Spring naar bijdragen

Gebruikt God een organisatie?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 206
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

deel 1) Eén Lichaam

De term Ecclesia, het lichaam van de Christus.

De term kerk in de heilige schrift die wordt vertaald uit het Griekse woord "ecclesia" betekent "zij die zijn geroepen "

en verwijst naar het lichaam van de Christus,

Christus verwijst dat zijn lichaam zou worden geformeerd uit meerdere leden maar een ieder met verschillende gave.

Elk lid zou direct verbonden zijn met het Hooft "Jezus Christus", Zo hebben allen in deze gemeenschap van broeders vreugde in en met elkaar doormiddel van hun relatie met de Christus.

Alhoewel Paulus het lichaam van Christus vergelijkt zoals een menselijk lichaam functioneerd

Is het lichaam van Christus niet een vleselijk lichaam,maar een geestelijk lichaam , het functioneerd werkelijk en is realistich voor een ieder die er in leeft.

De ecclesia of te wel het lichaam van de Christus is een geestelijk organisme die werkelijk bestaat en functioneerd als één lichaam.

Om deze redenen kan het nooit worden gedeeld in verschillende delen.

Zoals een menselijk lichaam niet kan worden opgedeeld in verschillende stukken en toch kan leven ,zo ook is het lichaam van Christus.

Een verdeeld lichaam is een dood lichaam .

We zien dan ook in Paulus tijd dat de eerste Christenen in de stad Corinthe begonnen af te brokkelen van deze geheimenis.

Enkele gaven te kennen dat ze tot Apolles of Cephas behoorde en andere zeiden wij behoren bij Paulus .

Paulus gaf hun te kennen dat hun uitspraken aantoonde hoe vleselijk zij waren ingesteld inplaats van geestelijk te denken .

Hij moedigde hun dan ook aan met deze woorden in

1Cor 1:10

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen is, maar dat jullie worden samengevoegd in een de zelfde natuur, en in het zelfde gevoel.

Het verdraaien en het vervalsen van Het Hooft in Paulus dagen ,veroorzaakte verdeeldheid en werd zelfs nog erger na dat de laatste apostel was gestorven.

De eerste christenen kwamen onder de invloed van Rome ,

Sommigen christenen begonnen meer en meer het lichaam te zien als een gevestigd instituut.

In dit instituut is één mens of groep mensen

die zich zelf beschouwen als het hooft waarvan uit de rest van hun leden in hun instituut geestelijk gevoed zouden worden.

Dit idee werd aangewakerd mede omdat men meer en meer filosofische gedachten ging na volgen zoals ook de Grieken dit gewoon waren te doen.

Helaas ging het afbrokkeling gepaard met het oprichten van deze gedachten dat de kerk een Institutie is zoals men die heden ten dagen nog ziet en bestempeld als het ware lichaam van de Christus ,de kerk.

Gelukkig ,is deze gedachten reeds omver geworpen door de vermanende woorden van Paulus aan de Corinthiers .

Hij herrinerde hun eraan dat zei zich allen op de Christus moesten focusen

Wat een eenvoudig antwoord gaf Paulus.

Paulus herinerde hun eraan het alleen de Christus was die voor hen was gestorven en het was in zijn naam dat ze waren gedoopt,

Waarom dan zouden ze zich zelf verdelen om enig mens te volgen ?

Verders geloofde ze dat God,s belofte zou worden vervult in de Christus zelf de koning van gods toekomstig Koningkrijk.

Allen werden dus personelijk getrokken door de Chritus en in een personelijke relatie doormiddl van zijn heilige geest gevoed uit liefde en genade van de Christus .

Hoe was het dan toch mogelijk dat ze dit uit hun gezichtsveld hadden verloren ?

Volgend deel volgt .

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar wat ik altijd zo vaag vind aan alle huisgemeente-ideologieën die ik ooit heb gezien is, dat men lijkt te vergeten dat het een compleet normaal en natuurlijk sociologisch proces is dat groepen mensen die bij elkaar komen zich gaan organiseren en een definitief stadium van een groep mensen is een een instituut. Ik zou niet inzien waarom de bijbel daar tegen zijn. En het heeft geen zin om Handelingen aan te halen, omdat Handelingen spreekt van een jonge kerk in ontwikkeling. Welke kerk je ook als voorbeeld aan zou halen, ze zijn allemaal doorgegaan met ontwikkelen.

Huisgemeentes kiezen mijns inziens voor een ander organisatiemodel. Prima, maar het is onzin te ontkennen dat huisgemeentes geen organisaties zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben al druk bezig het articel beetje bij beetje te vertalen in het nederlands

Ik hoop vanaag nog het eerste stuk hier op zetten .

Heb a,u,b wat geduld zodat ik het hele articel vertalen kan?

Vriedelijke groet

Puur praktisch: ik kan je aanraden om die link in mijn post hierboven te volgen, naar Google translate. Dat is een goeie werkvertaling om zelf op te knappen. Gaat sneller dan van scratch vertalen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

GEWELDIG DIE VERTAAL LINK !

BEDANKT HOOR


Samengevoegd:

Ik zou willen bereiken dat een ieder in zijn eigen hart eerlijk afvraagd wat God van ons wil ,geloof van uit ons hart of een religie na volgen ?

En bestaat er de mogelijkheid dat als er inderdaad over de wereld mensen zijn die uit het hart geloven ?

Dat zij allen reeds een deel zijn geworden van een levend organisme ,gods lichaam ,zijn ware gemeente ,rechtstreeks geestelijk gevoed door de heilige geest zoals ik het ook in de bijbel lees ?

Allen die dit ook zo voelen zouden vrij mogen zijn dit te ondersteunen ,ook jij natuurlijk .

Strijd is niet wat ik zoek ,maar vrede en liefde .

de vruchten van de geest ,dat zijn de kenmerken van navolgers van Christus Gal 5;22-26

De vrucht van de geest is liefde ,vreugde ,vriendelijkheid, en goedheid ,geloof ,zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Er is geen wet die daar iets tegen heeft .

Wie Christus Jezus toebehoort ,heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen .

Wanneer de Geest ons leven leidt laten we dan ook die richting volgen die de geest wijst .

Laten wij elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen .

Als wij allen deze woorden toepassen in onze reacties hier dan kunnen wij de wereld tonen dat we werkelijk vrede onder elkaar wensen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

GEWELDIG DIE VERTAAL LINK !

BEDANKT HOOR


Samengevoegd:

Ik zou willen bereiken dat een ieder in zijn eigen hart eerlijk afvraagd wat God van ons wil ,geloof van uit ons hart of een religie na volgen ?

En bestaat er de mogelijkheid dat als er inderdaad over de wereld mensen zijn die uit het hart geloven ?

Dat zij allen reeds een deel zijn geworden van een levend organisme ,gods lichaam ,zijn ware gemeente ,rechtstreeks geestelijk gevoed door de heilige geest zoals ik het ook in de bijbel lees ?

Allen die dit ook zo voelen zouden vrij mogen zijn dit te ondersteunen ,ook jij natuurlijk .

Strijd is niet wat ik zoek ,maar vrede en liefde .

de vruchten van de geest ,dat zijn de kenmerken van navolgers van Christus Gal 5;22-26

De vrucht van de geest is liefde ,vreugde ,vriendelijkheid, en goedheid ,geloof ,zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Er is geen wet die daar iets tegen heeft .

Wie Christus Jezus toebehoort ,heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen .

Wanneer de Geest ons leven leidt laten we dan ook die richting volgen die de geest wijst .

Laten wij elkaar niet uit eigenwaan de voet dwars zetten en elkaar geen kwaad hart toedragen .

Als wij allen deze woorden toepassen in onze reacties hier dan kunnen wij de wereld tonen dat we werkelijk vrede onder elkaar wensen .

Ik heb een paar vraagjes voor u Mira.

Wat is Gods Koninkrijk voor u?

Als er niet georganiseerd gepredikt wordt hoe worden mensen dan bereikt met het goede nieuws?

Ik zit hier nu thuis in mijn zetel,wie brengt mij de o zo noodzakelijke kennis omtrent God?

Als ik in het verleden terugdenk waren dit alleen Jehovah's Getuigen.

Of moet ik nog op iets anders wachten?

Of kan men door middel van een gebed tot God aan de nodige info komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is het sluipende gevaar als men een instutuut zoals een kerk of enige ander menselijke groep accepteerd als degene die zijn aansteld door God als leidinggevende over jou geloofs leven en verhouding met God .

Als je gezag van de kerk of organisatie eenmaal heb geaccepteerd is twijfelen aan dit gezag een gevaarlijke zaak geworden.

Vele worden gevangen gehouden in de gedachten van die groep

Zodra men gaat zeggen :

Waar is, buiten mijn kerk of mijn organisatie enige waarheid te vinden ?

En men beweert

"Waar anders vinden wij woorden van eeuwig leven" op toepassing brengt van hun kerk /organisatie ?

Naar mijn inzien is een ieder georganiseerde religie die deze zelfverheffende en aanmatigende woorden stoelt op hun zelf als kerk leiders of geloofs Genootschap ,zich zelf uiteindelijk lijnrecht tegenover Jezus stelt ' die zei met eigen woorden:

"Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en IK zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (Matth. 11:28-30)

"Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij" (Joh 14:6)

Vraag je eens af waren de woorden van Petrus die zei

alleen u heeft woorden van eeuwig leven , bedoeld om te verwijzen naar enig mens of groep mensen die door god zou zijn aangesteld ?

Zijn zei het die jou gedachten over wie of wat God is moeten voeden ,

zijn zei het om jou te leren hoe te geloven en dat alleen zei jou de waarheid kunnen onthullen omtrend god,s geheimenisen ?

Of bedoelde Petrus met zijn woorden dat alleen de Christus zelf zijn eigen kinderen zou voeden doormiddel van de heilige geest en het woord ?

Zoals Johannes ook beschreef in 1Joh2:26-28

Wat mij betreft ik heb mijn hoop gesteld op De Rots ,die is de Christus .

1Cor 10;4

En allen dronken dezelfde geestelijke drank

want zij plachten te drinken uit de geestelijke rots die hen volgde

en DIE ROTS betekend DE CHRISTUS .

Wie is het fundament van je geloof ?

Mijn fundament is God zelf.

2Sam 22;1

YHWH is mijn steile rots en mijn vesting degene die mij ontkoming verschaft.

Mijn God is mijn rots ,

Tot hem zal ik mijn toevlucht nemen .

Voor mij is het duidelijk te begrijpen uit de schrift dat het niet de intituut kerk of groep/organisatie is die beweren te zijn aangesteld door God om de gelovige ontkoming te verschafen !

Voor mij is het enkel de Christus zelf die woorden van eeuwig leven heeft ,en een ieder die drinkt uit deze bron wordt zelf een bron van levend gevend water,zoals ik lees in Johannes 4:13,14,21-26.

Een ieder die zijn geloof bouwt op hem alleen ,die bouwt met vuur bestendige materialen .

1 Cor 3:11-14 ,Mal3;2,16-18


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik heb een paar vraagjes voor u Mira.

Wat is Gods Koninkrijk voor u?

Lieve broeder : Het konigkrijk is dit :

1Cor3:16

Weet gij niet dat gij zelf Gods tempel zijt ?

en dat de geest van god in u woont ?

Bij Jehovah getuigen word geleerd dat de bijbel spreekt over 2 groepen ,gezalfde en andere schapen die een aardse roeping hebben.

Geest openbaard dat allen weder geborenen zijn In Hem de Christus deel worden van gods tempel en dat is de Christus .

Deze hemelse roeping is helaas in uw organisatie verstompt .

Men kan spreken dat de woorden in Lukas 14:22-24 en Math 22 reeds nu in vervulling gaan .

Heilige geest is actief om de roep in Luk 14:22 en Math24:11-14 luid over de hele wereld onder alle gelovige te laten klinken.

Het is niet het werk van een mens of een menselijke organisatie maar van de engelen ,zoals wij kunnen lezen in Openbaringen 14:15,16

Dit is het antwoord op je onderstaande tweede vraag .

Als er niet georganiseerd gepredikt wordt hoe worden mensen dan bereikt met het goede nieuws?

Ik zit hier nu thuis in mijn zetel,wie brengt mij de zo noodzakelijke kennis omtrent God?

Mira zegt , beste broeder ik zie dat je ware liefde voor waarheid bezit maar geloof mij als ik zeg dat jou gedachten vleselijk zijn en niet uit gods geest ?

Heb je ooit in geloof gevraagd je bijbel open geslagen om je te laten vullen met Gods woord en je laten te leiden in de geest van waarheid achter het woord ?

Of laat jij je liever leiden door wat beschreven is door mensen die beweren dat god hun heeft aangesteld als een getrouwe slaaf om jou te voeden ?

Weet je dan niet wat de woorden in Math 24:45 werkelijk betekenen ?

Deze woorden doelen niet op een mens zoals CT Russel of ene Rutherford ,nee ze doelde op Gods Heilige geest die weldra zou komen om een ieder te voeden met de geest van waarheid ,Joh14:16-18

Als ik in het verleden terugdenk waren dit alleen Jehovah's Getuigen.

Mira zagt, Dit wil niet zeggen dat deze Organisatie dient te worden verhefen tot de bezitters van de enige waarheid .

Het gevaar hiervan is dat je mensen bent gaan na volgen inplaats van de ware herder de Christus zelf.

Paulus waarschuwde hier de eerste christenen voor toen hij zei ,

Wie behoren wij toe , behoor ik bij Paulus ,of behoor ik bij Cefas ?

het probleen is dat zei die gewnd zijn melk te drinken vast voedsel waarvoor ze moeite moete getroosten om te kauwen niet kunnen verwerken .

Dit voedsel is uit de geest en die maakt dat het woord levend wordt en de sluier voor je ogen wordt weggenomen.

Of moet ik nog op iets anders wachten?

Mira zegt: ,Je zegt het heel goed .

Ja je hebt nog zeker wat te verwachten.

Lees maar eens Joh 14:26

Heb je niet gelezen dat God zijn geest zou uitstorten op alle soorten van mensen ,dat hij zelf elk bij naam zal roepen ,heb je dat niet gelezen ?

Joh 10:16,26-30

En van deze geest getuigen wij ,zoals we lezen in Johannes 15:26,27

Of kan men door middel van een gebed tot God aan de nodige info komen?

Mira zegt, Hoe groot is uw geloof ?

Zegt Christus niet ,vraagt en het zal u gegeven worden ,maar tot nu toe heb je niets gevraagd in mijn naam ?

Zal een Vader zijn kind die vraagt om een brood een steen geven ?

Waar is je geloof broeder ?

Hoe waar zijn de woorden van onze broeder Johannes lees ze maar eens in 1Joh2:26-29

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is het sluipende gevaar als men een instutuut zoals een kerk of enige ander menselijke groep accepteerd als degene die zijn aansteld door God als leidinggevende over jou geloofs leven en verhouding met God .

wat is er mis met een instituut? Het leven is vol met vormen van organisaties. Geen organisatie is ook een vorm van organisatie.

Quote:
Als je gezag van de kerk of organisatie eenmaal heb geaccepteerd is twijfelen aan dit gezag een gevaarlijke zaak geworden.

Vele worden gevangen gehouden in de gedachten van die groep

Zodra men gaat zeggen :

Waar is, buiten mijn kerk of mijn organisatie enige waarheid te vinden ?

En men beweert

"Waar anders vinden wij woorden van eeuwig leven" op toepassing brengt van hun kerk /organisatie ?

jij draait zaken om. Mensen sluiten zich aan bij een organisatie omdat ze het met de ideeën eens zijn. Daarnaast organisaties waar je minder/niet de mogelijkheid krijgt zelf te denken een uitzondering. Als jij dit zo stelt, waarom kom je dan niet met voorbeelden, dan is het voor een ieder concreet wat er aan de hand is.

Quote:
Naar mijn inzien is een ieder georganiseerde religie die deze zelfverheffende en aanmatigende woorden stoelt op hun zelf als kerk leiders of geloofs Genootschap ,zich zelf uiteindelijk lijnrecht tegenover Jezus stelt ' die zei met eigen woorden:

"Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en IK zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (Matth. 11:28-30)

"Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij" (Joh 14:6)

ik snap de relatie tussen jouw beschuldiging en de teksten niet zo. Jouw beschuldiging lijkt mij eerder te duiden op een gebrek aan inzicht in sociologie en cultuur.

Waar groepen mensen op regelmatige basis bijeenkomen, ontstaat een organisatie hoe dan ook. Ook een huisgemeente is een organisatievorm. Weliswaar een met weinig structuur. Maar ook bij een huisgemeente zul je niet kunnen voorkomen dat er leiders en volgers zijn, mensen die initiatief nemen en mensne die dat niet doen.

Quote:
Vraag je eens af waren de woorden van Petrus die zei

alleen u heeft woorden van eeuwig leven , bedoeld om te verwijzen naar enig mens of groep mensen die door god zou zijn aangesteld ?

Zijn zei het die jou gedachten over wie of wat God is moeten voeden ,

zijn zei het om jou te leren hoe te geloven en dat alleen zei jou de waarheid kunnen onthullen omtrend god,s geheimenisen ?

Of bedoelde Petrus met zijn woorden dat alleen de Christus zelf zijn eigen kinderen zou voeden doormiddel van de heilige geest en het woord ?

misschien handig om ook een bijbeltekst uit de brieven van Petrus aan te halen. Waar heb je het over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is het sluipende gevaar als men een instutuut zoals een kerk of enige ander menselijke groep accepteerd als degene die zijn aansteld door God als leidinggevende over jou geloofs leven en verhouding met God .

Als je gezag van de kerk of organisatie eenmaal heb geaccepteerd is twijfelen aan dit gezag een gevaarlijke zaak geworden.

Vele worden gevangen gehouden in de gedachten van die groep

Zodra men gaat zeggen :

Waar is, buiten mijn kerk of mijn organisatie enige waarheid te vinden ?

En men beweert

"Waar anders vinden wij woorden van eeuwig leven" op toepassing brengt van hun kerk /organisatie ?

Naar mijn inzien is een ieder georganiseerde religie die deze zelfverheffende en aanmatigende woorden stoelt op hun zelf als kerk leiders of geloofs Genootschap ,zich zelf uiteindelijk lijnrecht tegenover Jezus stelt ' die zei met eigen woorden:

"Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en IK zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (Matth. 11:28-30)

"Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij" (Joh 14:6)

Vraag je eens af waren de woorden van Petrus die zei

alleen u heeft woorden van eeuwig leven , bedoeld om te verwijzen naar enig mens of groep mensen die door god zou zijn aangesteld ?

Zijn zei het die jou gedachten over wie of wat God is moeten voeden ,

zijn zei het om jou te leren hoe te geloven en dat alleen zei jou de waarheid kunnen onthullen omtrend god,s geheimenisen ?

Of bedoelde Petrus met zijn woorden dat alleen de Christus zelf zijn eigen kinderen zou voeden doormiddel van de heilige geest en het woord ?

Zoals Johannes ook beschreef in 1Joh2:26-28

Wat mij betreft ik heb mijn hoop gesteld op De Rots ,die is de Christus .

1Cor 10;4

En allen dronken dezelfde geestelijke drank

want zij plachten te drinken uit de geestelijke rots die hen volgde

en DIE ROTS betekend DE CHRISTUS .

Wie is het fundament van je geloof ?

Mijn fundament is God zelf.

2Sam 22;1

YHWH is mijn steile rots en mijn vesting degene die mij ontkoming verschaft.

Mijn God is mijn rots ,

Tot hem zal ik mijn toevlucht nemen .

Voor mij is het duidelijk te begrijpen uit de schrift dat het niet de intituut kerk of groep/organisatie is die beweren te zijn aangesteld door God om de gelovige ontkoming te verschafen !

Voor mij is het enkel de Christus zelf die woorden van eeuwig leven heeft ,en een ieder die drinkt uit deze bron wordt zelf een bron van levend gevend water,zoals ik lees in Johannes 4:13,14,21-26.

Een ieder die zijn geloof bouwt op hem alleen ,die bouwt met vuur bestendige materialen .

1 Cor 3:11-14 ,Mal3;2,16-18


Samengevoegd:

[...]

Mira zegt :Hoe groot is jou geloof ?

Zegt Christus niet ,vraagt en het zal u gegeven worden ,maar tot nu toe heb je niets gevraagd in mijn naam ?

Zal een Vader zijn kind die vraagt om een brood een steen geven ?

Waar is je geloof broeder ?

In uw betoog gebruik je verschillende bijbelboeken.Wie leert mij deze te gebruiken?

U vraagt :

Waar is je geloof broeder ?

Aan geloof ontbreekt het mij niet hoor,maar ik weet dat geloof volgt op de dingen die worden gehoord?

Wie verteld mij de waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods geest leid ,ik sla het woord open en Gods geest brengt in gedachten hoe wij zullen spreken en denken .

Ps iemand zei

Mensen sluiten zich aan bij een organisatie omdat ze het met de ideeën eens zijn. Daarnaast organisaties waar je minder/niet de mogelijkheid krijgt zelf te denken een uitzondering.

Als jij dit zo stelt, waarom kom je dan niet met voorbeelden, dan is het voor een ieder concreet wat er aan de hand is.

Mira zegt ,

Ik denk dat men het antwoord hier al kan lezen uit hoe men zijn eigen religie omhoog heft, verdedigt en verheerlijkt .

Wie behoren wij toe ?

De enige die wij moeten verheffen is de Christus

Zoal Moses de slang omhoog hief ,een ieder die naar Christus opkijkt wordt gered.

Zij die uit vlees zijn denken vleselijk en kunnnen hen niet begrijpen die uit geest zijn geboren ,zij kunnen het niet verstaan .

1 Joh4:4-6

Dit is de strijd tussen het zaad uit de Christus en het zaad uit de slang .

Zij zijn in oorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gods geest leid ,ik sla het woord open en Gods geest brengt in gedachten hoe wij zullen spreken en denken .

Ps iemand zei

Mensen sluiten zich aan bij een organisatie omdat ze het met de ideeën eens zijn. Daarnaast organisaties waar je minder/niet de mogelijkheid krijgt zelf te denken een uitzondering.

Als jij dit zo stelt, waarom kom je dan niet met voorbeelden, dan is het voor een ieder concreet wat er aan de hand is.

Mira zegt ,

Ik denk dat men het antwoord hier al kan lezen uit hoe men zijn eigen religie omhoog heft, verdedigt en verheerlijkt .

Wie behoren wij toe ?

De enige die wij moeten verheffen is de Christus

Zoal Moses de slang omhoog hief ,een ieder die naar Christus opkijkt wordt gered.

Zij die uit vlees zijn denken vleselijk en kunnnen hen niet begrijpen die uit geest zijn geboren ,zij kunnen het niet verstaan .

1 Joh4:4-6

Dit is de strijd tussen het zaad uit de Christus en het zaad uit de slang .

Zij zijn in oorlog.

Als jij van mening bent dat organisaties religieus zijn, kom dan met voorbeelden en feiten om je stelling te onderbouwen. Nu maak je gebruik van drogredenering. hamer.gif

Dat heeft niets te maken met hoe ik denk over relieuze organisaties maar gewoon met de regels van rethorica volgens welke wij allemaal in deze westerse wereld argumenteren. Als je een stelling formuleert moet je die kunnen onderbouwen. Anders moet je het in vraagvorm stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer het juist gezien is dat met het zaad van de slang een mens bedoeld is die niet luisterd

naar de stem van God,s Heilige geest,maar naar de verleidende stem uit de natuur ,het vleselijk denken in de mens gevoed door leer uit Religie.

Dan moet hier meteen het volgende aan toegevoegd worden .

Wanneer mensen "zaad van de slang" genoemd worden ,dan betekent dat NIET ,dat hier mensen ingedeeld worden bij de duivel,

in die zin dat ze gezien moeten worden als schadelijk ongedierte dat nergens goed voor is en uitgeroeid moet worden.

Nee dit is niet wat God beweerd.

Het bewijs hiervoor is de uitspraak van Johannes de Doper die oproept aan het

'adderen gebroed " op om zich te laten bekeren.

Denk ook eens aan het ogenblik dat Jezus naar Petrus toe riep

"Ga weg , achter Mij ,satan ".Math 16;23

Dergelijke harde uitspraken in de bijbel opgeschreven betekenen niet dat de zaak hopeloos is afgedaan ,

dat een mens is ingedeeld en daarmee zijn lot is bezegeld.

Integendeel ...er is hoop.

Het is altijd de bedoeling van God geweest de mens te wijzen op de noodlottige situatie waarin hij zich bevind

en hem terug te roepen naar de God die geen lust heeft in de dood van de zondaar ,maar zijn lust is daarin dat men zich bewust wordt van zijn toestand waarin hij zich bevind en terugkeerd naar God door te luisteren naar zijn stem .

Lees in zijn woord wat God hierover zegt in 1 Petr 3;9 .Rom 2:4, Ezech18:23

Het is dus een vrije keus van elk mens naar welke stem zij willen luisteren .

Is het de stem van een vreemde een mens ,luisteren we liever naar de stem van het slange zaad. Joh 10:8

dat wordt gehoord en gezaaid in ons hart doormiddel van verwarrend onderwijs uit mensen.

Of luisteren we naar de stem van God gehoord in de onderwijzingen doornmiddel van Gods heilige geest die in ons werkzaam is ?

1Joh 2:25/17

Naar welke stem luisteren wij ?

Wanneer dus mensen aangeduid worden met het "zaad van de Slang' dan moet vaststaan dat hun bestemming niet is om zaad van de slang te blijven .

Hun bestemming blijft altijd "hun behoud" .

Wij vermoeden daarom ,dan ook dat het niet zonder betekenis is ,dat het Zaad van de vrouw niet de kop zal vernietigen van het Zaad van de slang , maar van de Slang zelf

Hij is de enige echte vijand van God .

En zijn ondergang betekent heil en bevrijding voor degene die zozeer in zijn machtwaren,

dat ze zaad van de slang genoemd konden worden .

Hoe dan ook ,ook wanneer men van mening verschilt over de betekenis van de uitdrukking " zaad van de slang"

dan moet blijven vaststaan dat degene die blijven luisteren naar de stem van de slang ,het zaad wat in ons hart gestrooid wordt door de verwarende leer uit mensen .

En dit vormt het vleselijk denken in de mens ,waardoor men zelfs vreemde goden achterna gaat.

Hoe dan ook deze mensen zijn niet bestemd om verloren te gaan ,maar om behouden te worden ,en wel Door het Zaad van de Vrouw !

Dit zaad ontvangen wij in ons hart en maakt dat wij zijn stem (doormiddel van de heilige geest) horen dit brengt leven in ons zelf ,het Geestelijk denken in de mens .

Want wanner Yahweh tegen Abraham zegt :

dat in zijn zaad alle volkeren van de wereld gezegend zullen worden (Gen 22:18)

Dan moet bedacht worden ,dat het hier gaat om de uitvoering van een plan dat niet halverwege de menselijke geschiedenis opkwam .

Nee het plan van God met betrekking tot het zaad van de vrouw was al klaar "VOOR de grondleging der wereld " ja

het is een plan van God dat aan alle menselijke geschiedenis voor af ging,Eff 1:4,5

en waarvan we het bewijs vinden door het lezen in het woord over Het Zaad van de Vrouw.

Gezegend zijn zei die zijn stem horen als hij roept

Openb 22:17

En de Geest en de Bruid blijven roepen

`Kom`

en laat een ieder die dit hoort roepen

`Kom`

En een ieder die dorst heeft drinkt heeft kome een ieder

die wil neme het water des levens om niet .

Openb 3:1-2

Hij die de zeven geesten Gods en de zeven steren heeft zegt:

Ik ken uw werken

Gij hebt de naam dat ge leeft maar ge zijt dood.

Wees wakker !

en versterk de overige die op het punt van sterven staan

Want ik heb uw werken niet volmaakt bevonden voor het aangezicht van mijn God

Herrinerd u dus ,`HOE` gij ontvangen en geluisterd hebt ,onderhoud het

en kom tot inkeer.

Waneer ge niet wakker wordt zal ik komen als een dief ,

en ge zult niete weten op welk uur ik U zal overvallen

Hij die oren heeft luisterd wat de geest zegt .

Glorie en eer komt toe aan onze God Yeshuh-Yahweh Almachtig, onze redder en Koning

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mira wat heeft dit met het nut van religieuze organisaties te maken? Wees is duidelijk.

Het heeft van nut omdat mensen zich moeten richten op de Christus als hum leeraar en niet op de mens die beweerd wij zijn door god aangesteld

In dit opzicht hebben Katholieken de Paus ,Moslims hebben Mohamed ,Mormonen volgen het boek van mormon geschreven door JF Smith ,getuigen hebben hun Beleidvolle slaaf die hun leerd hoe te geloven.

Je vraagt om een voorbeeld

Wel ik probeer het antwoord er nu voor de tweede maal hier te plaatsen

De introductie van het concept "Gods organisatie" leidt tot een vicieuze cirkel, waarbij de organisatie onmisbaar wordt voor begrip van de bijbel, omdát het Gods organisatie is, en waarbij wordt aanvaard dat het Gods organisatie is omdat niets wat de organisatie zegt in twijfel mag worden getrokken.

Zo ook mag dat wat in de kerk geleerd word niet in twijfel worden getrokken ,of wat Mohamed leerd mag door een moslims niet in twijfel worden getrokken .

Een ieder religie gebruikt zijn eigen georganiseerde manier van onderwijs.

Een voorbeeld hiervan vind je hier onder.

Het is genomen uit lectuur van de organisatie van Jehovah getuigen .

De introductie van het concept.

"Natuurlijk is hulp noodzakelijk. Het is onwaarschijnlijk dat iemand die gewoon de bijbel leest zonder voordeel te trekken van de door God verschafte hulpmiddelen, het licht zou kunnen onderscheiden. Daaarom heeft Jehovah God in "de getrouwe en beleidvolle slaaf" voorzien, zoals in Mattheüs 24:45-47 is voorzegd. In deze tijd wordt die "slaaf" vertegenwoordigd door het Besturend Lichaam van Jehovah's Getuigen." (De Wachttoren, 1 mei 1992, blz. 31)

"Tenzij wij met dit door God gebruikte communicatiekanaal in contact staan, zullen wij geen vorderingen maken op de weg ten leven, ongeacht hoeveel wij in de bijbel lezen." (De Wachttoren, 15 april 1982, blz. 27)

Niemand kan de bijbel begrijpen, tenzij hij luistert naar wat het Besturend Lichaam van Jehovah's Getuigen in Brooklyn aan uitleg geeft, zo kunnen de bovenstaande citaten kort worden samengevat. De "getrouwe en beleidvolle slaaf" is aangesteld om "geestelijk voedsel te verstrekken" en "geestelijke leiding" te geven (WT15/10/95), waarmee de basis is gelegd voor het gezag van een heersende klasse. In de gedachtegang wordt deze klasse vervolgens gelijkgesteld met "de organisatie", waarnaar wordt opgezien voor leiding. Jehovah's Getuigen komen aan de deur, zoals zij zeggen, om mensen "de bijbel uit te leggen" Dit "uitleggen" opent de weg naar het gezag van de bron van deze hulp en uitleg, het Wachttoren Genootschap.

Organisatie wordt noodzakelijk voor redding

"Het zal echter niet iedereen worden toegestaan op de paradijs aarde te leven. Er zijn vereisten waaraan voldaan moet worden.(...) Een derde vereiste is dat wij met Gods kanaal verbonden zijn, met zijn organisatie. (...) Om eeuwig leven in het aards paradijs te ontvangen, moeten wij die organisatie identificeren en God dienen als deel ervan." (De Wachtoren, 15 mei 1983, blz. 12)

"Wij willen ontkomen aan al deze dingen die over de wereld zullen komen. Wij willen staan voor het aangezicht van de Zoon des mensen, als personen die zijn goedkeuring hebben. Daartoe kunnen wij een derde ding doen: Blijf onverbrekelijk verbonden met Jehovah's theocratische organisatie. Wij moeten ons zonder voorbehoud met die organisatie verbinden en een aandeel hebben aan haar activiteiten. " (De Wachttoren, 1 mei 1992, blz.21)

Nadat het concept "Gods organisatie" is geïntroduceerd, wordt aan het accepteren van deze leiding de hele toekomst opgehangen. Gehoorzaamheid zonder voorbehoud aan de organisatie en deelhebben aan haar activiteiten wordt een vereiste, wil men tenminste kans maken op het leven op een paradijsaarde.

Twijfel aan de organisatie is gevaarlijk

"Vermijd een onafhankelijke denkwijze (...) Hoe treedt zo'n onafhankelijke denkwijze aan het licht? Een veel voorkomende manier is dat men raad in twijfel trekt die door Gods zichtbare organisatie wordt veschaft" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 22)

"(...) Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo'n instelling gevaarlijk? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. (...) Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz 28)

De cirkel is nu rond. Als het gezag van de organisatie eenmaal is geaccepteerd is twijfelen aan dit gezag een gevaarlijke zaak geworden. Waar is, buiten de organisatie de waarheid te vinden? Waar anders is de hoop op eeuwig leven in een aards paradijs te verkrijgen?

Met deze zelfverheffende en aanmatigende woorden stelt het Wachttoren Genootschap zich uiteindelijk lijnrecht tegenover Jezus' eigen woorden op:

"Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (Matth. 11:28-30)

"Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij" (Joh 14:6)

Volgens mij past is consept ook van toepassing op andere religies.

Binnen de Katholieke kerk zijn gemaakte regels .

Zo ook bij Moslims en Mormonen en noem maar op.

Wie zich niet aan de regels binnen de kerk,groep of organisatie onderwerpt wordt ge-ex cominiseerd.


Samengevoegd:

Ps iemand zei ,

Mensen sluiten zich aan bij een organisatie omdat ze het met de ideeën eens zijn. Daarnaast organisaties waar je minder/niet de mogelijkheid krijgt zelf te denken een uitzondering.

Als jij dit zo stelt, waarom kom je dan niet met voorbeelden, dan is het voor een ieder concreet wat er aan de hand is.

Ik hoop dat het je nu duidelijk is wat ik bedoel ! flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen de Katholieke kerk zijn gemaakte regels .

Ligt er een beetje aan hoe je dat ziet. Ik zie dat niet zo.

Quote:
Wie zich niet aan de regels binnen de kerk,groep of organisatie onderwerpt wordt ge-ex cominiseerd.

Jij hebt zonet anders ook een hele zeut mensen ge-excommuniceert, waaronder katholieken. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mira, je neemt de JG als voorbeeld van een religieuze organisatie en gooit Katholieken, Moslims en Mormonen op een hoop en stelt dat wat JG's doen ook geldt voor hen. Om deze uitspraken waar te maken, zul je een boek moeten schrijven, wil je deze stelling waar kunnen maken. Ik vind het niet erg sterk om met Jehovah's getuigen als voorbeeld te komen, omdat zij door vele kerken niet als christenen worden gezien, omdat hun leer op enkele essentiële zaken afwijkt van wat algemeen christelijk beschouwt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm... organisatie? De Kerk, zou ik denken. Wat denk je van de volgende teksten?

opdat nu aan de heerschappijen en de machten in de hemelse regionen, door middel van de Kerk, de rijk geschakeerde wijsheid van God bekend zou worden. (Ef 3,10)

aan Hem zij de heerlijkheid in de Kerk en in Christus Jezus, iedere generatie weer, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen. (Ef 3,21)

      

Hij is ook het hoofd van het lichaam dat de kerk is. Hij is de oorsprong, de eerstgeborene uit de doden, om in alles de eerste te zijn, Hij alleen. (Kol 1,18)

      

Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam mag aanvullen wat nog ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten bate van zijn lichaam, dat is de Kerk. (Kol 1,24)

En dan als laatste, maar zeker niet de minste: 1 Tim 3,15, waar geschreven staat:

      

voor het geval dat ik mocht worden opgehouden. Dan weet u hoe men zich behoort te gedragen in Gods huis; dat is de Kerk van de levende God, de pijler en de grondslag van de waarheid.

Best wel belangrijk die Kerk, die zogenaamde pijler en grondslag van de waarheid. Wat zouden wij Roomschen toch moeten beginnen, als wij de Kerk, door Christus gesticht en gegrondvest op de Rots Petrus, niet hadden? Jammer dat Luther, Calvijn, Zwingli en dergelijke lieden zichzelf buiten de Kerk geplaatst hebben. Daarmee hebben zij zich afgesneden van een groot deel van de genade. Als zij het bij het rechte eind hadden gehad, zou er dan niet één protestante kerk zijn, in plaats van meer dan duizend? De door Christus gestichte Kerk is nog steeds één. En in dat Huis is ruimte voor velen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid