Spring naar bijdragen

Hogeschool Windesheim [Zwolle]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Enerzijds is het wat ze aanbieden, wat facultatief is. Dus, er is een stiltecentrum, een pastoraat, rond kerst doen ze dingen, er zijn 'samenkomsten', er zijn christelijke studentenverenigingen, en zo zijn er nog een hoop dingen.

Anderzijds biedt men er een theologie opleiding aan. En als je het onderwijs in gaat krijg je dingen als levensbeschouwelijke vorming.

Het is verder natuurlijk wel hoger onderwijs, en niet een kerk. Verder is het wel wat vrijzinniger dan de CHE, die meer aan geloof dingen doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Identiteit

De Christelijke Hogeschool Windesheim onleent zijn naam aan de voormalige kloosterplaats Windesheim, even buiten Zwolle. Leerlingen van Geert Groote, de grondlegger van de "Moderne Devotie", stichtten in de veertiende eeuw dit klooster, waar ook onderwijs werd gegeven. Zo bouwt Windesheim voort op een eeuwenoude onderwijstraditie binnen Zwolle.

De Moderne Devoten stelden zich onafhankelijk en kritisch op ten opzichte van de geestelijkheid, zonder daarbij hun christelijke identiteit uit het oog te verliezen. Ook Windesheim draag zijn christelijke identiteit uit en de hogeschool handelt naar de daarin wortelende levensbeschouwelijke overtuigingen en inspiraties. Vanuit deze identiteit werkt Windesheim samen met de Vrije Universiteit en VUmc binnen de vereniging VU-Windesheim.

Nu kan ik me vergissen, maar verwarren ze hier niet een beetje de Moderne Devotie met een syncretisme tussen punk en christendom? Als ik het goed heb was de Moderne Devotie juist meer de nadruk hun christelijke identiteit, de onafhankelijkheid en de kritische houding waren secundair.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Identiteit

Nu kan ik me vergissen, maar verwarren ze hier niet een beetje de Moderne Devotie met een syncretisme tussen punk en christendom? Als ik het goed heb was de Moderne Devotie juist meer de nadruk hun christelijke identiteit, de onafhankelijkheid en de kritische houding waren secundair.

Leden van de moderne devotie waren voor een deel geestelijken. Zo hebben bepaalde conventen die aan de 'leiding' stonden van de beweging menig biechtvader aan zuster conventen geleverd (wat trouwens gezien de kenmerken van de MD wel verrassend is).

De moderne devotie was een zeer orthodoxe stroming waarin een persoonlijke navolging van Christus heel typerend was. Heel belangrijk was het werken aan je innerlijke geloofsleven.

Moderne devotie is typerend in dat het afstand neemt van het scholastieke denken (dat moet je wel genuanceerd zien, ze verwierpen het niet, maar vonden dat het teveel aandacht kreeg, terwijl de relatie met God en je levenswijze veel belangrijker is), de verwerping van alle uiterlijke ijdelheid en misstanden die je in de RKK van toen (Geert Grote trok bijv. nogal fel van leer tegen de bouw van de Dom van Utrecht) en dat de moderne devotie erg op het volk gericht is. Zo bestond bijv. de broeders en zusters van het gemene leven uit geestelijken en leken en werden er geen kloostergeloften afgelegd. Een ander voorbeeld is dat mensen van de moderne devotie teksten schreven en vertaalden naar de volkstaal, iets wat in die tijd nog niet zo gebruikelijk was. Religieuze teksten waren vooral latijn.

Kortom, de moderne devotie was een geloofsvernieuwende religieuze beweging.

Een beweging die veel kritiek had op misstanden van de kerk in die tijd (geen wonder dat er wel protestanten zijn die de MD graag voor het pre-reformatie karretje willen spannen), maar ze zijn altijd binnen de Kerk gebleven. Wel stonden ze wat op gespannen voet met andere geestelijken in die tijd. Maar zoals ik ze beschouw is hun leer in feite wel altijd katholiek gebleven. Dingen als de positie van werken, de eucherastie, de dodenrituelen krijgen in hun literatuur ruim de aandacht als belangrijke aspecten van het geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid