Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • 3 years later...
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Programma tweede pausbezoek aan Spanje bekendgemaakt

Hilversum (Van onze redactie) 24 september 2010 - Het Vaticaan heeft vandaag het programma van het bezoek van paus Benedictus XVI aan het bedevaartsoord Santiago de Compostela en de Catalaanse hoofdstad Barcelona bekendgemaakt. Tijdens zijn tweedaagse bezoek aan Spanje, op 6 en 7 november, zal de paus de wereldberoemde Sagrada Família inwijden.

Santiago

Op 6 november gaat Benedictus XVI naar Santiago de Compostela waar hij de mis zal opdragen ter gelegenheid van het Heilig Jaar dat in de Noord-Spaanse pelgrimsstad gehouden wordt.

Barcelona

Op 7 november wijdt de paus in Barcelona de basiliek van de Heilige Familie in. Dit beroemde bedehuis, beter bekend als de Sagrada Familía, werd ontworpen door Antoni Gaudí (1852-1926). De bouw begon in 1882 en duurt voort tot op de dag van vandaag.

Spaanse koningspaar

In Barcelona ontmoet de paus tevens het Spaanse koningsechtpaar Juan Carlos en Sophia en kroonprins Felipe, prins van Asturië. Veder heeft hij een onderhoud met de Spaanse bisschoppen en kardinalen en bezoekt hij een katholieke welzijnsinstelling.

Vijfde buitenlandse reis

Het bezoek aan Spanje is de vijfde buitenlandse reis die paus Benedictus XVI dit jaar onderneemt. Het is de tweede keer dat hij Spanje bezoekt. In 2006 was hij in Valencia voor de Wereldgezinsdagen. Ook in 2011 wordt hij in Spanje verwacht voor de Wereldjongerendagen, die volgend jaar in Madrid gehouden worden.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor mij als catholiconnozele... wat is een kathedraal anders dan een gewone kerk, behalve het formaat?

Ter aanvulling op bovenstaande: een kathedraal kan ook klein zijn; die in Kopenhagen is een stuk kleiner dan onze parochiekerk. Het gaat om de bisschopszetel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Programma tweede pausbezoek aan Spanje bekendgemaakt

Barcelona

Op 7 november wijdt de paus in Barcelona de basiliek van de Heilige Familie in.
Dit beroemde bedehuis, beter bekend als de Sagrada Familía, werd ontworpen door Antoni Gaudí (1852-1926). De bouw begon in 1882 en duurt voort tot op de dag van vandaag.

party.gif

Ik was er in - ik meen - 2005 en toen viel het me enorm tegen. Een bouwput inderdaad, maar wat me vooral tegenviel was dat het er zo 'kaal' aanvoelde. Het had voor mijn gevoel niets met een kerk van doen. Ik had verwacht dat hij al voor de eredienst in gebruik zou zijn, maar dat was toen nog niet. Pas enkele jaren later is er voor het eerst de Mis opgedragen (in een klein 'af' stukje). Ik vond de bestaande kathedraal mooier, bovendien was daar het Allerheiligste aanwezig worshippy.gif Maar qua architectuur vind ik ook de nieuwe wel wat hebben hoor, zeker bepaalde details zoals die zuil die iemand op de vorige pagina (in 2007) postte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben twee keer bij de Sagrada Familia geweest, waarvan één keer ook erin. Ik heb me bij vele kathedralen, zoals de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal, of de Notre-Dame, of de Sint Pieter, altijd lopen verbazen over hoe men in hemelsnaam dat eeuwen geleden heeft gebouwd. Toen ik voor het eerst in Barcelona was, vond ik het een spektakel om ooggetuige te zijn van hoe men een kathedraal bouwt. Blijkbaar is het in onze tijd toch mogelijk om ervan getuige te zijn. Ik zou haast wensen dat de kathedraal nooit afkomt, zodat ook ons nageslacht het kan meemaken hoe zo'n ding gebouwd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wel groot (diep), dus die telt niet om aan te tonen dat het bij katedralen niet om de grootte gaat (wat is dat toch ook steeds met mannen en grootte
rofl.gif
).

Zo groot is ie niet. Bij wijdingen werd vroeger altijd de zgn. "Bilstraatkerk" gebruikt. Als je fotoboeken bekijkt van wijdingen in die tijd zie je dat men altijd naar die kerk uitweek. De kathedraal is uiteindelijk niet groter dan een groot uitgevallen dorpskerk. Het priesterkoor is wel heel groot omdat het van oudsher een kloosterkerk was.

De St. Jan in Den Bosch is dan van een hele andere orde.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog zo warm? In welk land woon jij? Ik vind het al aardig koud hoor, ik zit rond deze tijd zeker met jas in de kerk (nuja, toch in katholieke kerken, bij Olorin is het altijd lekker warm widegrin.gif) en over een maand ofzo wordt het maar weer eens tijd om de sjaal, muts en handschoenen uit te halen op zondag. Maar ik ben wel een koukleun hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog zo warm? In welk land woon jij? Ik vind het al aardig koud hoor, ik zit rond deze tijd zeker met jas in de kerk (nuja, toch in katholieke kerken, bij Olorin is het altijd lekker warm
widegrin.gif
) en over een maand ofzo wordt het maar weer eens tijd om de sjaal, muts en handschoenen uit te halen op zondag. Maar ik ben wel een koukleun hoor.

Oh LOL, vanochtend was het (buiten) steenkoud! In de kerk viel wel mee, maar daar was het dan ook wel heel druk (800 mensen! Fusieviering van onze parochie). Enfin, nu is het lekker buiten, daar dacht ik meer aan. Had ff niet aan de nachten/ochtenden gedacht bloos.gif (en ik ben geen koukleum en ik heb ook meestal net (hard) gefietst als ik ergens aankom, dat scheelt ook wel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kou?! Zolang het buiten nog zo warm is, valt dat in de kerk ook wel mee
knipoog_dicht.gif
Overigens ish et doodnormaal om in een katholieke kerk je jas aan te houden (ik ben vaak één van de weinigen die 'm uitdoet, zelfs in de zomer, wanneer dat qua temperatuur al helemaal geen probleem is)

Ik zit eigenlijk bijna altijd met een jas aan in de kerk (behalve op hele zomerse dagen) De laatste weken heb ik zelfs al een thermoshirt onder mijn vest en een winterjas aangehad. Afgelopen winter heb ik steeds ook een maillot oid onder mijn broek aangehad (en dan is er in de kerk waar ik kom, in tegenstelling tot de St Jan, nog iets van verwarming) Maar het was vanmorgen best te doen. En ik ben gewoon een vreselijke koukleum en als ik dan een uur stil moet zitten in een kerk is dat niet zo aangenaamknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wauw.... prachtig gebouw...

Mooi voorbeeld van menselijk kunnen maar dan (hopelijk) gewijd aan God!

Niet alleen 'hopelijk'; er worden al Missen in gelezen en de paus gaat het blijkbaar tamelijk binnenkort inwijden als kathedraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid