Spring naar bijdragen

Hogeschool Windesheim [Zwolle]


Aanbevolen berichten

Quote:

Op vrijdag 09 februari 2007 20:34:15 schreef Pavlo het volgende:

@Dutchie; ik woon in Tilburg, brabant is 99,9% katholiek, waarvan dan ook 99,9% er totaal niets aan doet, behalve geld beuren bij communie e.d.
knipoog_dicht.gif

Wellicht dat jij er om kan lachen, ik niet. Kun je dit onderbouwen?

In Zwolle is het volgens mij vrij makkelijk om een kamer te huren. Ik kan je iig aanraden om niet naar de plaatselijke voetbalclub te gaan want die is echt slecht. (FC Zwolle)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 20:45:08 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Wellicht dat jij er om kan lachen, ik niet. Kun je dit onderbouwen?

In Zwolle is het volgens mij vrij makkelijk om een kamer te huren. Ik kan je iig aanraden om niet naar de plaatselijke voetbalclub te gaan want die is echt slecht. (FC Zwolle)

Lachen is denk ik niet het juiste woord, ik ben er wel erg synisch over. Wil dit graag voor jou onderbouwen;

De gemiddelde Katholiek in mijn omgeving, en dat slaat in algemeen ook op de rest naar mijn idee, zegt als het op geloof aan komt wel te 'geloven' maar daar geen kerk bij nodig te hebben.

Men moet zonodig communie doen, carneval vieren etc... dit laatste heeft eigenlijk zijn oorsprongkelijke waarde verloren, maar kerk met de kerst is genoeg.

Kan zo enekele citaten uit naaste omgeving opnoemen die ik gehoord heb in algemeen of tijdens discussies;

"Mijn kinderen moeten wel communie doen want dat is wel goede basis, maar naar de kerk hoeven ze van mij echt niet"

"Ik ga alleen met de kerst naar de kerk, het is toch altijd hetzelfde verhaal en daar kan ik dan met 1 keer gaan ook wel bewaren"

"Ik geloof ook in Jezus en God, die verhalen zijn echt veel waard, je leert dat je goed voor anderen moet zorgen, maar ik geloof niet dat Jezus echt water in wijn veranderde..."

"Ik ben Katholiek, ik geef alleen niets om de kerk, ik kan mijn eigen geloof wel geloven zonder anderen"

Zo kan ik nog wel even doorgaan, en als je er midden tussen zit dan relativeer je dat Thorgrem, wil niet zeggen dat het toch triest is dat men het ziet als algemeen levens praatje.

Snap je ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel antwoorden snap ik zeker dat katholieken die geven. Het is namelijk niet makkelijk steeds te moeten verklaren waarom iets zo is. Daarom kan je je maar beter voordoen als lauwe katholiek, en dan maar hopen op ene genadg oordeel van niet katholieken.

Maar als het daadwerkelijk zo is als jij steld dan zou er geen enkele parochie meer zijn Brabant. En zo te zien hechten de mensen nog wel degelijk grote waarde aan de Kerk gezien het aantal dopelingen, vormelingen enz enz.

Maar katholieken voeden hun kinderen over het algemeen niet onder dwang op en laten het vaak over aan de vrije wil.

Maar tno maar weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 10 februari 2007 12:27:33 schreef Pavlo het volgende:

Zo kan ik nog wel even doorgaan, en als je er midden tussen zit dan relativeer je dat Thorgrem, wil niet zeggen dat het toch triest is dat men het ziet als algemeen levens praatje.

Snap je ?

Nee, ik snap het niet. Als je werkelijk moeite zou doen om belijdende katholieken in Brabant te ontmoeten dan is dat een kleine moeite. Ik weet 99,9% zeker (dat getal spreekt je blijkbaar wel aan) dat je geen moeite hebt gedaan om je te verdiepen in de katholieke Kerk en de actieve lokale katholieke parochie.

Ik ben niet zo moeilijk maar dit soort reacties irriteren me toch wel een klein beetje. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 21:35:13 schreef Tom het volgende:

[...]Nee, ik snap het niet. Als je werkelijk moeite zou doen om belijdende katholieken in Brabant te ontmoeten dan is dat een kleine moeite. Ik weet 99,9% zeker (dat getal spreekt je blijkbaar wel aan) dat je geen moeite hebt gedaan om je te verdiepen in de katholieke Kerk en de actieve lokale katholieke parochie.

Ik ben niet zo moeilijk maar dit soort reacties irriteren me toch wel een klein beetje.
flower.gif

Buiten dat hij het een klein beetje overdrijft wat gezien de situatie niet zo eens zo vreemd is snap ik absoluut niet waar je je aan irriteert. Ik weet 100% zeker dat als je je wel verdiept in de lokale actieve parochies dat je dan ook tot de conclusie moet komen dat kerkelijke meelevenden een grote minderheid vormen binnen de Rooms Katholieke Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 10 februari 2007 14:19:41 schreef Thorgrem het volgende:

Maar katholieken voeden hun kinderen over het algemeen niet onder dwang op en laten het vaak over aan de vrije wil.

Als men gedoopt wordt, wat wil dat zeggen? Ouders beloven kind christenlijk op te voeden en 'vrije' opvoeding heeft toch als feit dat kind zelf mag beslissen. Dwang is een ander verhaal, er komt een leeftijd waarop je zelf kan en mag gaan beslissen.

Oke, het percentage wat ik gebruik is niet reeel, maar ik ben er al in verdiept, ik woon er zelf tussen in, ken de pastoor bijvoorbeeld en ze kunnen amper op eigen benen blijven staan en met kerst zit het barstensvol.

Waarom zijn er projecten als kerk-balans....? Het feit is dat het niet alleen bij Katholieke kerken zo leeg stroomt, ook onze (protestantse)gemeente moet zich in alle bochten wrikken om hoofd boven water te houden.

Ik kan idd op zoek gaan naar achtieve parochies, die zijn er ook maar het gros van de jongeren en middelbare leeftijds categorie gaat niet meer naar de kerk en laat 't geloof hangen. En dan niet alleen Katholieken, want volgens mij gebeurt dit hetzelfde in 't Noorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 11 februari 2007 12:45:23 schreef Pavlo het volgende:

[...]

Als men gedoopt wordt, wat wil dat zeggen? Ouders beloven kind christenlijk op te voeden en 'vrije' opvoeding heeft toch als feit dat kind zelf mag beslissen. Dwang is een ander verhaal, er komt een leeftijd waarop je zelf kan en mag gaan beslissen.

Uiteindelijk is het toch altijd het volwassend worden kind wat beslist? Je beloofd je kinderen katholiek op te voeden, dat doe je door het goede voorbeeld te geven, en niet door pubers met geweld de kerkbanken in te drukken.

Quote:

Oke, het percentage wat ik gebruik is niet reeel,

En juist daarom reageerde ik wat fel. Het doet geen recht aan duizenden en duizenden beleidend katholieken in Brabant.

Quote:

maar ik ben er al in verdiept, ik woon er zelf tussen in, ken de pastoor bijvoorbeeld en ze kunnen amper op eigen benen blijven staan en met kerst zit het barstensvol.

Dus omdat jij er tussen in woont kun je in de hoofden kijken van katholieken en onderscheiden wat de echr gelovigen zijn en wie niet? Dat oordeel laat ik graag aan een ander over.

Wist je trouwens dat veel ongelovige mensen met kerst ook naar de kerk gaan. Omdat het erbij hoort. Zo ken ik vele ongelovigen die niet gedoopt zijn, maar toch naar de kerk komen met kerst.

Quote:

Waarom zijn er projecten als kerk-balans....?

Onder andere omdat de monumentale panden ons als een molensteen om de nek hangen kwa kosten van onderhoud. Dan zou je die panden kunnen verlaten, maar dat past de katholieke kerk niet aangezien die kerken zijn gebouwd met het bloed en zweet van duizenden katholieken en martelaren.

We kunnen natuurlijk ook gewoon stoppen met de diaconie, maar ook dat past ons niet.

Quote:

Het feit is dat het niet alleen bij Katholieke kerken zo leeg stroomt, ook onze (protestantse)gemeente moet zich in alle bochten wrikken om hoofd boven water te houden.

De grootste leegstroom hebben we inmiddels gehad. Er zijn parochies die weer tot bloei komen.

Quote:

Ik kan idd op zoek gaan naar achtieve parochies,

Elke parochie is actief. Wellicht niet zo te zien in de Mis, maar kijk eens naar het volledige aanbod van de parochies.

Quote:

die zijn er ook maar het gros van de jongeren en middelbare leeftijds categorie gaat niet meer naar de kerk en laat 't geloof hangen.

Dat is de tendens in het egocentrische westen waar alles maar leuk moet zijn en vooral erg naar zichzelf gericht. Het gaat er immers bij veel jeugdkerken niet meer om wat jij voor God kan doen, maar wat God voor jou kan doen.

Quote:

En dan niet alleen Katholieken, want volgens mij gebeurt dit hetzelfde in 't Noorden.

Dit zie je in heel noord Europa. Omdat wij verwend zijn. Maar als morgen de oorlog uitbreekt dan zullen binnen een maand alle katholieke kerken weer volzitten.

Mensen vergeten snel als het goed met ze gaat. En we zien dat het nu al geruime tijd goed gaat in west Europa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 13:00:07 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Uiteindelijk is het toch altijd het volwassend worden kind wat beslist? Je beloofd je kinderen katholiek op te voeden, dat doe je door het goede voorbeeld te geven, en niet door pubers met geweld de kerkbanken in te drukken.

Heb jij mij horen zeggen dat 'pubers met geweld in de kerkbanken gedrukt moeten worden' Antwoord is nee, keur het af, als ouders is je taak eenmaal gedaan, MAAR dat neemt niet weg dat je ze, als ze nog jong zijn moet leiden en het voorbeeld moet geven zoals jij zegt, en volgens de afgelegde eed naar Katholieke regels opvoed en ze dus ook actief in de kerk laat deelnemen. Moeilijk punt want kinderen worden steeds vroeger 'volwassen' of denken dat te zijn.

[...]

En juist daarom reageerde ik wat fel. Het doet geen recht aan duizenden en duizenden beleidend katholieken in Brabant.

Het zal misschien ook geen recht doen, ik wil wel even een citaat aanhalen van jou; "ik overdrijf graag een beetje etc...." (met nog wat erachter). Je kunt er dus volgens mij een beetje inkomen....? Denk niet dat ik een hekel aan Katholieken heb, en komt het volgende, zal ook evenmin 'de eerste steen willen EN kunnen werpen'.

[...]

Dus omdat jij er tussen in woont kun je in de hoofden kijken van katholieken en onderscheiden wat de echr gelovigen zijn en wie niet? Dat oordeel laat ik graag aan een ander over.

Wist je trouwens dat veel ongelovige mensen met kerst ook naar de kerk gaan. Omdat het erbij hoort. Zo ken ik vele ongelovigen die niet gedoopt zijn, maar toch naar de kerk komen met kerst.

Dit zoals bovenbeschreven, Maar wat vind jij van het laatste feit dat jij opnoemt... Slaat dat niet terug op mijn allereerste post over het 'lauwe'

Ik kan het zowel positief als negatief bekijken, negatief heb ik daarnet gezegd, andere kant het toch igg nog gaan naar de kerk is ook weer positief, maar ik vind het zo jammer dat men dan toch graag bij het 'verhaal' blijft dat je 1x per jaar hoort en dat is genoeg!

[...]

Onder andere omdat de monumentale panden ons als een molensteen om de nek hangen kwa kosten van onderhoud. Dan zou je die panden kunnen verlaten, maar dat past de katholieke kerk niet aangezien die kerken zijn gebouwd met het bloed en zweet van duizenden katholieken en martelaren.

We kunnen natuurlijk ook gewoon stoppen met de diaconie, maar ook dat past ons niet.

Klopt, het is ook jammer, ik vind het erg om te zien dat kerken omgebouwd worden naar woningen, maar dat komt door de lage opkomst... En waarom zou je diaconie stoppen, wie heeft het daarover?

[...]

De grootste leegstroom hebben we inmiddels gehad. Er zijn parochies die weer tot bloei komen.

Ik help het van harte hopen!

[...]

Elke parochie is actief. Wellicht niet zo te zien in de Mis, maar kijk eens naar het volledige aanbod van de parochies.

[...]

Dat is de tendens in het egocentrische westen waar alles maar leuk moet zijn en vooral erg naar zichzelf gericht. Het gaat er immers bij veel jeugdkerken niet meer om wat jij voor God kan doen, maar wat God voor jou kan doen.

Ben ik mee eens, overigens kan hij heel veel voor je doen
knipoog_dicht.gif

[...]

Dit zie je in heel noord Europa. Omdat wij verwend zijn. Maar als morgen de oorlog uitbreekt dan zullen binnen een maand alle katholieke kerken weer volzitten.

Mensen vergeten snel als het goed met ze gaat. En we zien dat het nu al geruime tijd goed gaat in west Europa.

Sluit ik me ook volledig bij aan. Kijk naar 9-11-01.. Kerken zaten na die dagen vol, bomvol, maar nu, na onderzoek, is het bijna geheel weer bij het oude.

Samengevoegde post 11-2-2007 14:19:28:

doe iets verkeerd met Quotes ....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cijfers heb je mij niet horen zeggen en evenmin gezien, al lijkt me logisch dat die er zijn als er onderzoek gedaan wordt. Ik heb er toenertijd een keer artikel over gelezen in de Visie, weet niet hoelang geleden. (igg lang!!)Kwamen predikanten e.d. aan het woord.... over 'opleving in NY' na de crash.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Ik ga in september ook beginnen met de opleiding HBO-Journalistiek in Zwolle.

Is het echt een streng Christelijke school? Ben namelijk een ''strenge Moslima.''

Nee het is geen streng christelijke school naar wat ik heb gehoord. Je zult je er dus prima thuis kunnen voelen. smile.gif

En als Moslim(a) geloof je in dezelfde God dus er zal vast genoeg gespreksstof zijn over alle gemeenschappelijke dingen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het een beetje overbodig om er een apart topic over te openen, maar weet iemand toevallig iets over de katholieke pabo in Zwolle? En dan ben ik benieuwd naar twee dingen: hoe katholiek is die, en hoe goed is de opleiding?

Ik ben nu wel mooi historicus, maar feitelijk zijn er geen banen waarvoor ik in aanmerking kom - had van tevoren niet verwacht dat het zó slecht zou zijn. Nu werk ik bij SelektMail maar ik wil graag iets doen wat ik tot mijn pensioen zou kunnen uithouden. Leraar zijn bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben nu wel mooi historicus, maar feitelijk zijn er geen banen waarvoor ik in aanmerking kom - had van tevoren niet verwacht dat het zó slecht zou zijn. Nu werk ik bij SelektMail maar ik wil graag iets doen wat ik tot mijn pensioen zou kunnen uithouden. Leraar zijn bijvoorbeeld.

Je kunt een eerste graads lesbevoegdheid halen, daar is zat werk voor in te vinden gezien het lerarentekort. kost je een jaar en je hebt die master en je kunt dan op elk niveau in het VO les geven in geschiedenis.

Maar daar moet je dus niet voor bij een pabo zijn natuurlijk. smile.gif

Daarbij zijn er volgens mij ook best wel een zooi functies die alleen om 'academisch denkniveau' vragen. Maar dan moet je die baan natuurlijk wel leuk vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hele "academisch denkniveau" gebeuren valt wel tegen, tenzij je een heleboel sociale vaardigheden erbij moet hebben, die heb ik simpelweg niet. knipoog_dicht.gif Ik heb een half jaar in de bijstand gezeten en kreeg toen begeleiding bij het zoeken naar werk, maar daar kwam ook niet veel meer uit dan "goed netwerken, advertenties bekijken en een mooi toneelstukje opvoeren tijdens je sollicitatiegesprek".

Middelbaar onderwijs is niet mijn ding, vandaar PABO. Da's 2 jaar, je krijgt een aardige subsidie en ik kan m'n postbaan ernaast aanhouden. En koters zijn in dat stadium nog niet in die weerzinwekkende monsters veranderd die men ook wel pubers noemt. Ik hoop natuurlijk nog op een baan, maar als ik in september niks heb, dan moet ik toch wat. Alleen vraag ik me dus af: welke PABO?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee het is geen streng christelijke school naar wat ik heb gehoord. Je zult je er dus prima thuis kunnen voelen.
smile.gif

En als Moslim(a) geloof je in dezelfde God dus er zal vast genoeg gespreksstof zijn over alle gemeenschappelijke dingen.
flower.gif

Dat is mooi zo. Het lijkt me wel leuk om in discussie te gaan met Christelijke mensen over het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

als ik eerlijk ben vind ik het geen christelijke school.

het draagt de naam christelijk naar op de afdeling waar ik zat, school of education (pabo) was het handelen er niet naar. en ook de manier van lesgeven niet.

ik ben dit jaar overgestapt op de Gereformeerde Hogeschool en hoop hier wel meer christelijk handelen te gaan ervaren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, ik heb nu in ieder geval al een onchristelijke hoeveelheid post binnengehad na mijn inschrijving, het kan alleen maar beter worden
widegrin.gif

Wacht maar, dat zal op den duur minder worden. Dan krijg je zowat niks meer, want digitaal is alles goedkoper. O, en onvindbaar. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou.. op het windesheim wordt je doodgegooit met mail.

en dat is echt bijna letterlijk.. na een maand weet je niet meer wat je allemaal wel niet gehad hebt van leraren ed.

Klopt, maar dat is niet informatief, maar zijn vooral enquetes van één of andere student die weer zo nodig je moet lastig vallen met een onderzoekje. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid