102.jpg

Als kind vond ik de tekeningen heel lelijk, zo donker en grof. Wat me vooral bijstaat: het rode hoofd van Bartimeus. widegrin.gif

Welke kinderbijbel nu mijn voorkeur heeft, weet ik niet. Daarvoor heb ik me er nog niet genoeg in verdiept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er geen enkele versleten, maar wel als - toen al niet meer gelovig - kind aan het einde van de lagere school, één geleend bij de bieb. Vond het wel mooie verhalen.

Waar ik nu op let als ik er één koop voor bijv een nichtje: dat de afbeeldingen, m.n. van de kruisiging, niet te expliciet zijn. Zulke dingen kunnen de rest van je leven blijven hangen als het te gruwelijk is (voor een klein kind is het dat al snel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij hebben nog steeds die van Evert Kuijt. We lezen er alleeen nooit meer uit
widegrin.gif

Offtopic: De Bijbel uitlezen is één ding, maar uit de Bijbel lezen? clown.gif Wat is dat toch met 'lezen uit de Bijbel ' en 'lezen in een (willekeurig) boek'? Misschien ontstaan omdat de Bijbel vaak hardop wordt (voor)gelezen?

* Etymologisch geïnteresseerd, zoals altijd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom wateengedoe2,

Volgens mij wordt het begrip "uit de Bijbel lezen" ook alleen gebruikt bij voorlezen. En dat hoor ik vaak ook terug als men spreekt over iemand die uit een ander boek voorleest. Net zoals ik ook vaak genoeg hoor dat iemand zegt zus en zo in de Bijbel te hebben gelezen, of dat degene gewoon zegt de Bijbel te lezen.

Eigenlijk hoor ik dat laatste nog het vaakst: "Ik las vandaag de Bijbel/een ander boek."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, ik vond die Kijkbijbel op de P.C. basisschool wel mooi. En dan zo'n lichtgevende Jezus! smile.gif

(En dan nog zo´n viltbord op de zondagschool widegrin.gif Bv. spannend verhaal over Zacheus of de Emmausgangers. Altijd dezelfde figuranten in andere verhalen.)

Kent iemand ook de serie van stripboek ´De Bijbel in beeld´?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom wateengedoe2,

Volgens mij wordt het begrip "uit de Bijbel lezen" ook alleen gebruikt bij voorlezen. En dat hoor ik vaak ook terug als men spreekt over iemand die uit een ander boek voorleest. Net zoals ik ook vaak genoeg hoor dat iemand zegt zus en zo in de Bijbel te hebben gelezen, of dat degene gewoon zegt de Bijbel te lezen.

Eigenlijk hoor ik dat laatste nog het vaakst: "Ik las vandaag de Bijbel/een ander boek."

Bedankt! Opgelost party.gif

En dan nu weer BOT

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet meer welke het was, maar mijn broer las pas voor uit een kinderbijbel die wij vroeger thuis ook hadden en ik schrok van het taalgebruik. Het ging over 'de toorn des Heeren' en dat soort uitdrukkingen. Waarschijnlijk las hij het ook vooral voor uit jeugdnostalgie dan om zijn kinderen iets mee te geven want die snapten er niet al te veel van puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze hadden wij, en nog een *gaat denken*

Man! Heten alle Gereformeerden Vreugdenhil ofzo? dis.gif

TROS.PNG

Maar wat had ik als KinderBijbel... Wij hadden wel zo'n boekje voor kinderen van de JG's. En je kunt zeggen wat je wil, maar altijd zulke mooie plaatjes. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden er een paar, maar ik weet niet meer hoe ze heetten. Mijn favoriete was een behoorlijk grote met heel kleurrijke (en soms eigenlijk een beetje expliciete, die van de zondvloed bvb was nogal griezelig) afbeeldingen, echt mooi. Vooral de verhalen van Mozes in Egypte vond ik geweldig, want de Egyptische prinsessen waren zo mooi, met kleurrijke halssnoeren enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mijn bijbelkring zijn we nu bezig om de ouwe bekende kinderbijbelverhalen eens door te lezen in diverse kinderbijbels (waaronder die van Anne de Vries). Dit proberen we dan naast de échte bijbel te zetten en proberen we te analyseren welke vooroordelen of misvattingen er soms in die bekende vertellingen zitten. Bij de opvoeding worden sommige verhalen op een bepaalde manier gepresenteerd wat soms nog tot in je volwassen leven in je hoofd kan blijven zitten. Zo zat ik bijvoorbeeld met het idee dat toen Noach de ark bouwde 1) de mensen hem uitlachten en 2) dat Noach ze in feite een oproep tot bekering presenteerde aan de toenmalige bevolking. Maar niets van dat alles kom je in die geschiedenis tegen. Zo zijn er nog tal van zaken die in kinderbijbels worden voorgesteld die niet naar de Schriften zijn. Als ik zelf kinderen zou hebben weet ik niet of ik ze die verhalen op die manier bij zou willen brengen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden er ook diverse, zal eens gaan graven bij mijn ouders. Vond ze erg mooi.

Minpuntje heb ik ook: Je kan er als jong kind makkelijk door beïnvloed worden, en dan als volwassene nog steeds met die vastgeroeste verhaalbeelden zitten (die 'kinderachtig' gemaakt zijn), omdat je die verhalen 100 maal als kind gehoord hebt. Dan kan je de achterliggende boodschap / samenhang uit het oog verliezen.

Natuurlijk is veel (in zekere zin alles) in de kerk erop gericht om de volwassene te helpen de volwassen boodschap van de bijbel te begrijpen, maar ik denk dat het beeld wat ik hierboven schets bij vele mensen speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid