Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 06 november 2006 15:47:45 schreef Kate het volgende:

[...]

we leven nu niet in de tijd van het OT en bovendien zijn we geen joden
knipoog_dicht.gif

Breaking news noparty.gif

In de tijd van het Oude Testament gold ook voor het joodse volk dat God alleen het recht had om iemands leven te nemen. Toch had de overheid toen wel het recht om in bepaalde gevallen de doodstraf uit te voeren. Uit de bewering "God geeft het leven en God neemt het leven" volgt dus niet automatisch dat de doodstraf niet toegestaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 167
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De staat heeft het recht en soms ook de plicht haar onderdanen te beschermen tegen het kwaad en mag daarvoor "het zwaard voeren" als er geen onbloeidge oplossingen mogelijk zijn. Geweld gebruiken dus. Ze mag enkel doden als er werkelijk geen andere manier is om de samenleving blijvend van het kwaad te beschermen.

Bij Saddam is dit niet het geval. Door hem levenslang op te sluiten, eventueel afgescheiden van andere gevangenen, kun je de samenleving in principe al voldoende beschermen tegen het kwaad dat hij berokkent en kan Saddam altijd nog zich bekeren. Kleine kans, maar bij God is alles mogelijk.

Ik geloof dat de Iraakse overheid daarom onjuist gehandeld heeft door te willen doden, terwijl dat niet nodig is. Ik ben dus tegen de doodstraf voor Saddam. En al helemaal op de wijze waarop de doodstraf uitgeoefend zal worden, namelijk door ophanging. Geef hem liever een keurige, dodelijke injectie, zoals in Amerika.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mensen kunnen hun terug weg afsnijden. (op een gegeven moment zijn de bruggen op om van het brede pad naar het smalle te gaan)

Ten eerste. Ik vind het jammer dat je zo weinig vertrouwen in God schijnt te hebben.

Ten tweede. Overvliegen/rollen/wandelen/kruipen/watdanook naar het smalle pad gaat gemakkelijk. God is almachtig.

Ten derde. Je spreekt jezelf tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was eens een vrouw die overspelig was. Hoewel dit natuurlijk niet te vergelijken is met de misdaden die Sadam Hoessein heeft begaan was het toch een reden om ter dood gebracht te worden, bij het volk der Israelieten.

Het valt me op dat er op dit forum veel mensen zijn die met hun steen klaar staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 17:01:39 schreef JoostG het volgende:

Er was eens een vrouw die overspelig was. Hoewel dit natuurlijk niet te vergelijken is met de misdaden die Sadam Hoessein heeft begaan was het toch een reden om ter dood gebracht te worden, bij het volk der Israelieten.

Het valt me op dat er op dit forum veel mensen zijn die met hun steen klaar staan...

Mooi gesproken. Laat degene die geen zonde heeft begaan de eerste steen gooien knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar JoostG, ik vind het heel erg moeilijk om niet blij te zijn met de straf. Als je allemaal gehoord hebt wat die man gedaan heeft. En hij zou het zo weer doen volgens mij. Zullen we maar gewoon voor hem bidden dan? Jezus zou de man hebben laten gaan, no doubt, en dat zouden wij ook moeten doen. Maar dat is dan nog wel heel erg moeilijk. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg: eerst in de kerkers met verplichte black-metal muziek om hem daarna op te sluiten in een humaner gevangenis met een Bijbel engel.gif

Tja, serieus... hoe erg de misdaden ook zijn die iemand heeft begaan... wie zijn wij (welke rechter of welk mens dan ook) om over het leven van een ander mens te beslissen?

En ja... Sadam is écht een mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 14:00:04 schreef RobertF het volgende:

Ik heb zelf niet het idee dat deze doodstraf nodig is. Saddam levenslang opsluiten in een gevangenis met een zeer streng en zwaar regime zou voldoende moeten zijn, om hem eens en voor altijd onschadelijk te maken. Dit termeer omdat een straf geen vergelding mag zijn, maar een herstel van de rechtvaardigheid, een vorm van afschrikking en misschien ook wel herstel van de schuldige.

Ik ben het met Robertf eens.

zelfs de grootste zondaar kan tot inkeer komen.

Ik vind niet dat wij mogen beslissen : ok en nu moet jij dood! je bent niks meer waard , je bent volledig puur slecht dus voor ons verdwijn je liever ...

m.a.w ik vind zijn doodstraf fout, zoals iedere doodstraf

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ben beniuwd hoe hij ter dood gebracht gaat worden (is dat al bekend?)

Weet ik niet of dat ik het wil zien..

maar terecht blijft het wel

Sjaloom Mister_L,

Het wordt de strop. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het op televisie uitgezonden zou worden. Of de Irakezen moeten écht geen smaak hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 16:50:47 schreef Gilrea het volgende:

[...]

Ten eerste.
Ik vind het jammer dat je zo weinig vertrouwen in God schijnt te hebben.

Ten tweede.
Overvliegen/rollen/wandelen/kruipen/watdanook naar het smalle pad gaat gemakkelijk. God is almachtig.

Ten derde.
Je spreekt jezelf tegen.

jullie snappen het woord MENING geloof ik nog niet.

Quote:
ik wil het hier bij houden. anders gaan we op een andere (privat) manier verder

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt hij opgehangen.

Ik vind het jammer dat hij de doodstraf krijgt. Ze kunnen hem beter daar ergens in zo'n armoedige cel zetten voor de rest van zijn leven. Dan beseft hij veel beter wat voor erge dingen hij wel niet gedaan heeft. (Of iig, dan wordt hij daar veel beter voor gestraft. Vind ik.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 november 2006 18:05:26 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Mister_L,

Het wordt de strop. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het op televisie uitgezonden zou worden. Of de Irakezen moeten écht geen smaak hebben.

nah ja.. ze hebben al genoeg gekke dingen uitgezonden en er zullen vast wel ergens beelden te krijgen, downloaden, zien zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het goed zo. Ik vind neit dat iemand zoals hem nog hoort te leven. Hoe hard het ook klinkt, ik ben blij dat we van hem af zijn. Ik vind het neit meer dan normaal dat hij het gekregen heeft, vooral omdat hij een proces heeft gekregen zoals men dat daar doet. En ik ben blij dat hij geen europees proces heeft gekregen, omdat hier de doodstraf neit is toegestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zei eerst nog dat ik het met de doodstraf van hem eens ben maar ik begin hier steeds meer aan te twijfelen. Waarom? Omdat het voor hem juist makkelijk is. Het is niet aan ons om te zeggen dat dit terecht of onterecht is. Dat hij vele mensen ten onrechte vermoord heeft is algemeen bekend. Saddam is hiervoor verantwoordelijk geweest. En nu moet hij die verantwoordelijkheid afleggen door simpel dood te gaan. Ik zou zeggen zet hem in de gevangenis. Beveilig hem goed. Laat hem geen contact krijgen met de buitenwereld. Zo zal hij leren dat hij verantwoordelijkheid had en word het hem *hopelijk* duidelijk dat het allesbehalve goed was dat hij dit deed.

Levenslang geïsoleerd zitten is erger dan de dood krijgen lijkt mij zo.

@Ann: Ben het compleet met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid