Spring naar bijdragen

Gebruikt God een organisatie?


Aanbevolen berichten

Wat ik mij afvroeg toen ik begreep dat religie steeds weer een hindernisen opwerpt van verwarring tussen geloof en God en een band met God en de mensen .....?

Gebruikt God eigelijk na de dood van Christus wel een organisatie/religie die moet dienen tot een band tussen hem en de mensen ?

Ik heb hier iets heel moois over gevonden en wil graag weten hoe jullie daar over denken?

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 206
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Weer die valse tegenstelling geloof-religie...

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)

1 godsdienst

ge·loof (het ~, geloven)

1 vertrouwen in de waarheid van iets

2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof

3 godsdienst

Ja God maakt gebruik van een organisatie, dat heet "Gemeente van Christus" ook wel bekend als kerk (al dan niet met hoofdletter). smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik mij afvroeg toen ik begreep dat religie steeds weer een hindernisen opwerpt van verwarring tussen geloof en God en een band met God en de mensen .....?

Hier heb je iets aangesneden wat veel meningen kan opleveren en de gemoederen kan laten oplopen...

Mijn mening: Ja, ik denk dat religie primair eigenlijk pogingen van mensen zijn om iets religieus te doen en een goed gevoel te krijgen. Maar, daarbij de plank vaak aardig mis slaan. De organisatie van religie zit nl. bij mensen.

Quote:
Gebruikt God eigelijk na de dood van Christus wel een organisatie/religie die moet dienen tot een band tussen hem en de mensen ?

Het lijkt me dat je in de Bijbel leest over een organisme. In de beeldspraak van het Nieuwe Testament het huisgezin van God. Daarin is enige mate van organisatie onvermijdelijk. Maar of de organisatie genaamd "kerk" nu wel hetzelfde is als het organisme waar de Bijbel het over heeft, waag ik te betwijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betekent in jou beleving kerk ?

en wat het lichaam van de christus zijn gemeente ?

Zijn dit in jou beleving de zelfde heb je de link gelezen ,wie beweren dat ze dat allemaal wel niet zijn tegenwoordig ?

De paus ,Mohamed ,CT Russel ,J Smith ,Bagwan , enz ?

Wat is de ware gemeente van de Christus volgens ef 3;5-12 ?

Voor wie buigen wij onze knieen ,voor onze religeuse leiders en een door hun gevormd beeld van God , of voor God de Christus zelf ?

wat leerd de bijbel ? Ef 3:14-19

En hoe en doormiddel van wat hadden leden van dit lichaam van Christus een band met God ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ter verduidelijking; bij een organisme is het heel duidelijk dat de organisatie door God is geregeld. Bij een organisatie is het tegenovergestelde duidelijk. Althans, dat denk ik. En wie ben ik? Gewoon iemand die probeert de wereld om 'm heen te doorgronden. That's all...


Samengevoegd:

mira; een hoop vragen/topics. Aan wie stel je ze? En wat verwacht je te horen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

mira; je vragen zijn goed. Belangrijk is misschien even aan te geven wat je zou willen bereiken. Antwoorden zullen er best volgen op dit topic, een storm wellicht of zelfs een orkaan knipoog_dicht.gif Als je wilt dat ik ook nog wat zeg, geef het maar aan en je krijgt een onderbouwing. Niet om te strijden, maar elkaar gewoon wat beter te begrijpen.


Samengevoegd:

haha... het lijkt me wel dat dat hier mogelijk is. Maar goed, vanavond kom ik hier weer terug en kijk wat je wensen zijn. En of er een rustige wind waait danwel een storm is ontstaan. In het laatste geval doe ik niet meer mee, want ik hou van vrijheid en respect. Niet van degens kruisen annex bokkig gedrag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou willen bereiken dat een ieder in zijn eigen hart eerlijk afvraagd wat God van ons wil ,geloof van uit ons hart of een religie na volgen ?

En bestaat er de mogelijkheid dat als er inderdaad over de wereld mensen zijn die uit het hart geloven.

Dat zij allen reeds een deel zijn geworden van een organisme ,gods lichaam ,zijn ware gemeente ,rechtstreeks geestelijk gevoed door de heilige geest zoals ik het ook in de bijbel lees ?

Allen die dit ook zo voelen zouden vrij mogen zijn dit te ondersteunen ,ook jij natuurlijk .

Strijd is niet wat ik zoek ,maar vrede en liefde .

de vruchten van de geest ,dat zijn de kenmerken van navolgers van Christus Gal 5;22-26

De vrucht van de geest is liefde ,vreugde ,vriendelijkheid, en goedheid ,geloof ,zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Er is geen wet die daar iets tegen heeft .

Wie Christus Jezus toebehoort ,heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen .

Wanneer de Geest ons leven leidt laten we dan ook die richting volgen die de geest wijst .

Laten wij elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen .

Als wij allen deze woorden toepassen in onze reacties hier dan kunnen wij de wereld tonen dat we werkelijk vrede onder elkaar wensen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Strijd is niet wat ik zoek ,maar vrede en liefde .

de vruchten van de geest ,dat zijn de kenmerken van navolgers van Christus Gal 5;22-26

De vrucht van de geest is liefde ,vreugde ,vriendelijkheid, en goedheid ,geloof ,zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Er is geen wet die daar iets tegen heeft .

Wie Christus Jezus toebehoort ,heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen .

Wanneer de Geest ons leven leidt laten we dan ook die richting volgen die de geest wijst .

Laten wij elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen .

Als wij allen deze woorden toepassen in onze reacties hier dan kunnen wij de wereld tonen dat we werkelijk vrede onder elkaar wensen .

Er zijn twee dingen die je in de gaten moet houden, denk ik. Aan de ene kant: Jezus heeft ook aangekondigd dat er strijd zál zijn, zelfs binnen families, als gevolg van het volgen van Hem en het luisteren naar Hem.

Aan de andere kant: inderdaad hebben wij niet de opdracht gekregen die strijd te zoeken, maar - voor zover het in onze macht ligt - vrede te houden met alle mensen. Vrede onderling is niet het hoogste doel van christenen; het hoogste doel is dat wij leven zoals God dat wil; de onderlinge vrede is daarvan afgeleid.

Wat dus het belangrijkste is, is luisteren naar wat God van ons vraagt (en niet wat wij willen dat God van ons vraagt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou willen bereiken dat een ieder in zijn eigen hart eerlijk afvraagd wat God van ons wil ,geloof van uit ons hart of een religie na volgen ?

Geloof vanuit het hart uiteraard. Religie is een verzameling regels waar je je aan moet houden, en zo zie ik mijn relatie met God absoluut niet.

Quote:

En bestaat er de mogelijkheid dat als er inderdaad over de wereld mensen zijn die uit het hart geloven.

Dat zij allen reeds een deel zijn geworden van een organisme ,gods lichaam ,zijn ware gemeente ,rechtstreeks geestelijk gevoed door de heilige geest zoals ik het ook in de bijbel lees ?

Het lichaam van Christus zie ik meer als een groep mensen die in eenheid samenwerken om Gods wil uit te voeren. Een groep mensen die elk een andere gave en taak in de gemeente hebben, en daarmee God dienen. Taken/gaven zoals de leraar, profeet, genezer e.d. Uiteraard staat ieder van die mensen onder directe leiding van de Heilige Geest, en zal geeft Hij hun inderdaad het benodigde geestelijk voedsel.

Quote:

Allen die dit ook zo voelen zouden vrij mogen zijn dit te ondersteunen ,ook jij natuurlijk .

Strijd is niet wat ik zoek ,maar vrede en liefde .

de vruchten van de geest ,dat zijn de kenmerken van navolgers van Christus Gal 5;22-26

De vrucht van de geest is liefde ,vreugde ,vriendelijkheid, en goedheid ,geloof ,zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Er is geen wet die daar iets tegen heeft .

Wie Christus Jezus toebehoort ,heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen .

Wanneer de Geest ons leven leidt laten we dan ook die richting volgen die de geest wijst .

Laten wij elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen .

Als wij allen deze woorden toepassen in onze reacties hier dan kunnen wij de wereld tonen dat we werkelijk vrede onder elkaar wensen .

Amen!

Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn. (Joh 13:35)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat God niet _een_ organisatie, maar organisatie gebruikt.

Door de hele bijbel zie je dat mensen door Gods Geest aangesteld worden om leiding te geven aan anderen.

Denk aan de oudsten/ouderlingen, en diakenen/dienaren die in elke gemeente aangesteld werden met het doel stuur te geven aan het lichaam. Een lichaam heeft vele onderdelen, en niet alle onderdelen zijn gemaakt om leiding te geven. Dat maakt het ook zo mooi, want daardoor werkt het lichaam alleen als het samen is. Individueel ben je geen lichaam. En individueel bezit je niet alle talenten en gaven die noodzakelijk zijn om anderen op te bouwen.

Het is dan ook altijd heel belangrijk te onderscheiden wat je eigen plaats is in het lichaam van christus, wat is hetgene God jou persoonlijk heeft toebedacht. En door die positie ten volle te benutten en te leren onderscheiden leer je het meest. Want mogelijkerwijze zou je je kunnen verheffen boven de positie die God voor je bedacht heeft, met alle gevolgen vandien.

Ook is het niet zo dat een leider meer is dan een volger, maar de taak is anders. Nederigheid is namelijk een zeer belangrijke, en prachtige eigenschap. Zonder nederigheid zul je nooit van een ander kunnen leren. En als God een ander meer wijsheid of kennis heeft gegeven dan jouzelf, maar je verheft jezelf, dan mis je de mogelijkheid van die ander te leren. Zelf onderzoek is cruciaal. Wie ben ik, wat is mijn positie, wat wil God van mij, ga ik niet over mijn grenzen heen, sta ik nog wel open, etc etc

Ik denk dat 1 Kor 12 het allemaal heel mooi beschrijft, ik zal er een stukje uit quoten:

27 U bent het lichaam van Christus en ieder van u is een deel van dat lichaam. 28 God heeft de mensen een verschillende plaats toegewezen in de gemeente: ten eerste zijn er apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraren; vervolgens mensen die wonderen kunnen doen of die de gave hebben om zieken te genezen; er zijn anderen die hulpverlenen, weer anderen die leidinggeven, en mensen die spreken in vreemde klanken. 29 We zijn niet allemaal apostel, niet allemaal profeet of leraar. We kunnen niet allemaal wonderen doen 30 en we hebben niet allemaal gaven om te genezen. Ook kunnen we niet allemaal in vreemde klanken spreken of de betekenis van die klanken uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Dan

zoals in 1Kor 12;18 zegt;

18)Maar nu heeft GOD de leden IN HET LICHAAM GEPLAATST.

de leden die hem toebehoren zijn dus alle IN HET LICHAAM .

Daar waar God hen nuttig acht op de juiste plaats .

Deze plaats duidt niet op een positie ...verheven zijn boven een ander lid van het lichaam ,maar op een plek waar je het beste jou gave die je van God bebt ontvangen kunt gebruiken ten goede van het samen werken van heel het lichaam .

16)En indien het oor zou zeggen;" omdat ik geen oog ben ben ik geen deel van het lichaam ",...

is dat nog geen reden waarom het geen deel van het lichaam is

17)als het hele lichaam oog was ,waar zou dan het gehoor zijn ?

aLS het helemaal gehoor was ,waar zou de reuk zijn ?

19)Indien zij alle één Lid waren ,waar zou het lichaam zijn ?

20)maar nu zijn zij vele leden doch één lichaam (de Christus)!

Voor mij is dit het bijbelse bewijs dat alle zelf een deel uitmaken van het lichaam "de christus zelf " dat is zijn gemeente !


Samengevoegd:

Mooi verwoord Mark bedankt

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus Christus heeft Zijn Lichaam hier op aarde opgericht om zo Zijn volgelingen te kunnen dienen en direct tot hen te spreken en te handelen. Een Lichaam dus, een echt organisme, waarvan de organisaties, geboden en wetten die erbij horen dienen als een geraamte om het Lichaam, het organisme, overeind te houden.

Onvermijdelijk leiden de door Christus ingestelde dogma's, sacramenten, apostolische successie en geboden of door de eeuwen heen ontstane tradities en wijsheden tot een prachtige godsdienst die de diepte en de rijkdom van Gods liefde en genade afspeurt en zo steeds weer meer ontdekt en ziet.

Een huwelijk houdt het niet lang vol als de twee partners geen rekening met elkaar houden en elkaar niet respecteren in wat de ander prettig vindt en wat niet. Daarom hebben partners vaak verschillende geschreven en ongeschreven omgangsvormen en kunnen ze niet alles bij elkaar doen wat ze maar willen.

Daarom zijn er ook omgangsvormen tussen God en mens, God en Kerk en Kerk en mens. Zowel geschreven als ongeschreven. Niet om de gelovige onnodig te beperken in zijn godsdienst, maar juist tot het geluk en welzijn van zijn ziel. Gelukkig is God een lévende God, en daarom is Zijn Kerk al eeuwen lang levend, voortstuwend en wereldomvattend. En geen hel die haar overweldigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus Christus heeft Zijn Lichaam hier op aarde opgericht om zo Zijn volgelingen te kunnen dienen en direct tot hen te spreken en te handelen. Een Lichaam dus, een echt organisme, waarvan de organisaties, geboden en wetten die erbij horen dienen als een geraamte om het Lichaam, het organisme, overeind te houden.

Onvermijdelijk leiden de door Christus ingestelde dogma's, sacramenten, apostolische successie en geboden of door de eeuwen heen ontstane tradities en wijsheden tot een prachtige godsdienst die de diepte en de rijkdom van Gods liefde en genade afspeurt en zo steeds weer meer ontdekt en ziet.

Een huwelijk houdt het niet lang vol als de twee partners geen rekening met elkaar houden en elkaar niet respecteren in wat de ander prettig vindt en wat niet. Daarom hebben partners vaak verschillende geschreven en ongeschreven omgangsvormen en kunnen ze niet alles bij elkaar doen wat ze maar willen.

Daarom zijn er ook omgangsvormen tussen God en mens, God en Kerk en Kerk en mens. Zowel geschreven als ongeschreven. Niet om de gelovige onnodig te beperken in zijn godsdienst, maar juist tot het geluk en welzijn van zijn ziel. Gelukkig is God een lévende God, en daarom is Zijn Kerk al eeuwen lang levend, voortstuwend en wereldomvattend. En geen hel die haar overweldigd.

Mooi verwoord Robert. Zoiets (alleen dan minder mooi, want daar ben jij veel beter in) wou ik ook schrijven. Ik heb echter zo'n idee dat mensen er hier niet op zitten te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De rede dat het lichaam overeind wordt gehouden is niet door geschreven regels mijn inzien maar doormiddel van de werking van de heilige geest ,liefde !Joh 14;23

indien iemand mij liefheeft zal hij mijn WOORD (let wel zijn woord ) onderhouden ,en mijn Vader zal hem liefhebben en wij zullen bij hem wonen

God zelf woont in ons ,wij zelf worden een deel van zijn heilige tempel

wijzelf zijn stenen van een bouwwerk ,zijn lichaam .

deze stenen zijn gehecht aan elkaar in liefde dat is de kracht waar het hele lichaam op rust ,zijn liefde in ons .

Een huwelijk zonder liefde zou geen standhouden ,ook al heb je nog zoveel afspraken waar de partijen zich aan houden het zou van Christus stanpunt uit een nutelose verbinding zijn .

Het zou zijn doel missen .

Al had ik alles maar ik had geen liefde het zou tot niets baten .

Het grootste gebod van allen is "heb elkaar lief" !Joh 13:34

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De rede dat het lichaam overeind wordt gehouden is niet door geschreven regels mijn inzien maar doormiddel van de werkng van de heilige geest ,liefde !

Een huwelijk zonder liefde zou geen standhouden ,ook al heb je nog zoveel afspraken waar de partijen zich aan houden het zou van Christus stanpunt uit een nutelose verbinding zijn .

Het zou zijn doel missen .

Al had ik alles maar ik had geen liefde het zou niets baten .

Het grootste gebod van allen is "heb elkaar lief" !

Het grootste gebod: Heb God lief boven alles én je naaste als jezelf.

Als je het eerste deel weglaat, heb je toch de oorzaak voor de tweede weggehaald. Dan zou je net zogoed humanist kunnen worden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kerk is een lichaam en geen organisatie, in die zin kan ik me wel vinden in wat mira zegt. Het kan best zo zijn dat er een organisatie om het lichaam heen is gebouwd, maar het gaat om het lichaam en niet de organisatie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is al opgebouwd ja over heel de wereld zijn de leden van zijn lichaam en wordt in stand gehouden doormiddel

van de werking van de heilige geest in ons ,afkomstig van Christus zelf !

Joh 14:20

Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben ,dat jullie in mij zijn,en dat Ik in jullie ben .

26;later zal de pleitbezorger ,de heilige geest die de Vader jullie namems mij zal zenden ,jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb .

Hier komt geen enig mens aan te pas nog enige organisatie van mensen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amen Robert!

Geloof is geen zaak van individuen maar van de Kerk, het Lichaam van Christus. We zijn niet verbonden omdat we toevallig allemaal verlichte geesten zijn of juist houvast zoeken in regeltjes, maar omdat wij Christus liefhebben en navolgen. Waar de gestorven en opgestane Jezus Christus centraal staat, daar is de Kerk. Dat gaat over kerkmuren heen, dat geloof ik zeker. Maar zou je elkaar als broeders en zusters niet opzoeken? Dat is geen kwestie van regels, dat is een kwestie van liefde en zoeken naar eenheid. En dan gaat het ineens helemaal niet meer over een starre organisatie, maar over een liefdevolle familie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijne reactie Timon bedankt ,ja inderdaad wij zijn in hem hij zelf is de organisatie om ons heen dat heb je mooi verwoord.

Zoals een letterlijk lichaam wordt omhuld door vlees en gevoed door bloed ,zo omhuld christus de leden van zijn lichaam .

Gedomonstreerd door de Christus zelf via de symbolen op de viering van het avondmaal ,in het bloed als wijn en zijn vlees als brood .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid