Spring naar bijdragen

Wereldgodsdiensten en christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

Paulus schreef in 2 Korinthe 13.5:

Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt. Onderzoekt uzelf,
vegaloog.
Of geloof je niet dat Jezus Christus in je is? Want dan ben je verwerpelijk.

Ben jij dan niet door het Woord geworden?

* de vegaloog gaapt van verveling over de steeeds maar uitwijkende bewegingen van P.S.

Natuurlijk ben ik in het geloof; ik sta immers in bijna 2000 jaar Traditie. Omdat de Geest Gods het Schip der Kerk bestuurt, zit ik nog steeds op de juiste koers.

* gaapt met wijd open mond, rekt zich eens goed uit, en stuurt dan deze post weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

* de vegaloog gaapt van verveling over de steeeds maar uitwijkende bewegingen van P.S.

Natuurlijk ben ik in het geloof; ik sta immers in bijna 2000 jaar Traditie. Omdat de Geest Gods het Schip der Kerk bestuurt, zit ik nog steeds op de juiste koers.

* gaapt met wijd open mond, rekt zich eens goed uit, en stuurt dan deze post weg.

Welterusten!Slaap lekker! Eens zal je het woord van Paulus begrijpen:

Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over lichten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welterusten!Slaap lekker! Eens zal je het woord van Paulus begrijpen:

Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over lichten!

Waarschijnlijk wel, ja. Hopelijk begrijp jij tegen die tijd ook de woorden van onze Heer; "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zou pachtig zijn! Wie is dan de Weg?

boosrood.gif Jesus Christus! Weet je dat nou nóg niet?! Dat moet toch óók in jóuw Bijbel staan. Of staat daar óók weer iets anders, wat ik tussen de regels door moet lezen, in de traditie van P.S.? Neem me niet kwalijk, maar de overschakeling van bijna 2000 jaar Christendom naar dit nieuwe quasi-gnostieke (niet-na)denken is even wennen voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

boosrood.gif
Jesus Christus! Weet je dat nou nóg niet?! Dat moet toch óók in jóuw Bijbel staan. Of staat daar óók weer iets anders, wat ik tussen de regels door moet lezen, in de traditie van P.S.? Neem me niet kwalijk, maar de overschakeling van bijna 2000 jaar Christendom naar dit nieuwe quasi-gnostieke (niet-na)denken is even wennen voor mij.

Dat geeft totaal niets!Ik acht u er niets minder om, maar wat bedoelt u dan met Jezus Christus, waarvan duidelijk gezegd wordt, dat Hij een dienaar van besnedenen geweest is. U gelooft toch niet, dat Hij het voor ons gedaan heeft en dat wij niets hoeven te doen? Nee, want Hij kan met zijn uitspraak Ik ben de weg en de waarheid en het leven evengoed bedoeld hebben, dat wij hetzelfde moeten doen als Hij deed! Bijvoorbeeld geloven dat Gods Geest in ons woont en ons vlees met zijn hartstochten en begeerten kruisigen. En als ik u was, zou ik er maar ernstig rekening mee houden, dat het daarom gaat! Vergeef mij de uitdrukking, maar God is niet gek, hoor. Dat Hij 1 mens laat doen, wat wij niet hoeven te doen. En dat 1 mens gestraft wordt voor wat wij misdaan hebben!Nee,dat hebben uw en mijn voorgangers allemaal radicaal over het hoofd gezien! Ergens is de Schrift hierin zeer duidelijk, want Paulus schreef in Galaten 4.4 dat Jezus het volk dat onder de wet was (Israel dus) vrijkocht opdat wij, heidenen, zijn Geest in ons zouden krijgen. En die Geest, vegaloog, is de Weg tot God, ofwel de Weg en de Waarheid en het Leven! Die Weg is dus niet buiten ons, maar in ons!En al hebben wij dat nu 2000 jaar of 10.000 anders geleerd, dan is dit nog DE WAARHEID. Volgens Paulus hebben we allen, dat zijn dus zowel de joden als de niet-joden, door die Geest toegang tot de Vader!M.a.w. gesproken:Al geloof je nog zoveel in Jezus, ja al geloof je nog zoveel in God, we zullen er niet door gerechtvaardigd worden. De duivelen geloven volgens Jacobus ook en zij sidderen!Nee, de essentiele boodschap van de bijbel is het geloof in Christus Jezus, want dan geloof je dat de Geest die in Jezus woonde, ook in jezelf woont. Daar is het in de bijbel om begonnen! Denk er nog eens heel lang over na! Vergeet mij maar!

Dus Jezus Christus staat echt wel in mijn bijbel! Maar ik zie Hem als het unieke VOORBEELD van de Zoon van God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat geeft totaal niets!Ik acht u er niets minder om, maar wat bedoelt u dan met Jezus Christus, waarvan duidelijk gezegd wordt, dat Hij een dienaar van besnedenen geweest is. U gelooft toch niet, dat Hij het voor ons gedaan heeft en dat wij niets hoeven te doen? Nee, want Hij kan met zijn uitspraak
Ik ben de weg en de waarheid en het leven
evengoed bedoeld hebben, dat wij hetzelfde moeten doen als Hij deed! Bijvoorbeeld geloven dat Gods Geest in ons woont en ons vlees met zijn hartstochten en begeerten kruisigen.

Welnee man! Dan zou Hij toch zoiets gezegd hebben? Als Hij wil zeggen 'doe dit tot Mijn gedachtenis', dan zegt Hij; 'doe dit tot Mijn gedachtenis'. Als Hij wil zeggen 'leg uw hand in Mijn zijde', dan zegt Hij; 'leg uw hand in Mijn zijde'. En nu Hij bedoelt 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven', nu zegt Hij simpelweg; 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'. Wanneer Hij spreekt over hartstochten en begeerten kruisigen, adviseert Hij bv. om je oog uit te rukken.

Quote:

En als ik u was, zou ik er maar ernstig rekening mee houden, dat het daarom gaat! Vergeef mij de uitdrukking, maar God is niet gek, hoor. Dat Hij 1 mens laat doen, wat wij niet hoeven te doen. En dat 1 mens gestraft wordt voor wat wij misdaan hebben! Nee,dat hebben uw en mijn voorgangers allemaal radicaal over het hoofd gezien!

Wat een kletskoek! Bijna 2000 jaar hoedt de H. Geest het Schip der Kerk, en dannóg zou de Christenheid dit over het hoofd hebben gezien?! Wie zijt gij, P.S., dat gij U zo in het middelpunt van de mensheid stelt, als eerste en enige die het ware christendom aan de wereld onthult? De reïncarnatie van Johannes de Doper? De wedergeboren Elias?

Quote:

Ergens is de Schrift hierin zeer duidelijk, want Paulus schreef in Galaten 4.4 dat Jezus het volk dat onder de wet was (Israel dus) vrijkocht opdat wij, heidenen, zijn Geest in ons zouden krijgen.

Joechei, Joechei,

Jesus kocht ons vrij!

Nou, je zegt het dus zelf; Jesus kocht ons vrij! Hoe zou Hij dit kunnen doen, als Hij niet God was, maar níet God de Geest? Die Jesus, P.S., is de Weg tot God. Níet de Geest; die is het geschenk dat Jesus ons geeft, uit liefde, gratis en om niet.

Quote:

En die Geest, vegaloog, is de Weg tot God, ofwel de Weg en de Waarheid en het Leven! Die Weg is dus niet buiten ons, maar in ons!

Ja. Daarom rook ik dus zware shag; om die Weg die in mij is te onderhouden. Af en toe een nieuwe teerlaag kan geen kwaad, dacht ik zo... widegrin.gif

Quote:

En al hebben wij dat nu 2000 jaar of 10.000 anders geleerd, dan is dit nog DE WAARHEID. Volgens Paulus hebben we allen, dat zijn dus zowel de joden als de niet-joden, door die Geest toegang tot de Vader! M.a.w. gesproken: Al geloof je nog zoveel in Jezus, ja al geloof je nog zoveel in God, we zullen er niet door gerechtvaardigd worden. De duivelen geloven volgens Jacobus ook en zij sidderen! Nee, de essentiele boodschap van de bijbel is het geloof in Christus Jezus, want dan geloof je dat de Geest die in Jezus woonde, ook in jezelf woont. Daar is het in de bijbel om begonnen! Denk er nog eens heel lang over na!

Al zou ik tot het einde mijner dagen erover nadenken, ik zal nooit tot een ander standpunt komen dan dat wat de Schrift en de Traditie (die immers vol-le-dig (!) in overeenstemming is met de Schrift) ons leren.

Quote:

Vergeet mij maar!

Hoe dan?! Zelf al zou ik je naam nooit meer tegenkomen, dan nog zou ik je niet meer kunnen vergeten. Door posten als die in dit topic maak je mij duidelijk, dat ik je ook niet mág vergeten. Enerzijds wek je agressie op, bij velen ook weerzin, bij anderen weer allergische reacties, maar al met al blijf óók jij drager van het Beeld dat God in iedere mens heeft gestempeld. Daarom zal ik voor je blijven bidden, dat je ooit je hoogmoed verlaat, die je aanzet tot het aanbidden van je eigen Godsbeelden.

Quote:

Dus Jezus Christus staat echt wel in mijn bijbel! Maar ik zie Hem als het unieke VOORBEELD van de Zoon van God!

Ach... dus niet als de unieke Zoon van God, maar slechts als het unieke VOORBEELD daarvan?! Dan ben je dus, zoals ik allang dacht, dus helemaal geen christen?! Zei ik toch al; een gnosticus! Maar nochtans blijft het erbij; jij bent gebed waard, vanwege jouw Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 17 november 2008 20:04:30 schreef de vegaloog het volgende:

Quote:
Welnee man! Dan zou Hij toch zoiets gezegd hebben? Als Hij wil zeggen 'doe dit tot Mijn gedachtenis', dan zegt Hij; 'doe dit tot Mijn gedachtenis'. Als Hij wil zeggen 'leg uw hand in Mijn zijde', dan zegt Hij; 'leg uw hand in Mijn zijde'. En nu Hij bedoelt 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven', nu zegt Hij simpelweg; 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'. Wanneer Hij spreekt over hartstochten en begeerten kruisigen, adviseert Hij bv. om je oog uit te rukken.

Hij,Jezus, heeft nooit iets tegen ons gezegd! Toen een niet-joodse vrouw Hem aansprak met Here, zoon van David,keerde Hij zich om en liep van haar weg zonder 1 woord te zeggen. En zijn uitspraak over de Weg en de Waarheid en het leven, is om de drommel niet simpel, want u heeft het nog niet begrepen. Heeft Hij soms voor de lol gezegd, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels?

Quote:
Wat een kletskoek! Bijna 2000 jaar hoedt de H. Geest het Schip der Kerk, en dan nóg zou de Christenheid dit over het hoofd hebben gezien?! Wie zijt gij, P.S., dat gij U zo in het middelpunt van de mensheid stelt, als eerste en enige die het ware christendom aan de wereld onthult? De reïncarnatie van Johannes de Doper? De wedergeboren Elias? [...]

Joechei, Joechei,

Noch God, noch Jezus hebben ooit een kerk gesticht!Dat is wel de allergrootste vergissing van de laatse 2000 jaar!De kranten vermeldden verledenweek, dat er gemiddeld 1200 kerkleden het instituut kerk vaarwel zeggen,terwijl de buitenkerklijke religie als zodanig gestaag toeneemt.Zij zijn het kennelijk beu, om als onmondigen behandeld te worden, of verplichte rituelen te moeten onderhouden, die hun niets zeggen.

Quote:
Jesus kocht ons vrij!

Dat zult u toch wel een aardig aantal teksten uit uw bijbel moeten verwijderen!

Quote:
Nou, je zegt het dus zelf;
Jesus
kocht ons vrij! Hoe zou Hij dit kunnen doen, als Hij niet God was, maar níet God de Geest? Die Jesus, P.S., is de Weg tot God. Níet de Geest; die is het geschenk dat Jesus ons geeft, uit liefde, gratis en om niet.

Nee, dat heb ik volstrekt niet gezegd!Hij kocht het volk, waaruit Hij geboren was, vrij. Niemand anders! En Jezus heeft ons, heidenen, nooit iets gegeven.U weet er niets van, want dbijbel leert juist, dat wij het ZELF moeten doen.

Quote:
Al zou ik tot het einde mijner dagen erover nadenken, ik zal nooit tot een ander standpunt komen dan dat wat de Schrift en de Traditie (die immers vol-le-dig (!) in overeenstemming is met de Schrift) ons leren.

Dat is juist uw allergrootste probleem!Dat u nooit verandert! Ik noem dat verstarring! En, omdat u niet goed op de hooge bent.

Quote:
Ach... dus niet als de unieke Zoon van God, maar slechts als het unieke VOORBEELD daarvan?! Dan ben je dus, zoals ik allang dacht, dus helemaal geen christen?! Zei ik toch al; een gnosticus! Maar nochtans blijft het erbij; jij bent gebed waard, vanwege jouw Schepper.

De christennaam wordt in de bijbel nooit voor niet-joden gebruikt. U bent werkelijk niet goed op de hoogte en slaat flater op flater! O ja, U weet niet eens wat een gnosticus is en nu stop ik ermee!! Ik ga met u niet meer in discussie, want het heeft echt geen nut.

Ik wens u het allerbeste en veel wijsheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gnosticus? Beoefenaar van de gnosis. Iemand die gelooft, dat er geheime, verborgen (esoterische) kennis (gnosis) bestaat, die slechts aan enkelingen wordt geopenbaard. Kennis zoals 'geopenbaard' aan P.S. Trouwens; de 'christennaam' moet wrsch zijn de naam 'Christus'. Dat is echter geen naam, maar de Griekse aanduiding voor een Gezalfde. En Gezalfd wás Hij. Maar... laten we maar ophouden met deze uitzichtloze discussie. Ik heb zo'n idee, dat jij en ik nog de enigen zijn die dit lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heil alléén via Jezus Christus is historisch gezien toch zeer waarschijnlijk een Romeins-christelijke uitvinding a la "u zult alleen de Keizer vereren op straffe van verbanning of erger".

Niet van Jezus zelf afkomstig zo'n dogma en derhalve hopeloos secundair en in mijn ogen verwerpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het heil alléén via Jezus Christus is historisch gezien toch zeer waarschijnlijk een Romeins-christelijke uitvinding a la "u zult alleen de Keizer vereren op straffe van verbanning of erger".

Niet van Jezus zelf afkomstig zo'n dogma en derhalve hopeloos secundair en in mijn ogen verwerpelijk.

En als het van Jezus zou zijn, een Jezus die u voornamelijk kent uit de evangelieen die vol staan met verwerpelijke uitspraken, zou dat wat uitmaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

[...]

De christennaam wordt in de bijbel nooit voor niet-joden gebruikt.
U bent werkelijk niet goed op de hoogte en slaat flater op flater!

rofl.gifrofl.gifrofl.gif

er is pas zo'n twee a drie jaar lang met bewijzen op dit en andere fora aangetoond dat de christennaam wel voor niet-joden wordt gebruikt. In plaats van die twee a drie jaar te gebruiken om een gedegen weerlegging van dat standpunt te geven, heb je ze benut om herhaling op herhaling op herhaling te stapelen en elk argument te negeren. Sommige mensen zouden dat "dogmatisch" noemen, maar dat is wellicht nog teveel eer.

voor degenen die het na willen lezen: link

in het kort de argumenten:

- In handelingen 6 worden uit de menigte der discipelen zeven mannen gekozen, waaronder de niet-jood (een proseliet/jodengenoot) Nikolaüs.

- in handelingen 15: Petrus spreekt over hoe hij het evangelie bij de heidenen heeft gebracht, en verdedigt zich met de woorden: "Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen?" -- terwijl het over de vraag gaat, of de heidenen volgens de wet van Mozes besneden dienen te worden.

- handelingen 11:26 En het geschiedde, dat zij een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en een brede schare leerden en dat de discipelen het eerst te Antiochië Christenen genoemd werden.

Zowel vóór als na Hand.11 worden heidenen met de term "discipelen" aangeduid, en in Hand.11 worden de "discipelen" "christenen" genoemd. De context van Hand.11 laat ook zien dat het in Antiochie om zowel joodse als griekse gelovigen gaat.

Dat alleen al is genoeg om te zien dat heidenen christenen genoemd worden, en het feit dat hier al twee jaar lang geen zinnig weerwoord op is gekomen, maakt de opmerking "U bent werkelijk niet goed op de hoogte en slaat flater op flater!" uitermate ironisch. cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc schreef:

Quote:
- handelingen 11:26 En het geschiedde, dat zij een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en een brede schare leerden en dat de discipelen het eerst te Antiochië Christenen genoemd werden.

Zowel vóór als na Hand.11 worden heidenen met de term "discipelen" aangeduid, en in Hand.11 worden de "discipelen" "christenen" genoemd. De context van Hand.11 laat ook zien dat het in Antiochie om zowel joodse als griekse gelovigen gaat.

Dat alleen al is genoeg om te zien dat heidenen christenen genoemd worden, en het feit dat hier al twee jaar lang geen zinnig weerwoord op is gekomen, maakt de opmerking "U bent werkelijk niet goed op de hoogte en slaat flater op flater!" uitermate ironisch

En dat houd ik nog steeds vol, want in Handelingen 11 was nog er nog geen sprake van, dat Paulus onder de heidenen was gaan prediken. Bovendien werd het woord discipel uitsluitend gebruikt voor leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes. En de enkele heidenen, die vóór Handelingen 11 tot geloof kwamen, werden geënt op de stam van de olijfboom Israël. Zelfs in Handelingen 13.5 lezen we nog dat Paulus en Barnabas het woord Gods in de synagogen verkondigden En in de verzen 44-49 lezen we:

En de volgende sabbat kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen. Maar toen de Joden de scharen zagen, werden zij vervuld met nijd en spraken lasterende tegen hetgeen door Paulus gezegd werd. Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods gesproken werd, maar nu gij het verstoot en u het eeuwige leve niet waardig keurt, zie, nú wenden wij ons tot de heidenen. Want zo heeft de Here ons geboden:Ik heb u gesteld tot een licht der heidenen,opdat gij tot heil zoudt zijn tot aan de einden der aarde.

Nunk, je zit er helemaal naast, man! Er was in hoofdstuk 12 nog geen sprake van een toevloed van heidenen, want zoals je zélf ziet, moesten Paulus en Barnabas nog beginnen met het evangelie van Paulus!

En waaróm wil je niet toegeven, dat Paulus, dat de bij uitstek apostel de heidenen zijnde Paulus, de christennaam nóóit, maar dan ook nóóit gebruikt heeft? En, zoals ik je al eerder meerdere keren schreef, dat hij alle gemeenten die hij stichtte gewoon heidengemeenten noemde (Rom.16. 4b) En dan nog die duidelijke link van Lucas, die de heiden Agrippa zo mogelijk geen christen lied wórden, maar die zich gedwongen voelde zich als een christen te gedrágen! Waaróm toch die fanatieke weerstand tegen de bijbelse voorstelling? Bovendien, zoals je weet, verstaan de zg. christenen onder de naam Christus áltijd de persóón van Jezus. En dáárom alleen al had die naam nooit gebruikt mogen worden, want Paulus raadde ons aan, om de Christus niet meer naar het vlees te kennen!

Nee, onbegrijpelijk dat je dit toch volhoudt, terwijl Paulus in zijn brieven ons nooit zo noemde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nunc schreef:

[...]

En dat houd ik nog steeds vol, want in Handelingen 11 was nog er nog geen sprake van, dat Paulus onder de heidenen was gaan prediken. Bovendien werd het woord discipel uitsluitend gebruikt voor leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes. En de enkele heidenen, die vóór Handelingen 11 tot geloof kwamen, werden geënt op de stam van de olijfboom Israël. Zelfs in Handelingen 13.5 lezen we nog dat Paulus en Barnabas het woord Gods in de synagogen verkondigden En in de verzen 44-49 lezen we:

En de volgende sabbat kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen. Maar toen de Joden de scharen zagen, werden zij vervuld met nijd en spraken lasterende tegen hetgeen door Paulus gezegd werd. Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods gesproken werd, maar nu gij het verstoot en u het eeuwige leve niet waardig keurt, zie, nú wenden wij ons tot de heidenen. Want zo heeft de Here ons geboden:Ik heb u gesteld tot een licht der heidenen,opdat gij tot heil zoudt zijn tot aan de einden der aarde.

Nunk, je zit er helemaal naast, man! Er was in hoofdstuk 12 nog geen sprake van een toevloed van heidenen, want zoals je zélf ziet, moesten Paulus en Barnabas nog beginnen met het evangelie van Paulus!

En waaróm wil je niet toegeven, dat Paulus, dat de bij uitstek apostel de heidenen zijnde Paulus, de christennaam nóóit, maar dan ook nóóit gebruikt heeft? En, zoals ik je al eerder meerdere keren schreef, dat hij alle gemeenten die hij stichtte gewoon heidengemeenten noemde (Rom.16. 4b) En dan nog die duidelijke link van Lucas, die de heiden Agrippa zo mogelijk geen christen lied wórden, maar die zich gedwongen voelde zich als een christen te gedrágen! Waaróm toch die fanatieke weerstand tegen de bijbelse voorstelling? Bovendien, zoals je weet, verstaan de zg. christenen onder de naam Christus áltijd de persóón van Jezus. En dáárom alleen al had die naam nooit gebruikt mogen worden, want Paulus raadde ons aan, om de Christus niet meer naar het vlees te kennen!

Nee, onbegrijpelijk dat je dit toch volhoudt, terwijl Paulus in zijn brieven ons nooit zo noemde!

je kunt een helehoop zeggen, maar in het licht van Handelingen 11 slaat het nergens op. Daar staat gewoon dat er "grieken" (niet-joden) tot geloof kwamen, net als in Hand.6 en 15. En in Hand.6 en 15 worden heidenen (niet-joden dus) "discipelen" genoemd. Ook dat kun je gewoon nalezen. Alleen je wilt het niet, dat blijkt maar weer overduidelijk. Het komt je niet uit, dat heidenen ook discipelen genoemd worden, en dus draai je er maar weer omheen. Jammer, want ik had beter voor je gehoopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De christelijke godsdienst heeft het Woord dat vlees geworden is (Johannes 1.1-5), historisch
begrensd
tot een tijdperk van ongeveer tweeduizend jaar, door van de Logos de méns Jezus te maken. Wat de apostel echter beschrijft, vond plaats in den beginne en niet pas tweeduizend jaar geleden. Als we deze eerste 5 verzen zélf eens lezen, kunnen we dat vrij gemakkelijk begrijpen, want álle dingen zijn door het Woord geworden! En vers 4 zegt, dat het Woord leven was en het leven het licht der mensen. Het kan toch niet zo zijn, dat alle dingen pas tweeduizend jaar geleden geworden zijn? Wellicht hebben de Oosterse wereldgodsdiensten godsdiensten dit veel beter gezien dan de christelijke bijbelverklaarders

Het gebruikelijk strootman onzin verhaal.

2000 jaar geleden ging de eeuwigheid weer open en werd toegangkelijk gemaakt voor een ieder die de Verrezen Heer Jezus Christus na wil volgen en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc e.a.

Je vergeet een zeer belangrijk gegeven en je gaat zoals gewoonlijk niet echt in op mijn post! Laat ons zien! In Handelingen 2 staat:

Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want ieder hoorde in zijn eigen taal spreken. En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij, Zie, zijn niet al dezen Galileeers? En hoe horen we hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden, Elamieten, inwoners va Mesopotamie, Judea en Capadodocie, Pontus en Asia, Frygie en Pamfilie, Egypte en de streken van Libye en Cyrene en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Arabieren, zowel Joden als Jodengenoten, Cretenzers en Arabieren,wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.

En weet je wel, Nunc, dat dit állemaal Joden waren die geëmigreerd waren en in het buitenland woonden? Maar met het Pinksterfeest, een exclusief Joods feest, kwamen zij naar Jeruzalem!Het was immers absoluut óndenkbaar, dat heidenen in de tempel mochten komen? Nogmaals, bij het Pinksterfeest was geen enkele heide ooit betrokken!!

En denk er óók nog eens aan, antwoord te geven op de vraag, waaróm Paulus ons nooit christenen noemde en waaróm hij alle gemeenten die hij stichtte heidengemeenten noemde? Tot op heden heb je daar nog niets over gezegd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En denk er óók nog eens aan, antwoord te geven op de vraag, waaróm Paulus ons nooit christenen noemde en waaróm hij alle gemeenten die hij stichtte heidengemeenten noemde? Tot op heden heb je daar nog niets over gezegd!

Simpel, Paulus is een Jood, alle niet-Joden zijn heidenen, want Heiden (gojiem) = niet-Jood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nunc e.a.

Je vergeet een zeer belangrijk gegeven en je gaat zoals gewoonlijk niet echt in op mijn post! Laat ons zien! In Handelingen 2 staat:

Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want ieder hoorde in zijn eigen taal spreken. En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij, Zie, zijn niet al dezen Galileeers? En hoe horen we hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden, Elamieten, inwoners va Mesopotamie, Judea en Capadodocie, Pontus en Asia, Frygie en Pamfilie, Egypte en de streken van Libye en Cyrene en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Arabieren, zowel Joden als Jodengenoten, Cretenzers en Arabieren,wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.

En weet je wel, Nunc, dat dit állemaal Joden waren die geëmigreerd waren en in het buitenland woonden? Maar met het Pinksterfeest, een exclusief Joods feest, kwamen zij naar Jeruzalem!Het was immers absoluut óndenkbaar, dat heidenen in de tempel mochten komen? Nogmaals, bij het Pinksterfeest was geen enkele heide ooit betrokken!!

Jawel, dat staat zelfs al in de tekst van Handelingen 2 die u aanhaalt, er wordt namelijk gesproken over Jodengenoten. Ook staat er duidelijk geschreven "Joden en", wat erop dat duidt het gaat om Joden van geslacht en religie. Zij hadden dus een Joodse moeder, de Jodengenoten dus niet. Gojiem, waren andere volken die niet Joods of Israëlisch waren, dus ja op het pinksterfeest waren heidenen aanwezig.

Jodengenoten;

      Grieks Proselitoy; dat is, aankomelingen, Joden niet van geslacht, maar van religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Simpel, Paulus is een Jood, alle niet-Joden zijn heidenen, want Heiden (gojiem) = niet-Jood.

Dat is juist, Michiel! Maar het ging om de vraag,of Paulus ons, heidenen, ooit christenen heeft genoemd? En waarom hij dat niet deed? En ten derde: Of het dan zo belangijk is? Hoewel we het vandaag de dag niet meer zo veel horen, maar voorheen werd in de kerken nogal eens onderscheid gemaakt tussen Joden, christenen en heidenen. Dit onderscheid kennen de bijbelschrijvers niet! De bijbel richt zich uitdrukkelijk tot twee groepen mensen, namelijk tot Joden en heidenen. Waar men voorheen ook veel over hoorde was de zogenaamde Israeltheologie. Dat wil zeggen dat men leerde dat het christendom in de paats van Israel was gekomen.Een kwalijk gevolg hiervan was o.a. dat men zelfs de Joodse feesten en rituelen overnam!En dat niet alleen, men baseerde zich ook hoofdzakeljk op het evangelie der besnijdenis, wat nooit had mogen gebeuren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid