Spring naar bijdragen

Hervormd = gereformeerd


Aanbevolen berichten

Quote:

Daarnaast is nu dus meer duidelijk dat het verschil tussen de NHK en de GKN vooral om de doop draaide en nog wat andere zaken. Vandaar nogmaals de kwestie: in hoeverre is dat nu nog altijd zo? Hoe kan een lid van de PKN, een protestant dus, zich hervormd voelen en dat nog steeds als "anders" zien dan gereformeerd, wat inmiddels ook PKN is?

Sowieso is voelen niet zo moeilijk, de vraag is waarschijnlijk of dat ook terecht is widegrin.gif.

Allereerst is zeker gereformeerd breder als de PKN, maar er zijn ook meer Hervormden dan dat dat er Hervormden binnen de PKN zijn.

Ik denk dat het tegenwoordig voor een groot gedeelte hokjesgeest, ik ben hervormd en jij niet en dat er redelijk makkelijk overheen is te stappen. Ik heb ook weleens het gevoel dat sommige hervormden kerken minder op elkaar lijken als sommige hervormden met sommige gereformeerden.

Maar, de betekenis van de doop bijvoorbeeld is nog steeds anders en zo zijn er nog een paar dingen die ik aan het uitspitten bent, maar waar ik nog niet mee klaar ben. (werk, sociaal leven, etc...knipoog_dicht.gif). Deze verschillen wegen voor veel mensen behoorlijk mee.

De Hervomde kerk onderschrijft trouwens de drie formulieren niet. Ze worden gezien als hulpmiddel, maar ze zijn niet per definitie waar. Dit in tegenstelling tot de gereformeerd.

Quote:
Randvraag: herkent een hervormde (zoals ZVNNA) zich in de manier waarop jij de NHK-dooppraktijk omschrijft?

Ja, maar ik weet niet of het anders is als bij de hedendaagse gereformeerde kerk. Bij ons wordt er gedoopt, ook als de ouders nooit in de kerk komen, maar er wordt niet zomaar gedoopt. Er zal een of meer gesprekken plaatsvinden met de ouders en de kerkraad. Maar ik acht de kans dat een doop dan geweigerd wordt nogal klein. Al ben ik bang dat er in de vrijzinnigere kerken nog makkelijker mee om wordt gegaan nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Nu omschrijf je "de hervormde doop" toch wat anders dan Raido het doet. Raido suggereert dat de doop in hervormde kringen amper betekenis had (en heeft?). Het lijkt mij dat ook een katholieke kerk niet snel zal weigeren een kind te dopen, maar dat maakt de katholieke leer rondom de doop alles behalve betekenisloos.

De betekenis van de Hervormde doop is ook niet zo groot.

* zoveel vragen nu nog antwoorden zoekt caht boekje.

Volgens Discipelschap van Vreugdenhil stelt de doop nog best wel veel voor. Nl:

Quote:
De doop is een fundament van het Christelijk leven

Onze zonde en schuld raken we kwijt. Zo worden we schoon. En we ontvangen de Heilige Geest. Ons leven wordt vernieuwd. Daar word je een ander mens van!

Gedoopt worden betekent met Christus begraven worden en met Hem opstaan tot een nieuw leven

Wie gedoopt is staat per definitie in de gemeenschap, is ingelijfd in het lichaam van de kerk.

Door de doop ondertekent God het verbond van Abraham tussen jou en God, jouw eigen handtekening komt met je belijdenis.

Dit is de theorie.

Nu de praktijk, ik denk dat uiteindelijk alle punten worden onderschreven, maar dat ze niet allemaal overal even bekend zijn. Bij ons wel denk ik, maar de vrijzinnigere gemeentes... ik weet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nu omschrijf je "de hervormde doop" toch wat anders dan Raido het doet. Raido suggereert dat de doop in hervormde kringen amper betekenis had (en heeft?). Het lijkt mij dat ook een katholieke kerk niet snel zal weigeren een kind te dopen, maar dat maakt de katholieke leer rondom de doop alles behalve betekenisloos.

Ik doelde op een situatie die bestond en denk ik ook nog wel bestaat en niet alleen in de hervormde kerk hoor.

Mensen die bijna nooit in de kerk komen en toch hun kind laten dopen dat kan niet als je kijkt naar het doopformulier dat toen (ook nog?) in de hervormde kerk werd gebruikt. Daar beloven ouders wat.

Geliefden in de Heere Christus, u hebt gehoord dat de doop een instelling van God is om aan ons en ons nageslacht Zijn verbond te verzegelen. Daarom moeten wij de doop met dat doel en niet uit gewoonte of bijgeloof gebruiken. Opdat het dan openlijk bekend wordt dat u zo gezind bent, zult u van uw kant op de volgende vragen oprecht antwoorden:

Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

Je voelt het vast al aankomen aangezien je mij denk ik ook wel een beetje kent, dit kan niet volgens een goede gereformeerde als jij als ouders nooit in de kerk kwam en ook niet de intentie hebt omdat te doen (bijvoorbeeld omdat je al twee kinderen hebt laten dopen en daarna ook niet in de kerk kwam). Dat eerste kunnen veel mensen met hun mond nog wel belijden. Het tweede, daar begint het vaak al te schorten, maar punt drie is helemaal moeilijk en uit het leven van iemand die nooit in de kerk komt blijkt dat ook heel duidelijk. Die mensen onderwijzen hun kinderen niet, ze gaan niet voor in de godzaligheid (aan de godzaligheid mag gerust getwijfeld worden) en waarschijnlijk komen ze met het huwelijk nog een keer weer in de kerk.

De Cock zei toen 'mooi niet'. Naar mijn overtuiging dus geheel terrecht. Dat is de reden geweest dat de Cock uit zijn ambt is gezet (met nog wat andere dingen hoor). Hij was echter absoluut geen Kuyper in deze wat doopvisie betreft.

Quote:
De doop is een fundament van het Christelijk leven

Klopt als een bus het lijft je in, in de gemeenschap van de kerkelijke gemeente.

Quote:
Onze zonde en schuld raken we kwijt. Zo worden we schoon. En we ontvangen de Heilige Geest. Ons leven wordt vernieuwd. Daar word je een ander mens van!

Dat is niet de belijdenis van de HHK, GB, CGK, GG, OGG, GGiN en andere kerkverbanden. Die gereformeerden zullen nooit en te nimmer stellen (zoals hier gebeurd) dat door de doop de zonden zijn afgewassen en de Heilige Geest in je leven is gekomen. Dit is overigens niet zozeer een Kuyperiaans idee, maar eerder een Schilderiaans (GKv) visie op de doop.

Quote:
Gedoopt worden betekent met Christus begraven worden en met Hem opstaan tot een nieuw leven

Dat betekend het, maar dat is het niet. Dat noemen wij symboliek. Een hele sterke symboliek overigens, echter is er nog nooit iemand naar de Hemel gegaan omdat hij of zij gedoopt is. Er is slecht één reden waarom je naar de hemel gaat en dat is de wedergeboorte door de Heilige Geest. Oh, en ja die kan best samengaan met het moment dat de dominee je doopt met water, maar ik denk dat het een uitzondering is.

Quote:
Door de doop ondertekent God het verbond van Abraham tussen jou en God, jouw eigen handtekening komt met je belijdenis.

Misschien. Alleen is dit wel direct weer het probleem wat ik juist met vooral de Vrijgemaakte visie heb. Dat God een verbond sluit is 'leuk en aardig' alleen waar het op aankomt is wedergeboorte, door de Heilige Geest ondergedompeld in het Bloed van Onze Heere Jezus Christus, die gestorven is voor Zijn Kinderen. Door de doop ben je nooit automatisch een kindje van Jezus Christus.. (Dat was ook een reden van de Afscheiding)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, mooi allemaal natuurlijk, en ik misgun geen enkele gereformeerde het uitleggen waarom andere gereformeerden net niet "echt" zijn natuurlijk, maar gewoon even voor de beeldvorming, en in een poging on-topic te blijven: als synodaal gereformeerden, vrijgemaakt gereformeerden, gereformeerde bonders, gergemmers, etc., etc. allemaal gereformeerd zijn, WAAROM HERVORMDEN DAN NIET?

Staatsinmeninging is er ook al niet meer, dus wat is nu zo apart aan Hervormden dat ze niet tot de brede waaier aan gereformeerden behoren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Hervormden hebben van een oorsprong een centralistischere kerk. De gereformeerde zijn vooral plaatselijk en dat wat ze niet plaatselijk kunnen regelen doen ze landelijk. Bij de Hervormden is dat andersom. Beide groepen zitten inmiddels in de PKN, maar dat maakt gevoelsmatig (nog) niet uit.

De gereformeerde onderschrijven de 3FvE volledig, de Hervormden zien ze alleen als extra'tje, een hulpmiddel.

Volgens de Hervormden ben je door de doop onderdeel van de kerk, maar nog niet gered tenzij je het verpest. Dit laatste is bij de gereformeerde niet zo.

De Hervormden zijn van oorsprong een staatskerk, nu is die invloed niet zo groot meer volgens mij.

Er zijn meer gereformeerde op credible dan hervormden nosmile.gif.

Er is nog wel meer volgens mij, maar ik ben het even zat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Hervormden hebben van een oorsprong een centralistischere kerk. De gereformeerde zijn vooral plaatselijk en dat wat ze niet plaatselijk kunnen regelen doen ze landelijk.

Gezien wat Calvijn schrijft over het instituut kerk, kan dat toch nauwelijks een doorslaggevende reden zijn om van een doorslaggevend verschil te spreken?

Quote:
De gereformeerde onderschrijven de 3FvE volledig, de Hervormden zien ze alleen als extra'tje, een hulpmiddel.

Wel eens een synodaal gereformeerde gesproken? ik vraag me af of alle gereformeerde stromingen de 3FvE zo zwaar oppakken.

Quote:
Volgens de Hervormden ben je door de doop onderdeel van de kerk, maar nog niet gered tenzij je het verpest. Dit laatste is bij de gereformeerde niet zo.

En dit soort variaties in doopvisie komt tussen de Gereformeerde kerken niet voor?

Quote:
De Hervormden zijn van oorsprong een staatskerk, nu is die invloed niet zo groot meer volgens mij.

Om precies te zijn: de gereformeerden zijn van oorsprong een staatskerk, en nu is die invloed er geheel niet meer.

Quote:
Er zijn meer gereformeerde op credible dan hervormden
nosmile.gif
.

Maar er zijn net zo weinig CGK-ers, of NGK-ers, of Gergemmers, of noem maar een kleine groep.

Quote:
Er is nog wel meer volgens mij, maar ik ben het even zat

waarom? vind je het een vervelend onderwerp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Gezien wat Calvijn schrijft over het instituut kerk, kan dat toch nauwelijks een doorslaggevende reden zijn om van een doorslaggevend verschil te spreken?

Misschien is alles bij elkaar wel doorslaggevend

Quote:
[...]Wel eens een synodaal gereformeerde gesproken? ik vraag me af of alle gereformeerde stromingen de 3FvE zo zwaar oppakken

Ja, dat is mijn moeder van oorsprong en de familie aan haar kant is dat nog steeds. En ja ze nemen hem veelal niet zo zwaar, maar toch een stuk zwaarder smile.gif

Quote:
[...]En dit soort variaties in doopvisie komt tussen de Gereformeerde kerken niet voor?

weet ik niet

Quote:
Om precies te zijn: de gereformeerden zijn van oorsprong een staatskerk, en nu is die invloed er geheel niet meer.

Ja

Quote:
[...]waarom? vind je het een vervelend onderwerp?

Op zich niet, maar ik heb niet zo veel tijd, maar ik raak vooral ook verward van dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag mijzelf af of de weegschaal hervormd/gereformeerd voor mij niet naar gereformeerd uitslaat.

Terwijl ik eigenlijk weet dat het kerkelijk niet eens zo heel veel uitmaken. Niet in de dagelijse praktijk in ieder geval.

Ik bedoel het op geen enkele manier spottend, maar schrik je er van dat "oude vijanden" je broeders en zusters blijken te zijn? Of snap ik er gewoon geen reet van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik bedoel het op geen enkele manier spottend, maar schrik je er van dat "oude vijanden" je broeders en zusters blijken te zijn? Of snap ik er gewoon geen reet van?

het zijn geen oude vijanden. Maar tot dit topic had ik nooit moeite gedaan om het uit te zoeken. Ik hapte ook alleen maar omdat ik vond dat ik moest happen. En ik vind het resultaat nog minder als dat ik dacht.

De kerk van mijn opa en oma (Gereformeerd dus) leek 10 jaar geleden heel veel op die van ons (hervormd) maar, ik weet het niet, ik hoopte dat de diepe verschillen groter waren. Al is hopen misschien niet het juiste woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het zijn geen oude vijanden. Maar tot dit topic had ik nooit moeite gedaan om het uit te zoeken. Ik hapte ook alleen maar omdat ik vond dat ik moest happen. En ik vind het resultaat nog minder als dat ik dacht.

De kerk van mijn opa en oma (Gereformeerd dus) leek 10 jaar geleden heel veel op die van ons (hervormd) maar, ik weet het niet, ik hoopte dat de diepe verschillen groter waren. Al is hopen misschien niet het juiste woord.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik je snap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat wel een verschil tussen hervormd en gereformeerd is de manier van kerkelijke organisatie. De vroegere NHK was van boven naar beneden georganiseerd, dit in tegenstelling tot de CGK wat een veel losser verband heeft. Cultureel gezien zijn er nog wel meer verschillen tussen hervormd en gereformeerd (en dan bedoel CGK en gergem en zwaarder te bedenken). Zo is de CGK (van wat ik heb meegekregen in de 20 maanden dat ik nu naar een hervormde kerk ga) veel meer georganiseerd rond de eredienst, terwijl in een hervormde kerk het kerkenwerk veel breder is en samenzijn en missionair invloed kan krijgen in de hervormde kerk (de o zo bekende evangelische invloed waar Olorin het over heeft). Hoe dat in de gergem zit mag Raido uitleggen. De vrijgemaakten hebben natuurlijk hun eigen zuil, met een eigen krant en bladen en scholen en hun eigen liedboek.

ik heb trouwens geleerd dat de doop een teken/zegel is van het verbond met God?

@zvnna: heb jij met je belijdenis ja gezegd tegen de 3FvE of alleen tegen de apostolische geloofsbelijdenis? Heb jij wel is een preek uit de catechismus gehad of heeft de catechismus wel is een plek binnen de eredienst? Bij mij in de kerk wel en ik heb niet echt het idee dat de 3FvE een extraatje is bij mij in de kerk. En ik ben ook hervormd.

ik dacht dat het bij de vroegere GKN zo was dat ze het schriftgezag hadden losgelaten en dat juist zij de 3FvE als een extraatje zagen....

* marlies snapt er niets meer van

disclaimer: ik ben nog niet zo lang hervormd-gereformeerd (was ooit charismatisch), voor ik massaal door de katholieken alhier gecorrigeerd ga worden dat ik mijn eigen stroming nog niet zo goed ken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn belijdenisvragen

Geen 3FvE dus.

Er is een aantal jaren terug wel 's avonds een prekenserie geweest over de HC. Maar toen was ik nog heel jong en niet gelovig. Ik ben er dus niet of nauwelijks geweest. Maar we gebruiken eigenlijk altijd een andere geloofsbelijdenis en de Dorthse komen ook nooit terug.

* zoveel vragen nu nog antwoorden heeft het zelfde probleem smile.gif

Ik snap het niet meer en ik raak verward. En ja ook ik krijg mijn eigen kerk niet goed genoeg, laat staan dat ik hem goed kan verglijken met een ander, maar ik doe mijn best smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ok, mooi allemaal natuurlijk, en ik misgun geen enkele gereformeerde het uitleggen waarom andere gereformeerden net niet "echt" zijn natuurlijk, maar gewoon even voor de beeldvorming, en in een poging on-topic te blijven: als synodaal gereformeerden, vrijgemaakt gereformeerden, gereformeerde bonders, gergemmers, etc., etc. allemaal gereformeerd zijn, WAAROM HERVORMDEN DAN NIET?

Omdat hervormden in de hervormde kerk zitten en niet in een gereformeerd (het reformeren naar de oude Nederduits Gereformeerde Kerk zoals die was sinds de Reformatie, met die kerkorde, met die manier van bestuur, met die vaste grond in de Belijdenisgeschriften van de Kerk).

Quote:
Staatsinmeninging is er ook al niet meer, dus wat is nu zo apart aan Hervormden dat ze niet tot de brede waaier aan gereformeerden behoren?

Hervormden bestaan eigenlijk niet meer, dat zijn nu gewone 'PKN-ers' voor de beeldvormingen worden de termen hervormde gemeente en gereformeerde kerk (binnen de PKN) gebruikt om voor de argeloze christelijke-hokjes denker nog een plaatsbepaling te kunnen maken. De Gereformeerde Kerk heeft dat sterk missionaire, dat wereldverbeterende nog steeds wel wat inzich.

Naar mijn bescheiden mening, van de 3 GK-diensten die ik heb meegemaakt is het niets anders dan een sociaal praatje, net zoals de Oud Katholieke Kerk, in de 2 diensten die ik daar heb meegemaakt

De vloek van pluriformiteit is dat je niet kunt zeggen kijk dat is nou exact hervormd. Hervormd wat ik ken is óf Gereformeerde Bond (orthodox, vasthoudend aan de 3fve) of iets extreem links waar Jezus een pseudo-Boeddha is). Je voelt het vast wel, hervormd... wasdattan?

link voor behoorlijk wat fijne informatie.

Binnen de context van het gereformeerd protestantisme worden vaak de begrippen "hervormd", "gereformeerd" en "protestants" door elkaar gebruikt, telkens in een andere context of met verschillende definities. Dit is niet verwonderlijk, omdat bepaalde begrippen voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

Het onderscheid, in de Nederlandse taal, tussen "hervormd" en "gereformeerd" is pas ontstaan na de Afscheiding van 1834. Voordien sprak men tussen 1571 en 1816 uitsluitend over "gereformeerden" en sinds 1816 (stichting Nederlandse Hervormde Kerk) over "hervormden". De afgescheiden kerken gebruikten het begrip 'gereformeerd' om aan te geven dat zij teruggingen op de oude kerk en de nieuwere Nederlandse Hervormde Kerk afwezen. Sindsdien werden met "hervormden" leden van de Nederlandse Hervormde Kerk en met "gereformeerden" leden van de verschillende gereformeerde kerkgenootschappen bedoeld.

De woorden 'hervormd' en 'gereformeerd' betekenen taalkundig precies hetzelfde. In beide gevallen gaat het om kerken die uit de Reformatie of Hervorming zijn voortgekomen. Gereformeerd is een leenwoord, maar met de oudste rechten; hervormd is een etymologisch Nederlands begrip, maar wel pas sinds 1816 in gebruik. In andere talen bestaat dit onderscheid niet (Engels: Reformed, Duits: reformiert, Frans: reformé), waardoor men vaak moeite heeft om het onderscheid tussen Nederlands-hervormd en gereformeerd aan te geven.

Binnen de Nederlandse Hervormde Kerk ontstond in 1906 echter ook een rechtzinnige beweging, die zichzelf de Gereformeerde Bond noemde. Leden worden "hervormd-gereformeerd" genoemd. De twee begrippen overlappen elkaar dus. Het onderscheid tussen hervormd en gereformeerd zegt overigens niets over de mate van vrij- of rechtzinnigheid: binnen de NHK waren alle stromingen aanwezig, van de meest vrijzinnige tot de meest rechtzinnige.

Doordat de NHK in 2004 met het grootste gereformeerde kerkgenootschap, de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), en de Evangelisch-Lutherse Kerk fuseerde tot de Protestantse Kerk in Nederland, is het onderscheid tussen "hervormd" en "gereformeerd" deels verdwenen. De meeste plaatselijke gemeenten bleven zelfstandig, maar er zijn ook plaatselijke gemeenten waarin hervormden en gereformeerden samenwerken. Deze worden "protestantse gemeenten" genoemd.

Mede daardoor identificeert een deel van de vroegere hervormden en gereformeerden zichzelf enkel nog als "protestants". Dit roept echter nieuwe verwarringen op, omdat het begrip "protestants" ook een internationale verzamelnaam is voor alle niet-katholieke en niet-oosterse kerken binnen het christendom, met andere woorden alle christelijke kerken die sinds de Reformatie zijn ontstaan (zie Protestantisme).

Bijkomende verwarring schept het drietal betekenissen van het woord "gereformeerd", die door elkaar heen gebruikt worden: men kan doelen op de gehele gereformeerde gezindte, óf uitsluitend op leden van de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), terwijl daarnaast de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) lange tijd de term "gereformeerd" voor hun eigen organisaties geclaimd hebben. In het verlengde hiervan wordt de term "Gereformeerde Kerk" nogal eens gebruikt om zowel de GKN als (abusievelijk) alle gereformeerde kerkgenootschappen gezamenlijk mee aan te duiden. Bovendien spreekt men dikwijls van "gereformeerd", wanneer men specifiek de bevindelijk gereformeerden voor ogen heeft. De bevindelijk gereformeerden gebruiken doorgaans de aanduiding "reformatorisch" voor hun eigen organisaties om zo het misverstand te vermijden dat deze behoren tot de in hun ogen minder orthodoxe GKN of de niet-bevindelijke GKV. In enkele gevallen wordt die term ook wel eens voor orthodox- en bevindelijk-gereformeerden samen gebruikt, met name wanneer het organisaties betreft die ontstaan zijn voor de jaren zeventig waarin de reformatorische zuil tot ontwikkeling kwam.

Quote:
Volgens de Hervormden ben je door de doop onderdeel van de kerk, maar nog niet gered tenzij je het verpest. Dit laatste is bij de gereformeerde niet zo.

Dat was voornamelijk Kuypers idee én vooral niet het idee van de Gereformeerde Bonders. Zoek maar eens op 'Tweeërlei kinderen van het Verbond' dat idee wordt breed gedragen in de Gereformeerde Bond én de HHK..

Quote:
Marlies

Hoe dat in de gergem zit mag Raido uitleggen.

Heel erg simpel. We doen het zoals het altijd gegaan is. Je gaat naar de kerk, je gaat zitten wacht tot de dominee komt. Votum en Groet, Je zingt, dan de 10 Geboden, Mededelingen, Bijbelgedeelte, zang, gebed, zang, preek, tussenzang, einde preek, zang, gebed, zang, zegen. Dan ga je naar huis.

We lezen de Statenvertaling (alzo van den beginne geweest), hebben hoeden op (alzo van den beginne geweest), zingen op hele noten (alzo van den beginne geweest), uit 1773 (niet alzo van de beginne geweest, Datheen word ook gezongen, maar niet meer in de eredienst) we zingen geen gezangen zoals gebruikelijk was binnen de Nederduits Gereformeerde Kerk.. Oh en we hebben een orgel, maar dat is heel hip want mij oma stamt nog uit de tijd dat we een voorzanger hadden (net als de Free Presbyterian Church of Scotland/Free Church of Scotland nog hebben).

Quote:
ik heb trouwens geleerd dat de doop een teken/zegel is van het verbond met God?

Dat heb ik ook geleerd. Dat leren alle gereformeerden (die de 3fve met hart en mond belijden!) alleen is daar zelfs nog een verschillende nadruk op te leggen.. Kijk extreem kort door de bocht gaat dat over 'van welk verbond is het een teken' en nog meer 'is in het verbond gelijk aan wedergeboorte ---> hemel'..

P.S. een kerk is nooit GB, er zijn Gereformeerde Bondskerken. Alleen predikanten zijn lid van de Gereformeerde Bond en gewone kerkgangers kunnen lid zijn van de Waarheidsvriend (het periodiek van de Gereformeerde Bond), ik weet niet of je als persoon lid kunt zijn van de Gereformeerde Bond, volgens mij niet.

P.P.S Volgens mij bestaat de Gereformeerde Bond voor de helft uit predikanten die opgegroeid zijn de Gereformeerde Gemeenten en/of niet toegelaten werden tot de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is de PKN wel de allergrootste vergaarbak(citaat)

Vroeger werd de NHK een hotelkerk genoemd,nu is het dat zelfs nog meer,meer een kruiwagen met kikkers die alle kanten uit springen.En reken maar dat er tussen Hervormd en gereformeerd heel grote verschillen bestaan,nu dan allemaal in de PKN vergaarbak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid