Spring naar bijdragen

Hervormd = gereformeerd


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

De betekenis van de doop is heel anders.

Als gereformeerde ben je gered door de doop tenzij je het daarna nog heel hard verpest. Als hervormde ligt het allemaal iets gecompliceerder. Tenminste, dit is kort door de bocht wat ik heb geleerd. Een uitgebreidere reactie volgt later
smile.gif

hmmmm....ik denk wat als jij als gereformeerde definitie ziet van doop, de vrijgemaakte definitie van de doop is.

De doop was toch een teken of een zegel van het verbond tussen God en mens. * althans dat zegt het catechesatieboekje van marlies widegrin.gif

@zvnna: volgens mij waren zowel jij als ik, toch echt hervormd-gereformeerd (als leden van de gereformeerde bond en die gereformeerde bond staat weer binnen de hervormde kerk widegrin.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zelf kom niet veel verder dan: ze zijn niet gereformeerd omdat ze pakweg 200 jaar geleden hun naam van gereformeerd in hervormd hebben veranderd. Maar dat is wat magertjes.

Nou precies.


Samengevoegd:

Quote:

Tsja, dat ligt er nogal aan wat je precies bedoelt met "gereformeerd" en "hervormd". Misschien is het goed om daar eerst een definitie van te geven.

Misschien is het dan wel een strak plan om eens te kijken wat de rechtsopvolger van de Hervormde Kerk daarover te melden heeft. Ze doen erg hun best niet al te diepgaand te worden, maar hier kan je toch wat uit afleiden:

Quote:
Een belijdenis is samenvatting van wat een christen of christen geloven. Je kunt dus zelf een persoonlijke geloofsbelijdenis schrijven, om zo voor jezelf onder woorden te brengen wat voor jou kernpunten van het geloof zijn. Soms schrijft iemand zo’n persoonlijke geloofsbelijdenis als hij of zij belijdenis doet in de kerk (zie hiervoor 'belijdenis' onder het menu 'Leven').

Door de eeuwen heen heeft ook de kerk als geheel een aantal belijdenissen op schrift gesteld. Deze belijdenisgeschriften zijn een soort van statements om duidelijk te maken wat de hoofdpunten van de geloofsvisie zijn. Ze gaan onder andere over de bijbel, over God, Jezus en de heilige Geest, over de kerk, over de dood, de opstanding en het eeuwige leven. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld om de mensen al deze thema's van het christelijk geloof te leren.

De belijdenisgeschriften, waarin de Protestantse Kerk in Nederland officieel het christelijk geloof uitdrukt, zijn al oud. Er zijn er meerdere belijdenissen, ontstaan in de loop der eeuwen. Uit de eerste eeuwen na Christus dateren:

de Apostolische Geloofsbelijdenis (ook wel de XII Artikelen des Geloofs),

de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel (uit 381) en

de Geloofsbelijdenis van Athanasius (uit de 7e eeuw).

Deze geschriften zijn geschreven in het Grieks of Latijn.

Daarnaast zijn er vanaf de tijd van de Reformatie nieuwe belijdenisgeschriften ontstaan:

de Onveranderde Augsburgse Confessie (uit 1530),

de Nederlandse Geloofsbelijdenis (uit 1561),

de Heidelbergse Catechismus (uit 1563) en

de Leerregels van Dordrecht (uit 1619).

De Augsburgse Confessie vormt mede de grondslag van de Lutherse gemeenten in Nederland en andere delen van de wereld. De Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Leerregels van Dordrecht worden ook wel de Drie Formulieren van Enigheid genoemd.

En wat kan je hier uit afleiden? dat de Hervormde Kerk en de Gereformeerden dezelfde belijdenisgeschriften hanteren. Trouwens, zoek voor de grap eens een gereformeerde kerk (zoals de GKv) of een hervormde kerk (zoals de HHK) op internet en wat blijkt: allemaal dezelfde belijdenisgeschriften.

Dus waaruit bestaat nu dat enorme verschil, waardoor, blijkens reacties elders, "hervormden" zich beledigd zouden moeten voelen als ze onder dezelfde noemer als gereformeerden zouden worden genoemd?

Ook leuk is wat wikipedia over de kwestie te melden heeft:

Quote:
Het onderscheid, in de Nederlandse taal, tussen "hervormd" en "gereformeerd" is pas ontstaan na de Afscheiding van 1834. Voordien sprak men tussen 1571 en 1816 uitsluitend over "gereformeerden" en sinds 1816 (stichting Nederlandse Hervormde Kerk) over "hervormden". De afgescheiden kerken gebruikten het begrip 'gereformeerd' om aan te geven dat zij teruggingen op de oude kerk en de nieuwere Nederlandse Hervormde Kerk afwezen. Sindsdien werden met "hervormden" leden van de Nederlandse Hervormde Kerk en met "gereformeerden" leden van de verschillende gereformeerde kerkgenootschappen bedoeld.

De woorden 'hervormd' en 'gereformeerd' betekenen taalkundig precies hetzelfde. In beide gevallen gaat het om kerken die uit de Reformatie of Hervorming zijn voortgekomen. Gereformeerd is een leenwoord, maar met de oudste rechten; hervormd is een etymologisch Nederlands begrip, maar wel pas sinds 1816 in gebruik. In andere talen bestaat dit onderscheid niet (Engels: Reformed, Duits: reformiert, Frans: reformé), waardoor men vaak moeite heeft om het onderscheid tussen Nederlands-hervormd en gereformeerd aan te geven.

Binnen de Nederlandse Hervormde Kerk ontstond in 1906 echter ook een rechtzinnige beweging, die zichzelf de Gereformeerde Bond noemde. Leden worden "hervormd-gereformeerd" genoemd. De twee begrippen overlappen elkaar dus. Het onderscheid tussen hervormd en gereformeerd zegt overigens niets over de mate van vrij- of rechtzinnigheid: binnen de NHK waren alle stromingen aanwezig, van de meest vrijzinnige tot de meest rechtzinnige.

Doordat de NHK in 2004 met het grootste gereformeerde kerkgenootschap, de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), en de Evangelisch-Lutherse Kerk fuseerde tot de Protestantse Kerk in Nederland, is het onderscheid tussen "hervormd" en "gereformeerd" deels verdwenen. De meeste plaatselijke gemeenten bleven zelfstandig, maar er zijn ook plaatselijke gemeenten waarin hervormden en gereformeerden samenwerken. Deze worden "protestantse gemeenten" genoemd.

Mede daardoor identificeert een deel van de vroegere hervormden en gereformeerden zichzelf enkel nog als "protestants". Dit roept echter nieuwe verwarringen op, omdat het begrip "protestants" ook een internationale verzamelnaam is voor alle niet-katholieke en niet-oosterse kerken binnen het christendom, met andere woorden alle christelijke kerken die sinds de Reformatie zijn ontstaan (zie Protestantisme).

Bijkomende verwarring schept het drietal betekenissen van het woord "gereformeerd", die door elkaar heen gebruikt worden: men kan doelen op de gehele gereformeerde gezindte, óf uitsluitend op leden van de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), terwijl daarnaast de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) lange tijd de term "gereformeerd" voor hun eigen organisaties geclaimd hebben. In het verlengde hiervan wordt de term "Gereformeerde Kerk" nogal eens gebruikt om zowel de GKN als (abusievelijk) alle gereformeerde kerkgenootschappen gezamenlijk mee aan te duiden. Bovendien spreekt men dikwijls van "gereformeerd", wanneer men specifiek de bevindelijk gereformeerden voor ogen heeft. De bevindelijk gereformeerden gebruiken doorgaans de aanduiding "reformatorisch" voor hun eigen organisaties om zo het misverstand te vermijden dat deze behoren tot de in hun ogen minder orthodoxe GKN of de niet-bevindelijke GKV. In enkele gevallen wordt die term ook wel eens voor orthodox- en bevindelijk-gereformeerden samen gebruikt, met name wanneer het organisaties betreft die ontstaan zijn voor de jaren zeventig waarin de reformatorische zuil tot ontwikkeling kwam.

Kortom, ik ben oprecht benieuwd waarom een hervormde meteen op de kast zou moeten springen als ik spreek over "gereformeerden" en daaronder tevens hervormden vat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belangrijker is de Hervormd Katholieken in het geheel onstaan in 1922 Den Haag en IJmuiden; de Kloosterkerk in Den Haag(nu niet meer) was hun moederkerk wat nog goed te zien is.In Den Haag is de Kruispunt kerk nog Hervormd Katholiek.Gereformeerden die wat meer wilden als alleen gepreek gingen heel stiekum daar is kijken.

In het geheel van nu de PKN zal er een rest zijn van wat eens een behoorlijke stroming was de Hervormd Katholieken.

Prof.van der Leeuw stichting bestaat nog en is opgezet door Hervormd Katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Belangrijker is de Hervormd Katholieken in het geheel onstaan in 1922 Den Haag en IJmuiden; de Kloosterkerk in Den Haag(nu niet meer) was hun moederkerk wat nog goed te zien is.In Den Haag is de Kruispunt kerk nog Hervormd Katholiek.Gereformeerden die wat meer wilden als alleen gepreek gingen heel stiekum daar is kijken.

In het geheel van nu de PKN zal er een rest zijn van wat eens een behoorlijke stroming was de Hervormd Katholieken.

Prof.van der Leeuw stichting bestaat nog en is opgezet door Hervormd Katholieken.

Je blijft me verbazen. Bijzonder boeiend! Voor wie meer wil weten, is de site van deze Kruispunt-gemeente wellicht interessant:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gereformeerd-protestantse kerkgenootschappen in Nederland

Sinds 1571 is er sprake geweest van de volgende gereformeerde kerkgenootschappen:

Van 1571 tot 1816: Nederduits Gereformeerde Kerk (NGK)

Vanaf 1619: Remonstrantse Broederschap

Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)

Van 1834 tot 1869: Christelijke afgescheiden gemeenten

Van 1834 tot 1869: Gereformeerde Kerken onder het Kruis (GKohK)

Van 1840 tot 1907: Ledeboeriaanse gemeenten

Vanaf 1869: Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)

Van 1886 tot 1892: Nederduits Gereformeerde Kerken (NdGK)

Van 1892 tot 2004: Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)

Vanaf 1907: Gereformeerde Gemeente (in Nederland en Noord-Amerika) (GG)

Van 1907 tot 1948: Oud-Gereformeerde Gemeenten (OGG)

Van 1922 tot 1948: Federatie van Oud-Gereformeerde Gemeenten

Van 1926 tot 1946: Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband

Vanaf 1944: Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)

Van 1947 tot 1968: Christelijke Gereformeerde Gemeenten (CGG)

Vanaf 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN)

Vanaf 1953: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN)

Vanaf 1968: Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)

Vanaf 1980: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)

Vanaf 2003: Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)

Vanaf 2004: Hersteld Hervormde Kerk (HHK)

Vanaf 2004: Protestantse Kerk in Nederland (PKN)

Vanaf 2004: Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKiN)

Zoals jullie kunnen zien valt onder het Gereformeerd Protestantisme zowel de Gereformeerde Kerk als ook de Hervormde Kerk. De beide woorden betekenen, zoals reeds terecht opgemerkt, hetzelfde echter om de een van de ander te onderscheiden zijn verschillende bewoordingen gebruikt. Het is dus niet de woord-essentie die het verschil maakt in naam, maar de woord keuze. Kortom beiden zijn nog steeds een pot nat? Toch niet helemaal.

Het gaat net als de Bijbel, we kennen 1 Bijbel maar verschillende interpretaties t.a.v. verschillende teksten. Dit heeft in het verleden geleid tot afsplitsing. Beiden Christelijk, maar de een anders dan de ander. Binnen het Gereformeerd Protestantisme vindt hetzelfde plaats. De Drie Formulieren van Enigheid worden door alle onderschreven doch op bepaalde fronten verschillend "beleefd". Dit leidt dus ook weer tot verdeeldheid. Ik vind het niet erg dat een andere keer dieper op in te gaan, maar dat moet je dan willen bezien van kerkverband tot kerkverband. Als, waarom splitsten CGK zich af en waarom kregen we de NGK? Per afsplitsing moet je het fijne er van bekijken, om een beeld te krijgen. Dan begrijp je ook waarom ze zich allen Gereformeerd danwel Hervormd noemen, maar dat de een Christelijk Gereformeerd is en de ander Nederlands Gereformeerd.

Hartelijke groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Kortom, ik ben oprecht benieuwd waarom een hervormde meteen op de kast zou moeten springen als ik spreek over "gereformeerden" en daaronder tevens hervormden vat.

Omdat bij het komen van de nieuwe Hervormde Kerk Orde de oude Gereformeerde Kerken (Nederlands/Nederduitsch Gereformeerde Kerk) er dingen anders werden. Daarvoor was er de Dordtse Kerkorde die ooit is opgesteld tijdens de Synode van Dordtrecht. Een van de dingen was de inmenging van de staat in de kerk.

Er waren twee grote groepen die hier problemen mee hadden, er speelde echter meer. Bijvoorbeeld de moderne theologie die rondwaarde als een briesende leeuw (Groninger Richting) dit escaleerde toen ds. de Cock (Ulrum) geen kinderen wilde dopen van mensen die nooit in de kerk kwamen. Hierop werd hij uit uit zijn ambt gezet, daarop (zat wel tijd tussen) is hij met een kudde uit de Hervormde Kerk gestapt en wilde weer gereformeerd zijn. Dus met de Dordtse Kerkorde b.v. Gereformeerde gezindte is een term die is ontstaan voor én door de mensen die uit de hervormde kerk stapten(/gejaagd werden) en is dus niet van toepassing op de mensen die in de hervormde kerk zitten.

Hetzelfde zie je nu weer, hersteld-hervormden noemen zich ook geen gereformeerden, maar hervormden omdat ze zo'n hang naar dat 'Hervormde Kerk'-gebeuren hebben. Dat is jammer. Overigens om het nog complexer te maken. Er zijn ook nog hervormd-gereformeerden (ook wel bekend als bonders) en er zijn reformatorischen/bevindelijk-gereformeerden. Reformatorisch, Hervormd én Gereformeerd zijn allemaal hetzelfde knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Natuurlijk zijn er ook verschilldende opvattingen gekomen met betrekking tot de sacramenten, verbond, aanbod van genade, beloften in het verbond, het geloof, de persoon van Christus et cetera.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Fascinerend Raido.
yes.gif

Maar anno 2008 zitten gereformeerden en hervormden in één kerk, waarom zou dan nú nog een hervormde op de kast moeten springen vanwege een dispuut van lang geleden? Wat is er nog over van die verschillen?

Omdat er slechts één deel van die gereformeerde groep weer terug is gekomen in die kerk. Theologie van iemand uit de Gereformeerde Kerk kan totaal anders zijn dan van een Confessionele hervormde én al helemaal van een Bonder. Daarnaast, ik behoor ook tot de gereformeerde gezindte ben absoluut gereformeerd en zit toch echt niet in de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen het Gereformeerd Protestantisme vindt hetzelfde plaats.

Zonder af te willen doen aan je inleiding op bijzonder interessante visies op de variaties binnen de gereformeerde theologie en ecclesiologie, is voor dit topic bovenstaande citaat toch de kernzin. "Hervormd" is dus volgens jou "gereformeerd", en dat was de kwestie.


Samengevoegd:

Quote:

Fascinerend Raido.
yes.gif

Maar anno 2008 zitten gereformeerden en hervormden in één kerk, waarom zou dan nú nog een hervormde op de kast moeten springen vanwege een dispuut van lang geleden? Wat is er nog over van die verschillen?

Het gaat nog iets verder imho. Natuurlijk zijn er disputen tussen Vrijgemaakten en Synodalen, om maar wat te noemen. Maar de enige vraag in dit topic was niet "welke verschillen zijn te vinden tussen de stromingen binnen de gereformeerde kerken" maar "is hervormd één van de gereformeerde stromingen, of is het een zelfstandige stroming".

Vooralsnog zie ik dat het beeld van gereformeerden die niet weten hoe snel ze hun onderlinge onenigheid moeten presenteren bevestigd, maar ik zie nog niets waaruit in redelijkheid volgt dat hervormden niet tot de brede waaier aan gereformeerde stromingen zouden behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En daarnaast focust Raido vooral op mini-splintertjes van die kerken, terwijl mijn motivatie om het topic te openen lag in het feit dat hervormden zich blijkbaar niet gereformeerd vinden, terwijl ze nota bene tot 1816 gereformeerd heetten en de naamswijziging niks met inhoudelijke afkeer van het gereformeerdendom te maken had.

Dat was staatsinmenging daarom is men hervormd gaan heten alle mensen die nu gereformeerd (in hun kerknaam b.v.) hebben staan zijn juist om die reden uit dat kerkverband gestapt (of gezet) ze wilden gereformeerd blijven en niet hervormd worden.

Daarnaast vind ik wat neerbuigend om de 'gereformeerden buiten de PKN' neer te zetten als mini-splintertjes. Er zijn waarschijnlijk meer orthodox en bevindelijk-gereformeerden buiten de PKN dan daarbinnen. Bondsgemeenten hadden in 2006 rond de 500.000 kerkgangers. Daar kun je nu dus de gehele Hersteld Hervormde Kerk aftrekken. Tel daar GKV (125.253), HHK (57.500), GG (103.930), CGK (74.740). De GB lijkt heel groot, het punt is echter dat de GB geen leden heeft, dan alleen predikanten. Daarnaast is er geen vaste 'belijdenis van de GB' dit in tegenstelling tot de Gereformeerden buiten de PKN.

Quote:
Het ging mij dan om de hoofdstromingen en voor zover ik weet zijn (pardon: waren) de gereformeerd-synodalen en de hervormden veruit de grootste stromingen binnen de gereformeerd-hervormde wereld. En als ik die twee zo naast elkaar zet, begrijp ik wel dat ze zijn opgegaan in de PKN, want de verschillen waren volgens mij nihil.

Het is allebei 'vleesch nog visch' uitgezonderd de ouderwetse, kuyperiaanse predikanten in de GKN en de Bonders en een aantal Confessionelen. Alles wat daarnaast hangt is voor mij de naam 'Gereformeerd' niet echt waard.

De problemen van Kuyper waren voornamelijk de visie op de doop (het werd toen vroegâh maar gedaan als leuk ding, symbooltje voor een gemeenschap waar de ouders haast niet toe behoorden. Daarnaast stond Kuypers theologie (neo-calvinisme) bol van de heiliging van de wereld, hij wilde vast houden aan belijdenisgeschriften én niet alleen maar een mondbelijdenis. Daar kwam zijn theorie van de veronderstelde wedergeboorte van daan (het zaad van de wedergeboorte komt 'met' de doop in je tenzij uit je leven het tegendeel blijkt). Ik weet niet hoe confessionele daar tegenaan kijken. Daar staat niet echt wat over vast. Ook binnen de Gereformeerde Bond overigens niet.

Buiten de PKN/NHK lopen de verbond/doop visies ook wat uiteen. Met de GGiN aan de meest terughoudende kant en de GKV/NGK aan de meest ruime kant met betrekken tot de beloften en het aanbod van genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Gereform eerden GKN bestaan niet meer de werkelijkheid is dat zij weer gewoon terug gekomen zijn in de Hervormde Kerk/PKN. de kerkorde is praktisch het zelfde gebleven op wat kleine dingen na die de gereformeerden zou graag willen ,maar niet werkelijk van belang.

Over 50 jaar weet men niet beter meer dan dat er een kerk is met een vreemde naam PKN( hoe kan men het verzinnen) Nederlandse Hervormde Kerk met verenigde er voor had voor de hand gelegen;Lutheranen hadden geen bezwaar.

Voor de rest is het allemaal niet van belang totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
maar ik zie nog niets waaruit in redelijkheid volgt dat hervormden niet tot de brede waaier aan gereformeerde stromingen zouden behoren.

het is heel simpel. Hervormden bestaan niet meer. De Hervormde Kerk is opgegaan in de PKN en is niet meer. Vroeger waren 'hervormden' gewoon mensen in de hervormde kerk en zei het woord 'hervormd' ook helemaal niets over wat je nou geloofde. In Rijssen kan ik dat heel makkelijk duidelijk maken. Wij hebben de Open Hof, voor Rijssen een vrijzinnige kerk waar alles mag (vrouwelijke dominee nosmile.gif) en Jezus voornamelijk een leuke man was die ooit leefde en aan wie een voorbeeld kunnen nemen. Die kerk was een buitengewone gemeente binnen de Hervormde Kerk. De mensen daar waren dus ook hervormden en hun kinderen gingen naar de protestants-christelijke basisschool net als alle andere hervormden.

In de rest van de hervormde gemeenten gingen Bonds-dominees voor die mensen noemt men vaak hervormd-gereformeerden en staan in die traditie. Dat zijn mensen die qua ligging gewoon gereformeerd zijn gebleven, maar slechts niet de keuze hebben gemaakt om de pluriforme NHK te verlaten, ze waren niet gewetensbezwaard om dat te doen. Die mensen zijn er nu nog en zitten nog steeds in de PKN. Hetzelfde is gebeurd in de Gereformeerde Kerken, dat stond ergens voor tot aan de jaren '70 kon je wanneer je 'gereformeerd' (of als vrijgemaakte 'synodaal') zei ongeveer zeggen wat die persoon geloofde, waar hij zich verwant mee voelde.

Beide begrippen zijn nu echter dusdanig uitgehold dat je er weinig meer aan hebt. Net als 500 jaar geleden. Als je toen 'protestant' riep was het duidelijk in Nederland. Je was calvinist je stond voor dit en dat en zus en zo. Het is al tientallen jaren niet meer duidelijk als je 'gereformeerd' of 'hervormd' roept, door de pluriformiteit van die kerken.

Hervormden staan natuurlijk heel erg dicht bij het 'gereformeerd protestantisme' ik denk dat je ze in één adem kunt noemen, maar er net geen is gelijk tekentje tussen kunt zetten. Theologisch gezien, uiteraard we staan allemaal op één of andere manier in de gereformeerde traditie, we erkennen en onderschrijven allemaal op een bepaalde manier in de traditie van Calvijn en cornuiten. Ja we vallen dus allemaal onder het calvinisme in Nederland, wat je hier gereformeerd kunt noemen. Alleen in de loop van de tijd is gereformeerd veranderd van betekenis. Gereformeerd gezindte (term van Groen van Prinsteren) is ook van toepassing op de Bonders.

Alleen laten we eerlijk zijn, hoeveel zegt de term 'gereformeerd' als Kuitert en Den Heyer ook gereformeerd heten. Is Küng een katholiek? (Daar kun je moeilijk volmondig 'ja' op zeggen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid