Spring naar bijdragen

De waarheid over Kerstmis


De waarheid over kerst?  

  1. 1. De waarheid over kerst?

    • Voor mij geen kerstboom meer
      0
    • Ja een bijbels feest
      3
    • Geen bijbels feest
      18
    • Afgodenrij
      3


Aanbevolen berichten

Wat is jullie kijk hierop?

Elk jaar wordt op 25 december Kerstmis gevierd, dat uit onze tijd niet meer weg te denken is. Miljoenen mensen zitten onder de kerstboom, geven elkaar cadeau's en vieren de geboortedag van Jezus Chris- tus. Maar is het werkelijk Zijn geboortedag?

Wat zegt de Bijbel eigenlijk hierover? Wij vinden daar geen enkele aanwijzing voor. Maar wij kunnen zeker erkennen, dat Hij niet in de winter werd geboren. In Lucas 2:8 zegt de Bijbel, dat de herders op het veld de wacht hielden over hun kudde. In de buurt van Betlehem heerst in de winter een erg ruw klimaat; het is de regentijd. - Hooglied 2:11; Ezra 10:9 en vers13-. De herders hadden in die tijd hun kudde op stal staan. Jezus zelf waarschuwt eveneens voor de wintertijd, Matteüs 24:20.

In Lucas 2:1 lezen wij, dat een bevel van keizer Augustus uitging om het gehele volk te tellen. Dit vond zeker niet in de wintermaanden plaats. De voorgeschreven terugkeer zou in dat geval voor zwangere vrouwen, gebrekkige mensen en voor kinderen volledig onverantwoord geweest zijn. Deze twee zaken laten zeer duidelijk zien, dat Jezus niet rond die tijd van december werd geboren.

Ook in elke encyclopedie kun je lezen, dat de dag van Zijn geboorte niet bekend is. Als God had gewild dat de mensen Zijn geboortedag zouden herdenken, dan had Hij dat duidelijk in Zijn Woord gezegd. - Exodus 12:14; Leviticus 23; 1 Korintiërs 11:24-25 - . En toch viert de wereld en de Christenen de geboortedag op 25 december. Hoe komt dat zo?

Al voor Jezus' geboorte hebben veel mensen het \"Kerstfeest\" reeds gevierd, maar toen in de oorspron- kelijke betekenis ervan: \"Het Zonnewendefeest\", het feest van de zonnegod, dat zijn oorsprong in Ba- bylon vind. Onder de heerschappij van Nimrod - Genesis 10:8-12 - werd de toren van Babel, de stad Ba- bylon en Nineve gebouwd door Nimrod, van het Hebreeuws \"marad\" = \"hij heeft gerebelleerd, en was zo goddeloos, dat hij met zijn eigen moeder Semiramis trouwde.

Na de vroege dood van Nimrod verspreidde zijn moeder tevens echtgenote de leer, dat hij als een god verder leefde en zij, nu ook, als godin te vereren was. Verder beweerde zij, dat in de nacht uit een dode boomstronk een volgroeide, altijd groene boom is gegroeid, welke het nieuwe leven van de gestorven Nimrod symboliseert. Elk jaar zal Nimrod naar aanleiding van zijn geboortedag de altijd groene boom bezoeken en daar cadeau's achter laten.

Dientengevolge begonnen de Babyloniërs geleidelijk Semiramis als de \"Koningin des Hemels\" te ver- eren en Nimrod werd onder verschillende namen de \"goddelijke zoon des hemels\". Met de tijd werd Nimrod ook de Messias, zoon van Baäl en als zonnegod vereerd. Telkens werd op 25 december zijn ge- boortedag gevierd!

Deze Babylonische cultus, vooral de verering van moeder en kind, Semiramis en Nimrod, verspreidde zich uit van Babylon tot over de gehele wereld, alleen de namen veranderden van land tot land. Zo heette Nimrod in Egypte \"Osiris\" en Semiramis werd \"Isis\" genoemd. In Azië waren het \"Desius\" en \"Cybele\" en in het heidense Rome \"Jupiter\" en \"Fortuna\". Zelfs in Griekenland, Indië, China, Japan en Tibet vond men medestanders, lang voor de geboorte van Jezus en de voor de vandaag vereerde en aangebeden \"Madonna met haar kind\". Ook op het Israëlische volk werkte de invloed van deze Babylo- nische cultus. - Jeremia 7:18; Jeremia 44:7-19 -.

Toen het Evangelie door de discipelen tot de heidenen werd gebracht en zich meer en meer verspreidde werden herhaaldelijk heidense gebruiken met de leer van Jezus vermengd. God heeft Zijn volk altijd gewaarschuwd - vergelijk: Exodus 34:12; Deuteronomium 12:30-31; 2 Timoteüs 4:2-4; 1 Petrus 14-16; Galaten 4:8-11 en vers 16 - en de discipelen belast, de Gemeente van Jezus te beschermen en geen valse leer binnen te laten. - Hebreeën 13:17 en 1 Korintiërs 5 -. En toch gebeurde het, dat veel mensen van het ware Christendom terugvielen en aan de heidense afgodendiensten welgevallen werden. - Handelingen 20:29-30; 2 Petrus 1:16, 2 Petrus 2:2 -.

In de vierde eeuw was het Christendom in de Romeinse wereld nog maar weinig verspreid. Het aantal Christenen nam aanhoudend toe, maar bleef desondanks relatief gering. Zij werden zowel door de regering als ook door de bevolking tot de tijd van keizer Constanstijn vervolgd. Een kerstfeest was tot dat tijdstip bij de Christenen niet bekend.

Maar toen begon de Gemeente zich voor de \"Saturnaliën\" van de Romeinen te openen, een feest van een week, dat zijn hoogtepunt op 25 december bereikte en niets minder is dan de Romeinse versie van het reeds genoemde Babylonische Nimrod cultus! De overwinning van de zonnegod over zijn vijanden, de dagen werden weer langer, werd tot de geboortedag van Jezus Christus benoemd. De oude gebruiken werden onder een nieuwe naam overgenomen.

Het aansteken van vuur en kaarsen - vergelijkend met bijvoorbeeld de adventskrans, lichtjes op de kerstboom - als \"christelijke ceremonie\" is alleen een vervolg van de heidense zeden, de zonnegod op te vrolijken, om opnieuw te gaan schijnen, als hij het laagste punt aan de zuidelijke hemel bereikt heeft. En de kerstboom is natuurlijk de reeds besproken altijd groene boom - niet uit puur toeval met lichtjes versierd! -, die de wederopgestane Nimrod voorstelt. De doodgeslagen Nimrod, die tot het nieuwe leven kwam!

Belangrijk is ook te zien wat de Bijbel over de kerstboom zegt: Jeremia 10:2-4. Ook de verschillende takken met bessen zijn verdere kerstbenodigdheden die allemaal voor de zonnegod bestemd zijn. Ook het voor onze economie zo betekenisvolle cadeau gedoe heeft niets met de geboorte van Jezus te ma- ken. Zoals u in Mattheûs 2:2 en vers 11 kunt lezen, kwamen de wijzen eerst na de geboorte van Jezus, om Hem als Koning van de Joden te aanbidden en brachten de aan een koning toebehorende geschen- ken mee. Ze aanbaden Hem alleen en brachten Hem alleen goud, wierook en mirre en niet hun kennis- sen en familie, zoals bijvoorbeeld bij de reeds genoemde feesten gebruikelijk was.

Dus over het algemeen, zouden wij eigenlijk ook alleen aan Jezus cadeau's mogen geven. De voor kerst typerende gebruiken zijn allemaal heidense zeden, die onze ogen snel van Jezus Christus afbrengen. Hij is vandaag de dag, noch een hulpeloos baby in een kribbe, noch hangt Hij aan het kruis. Hij is veel- eer de opgestane God, die weer zal komen, om de levenden en doden op de dag des oordeels te oorde- len. Sommigen mogen dan wel zeggen dat kerst oorspronkelijk een heidens gebruik was, maar vandaag vieren wij het toch als een feest van de liefde en als een herdenkingsdag aan Jezus Christus. Daarover laat God ons door Zijn Woord weten: Deuteronomium 12:30-31; Exodus 34:12-17.

God maakt ons duidelijk, op niet mis te verstane wijze, dat Hij deze manier van godsdienst niet accep- teert, ook als het voor Zijn eer bedoelt is. Hij wordt er niet door vereerd, maar heidense afgoden! Hij wil niet dat wij Hem volgens onze eigen mening dienen! Jezus zegt in Marcus 7:7.

God heeft zich nooit veranderd en Zijn Woord is duidelijk. Desondanks vieren miljoenen mensen verder kerst, zonder te vragen, waar het vandaan komt en waar het naar toe leidt. Ze volgen blindelings de overgeleverde tradities - Deuteronomium 9:12-14; Maleachi 3:6-7 -. Zo zult gij de Here uw God niet dienen! - Galaten 6:7 -

Laten wij ons als waarachtige Christenen bezinnen waar wij mee bezig zijn. Laten wij de Here volgen en de feesten des Heren vieren, Gods feesten, welke Hij ons in Jezus Christus heeft gegeven en welke God zelf ook viert. En God's eerste feest is de Pascha. Het is een teken van de eindtijd, dat de kerken met een afgodenfeest \"Kerst\", misschien onbewust, vol zitten, maar dat Gods' eerste feest, het allergrootste feest, zelfs de vaste kern van Gemeenteleden voor een groot deel het, laat afweten. Ja het feest van de eerstelingsgarve wil men dan nog wel graag vieren, ons Paasfeest, maar het feest van de Pascha, Goede Vrijdag, dat wil men liever overslaan, te bloederig. Maar zonder dat feest te hebben gevierd, kan men

onmogelijk de andere feesten vieren!

Wat moesten de Joden in Egypte doen. Het lam slachten, het lam werd binnenskamers gegeten, maar het bloed moest \"zichtbaar\" buiten aan de bovendorpel en zijdorpel aangebracht worden. Hetgeen voor de Egyptenaren een gruwel was en er stond ook de doodstraf op. Vandaag draaien wij ook dit zo graag om. Wij brengen Christus aan de wereld, maar het bloed houden wij angstvallig binnenskamers. Paulus zegt het ons toch heel duidelijk: \"Ik predik een gekruisigde Christus\". Laten wij ons verootmoedigen en terugkeren naar de God van Abraham, Isaäk en Jacob, Vader van onze Here Jezus Christus en naar Zijn Woord en niet meedoen met deze wereld. \"Gij geheel anders\"!

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Geen Bijbels feest als je't mij vraagt. Maar is dat niet zo'n beetje algemeen bekend, net als zowat iedereen wel weet dat de geboortedatum van Jezus niet bekend is, en dat die hele symboliek van licht terugkomt in feesten van zowat elke religie in deze tijd van het jaar. Maar zelf zie ik dat niet als een reden om te stoppen met iets dat als traditie voor zoveel mensen een mooie tijd van het jaar is, waarin men familie en vrienden opzoekt op elkaar het beste te wensen, en waarin men vaak toch op één of andere manier stilstaat bij vrede, naastenliefde en andere thema's die wel in de kerstsfeer passen. Verder lijkt het me ook lang niet slecht om in die tijd bewust stil te staan bij Jezus' geboorte, en in de advent in bezinning naar deze dag toe te leven. Het is volgens mij wel belangrijk dat je, zeker als christen, toch een beetje stilstaat bij hoe je deze dag invult, maar dan heb ik het niet over eventuele heidense wortels, maar over de mijns inziens veel negatievere commercie errond (bvb, is een gigantisch uitgebreide maaltijd en een nieuwe playstation echt nodig voor een geslaagd kerstfeest, of stel je je prioriteiten elders?).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

-lang verhaal-

Och... Als ik tussen het kerstfeest in de huidige betekenis en het zonnewendefeest moet kiezen, ben ik toch blij dat we het kerstfeest vieren tegenwoordig smile.gif

Ik zie ook niet in waarom God er een probleem mee zou hebben als deze zeer belangrijke dag in de geschiedenis herdacht wordt. De reden die jij noemt (als Hij wilde dat het herdacht werd, stond er wel een geboortedatum in de Bijbel), vind ik vrij onzinnig. Heb je perse een datum nodig om een belangrijke dag te gedenken? Zelf geloof ik overigens ook niet dat Jezus op 25 december geboren is, maar dat doet niets af aan de betekenis van kerst.

Overigens heb ik nog nooit van m'n leven een lichtje met kerst aangestoken of een boom opgetuigd met de bedoeling om een of andere zonnegod te vereren. Als ik lichtjes en versiersels ophang doe ik dit om mezelf en mijn omgeving op te vrolijken. Daar lijkt me weinig mis mee.... En het lijkt me sterk dat ik 'onbewust' goden kan aanbidden waarvan ik het bestaan niet eens erken knipoog_dicht.gif

Kortom: Ik vind het hele verhaal nogal vergezocht. Bovendien zie ik kerst (behalve de schranspartijen van tegenwoordig en dat irritante aftreksel van Sinterklaas) nog steeds als een positief feest, dat vooral in het teken staat van naastenliefde. Ook is het een goed moment om het verhaal van Jezus te vertellen aan mensen die dit niet weten. Ik zie dus vooral positieve punten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat men één van de belangrijkste Romeinse feesten indertijd verChristelijkt heeft, lijkt me een overwinning van jewelste door de Pantocrator onze God. Die drang om al dit soort overwinningen af te breken blijf ik onbegrijpelijk vinden, temeer ook daar er niets in de Bijbel staat wat duidt op: "Breek het werk van Christus af"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. In die tijd was het kerstenen van de feestdagen van religie A door religie B een belangrijk teken van de superioriteit van religie B. Het geeft ook aan dat het christendom er voor alle volken is, met al hun gebruiken, feesten en al niet meer.

Er is geen onderscheid tussen jood en griek, dús ook geen onderscheid tussen de joodse en heidense gebruiken. De kerk put daarom wel voornamelijk uit de joodse traditie omdat ze daarin immers wel haar wortels heeft, maar kijkt ook over de grenzen heen en herkent toch ook de christelijke heilsboodschap terug in de symboliek van de andere volken.

Er zijn christenen en joden die inderdaad graag zouden zien dat we alleen de joodse feesten en gebruiken vieren. En het liefst ook zo joods mogelijk praten. Maar de kerk is er dus niet meer exclusief voor de joden, hoe jammer zij dat wel niet mogen vinden. Je aansluiten bij de Kerk betekent het onderscheid tussen jood en griek willen opgeven en niet meer willen voorstaan op je natuurlijke afkomst.

Daarbij zijn de joodse gebruiken ook weer gekerstende gebruiken uit andere volkeren. Denk aan het offeren, de tempel, reinigingsriten, et cetera. Alleen is er aan die gebruiken een duidelijke joodse draai gegeven, zodat er tóch geen afgoden gedient worden, maar enkel God Zélf. Precies zo is gebeurd met de gekerstende gebruiken van de Kerk van alle volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen Bijbels feest als je't mij vraagt. Maar is dat niet zo'n beetje algemeen bekend, net als zowat iedereen wel weet dat de geboortedatum van Jezus niet bekend is

Nou, er is wel een duidelijke hint (Luk 1,45) die de bevruchting van Maria in juni (Luk 1,26) plaatst.

In de zesde maand werd Maria bezocht door de engel Gabriël (luk 1,26-27) die haar zei dat ze bevrucht zou worden door de Heilige (luk 1,35) Geest. Wanneer we de zesde maand als uitgangspositie nemen, moeten we in staat zijn een redelijke schatting van Jezus' geboortedatum te maken.

In dezelfde dagen, dus nog steeds de zesde maand, nadat Gabriël tot Maria had gesproken ging ze naar Elizabet:

'En Maria, opgestaan zijnde in diezelfde dagen, reisde met haast naar het gebergte, in een stad van Juda... En kwam in het huis van Zacharias, en groette Elizabet... En het geschiedde, toen Elizabet de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeke op in haar buik en Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest... En riep uit met grote stem, en zeide: Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw buik! (luk 1,39t/m42)'

Elizabet zegt bij monde van de Heilige geest dus dat Maria zwanger is. En tussen dat moment en het bezoek van Gabriël zitten hooguit enkele dagen (luk 1,39) en bovendien haastte Maria zich naar Elizabet.

De zesde maand is juni en als we daar negen maanden bij optellen, zal Jezus aka het Woord (Joh 1,1) in maart (6+9=15-12=3) geboren moeten zijn.

'Het gebeurde ook in het elfde jaar, in de derde maand, op de eerste van de maand, dat het woord des HEEREN tot mij geschiedde (ez 31,1)'

Dus jazeker, een geboortedatum is prima uit de Bijbel te halen hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ja zelf bedacht wanneer dat dan gebeurt. Is dat goed? Ik vind dat er al zoveel zelf bedacht wordt in het Christendom en eigenlijk maakt het de religie niet echt betrouwbaar.

Veel Christenen zeggen bijv. over de Islam dat de maan in het symbool van de Islam duidt op de maangod etc. en dat er ooit een afgod was die ook Allah heette en daarom de Islam gewoon een zelfbedachte religie is gebaseerd op allerlei samengevoegde religies en heidense gebruiken etc.. Op die manier kan je dus ook naar het kerstfeest kijken. Maar nu is het plots een heidens gebruik wat Christenen tot een Christelijk gebruik hebben gemaakt.. Halleluja. Beetje apart.

Voor mij was dit oud nieuws, maar voor veel mensen ook niet. Veel mensen zitten braafjes in de kerk en denken echt dat Jezus eind december werd geboren, en de dominee praat ook alsof dat werkelijk zo is. Dat irriteert me mateloos ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Lees het volgende:

De formulering van de drie-éénheid door Anthanasius, een Egyptische deken uit Alexandrië, was geaccepteerd door de consul van Nicacca in 325 AD, meer dan drie eeuwen nadat Jezus (as) was weggegaan. Romeinse afgoderij heeft zeker invloed gehad op deze doctrine door deze in verband te brengen met de tri-une (drie-éénheid) van God, de Sabbat werd verschoven naar de Zondag (25 December), wat de geboortedag van de zonnegod Mithra is en werd geïntroduceerd als de geboortedag van Jezus (as), ook al voorspelde de Bijbel duidelijk - en verbood het ook – de versiering van de kerstboom.

Jeremia 10:2 t/m 5

â€Zó zegt de HERE: Gewent u niet aan de weg der volken en schrikt niet voor de tekenen aan de hemel, omdat de volken daarvoor schrikken. Want de handelwijze der volken, die is nietigheid: want als een stuk hout heeft men het uit het woud gehakt, – arbeid van werkmanshanden met de bijl – met zilver en goud siert men het op, met spijkers en hamers maakt men het vast, zodat het niet waggelt. Als een vogelverschrikker in een komkommerveld zijn zij, zij spreken niet, zij moeten beslist gedragen worden, want zij kunnen geen stap doen. Vreest voor hen niet, want zij doen geen kwaad, maar ook goeddoen is er bij hen nietâ€

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

Lees het volgende
:

De formulering van de drie-éénheid door Anthanasius, een Egyptische deken uit Alexandrië, was geaccepteerd door de consul van Nicacca in 325 AD, meer dan drie eeuwen nadat Jezus (as) was weggegaan. Romeinse afgoderij heeft zeker invloed gehad op deze doctrine door deze in verband te brengen met de tri-une (drie-éénheid) van God,
de Sabbat werd verschoven naar de Zondag (25 December), wat de geboortedag van de zonnegod Mithra is en werd geïntroduceerd als de geboortedag van Jezus (as), ook al voorspelde de Bijbel duidelijk - en verbood het ook – de versiering van de kerstboom.

Jeremia 10:2 t/m 5

â€Zó zegt de HERE: Gewent u niet aan de weg der volken en schrikt niet voor de tekenen aan de hemel, omdat de volken daarvoor schrikken. Want de handelwijze der volken, die is nietigheid:
want als een stuk hout heeft men het uit het woud gehakt, – arbeid van werkmanshanden met de bijl – met zilver en goud siert men het op, met spijkers en hamers maakt men het vast, zodat het niet waggelt
. Als een vogelverschrikker in een komkommerveld zijn zij, zij spreken niet, zij moeten beslist gedragen worden, want zij kunnen geen stap doen. Vreest voor hen niet, want zij doen geen kwaad,
maar ook goeddoen is er bij hen niet
â€

Mvg

Ik geef toe dat wanneer een mens zich met genoeg goud behangt het veel weg heeft van een kerstboom, maar de bollen in onze boom zijn 'helaas' van plastic knipoog_dicht.gif

Nee, de vers die jij aanhaalt gaat niet over kerstbomen, maar over afgoden:

'Hun afgoden zijn zilver en goud, het werk van ’s mensen handen (ps 115,4)'

Ook is een kerstboom geen kandidaat voor een afgod, omdat er niet voor wordt geknield en negen van de tien met oud en nieuw in de fik gaan!

'Gij zult u geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch een steen met afbeelding in uw land zetten, om u daarvoor te buigen want Ik ben de HEERE, uw God!(lev 26,1)'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, kerst is oorspronkelijk geen christelijk feest, maar het is het wel geworden. Als je toch met bijbelteksten iets wilt onderbouwen, heb je neem ik aan ook naar Romeinen 14:5-6 gekeken?

"De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is jullie kijk hierop?

Een heeeeeel lang verhaal

Kerst is geen bijbels maar een christelijk feest.

Verjaardag vieren is zover ik begreep niet iets Joods. Verder weten we niet precies wanneer Jezus geboren is, maar december is onwaarschijnelijk.

Wel is op december de zonnewende, in onze gebieden hield dat het midwinterfeest in. Dus om te enerzijds een christelijk feest te houden zonder dat de onderdrukker het merkt en anderzijds bij bekering niet gelijk maar alle feesten en gebruiken af te schaffen, maar een nieuwe christelijke betekenis te geven, valt kerst dus op de datum die we nu hebben.

Verder zie je leuke dingen als lichtjes, boompjes, etc. Ook leuk.

Wat ik wel stom vind is dat die commercieel sinterklaas rip-off oprukt: de kerstman. Wij hebben immer al sinterklaas.

En dat niet gelovige mensen het als seculier feest zien moeten ze zelf weten. Dan blijft het iig bestaan. En wij hebben er een christelijke boodschap aangegeven, dus ach... Zolang die mensen maar wel weten waarom het kerstmis heet, wat dat stalletje is, en waarom we het al zo ongelofelijk lang in Europa vieren. Dat het dus al meer dan duizend jaar een christelijk feest is.

Maaruh, mooi feest dat kerst. Vooral blijven vieren.

Hoewel pasen eigenlijk de belangrijkste feestdag van het christendom is natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kerst is geen bijbels maar een christelijk feest.

Verjaardag vieren is zover ik begreep niet iets Joods. Verder weten we niet precies wanneer Jezus geboren is, maar december is onwaarschijnelijk.

Ik heb een paar posts hierboven een poging gedaan een schatting te maken van Jezus geboorte gebasseerd op de Bijbel, mss eens lezen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, deze discussie komt elk jaar weer terug. Terwijl Paulus schreef dat we niet zo over feestdagen moeten drammen, en het jodendom dus ook dankzij God Zelf een aantal elementen uit andere godsdiensten heeft overgenomen. Maar ondertussen blijven christenen elk jaar weer gewoon kerst vieren en zullen ze dat blijven doen tot onze Heer weer terugkomt.

En o ja, christenen - althans, een grote meerderheid - vieren niet de zondag als vervanging van de sabbat. Christenen vieren namelijk geen sabbat, dat doen joden. De zondag is gewoon een puur christelijke feestdag, met haar wortels al in de vroegste eeuwen van het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Nee, de vers die jij aanhaalt gaat niet over kerstbomen, maar over afgoden:

Inderdaad, en daarom zijn kerstbomen niet toegestaan welke op de afgodsbeelden lijken en tevens siert men de kerstboom met zilver- en goudkleurig sliert en ballen.

1. Als een stuk hout heeft men het uit het woud gehakt.

2. Arbeid van werkmanshanden met de bijl.

3. Met zilver en goud siert men het op.

4. Met spijkers en hamers maakt men het vast, zodat het niet waggelt.

5. Goeddoen is er bij hen niet.

Kortom: Een ieder die een kerstboom in huis heeft, maakt zich schuldig aan afgoderij.

'Gij zult u geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch een steen met afbeelding in uw land zetten, om u daarvoor te buigen want Ik ben de HEERE, uw God!(lev 26,1)'

Quote:
Ook is een kerstboom geen kandidaat voor een afgod, omdat er niet voor wordt geknield en negen van de tien met oud en nieuw in de fik gaan!

Afgoderij in welke vorm dan ook is niet gestaan, zowel in het Christendom en Islam.

Er is een duidelijke lijn getrokken van geboden en verboden.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

'Gij zult u geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch een steen met afbeelding in uw land zetten, om u daarvoor te buigen want Ik ben de HEERE, uw God!(lev 26,1)'

Er staat dus buigen. Ik weet niet hoeveel mensen jij ziet knielen voor een boom en het aanbidden. Maar daar zullen iig geen christenen onder zijn.

Een boom is niet automatisch een afgod, zelfs als je het een paar weken als kamerplant gebruikt, zelfs niet als je wat kitche dingen in die boom hangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nee, kerst is oorspronkelijk geen christelijk feest, maar het is het wel geworden. Als je toch met bijbelteksten iets wilt onderbouwen, heb je neem ik aan ook naar Romeinen 14:5-6 gekeken?

"De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren"

En dit dan?

8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest.

Galaten 4.

Wat doen jullie er trouwens luchtig over. Als je het voor God doet, dan is het goed. Dus als ik nu tijdens een boeddhistische feestdag een kerkdienst organiseer en lieg dat jezus dan geboren is en dat we dat nu allemaal gaan herdenken, dan is het goed? En als ik denk dat ik God eer als ik alle homo's vermoord, dan is het ook goed? Ik merk een beetje teveel het idee dat de intentie alleen voldoende is, dat je dus alles zelf mag verzinnen als je het maar voor God doet. Maar wij blijven mensen en we kunnen toch niet zomaar bepalen wat wij moeten doen voor God? Ik denk dat het aan God is om dat te bepalen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmis is een feest waar sommigen Christus eens SPECIAAL willen gedenken!

Op zijn geboortedag? Nee,want deze weet er niemand.

Kerstmis is dus een feest waar sommigen Christus eens willen speciaal gedenken op een vroeger heidense feestdag (Mithras),en der eens heel wat heidense symboliek willen bijhalen.

Christus gedenken,zeker doen.Maar...

Wie zei er nu weer laten we ons reinigen van elke..............???(2 Korinthiërs 7:1) . . .

Het vermengen van het christendom met heidense feesten is volgens mij niet de manier om Jezus als een Redder te verwelkomen.

Het zou in de eerste eeuw, toen Jezus in het vlees kwam, ongepast zijn geweest en het is net zo ongepast in deze tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De 'heidense' symboliek die er soms bijgehaald word (ik neem aan dat je op kerstbomen doelt?) is volstrekt inhoudsloos omdat niemand het meer als zodanig ziet en het gestript is van de heidense context.

We zien de donderdag toch ook niet als een dag gewijd aan Thor/Jupiter?

Degenen die eeuwig leven weten maar al te goed vanwaar die gebruiken komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Degenen die eeuwig leven weten maar al te goed vanwaar die gebruiken komen.

I doubt it. Overigens ga je volstrekt niet in op mijn post. Hoe relevant is het dat een gebrek zijn oorsprong heeft in een heidense religie, als de context van die religie ontbreekt en niemand meer tot doel heeft om die boom daadwerkelijk te aanbidden?

En hoe noem jij de dagen van de week? smile.gif Eer jij Wodan als jij woensdag zegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dit dan?

8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest.

Galaten 4.

Je wil dus eigenlijk zeggen dat mensen die kerstmis vieren aan afgoderij doen? Ik vind het persoonlijk een beetje ver gezocht, en ik geloof ook absoluut niet dat Paulus dat zo bedoelde.

Quote:
Maar wij blijven mensen en we kunnen toch niet zomaar bepalen wat wij moeten doen voor God? Ik denk dat het aan God is om dat te bepalen..

Ik moet helemaal niks doen voor God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid