Spring naar bijdragen

Christelijke school of niet


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind een christelijke hogeschool of universiteit totaal niet nodig. Dat wil zeggen: Voor de opleiding die ik gedaan heb in ieder geval niet (informatica dus).

Ik vond het zelfs een hele opluchting om eindelijk eens niet op een christelijke school te zitten smile.gif Veel verschillende mensen met verschillende denkwijzen. Reuze interessant dus knipoog_dicht.gif

En als voorbereiding op het bedrijfsleven is het ook wel zo prettig om met mensen te leren samenwerken die totaal andere visies op het leven hebben.

Waarom vind je een hogeschool of universiteit waarin het christelijk geloof centraal staat belangrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook niet gekozen voor een christelijk hogeschool. De basis/middelbare & op het MBO allemaal wel, maar daar merkte ik zelf niet heel veel van.

Naja, nu op de hogeschool merk ik er ook niet zoveel van dat het niet een christelijke school is, kom alleen veel meer andere mensen tegen knipoog_dicht.gif

Ik heb trouwens gewoon gekozen voor de school die het dichtste bij was, dat was gewoon het gemakkelijkste knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik vind het ook totaal niet nodig. In ieder geval merk ik nu niet dat ik op een gelovige school zit (middelbare school). Dus waarom zou ik voor mijn hoge school daar ook al een punt van maken. Want dan zou ik naar de andere kant van NL moeten. Daar zit ik niet op te wachten als het niet veel verschillen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit op Christelijke Hogeschool Windesheim, op het Hoger Beroeps Onderwijs is er nog minder, zo mogelijk niets te merken van een christelijke identiteit van de school. Beetje jammer..

Ik zit ook op Windesheim puh2.gif

Windesheim mag dan wel de stempel van Christelijke hoge school hebben gekregen, maar veel doen ze er niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de universiteit kan ik me het nog enigszins voorstellen dat een christelijke uni meer op het gebied van theologie studie doet en dat een protestantse of katholieke uni vervolgens weer meer op theologie op het vlak van die identiteit doet.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het onderzoek zich in verhouding met seculiere uni's meer richt op het christendom als onderzoeksobject op het gebied van letteren en sociale wetenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op een openbare basisschool gezeten, en zit nu op een open-katholieke middelbare, dus vind het wel fijn dat mijn volgende school eindelijk eens christelijk is. Het gaat dus ook wrs CHE worden komend jaar. Twijfel nog over mn opleiding, maar het wordt Pabo of Personeel en Arbeid, en bij beide opleidingen zie ik het belang van een christelijke insteek wel in!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naja, ik geloof niet, maar ik neem aan dat ik toch wel gewoon m'n mening mag geven.

Ik heb op een openbare basisschool gezeten, op een openbare middelbare school, en voor zover ik weet zit ik ook op een openbare universiteit. (wist niet eens dat ze daar ook nog verschil in hadden. Dacht dat alle uni's gewoon openbaar waren hamer.gif )

Ik vind dat iedereen hetzelfde soort onderwijs met de zelfde achtergrond (openbaar) moet krijgen. Ik ben dus geen voorstander van bijzonder onderwijs en zal daarom ook niet zomaar voor een bijzondere school kiezen.

Ik vind het ook eigenlijk wel raar dat ze op uni's ook nog onderscheid maken in openbaar of niet openbaar :/ iedereen moet toch in staat zijn hetzelfde soort onderzoek uit te voeren? Waarom moet er dan weer een labeltje 'katholiek' of 'protestants' aan worden geplakt :S Ik neem aan dat bij alle studies, ongeacht de religie die aan de uni is gelinkt, de studenten dezelfde soort dingen moeten weten. Of je nou theologie studeerd op een openbare universiteit of op een katholieke. Je moet uiteindelijk hetzelfde soort onderzoek kunnen verrichten. In mijn ogen is een religie er aan plakken dan ook niet nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit nu op MBO spw-4 op de Rocasa het staat wel als christelijke school maar er is niks meer aan te merken. Ze doen weleens aan de christelijke activiteiten mee. Maar ik loop nu ook vier dagen stage en dat is ook niet christelijk. Maar ik leid bijbelstudie en zulke dingen zijn wel heel belangrijk voor mijn geloofleven. Anders zal het misschien iets meer afzwakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom wil je m'n kinderen jouw geloof opdringen?
verbaasd.gif

Ik wil ze juist geen geloof opdringen> Op een openbare school leer je over alle geloven, zonder dat er 1 als de beste wordt uitgelicht. Onderwijs moet niet geloofsgericht zijn. Maar objectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil ze juist geen geloof opdringen> Op een openbare school leer je over alle geloven, zonder dat er 1 als de beste wordt uitgelicht. Onderwijs moet niet geloofsgericht zijn. Maar objectief.

Ja, dát is dus een geloof. flower.gif

link

link

Als je alle geloven op een hoop gooit, en handelt vanuit een schijnbare 'neutraliteit', dan is dat positie kiezen. Lijkt me helder. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mijn studierichting is die katholieke geloofsachtergrond natuurlijk wel erg relevant, maar in andere studierichtingen is er eigenlijk niet veel van te merken aan onze universiteit. Als ik geen theologie zou studeren zou ik een universiteit of hogeschool gewoon kiezen op basis van de opleiding, ik denk niet dat het me veel zou uitmaken welk geloofslabeltje eraan gegeven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik studeer aan de CHE. De CHE heeft een echt christelijke identiteit. Dat is te merken aan de sfeer, de lesdagen die worden begonnen met gebed en een stuk bijbel lezen. De leraren zijn zelf ook gelovig. Er is een wekelijkse kerkdienst (bezinning), de openingsdienst, de kerstdienst en de paasdienst. Ook is er eens in de zoveel tijd een CHE praise avond.

Iedereen die aan de CHE studeert heeft hier voor gekozen. Bijna iedereen gelooft in God. Als 'niet-gelovige' kan je ook aan de CHE studeren. Je moet je dan wel realiseren dat er echt sprake is van een christelijke identiteit. Je tekent dan ook een respectformulier.

Ik vind het heel prettig om op een christelijke school te zitten. Mijn basisschool en middelbare school waren bij name wel christelijk, maar daar was niet veel van te merken. Het werkt erg stimulerend om met medegelovigen op school te zitten. Je kijkt toch op een zelfde manier tegen dingen aan.

Het bevalt mij prima! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij ook. Ik doe dezelfde school, zelfde opleiding en zit in dezelfde klas als eva big-smile.gif

Op zich hebben christelijke scholen als valkuil dat het een zoutvaatje wordt, waarbij al het zout intern blijft en de buitenwereld niets merkt van de smaak. Maarja, met mijn opleiding (GPW) kwam ik sowiezo op een christelijke school terecht. Dus waarom dan ook niet de CHE... (of eigenlijk, ETH)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mijn christelijke school zat iemand van de zelfde school laatst in het schoolkrantje te zeuren dat die niet met religie in aanraking wilde komen. Als die knakker even doordacht van zijn geloof geraakt is als die overweging om naar mijn school te gaan heb ik de volste vertrouwen dat het vast een goed overwogen beslissing was. widegrin.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vinden jullie het belangrijk om bij je vervolgopleiding op een christelijke hogeschool te gaan?

Zelf vind ik van wel. Ik ga zelf naar de christelijke hogeschool ede volgend jaar... Ik vind een school waar het christelijke geloof centraal staat heel belangrijk. Wat vinden jullie hiervan?

grtjes willemijn

Ikzelf denk dat het belangrijk is je te begeven op een reguliere hogeschool of universiteit. Je kunt dan jezelf "bijscholen" in christelijke, theologische vakken. Zo volgen veel Groningse protestanten de colleges Reformatorische Wijsbegeerte. Zo'n basisjaartje EH kan natuurlijk ook geen kwaad. Maar uiteindelijk sta je in deze maatschappij, en is het wel zo handig als je een antwoord hebt op de nogal seculiere insteek van veel wetenschappers. Daarmee kom je sowieso in aanraking op een "normale" universiteit/ hogeschool. Dat antwoord, dat krijg je niet op de EH, dat is nog veel teveel een wereldje op zichzelf, dat niet in staat is werkelijk contact te maken met de seculiere buitenwereld. Dus wat mij betreft géén christelijke hogeschool/ universiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste christelijke scholen op dat level zijn toch al zo geseculariseerd als wat. Die dragen de naam, maar dat is ook meer uit de ontstaansgeschiedenis, dan het werkelijk zo is. Als er iets bij mij op school christelijk is, zal dat hoogstens in het aanbod van theologie studies zitten en misschien in de onderzoeks objecten (relatief gezien). Maar verder? Neuh. De seculiere buitenwereld is binnen ook aanwezig.

Maar als het een echt beschermd iets is, ben ik het wel met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt me dus juist het gevaar...
knipoog_dicht.gif

Aan de ene kant een gevaar, aan de andere kant heel erg opbouwend.

Ik heb echt nog nooit zoveel geleerd als de afgelopen maanden. Ik heb echt heel veel geleerd over mezelf, waar ik voor sta en hoe ik ben. Ik denk doordat ik mede christenen om me heen had, dat ik dat kon ontdekken. Er ontstaan een soort openheid die je op een openbare school nooit zal kunnen hebben. Op mijn vorige hogeschool was het raar om over geloof te praten. De mensen uit mijn klas vonden ook dingen van mij raar, die ik deed. Voor mij was het niet meer dan normaal. Voor mij is geloof niet alleen een geloof, maar ook een levenswijze.

Ik zie deze periode als een periode van opbouw. We zijn nu misschien een zoutvatje, maar als we klaar zijn op school zijn we wel helemaal voorbereid en des te meer klaar om het zout der aarde te zijn.

Natuurlijk moeten er ook mensen in de maatschappij staan, maar een opleiding duurt om en bij maar 4 jaar!

Ik heb nog een heel leven voor me om het zout der aarde te zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid