Spring naar bijdragen

Gelovigen gegarandeerd in de hemel?


Aanbevolen berichten

Vandaag had ik een gesprek met mijn stagebegeleider (niet-gelovig) die mij de volgende vraag stelde:

"Hoe kunnen jullie christenen er zo zeker van zijn dat jullie in de hemel komen?"

"Uhm.. nou.. dat weet ik zelf nog niet eens zeker.."

Dus ik stond een beetje met m'n mond vol tanden..

Is het echt zo dat wij een of andere 'garantie' hebben om in de hemel komen? Klinkt dit nou niet net alsof wij voorgetrokken worden op de rest van de mensheid? Is er wel sprake van enige garantie? Of ligt het echt aan hoe jij je geloof beleeft en leeft zeg maar..?

Ik vind dit best lastig.. Wat is jullie mening hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar wat zeg je dan tegen degene die het vraagt? Mensen die het echt willen weten, laten zich niet afschepen met "Dat weet God alleen". Dat heb ik 1 keer eerder gezegd. Toen kreeg ik de vraag "Waar doe je het dan voor?" Ik vind dat zo moeilijk te verwoorden. Dan voel ik me klemgezet. Vaak zeg ik dan omdat het voor mij veel betekent om in God te geloven.. Maar echt meer kan ik er nog niet van maken, niet wat ik zo 1 2 3 uit kan leggen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen zeg ik wat ik net gezegd heb, en als ik dan zo'n vraag zou krijgen 'waar doe je het voor?' Dan zeg ik over het algemeen dat ik het voor God doe. Omdat ik zeker weet dat Hij bestaat, er voor mij is, en Zijn Zoon gegeven heeft. Dat ik niet geloof uit eigenbelang. Daarnaast geef ik over het algemeen ronduit toe dat ik niet alles weet en begrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou antwoorden dat in de bijbel staat dat Jezus heeft gezegd: Iedereen die Mij hoort en doet wat Ik zeg, zal zalig worden. Ik zou daarbij uitleggen dat wij - als christenen - iedere dag proberen te doen wat Hij ons heeft opgedragen en dat we op grond daarvan de vaste hoop hebben dat Hij Zijn belofte na zal komen. De zekerheid dat Hij Zijn belofte na zal komen, blijkt al uit het feit dat al aan Adam en Eva beloofd was dat eenmaal de Messiach zou komen om de mensen het eeuwige leven te geven. Die belofte is al in vervulling gegaan en nu is het 'wachten' op de tijd dat ook de belofte van Zijn wederkomst in vervulling zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat ieder die die gelooft naar de hemel gaat, dat dit ook een belofte is. Maar ja, wie weet verlies ik voor m'n dood m'n geloof wel, keer ik me af van God, etc. Als ik dat er in betrek kan ik het natuurlijk nooit 100% zeker weten.

Nee precies.. Maar goed, wat ik uit elke reactie kan op maken is dat we erop vertrouwen en hopen op God's genade. Dat we er dus niet echt een zekerheid aan vast moeten plakken en er zeker niet alleen daarom voor het geloof moeten gaan. Dat begrijp ik ook wel.

En ik geloof inderdaad wel dat die belofte voor ons uit zal komen, tenminste, daar hoop ik op.

Denk dat het voor mij nu ook wel wat duidelijker is geworden.

Thanks! worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over het algemeen zeg ik wat ik net gezegd heb, en als ik dan zo'n vraag zou krijgen 'waar doe je het voor?' Dan zeg ik over het algemeen dat ik het voor God doe. Omdat ik zeker weet dat Hij bestaat, er voor mij is, en Zijn Zoon gegeven heeft. Dat ik niet geloof uit eigenbelang. Daarnaast geef ik over het algemeen ronduit toe dat ik niet alles weet en begrijp.

Wat breng je dit onderwerp op een open en mooie manier. Mijn oprechte bewondering.

Kijk; ik denk dat als jij je naaste "ongelovige" mens zou willen overtuigen, dat je dan eigenlijk met iets moet komen, waar hij of zij zich in kan vinden. Zo'n persoon heeft er niets aan als er gezegd wordt, dat Jezus Gods zoon is en dat Hij gezegd heeft....of er staat in de Bijbel op Vers zus en zoveel dat en dit....Dat komt zeer onwetenmschapplijk en zweverig over. En dit zijn geschoolde mensen.

En wees eens eerlijk.....daar hebben ze toch gelijk in?

Ik denk, dat ik eerder zou refereren aan iets concreets...aan gedane opgravingen die de informatie uit de Bijbel bevestigen. Mischien vinden ze echt ooit de Ark op een berg, of ligt de Ark des Verbonds inderdaad ergens in een Ethiopische kerk. Als je dat zou kunnen brengen, dan gaan ze zich ook vanuit de wetenschap zich interesseren in de rest van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is er 1 Die overtuigd en dat is God Zelf.

Dat lijkt me het enige antwoord dat recht doet aan de werkelijkheid.

Het gaat nu niet om JOUW werkelijkheid, maar om de werkelijkheid vanuit de beleving van een ander. Naar je naaste je richten en niet naar jezelf.

De enigen, die ons zouden kunnen vertellen over wat er werkelijk aan de hand is, als we eenmaal de geest gaan geven, dat zijn de overledenen zelf.

Dat IS mogelijk. Natuurlijk kunnen geesten, als ze dat willen ons op Aarde over hun leven na de dood komen vertellen. Er zijn al boeken zat geschreven en mijn boekenkast ligt er vol mee. Maar in de wereld van New age, is ook veel troebeligheid. Er zijn boeken waar ik mijn twijfel aan heb, en er zijn boeken, die alles precies kunnen plaatsen in mijn gevoel en waar jij een hele hoop in kunt herkennen. Zo'n warm verhaal, dat ik gewoonweg erbij ben gaan huilen af en toe.

Lees maar eens het boek Emed, "zijn leven aan gene zijde". Het doet m.i. geen afbreuk aan het christelijke geloof an sich.

De Bijbel kent het verhaal over Koning Saul, die de geest van Eliah (of Eliza?) op liet roepen door een medium. Het staat in de Bijbel dus kunnen we het daar over eens zijn; in elk geval onderling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wassermismetutplaatjedan

flower.gif


Samegevoegd:

Quote:

Het gaat nu niet om JOUW werkelijkheid, maar om de werkelijkheid vanuit de beleving van een ander. Naar je naaste je richten en niet naar jezelf.

Moet het weer zo aggresief? nosmile.gif

Quote:

De Bijbel kent het verhaal over Koning Saul, die de geest van Eliah (of Eliza?) op liet roepen door een medium. Het staat in de Bijbel dus kunnen we het daar over eens zijn; in elk geval onderling.

Dat klopt (het was Samuel geloof ik die werd opgeroepen), maar hoe liep dat af?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben toch blij dat God tot ons kan spreken en dat ook doet! Dat staat buiten mijn werkelijkheid, maar is Zijn werkelijkheid. Daar heb ik geen gesprekken met geesten voor nodig.

Quote:
Johannes 3

16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eengeboren Zoon heeft gegeven: opdat allen die in Hem geloven, niet verloren zouden gaan, maar het eeuwige leven zouden hebben.

Verder spreekt Zijn schepping van Hem, waarmee ook de wetenschap aan Hem ondergeschikt blijft.

Quote:
Romeinen 1

20 Want zijn onzichtbaar Wezen, zijn eeuwige Macht en zijn Godheid zijn van de schepping der wereld af bij enig nadenken uit het geschapene duidelijk te kennen.

Van Zijn werkelijkheid mag ik deel uitmaken als mens!

Offtopic

Heb het plaatje even in een ander format geplaatst. Hopelijk nu wel naar tevredenheid knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee precies.. Maar goed, wat ik uit elke reactie kan op maken is dat we erop vertrouwen en hopen op God's genade. Dat we er dus niet echt een zekerheid aan vast moeten plakken en er zeker niet alleen daarom voor het geloof moeten gaan. Dat begrijp ik ook wel.

En ik geloof inderdaad wel dat die belofte voor ons uit zal komen, tenminste, daar hoop ik op.

Denk dat het voor mij nu ook wel wat duidelijker is geworden.

Thanks!
worshippy.gif

Wellicht leuk om te weten is wat de bijbel als hoop beschrijft:

2) expectation of good, hope

a) in the Christian sense

1) joyful and confident expectation of eternal salvation

Dus een overtuigde verwachting en dus niet 'het kan vriezen of het kan dooien' mentaliteit smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat gelovigen gegarandeerd in de hemel komen. Waarom? Er staat niet voor niets geschreven, Niet iedereen die mij Here zal noemen komt in de hemel. Dit is wat er zo ongeveer letterlijk staat. Dus wie weet kom ik er ook wel niet. Ondanks dat ik Hem wel als Heer erken.

Ik denk dat je dan God's liefde onderschat smile.gif

M.i. slaat die tekst op mensen die zeggen te geloven maar dit eigenlijk helemaal niet met hun hart doen en Christus waarlijk als redder zien.

Een voorbeeldje uit de praktijk van vanmorgen: een collega van me zit de hele tijd de Kerk en christenen af te kraken. Ook zit hij geregeld te vloeken.

Toen een (islamitische) collega daar op antwoordde dat hij meer respect moest hebben en dat hij misschien eens naar een kerk moest gaan was z'n antwoord: "oh, ik geloof ook wel hoor, alleen niet zoals Joost. Ik ben katholiek".

Toen hadden we het nog niet eens inhoudelijk over kerkverschillen maar zuiver over 'het geloof in God'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat je dan God's liefde onderschat
smile.gif

Hmm, nee ik denk niet dat ik dat onderschat. Ik denk dat ik dat baseer op wat ik leesknipoog_dicht.gif. Als het aan God ligt worden zelfs de meest anti-christelijke mensen gered. Ondanks alles wat ze zeggen/doen houdt Hij toch onnoemlijk veel van ze. Daar ben ik volledig van overtuigd. Het hangt alleen puur van ons af. Nemen wij Zijn genade aan of niet? En doen wij ook wat met die genade of zeggen we ach, ik neem het aan maar meer niet. Dat zou een slechte insteek zijn denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat gelovigen gegarandeerd in de hemel komen. Waarom? Er staat niet voor niets geschreven, Niet iedereen die mij Here zal noemen komt in de hemel. Dit is wat er zo ongeveer letterlijk staat. Dus wie weet kom ik er ook wel niet. Ondanks dat ik Hem wel als Heer erken.

Gelovigen niet nee. Christenen wel. Zij die aanvaarden dat Jezus voor zijn/haar zonden zijn gestorven en dit belijden. God ziet hem door Jezus als rechtvaardig. En met opstanding van Jezus ben je door geloof zelf ook weer opgestaan. Voor degene die dat aannemen geen tweede dood meer.

Dat wat jij zegt is puur gericht op mensen bij wie het christen zijn een uiterlijke vertoning is. Het gaat erom dat hetgeen je belijd je doet met vanuit je hart en met volle verstand. Meer is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid