Spring naar bijdragen

Christenen en varkensvlees!


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Shaloom dialoogzoeker:

Eerst alcohol; dat is een heel fijn stofje en niet alleen in champagne. Spiritus is oa erg fijn om je ramen mee te lappen en/of in de OK. Alcohol is een goed ding.

De volgende keer dat ik onder het genot van een glas bubbels (zo noemen ons nichten champagne) een varkenslapje verorber zal ik op Allah en zijn sidekick Mo proosten. En een ietsje pietsje meer op de verlossende god jezus. (uiteraard we zijn immers op credible)

En ik voel me gezegend dat ik niet lijd aan een irrationele karbonadefobie. Dat wilde ik ook nog even kwijt.

Nou, ik voel me gezegend dat ik wel een 'karbonadefobie' heb. Laat iedereen lekker zijn eigen ding doen! Ik zal nooit iemand veroordelen als diegene wel varkensvlees eet (of alcohol drinkt, of cafeine neemt, etc), het moet een eigen keuze zijn om dat niet te doen. Maar je kunt met iemand in gesprek gaan erover toch? En dat is naar mijn mening wat je ook in dit topic kunt doen: erover in gesprek gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

knipoog_dicht.gif

Die mensen overdrijven ook niet, ze raken op een gegeven moment alle controle over hun zelf kwijt.

Alcohol onderdrukt de geremdheid van de mens.

Een deel van de hersenen van de mens voorkomt dat hij iets doet waarvan hij vindt dat het slecht is. Bijvoorbeeld gebruikt een persoon normaal geen scheldwoorden of grove taal tegen zijn ouders. Als hij naar het toilet moet dan voorkomt dit deel van de hersenen ervoor dat hij het niet in het openbaar doet, maar een toilet opzoekt. Als een persoon alcohol drinkt, dan wordt dit deel van de hersenen zlf onderdrukt. Dat is dan ook precies de reden waarom je dronken mensen vaak gedrag ziet vertonen dat totaal niet in hun aard ligt. Bijvoorbeeld, zie je een dronken persoon gewelddadig worden en grove taal gebruiken en terwijl hij helemaal niet in de gaten heeft dat hij verkeerd bezig is, zelfs als het tegen zijn ouders is. Velen plassen zelfs in hun kleren, noch praten ze of lopen ze normaal en ze gedragen zich vaak onbehoorlijk.

Elke alcoholist was in eerst instantie een 'gezelligheidsdrinker'.

Velen zeggen van zichzelf, als ze hun drankgebruik willen goedpraten, dat ze alleen maar drinken voor de 'gezelligheid'. Ze zeggen dat ze alleen maar n of twee glaasjes drinken en zichzelf onder controle hebben, zodat ze nooit dronken zijn. Onderzoek toont aan dat elke alcoholist in eerste instantie zo'n gezelligheidsdrinker was. Geen enkele alcoholist of dronkaard begint in eerste instantie te drinken met de intentie om een alcoholist of dronkaard te worden. Geen 'sociale drinker' kan zeggen dat ze al voor meerdere jaren alcohol nuttigen, maar dat ze zoveel zelfcontrole hebben dat nog geen enkele keer onder invloed, of aangeschoten zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Shaloom dialoogzoeker:

Eerst alcohol; dat is een heel fijn stofje en niet alleen in champagne. Spiritus is oa erg fijn om je ramen mee te lappen en/of in de OK. Alcohol is een goed ding.

Salaam MarinusCopy,

Ik denk dat je hier de negatieve gevolgen van alcohol op de samenleving onderschat. Alcohol begint een grote probleem te worden in Nederland, steeds meer jongeren drinken en beginnen op een jongere leeftijd. Dit met alle negatieve gevolgen. In tegenstelling tot veel mensen denken, brengt alcohol ook schade aan de gewone drinker, alleen die merkt op de lange termijn. De risico op chronische gezondheidsschade, die op lange termijn naar buiten komt, zoals kanker, is bij de gewone drinker hoger. Alcoholgebruik heeft namelijk invloed op ongeveer zestig aandoeningen Link

Quote:
Ziektes die met alcohol geassocieerd worden.

Er zijn diverse wetenschappelijke redenen voor het verbod op de consumptie van bedwelmende middelen, zoals alcohol. Het grootste aantal doden dat aan n en dezelfde oorzaak worden gerelateerd is door de consumptie van alcohol. Jaarlijks sterven er miljoenen mensen door de inname van alcohol. Ik hoef niet op de details in te gaan van alle slechte effecten van alcohol, omdat de meeste over het algemeen wel bekend zijn. Hieronder vind je een simpele lijst van een paar aan alcohol gerelateerde ziektes:

1. Levercirrose is een van de meest bekende, aan alcohol gerelateerde, ziektes

2. Anderen zijn Hoofd- en Nekkanker, Leverkanker (Hepatoma), slokdarmkanker, darmkanker,etc.

3. Oesophagitis, maag(slijmvlies)ontsteking, alvleesklierontsteking en Hepatis zijn gelinked aan de alcoholconsumptie.

4. Hoge bloeddruk, hartaandoeningen, hartbeklemming, en hartaanvallen kunnen worden veroorzaakt door hoge alcoholconsumptie.

5. Beroertes, stuiptrekkingen en verschillende types van verlamming zijn verbonden met de alcoholconsumptie.

6. Het wegkwijnen van de kleine hersenen en andere delen van de hersenen zijn welbekende symdromen die veroorzaakt worden door de alcohol consumptie.

7. Het syndroom van Korsakoff, met vergeetachtigheid van recente gebeurtenissen (aantasting van het korte geheugen), gesprekken en problemen met het vasthouden van langere termijngeheugen en met verschillende vormen van verlamming wordt voornamelijk veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik.

8. Er moet ook speciale vermelding gemaakt worden van het effect van alcoholconsumptie door vrouwen. Vrouwen zijn gevoeliger voor leveraandoeningen dan mannen. Gedurende de zwangerschap kan de inname van alcohol grote schade aan de foetus veroorzaken. Het Foetus Alcohol Syndroom wordt in de medische kringen steeds meer erkent.

Dit is een hle kleine opsomming van ziektes of aandoeningen die kunnen worden veroorzaakt door de inname van alcohol. We zouden nog kunnen doorgaan met een ellenlange lijst van aandoeningen, die aan alcohol gerelateerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De volgende keer dat ik onder het genot van een glas bubbels (zo noemen ons nichten champagne) een varkenslapje verorber zal ik op Allah en zijn sidekick Mo proosten. En een ietsje pietsje meer op de verlossende god jezus. (uiteraard we zijn immers op credible)

En ik voel me gezegend dat ik niet lijd aan een irrationele karbonadefobie. Dat wilde ik ook nog even kwijt.

Alles wat bedwelmend werkt in grote hoeveelheden, is in de islam verboden in kleine hoeveelheden. De risicoverlagende effecten van alcoholgebruik gelden namelijk niet alleen voor een klein aantal aandoeningen, maar ook voor een kleine groep mensen.

Alcohol is het handwerk van de Satan. Allah heeft ons in Zijn Oneindige Wijsheid gewaarschuwd tegen deze valstrik van de Satan. De Islam wordt de "Deen-ul-Fitrah" of de natuurlijke religie van de mens genoemd. Al zijn geboden zijn gericht op het behouden van de natuurlijke staat van de mens. Alcohol is een afwijking van deze natuurlijke staat, voor zowel het individu als voor de samenleving. Het verlaagt de mens tot een niveau onder dat van de beesten waaraan hij beweert superieur te zijn. Vandaar dat de consumptie van alcohol is verboden in de Islam.

"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

"De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn." [spreuken 20:1]

Gevallen van overspel, verkrachting, incest en AIDS komen vaker voor onder de alcoholisten. Volgens het National Crime Victimization Survey Bureau of Justice (het departement van justitie van de VS) vonden er in het jaar 1996 alleen al 2713 verkrachtingen plaats. De statistieken vertellen ons dat de meerderheid van de verkrachter onder invloed waren toen de misdaad plaats vond. Hetzelfde is waar in de gevallen van aanranding. Volgens de statistieken, pleegt 8% van de Amerikanen incest, met andere woorden 1 van elke 12 tot 13 personen is betrokken bij incest. Bijna alle gevallen van incest zijn het gevolg van de staat van invloed waaronder één of beide partijen (die betrokken bij de incest) zijn. Een van de grote factoren die samenhangt met de verspreiding van AIDS, de meest gevreesde ziekte, is het alcoholisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja-haaaaaa ik snap dat alcohol slecht voor je is. Maar ja, het is wel aan het individue zelf om te bepalen of hij/zij niet drinkt. Verder is je babbeltje over incest (ik gok dat ongeveer 8% van de moslims zijn eigen kindertjes .... al dan niet oiv alcohol)en zo heel leuk, maar nauwelijks steekhoudend.

Oh en nog een vraagje: hoe komt het dat het in de door alcohol verziekte westerse maatschappij zo veel beter toeven is als in de islamitische wereld? Oooh ik weet het al: de westerse way of life met al zijn vrijheid is veeeeeeeeeel beter dan de intolerante islamculturen in het MO.

Ik dank mijn voorouders iedere dag dat we de islam goeddeels uit europa hebben gehouden en dat niemand hier eurabië wil hebben. Religieuze intolerantie hebben we hier geprobeert in de middeleeuwen en zo en het beviel niet.

Weet je, je praatje over hoe goed de islam is werkt voor mij niet; Ik zie wat voor bende het is in de islamitische invloedsfeer en zou nog niet begraven willen worden in een islamitisch land. Ja, ik ben oppervlakkig en hedonistisch met mijn gezeur over karbonaatjes en zo, maar hey: ik snap tenminste dat je van de vrijheid van anderen af moet blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij gaat het er hier niet om of de islam of het christendom wel of niet goed is en zo. Maar kunnen we een goed gesprek hebben over het wel of niet eten van varkensvlees (en andere voeding).

Ja, goed idee, waarom eet jij geen varkensvlees (en eventueel andere voedingsmiddelen)?

PS: ik heb een beetje moeite met moslims die denken datde islam boven alles verheven is; de realiteit is gewoon dat wat je op tv ziet. Moslims hebben hun zaken NIET op orde. maar BOT dus

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wel makkelijk om, als je het ene discussiepunt verliest, je 'tegenstander' proberen te pakken op een heel ander punt. Het ging over alcohol, niet over de misstanden in de Islamitische wereld toch?

Als iets slecht voor iemand is, dan laat ook deze staat het niet aan de individu over om te bepalen of hij/zij het gebruikt of niet.. zoals bijvoorbeeld cocaïne, autorijden zonder gordel, etc.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MarinusCopy (en anderen natuurlijk knipoog_dicht.gif): Ik eet geen varkensvlees omdat ik me zo veel mogelijk aan de spijswetten uit het oude testament wil houden. Niet omdat dat persé nu nog moet, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat die niet voor niets zijn bedacht, en dat dat voor je lichaam goed en gezond is. Daar is een lange tijd aan vooraf gegaan, onder andere mijn ziekteverhaal waarin ik weet ik wat heb geprobeerd om me beter te voelen. We eten dus o.a. geen varkens- en paardenvlees, wel kip, rund en hert. Wel vis, maar alleen met schubben en vinnen, maar dus geen garnalen, krab etc. Verder regelmatig ook gewoon geen vlees, maar een vega-ding, een ei, tofu of gewoon geen vervanger. Mijn dagelijkse buikpijn verdween als sneeuw voor de zon toen ik dit zo ben gaan doen! Verder drink ik geen alcohol en geen dranken met cafeine en theine. Kortom, ik probeer op een bewuste manier om te gaan met voeding smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel makkelijk om, als je het ene discussiepunt verliest, je 'tegenstander' proberen te pakken op een heel ander punt. Het ging over alcohol, niet over de misstanden in de Islamitische wereld toch?

Als iets slecht voor iemand is, dan laat ook deze staat het niet aan de individu over om te bepalen of hij/zij het gebruikt of niet.. zoals bijvoorbeeld cocaïne, autorijden zonder gordel, etc..
smile.gif

Ik denk dat een ieder het recht heeft om coke te snuiven. Ik denk dat legalisering van alle drugs eerder een afname zou laten zien in de drugsproblematiek dan een toename. Autogordels is een ander verhaal. Dat iemand er geen problemen mee heeft dat hij in geval van een botsing door de voorruit heen vliegt is zijn probleem, maar een ronvliegend lichaam kan ook anderen raken. Nu kunnen we dit tot in den treure uitdiepen, maar daar gaat het hier niet zo om.

Mijn sneer naar de islamitische cultuur komt vanuit de "als we alles volgens de islam doen gaan dingen zoveel beter in NL"ondertoon. Dat gaan ze niet. Natuurlijk zou de wereld een betere plek zijn als iedereen accuut geheelonthouder zou worden, maar niet perse als dat vanuit de islam zou worden opgedrongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

humm een rondvliegend lichaam kan iemand anders raken .. tsja, die kans lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk .. Vandaar dat je waarschijnlijk ook zegt dat we dit niet in den treure moeten gaan uitdiepen big-smile.gif

Waar het ook gewoon om gaat is; alles toestaan wat slecht voor een mens is, kost ons ontzettend veel geld .. Daarom wordt roken nu ook zo aangepakt. Is er nog wel echt sprake van de vrijheid om te kiezen om te gaan roken? Dus alcohol verbieden omdat het slecht is is helemaal niet zo'n gek idee.. Ook aan 'onze' zogenaamde vrijheid zitten behoorlijk wat grenzen .. Bovendien heb je de ultieme vrijheid niet bereikt door simpel weg alles te mogen doen wat je zelf leuk vindt. Maar dat is een andere discussie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn sneer naar de islamitische cultuur komt vanuit de "als we alles volgens de islam doen gaan dingen zoveel beter in NL"ondertoon. Dat gaan ze niet.

Het aparte is dat in Amerika moslims wel goed blijken te integreren en qua mentaliteit gewoonweg Amerikaan worden met de islam als geloof. Ze bouwen er hun moskeeën, werken er net zo hard als andere Amerikanen en verdienen ook niet per se minder. Het schijnt zelfs zo te zijn dat veel moslims daar vinden dat de Amerikaanse grondwet heel Koranproof is en dat gedoe in het Midden-Oosten niet. Blijkbaar heeft Amerika ze toch iets te bieden wat Nederland niet te bieden heeft, waardoor moslims graag volop integreren in de Amerikaanse samenleving. Maar wat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alcohol is het handwerk van de Satan. Allah heeft ons in Zijn Oneindige Wijsheid gewaarschuwd tegen deze valstrik van de Satan.

aha, vandaar ook dat Jezus water in wijn veranderde als één van Zijn eerste wonderen. Vandaar ook dat Jezus wijn drinken niet verbood en dat het evenmin verboden is in het oude testament. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

aha, vandaar ook dat Jezus
water in wijn
veranderde als één van Zijn eerste wonderen. Vandaar ook dat Jezus wijn drinken
niet
verbood en dat het evenmin verboden is in het oude testament.
bye.gif

Was dat dezelfde wijn die wij vandaag hebben. Het woord 'wijn' beschreef zowel gegiste als ongegiste druivesap. Druivesap werd ingemaakt zowel door gisting als door afkoking tot de helft of een derde van het oorspronkelijke volume om een ongegiste geconcentreerde sap te bekomen dat jaren goed bleef.

In onze tijd wordt het alcoholgehalte van de meeste wijnen kunstmatig verhoogd door het toevoegen van suiker tijdens de gisting, en verrijkte wijnen (zoals Port en Sherry) hebben extra alcohol rechtstreeks toegevoegd.

Hoewel wijn niet direct verboden is in de Bijbel, moedigen verschillende verzen de mensen aan om van alcohol af te blijven (Leviticus 10:9; Numeri 6:3; Deuteronomium 14:26; 29:6; Rechters 13:4,7,14; 1 Samuël 1:15; Spreuken 20:1; 31:4,6; Jesaja 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Micha 2:11; Lucas 1:15).

We lezen ook in de Bijbel dat mensen in belangrijke posities behoren niet te drinken. "Het past koningen niet, o Lemuël, het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers bedwelmende drank te begeren, opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verkere" (Spreuken 31:4,5).

Daarnaast dienen christenen ten alle tijde nuchter te zijn. Zij mogen dus met hun geest niet met alcohol bedwelmen of aan alcohol verslaafd zijn. "Wordt dus alert in uw denken, weest nuchter" (1 Petrus 1:13).

Het vermijden van alcoholmisbruik is een kwestie van leven en dood, zowel lichamelijk als geestelijk. Door alcohol maakt de satan het leven van velen kapot en verandert menig familiekring in een hel op aarde. Naast de duizenden sterfgevallen ieder jaar door alcoholvergiftiging en door alcoholverwante ziekten zoals leveruitval, is alcohol betrokken bij 50% van aanhoudingen, bij 40% van dodelijke verkeersongevallen, bij 30% van sterfgevallen door brand, bij 30% van verdrinkingen en bij 20% van zelfmoorden.

"Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden" (1 Petrus 5:8).

Een goede christen dient dus net als een goede moslim van die satanische drank (gif) af te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja-haaaaaa ik snap dat alcohol slecht voor je is.

Nou, wat ben ik blij dat je dit eeeeeeeeindelijk toegeeft. party.gif

Quote:
Maar ja, het is wel aan het individue zelf om te bepalen of hij/zij niet drinkt.

Er zijn vele andere zaken, die minder erg zijn dan alcohol, en die het individu niet voor zichzelf mag bepalen.

Quote:
Verder is je babbeltje over incest (ik gok dat ongeveer 8% van de moslims zijn eigen kindertjes .... al dan niet oiv alcohol)en zo heel leuk, maar nauwelijks steekhoudend.

Misschien verduidelijkt dit voorbeeld uit de Bijbel wat voor duivelse drank alcohol is.

Lot en zijn dochters

Genesis 19:30 Omdat Lot niet in Soar durfde te blijven, verliet hij die plaats en ging in de bergen wonen, samen met zijn twee dochters. Daar woonden ze met elkaar in een grot. 31 Op een dag zei de oudste dochter tegen de jongste: ‘Onze vader is al oud, en er is in dit gebied nergens meer een man die met ons kan doen wat op de hele wereld de gewoonte is. 32 Laten we daarom onze vader dronken voeren en met hem slapen; dan kunnen we kinderen krijgen van onze vader.’ 33 Nog diezelfde nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en de oudste sliep met haar vader, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 34 De volgende morgen zei de oudste tegen de jongste: ‘De afgelopen nacht heb ik met mijn vader geslapen. Laten we hem ook vannacht weer dronken voeren, en dit keer moet jij met hem slapen; dan kunnen we allebei kinderen krijgen van onze vader.’ 35 Ook die nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en ditmaal sliep de jongste met hem, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 36 Zo werden Lots beide dochters zwanger van hun vader. 37 De oudste bracht een zoon ter wereld die ze Moab noemde. Hij werd de stamvader van de huidige Moabieten. 38 Ook de jongste bracht een zoon ter wereld, die ze Ben-Ammi noemde. Hij werd de stamvader van de huidige Ammonieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men kan maar eindeloos met zogenaamde spitvondige bewijzen komen ,dat deed de satan ook en maar door gaan,maar winnen van Jezus Christus de Heilige Verlosser kan men in eeuwigheid nooit.Hij heeft ons totaal vrij gemaakt van allerlei niet ter zake doende spijswetten,met als voorbeeld St.Petrus als voorbeeld, alles in het laken mocht hij gaan eten.Jezus op de bruiloft te Kana maakt de beste wijn,water werd wijn en drinken maar(heb het niet over dronkenschap); de Christen is vrij en nog eens vrij,dus varkensvlees mag gewoon gegeten worden zo als al het andere gegeven door Hem. Velen kunnen dat niet verdragen dat het Christendom de godsdienst is van Liefde en vrijheid,daar om zal het Christendom heersen in Eeuwigheid, en zal Jezus Christus in grote glorie terugkomen, en zie het zal een schare zijn die niet te tellen is.

Kortom varkenvlees mag gegeten worden, en goed klaargemaakt heerlijk een vreugde aan tafel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien verduidelijkt dit voorbeeld uit de Bijbel wat voor duivelse drank alcohol is.

Nee, want in die zelfde bijbel kom je ook wijn tegen bij het Heilig Avondmaal. En eveneens maakt Jezus op een bruiloft van water wijn.

In Leviticus kom je een wijnoffer tegen. In Spreuken kom je ook teksten over wijn tegen. Sommige negatief, maar andere positief: 'Geef drank aan wie een kommervol bestaan leiden, geef wijn aan wie diep ongelukkig zijn. '

Voor de rest vind ik je argumentatie niet sterk met dit vers. Als ze hun vader met een beker op het hoofd geslagen hadden, was dan een beker voor jou iets duivels?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...de Christen is vrij en nog eens vrij,dus varkensvlees mag gewoon gegeten worden zo als al het andere gegeven door Hem. Velen kunnen dat niet verdragen dat het Christendom de godsdienst is van Liefde en vrijheid,daar om zal het Christendom heersen in Eeuwigheid, en zal Jezus Christus in grote glorie terugkomen, en zie het zal een schare zijn die niet te tellen is.

Kortom varkenvlees mag gegeten worden, en goed klaargemaakt heerlijk een vreugde aan tafel.

Ik eet geen varkensvlees, maar heb niet de indruk dat ik niet in vrijheid leef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik haalde dit vers aan om te laten zien wat de gevolgen van wijn kan zijn. Maar wat dacht je van de rest van de argumentaties:

Wijn bezat alcohol. Is ook uit andere passages af te leiden. Zelfs uit het positieve vers wat ik aanhaalde van Prediker. Daar 'druivensap' slaat op dat moment het vers nergens ,eer op invullen Daarbij zou het anachronisme zijn als ze daar druivensap hebben. Als eerst de rol die alcohol had in die tijd (het is veilig als drank, waar men nog geen conserveringsmiddelen en vriezers hadden). En het avondmaal, moet je kijken naar het pesachfeest, met wijn dus, dat doe je niet met een goed houdbare druivensap.

Maar voel je vrij om aan te tonen wat die houdbaarheid techniek was die ze dan hadden, waar geen alcohol in zat.

Verder is alcohol drinken niet gelijk stom dronken worden en verslaafd raken. Kortom, gezien de verzen over drank zou ik zeggen dat 'geniet, maar drink met mate' van toepassing is.

In onze tijd hebben we sterkere en lichtere dranken. Maakt niet uit. Je hebt het principe van de glazen. Je moet geen vodka in een bierglas drinken.

Voor de rest, je kunt niet zomaar een selectie van verzen maken. Er zijn andere verzen, waarvan ik er eerder een aantal noemde. Zoals ik al aangeef, waarschuwing tegen overmatig alcoholmisbruik en onthouding van bepaalde posities en bepaalde beloftes. Maar alcohol nuttigen an sich was niet fout, er zijn zelfs positieve passages en het vervulde en vervult een belangrijke rol. We treffen het aan bij het pesachfeest en bij het Heilig avondmaal.

Kortom:

Quote:
Een goede christen dient dus net als een goede moslim van die satanische drank (gif) af te blijven.

Dit slaat nergens op omdat het geen satanische drank is en al helemaal niet verboden is. Wel moet je er niet overdadig aan te buiten gaan en er verslaafd aan raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wijn bezat alcohol. Is ook uit andere passages af te leiden. Zelfs uit het positieve vers wat ik aanhaalde van Prediker.

Dat zou kunnen, maar je kunt niet vergelijken de hedendaagse wijn.

Quote:
Als eerst de rol die alcohol had in die tijd (het is veilig als drank, waar men nog geen conserveringsmiddelen en vriezers hadden).

Dit zou een reden kunnen zijn waarom wijn toen niet direct was verboden. In onze tijd is die behoefte er niet.

Quote:
Verder is alcohol drinken niet gelijk stom dronken worden en verslaafd raken. Kortom, gezien de verzen over drank zou ik zeggen dat 'geniet, maar drink met mate' van toepassing is.

Dit is een principe (geniet, maar drink met mate) die gefaald heeft. Alcoholgebruik en de daarmee samenhangende problemen nemen alleen maar toe.

Daarnaast hebben studies uitgewezen dat (waar in de algemene bevolking de kans alcoholist te zijn tussen 10 en 15% ligt), er een kans van 25% is dat het kind van een alcoholist ook uiterst gevoelig voor alcoholverslaving zal zijn. Dus voor die mensen werkt ‘geniet, maar drink met mate’ niet.

Quote:
Dit slaat nergens op omdat het geen satanische drank is en al helemaal niet verboden is. Wel moet je er niet overdadig aan te buiten gaan en er verslaafd aan raken.

Bestudeer maar de schade die alcohol aan de samenleving toebrengt, dan begrijp je misschien sommige verzen uit je Bijbel beter.

"De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn." [spreuken 20:1]

"Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden" (1 Petrus 5:8).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@MarinusCopy (en anderen natuurlijk
knipoog_dicht.gif
): Ik eet geen varkensvlees omdat ik me zo veel mogelijk aan de spijswetten uit het oude testament wil houden. Niet omdat dat persé nu nog moet, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat die niet voor niets zijn bedacht, en dat dat voor je lichaam goed en gezond is. Daar is een lange tijd aan vooraf gegaan, onder andere mijn ziekteverhaal waarin ik weet ik wat heb geprobeerd om me beter te voelen. We eten dus o.a. geen varkens- en paardenvlees, wel kip, rund en hert. Wel vis, maar alleen met schubben en vinnen, maar dus geen garnalen, krab etc. Verder regelmatig ook gewoon geen vlees, maar een vega-ding, een ei, tofu of gewoon geen vervanger. Mijn dagelijkse buikpijn verdween als sneeuw voor de zon toen ik dit zo ben gaan doen! Verder drink ik geen alcohol en geen dranken met cafeine en theine. Kortom, ik probeer op een bewuste manier om te gaan met voeding
smile.gif

Sorry voor het late antwoord: wel interessant dat je de oude spijswetten volgt. Ik wist niet dat christenen dat nog deden. Overigens zijn een paar van die spijswetten heel verklaarbaar uit die tijd: in een subtropisch klimaat zonder koeltechtnieken (zoals destijds) schaaldieren eten was op zijn zachts gezegt in de meeste gevallen stompzinnig.

Overigens eet ik ook redelijk bewust. Zo eet ik heel weinig vlees en probeer ik de hoofdmoot van mijn voeding plantaardig te houden. Wat best lastig is met een partner die denkt dat 4 ons biefstuk per dag het minimum is.

Maar terug naar die spijswetten. Ik denk ook dat daar een kern van waarheid inzit. In het klimaat destijds (gekoppeld aan de slechte hygiene en de slechte conserveringstechnieken) in Israel kon je sommige dingen maar beter niet eten. Ik denk dat ze op een gegeven moment wel wat ver zijn gegaan met extrapoleren. Ik zie geen groter gezondheidsrisico in het eten van paardevlees tov rundvlees om maar wat te noemen. Maar vleermuis, schaaldieren en varkens kan ik nog wel inkomen.

Maar tegenwoordig lijkt het me overbodig omdat we eten heel veilig hebben gemaakt. En je mist ook gewoon gezonde dingen zoals schaaldieren. Maar goed ik respecteer het wel zoals jij het brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sorry voor het late antwoord: wel interessant dat je de oude spijswetten volgt. Ik wist niet dat christenen dat nog deden. Overigens zijn een paar van die spijswetten heel verklaarbaar uit die tijd: in een subtropisch klimaat zonder koeltechtnieken (zoals destijds) schaaldieren eten was op zijn zachts gezegt in de meeste gevallen stompzinnig.

Overigens eet ik ook redelijk bewust. Zo eet ik heel weinig vlees en probeer ik de hoofdmoot van mijn voeding plantaardig te houden. Wat best lastig is met een partner die denkt dat 4 ons biefstuk per dag het minimum is.

Maar terug naar die spijswetten. Ik denk ook dat daar een kern van waarheid inzit. In het klimaat destijds (gekoppeld aan de slechte hygiene en de slechte conserveringstechnieken) in Israel kon je sommige dingen maar beter niet eten. Ik denk dat ze op een gegeven moment wel wat ver zijn gegaan met extrapoleren. Ik zie geen groter gezondheidsrisico in het eten van paardevlees tov rundvlees om maar wat te noemen. Maar vleermuis, schaaldieren en varkens kan ik nog wel inkomen.

Maar tegenwoordig lijkt het me overbodig omdat we eten heel veilig hebben gemaakt. En je mist ook gewoon gezonde dingen zoals schaaldieren. Maar goed ik respecteer het wel zoals jij het brengt.

Thanks smile.gif

Waarom denk jij trouwens dat schaaldieren gezond zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid