Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

zoals sommigen van jullie weten ben ik vorig jaar begonnen de opleiding SPH, maar hier na een paar maanden weer mee gestopt. Ben niet zo'n schoolmens enzo knipoog_dicht.gif

Ik zit er nu over te denken om zo'n thuisstudie te gaan doen van de LOI, en je hebt er nog een paar...

Is dit aan te raden? en waar kan ik dit het beste doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het niet weten of dat wat aan te raden is. Hangt van jezelf af.

Voor mezelf zou het helemaal niks zijn, zo'n zelfstudie. M'n hele studie zou er aan gaan en ik zou het sociale contact enorm missen en het lijkt me ook niks om de colleges te missen, gebrek aan de faciliteiten van de campus, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mij werkt het dan juist weer wel. Ik raak minder afgeleidt door leraren en andere sociale dingen.

Ja das ook een beetje mijn probleem.. plus dat ik een schoollokaal al demotiverend vindt werken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou het niet weten of dat wat aan te raden is. Hangt van jezelf af.

Voor mezelf zou het helemaal niks zijn, zo'n zelfstudie. M'n hele studie zou er aan gaan en ik zou het sociale contact enorm missen en het lijkt me ook niks om de colleges te missen, gebrek aan de faciliteiten van de campus, etc.

Zegt iemand die een studie doet die in de zelfstandigheids/ einzelgänger top 10 vermoedelijk een heel hoge positie inneemt. knipoog_dicht.gif

Het moet je liggen. Vandaag werk ik thuis, en het voordeel is inderdaad dat je aan allerlei sociaal gedoe ontkomt. Nadeel is dat hier een wc nog schoongemaakt moet worden, dat hier al mijn cd's liggen, dat het hier heerlijk warm en gezellig is. Kortom je moet jezelf thuis kunnen afzonderen, jezelf discipline kunnen opleggen.

Overigens is er op mijn werk ook 0,0 controle op wat ik doe, en óf ik iets doe, dus voor mij maakt het geen moer uit waar ik zit, ik ben overal even onproductief knipoog_dicht.gif Maar daar hangt het dus ook van af: jouw karaktereigenschappen (geconcentreerd? gedisciplineerd?) en dan kijken hoe je werkplek zich verhoudt tot je thuissituatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die discipline wordt nog even hard oefenen
knipoog_dicht.gif

Als je dit al zegt dan zou ik niet snel aan een thuisstudie beginnen.

Je bent SPH gaan doen, dat betekent dat je een mensen-mens bent, van sociale contacten houdt. Je bent 21 en je zegt zelf dat je hard aan discipline moet oefenen. Dan moet je echt geen thuisstudie gaan doen. Als ik om me heen kijk zijn mijn meeste medestudenten gestrand op zelfdiscipline en hebben vele die nog niet gestrand zijn hier grote problemen mee.

Verder staat er in je profiel bij werk: Werk met verstandelijk gehandicapten. Als je niet van het klaslokaal idee houdt, ga dan via je werk een studie doen, werken leren ofzo, duaal of deeltijd. Dan is het klaslokaalgehalte aanzienlijk laag, krijg je al een leuk inkomen en is je studie veel beter vol te houden omdat je al gelijk in de praktijk aan het werk ben. Je kunt alles wat je leert gelijk praktisch toepassen en het is geen vage toekomstmuziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je dit al zegt dan zou ik niet snel aan een thuisstudie beginnen.

Je bent SPH gaan doen, dat betekent dat je een mensen-mens bent, van sociale contacten houdt. Je bent 21 en je zegt zelf dat je hard aan discipline moet oefenen. Dan moet je echt geen thuisstudie gaan doen. Als ik om me heen kijk zijn mijn meeste medestudenten gestrand op zelfdiscipline en hebben vele die nog niet gestrand zijn hier grote problemen mee.

Verder staat er in je profiel bij werk: Werk met verstandelijk gehandicapten. Als je niet van het klaslokaal idee houdt, ga dan via je werk een studie doen, werken leren ofzo, duaal of deeltijd. Dan is het klaslokaalgehalte aanzienlijk laag, krijg je al een leuk inkomen en is je studie veel beter vol te houden omdat je al gelijk in de praktijk aan het werk ben. Je kunt alles wat je leert gelijk praktisch toepassen en het is geen vage toekomstmuziek.

Mn SPH heb ik in deeltijd gedaan.. maar die ene keer in de week was gewoon echt al teveel school

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Quote:

Hoi allemaal,

zoals sommigen van jullie weten ben ik vorig jaar begonnen de opleiding SPH, maar hier na een paar maanden weer mee gestopt. Ben niet zo'n schoolmens enzo
knipoog_dicht.gif

Ik zit er nu over te denken om zo'n thuisstudie te gaan doen van de LOI, en je hebt er nog een paar...

Is dit aan te raden? en waar kan ik dit het beste doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je probeert wat duidelijker te verwoorden waarom het hele idee "school" niet werkt voor jou (je zegt bvb dat je een klaslokaal demotiverend vindt, waarom? wat is er demotiverend aan?), is het misschien ook makkelijker om na te gaan of thuisstudie een oplossing zou zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met thuisstudies? En bij wie doe je dit?

Ik studeer thuis, inderdaad. Het werkt alleen goed als je zelfdiscipline hebt en je jezelf kunt motiveren.

Ik studeer bij de Open Universiteit, algemene cultuurwetenschappen. De OU is kwalitatief goed.

Voor mij zijn de voordelen legio, de nadelen heb ik nog niet echt ontdekt, behalve dan dat de voordelen soms ook een nadeel kunnen zijn, als je niet zelfstandig ingesteld bent bijvoorbeeld is een nadeel dat je ontzettend veel zelf moet doen. Ook jezelf motiveren, zelfstandig een hoog studietempo vasthouden, zijn dingen die je wel moeten liggen, anders is het niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor opleiding zou je willen doen dan? Iets als SPH als thuisstudie lijkt me totaal niet werken. Beetje tegenstrijdig om een sociale studie in je uppie thuis te doen... Bovendien, als je een studie als SPH al niet trekt, dan vraag ik me af of je uberhaupt wel een studie moet gaan doen. Ik zit zelf in het tweede jaar SPH en ik vind het niet een typische 'schoolse' studie. Het zijn bijna allemaal doe-vakken en als je al een theorievak hebt, wordt het superpraktisch ingevuld...

Als je geen zelfdiscipline hebt (net als ik) zou ik het ook absoluut afraden. Ken jezelf... Als je je al niet eens kan motiveren om 1 dag per week naar school te gaan, hoe denk je je dan te gaan motiveren om thuis aan de slag te gaan en consequent bezig te blijven? Ik heb juist die druk van school nodig om m'n opdrachten op tijd af te maken.

Iemand die ik ken heeft een thuisstudie gedaan en heeft er geloof ik 6 jaar over gedaan, hij vond het iig absoluut GEEN aanrader...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat voor opleiding zou je willen doen dan? Iets als SPH als thuisstudie lijkt me totaal niet werken. Beetje tegenstrijdig om een sociale studie in je uppie thuis te doen...

Nee hoor, lijkt me geen probleem.

En waarom zou je een sociale studie per se met mensen m je heen moeten doen?

Quote:
Bovendien, als je een studie als SPH al niet trekt, dan vraag ik me af of je uberhaupt wel een studie moet gaan doen.

want?

Quote:
Ik zit zelf in het tweede jaar SPH en ik vind het niet een typische 'schoolse' studie. Het zijn bijna allemaal doe-vakken en als je al een theorievak hebt, wordt het superpraktisch ingevuld...

Dan doe je een andere SPH dan ik hebg edaan denk ik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is eigenlijk de reden waarom je bent gestopt met je vorige studie? Waarom ben je geen 'schoolmens'?

Thuis studeren lijkt me zelf helemaal niks. Contact met docenten en klasgenoten vind ik wel belangrijk. Het geeft je soms inzichten die je niet krijgt uit boeken. En het leert je vooral hoe je met mensen om moet gaan. De kans is groot dat je die sociale vaardigheden in een latere baan nodig hebt, want dan is het lang niet altijd mogelijk om thuis te werken.

Je kunt ook proberen een praktijkgerichte studie te vinden. Ik weet niet waar je hebt gestudeerd, maar het verschilt denk ik ook wel per school. En dan heb je tenminste ook nog het contact met mede-studenten.

Maar goed, dat ben ik, het ligt voor iedereen weer anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hoor, lijkt me geen probleem.

En waarom zou je een sociale studie per se met mensen m je heen moeten doen?

Ik zeg ook niet dat je een sociale studie met mensen om je heen moet doen, maar doorgaans zijn SPH'ers het type mens dat graag anderen om zich heen hebben, ook qua studie.

Quote:

want?

Dat leg ik uit als je doorleest. smile.gif

Quote:

Dan doe je een andere SPH dan ik heb gedaan denk ik

Dat kan. Maar dat verandert niks aan het feit, dat thuisstudie niet veel minder schoolser zal zijn denk ik. smile.gif

btw, leuke sig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

btw, leuke sig
knipoog_dicht.gif

ach engel.gif


Samengevoegd:

Quote:

Wat is eigenlijk de reden waarom je bent gestopt met je vorige studie?

Motivatie was weg, deels door medeklasgenoten die zich niet inzetten, deels door de laksheid van de mentor die ons aan ons lot over liet.

Quote:
Waarom ben je geen 'schoolmens'?

Ik ben niet het type die stil wil zitten in een klas, zelfs niet voor 1 dagje, dat is niks voor mij

Quote:
En het leert je vooral hoe je met mensen om moet gaan. De kans is groot dat je die sociale vaardigheden in een latere baan nodig hebt, want dan is het lang niet altijd mogelijk om thuis te werken.

Die sociale vaardigheden zijn bij mij het punt niet, dat heb ik nu wel geleerd en werk dagelijks met minstens 3 a 4 collega's

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een thuisstudie moet je ongetwijfeld ook regelmatig een hele tijd stilzitten achter een scherm of cursussen, én dan nog zonder het sociale contact wat college-uren fijn maakt (lekker de puber uithangen en briefjes doorgeven als de prof z'n rug draait enzo knipoog_dicht.gif), zou je daar niet mee in de problemen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Motivatie was weg, deels door medeklasgenoten die zich niet inzetten, deels door de laksheid van de mentor die ons aan ons lot over liet.

Dus het lag meer aan de houding van die klasgenoten en die mentor, dan aan het fenomeen 'school'. Er zijn namelijk ook zat mensen die zich wel inzetten voor het studie en mentoren die wel hun best doen.

Quote:
Ik ben niet het type die stil wil zitten in een klas, zelfs niet voor 1 dagje, dat is niks voor mij

Bij een thuisstudie moet je nog meer stilzitten dan op een school, want dan komt het helemáál aan op studeren. Ik zou dan eerder een praktijkgerichte studie kiezen.

Quote:

Die sociale vaardigheden zijn bij mij het punt niet, dat heb ik nu wel geleerd en werk dagelijks met minstens 3 a 4 collega's

Oké, dan is het voor die reden niet nodig. Maar dan nog mis je een hoop inzichten en gezelligheid als je thuis gaat zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid