Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik zelf schrijf liever met een fineliner. Dit omdat ik een fineliner mooier op papier vind staan (veel voller en helderder) en omdat een fineliner tenminste langzaam "dooft" als hij leegraakt en niet zo irritant hapert zoals een ballpoint dat doet.

Een kroontjespen is voor mij - als linkshandig en motorisch niet al te handig persoon - een niet zo'n handige optie, hoe mooi een kroontjespen ook is. Ik herinner me nog de vlekken op mijn hand en op mijn pen, toen we op de basisschool met vulpen schreven. En dat was alleen nog maar vulpen, dus zo'n kroontjespen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo af en toe wel ja smile.gif

Voor kalligraferen wil ik altijd nog een kroontjespen met een kalligrafeerset kroontjes van verschillende breedte. Vulpennen moet je eerst doorspoelen als je een andere kleur wil.

Voor gewoon schoolwerk e.d. schrijf ik met vulpen. Stukje praktischer dan inktpot mee naar school enzo. Iets met glaswerk in je schooltas is niet al te slim.

@Sacerdos: Heb je toevallig een merkentip voor die inkt? Liefst in zoveel mogelijk kleuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo af en toe wel ja
smile.gif

Voor kalligraferen wil ik altijd nog een kroontjespen met een kalligrafeerset kroontjes van verschillende breedte. Vulpennen moet je eerst doorspoelen als je een andere kleur wil.

Voor gewoon schoolwerk e.d. schrijf ik met vulpen. Stukje praktischer dan inktpot mee naar school enzo. Iets met glaswerk in je schooltas is niet al te slim.

@Sacerdos: Heb je toevallig een merkentip voor die inkt? Liefst in zoveel mogelijk kleuren?

Een goede merkinkt tja Talens ,een prima inkt voor te schrijven en voor de kunstbeoefening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kroontjespen brengt waarlijk verdeling omdat het blad gespleten is. Het gevaar bestaat dat het maagdelijk witte papier kan worden bevlekt met druppels van inkt.

Waarlijk schrijft een goed christen met een balpen of gebruikt het toetsenbord. Een goed christen die in de traditie staat van de Sola gratia, Sola fide, Sola scriptura, Solus Christus en Soli Deo Gloria.

Maar weten de oudkatholieken veel? Veel wordt ze dan ook onthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schrijf zelden, en dan nog het liefst met balpen, maar liever besteed ik dat uit aan vriendinlief of een andere vrouw, aangezien vrouwen over het algemeen toch een mooier handschrift hebben dan mannen. engel.gif

Quote:

Ik gebruik tegenwoordig Franse inkt,de Hollandsche inkt is sinds de teloorgang van de Pax Neerlandica niet meer wat het geweest is.

Franse inkt. dis.gif Help me er even aan herinneren dat we jou en je vijfde colonne ausradieren sollen als Rita aan de macht komt! boosrood.gif

KAUFT ALLEIN HOLLANDSCHE WAER!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De kroontjespen brengt waarlijk verdeling omdat het blad gespleten is. Het gevaar bestaat dat het maagdelijk witte papier kan worden bevlekt met druppels van inkt.

Waarlijk schrijft een goed christen met een balpen of gebruikt het toetsenbord. Een goed christen die in de traditie staat van de Sola gratia, Sola fide, Sola scriptura, Solus Christus en Soli Deo Gloria.

Maar weten de oudkatholieken veel? Veel wordt ze dan ook onthouden.

Het ligt nooit aan de pen wanneer deze het papier bevlekt. Altijd is dit de schuld van de onhandige gebruiker ervan, die de correcte penstand nog niet door heeft.

Men moet de gebruikers van de kroontjes- danwel vulpen niet veroordelen op de beginnersfouten van sommige gebruikers, maar loven om het geduld waarmee zij proberen de schoonste van alle handschriften te verkrijgen.

Geoefende schoonschrijvers hebben daarbij de taak beginnende kunstenaars te onderwijzen in de juiste penstand, de hoeveelheid te gebruiken inkt en uiteraard de halen en bogen van de letters op de juiste manier op het papier te zetten.

De balpen en het toetsenbord zijn slechts hulpmiddelen voor zij die niet het geduld op kunnen brengen het Waere Schrijfgerei op de juiste manier te leren gebruiken. Met het voor handen zijn van deze ketterse schrijfmiddelen raakt de Edele Pen steeds meer in onbruik, en daarom zouden deze middelen verboden moeten worden!

Ik dacht, laat ik ook eens een semi-wijze post maken, gewoon, om eens te proberen hoe het bevalt puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het ligt nooit aan de pen wanneer deze het papier bevlekt. Altijd is dit de schuld van de onhandige gebruiker ervan, die de correcte penstand nog niet door heeft.

Men moet de gebruikers van de kroontjes- danwel vulpen niet veroordelen op de beginnersfouten van sommige gebruikers, maar loven om het geduld waarmee zij proberen de schoonste van alle handschriften te verkrijgen.

Geoefende schoonschrijvers hebben daarbij de taak beginnende kunstenaars te onderwijzen in de juiste penstand, de hoeveelheid te gebruiken inkt en uiteraard de halen en bogen van de letters op de juiste manier op het papier te zetten.

De balpen en het toetsenbord zijn slechts hulpmiddelen voor zij die niet het geduld op kunnen brengen het Waere Schrijfgerei op de juiste manier te leren gebruiken. Met het voor handen zijn van deze ketterse schrijfmiddelen raakt de Edele Pen steeds meer in onbruik, en daarom zouden deze middelen verboden moeten worden!

Ik dacht, laat ik ook eens een semi-wijze post maken, gewoon, om eens te proberen hoe het bevalt
puh2.gif

Maar alleen echt beschaafden zijn in staat met kroontjespen schoon te schrijven en de inkt een levend organisme te maken,maar dat zijn er dan ook maar heel weinig.Te veel parveanuisme.

Te meer dat de kroontjes pen alleen voor de gekenden is in deze huidige tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar alleen echt beschaafden zijn in staat met kroontjespen schoon te schrijven en de inkt een levend organisme te maken,maar dat zijn er dan ook maar heel weinig.Te veel parveanuisme.

Te meer dat de kroontjes pen alleen voor de gekenden is in deze huidige tijd.

Ik zou niet meer typen als ik jou was, zo onwaardig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een kroontjespen!big-smile.gif Vroeger schreef ik er ook nog best veel mee, alleen mijn inkt is al een paar jaar op en ik vergeet steeds nieuwe te kopen. xD De inkt die ik gebruik(te) is (was) trouwens Oost-Indische inkt. Ik weet niet wat voor merk ofzo, gewoon een potje gehaald bij de bruna.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tevens toen er nog op school met kroontjespen verplicht geschreven werd,was dat ook het bevorderen van de schoone schrijfkunst en de kunsten in het algemeen ,zo ook zelfbeheersing van het lichaam en de geest.

De kroontjespen zou op school weer terug moten en de persoonlijke brieven weer geschreven worden met de kroontjespen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Het ligt nooit aan de pen wanneer deze het papier bevlekt. Altijd is dit de schuld van de onhandige gebruiker ervan, die de correcte penstand nog niet door heeft.

Men moet de gebruikers van de kroontjes- danwel vulpen niet veroordelen op de beginnersfouten van sommige gebruikers, maar loven om het geduld waarmee zij proberen de schoonste van alle handschriften te verkrijgen.

Geoefende schoonschrijvers hebben daarbij de taak beginnende kunstenaars te onderwijzen in de juiste penstand, de hoeveelheid te gebruiken inkt en uiteraard de halen en bogen van de letters op de juiste manier op het papier te zetten.

De balpen en het toetsenbord zijn slechts hulpmiddelen voor zij die niet het geduld op kunnen brengen het Waere Schrijfgerei op de juiste manier te leren gebruiken. Met het voor handen zijn van deze ketterse schrijfmiddelen raakt de Edele Pen steeds meer in onbruik, en daarom zouden deze middelen verboden moeten worden!

Ik dacht, laat ik ook eens een semi-wijze post maken, gewoon, om eens te proberen hoe het bevalt
puh2.gif

doe je goed hoor thumbsup.gif net een sacerdos de tweede.

Ik zag laatst toevallig nog iemand in college die met een vulpen en aan elkaar schreef .. verbaasd.gif vond het toch een beetje kinds..

ik herinner me nog dat ik vroeger op de basisschool als enige zo'n speciaal dingetje om mijn vulpen moest , omdat ik hem niet goed kon vasthouden ofzo .. dat vond ik echt verschrikkelijk cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zag laatst toevallig nog iemand in college die met een vulpen en aan elkaar schreef ..
verbaasd.gif
vond het toch een beetje kinds..

Kinds? Vroeger was het volstrekt normaal aan elkaar te schrijven en inkt te gebruiken. (Daarom zijn die oude documenten ook zo onleesbaar...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja en? Vroeger was vroeger, NU is het normaal dat je op de basisschool met vulpen en aan elkaar schrijft, en daarna met balpen en losse letters. Vandaar dat ik het kinds vond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja en? Vroeger was vroeger, NU is het normaal dat je op de basisschool met vulpen en aan elkaar schrijft,

Dat is nogal afhankelijk van de basisschool. Tegenwoordig wint de Stabilo pen aan populariteit. Aan elkaar schrijven gebeurd wel, in ieder geval tot en met groep 6 (en willicgt daarna, maar dat is methode afhankelijk).

Quote:
en daarna met balpen en losse letters. Vandaar dat ik het kinds vond.

Het persoonlijke handschrift wordt in groep 7/8 gestimuleerd (alhoewel dit methode afhankelijk is). Sommigen zullen er echter voor kiezen om aan elkaar te blijven schrijven. Zo schrijf ik nog steeds aan elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had op de basisschool altijd een heel klein 6je voor schrijven omdat ze geen 5en wilden geven.. Wij moesten tot en met groep 8 altijd in zo'n schriftje schrijven, voor netjes schrijven. Probleem was alleen dat ik t/m groep 4 op een andere school met een andere methode zat. Daarom heb ik heel wat (met name hoofd-)letters anders geleerd te schrijven en dat is 'r nooit helemaal uitgekomen. Stonden altijd dikke rode strepen in mijn schrift, omdat de letters verkeerd waren.. Deze bijvoorbeeld:

schrijfletter_t.jpg

Ik heb de eerste manier geleerd en die tweede vind ik gewoon lelijk, da's toch geen 't'?

Een eigen handschrift ontwikkelen was iets voor buiten school, zo lang je nog op de basisschool zat mocht het gewoon echt niet. Wat een verademing in de brugklas toen ik m'n eigen handschrift kon krijgen. het is nu een combinatie van losse letters en aan elkaar geschreven letters. En inmiddels krijg ik vaak complimenten over dat mensen het zo mooi vinden? Maar mocht ik inderdaad Pabo gaan doen dan zal ik wel weer moeten leren 'netjes schrijven'. smile.gif

Van de vulpen ben ik trouwens een groot voorstander, gewoon omdat het zo lekker schrijft en ook goed is voor hoe hard je op de pen drukt. Met ballpoints krijg ik veel sneller schrijfkramp omdat ik altijd te hard wil drukken, maar een vulpen vliegt zo heerlijk over 't papier heen... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik wist niet dat het zo heette maar zo heb ik wel een set van mijn moeder die ik af en toe gebruik, met twintig jaar oude Chinese inkt. Ik gebruik het wel alleen voor belangrijke dingen, een dagboek bijvoorbeeld, dingen waar wat extra werk in mag zitten.

Gewoon schrijven doe ik altijd met een vulpen met brede punt, schrijft het aangenaamste en ook het mooiste volgens mij. Met balpen schrijf ik af en toe als ik niets fatsoenlijks bij de hand heb, maar eigenlijk vind ik het vreselijk vervelend schrijfmateriaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid