Spring naar bijdragen

Christenen en varkensvlees!


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Salam,

JoostG, analyseer nogmaals de teksten die je aanhaalt:

1. Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en vogels van de hemel.

* Petrus zou een visoen moeten hebben van duizenden jaren om alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel te kunnen tellen.

2. Petrus hoorde een stem ''slacht en eet'' betekent niet dat hij een keuze had van de miljoenen dieren waaronder de varken. De stem (onbekend van wie) geeft tevens aan:

''Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.''

Met andere woorden mag Petrus alle dieren op aarde eten welke God rein heeft verklaard. De varken is onrein verklaard en Petrus mag daar absoluut niet van eten (zie de quotes).

Jezus (vzmh) heeft duidelijk gezegt:

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Bijbel Matheus 5:17-18)

Als u een voorbeeld wilt zijn van Jezus (vzmh) dan hoort u de geboden en wetten na te leven als hoe Jezus (vzmh) het heeft nageleeft.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Salam,

JoostG, analyseer nogmaals de teksten die je aanhaalt:

1. Op het kleed bevonden zich
alle lopende en kruipende dieren van de aarde en vogels van de hemel
.

* Petrus zou een visoen moeten hebben van duizenden jaren om alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel te kunnen tellen.

Geloof jij het verhaal van Noach en de zondvloed?

Zo ja: eigenlijk kan dat ook niet he? Zoveel dieren op 1 bootje... Of kan God dan toch dingen die wij niet voor mogelijk houden, zoals iemand in een visioen alle dieren laten zien?

Quote:

Als u een voorbeeld wilt zijn van Jezus (vzmh) dan hoort u de geboden en wetten na te leven als hoe Jezus (vzmh) het heeft nageleeft.

Gelukkig heb ik die ambitie niet zo heel erg, anders werd het een saaie vakantie in Oostenrijk, zo zonder schnitzels puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloof jij het verhaal van Noach en de zondvloed?

Zo ja: eigenlijk kan dat ook niet he? Zoveel dieren op 1 bootje... Of kan God dan toch dingen die wij niet voor mogelijk houden, zoals iemand in een visioen alle dieren laten zien?

[...]

of misschien waren het alle dieren die Petrus kende. Of misschien waren het zoveel dieren dat Petrus het idee had dat het alle dieren waren knipoog_dicht.gif

Hoe dan ook: Het doet er niet echt toe volgens mij.

Maar de boodschap van dat visioen had niets met eten te maken toch?

Maargoed, verder heb je natuurlijk ook nog de volgende uitspraak:

Mattheus 15

10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ?Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.?

Quote:
Gelukkig heb ik die ambitie niet zo heel erg, anders werd het een saaie vakantie in Oostenrijk, zo zonder schnitzels
puh2.gif

yum puh2.gif *jaloers*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een visioen is niet aan tijd gebonden. Iemand kan een visioen krijgen, dat bv. enkele minuten duurt, maar die persoon kan dan urenlang dingen zien en het gevoel hebben gehad een visioen van urenlang te hebben gehad.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Geloof jij het verhaal van Noach en de zondvloed?

Zo ja: eigenlijk kan dat ook niet he? Zoveel dieren op 1 bootje... Of kan God dan toch dingen die wij niet voor mogelijk houden, zoals iemand in een visioen alle dieren laten zien?

Gelukkig dat er nog mensen op dit forum zijn die dingen geloven die menselijk gezien niet kunnen. Ik krijg wel eens de indruk dat de meesten alleen geloven wat ze zien, kunnen begrijpen, wat in hun straatje past en dat dit bij hen losstaat van wat God zegt.

Luc 18,8b

Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

Mar 6,6a

En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Gelukkig heb ik die ambitie niet zo heel erg, anders werd het een saaie vakantie in Oostenrijk, zo zonder schnitzels
puh2.gif

Weet dan overigens wel, dat een echte "Wiener Schnitzel" van kalfsvlees is, en een gepaneerde Schnitzel van varkensvlees (zoals die in 95% van de restaurants wordt verkocht, want goedkoper!) volgens de officiële regels eigenlijk alleen maar als "Schnitzel Wiener Art" mag worden aangeduid.

Oh ja, en als orthodox-katholiek eet ik op vrijdag indien mogelijk helemaal geen vlees, omdat het een goed katholieke traditie is om op vrijdag een bepaald offer te brengen, ter nagedachtenis aan het feit dat Jezus op een vrijdag voor ons gestorven is. Sinds het 2e Vaticaans Concilie geldt er op vrijdag officieel geen abstinentie van vlees meer (een ander offer is ook goed), maar het mag natuurlijk nog wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh ja, en als orthodox-katholiek eet ik op vrijdag indien mogelijk helemaal geen vlees, omdat het een goed katholieke traditie is om op vrijdag een bepaald offer te brengen, ter nagedachtenis aan het feit dat Jezus op een vrijdag voor ons gestorven is. Sinds het 2e Vaticaans Concilie geldt er op vrijdag officieel geen abstinentie van vlees meer (een ander offer is ook goed), maar het mag natuurlijk nog wel!

Hier heb ik een vraag over gepost in een ander topic, zou je daar ff heen willen klikken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus (vzmh) heeft duidelijk gezegt:

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Bijbel Matheus 5:17-18)

Als u een voorbeeld wilt zijn van Jezus (vzmh) dan hoort u de geboden en wetten na te leven als hoe Jezus (vzmh) het heeft nageleeft.

Wij zijn geen Joden maar christenen. Jezus heeft de volledige wet gehouden en ons daarvan vrij gemaakt omdat wij niet in staat waren om dat te doen. Lees eens wat meer teksten dan alleen deze 2 die je in elke post blijft herhalen zonder enig begrip van wat het betekent.

De antwoorden zijn al gegeven, lees Paulus er nog maar eens op na:

Rom 14:

14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.

Mensen die weten dat ze echt vrij zijn in Christus die kunnen alles eten omdat ze niet meer onder het oordeel zitten. Leef je echter nog onder gebondenheid en wetten en ben je van mening dat je varkensvlees niet mag eten doe dat dan ook vooral niet, wat door het wel te doen oordeel je jezelf. Maar vergeet niet dat Paulus dat de zwakke noemt en niet de sterke.

Waarom willen mensen zo graag de oude wet blijven aanhangen als deze door Jezus al teniet is gedaan?

HEbr 8:

7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Maar blijf gerust in het oude verbond hangen hoor lailaiilaillial. Zorg je dan ook dat je wel de volledige wet en alle voorschiften 100% naleeft voordat je hier weer komt zeuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom willen mensen zo graag de oude wet blijven aanhangen als deze door Jezus al teniet is gedaan?

HEbr 8:

7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is
nabij de verdwijning.

Paulus zegt 'nabij de verdwijning' hetgeen betekent dat het toen nog niet verdwenen was.

Ik ben benieuwd wanneer dat volgens jou dan gebeurde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We mogen alles eten ,dus een goed bereide varkenskarbonade is nooit weg;of alles eten verstandig is ,is een andere vraag.

Wanneer vergingen hemel en aarde dan? Want tot dat gebeurde, gold de wet nog. Jezus zegt:

'Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. (mat 5,18)'

Paulus zegt het oud verbond is 'nabij de verdwijning (Heb 8,13)' dus als niemand kan aantonen dat het oude verdwenen is, hebben de Moslims gelijk knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

What would Jesus do?

Dit is toch zo belangrijk voor christenen?

Nou.. hij was besneden en at geen varkensvlees.

Of is Paulus belangrijker dan Jezus vzmh ?

Wanneer je het belang van Paulus nog eens inziet zou je willen dat je ook vzmh achter zijn naam had gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

marcus 7: 17-19

Jezus heeft al het eten rein verklaard.

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein.

En dat is waar de Christen en niet christen zich aan te houden heeft,het Woord van Jezus Christus heeft rechtskracht voor altijd.Hij heeft ons vrijgemaakt,en spijswetten zijn verleden tijd.Dus mag er ook varkensvlees gegeten worden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben t helemaal met je eens maar er staat:

'Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak.(mar 7,17)'

Jezus legde deze woorden uitsluitend uit aan zijn leerlingen en niet aan de menigte, omdat de wet nog gold. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Petrus tot aan zijn visioen nooit onreine (Hand 11,8) dingen had gegeten. Denk je mss dat hij Jezus' woorden aan zn laars lapte?

Ik zal het uitleggen wat ik bedoel:

Hemel en aarde, waar Jezus het over had (mat 5,18) is ook een benaming die Jesaja gebruikte (Jes 1,2) voor Juda en Jeruzalem. Paulus noemt Sara en Hagar als voorbeelden van de twee verbonden, om het nieuwe en het oude te symboliseren:

'want deze zijn de twee verbonden; het ene van de berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar... Want dit, namelijk Agar, is Sinaï, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.(Gal 4,24+25)'

Kortom, zolang Juda en Jeruzalem nog bestonden, zou er geen titel in de wet komen te vervallen. Dat mensen het oude weer willen opbouwen, is dan ook geheel in strijd met de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

JoostG, analyseer nogmaals de teksten die je aanhaalt:

1. Op het kleed bevonden zich
alle lopende en kruipende dieren van de aarde en vogels van de hemel
.

* Petrus zou een visoen moeten hebben van duizenden jaren om alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel te kunnen tellen.

2. Petrus hoorde een stem ''slacht en eet'' betekent niet dat hij een keuze had van de miljoenen dieren waaronder de varken. De stem (onbekend van wie) geeft tevens aan:

''
Wat God rein heeft verklaard
, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.''

Met andere woorden mag Petrus alle dieren op aarde eten welke God rein heeft verklaard. De varken is onrein verklaard en Petrus mag daar absoluut niet van eten (zie de quotes).

Waarom werd Petrus dan op zijn vingers getikt terwijl hij zelf verklaarde nooit iets onreins (hand 10,14) gegeten te hebben? Vanuit jouw standpunt bekeken verdiende hij dan toch een schouderklop?

Hoe leg je dat dan uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

What would Jesus do?

Dit is toch zo belangrijk voor christenen?

Nou.. hij was besneden en at geen varkensvlees.

Of is Paulus belangrijker dan Jezus vzmh ?

Hij veranderde ook water in wijn, dus waarom zijn niet alle moslims aan het borrelen op vrijdag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hij veranderde ook water in wijn, dus waarom zijn niet alle moslims aan het borrelen op vrijdag?

er staat ook ergens in de koran of de hadith (ik zoek het straks wel op) dat je niet dronken mag zijn tijdens het gebed (net zoals je ook je handen moet hebben gewassen, etc). Die uitspraak gaat ervanuit dat je op zich wel kunt drinken, net zoals je best vieze handen mag hebben, alleen tijdens het gebed niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niets is mooier dan een goed stuk varkensvlees goed gebraden met een lichtgebakken uitje er over heen ,een goed toe behoren van groenten en gebakken aardappel,daar bij een volle rode wijn.

Varkensvlees een geschenk van de Allerhoogste voor hen die honger hebben.De Christen is vrij ook in zijn eten van allerlei vleessorten ook varkensvlees dus.

Wild zwijn nog heerlijker. e_61.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

er staat ook ergens in de koran of de hadith (ik zoek het straks wel op) dat je niet dronken mag zijn tijdens het gebed (net zoals je ook je handen moet hebben gewassen, etc). Die uitspraak gaat ervanuit dat je op zich wel kunt drinken, net zoals je best vieze handen mag hebben, alleen tijdens het gebed niet.

Je bedoelt waarschijnlijk het volgende vers: 4:43 'O, gij die gelooft, komt niet tot het gebed als gij bedwelmd zijt; totdat gij weet wat gij zegt'.

Het verbod op alcohol heeft namelijk verschillende stadia's doorgelopen. Dit om de mensen de schadelijkheid van alcohol te laten doordringen. Het is later volledig verboden met het onderstaande vers:

O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

Het is ook interressant om te zien dat alcohol ook in de Bijbel is verboden:

"De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn." [spreuken 20:1]

En wordt niet dronken in wijn" [Efezirs 5:18]

Het is ook in de ahaadieth van de profeet (vzmh) verboden:

"Alcohol is de moeder van al het kwaad en is het meest beschamend van al het kwaad." Ibh-I-Majah Volume 3, hoofdstuk 30 Hadieth No. 3371

"Alles wat bedwelmend werkt in grote hoeveelheden, is verboden zelfs in kleine hoeveelheden." Hadieth No. 3392

Niet alleen zij die drinken worden vervloekt, maar ook zij die er direct of indirect mee handelen worden vervloekt door Allah:

"God's vloek komt terecht bij tien groepen van mensen die met alcohol handelen. Degene die het distilleert, degene van wie het gedistilleerd wordt, degene die het drinkt, degene die het vervoert, degene naar wie het is gebracht, degene die het serveert, degene die het verkoopt, degene die het geld ervan gebruikt, degene die het koopt en degene die het koopt voor een ander."

Link: HET VERBOD OP ALCOHOL

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, al dat gepraat over alcohol maakt me dorstig....

Ik trek een biertje open

btw: Jezus zelf heeft in kana als slijter gewerkt voor een paar dagen, dus dat suggereert dat god weinig tegen alcohol heeft als je je maar niet bezat. Hoewel er ook ergens een tekst staat dat je af en toe je problemen mag verdrinken geloof ik.... ik zal even zoeken

Oh voor ik het vergeet: Proost

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heet Raymond Bos en ben 37 Jaar.

Ik had een vraag over het eten van varkensvlees. Is dit nou wel of niet toegestaan en waarom wel of niet? Graag de teksten/verwijzingen erbij. Ik was en ben van mening dat het een Christen vrij is alles te eten mar kan het niet meer terug vinden. Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt,

Raymond Bos

Varkensvlees is door God onrein verklaard, het is zowel in het christendom, jodendom (Leviticus 11: 7-8, Deuteronomium 14:8 en Jesaja, hoofdstuk 65 vers 2-5) als in de islam verboden. Link1 Link2

De consumptie van varkensvlees veroorzaakt namelijk verschillende ziektes. Er zijn een behoorlijk aantal bacillen, parasieten en bacteriën waardoor varkens geplaagd worden en die in zijn vlees leven waardoor, als het gegeten wordt, ziekten worden overgedragen aan de mens.

Deze parasieten zijn o.a. lintwormen, mijnwormen, ronde wormen, faciolopsis buski, paragonimus etc.

Er zijn twee soorten lintwormen, de ene soort, Taenia Saginata teistert het vee en de andere, Taenia Solium teistert het varken. Er is enig verschil in vorm en levensloop en ook in de schade die zij aan het menselijk lichaam berokkenen als het zieke vlees is gegeten.

De Saginata blijft bijvoorbeeld in de darmen van de mens en voltooidt zijn leven daar en de schade is beperkt. De Solium daartegen kan zijn leven niet in de darmen voltooien en gaat door de darmwand met de bloedstroom naar alle kanten van het lichaam. De kiemen nestelen zich in de vitale organen van het menselijk lichaam zoals het hart, de ogen, de hersenen, de longen en lever. Om hun leven voort te kunnen zetten vonnen zij blaasjes ter grootte van een erwt of groter. Als zo'n blaasje of blaasjes in de hersenen gevormd worden veroorzaken ze schade, krampen, verlies van bewustzijn, hysterie en zelfs krankzinnigheid. Als die blaasjes het hart bereiken veroorzaken ze verhoogde bloeddruk en zeer waarschijnlijk een hartaanval. Dr. Rizvi bevestigt dit in zijn boekje over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

marcus 7: 17-19

Jezus heeft al het eten rein verklaard.

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein.

De laatste uitspraak (Zo verklaarde hij alle spijzen rein) is een commentaar van de schrijver van Marcus. Jezus (vzmh) had over het eten met ongewassen handen en niet over het eten van door God onrein verklaarde varkensvlees. Christenen zullen het mee eens zijn dat Jezus, die de joodse reinheidswetten volgde, zich onthield van het eten van varken. Het is dus jammer dat veel christenen het vlees eten dat Jezus nooit gegeten zou hebben en dat in het Oude Testament zelfs verboden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DZ: ander vlees kan ook parasieten bevatten. Gewoon goed bakken en er is niets aan de hand.

Het is onzinnig om te denken dat dit goed onderbouwt medisch advies is hoewel ik me wel kan voorstellen dat de woestijnvolken ontdekten dat mensen die bepaalde dieren hielden/aten vaker ziek werden. Destijds was een verbod op varkens misschien nuttig maar met de huidige hygiene en medische kennis is het nutteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid