Spring naar bijdragen

Hogeschool Windesheim [Zwolle]


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik wil na de zomervakantie doorgaan met studeren, maar dan op HBO.

Ik heb nu het idee om naar een 'christelijke' hogeschool te gaan, hierbij kwam ik uiteindelijk op Zwolle.

Mijn vraag is nu, wie kent er iets van die school en hoe is de christelijk sfeer daar? Ik kom uit het Zuiden en het zou zonde zijn als ik daar kom wonen en daar hetzelfde is als in 'S hertogenbosch ofzo.

Daarbij zoek ik dan ook naar een kamer. Misschien dat iemand mij informatie kan geven over huren daar.

Ik heb het hier nu maar neer gezet in de hoop dat iemand die op Windesheim zijn studie volgt mij mijn vraag kan beantwoorden.

Bedankt,

Pavlo

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zelf studeer op het Windesheim. De sfeer is er inderdaad niet veel anders dan op andere hogescholen, voor zover ik weet, hoewel de sfeer heel erg per opleiding verschilt. Wel lopen er pastors rond en zijn er voorzieningen als bezinningsweekenden voor docenten en dagelijks een korte overdenking in het stiltecentrum (Zeven voor één om 12.53 uur). Ook zie je hier en daar prikborden hangen waar bezinnende gedachten opgehangen kunnen worden en worden er soms posters opgehangen of flyers uitgedeeld voor christelijke lezingen, films of evenementen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 16:53:29 schreef Gorthaur het volgende:

Wat ga je studeren?

Wil IBL gaan doen, maar dan proberen Russisch erbij te nemen. Wil die taal wel beter leren.

't is namelijk zo dat ik wel meer christenen wil leren kennen, zeker omdat het bij ons bijna alleen Rooms Katholiek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pavlo,

Die mogelijkheid is er denk ik wel. (zie Robert's post)

En ik verwacht ook wel dat je christelijke studenten in je klas zult hebben.

Maar het is wel een school waar je er zelf actieve stappen voor wilt nemen. Het is geen CHE waar christelijke 'activiteiten' in je rooster zitten.

Maar er is een stilte centrum (met bijeenkomsten), er is iig minstens één christelijke studentenvereniging, en zo is er wel meer geloof.

Maar het is wel allemaal facultatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 17:45:17 schreef Eru Iluvatar het volgende:

Ik ben er een keer geweest op een open dag, en ik pikte toch wel meer een christelijke vibe op dan op andere hogescholen/universiteiten. Maar niet iedereen zingt daar de hele dag, en de voertaal is niet tongen.

Nee, was het maar tongen, dan was ik daar wel naar de PABO gegaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh oke, ben ik op een middagje toch al wat wijzer geworden. Heb namelijk wel echt intentie om mij meer met christenen op te houden.

Bedankt alvast voor de informatie. Helaas heeft de CHE niet echt een uitgebreid scala aan opleidingen op economisch gebied. MER, P&A en Communicatie trekken me niet zo aan. Unico blijft Windesheim wat dat betreft over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook ik zit op Windesheim. Wat er hier over gezegd wordt herken ik wel. De sfeer verschilt denk ik niet echt t.o.v. andere hogescholen. Wel is er ruimte voor christelijke activiteiten, zoals gezegd. In mijn propedeusejaar waren er zelfs 2 leraren die de dag met een dagopening begonnen, maar dat is tamelijk zeldzaam.

In je klas zullen ook vast een aantal christenen zitten, bij mij is dat ongeveer de helft. (accountancy) Echt gesprekken daarover zijn bij ons in de klas nog niet voorgekomen.

Voor goed contact met christenen zou ik dan op de studentenvereniging van bijv. Ichtus gaan, die is er volgens mij ook in Zwolle.

Wat kamers betreft. Het zal niet ontzettend moeilijk zijn om een kamer te krijgen, als ik de geluiden zo opvang. Maar uiteraard geld wel dat het goed is om er wel op tijd naar te gaan zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey,

Wat leuk dat je misschien in Zwolle gaat studeren!!smile.gif Wat voor opleiding wil je gaan doen?

Ik zit ook op Windesheim, doe daar Pabo... Nou is dat een opleiding waar sowieso wat meer aandacht aan religieuze zaken worden besteedt. Laatst heb ik het er toevallig met een leraar van mij over gehad en die vertelde dat van mijn opleiding ongeveer éénderde helemaal niet gelovig is, éénderde wel zegt te geloven maar dat het daarbij ophoudt en éénderde is christelijk. Dus dan weet je ongeveer hoe het in elkaar steekt qua studenten.

Dagopeningen hebben wij ook nauwelijks gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook totaal geen probleem vindt. Dat een school christelijk is, hoeft er van mij absoluut niet dik bovenop te liggen. Eigenlijk vind ik het wel leuk; je hebt echt van alles in je klas qua geloof; mensen die niet geloven, mensen die wel geloven op allerlei verschillende manieren en in verschillende kerken.

Waah ik typ weer een veel te lang verhaal...!knipoog_dicht.gif

Maar waar het dus op neer komt: als je echt op zoek bent naar een christelijke school... nee, dan moet je niet op Windesheim zijn! Maar zoek je een school waar toch een groot deel van de studenten gelovig is, waar je zelf gelovig kunt zijn en waar er ook rekening mee wordt gehouden, dan is Windesheim een prima school!

Ennuh...Zwolle is een SUPERstad!!Ik ken heel wat mensen die eerst in de 'typische studentensteden' hebben gestudeerd (Groningen, Utrecht, etc..) en die het in Zwolle 10x leuker vinden!! Makkelijk kamers te vinden, gezellig centrum, altijd van alles te doen.

Naast de Ichtus studentenvereniging is er ook nog Navigators, moet ook een erg leuke zijn..!

Succes met je keuze!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Emopunk;

Ik wil de IBL gaan doen. Als het gaat om dagopening... opzich mooie manier maar het is inderdaad dat ik daar niet perse voor naar een Christenlijke school hoef. Het is al fijn dat ong. 33 % van alle mensen daar met de christenlijke waarde bekend zijn. Practicando* of niet, er wordt meer aandacht aan besteed en das mij al veel waard (*weet het Nederlandse woord niet, srry)

Ik moet zeggen dat ik aan de stad zelf twijfelde als het gaat om uitgaan. Ik ken het ook niet, dus ik kan er geen oordeel over geven, maar vrienden vragen zich wel af of Zwolle nou echt zo'n super studentenstad is.

Zitten jullie zelf ook op kamers in Zwolle? Klinkt in ieder geval goed dat kamers vinden niet al te veel problemen met zich mee zal kunnen brengen.

Ik wordt steeds positiever over de mogelijkheid om naar het 'koude' Noorden te gaan voor vervolg studie. Moet alleen nog uitzoeken of Russisch daar ook gegeven wordt.

Bedankt voor alle informatie tot nu toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 21:17:36 schreef Pavlo het volgende:

Ik moet zeggen dat ik aan de stad zelf twijfelde als het gaat om uitgaan. Ik ken het ook niet, dus ik kan er geen oordeel over geven, maar vrienden vragen zich wel af of Zwolle nou echt zo'n super studentenstad is.

Zwolle is niet een echte studentenstad. Iig niet zoiets als bijv. Groningen. Daar zitten ze zelf kennelijk ook mee, gezien het onderzoek wat ze er in steken om er wel een studentenstad van te maken.

Maar afgezien daarvan is het opzich wel een aardig stadje. Het is een leuk stadje, en er is ook best wel wat te beleven, alleen is het geen echte studentenstad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 04 januari 2007 16:53:07 schreef JoostG het volgende:

M'n ex heeft op die school gezeten en naar wat ik begrepen heb is de christelijke sfeer daar nihil.

Dat heb ik ook begrepen. Ik 'ken' verschillende (ex)studenten van deze school en wat ik begrepen heb stelt de titel Christelijk niks meer voor. Volgens mij (verbeter mij maar) hebben ze er zelfs voor gekozen om het woordje Christelijk van de gevel af te halen omdat het toch wel bekend wat dat het een Christelijke school was... yeah right hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 21:59:05 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Zwolle is niet een echte studentenstad. Iig niet zoiets als bijv. Groningen. Daar zitten ze zelf kennelijk ook mee, gezien het onderzoek wat ze er in steken om er wel een studentenstad van te maken.

Maar afgezien daarvan is het opzich wel een aardig stadje. Het is een leuk stadje, en er is ook best wel wat te beleven, alleen is het geen echte studentenstad.

En de voetbalclub aldaar bakt er ook niets van (FC Zwolle).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een kamer in Deventer te nemen als dat je meer ligt. De treinverbinding schijnt prima te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 22:02:28 schreef Groninger het volgende:

[...]

Dat heb ik ook begrepen. Ik 'ken' verschillende (ex)studenten van deze school en wat ik begrepen heb stelt de titel Christelijk niks meer voor. Volgens mij (verbeter mij maar) hebben ze er zelfs voor gekozen om het woordje
Christelijk
van de gevel af te halen omdat het toch wel bekend wat dat het een Christelijke school was... yeah right
hamer.gif

Het maakt denk ik ook uit waar je vandaan komt. Als je eerst op een reformatorische middelbare school gezeten hebt, zal het anders zijn dan als je van de Universiteit van Amsterdam, of van een openbare ROC afkomt.

Het hoger onderwijs is al anders dan het middelbaar onderwijs, en onderling zit er ook verschil. Als naar Windesheim met CHE verwachtingen gaat krijg je vast teleurstellingen. Ga je er met een openbare school verwachting heen, dan blijkt het denk ik wel mee te vallen.

Ik denk dat Windesheim qua christelijkheid wel te vergelijken is met de VU Amsterdam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 21:17:36 schreef Pavlo het volgende:

@Emopunk;

Ik wil de IBL gaan doen.

'k Ben maar een domme pabomuts die geen flauw idee heeft waar IBL voor staat en wat het inhoudt...knipoog_dicht.gif

Ik gok op iets met international bussiness??big-smile.gif

Quote:
Als het gaat om dagopening... opzich mooie manier maar het is inderdaad dat ik daar niet perse voor naar een Christenlijke school hoef. Het is al fijn dat ong. 33 % van alle mensen daar met de christenlijke waarde bekend zijn. Practicando* of niet, er wordt meer aandacht aan besteed en das mij al veel waard (*weet het Nederlandse woord niet, srry)

Ik denk dat je 'in de praktijk' bedoeldeknipoog_dicht.gif

Maar op Windesheim zul je inderdaad gemiddeld genomen meer mensen tegenkomen die de christelijke waarden kennen dan op een andere 'reguliere' hogeschool. Maar misschien komt het ook wel door de omgeving... 'k heb zelf het idee dat in Zwolle en omgeving het percentage christenen hoger ligt dan wanneer je bijv. in het westen kijkt.. maar dat kan ik mis hebben.

Quote:
Ik moet zeggen dat ik aan de stad zelf twijfelde als het gaat om uitgaan. Ik ken het ook niet, dus ik kan er geen oordeel over geven, maar vrienden vragen zich wel af of Zwolle nou echt zo'n super studentenstad is.

Tsja.. wat zoek je als het gaat om uitgaan? Discotheken heb je eigenlijk helemaal niet in Zwolle. Gezellige kroegjes wel, vrij veel zelfs!! Donderdagavond is de stapavond van de studenten en dan is het overal druk. En dan is Zwolle absoluut wel een studentenstad! En dat vind ik eigenlijk verder ook wel.. Nee, het is inderdaad geen Groningen, maar eigenlijk is iedereen er positief over, positiever zelfs dan over Groningen... Ik kan het je echt alleen maar aanraden, het is gezellig hier!! widegrin.gif

Quote:
Zitten jullie zelf ook op kamers in Zwolle? Klinkt in ieder geval goed dat kamers vinden niet al te veel problemen met zich mee zal kunnen brengen.

Ik wordt steeds positiever over de mogelijkheid om naar het 'koude' Noorden te gaan voor vervolg studie. Moet alleen nog uitzoeken of Russisch daar ook gegeven wordt.

Bedankt voor alle informatie tot nu toe!

Ik zit zelf niet op kamers in Zwolle... ik woon er een half uurtje met de bus vandaan, dus dat vond ik de moeite niet... Qua kamers zal 't inderdaad geen problemen opleveren maar begin toch op tijd met zoeken!! Maargoed, daar was je zelf vast ook al op gekomen..knipoog_dicht.gif

Ennuh, zo koud is het hier in het noorden niet hoor clown.gif

Succes!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

noparty.gif Mensen, wat een zuinigheid over Zwolle! Ik zal niks zeggen over het Windesheim, al woon ik er vlakbij, want ik studeer er niet.

Maar wat Zwolle betreft, met uitzondering van een dichtbijzijnde discotheek, heb je een enorm leuke studentenstad uitgezocht. Genoeg studentenverenigingen (ook christelijke zoals de navigators en absens carens) en je hebt ontzettend veel leuke kroegjes. Maar: vanzelfsprekend gaat er niets boven het vliegende paard.

Als je de keuze moet maken voor studentenstad, pik dan Zwolle ipv Groningen (als we het toch hebben over "er gaat niets boven.." muur.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb gemerkt dat het af en to qua sfeer niet echt uitmaakt of je op een christelijke school zit of niet, ik zit zelf op een openbare hogeschool maar ik heb een geweldig groepje christelijke vrienden gevonden die echt voor hun geloof uitkomen. Ik denk niet dat ik op een christelijke school nou zo snel betere vrienden zou vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net een HBO studie afgerond. Ik ging maatschappelijk werk doen en kon kiezen tussen Zwolle Windesheim(ik kom zelf uit Kampen, ligt er praktisch naast) of Christelijke Hogeschool Ede. Ik heb bij beide een dag meegelopen. Maar Zwolle voelde ik me echt een nummer! Ik vond het geloof totaal niet naar voren komen en voelde me er niet thuis.

Uiteindelijk ben ik naar Ede gegaan en heb daar totaal geeeeeen spijt van gehad. Het is een ontzettend leuke school, heel betrokken en het geloof kwam daar erg goed naar voren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 februari 2007 17:18:56 schreef Thorgrem het volgende:

In hoeverre moet geloof eigenlijk een rol spelen op een hogeschool? (met opleidingen als theologie, pabo enz uitgezonderd)

Economie is toch niet anders op een christelijke hogeschool dan op een openbare hogeschool?

In de opleiding zelf zal niet zoveel verandering zitten. Alhoewel ze bij een christelijke hogeschool misschien meer vanuit bijbelse normen werken.. Maar dan vraag ik mij ook meteen af; zijn er eigenlijk christelijke hogescholen waar een economieopleiding is? (op Windesheim na, maar ik geloof niet dat je de economieafdeling echt christelijk kan noemen...)

Maar het gaat hem denk ik ook meer om de sfeer op school en het contact met de medestudenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb mij ingeschreven op Windesheim, trekt me meer aan als andere scholen.

Kan iemand mij misschien meer informatie verschaffen als het gaat om kamers huren daar... Iemand die op kamers zit en mij van dienst kan zijn.

@Dutchie; ik woon in Tilburg, brabant is 99,9% katholiek, waarvan dan ook 99,9% er totaal niets aan doet, behalve geld beuren bij communie e.d. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid