Spring naar bijdragen

Kerkkeuze - wat is voor jou belangrijk?


Aanbevolen berichten

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie 'checklist' bij kerkkeuze, waar zouden jullie op letten?

- Wat mag niet afwezig zijn?

- Wat accepteer je, ook al vind je het niet zo belangrijk als die bepaalde kerk/gemeente/whatsoever?

- Wat wil je absoluut niet?

Natuurlijk heeft dit topic een hoog 'als'-gehalte, daarom mag ook iedereen reageren, wat als jij een keuze zou maken, wat zou je dan belangrijk vinden? Op welke vlakken? Uiterlijke dingen, theologische dingen ..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goed topic! Ik ben wel benieuwd, eigenlijk.

Zelf kwam ik een aantal jaartjes geleden in de hervormde PKN terecht maar na van een aantal mensen binnen de gemeente (waaronder predikanten) te hebben gehoord dat God niet bestaat vond ik het niet de juiste kerk. Ik ben daarop in de evangelische gemeente terechtgekomen waarvan ik dacht dat dat het helemaal was maar ook daar voel ik me steeds minder thuis omdat de opvattingen aldaar veelal niet overeen komen met mijn opvattingen (waaronder dingen als 'welvaartsevangelie', 'redding', 'doop') etc.

Maar goed, kies ik de kerk of kiest de kerk mij?

Moet ik me aansluiten bij een kerk waar ik het mee eens ben of moet ik me aanpassen bij de ideeen van de kerk? En welke kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God mag niet afwezig zijn.

Verder een preek met inhoud, gebed.

Ik accepteer best wel veel denk ik, ik heb ook geleerd dat je je aanpast en dat je sommige dingen die je eerst niets vond toch als mooi of prettig kan ervaren

Ik wil geen kerk met geen vaste lijnen waarin iedereen alleen maar aanklooit. En verder geen kerk zonder de dingen van het eerste punt.

Daarnaast wil ik veel dingen niet die ik niet voor mijzelf kan verantwoorden. En dan denk ik voor mij in dingen als overdoop en de biecht bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we toch lekker hypothetisch gaan doen mag iemand die gemiddeld niet meer dan een paar keer per jaar naar de kerk gaat vast ook wel antwoorden. puh2.gif

Wat voor mij, als ik vaker naar de kerk zou gaan (wat ik af en toe zelfs overweeg hoor, maar er zijn toch altijd zo veel andere dingen te doen...), belangrijk zou zijn is theologische diepgang. Geen makkelijke, oppevlakkige boodschap waar verdere vragen geen plaats in hebben. Zo zit ik niet in elkaar, en al helemaal niet meer na een studie theologie.

Naast de intellectuele volwassenheid die een kerk voor mij wel moet hebben moet er ook wel plaats blijven voor een soort tweede naïviteit. Er moet gesproken kunnen worden over veel, maar er moet ook ruimte voor stilte zijn, ruimte voor het mysterie. Niet alles moet op rationaliteit drijven, dat lijkt me ook niet haalbaar of wenselijk in een kerk. Ruimte voor symbooltaal, voor gebed, voor geloof dat in al zijn intellectuele eerlijkheid ook spontaan durft te zijn.

Wat voor mij ook bij een kerk hoort is ruimte voor ritueel. Het moet van mij niet allemaal sec en sober. Een mysterie dat zo groot is mag van mij letterlijk bewierookt worden. Het is in zekere zin oppervlakkig, maar in een nieuwbouw die nog het meeste lijkt op een nette orkestzaal met een kruis aan de muur zie ik zelf moeilijk een sfeer van heiligheid.

En tenslotte moet een kerk ook kerk zijn. Een kerk is meer dan een gebouw waarin individuen samen komen. Een kerk is ook een gemeenschap van gelovigen, die zowel naar binnen als naar buiten toe een rol hebben die niet geheel vrijblijvend is. Een kerk staat ook niet op z'n eentje maar maakt deel uit van iets universelers, zonder uit het oog te verliezen dat die universele boodschap wel verworteld zit in de heel eigen context van de concrete tijd en plaats waarin de kerk in kwestie gesitueerd is. Een sfeer van openheid, dienstbaarheid en oog voor de ander lijkt me ook noodzakelijk, ook al zit je daar natuurlijk met mensen die ook allemaal hun kleine kantjes hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is nou weer echt een draad van een protestant de zogenaamde kerk moet wel doen aan de verwachtingen van hun persoonlijk geloof zo niet is het niks; en het moet voor al gezellig zijn,de PKN is al zo grote gezelligheids vereniging met op zondag een religieus uur,bekijk hun web- stekken maar het gaat over alles behalve waar het over moet gaan God dus en niet een uitje hier en een uitje daar.

Dus wat voor jou belangrijk is is een ontkenning van wat echt belangrijk is in de Kerk God door Zijn Zoon Jezus Christus,daar heeft men zich naar te voegen,het Belijden van de Kerk,meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is nou weer echt een draad van een protestant de zogenaamde kerk moet wel doen aan de verwachtingen van hun persoonlijk geloof zo niet is het niks; en het moet voor al gezellig zijn,de PKN is al zo grote gezelligheids vereniging met op zondag een religieus uur,bekijk hun web- stekken maar het gaat over alles behalve waar het over moet gaan God dus en niet een uitje hier en een uitje daar.

Dus wat voor jou belangrijk is is een ontkenning van wat echt belangrijk is in de Kerk God door Zijn Zoon Jezus Christus,daar heeft men zich naar te voegen,het Belijden van de Kerk,meer niet.

Heb je het topic gelezen?

dit is niet echt wat men zegt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is nou weer echt een draad van een protestant de zogenaamde kerk moet wel doen aan de verwachtingen van hun persoonlijk geloof zo niet is het niks; en het moet voor al gezellig zijn,de PKN is al zo grote gezelligheids vereniging met op zondag een religieus uur,bekijk hun web- stekken maar het gaat over alles behalve waar het over moet gaan God dus en niet een uitje hier en een uitje daar.

Volgens mij staat er nergens in dit topic dat er binnen de PKN of welke niet-katholieke kerk zo wordt gedacht...

Quote:
Dus wat voor jou belangrijk is is een ontkenning van wat echt belangrijk is in de Kerk God door Zijn Zoon Jezus Christus,daar heeft men zich naar te voegen,het Belijden van de Kerk,meer niet.

... zoals in elke kerk (als het goed is), dus je anti-protestantse houding slaat weer nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is nou weer echt een draad van een protestant de zogenaamde kerk moet wel doen aan de verwachtingen van hun persoonlijk geloof zo niet is het niks; en het moet voor al gezellig zijn,de PKN is al zo grote gezelligheids vereniging met op zondag een religieus uur,bekijk hun web- stekken maar het gaat over alles behalve waar het over moet gaan God dus en niet een uitje hier en een uitje daar.

Dit is nou weer typisch zo'n antwoord van iemand die zich niet durft uit te spreken en maar tegen alles en iedereen in vaagheden wat brult. Het is een typerende oppervlakkig niets toevoegende opmerking die kant noch wal raakt.

Quote:
Dus wat voor jou belangrijk is is een ontkenning van wat echt belangrijk is in de Kerk God door Zijn Zoon Jezus Christus,daar heeft men zich naar te voegen,het Belijden van de Kerk,meer niet.

En de uitvoering daarvan kan op verschillende manieren. Anders zou jij wel in de RKK kerken en dat doe je ook niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sacredos

Dit is nou weer echt een draad van een protestant de zogenaamde kerk moet wel doen aan de verwachtingen van hun persoonlijk geloof zo niet is het niks

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik hier over zat na te denken toen ik het topic van 4given gelezen had, zelf zit ik ook een beetje in een fase waarin ik ga kijken wat ik belangrijk vind (op grond van Schrift en Confessie wel te verstaan) en daarnaast misschien ook wat persoonlijke aspecten, voornamelijk op het gebied van uiterlijk vertoon.

Quote:
en het moet voor al gezellig zijn,de PKN is al zo grote gezelligheids vereniging met op zondag een religieus uur,bekijk hun web- stekken maar het gaat over alles behalve waar het over moet gaan God dus en niet een uitje hier en een uitje daar.

Wel, dat is dus enorm kort

door de bocht ik ken heel wat doorwrocht gereformeerde website uitgaande van de door verfoeide PKN. Ik denk alleen al aan de website over de werken van Ds. L. Kievit (http://www.verbideviniminister.nl). Ik ben ook niet zo PKN-minded, ik deel dezelfde visie als Machiavelli in deze die heeft beschreven in het topic van Pius XII 'Art. 28 van de NGB'.

http://forum.credible.nl/topic.php?id=15298. Misschien ben ik samen met Machiavelli dan 'Gereformeerde Bonder in den Vreemde' knipoog_dicht.gif

Quote:

Dus wat voor jou belangrijk is is een ontkenning van wat echt belangrijk is in de Kerk God door Zijn Zoon Jezus Christus,daar heeft men zich naar te voegen,het Belijden van de Kerk,meer niet.

Inderdaad, dat vind ik dus ook belangrijk. Ik vind het belangrijk (goed dat je dit dus aanhaalt) de visie op de Kerk van Jezus Christus en hoe deze gestalte krijgt. Ik vind het zelf bijvoorbeeld moeilijk te begrijpen dat een kerkverband (desnoods enkel de belijdende leden) gezien word als 'de Kerk, het Lichaam van Onze Heere Jezus Christus'. Ik ben opgegroeid met het idee dat enkel de wedergeboren kinderen van God (dan ben je 'waar Kind') de

Kerk, het Lichaam vormen en zodoende ook delen in de genade verkregen door Gods Zoon, Onze Heere Jezus Christus. Aan de andere kant vind ik het ook moeilijk te begrijpen dat in bepaalde kerkverbanden de gehele gemeente eigenlijk ziet als een groep verschrikkelijke, doemwaardige heidenen en dat 'Deo Volente' er misschien een handje vol tot de Kerk van Jezus Christus horen.

Jij lijkt mij een persoon die een hele weg achterzich heeft, zou je misschien wat kunnen delen met ons. Ik kan mij zo voorstellen dat je van oorsprong katholiek bent opgegroeid, maar gezien je postings dat je daar niet altijd bent blijven zitten, je hebt namelijk nogal wat kritiek op een aantal 'katholieke' dogma's en schijnt nogal veel te weten over de bevindelijk gereformeerde kring..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ik zelf daadwerkelijk in dubio ben geweest over de Kerk, is deze vraag niet helemaal uit de lucht gegrepen voor mij. smile.gif

Na die dubio had ik zelf echter toch het idee dat een kerk je trekt zoals je geliefde je trekt. Je kunt allerlei eisen stellen aan "de ideale man of vrouw," maar uiteindelijk zul je zomaar verliefd kunnen worden op iemand die niet eens echt aan die eisen voldoet. Je gaat niet bij elk afspraakje al je checkpunten langs; op een gegeven moment komt er die klik... of niet.

Zelf heb ik ontdekt dat ik louter op theologische gronden er niet helemaal uitkwam. En op mijn gevoel kon ik ook niet zonder meer vertrouwen. Er moest méér zijn, misschien toch die klik. Die klik, die veroorzaakt kan worden door theologische en rationele gronden (er wordt het meest volledig Waarheid verkondigt in die kerk), maar ook door verlangens (ik wil daarbij horen, ik vind die kerk mooi).

Voor mij werd het uiteindelijk belangrijk dat de kerk waar ik heenwilde zo volledig en consistent mogelijk de Waarheid verkondigde en dat ik ook echt gelóófde, met hart en ziel, dat het zo was. Maar ik heb ook mogen ervaren dat het uiteindelijk niet alléén daarom zal gaan. Er spelen gewoon dingen mee waarvan wij waarschijnlijk nooit echt weet kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Essentieel voor een kerk is dat ze christelijk zijn. Daarbij is orthodoxie belangrijk. Jezus is de eniggeboren Zoon van God en God de Vader is niet hetzelfde als Allah. Geloof is meer dan iets wat een goed gevoel geeft. Vrijzinnigheid is al heel snel niet meer christelijk te noemen.

Dat is voor mij de grote voorwaarde. Niet dat ik iedere kerk die daaraan voldoet even geweldig vind of dat ik me overal thuis voel. Ik verwacht me niet snel in de Gergem thuis te voelen, ook al erken ik dat ze in dezelfde God geloven (die zij met andere ogen zien en waarvan ze andere aspecten/karaktereigenschappen benadrukken).

Psalmen, gezangen en Johannes de Heer zijn niet mijn favoriete muziek om God mee te aanbidden, al erken ik dat dat persoonlijk is. Ik heb niet echt iets tegen deze muzikale vormen, maar kan mijzelf beter uiten bij andere aanbiddingsmuziek. Niet dat ik me in alle opwekkingsliedjes kan vinden. Het hoge ik-gehalte en de vele slecht uit het Engels verk****te (lees: vertaalde) nummers behoren niet tot mijn favoriete muziek... Ik ben hier overigens al uit het lijstje van vereisten en ben bij de voorkeuren aangekomen. Psalmen, gezangen en Joh de H hebben niet mijn voorkeur, maar ik vind het geen vereiste voor een goede kerk dat ze "mijn" muziek hebben. Wel zal ik me er sneller thuis voelen.

Een stuk meelevendheid met de wereld, tot uiting komend in (betrokkenheid bij) projecten en financiele steun vind ik ook belangrijk.

En een passie voor Jezus vind ik ook belangrijk in een kerk. Dat deze iig vanaf de kansel cq het podium wordt overgebracht. Ik vind het heel leuk als de dominee cq voorganger precies heeft geleerd hoe hij theoretisch een tekst moet exegetiseren, maar als hij geen levende relatie met Jezus heeft, schiet het niet op. Andersom erger ik me er iets minder snel aan, maar geldt het ook: passie is mooi, maar een stukje diepgang is natuurlijk ook wel belangrijk...

Wat ik nog was vergeten, maar wat ik ook enorm belangrijk vind is de houding tov andere kerken. Erkennen ze andere kerken? Is er samenwerking of iig de bereidheid daartoe? Of is de kerk nog steeds in strijd met andere delen van het Lichaam? Een houding van respect en een gerichtheid op eenheid vind ik wel erg belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft is een kerk zoveel mogelijk als is beschreven in het NT. En dan bedoel ik niet de gemeenten waar schrijvers van Bijbelboeken kritiek op hadden, maar zoals gemeenten zoals door de Bijbelboekschrijvers beschreven is hoe ze bedoeld zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich zou dat van mij mogen, hoewel ik dat niet zo direct bedoeld had. Maar brieven en boekwerken mogen van mij ook worden vervangen door email, internet, faxen, telefoons, skype enz. smile.gif

En verder veel reddingen, evangelisatie, stichten gemeenten, opleiden jonge predikers, wonderen, tekenen, genezingen, demonen uitdrijven, doop in de Heilige Geest, zingen, profeteren, spreken in tongen, enz. enz. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik een andere kerk ga kiezen omdat ik verhuis oid dan is de keus simpel. Het wordt gewoon weer de dichtstbijzijnde rooms katholieke parochiekerk.

Eis is dus dat het rooms katholiek is. Of het dan verder een orthodoxe of iets meer vrijzinnige parochie is maakt me niet zo veel uit, als het goed is is er altijd plaats voor verschillen, en je familie kun je nu eenmaal niet kiezen, je hebt het er maar mee te doen en je moet er het beste van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zich zou dat van mij mogen, hoewel ik dat niet zo direct bedoeld had. Maar brieven en boekwerken mogen van mij ook worden vervangen door email, internet, faxen, telefoons, skype enz.
smile.gif

En verder veel reddingen, evangelisatie, stichten gemeenten, opleiden jonge predikers, wonderen, tekenen, genezingen, demonen uitdrijven, doop in de Heilige Geest, zingen, profeteren, spreken in tongen, enz. enz.
smile.gif

Je kan alvast het grootste gedeelte van het verschil van de hedendaagse kerk wegwerken door alleen het oude testament te lezen, de eerste kerken hadden nog geen nieuw testament. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je kan alvast het grootste gedeelte van het verschil van de hedendaagse kerk wegwerken door alleen het oude testament te lezen, de eerste kerken hadden nog geen nieuw testament.
smile.gif

Ze hadden wel de Heilige Geest die de mensen leidt in alle Waarheid. En naarmate de tijd vorderde, kregen ze er steeds meer brieven bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Wat mag niet afwezig zijn?

Belangrijke zaken in wat de Kerk leert. Fundamentele zaken als Wie God is, over de betekenis van het Offer van Christus, etc. Laten we zeggen, al die dingen als de drie eenheids leer, aspecten die in de apostolische geloofsbelijdenis staan, de bijbel erkennen als geïnspireerd door God en als belangrijkste openbaring van God en richtsnoer voor geloof en leven. etc.

Verder dat de gemeente orthodox in het geloof staat.

Kortom, zaken die volgens mij als algemeen voor orthodox christendom geldig zijn.

Vervolgens zou ik zelf willen dat het een protestantse kerk is met evangelicale inslag (evangelical in de angelsakische definitie van 't woord, zie McGrath). In leer en in beleving. Dat omhelst de boven genoemde zaken al plus zaken als noodzaak van persoonlijke bekering, persoonlijke relatie met God, visie op evangelisatie, de Kerk visie en een visie op hoe dergelijke vragen als die in dit topic staan worden beantwoorden. Vandaar dus ook dat er hieronder dan weer een 'vervolgens' komt.

Nu is de lijst al wat kleiner geworden, hoewel ik nog steeds tot nu toe Anglicaan, PKN, Pinkster, Baptist, Methodist of Lutheraan kan worden en daar een gemeente kan zoeken die voldoet...

Vervolgens, zijn er nog wat kwesties die mij daar voor alsnog van weerhouden (van een aantal gemeenten at least). Één daarvan is de doopvisie. Een ander is de visie op vrije wil en uitverkiezing (hoewel ik daar wel wat breder een plekje kan vinden dan als met de doopvisie 't geval is). Verder zullen er vast nog wel wat puntjes zijn. Maar laat ik zeggen, ik ga naar een pinkstergemeente, maar er zijn best ook VEG gemeenten, of Baptistengemeenten waar ik me prima thuis zou kunnen voelen. En de grap is dan ook dat die niet eens zo van mijn gemeente verschillen. Maar goed, daardoor ontstonden ook kreten als 'evangelische gemeenten' om die reden.

Quote:
- Wat accepteer je, ook al vind je het niet zo belangrijk als die bepaalde kerk/gemeente/whatsoever?

Dat geflirt met die eindtijd visie van Darby. Sterker nog, ik sta er best kritisch tegenover. Maar het is een visie, geen leerstelling m.i.

Verder zou ik niet een kerk afwijzen als die minder waarde hecht aan meer charismatische aspecten. En zou een kerk ook niet afwijzen als ze geen opwekking zingen en geen gitaar in de begeleiding hebben.

Quote:
- Wat wil je absoluut niet?

Vrijzinnigheid, puur abstracte religie, of juist een oppervlakkig expliciet anti intellectuele houding in leer en in de preken, geen welvaartsevangelie, algenezingsleer, geen anarchie in de dienst. Geen prominente angst omdat we misschien wel niet uitverkoren zijn, geen houding dat je je schuldig moet voelen als je vrolijk bent, geen toestanden met mensen die op de grond rollen in de Geest en waar men je met een bepaalde sfeer in een 'worship stemming' probeert te manipuleren, of weg lopen met mensen die wat holle kreten roepen in combinatie met een volledig gebrek aan enig theologische kennis en dat aanvullen met hun eigen bedenksels, panisch achter elke struik een demon zien, met elke hype mee waaien of juist een Amische houding aannemen om bij voorbaat een vijandige houding te hebben naar alles wat naar nieuw riekt. O en er zijn vast nog wel meer dingen. Oja, en de dingen die ik noem bedoel ik als het in een gemeente prominent aanwezig is, het de regel is en niet de uitzondering.

Verder, belangrijk: niet in strijd met de dingen mogen zijn met de dingen die ik bij de eerste vraag als antwoord gaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie 'checklist' bij kerkkeuze, waar zouden jullie op letten?

- Wat mag niet afwezig zijn?

Vloerbedekking knipoog_dicht.gif maar bovenal God's manifeste aanwezigheid.

Quote:

- Wat accepteer je, ook al vind je het niet zo belangrijk als die bepaalde kerk/gemeente/whatsoever?

Dat sommige mensen wat minder radicaal zijn en (nog) niet in de dingen uitstappen die je graag ziet.

Quote:

- Wat wil je absoluut niet?

Leiderschap dat anderen niet beter maakt en leiderschap dat de plaats van God inneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

CHRISTENDOM is er echter alleen daar, waar de herinnering aan Jezus Christus in theorie en praktijk wordt geactiveerd.

Zo verwoordde de Zwitserse theoloog Hans Küng een vanzelfsprekende waarheid: het ware christendom bestaat alleen daar waar oprechte personen Jezus leringen in praktijk brengen.Dat is een graadmeter voor een juiste kerk te zoeken!

Bij Jehovah's Getuigen zie ik dit in de praktijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Wat mag niet afwezig zijn?

De Leer, naar ik op dit moment geloof, zoals die beleden worden in de Drie Formulieren van Enigheid. Een gemeente waar het gemeentezijn ook leeft.

Quote:

- Wat accepteer je, ook al vind je het niet zo belangrijk als die bepaalde kerk/gemeente/whatsoever?

Opwekking, psalmen op hele of halve noten, kledingtradities, NBV en dergelijke.

Quote:

- Wat wil je absoluut niet?

Mja, zaken buiten de grenzen van hierboven. Op dit moment trek ik de prediking binnen de GerGem en daarbuiten niet echt, maar daar kan ik nog geen overwogen oordeel over geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
CHRISTENDOM is er echter alleen daar, waar de herinnering aan Jezus Christus in theorie en praktijk wordt geactiveerd.

Ik hoop eigenlijk dat het méér dan alleen een herinnering is aan Jezus Christus, maar vooral Zijn verdienste door de Heilige Geest gewerkt in de harten van mensen, dát is de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid