Spring naar bijdragen

Het grote computerproblementopic


Aanbevolen berichten

Quote:

Weer een bekeerling!
party.gif

Ik probeerde een LiveCD en ik was gewoon versteld van hoe achterhaalf mijn windows leek ter vergelijking met de toepassingen en mogelijkheden van Linux, toen ik Linux ging installeren en elk pakketje en updateje dat ik binnen moest halen binnen kwam met 2,5 MB/s seconde was ik helemaal verkocht en wist ik dat ik goed zat. Drivers en alles configureert Linux denk ik zelf, want alles werkt naar behoren en ik had meteen internet etc.

Komt heel overzichtelijk en georganiseerd over en vind het lekker werken.

Nu nog even XP Installeren en Grub Boot loader herstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 666
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik probeerde een LiveCD en ik was gewoon versteld van hoe achterhaalf mijn windows leek ter vergelijking met de toepassingen en mogelijkheden van Linux, toen ik Linux ging installeren en elk pakketje en updateje dat ik binnen moest halen binnen kwam met 2,5 MB/s seconde was ik helemaal verkocht en wist ik dat ik goed zat. Drivers en alles configureert Linux denk ik zelf, want alles werkt naar behoren en ik had meteen internet etc.

Voor de meest voorkomende dingen doet Linux het, afwijkende moet je nog wel wat prullen om de driver te laten werken. Ook bijvoorbeeld de driver voor ATI of NVIDIA die je zelf moet installeren.

Quote:
Nu nog even XP Installeren en Grub Boot loader herstellen.

Makkelijker was andersom geweest. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor de meest voorkomende dingen doet Linux het, afwijkende moet je nog wel wat prullen om de driver te laten werken. Ook bijvoorbeeld de driver voor ATI of NVIDIA die je zelf moet installeren.[...]Makkelijker was andersom geweest.
smile.gif

Nvidia heeft hij zelf gedetecteerd en ondersteunende Software voor geinstallerd met Restricted Drivers Manager.

Mijn tutorial beschreef het nou eenmaal zo. Ik ben ook maar een n00b tot nu toe wat dit betreft. Maar het stond goed beschreven en het werkt.


Samengevoegd:

Ok Michiel, ik ben bang dat ik je toch nodig heb, Haha.

Dit is mijn probleem:

De tutorial maakte gebruik van een bepaalde indeling van de Harde schijf en partities en de instructie om GRUB te herstellen was dit:

Open Terminal

To enter the GRUB configuration mode, type in "sudo grub" and press Enter. Then type in the following commands in sequence:

- root (hd0,0)

- setup (hd0)

- quit

- exit

Maar de configuratie van mijn indeling is wat anders

Gparted geeft aan:

/dev/scd0 (Was er al ofzo, heb ik er niet geplaatst.

/dev/sda (met daarin)

/dev/sda1 (Linux-swap)

/dev/sda2 (Ext3 met Ubuntu 8.04 LTS erop)[Mountpoint]

/dev/sda3 (NTFS met Windows XP [Mountpoint][Flag]

/dev/sda4 NTFS

Dus als ik de tutorial wil uitvoeren geeft hij een foutmelding. Is er ene manier om die regels uit de tutorial te wijzigen zodat het alsnog werkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je weet, neem ik aan, dat "sudo" een admin commando is en dat je daar dus je admin ww in moet geven? ($ is in terminal de prompt).

Code:
$  sudo grub

root's password:

Daarna kom je op de Grub prompt uit:

Code:
    GNU GRUB  version 0.97  (640K lower / 3072K upper memory)

[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB

lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible

completions of a device/filename. ]

grub>

Als je daar bent dan moet je die commando's opgeven. HD staat puur voor HardDisk, Grub kijkt niet naar het type, wat Linux wel doet. Als dat niet werkt, wat is de foutmelding die je krijgt?

Ik denk dat je deze guide gebruikt hebt, lees even het laatste stukje over de verwijzing naar de juiste partitie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, Last try. Ik weet het verhaal werkend te krijgen alleen is het formaat van mijn partities niet groot genoeg ingeschat.

Ik wil graag bevestiging van Michiel voordat ik nog even doorga met kloten om het uiteindelijk goed te doen. (Had nog geen /home partitie genoemd etc.)

8Gb Linux-Swap partitie (2x mijn werkgeheugen, werd me ergens aangeraden)

16Gb / OS-partitie Ext3

16Gb Windows XP partitie NTFS

Resterend /Home partitie in NTFS

Kan ik dan ook vanuit windows Program Files etc opslaan op de /home partitie en van daaruit programma's openen? Of moet ik de XP partitie dan wat groter houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, Last try. Ik weet het verhaal werkend te krijgen alleen is het formaat van mijn partities niet groot genoeg ingeschat.

Heheh, oefening baart kunst. knipoog_dicht.gif

Quote:
8Gb Linux-Swap partitie (2x mijn werkgeheugen, werd me ergens aangeraden)

Check! Is van vroeger die 2x waarbij de meeste systemen < 512 MB hadden. smile.gif

Quote:
16Gb / OS-partitie Ext3[/quot]Check!
16Gb Windows XP partitie NTFS

Check!

Quote:
Resterend /Home partitie in NTFS

Niet doen!

Je /home moet je in EXT3 doen.

Je schreef in een ander topic dat je een data exchange partitie wil doen, maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar hiervoor zou je een 5GB partitie kunnen aanmaken (dan past er precies 1x een DVD ISO op). Die kan je NTFS maken en daarmee in beide systemen beschikbaar.

Quote:
Kan ik dan ook vanuit windows Program Files etc opslaan op de /home partitie en van daaruit programma's openen? Of moet ik de XP partitie dan wat groter houden?

In theorie wel, maar zeer ongewenst om /home in NTFS te doen. Je kan vanuit Linux makkelijk schrijven op NTFS dan vanuit winloos op EXT3. Programma's openen (ik denk dat je bedoelt een .exe uitvoeren?) kan alleen als je WINE onder Linux installeert, maar dat werkt niet met alle programma's. Voor de meeste programma's is een Linux equivalent te vinden. Al je Word documenten kan je openen met OpenOffice bijvoorbeeld.

In het begin is het ook even wennen dat in Linux het een en ander anders geregeld is/ andere programma's heeft. Ik heb mijzelf gedwongen om Linux als primary boot te zetten en daardoor mezelf meer wegwijs te maken in Linux. Nu heb ik nog wel XP er naast maar gebruik ik dat alleen voor een enkel spel dat ik wil spelen, daar staat niets meer op. Al mijn documenten/ mail heb ik overgezet naar Linux, daar werk ik onder en een zonderling geval start ik XP op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heheh, oefening baart kunst.
knipoog_dicht.gif
[...]Check! Is van vroeger die 2x waarbij de meeste systemen < 512 MB hadden.
smile.gif
[...]Check![...]Niet doen!

Je /home moet je in EXT3 doen.

Je schreef in een ander topic dat je een data exchange partitie wil doen, maar ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar hiervoor zou je een 5GB partitie kunnen aanmaken (dan past er precies 1x een DVD ISO op). Die kan je NTFS maken en daarmee in beide systemen beschikbaar.[...]In theorie wel, maar zeer ongewenst om /home in NTFS te doen. Je kan vanuit Linux makkelijk schrijven op NTFS dan vanuit winloos op EXT3. Programma's openen (ik denk dat je bedoelt een .exe uitvoeren?) kan alleen als je WINE onder Linux installeert, maar dat werkt niet met alle programma's. Voor de meeste programma's is een Linux equivalent te vinden. Al je Word documenten kan je openen met OpenOffice bijvoorbeeld.

In het begin is het ook even wennen dat in Linux het een en ander anders geregeld is/ andere programma's heeft. Ik heb mijzelf gedwongen om Linux als primary boot te zetten en daardoor mezelf meer wegwijs te maken in Linux. Nu heb ik nog wel XP er naast maar gebruik ik dat alleen voor een enkel spel dat ik wil spelen, daar staat niets meer op. Al mijn documenten/ mail heb ik overgezet naar Linux, daar werk ik onder en een zonderling geval start ik XP op.

Ubuntu liet me al niet eens de /Home partitie maken van NTFS. Ik heb eigenlijk alleen AutoCAD en Solidworks die ik wil draaien onder XP. Ubuntu heb ik als primary boot ingesteld. Bevalt me tot nog toe prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn hier toevallig mensen die verstand hebben van netwerken enzo? puh2.gif

Ik ging hier op de plaatselijke universiteit even regelen dat ik op het netwerk kon, waarvoor ik SecureW2 moest installeren en wat dingetjes moest aanklikken enzo. Stond precies in een handleiding, dus dat is wel gelukt. Maar nu heb ik thuis opeens problemen met MSN, Google Talk en alle websites die beginnen met https. En ik denk dat dat door dat SecureW2 komt of iets met die instellingen te maken heeft.

Als ik bijv. probeer in te loggen op gmail, krijg ik deze foutmelding (ik heb die sterretjes er maar neergezet omdat ik anders bang ben dat iemand anders op mijn mail inlogt (geen idee of dat mogelijk is maartoch)):

You tried to access the address https://mail.google.com/mail/?zx=******&shva=1,'>https://mail.google.com/mail/?zx=******&shva=1, which is currently unavailable. Please make sure that the Web address (URL) is correctly spelled and punctuated, then try reloading the page.

Secure connection: fatal error (552)

https://mail.google.com/mail/?zx=******&shva=1

Opera was not able to connect to the server. The server may be using the unsupported SSL 2 protocol, which is not considered safe enough for secure communication. The site owner should upgrade to TLS 1.0 or newer.

Make sure your Internet connection is active and check whether other applications that rely on the same connection are working.

Zoals je ziet, werk ik in Opera. Echter, ook in IE, Firefox en Chrome kan ik geen toegang krijgen tot https-dingen. Mijn huisgenoten die op hetzelfde LAN zitten kunnen wel gewoon alles doen, dus het ligt aan mijn computer.

Wat ik wel vreemd vond was dat hij vanmiddag opeens aan kwam zetten met 'nieuwe hardware gevonden' en dat ging dan over een modem... :S

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik herinner me dat dit vroeger (2006) een typische bug was in sommige versies van Firefox. Heb je de meest recente versie?

Verder vind ik dit bij mozilla:

Doorgaans hangt er niets, maar heeft FireFox wat tijd nodig om alles uit het geheugen te halen.

Quote:

[offtopic]Ben ik de enige die 7 kleuren stront schijt als die F.E.A.R. speelt??
bloos.gif

Ik vind dat echt eng..
nosmile.gif

[/offtopic]

Ten eerste, waarom off-topic plaatsen als je weet dat het niet hoort en het zelfs al aangeeft met stomme tags.

Ten tweede, speel het dan gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste, waarom off-topic plaatsen als je weet dat het niet hoort en het zelfs al aangeeft met stomme tags.

Ten tweede, speel het dan gewoon niet.

Ten eerste, als het offtopic is, reageer daar dan niet op en geef het goede voorbeeld. Je gaat nu ook offtopic.

Ten tweede om weer OT te gaan,

Weet iemand hoe je in Vista kan instellen dat als je een koptelefoon plaatst, dat vista automatisch overschakelt naar die uitgang. In xp werkte dat gewoon, alleen in Vista schijnbaar niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn muis gaat steeds naar de linkeronderhoek van het scherm. Dan beweeg ik mijn muis en klik ik en gaat het Start menu open -_- Weet iemand waar dit aan ligt? Het is een vrij nieuwe muis en de pijl gaat steeds naar dezelfde plaats, dus ik denk niet dat het aan de hardware ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn muis gaat steeds naar de linkeronderhoek van het scherm. Dan beweeg ik mijn muis en klik ik en gaat het Start menu open
-_-
Weet iemand waar dit aan ligt? Het is een vrij nieuwe muis en de pijl gaat steeds naar dezelfde plaats, dus ik denk niet dat het aan de hardware ligt.

Oplossing: rechtsonder in beeld een 'n beetje kaas leggen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid