Spring naar bijdragen

Schooluniform of niet?



Aanbevolen berichten

Quote:

En ja, dan zie je al die [woord] posers keihard afgaan
devil.gifdevil.gif

Geloof me, dan zie je die [woord] posers echt niet afgaan, nog niet het minste! Ik woon nu al bijna 2 jaar in Engeland (waar ze ze dus nog wel hebben) en de verdeling tussen "hippe, coole" posers en watjes of nerds etc. is erger dan het in nederland is!!

School uniforms hebben helemaal geen nut, behalve dat ze een advertentie zijn voor een bepaalde school. Leerlingen vinden andere manieren om zich te onderscheiden van de "losers" en daarbij gaan de meeste meteen naar huis om zich om te kleden, en voila je hebt de verdeling weer die alleen maar is gericht op kleding, haarstijl en welke handtasjes en/of mobiels je hebt.

Later,

Innocence

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

In Ghana loopt iedereen in uniform en niemand die daar een punt van maakt. Het drukt iets van eenheid en discipline uit, groepsgevoel. De redenatie is: in het leger mag je ook niet zelf je kleren uitkiezen, dus op school ook niet. En in de rest van het leven vaak ook niet: postbodes, buschauffeurs, kassamiepjes, etc etc, allemaal hebben ze voorgeschreven kleding aan. Het heeft welzeker bepaalde voordelen en je identiteit gaat echt niet verloren ofzo. Op een voetbalveld zie ik echt een duidelijk verschil tussen Jaap Stam en Klaas Jan Huntelaar, ook al hebben ze hetzelfde tenue aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb stage gelopen op een school in het voortgezet onderwijs en meisjes van een jaar of 13/14 liepen erbij alsof ze aan het tippelen waren. Dit kan met school kleding voorkomen worden. Leerlingen gaan inzien dat het normaal is om je gewoon netjes te kleden wat beter aansluit op het bedrijfsleven.

Dat doen ze toch wel,je ziet bijvoorbeeld in Engeland waar het verplicht is dat meisjes de schaar in hun rokken zetten om er toch volgens de laatste mode uit te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat doen ze toch wel,je ziet bijvoorbeeld in Engeland waar het verplicht is dat meisjes de schaar in hun rokken zetten om er toch volgens de laatste mode uit te zien.

Simpel op te lossen door de schoolleiding. Gewoon verbieden, naar huis sturen en zich om laten kleden. Gemiste uren dubbel inhalen na schooltijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Simpel op te lossen door de schoolleiding. Gewoon verbieden, naar huis sturen en zich om laten kleden. Gemiste uren dubbel inhalen na schooltijd.

Precies! Rust, Reinheid en Regelmaat. Het lijken samen met tucht en orde wel vieze woorden geworden in onze verhedoniserende maatschapij en daarmee ook op onze scholen.

Leren moet vooral "leuk" zijn. Rijen tafels, geschiedenisfeiten of zoiets als de provinciehoofdsteden erin stampen is saai en zal het wie dan ook boeien of het nuttig is? Als het maar leuk is. Instantbevrediging wordt gesteld boven lange termijn

-voordeel.

Iedere behoefte moet NU bevredigd worden.

Die dure auto moet NU worden gekocht.

Mijn kind mag aan gen enkel ongemak of onplezier blootgesteld worden.

Als iets niet leuk is, is het ook niet goed....

Mischien overdrijf ik een beetje maar snappen jullie wat ik bedoel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leren moet vooral "leuk" zijn.

En het moet ook goedkoop zijn.

Te weinig ruimte, te klein budget en een tekort aan docenten. (Wat uiteindelijk ook allemaal weer op het financiele neer komt).

Grote leerpleinen en coaches ipv docenten lossen dergelijke problemen op...

En dan speelt natuurlijk ook een bepaalde onderwijsvisie mee die onvoldoende bewezen is van bepaalde onderwijskundigen en andere types die hun bestaansrecht ontlenen aan op kort termijn iets vernieuwends ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar zullen ze in Engeland vast wel aan gedacht hebben...heeft blijkbaar niet gewerkt.

Dan zullen ze het vast niet streng/hard genoeg doorgevoerd hebben. Het lijk me bijzonder duidelijk dat op school regels gelden en dat als men zich niet aan die regels houd maatregelen volgen.

Maar de maatschappij bewandeld in deze tijd liever de weg van de minste weerstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb er ooit eens een stukje over geschreven voor in de zoutkorrel wat toen geplaatst was. Moet ik even zoeken in mijn documenten.

In Engeland gaat iedereen in hetzelfde uniform naar school. Dat lijkt mij aan de ene kant best goed. Dan zie je minder snel aan de kleren of ze thuis veel geld voor dure kleren hebben of niet. Waarschijnlijk heb je ook minder gauw vooroordelen over kakkers, gothics en anderen die er anders dan “gewoon†uitzien. Er zit echter ook een minder goede kant aan: Je raakt een deel van je vrijheid kwijt om je te uiten qua kleding.

Zou het ook iets voor Nederland zijn een uniform aan op school? Wie weet!

heheh gevonden was ver zoeken gelukkig zit er een zoekding op men laptop. nou dit was m dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedrijfskleding is nog wel iets anders dan een vast uniform, de meeste mensen kleden zich op hun werk gewoon een beetje deftig en niet te opvallend, maar daarin heb je nog best veel vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedrijfskleding is nog wel iets anders dan een vast uniform, de meeste mensen kleden zich op hun werk gewoon een beetje deftig en niet te opvallend, maar daarin heb je nog best veel vrijheid.

De meeste mensen moeten bedrijfskleding aan. Enkel zakenlieden die zelf mogen kiezen wat voor pak ze aan willen, maar die moeten alsnog een pak aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou me erg verbazen als de meeste mensen echt vaste bedrijfskledij moeten dragen, dat is toch enkel in bepaalde beroepen, ik ken zelf vrijwel niemand die dat moet dragen en ik ken toch mensen die in allerlei sectoren werken. Ik heb zelf toch de indruk dat de mensen die niet relatief vrij zijn in hun kledingskeuzes voor hun werk best in de minderheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou me erg verbazen als de meeste mensen echt vaste bedrijfskledij moeten dragen, dat is toch enkel in bepaalde beroepen, ik ken zelf vrijwel niemand die dat moet dragen en ik ken toch mensen die in allerlei sectoren werken. Ik heb zelf toch de indruk dat de mensen die niet relatief vrij zijn in hun kledingskeuzes voor hun werk best in de minderheid zijn.

Supermarktmedewerkers/kappers/slagers/brood verkopers moeten een short aan

Bouwvakkers/werkplaats mensen/monteurs/boeren een overal

Bedienend personeel kelner kleding

Agenten/militairen/verplegers/brandweerlieden/postbodes moeten ook allemaal in bedrijfskleding

Zakenmensen moeten een pak aan

Ik kan eigenlijk maar weinig beroepen bedenken waar je geen bedrijfskleding hoeft te dragen. Als docent en als kleding verkoper en arts mag je je eigen kleding onbedekt aan hebben, maar kan er weinig meer bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat nu als we niet de kinderen in uniform hijsen, maar de docenten? Dat de docent dus in pak of mantelpak gaat en niet ook in kleding doet alsof hij of zij het eerste de beste schoolvriend(innet)je is? Misschien dat je daar al meer mee bereikt.

Dat zou kunnen, niet zo verkeerd eigenlijk. Maar jongeren zetten zich vaak af tegen de gezaghebbende partij. Het zou beter werken als je beide kanten dwingt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zou kunnen, niet zo verkeerd eigenlijk. Maar jongeren zetten zich vaak af tegen de gezaghebbende partij. Het zou beter werken als je beide kanten dwingt.

Natuurlijk doen jongeren dat, dat hoort bij hun ontwikkeling. Maar het zijn juist de strenge, gezag afstralende docenten die het meest populair zijn (en ook vaak het beste lesgeven). Niet die "schoolvriendjes" die alles maar best vinden en geen orde houden. Die worden gewoon weggepest en uitgelachen. Een goede docent weet dat ook.

Leuk zullen jongeren school toch nooit vinden, en dat moet je ook niet willen. Dus kun je je beter concentreren op orde, gezag en het steeds weer duidelijk maken welk nut school dient. Want jongeren vragen aan het begin van een les nooit of die les wel leuk is. Want dat is het tóch niet. Nee, de eerste vraag is: "Menééér, wat is het nut hiervááán?"

Jongeren zijn ook consumenten: ze weten 1001 leukere dingen dan school, maar ze weten best wel dat het enige alternatief voor school de fabriek is. Dus speel je niet in op het leuke, maar op het nuttige. En is orde en gezag creëren op school daarom geen enkel probleem. Als het nut maar duidelijk is en dat moge duidelijk zijn. Docenten zijn geen vriendjes, maar docenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Supermarktmedewerkers/kappers/slagers/brood verkopers moeten een short aan

Bouwvakkers/werkplaats mensen/monteurs/boeren een overal

Bedienend personeel kelner kleding

Agenten/militairen/verplegers/brandweerlieden/postbodes moeten ook allemaal in bedrijfskleding

Zakenmensen moeten een pak aan

Ik kan eigenlijk maar weinig beroepen bedenken waar je geen bedrijfskleding hoeft te dragen. Als docent en als kleding verkoper en arts mag je je eigen kleding onbedekt aan hebben, maar kan er weinig meer bedenken.

Bouwvakkers, monteurs enzovoort moeten niet altijd een overall aan, supermarktmedewerkers enzovoort moeten wel een schort aan maar zijn verder vaak vrij in wat ze dragen, net als vele horecamedewerkers. Zakenmansen moeten een pak aan, maar daarbinnen heb je toch ook nog erg veel vrijheid, het is niet zo dat er één standaard pak is met een voorgeschreven kleur en lengte en bijpassend hemd en das. De beroepen waar je echt een volledig uniform aan moet lijken mij nog steeds een vrij kleine groep, dus ik zie nog steeds niet zo waarom je alle leerlingen wel zou dwingen om een uniform te dragen. In mijn ogen gaat het argument dat ze op die manier voorbereid zijn op hun latere werk dus voor de meerderheid niet op.

(En de mensen die voor hun beroep vrijwel volledig mogen kiezen wat ze dragen, zo lang ze maar deftig zijn: verkopers in allerlei verschillende winkels, bedienden, eigenlijk dus zowat iedereen die op een kantoor werkt, een groot deel van de mensen in de sociale sector, het onderwijs,...)

En nee, school moet inderdaad niet in de eerste plaats leuk zijn. Maar school is vaak al behoorlijk vervelend, waarom zou je dat extra vervelend maken door leerlingen ook nog eens acht uur per dag te dwingen om kledij te dragen die ze niet mogen kiezen en vaak ook helemaal niet leuk vinden? In mijn ogen is het beter om leerlingen ten minste vrij te laten in die dingen die losstaan van hoe goed ze zich op school gedragen. Leerlingen kunnen toch ook best goed opletten, gedisciplineerd zijn, respect hebben voor hun leraren en klasgenoten, enzovoort in hun eigen kleding? School vraagt al best wat van leerlingen, laat ze dan tenminste aandoen wat ze zelf leuk vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zelf toegeven dat er een aantal behoorlijk goede argumenten zijn die pleiten voor uniformen. In mijn ogen wegen de argumenten tegen door, maar goed, daarover hebben we dus duidelijk een ander idee. Ik heb dit argument er gewoon uitgepikt omdat het voor mij niet op leek te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik moet zelf toegeven dat er een aantal behoorlijk goede argumenten zijn die pleiten voor uniformen. In mijn ogen wegen de argumenten tegen door, maar goed, daarover hebben we dus duidelijk een ander idee. Ik heb dit argument er gewoon uitgepikt omdat het voor mij niet op leek te gaan.

Er zit ook wel wat in natuurlijk. Maar iedereen beoordeeld de punten natuurlijk anders en legt er zelf een gewicht aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

En nee, school moet inderdaad niet in de eerste plaats leuk zijn. Maar school is vaak al behoorlijk vervelend, waarom zou je dat extra vervelend maken door leerlingen ook nog eens acht uur per dag te dwingen om kledij te dragen die ze niet mogen kiezen en vaak ook helemaal niet leuk vinden? In mijn ogen is het beter om leerlingen ten minste vrij te laten in die dingen die losstaan van hoe goed ze zich op school gedragen. Leerlingen kunnen toch ook best goed opletten, gedisciplineerd zijn, respect hebben voor hun leraren en klasgenoten, enzovoort in hun eigen kleding? School vraagt al best wat van leerlingen, laat ze dan tenminste aandoen wat ze zelf leuk vinden.

Sjaloom Iriacynthe,

Ik weet niet of je hier op mijn voorgaande post doelde. Maar zo ja, die post ging meer over dat misschien juist docenten in "uniform" gekleed zouden kunnen gaan. Dus gewoon in keurig (mantel)pak. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid