Spring naar bijdragen

Christenen en varkensvlees!


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heet Raymond Bos en ben 37 Jaar.

Ik had een vraag over het eten van varkensvlees. Is dit nou wel of niet toegestaan en waarom wel of niet? Graag de teksten/verwijzingen erbij. Ik was en ben van mening dat het een Christen vrij is alles te eten mar kan het niet meer terug vinden. Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt,

Raymond Bos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

marcus 7: 17-19

Jezus heeft al het eten rein verklaard.

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel toegestaan, zie:

De volgende dag, toen zij nog onderweg waren en de stad al naderden, ging Petrus rond het zesde uur het dak op om te bidden. 10 Hij kreeg honger en wilde wat eten. Terwijl dat bereid werd, raakte hij in extase. 11 Hij zag de hemel open en er kwam iets naar beneden als een groot laken dat aan de vier punten werd neergelaten op aarde. 12 Hierin bevonden zich alle viervoetige en kruipende dieren van de aarde en de vogels van de hemel. 13 Er klonk een stem, die tegen hem zei: ‘Vooruit, Petrus, slacht en eet!’ 14 Maar Petrus zei: ‘Geen sprake van, Heer, nog nooit heb ik iets gegeten dat onrein is of niet zuiver.’ 15 Weer richtte de stem zich tot hem, nu voor de tweede keer: ‘Wat God gezuiverd heeft, moet jij niet onrein maken.’ 16 Dit gebeurde tot driemaal toe; daarna werd de hele zaak meteen weer omhooggetrokken naar de hemel.

(Hand 10: 9-16)

(dit ging in overdrachtelijke zin over dat Joden ook bij niet-Joden over de vloer mochten komen, maar kan ook letterlijk opgevat worden)

Verder:

Daarom ben ik van oordeel dat we de heidenen die zich tot God bekeren, geen onnodige last moeten opleggen, 20 maar hun moeten schrijven dat ze zich onthouden van verontreiniging door afgoden, ontucht, verstikt vlees, en bloed.

(Hand 15:19-20)

Overigens ben ik wel van mening dat we als christenen uit hoofde van goed rentmeesterschap gehouden zijn om alleen vlees te eten van dieren die fatsoenlijk geleefd hebben en fatsoenlijk geslacht zijn (en daar valt de huidige bioindustrie, met o.a. onverdoofde castraties van biggen, niet onder). Maar dat staat los van wel of niet varkensvlees eten.


Samengevoegd:

Quote:

marcus 7: 17-19

Jezus heeft al het eten rein verklaard.

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein.

Oh ja, die hoorde er ook nog bij, thanks smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal met voorgaande posts eens. Maar ik wil er alleen iets aan toevoegen.

Daarbij wil ik zeggen dat ik het absoluut niet als wet zie die per sé zou moeten worden opgevolgd, maar dat het slechts een zienswijze is.

God heeft door de Heilige Geest een relatie met de mens. Door een individuele relatie die God met een mens heeft, kan de een het wel voor zichzelf goedvinden om varkensvlees te eten en kan de ander het niet voor zichzelf goed vinden.

Bv. Rom. 14

1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wèl eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wèl eet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14 Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. 15 Want indien uw broeder door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is. 16 Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden. 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. 20 Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. 21 Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot. 22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht. 23 Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof is, is zonde.

Er zijn christenen die vanwege de joodse spijswetten en gezondheidsredenen tóch geen varkensvlees eten. (Net als er christenen zijn die wel/niet alcohol -of soms zelfs koffie o.i.d.- drinken.)

Om dezelfde reden van gezondheid zijn er bijvoorbeeld bodybuilders die geen varkensvlees eten. Er zíjn dus mensen die menen dat varkensvlees minder gezond is dan kip, rund, vis e.d. . Daarbij wordt soms nog erbij gezegd dat God onder het Oude Verbond niet voor nix iets heeft gezegd over (on)rein voedsel. (Anderen zeggen overigens weer dat in het rijke westen het van oorsprong inferieure varkensvlees helemaal is opgewaardeerd door allerlei bewerkingen e.d. .)

Om dezelfde redenen eet ik zelf ook niet/nauwelijks/weinig varkensvlees. Niet vanwege een wet, maar vanwege een voorkeur. Als ik het als wet zou zien, zou ik helemáál geen varkensvlees eten. Maar ik ga bv. niet moeilijk doen als ik een keer bij iemand op bezoek varkensvlees voorgeschoteld krijg. Ook kan het best eens voorkomen dat ik een BigMac ga eten.

Er ís dus absoluut vrijheid voor binnen het christendom en op grond daarvan kiest de 1 zus en de ander zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het helemaal met voorgaande posts eens. Maar ik wil er alleen iets aan toevoegen.

Daarbij wil ik zeggen dat ik het absoluut niet als wet zie die per sé zou moeten worden opgevolgd, maar dat het slechts een zienswijze is.

God heeft door de Heilige Geest een relatie met de mens. Door een individuele relatie die God met een mens heeft, kan de een het wel voor zichzelf goedvinden om varkensvlees te eten en kan de ander het niet voor zichzelf goed vinden. [ik zal hier nog een tekst bijvoegen, als dat lukt.]

Er zijn christenen die vanwege de joodse spijswetten en gezondheidsredenen tóch geen varkensvlees eten. (Net als er christenen zijn die wel/niet alcohol drinken.)

Als het vanwege de joodse spijswetten is, zou ik daar toch wel weer meer problemen mee hebben, aangezien Petrus en Paulus hartstikke duidelijk hebben gemaakt dat je je daar als christen (zelfs als bekeerde jood) niet aan hoeft te houden. Maar wil iemand het per se, dan zou ik hem geen aanstoot geven door zelf expres lekker voor z'n neus een speklapje te gaan eten (daar heeft Paulus ook iets over geschreven, nl).

Quote:
Om dezelfde reden van gezondheid zijn er bijvoorbeeld bodybuilders die geen varkensvlees eten.

Om dezelfde redenen eet ik zelf ook niet/nauwelijks/weinig varkensvlees. Niet vanwege een wet, maar vanwege een voorkeur. Als ik het als wet zou zien, zou ik helemáál geen varkensvlees eten. Maar ik ga bv. niet moeilijk doen als ik een keer bij iemand op bezoek varkensvlees voorgeschoteld krijg.

Ben ik het mee eens smile.gif

Zelf eet ik helemaal geen varkensvlees, omdat voor mij nooit zeker is of het wel voldoet aan de strenge eisen die ik stel aan vlees m.b.t. de leefwijze van het dier en de slachtmethode. Alleen een scharrelvarken wat geslacht is door een mij bekende slager (die ook kan zeggen hoe het gebeurd is), zou daaraan voldoen. In de praktijk eet ik alleen halal schapenvlees en (héél af en toe) kip die ik van m'n oom krijg en die door hemzelf grootgebracht en geslacht is. Maar bestel ik ergens een salade en blijkt er ineens spek in te zitten (is me enkele malen overkomen) dan ga ik toch niet die spek eruithalen en weggooien. Wil degene met wie ik er ben, die spek hebben, haal ik 't er wel uit en leg het op zijn of haar bord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als het
vanwege de joodse spijswetten
is, zou ik daar toch wel weer meer problemen mee hebben, aangezien Petrus en Paulus hartstikke duidelijk hebben gemaakt dat je je daar als christen (zelfs als bekeerde jood) niet aan hoeft te houden. Maar wil iemand het per se, dan zou ik hem geen aanstoot geven door zelf expres lekker voor z'n neus een speklapje te gaan eten (daar heeft Paulus ook iets over geschreven, nl).

@wateengedoe2: ben het met je eens (en heb mijn eerste post aangevuld, ook met Bijbelteksten).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Om dezelfde redenen eet ik zelf ook niet/nauwelijks/weinig varkensvlees. Niet vanwege een wet, maar vanwege een voorkeur. Als ik het als wet zou zien, zou ik helemáál geen varkensvlees eten. Maar ik ga bv. niet moeilijk doen als ik een keer bij iemand op bezoek varkensvlees voorgeschoteld krijg. Ook kan het best eens voorkomen dat ik een BigMac ga eten.

Er ís dus absoluut vrijheid voor binnen het christendom en op grond daarvan kiest de 1 zus en de ander zo.

BigMac is toch niet van varkensvlees?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, weet ik ook niet zeker hor smile.gif

Ik bedoel het meer algemeen; ik zou het echt niet zo erg vinden als ik een keer een BigMac of frika(n)del of iets anders zou eten en (later) zou blijken dat er varkensvlees in zou zitten. Dan ben ik niet bang dat ik tegen een joodse spijswet zou hebben gezondigd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, Mcdonalds zegt dat het allemaal 100% rundvlees is. Behalve de mc chicken en mc filet dan
puh2.gif
oja en de kipnuggets
widegrin.gif

Ja inderdaad, dat dat dacht ik ook. Maar ik keek zojuist even voor de zekerheid op die website en wat ik heel apart vond is dat ze bij bijv. kipnigguts zeiden; blabla, kippenvlees... en bij big mac; blabla, vlees, rundvlees .. wat is die eerste 'vlees' dan?

Kijk;

Big Macâ„¢ 210 gram 510 26 42 soja melk kippenei gluten vlees rundvlees

McChickenâ„¢ 185 gram 400 18 41 soja melk pinda kippenei gluten kippenvlees

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, das wel redelijk voor de hand liggend, net zoals we vaak in NL worden bed#nderd met shoarma, dat zogenaamd 'lamsvlees' is
nosmile.gif

Gewoon bij een islamitische tent gaan, waar zo'n halal-plaatje hangt. Al zou het 'gouwe handel' zijn; ze kunnen het niet maken naar hun moslimklanten om varkensvlees te serveren, al is het alleen maar aan de niet-moslims - gewoon het idee dat dat in dezelfde keuken wordt klaargemaakt ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Ik ben nieuw hier en ik heet Raymond Bos en ben 37 Jaar.

Ik had een vraag over het eten van varkensvlees. Is dit nou wel of niet toegestaan en waarom wel of niet? Graag de teksten/verwijzingen erbij. Ik was en ben van mening dat het een Christen vrij is alles te eten mar kan het niet meer terug vinden. Kunnen jullie mij helpen?

Het staat beschreven in Leviticus 11:

''Ook het zwijn, want dat verdeelt wel den klauw, en klieft de klove der klauwen in tween, maar herkauwt het gekauwde niet; dat zal u onrein zijn. Van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas niet aanroeren, zij zullen u onrein zijn.'' (Leviticus 11: 7-8)

en het staat ook beschreven in het boek van Deuteronomium:

''Ook het varken; want dat verdeelt zijn klauw wel, maar het herkauwt niet; onrein zal het ulieden zijn; van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas zult gij niet aanroeren.'' (Deuteronomium 14:8)

en het staat nogmaals beschreven in het boek van Jesaja:

''Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht, in hoven offerende, en rokende op tichelstenen; Zittende bij de graven, zo vernachten zij bij degenen, die bewaard worden, etende zwijnenvlees, en er is sap van gruwelijke dingen in hun vaten. Die daar zeggen: Houd u tot uzelven, en naak tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij. Dezen zijn een rook in Mijn neus, een vuur, den gansen dag brandende.'' (Jesaja, 65:2-5)

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handelingen 10:

"9 De volgende dag, nog voordat de afgezanten van Cornelius in Joppe waren aangekomen, ging Petrus omstreeks het middaguur naar het dak van het huis om daar te bidden. 10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’"

Ofwel: christenen mogen gewoon varkensvlees eten. Een paar citaten uit het oude testament zijn in dit geval niet van toepassing, hoe spijtig, aangezien dit tegen moslim-oogpunten in gaat (maar tja, christenen zijn nu eenmaal geen moslims...).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid