Spring naar bijdragen

Schooluniform of niet?



Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb ja ingevuld. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, maar ik vind het wel leuk staan z'n school uniform.

Het is daarnaast ook een hulpmiddel om pesten tegen te gaan. Leerlingen hebben allemaal hetzelfde aan dus pesten op kleding kan al niet meer (waarschijnlijk zijn ze creatief genoeg om wat anders te bedenken).

In het voortgezet onderwijs komt het wel eens voor dat leerlingen zeer ongepaste kleding aanhebben voor hun leeftijd en zo kun je dat gelijk tegengaan.

Ouders besparen een hoop geld omdat hun kind nu niet meer de duurste merkkleding nodig heeft om erbij te horen.

Als je als klas zijnde ergens heen moet is het voor iedereen gelijk duidelijk dat het om een groep scholieren gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ik gestemd heb, zal ik ook maar even uitleggen waarom ik op ja heb geklikt.

Schooluniformen zou ik helemaal niet zo erg vinden. Het generaliseert. En op een school is dat helemaal niet zo erg. Er wordt dan niet meer gekeken naar kleding en mensen kunnen elkaar er ook niet meer op indelen/afrekenen. Ook brengt het eenheid en duidelijkheid, kortom je hoort ergens bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nee gestemd omdat generalisatie door middel van kleding onzinnig is en ik er verder geen enkel maatschappelijk nut voor kan verzinnen.

Pesten? Zoals Thorgrem terecht opmerkt vinden scholieren echt wel wat anders om elkaar op af te rekenen. Kijk naar Japan waarin alle scholieren verplicht zijn om iets dergelijks te dragen. Welk land heeft denk je één van de hoogste zelfmoordpercentages onder scholieren? Juist. (Kort-door-de-bochte-achtergrondschets: Er heerst daar een enorme competitie onder studenten om op de beste scholen en universiteiten te komen. Die continue stress werkt pesten en allerlei andere nare onzin in de hand. Ingreep van hogere hand blijft vaak achterwege).

Overigens vindt ik de reden 'dan ben je niet uniek meer' best wel een legitieme om nee te stemmen. Tuurlijk ben je als individu uniek en zijn het niet je kleren die zoiets tot stand brengen yadayada, maar kleding kan nou juist net een middel zijn om die uniekheid te onderstrepen. (Dat mensen die roepen 'Ik ben anders' zich toch vaak kleden als elk ander lid uit hun peer-group even terzijde).

Edit: Dat laatste bedoel ik overigens niet als aanval op jou mening hoor Leidenschaft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:00:23 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Ik heb nee gestemd omdat generalisatie door middel van kleding onzinnig is en ik er verder geen enkel maatschappelijk nut voor kan verzinnen.

Pesten? Zoals Thorgrem terecht opmerkt vinden scholieren echt wel wat anders om elkaar op af te rekenen. Kijk naar Japan waarin alle scholieren verplicht zijn om iets dergelijks te dragen. Welk land heeft denk je één van de hoogste zelfmoordpercentages onder scholieren? Juist. (Kort-door-de-bochte-achtergrondschets: Er heerst daar een enorme competitie onder studenten om op de beste scholen en universiteiten te komen. Die continue stress werkt pesten en allerlei andere nare onzin in de hand. Ingreep van hogere hand blijft vaak achterwege).

Overigens vindt ik de reden 'dan ben je niet uniek meer' best wel een legitieme om nee te stemmen. Tuurlijk ben je als individu uniek en zijn het niet je kleren die zoiets tot stand brengen yadayada, maar kleding kan nou juist net een middel zijn om die uniekheid te onderstrepen. (Dat mensen die roepen 'Ik ben anders' zich toch vaak kleden als elk ander lid uit hun
peer-group
even terzijde).

Edit: Dat laatste bedoel ik overigens niet als aanval op jou mening hoor Leidenschaft.

Ik denk dat de problemen in Japan niet te wijten zijn aan de schooluniformen. In ontelbaar veel landen hebben ze uniformen voor leerlingen.

Kleding kan ook het groepsgevoel versterken. Een school uniform dus ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

kweeni

ik vind het een beetje teveel macht. Dat ze plots mogen beslissen wat we waar gaan dragen

Zal het uitlachen van sommigen dan ophouden? waarschijnlijk niet, mensen die anderen uitlachen die zullen dan wel iets nieuws vinden, vb haar of gezicht, cijfers of mening etc....

is er eens niet een experiment mee gedaan ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zullen natuurlijk altijd wat anders vinden om mee te pesten. Maar er is iig 1 ding minder waarmee gepest kan worden. Hoeveel betalen ouders wel niet aan dure merk kleding omdat ze niet willen dat hun kinderen buiten de boot vallen?

Ik heb stage gelopen op een school in het voortgezet onderwijs en meisjes van een jaar of 13/14 liepen erbij alsof ze aan het tippelen waren. Dit kan met school kleding voorkomen worden. Leerlingen gaan inzien dat het normaal is om je gewoon netjes te kleden wat beter aansluit op het bedrijfsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:08:54 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ik denk dat de problemen in Japan niet te wijten zijn aan de schooluniformen. In ontelbaar veel landen hebben ze uniformen voor leerlingen.

Kleding kan ook het groepsgevoel versterken. Een school uniform dus ook.

Nee, dat klopt.. dat schreef ik ook niet. Het was juist ter illustratie dat er dan waarschijnlijk toch wel iets anders wordt verzonnen om iemand mee te pesten. Overigens kan een schooluniform ook averechts werken als je medestudenten van een andere school tegenkomt. In een dergelijk geval onderstreept het dragen van een afwijkend uniform juist je 'anders zijn'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:20:51 schreef ArjenV het volgende:

Je kan ook gewoon in de policy van de school bepaalde kledingstukken verbieden.

Dat kan heel goed. Maar dan moet je duidelijke richtlijnen hebben, bv hoe kort mag een rok zijn? Dan zul je dit actief moeten controleren en overtreding bestraffen. En dat gebeurd eigenlijk zelden/nooit. Waardoor de policy niets meer betekend dan een leuk stukje tekst om ouders te laten zien hoe goed je op school wel niet bezig bent met waarden en normen enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:16:30 schreef Thorgrem het volgende:

Ze zullen natuurlijk altijd wat anders vinden om mee te pesten. Maar er is iig 1 ding minder waarmee gepest kan worden. Hoeveel betalen ouders wel niet aan dure merk kleding omdat ze niet willen dat hun kinderen buiten de boot vallen?

Ik heb stage gelopen op een school in het voortgezet onderwijs en meisjes van een jaar of 13/14 liepen erbij alsof ze aan het tippelen waren. Dit kan met school kleding voorkomen worden. Leerlingen gaan inzien dat het normaal is om je gewoon netjes te kleden wat beter aansluit op het bedrijfsleven.

er bestaat ook nog iets buiten school, het leven buiten school noem ik het widegrin.gif

die merkkledij gaan ze dan na de school aandoen

trouwens die ouders zouden beter moeten weten dan die dure dingen te kopen, er zijn even mooie dingen voor veel minder geld

Samengevoegde post 22-12-2006 17:46:16:

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:41:08 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Hmm.. die Japanse schoolmeisjes zijn toch wel
.
biggrin.gif

Eh, bij deze verander ik mijn stem weer in 'Ja'!
knipoog_dicht.gif

hahaha

yeah rightpuh2.gif toch wel iets te kort die rokjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 16:33:37 schreef Leidenschaft het volgende:

Svp niet aan komen zetten met "dan ben je niet uniek meer",

Lekker gesprek aanknopen is dat. Iemand om een mening vragen maar wel meteen aangeven welke mening je toch niet aanneemt verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 18:17:49 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Even een vraagje tussendoor: hoeveel mensen hier hebben daadwerkelijk wel eens problemen gehad met de schoolleiding om heteen dat ze droegen?

Ik gok dat dat aantal vrij laag is.

Ik niet. maar ik weet dat er wel scholen bestaan die met mijn kleding moeite zouden hebben gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid