Spring naar bijdragen

Wereldgodsdiensten en christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

Tja het blijft vreemd hier in dit huis Credible,in anderen forumhuizen is strootman allang weg daar niemand meer reageert en over gaat op de orde van de dag .Wereldgodsdiensten en het Christendom is alzo een belediging,het moet zijn Christendom en de zogenaamde wereldgodsdiensten,en wij weten allen dat er maar een ware eeuwige wereldgodsdienst is het((( Christendom ))) tot eeuwig behoud van alle rassen talen en volken.

Het Christendom de allergrootste wereldgodsdienst die groeit als kool.

Allen tong zal Hem Jezus Christus belijden allen knie zal voor Hem Jezus Christus buigen.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.

Deze 2 door elkaar gehaalde uitspraken van de bijbel heb ik nooit tegengesproken. Zal ik ook nooit tegenspreken! Maar zij betekenen beslist niet wat u denkt! Want de Jezus Christus waarover Paulus het heeft, is niet Jezus van Nazareth, maar dat bent u en ik en wij allemaal(2 Kor.13.5).

Dat het christendom groeit als kool, gelooft u zelf niet, of u bent stekeblind. Het neemt met de week af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Deze 2 door elkaar gehaalde uitspraken van de bijbel heb ik nooit tegengesproken. Zal ik ook nooit tegenspreken! Maar zij betekenen beslist niet wat u denkt! Want de Jezus Christus waarover Paulus het heeft, is niet Jezus van Nazareth, maar dat bent
u
en ik en wij allemaal(2 Kor.13.5).

Wat een onzin. Wij zijn Jezus niet, maar Jezus leeft in ons.

Dit staat er namelijk: Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef. U weet toch van uzelf dat Jezus Christus in u is? Als dat niet zo is, dan hebt u de proef niet doorstaan.

Kijk als u wilt maar eens naar het dik gedrukte.

Van iemand die laat zien dat hij de Bijbel veel leest, had ik toch wel meer verwacht... Sorry

Quote:
Dat het christendom groeit als kool, gelooft u
zelf
niet, of u bent stekeblind. Het neemt met de week af!

Ok, zou u zo vriendelijk willen zijn mij laten zien waar u dat vandaan heeft?

Ik lees

hier

en hier

en hier ook al

Iets anders namelijk, dus wat bronnen zullen erg op prijs gesteld worden door mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees

Iets anders namelijk, dus wat bronnen zullen erg op prijs gesteld worden door mij.

De twee christelijke bronnen zijn niet echt serieus te nemen. Wikipedia laat slechts een langzame groei zien. In West-Europa waaronder de benelux is een scherpe daling waar te nemen van bijna 100% christelijk in NL naar 54% in een paar generaties volgens deze bron:

Quote:
Het christendom wordt in Nederland vertegenwoordigd door twee grote kerkgenootschappen: het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap in Nederland (RKK) en de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Van de Nederlanders van 18 jaar en ouder behoorde (volgens het CBS) eind 2004 30% tot de rooms-katholieke Kerk en 17% tot de PKN. Daarnaast is rond 4% van de Nederlanders aangesloten bij een gereformeerd kerkgenootschap en 3% bij een van de overige kleine christelijke kerkgenootschappen, zoals de uiteenlopende evangelicale en pinksterkerken, de Oudkatholieke Kerk, de Apostolischen en de Algemene Doopsgezinde Sociëteit. 41% van de Nederlandse bevolking behoorde niet tot een kerkelijke gezindte. Hoewel de christenen dus een kleine meerderheid in Nederland vormen en in de negentiende eeuw nog bijna alle Nederlanders christelijk waren, is Nederland strikt genomen geen christelijke staat. In de Nederlandse Grondwet en het Burgerlijk wetboek is de scheiding tussen kerk en staat vastgelegd. De vrijheid van godsdienst strekt zich uit tot iedere ingezetene van Nederland, dus ook tot de leden van het koninklijk huis. Hoewel deze laatsten traditioneel lid zijn van de Nederlandse Hervormde Kerk, inmiddels de Protestantse Kerk in Nederland, zijn er in de laatste decennia veel katholieke en onkerkelijke leden aangetrouwd, zoals de vrouw van de kroonprins, prinses Máxima.

link

en dan kun je er gerust vanuit gaan dat het aantal werkelijke christenen een stuk lager is. Ik kan in mijn vrienden en kennissenkrink 10-tallen ongelovigen opnoemen die officieel christen (met name RKK) zijn maar ongelovig zijn.

In NL is het christendom aan het verdwijnen als sneeuw voor de zon. Binnen afzienbare tijd zal het christendom een minderheid zijn. Geef het een jaar of 15 oid als we de 50% grens passeren. In werkelijkheid zitten we er al een heel eind onder denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De twee christelijke bronnen zijn niet echt serieus te nemen. Wikipedia laat slechts een langzame groei zien. In West-Europa waaronder de benelux is een scherpe daling waar te nemen van bijna 100% christelijk in NL naar 54% in een paar generaties volgens deze bron:

[...]

Het waren even 3 snelle grepen, want ik moest werken, dus echt inhoudelijk heb ik er niet opgekeken. Maar kijk is rond bij google en je vind genoeg flower.gif

Quote:
en dan kun je er gerust vanuit gaan dat het aantal werkelijke christenen een stuk lager is. Ik kan in mijn vrienden en kennissenkrink 10-tallen ongelovigen opnoemen die officieel christen (met name RKK) zijn maar ongelovig zijn.

Goed punt.

Quote:
In NL is het christendom aan het verdwijnen als sneeuw voor de zon. Binnen afzienbare tijd zal het christendom een minderheid zijn. Geef het een jaar of 15 oid als we de 50% grens passeren. In werkelijkheid zitten we er al een heel eind onder denk ik.

Binnen Nederland ja. Juist waar ondedrukking heerst zie je dat de Christelijke kerk groeit. Denk aan China, Noord Korea enz. In Nederland heerst juist geen onderdrukking en kan dat de oorzaak zijn dat de kerk leegstroomt.

Om te weten of het Christendom groeit, lijkt het me ook handig om over de hele wereld te kijken, en niet alleen naar Nederland. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen Nederland ja. Juist waar ondedrukking heerst zie je dat de Christelijke kerk groeit. Denk aan China, Noord Korea enz. In Nederland heerst juist geen onderdrukking en kan dat de oorzaak zijn dat de kerk leegstroomt.

Om te weten of het Christendom groeit, lijkt het me ook handig om over de hele wereld te kijken, en niet alleen naar Nederland.
knipoog_dicht.gif

Het christendom groeit, maar minder dan de aanwas van de wereldbevolking, dus verhoudingsgewijs krimpt het. En dat onderdrukkingsverhaal.... Ik denk dat het meer om een desinformatieverhaal gaat.


Samengevoegd:

Quote:

Persoonlijk vind ik kerkgang een uitstekende maat. Wie werkelijk christelijk gelooft, gaat naar de kerk, durf ik toch wel te beweren. Misschien niet elke week, maar ook niet alleen met kerst.

50% lijkt me exceptioneel optimistisch.

Als je dat als maat neemt: 10%?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het christendom groeit, maar minder dan de aanwas van de wereldbevolking, dus verhoudingsgewijs krimpt het. En dat onderdrukkingsverhaal.... Ik denk dat het meer om een desinformatieverhaal gaat.

Verhoudingsgewijs misschien. Maar daar ging het niet om.

Christendom groeit met 1.25% als ik Wikipedia moet geloven. Dat betekent dat als er 2 miljard christenen zijn er in 1 jaar pakweg 2,5 miljoen bijkomen.

Dus in verhouding krimpt het dan, maar in aantal komt het erbij. En dus is er groei in het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de wetenschap (Habermas) speekt men wel eens over het 'post secular era'.

Waar dit op slaat: Vroeger was er een hippe gedachte dat religie op z'n retour was. Dat zag je al van vanaf het einde van de middeleeuwen, dat de wereld seculariseerde en dit was een trend die zich doorzette tot aan nu.

Helaas voor de aanhang, maar vorige eeuw kwam men er achter dat dit nergens op sloeg. Religie is helemaal hip op aarde. Zelfs dus die oude religies als, bijvoorbeeld het christendom en de Islam doen het juist heel goed. Of dat nou Azië of het westen (de VS) is. Wat blijkt nou, West Europa is nou juist de rare afwijking in de wereld, als het gaat om secularisatie. En binnen W-Europa staat Nederland toch wel aan de secularisatie top. Wij zijn de afwijking. En zelfs bij ons zie je dat religie weer terrein aan het winnen is, al is dat helaas niet altijd in de vorm die ik graag zie (iets-isme achtige new age toestanden).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en hoewel je al zo vaak er op bent gewezen dat dit niet waar is, blijf je deze leugen maar herhalen. Dat maakt je ofwel kwaadaardig dom, ofwel leugenachtig, ofwel onbetrouwbaar, ofwel geïndiceerd voor Korsakow.

Wanneer breekt
eindelijk
eens het fatsoen door, en ga je eens in een eerlijk gesprek?

Ik ben niet kwaadaardig, dom, ofwel leugenachtig, ofwel onbetrouwbaar, ofwel geindiceerd voor Korsakow. Want er zijn 2 openbaringsgodsdiensten, namelijk het christendom en de islam, die zich beroepen op zogenaamde historische gebeurtenissen. Dit kan niet anders betekenen dan wie niet in gelooft in die zg.historische gebeurtenisen, de boot mist!

En heb ik iemand wel eens beschuldigd van kwaadaardigheid, domheid, leugenachtigheid, onfatsoen, enzovoord? Behoort dit dan tot uw godsdienst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben niet kwaadaardig, dom, ofwel leugenachtig, ofwel onbetrouwbaar, ofwel geindiceerd voor Korsakow. Want er zijn 2 openbaringsgodsdiensten, namelijk het christendom en de islam, die zich beroepen op zogenaamde
historische
gebeurtenissen. Dit kan
niet
anders betekenen dan wie niet in gelooft in die zg.historische gebeurtenisen, de boot mist!

En heb ik iemand wel eens beschuldigd van kwaadaardigheid, domheid, leugenachtigheid, onfatsoen, enzovoord? Behoort dit dan tot uw godsdienst?

strootman ga jij vannacht maar is naar de Kerk,misschien kom je dan tot bekering en kom je zo af van je kwaadaardige leugens en misleiding.Het Christendom is exclusief en zal in Eeuwigheid de Waarheid zijn voor allen die zich onderwepen aan Zijn Heilige Wil.Alle tong zal Hem Jezus Christus belijden alle knie zal voor Jezus Christus buigen,ook strootman .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

strootman ga jij vannacht maar is naar de Kerk,misschien kom je dan tot bekering en kom je zo af van je kwaadaardige leugens en misleiding.Het Christendom is exclusief en zal in Eeuwigheid de Waarheid zijn voor allen die zich onderwepen aan Zijn Heilige Wil.Alle tong zal Hem Jezus Christus belijden alle knie zal voor Jezus Christus buigen,ook strootman .

Ik ga er van uit, dat u het goed meent met uw godsdienst! Maar u begrijpt het niet en dat is helemaal nog geen ramp. U bent er voor mij ook niets te minder om! Ik vind alleen dat u niet netjes bent tegenover uw opponent! Ik zal u alleen nog zeggen, wat ik geloof. In Johannes 3.16 staat:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

U gelooft dat dit Jezus was! Maar dat is voor mij een onmogelijkheid, want volgens het geslachtsregister van Jezus Christus waren al zijn voorvaderen ook zonen Gods, net zoals alle mensen.Jezus was dus niet de eniggeboren Zoon van God. Dat is Gods Geest, e eniggeborene des Vaders, vol van genade en Waarheid. Deze Zoon, die Johannes in deze tekst dus bedoelde, is de Geest van God, die in Jezus woonde en die ook in u en in mij en in alle mensen woont. Het geloof in een zogenaamde historische Jezus zegt dus nog niets! Of u moet geloven dat de mens Jezus Christus, zoals Hij in de bijbel voorgesteld wordt, de ware Zoon van God is. Dan hebt u het Voorbeeld van de wae Zoon van God! Maar ook dan worden we nog niet gerechtvaardigd! Allereerst moeten we geloven, dat de Geest die in Jezus woonde ook in onszelf woont! Wij hoeven helemaal niet in een historische Jezus te geloven, maar wij moeten in ideele zin in Hem geloven.

En hier laat ik het dan bij! Ik ga met u beslist niet meer in gesprek, want u staat mij nu eenmaal niet correct te woord! Ik heb daar grote verachting voor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ga er van uit, dat u het goed meent met uw godsdienst! Maar u
begrijpt
het niet en dat is helemaal nog geen ramp. U bent er voor mij ook niets te minder om! Ik vind alleen dat u niet netjes bent tegenover uw opponent! Ik zal u alleen nog zeggen, wat ik geloof. In Johannes 3.16 staat:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

U gelooft dat dit Jezus was! Maar dat is voor mij een onmogelijkheid, want volgens het geslachtsregister van Jezus Christus waren
al
zijn voorvaderen ook zonen Gods, net zoals alle mensen.Jezus was dus niet de geboren Zoon van God. Dat is Gods Geest! De Zoon die Johannes in deze tekst bedoelde, is dus de
Geest
van God, die in Jezus woonde en die ook in u en in mij en in alle mensen woont. Het geloof in een zogenaamde historische Jezus zegt dus nog niets! Of u moet geloven dat de mens Jezus Christus, zoals Hij in de bijbel
voorgesteld
wordt, de
ware Zoon van God is. Maar ook dan worden we nog niet gerechtvaardigd! Allereerst moeten we geloven, dat de Geest die in Jezus woonde ook in onszelf woont! Wij hoeven helemaal niet in een historische Jezus te geloven, maar wij moeten in ideele zin in Hem geloven.

En hier laat ik het dan bij! Ik ga met u beslist niet meer in gesprek, want u staat mij nu eenmaal niet correct te woord! Ik daar verachting voor!

Vervelende he strootman om de waarheid te horen,dat Jezus Christus Heer is en ook strootman zich daaraan moet onderwerpen.Nog een keer het Christendom is exclusief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik even helemaal terug naar het begin?

Er staat dat als Johannes spreekt over 'in den beginne' de verklaring van 'Het Woord' dus niet naar Jezus kan verwijzen,...begrijp ik dat goed?

Dat kan dus wel!

In den beginne was Jezus er namelijk al. De drie eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. Alle drie al aanwezig vanaf het prille begin.

Let maar op:

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (God was er dus in den beginne)

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren. (de geest is er dus ook al)

8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. ( de Heer is er ook al en Hij wandelt door de tuin)

Dus ik zou nog even wachten met je bekeren tot Oosterse religies en eerst eens Het Woord door laten dringen. Als je het even niet weet; vraag het Jezus...Zijn Geest zal het je openbaren!

Shalom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 25 december 2008 07:42:11 schreef Pray For Israel! het volgende:[/b][/url]

Quote:
Mag ik even helemaal terug naar het begin?

Er staat dat als Johannes spreekt over 'in den beginne' de verklaring van 'Het Woord' dus niet naar Jezus kan verwijzen,...begrijp ik dat goed?

Dat kan dus wel

In den beginne was Jezus er namelijk al. De drie eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. Alle drie al aanwezig vanaf het prille begin.

Een absolute onmogelijkheid! Hoe kúnt u de méns Jezus terugprojecteren naar het in den beginne? U maakt hiermee de bijbelse voorstelling belachelijk, want dan kunnen we het geslachtsregister van Jezus in Lucas 3 wel uit de bijbel scheuren. Volgens dezelfde bijbel is de Zoon van God (Gods Geest) ons in álles gelijk gewórden door mens te worden. Fil.2.6 en 7:

Die in de gestalte Gods zijnde, het God gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft en de gestalte van een mens áángenomen heeft en de mensen gelijk geworden is.

WIE ontledigde Zich dus? Toch niet Jezus,want dan zou volgens u de méns Jezus Zichzelf ontledigen van zijn menszijn. Of bedoelt u soms dat de méns Jezus mens is geworden? Nee, zulke halsbrekende toeren moeten u met de Schrift niet uithalen. Volgens het verhaal is Jezus tweeduizend jaar geleden gewoon geboren.

Quote:
Let maar op:

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren. (de geest is er dus al)

8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. ( de Heer is er ook al en Hij wandelt door de tuin)

U weet beslist niet waarover u het heeft!

Quote:
Dus ik zou nog even wachten met je bekeren tot Oosterse religies en eerst eens Het Woord door laten dringen. Als je het even niet weet; vraag het Jezus...Zijn Geest zal het je openbaren!

Ik heb geen enkele behoefte mij te bekeren tot wélke godsdienst dan ook! Dat u het woord even gebruikt verwondert mij niets, want uit uw betoog blijkt zonneklaar dat u het zélf ook EVENTJES in de bijbel bekeken heeft. Kortom: Uit uw advies om het éven aan Jezus te vragen, blijkt dat u al te simplistische voorstellingen heeft van Schriftuurlijke waarheden!

Shalom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Een absolute onmogelijkheid! Hoe kúnt u de méns Jezus terugprojecteren naar het in den beginne? U maakt hiermee de bijbelse voorstelling belachelijk, want dan kunnen we het geslachtsregister van Jezus in Lucas 3 wel uit de bijbel scheuren. Volgens dezelfde bijbel is de Zoon van God (Gods Geest) ons in álles gelijk gewórden door mens te worden. Fil.2.6 en 7:

Die in de gestalte Gods zijnde, het God gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft en de gestalte van een mens áángenomen heeft en de mensen gelijk geworden is.

WIE ontledigde Zich dus? Toch niet Jezus,want dan zou volgens u de méns Jezus Zichzelf ontledigen van zijn menszijn. Of bedoelt u soms dat de méns Jezus mens is geworden? Nee, zulke halsbrekende toeren moeten u met de Schrift niet uithalen. Volgens het verhaal is Jezus tweeduizend jaar geleden gewoon geboren.

God, de Zoon en de Geest zijn één! Dat is wat ik bedoel!

Quote:
U weet beslist niet waarover u het heeft!

Ja hoor...dat weet ik wel... knipoog_dicht.gif

Ik heb het over het boek Genesis en Het Woord van God.

Quote:
Ik heb geen enkele behoefte mij te bekeren tot wélke godsdienst dan ook! Dat u het woord
even
gebruikt verwondert mij niets, want uit uw betoog blijkt zonneklaar dat u het zélf ook EVENTJES in de bijbel bekeken heeft. Kortom: Uit uw advies om het
éven
aan Jezus te vragen, blijkt dat u al te simplistische voorstellingen heeft van Schriftuurlijke waarheden!

Shalom

Lijkt me volkomen logisch dat ik het eventjes teruggekeken heb...Loop niet 24 uur rond met de bijbel onder mijn arm. knipoog_dicht.gif

Beste man,zo simpel is het nou eenmaal.Je kunt het heel moeilijk maken en jezelf wijsmaken dat het enorm ingewikkeld hoort te zijn maar dat is het dus niet. De Heer openbaart Zijn Woord aan hen die daarom vragen.

Moge de Heer u antwoorden in dagen van nood.(psalm 20)

Shalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen de wetenschap (Habermas) speekt men wel eens over het 'post secular era'.

Waar dit op slaat: Vroeger was er een hippe gedachte dat religie op z'n retour was. Dat zag je al van vanaf het einde van de middeleeuwen, dat de wereld seculariseerde en dit was een trend die zich doorzette tot aan nu.

Helaas voor de aanhang, maar vorige eeuw kwam men er achter dat dit nergens op sloeg. Religie is helemaal hip op aarde. Zelfs dus die oude religies als, bijvoorbeeld het christendom en de Islam doen het juist heel goed. Of dat nou Azië of het westen (de VS) is. Wat blijkt nou, West Europa is nou juist de rare afwijking in de wereld, als het gaat om secularisatie. En binnen W-Europa staat Nederland toch wel aan de secularisatie top. Wij zijn de afwijking. En zelfs bij ons zie je dat religie weer terrein aan het winnen is, al is dat helaas niet altijd in de vorm die ik graag zie (iets-isme achtige new age toestanden).

Onzin, in heel veel aziatische landen is precies het zelfde aan de hand. Hoe ontwikkelder een land hoe minder religie is de regel, met als uitzondering Amerika dan... En oh ja, ietsisme is niet echt een religie te noemen, meer een stap tussen een religie en ongeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De christelijke godsdienst heeft het Woord dat vlees geworden is (Johannes 1.1-5), historisch
begrensd
tot een tijdperk van ongeveer tweeduizend jaar, door van de Logos de méns Jezus te maken. Wat de apostel echter beschrijft, vond plaats in den beginne en niet pas tweeduizend jaar geleden. Als we deze eerste 5 verzen zélf eens lezen, kunnen we dat vrij gemakkelijk begrijpen, want álle dingen zijn door het Woord geworden! En vers 4 zegt, dat het Woord leven was en het leven het licht der mensen. Het kan toch niet zo zijn, dat alle dingen pas tweeduizend jaar geleden geworden zijn? Wellicht hebben de Oosterse wereldgodsdiensten godsdiensten dit veel beter gezien dan de christelijke bijbelverklaarders

De reacties op deze wijze tekst doen me denken aan reacties op een andere historische persoonlijkheid. knipoog_dicht.gif

De onverstoorbaarheid waarmee u de boodschap brengt sterkt en inspireert mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 25 december 2008 12:19:53 schreef Cornelius van Wijck het volgende:

Quote:
]Gelukkig. Dan mogen we na
jaren
eindelijk gaan zien dat je een normaal, integere, beschaafd gesprek aangaat? Dat zou groot nieuws zijn!

In welke post ben ik onbeschaafd geweest?

Quote:
]Ik beschuldig je niet. Je beschuldigt jezelf, door nu al jaren te weigeren een eerlijk gesprek te voeren.

Noem eens 1 punt, waar ik onbeschaafd of oneerlijk geweest ben?

Mocht dat blijken dan zal ik dat terugnemen.


Samengevoegd:

Op woensdag 17 december 2008 11:24:51 schreef Sacerdos het volgende:

Quote:
Het Christendom de allergrootste wereldgodsdienst die groeit als ken 2004 kool.

De laatste betrouwbare cijfers leren ons, dat de buitenkerkelijkheid in Nederland gestegen is tot 64 procent. Het aandeel van de rooms-katholieken nam tussen 1958 en 2004 af van 42 tot 17 procent. Van de Ned. Herv kerk van 23 tot 6 procent en van de gerformeerden van 8 naar 4 procent. Bij de rooms-katholieken liep het kerkbezoek terug tot 19 procent en het kerkbezoek van de Hervormden liep terug van 67 procent tot 38 procent.

Nu geef ik deze gegevens niet door om te scoren, Sacerdos, maar om de relaliteit onder ogen te zien. Dat er hierdoor minder religie is, wordt gelogenstraft door het feit, dat de religiositeit niet is afgenomen. Integendeel, die leeft juist op! Kennelijk wendt men zich af van het dogmatisch geloof. De mens van vandaag wil vrij zijn in zijn denken Er is zogezegd een individuele zoektocht op gang gekomen Geloven op grond van externe autoriteiten,zoals kerk,leer en ambt moeten plaatsmaken voor geloof op basis van eigen overtuiging. Het gezag dat kerkelijke autoriteiten al zo lang hebben, begint dus duidelijk uit hun handen te glippen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

En waarom zou Nederland representatief zijn voor de gehele wereld! De laatste betrouwbare cijfers laten zien dat het Christendom in niet-westerse landen groeiende is en niet de teruggang kent die zij in het westen kent.

Misschien wordt het tijd dat u uw westerse bril afdoet en probeert naar zaken te kijken, niet vanuit uw westerse bevooroordeelde kader, maar vanuit een meer neutrale positie. Door uw bekrompen houding misinterpeteert u niet alleen de Schrift, maar ook de ontwikkelingen in deze wereld waardoor u in uw dwaasheden en misvattingen wordt bevestigd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom zou Nederland representatief zijn voor de gehele wereld! De laatste betrouwbare cijfers laten zien dat het Christendom in niet-westerse landen groeiende is en niet de teruggang kent die zij in het westen kent.

Misschien wordt het tijd dat u uw westerse bril afdoet en probeert naar zaken te kijken, niet vanuit uw westerse bevooroordeelde kader, maar vanuit een meer neutrale positie. Door uw bekrompen houding misinterpeteert u niet alleen de Schrift, maar ook de ontwikkelingen in deze wereld waardoor u in uw dwaasheden en misvattingen wordt bevestigd!

De praktijk heeft al eeuwenlang geleerd dat onontwikkelde volkeren zich over het algemeen gemakkelijk overgeven aan een geloofsreligie, zoals het christendom. Meestal zijn zij immers niet in staat om een godsdienstig wereldbeeld op de juiste waarde te schatten. En als u mij verwijdt dat ik mijn Westerse bril eens af moet zetten, verwijs ik naar de tegenstand die ik - ook van u - ontmoet, als ik wijs op de Oosterse Wijseidsreligies.En u moet iemand niet zo snel (of in het geheel niet)van dwaasheden beschuldigen als zijn of haar bewering niet overeenkomt met uw eigen inzicht. Ik zeg niet dat ik het beter doe als u, maar ik heb al heel wat inzichten die ik jarenlang koesterde opgegeven. En wie weet, moet ik nog wel meer opgeven. Wat heeft in vroeger dagen de christenheid niet aan de wetenschap verweten, terwijl later bleek dat de wetenschap het toch bij het rechte eind. Ja, er zijn wetenschappers die ervoor op de brandstapel kwamen!Probeert u eens wat soepeler te denken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..) En u moet iemand niet zo snel (of in het geheel niet)van dwaasheden beschuldigen als zijn of haar bewering niet overeenkomt met uw eigen inzicht (..)

uitprinten en boven je bed hangen, Piet Strootman! En dan onze discussies nog eens nalezen en je diep schamen dat je je niet aan je eigen principe houdt cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbiebarb, weet dat Piet Strootman een gnosticus is, ik waarschuw je!

Hij probeert Christenen los te maken van de Here Jezus Christus, dus je bent gewaarschuwd. Je mag uiteraard naar hem luisteren en op hem reageren, daar ben je geheel vrij in.

Ik ken Piet Strootman echter al vele jaren en daarom waarschuw ik je ook, hij komt op diverse Christelijke fora met zijn zelfde verhaal, maar kan dat niet beargumenteren en hij valt in stilzwijgen bij alles wat zijn vehaal weerlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid