Spring naar bijdragen

Gelovigen gegarandeerd in de hemel?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou dit is een greep uit wat Jezus zegt over wie gered wordt.

Jezus had luid en duidelijk gezegd: ?Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in hem die Mij gezonden heeft. Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in Mij gelooft niet meer in de duisternis is.? (Johannes 12:44-46)

Maar Jezus zei: ?Waarachtig, Ik verzeker u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; Hij geeft u het ware brood uit de hemel. Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.? ?Geef ons altijd dat brood, Heer!? zeiden ze toen. ?Ik ben het brood dat leven geeft,? zei Jezus. ?Wie bij Mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in Mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.? (Johannes 6:32-35)

Hij ging verder: ?Waarachtig, Ik verzeker u: Ik ben de deur voor de schapen. Wie v??r Mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door Mij binnenkomt, zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden. Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid. Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.? (Johannes 10:7-11)

Marta zei tegen Jezus: ?Als U hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn. Maar zelfs nu weet ik dat God U alles zal geven wat U vraagt.? Jezus zei: ?Je broer zal uit de dood opstaan.? ?Ja,? zei Marta, ?ik weet dat hij bij de opstanding op de laatste dag zal opstaan.? Maar Jezus zei: ?Ik ben de opstanding en het leven. Wie in Mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in Mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?? ?Ja, Heer,? zei ze, ?ik geloof dat u de Messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen.? (Johannes 11:21-27)

Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.? (Johannes 3:16-18)

?Iedereen die de Vader Mij geeft zal bij Mij komen, en wie bij Mij komt zal Ik niet wegsturen, want Ik ben niet uit de hemel neergedaald om te doen wat Ik wil, maar om te doen wat Hij wil die Mij gezonden heeft. Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat Ik niemand van wie Hij Mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat Ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. Dit is de wil van mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat Ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.? (Johannes 6:37-40)

Lijkt me vrij duidelijk eigenlijk. Ook begrijp ook niet waar die twijfel vandaan komt. Geloof red, het volgen van wetten en regels niet. Alleen Geloof en Vertrouwen in Jezus. Als je dat doet hoef je je nergens druk om te maken. De hamvraag is natuurlijk "inhoeverre geloof je bovenstaande?".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij als christenen mogen zeker zijn van onze redding. Lees mee:

Romeinen 10 vers 9:

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Dus HappyFeet, jij mag daar voortaan gewoon ja op zeggen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook als je daarna niet meer geloofd?

Nee het gaat niet om geloven maar om het zijn van een christen. Dus een volgeling van Jezus. Das heel wat anders dan geloven.


Samegevoegd:

Quote:

Geloven 'ansich' doet niets. Leven en werken vanuit een geloofsovertuiging wel, alhoewel dat niets zegt over het feit of je direct in de hemel komt of niet.

De duivel en de boze geesten geloven ook en zie wat het hen brengt. Zij herkennen Jezus Christus, weten wie Hij is en ze sidderen.

Het grote verschil is dat zij geen christenen zijn. Zij volgen Jezus niet en nemen zijn sterven niet aan als redding. Zij verwerpen juist de redding, Immers hangen ze satan aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je zou natuurlijk als antwoord kunnen geven: Natuurlijk is er geen garantie, maar niet geloven geeft me de zekerheid dat ik er nooit zal komen.

Dit vind ik wel een hele goeie. Want ik zou van mezelf niet zomaar durven zeggen dat ik het verdien om in de hemel te komen. Denk dat niemand dat kan zeggen... wel?

Quote:

Ik denk niet dat je als christen er zomaar van uit kunt gaan dat je direct toegelaten wordt in de hemel. En ik denk zeker niet dat enkel geloven voldoende is.

Ik denk echter ook niet dat je zo snel naar de hel zal worden gestuurd.

Daar heb je gelijk in. Hoe zou jij dan aan een ander (niet-gelovige) uit kunnen leggen wat wij daarvoor "doen" om ons geloof dusdanig te beleven dat we naar Gods wensen leven? Het klinkt een beetje krom, want het is niet zo dat we goede daden moeten doen om een of andere beloning te behalen ofzo. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Quote:

Wij als christenen mogen
zeker zijn van onze redding
. Lees mee:

Romeinen 10 vers 9:

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Dus HappyFeet, jij mag daar voortaan gewoon ja op zeggen!
smile.gif

Oke smile.gif Maar idd wat Joelle zegt.. Het is toch zo dat je een christen bent wanneer je dat in hart en nieren bent? Dan zul je ook 'moeten' geloven in God, niet alleen de naam 'christen' dragen. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit vind ik wel een hele goeie. Want ik zou van mezelf niet zomaar durven zeggen dat ik het verdien om in de hemel te komen. Denk dat niemand dat kan zeggen... wel?

Nog beter, niemand verdiend het om in de hemel te komen. Wij zijn allen zondaars maar alleen door Jezus is redding mogelijk. Pas als je dat gaat inzien ga je ook begrijpen wat genade is smile.gif


Samegevoegd:

Quote:

Ik denk niet dat je als christen er zomaar van uit kunt gaan dat je direct toegelaten wordt in de hemel. En ik denk zeker niet dat enkel geloven voldoende is.

Ik denk echter ook niet dat je zo snel naar de hel zal worden gestuurd.

Waarom denk je dat? Denk jij dat of denk je dat God zo denkt? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook al geloof je nog zo goed, je kan nog steeds een door en door slecht leven hebben. Dan lijkt het mij niet dat een rechtvaardige God deze persoon gelijk toe zal laten tot de hemel.

Dus ik denk dat en ik denk ook dat God zo denkt, en God zou ongetwijfeld denken dat ik denk dat Hij dat denkt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook al geloof je nog zo goed, je kan nog steeds een door en door slecht leven hebben. Dan lijkt het mij niet dat een rechtvaardige God deze persoon gelijk toe zal laten tot de hemel.

Dus ik denk dat en ik denk ook dat God zo denkt, en God zou ongetwijfeld denken dat ik denk dat Hij dat denkt.
puh2.gif

Hoe kan je nou echt goed geloven en een door en door slecht leven hebben? Als je door God's liefde geraakt wordt dan wil je steeds minder zondigen, niet steeds meer.

En wees maar niet bang, God gaat jou pet ver te boven knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe kan je nou echt goed geloven en een door en door slecht leven hebben? Als je door God's liefde geraakt wordt dan wil je steeds minder zondigen, niet steeds meer.

Vrij simpel denk ik eigenlijk. Het vlees is zwak. Er zijn wel voorbeelden van zeer gelovige mensen die er een behoorlijk ziekelijk dubbel leven op na houden.

Maar dat zijn extremen, natuurlijk zijn er vele tussen wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vrij simpel denk ik eigenlijk. Het vlees is zwak. Er zijn wel voorbeelden van zeer gelovige mensen die er een behoorlijk ziekelijk dubbel leven op na houden.

Maar dat zijn extremen, natuurlijk zijn er vele tussen wegen.

Opnieuw, wat is een zeer gelovig mens? Uiterlijk roepen dat je gelooft zegt toch weinig. Als je werkelijk wedergeboren bent dan zullen ook zeer zondigen mensen altijd komen tot God's genade en uiteindelijk veranderen omdat de Geest dat in je uitwerkt.

Fil 2:

13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus wat je wil zeggen is geloof en goede werken. Prima, zo denk ik er ook over.

Maar je kunt in de heilige drieeenheid geloven, geloven dat Jezus aan het kruis gestorven is en weer is opgestaan enz enz en toch zul je terwijl je dat allemaal gelooft best wel hele slechte dingen kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus wat je wil zeggen is geloof en goede werken. Prima, zo denk ik er ook over.

Maar je kunt in de heilige drieeenheid geloven, geloven dat Jezus aan het kruis gestorven is en weer is opgestaan enz enz en toch zul je terwijl je dat allemaal gelooft best wel hele slechte dingen kunnen doen.

Ja hoor, denk je echt dat God met maatstaven werkt. Jij hebt teveel slechte dingen gedaan dus jij mag niet en jij daar ow jij hebt best goed geleeft kom maar.

Dat is niet de God van bijbel. Die zegt namelijk dat het niet uit maakt wie je bent en wat je gedaan hebt je bent welkom. Als je maar voor Jezus kiest.

Jezus aannemen is de HG ontvangen. Daardoor wordt je je al veel bewuster over wat goed en niet goed is. Maar idd zoals je al eerder aangaf is het vlees zwak en zul je misstappen maken. Degene die weer terug gaan naar God en proberen hiervan af te komen zijn echte christenen. Die weten dat God/Jezus helpt. Zij zullen vergeving ontvangen.

Gelukkig (wat ook in de bijbel staat) hangt het "eeuwige leven" niet af van de werken die je doet. Nogmaals wat zijn de maatstafen. Wanneer heb je genoeg werken gedaan en wanneer niet. Omgekeerd wanneer heb je zoveel slechte daden begaan dat het onmogelijk is het "eeuwige leven" te betreden.

Daar zegt de bijbel helemaal niets over. Waarom nie? Omdat het daar niet van hangt.

Door genade alleen...

Ben het er wel met je eens dat je moet streven naar een leven vol goede werken. De HG stimuleerd je daar ook in.

En bij mensen die zeggen christen te zijn maar een ziekelijk leven lijden kun je natuurlijk afvragen of ze daadwerkelijk christen zijn. Aan de andere kant "leven we niet allemaal een ziekelijk leven?". We doen dagelijks dingen tegen de wet van God in. Wat maakt jouw een mindere zondaar dat iemand die bijvoorbeeld drugsverslaafd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja hoor, denk je echt dat God met maatstaven werkt. Jij hebt teveel slechte dingen gedaan dus jij mag niet en jij daar ow jij hebt best goed geleeft kom maar.

Dat is niet de God van bijbel. Die zegt namelijk dat het niet uit maakt wie je bent en wat je gedaan hebt je bent welkom. Als je maar voor Jezus kiest.

Jezus aannemen is de HG ontvangen. Daardoor wordt je je al veel bewuster over wat goed en niet goed is. Maar idd zoals je al eerder aangaf is het vlees zwak en zul je misstappen maken. Degene die weer terug gaan naar God en proberen hiervan af te komen zijn echte christenen. Die weten dat God/Jezus helpt. Zij zullen vergeving ontvangen.

Gelukkig (wat ook in de bijbel staat) hangt het \"eeuwige leven\" niet af van de werken die je doet. Nogmaals wat zijn de maatstafen. Wanneer heb je genoeg werken gedaan en wanneer niet. Omgekeerd wanneer heb je zoveel slechte daden begaan dat het onmogelijk is het \"eeuwige leven\" te betreden.

Daar zegt de bijbel helemaal niets over. Waarom nie? Omdat het daar niet van hangt.

Door genade alleen...

Ben het er wel met je eens dat je moet streven naar een leven vol goede werken. De HG stimuleerd je daar ook in.

En bij mensen die zeggen christen te zijn maar een ziekelijk leven lijden kun je natuurlijk afvragen of ze daadwerkelijk christen zijn. Aan de andere kant \"leven we niet allemaal een ziekelijk leven?\". We doen dagelijks dingen tegen de wet van God in. Wat maakt jouw een mindere zondaar dat iemand die bijvoorbeeld drugsverslaafd is?

Dan heb ik vast een andere Bijbel. Welke lees jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke
smile.gif
Maar idd wat Joelle zegt.. Het is toch zo dat je een christen bent wanneer je dat in hart en nieren bent? Dan zul je ook 'moeten' geloven in God, niet alleen de naam 'christen' dragen. Toch?

Er staat niet 'dan bent u gered' maar juist 'dan zult u worden gered. Dat geeft mij aan dat het dus niet zo is dat je gered bent wanneer je later Jezus afzweert. Ook geeft zegt de tekst dit:

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is (...)

Belijden is een actie, is iets doen. Maar als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven en weer is opgestaan, dan zul je worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom goede werken doen als het er toch allemaal niet toe doet. Het gaat immers om de genade... of kan het zo zijn dat je eerder in genade zou vallen en dat er dus toch wel naar gekeken wordt wat je goed en wat je slecht hebt gedaan? Anders snap ik niet dat je het eens bent met goede werken.

Ken jij trouwens nog een andere God? Ik vond de stelling "dat is niet de God van de Bijbel" nogal beledigend eigenlijk, zowel voor mij als voor God. Je wil namelijk zeggen dat ik iets anders aanhang dan God en je wil zeggen dat God slechts iets is van een boekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Dave al eerder heeft aangegeven, gaat het bij geloven om een overtuigde verwachting. Geloven heeft in het alledaagse taalgebruik toch vooral de betekenis van veronderstellen gekregen. Voor gelovigen is het echter niet een zomaar een aanname van iets, hetgeen een behoorlijke mate van onzekerheid met zich meebrengt, maar een aanname vanuit vertrouwen. Met name dat vertrouwen is van groot belang als we het over geloven hebben. Vertrouwen is immers de basis van elke vorm van relatie en dat is precies wat geloven is: een relatie. En relatie zet aan tot actie, anders bloedt het dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ge·lo·ven1 (onov.ww.)

1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat

2 gelovig zijn

ge·lo·ven2 (ov.ww.)

1 vertrouwen stellen in

2 (iets) op gezag van een ander als waar beschouwen => aannemen, geloof hechten aan iets

3 menen, aannemen => vermoeden

ge·lo·ven in (ww.)

1 vast vertrouwen op

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die Jezus niet in zijn leven heeft kan nog zoveel goede dingen doen. Het brengt hem alleen weining als hij met zijn werken God niet eerd.

Het gaat idd om genade. Wij zijn eigenlijk niet meer te redden. Dat we met God straks mogen leven komt puur voort uit het feit dat Hij besloten heeft met een plan te komen om ons te redden. Wij kunnen onszelf niet redden. Nog steeds niet. Er is niks wat je kan doen om jou zonden recht te zetten. Om het grof te zeggen staat er doodstraf op het overtreden van de wetten van God. Aangezien iedereen de wet wel overtreden heeft is het duidelijk waar we als mens staan.

God stelt geen complexe eisen aan de genade. Alleen dat je hem aanneemt en je rug keert tegen het kwade. Vandaar uit kun je goede werken gaan doen om te laten zien waarvoor je staat. Een volgeling van Jezus.

Mijn excuses voor de belediging. Ik had het achteraf gezien wat anders moeten opschrijven.

Voor de duidelijkheid ik zeg niet dat het niet belangrijk is om in je leven te laten zien wie God is (door goede werken). Ik zeg alleen dat dat je geen redding brengt. Alleen het kruis van Jezus brengt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus Paulus loog toen hij schreef dat daders der wet gerechtvaardigt zullen worden. En dat heidenen die de wet niet hebben maar haar wel volbrengen daarop beoordeeld zullen worden. (Rom. 2)

Ik ga ervan uit dat de Kerk mij de waarheid leert en dat geloven en werken in één adem bij elkaar horen. Net zoals Jakobus schreef, geloof zonder werken is een dood geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die goede daden doe je omdat je christen bent. Een volgeling van Jezus die ook allemaal goede dingen deed. Je doet goede daden om te laten zien aan niet gelovigen wie jouw God is en waar Hij voor staat. Je doet goede dingen aan God aan te geven dat je zijn wil wilt volgen.

Ik denk wel dat als jij zegt christen te zijn en je bent het ook echt maar doet je hele leven niets om dat te laten zien je heel wat uit te leggen hebt. Maar in zulke situatie grijpt God wel in. Ik denk dat God mensen die echt naar zijn wil leven best beloond met zaken. Misschien hier op aarde, misschien straks in de hemel.

Trouwens over het oordeel, er staat ook in de bijbel dat echte christen door Jezus als rechtvaardigt gezien worden. Dus het is maar de vraag of je als echte christen wel echt geooordeelt wordt.


Samegevoegd:

Quote:

Dus Paulus loog toen hij schreef dat daders der wet gerechtvaardigt zullen worden. En dat heidenen die de wet niet hebben maar haar wel volbrengen daarop beoordeeld zullen worden. (Rom. 2)

Ik ga ervan uit dat de Kerk mij de waarheid leert en dat geloven en werken in één adem bij elkaar horen. Net zoals Jakobus schreef, geloof zonder werken is een dood geloof.

Paulus liegt zeker niet, maar wat hij gezged heeft kan natuurlijk niet in tegenspraak zijn met wat Jezus zegt. Immers is Jezus de weg en de waarheid en niet Paulus.

Als je verder leest in rom. 3 staat het stuk "Rechtvaarding voor God door het Geloof in JC.

God schenkt vrijspraak aan allen die in JC geloven. En er is geen onderscheid. Iedereen heeft gezondigt .... en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God al rechtvaardig aangenomen omdat Hij ons door Christus Jezus heeft verlost....... Hiermee bewijst God dat Hij rechtvaardig is door IEDEREEN vrij te spreken die in Jezus gelooft......Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft.

Het gaat dus niet om onze prestaties maar om geloof (en het volgen van) in Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid