MaartenV
Members-
Aantal bijdragen
198 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
Alles door MaartenV geplaatst
-
Belgische bisschoppen roepen op om asielzoekers op te vangen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Media, nieuws en maatschappij
Er zit inderdaad een kritische noot in verborgen. Mag het? Mogen mensen kritisch zijn, of lees ik het wijzend vingertje van een dogmatisch iemand die stelt dat men geen kritiek mag hebben? -
Belgische bisschoppen roepen op om asielzoekers op te vangen
een discussie voegde MaartenV toe in Media, nieuws en maatschappij
Zowel in de Belgische krant De Standaard als in het dagblad Knack staat een artikel waarin de Belgische Bisschoppen en Caritas een oproep doen aan huiseigenaars om een appartement, studio of huis ter beschikking te stellen van asielzoekers uit solidariteit. De huur wordt betaald door Caritas International. Een mooi initiatief. Wat met de vele bijna leegstaande kloosters, te grote priesterwoningen en ruimtes in bisschoppelijke paleizen? Misschien is er toch ook daar wat mogelijk. http://www.knack.be/nieuws/belgie/belgi ... 95987.html http://www.standaard.be/cnt/dmf20150821_01827881 -
Je metafoor of analogie met hardware en software is interessant, maar ik snap de relevantie niet. Waar wil je naartoe met die gelijkenis? Wil je godsdienst zonder het bestaan van een god toch nog een legitiem karakter geven?
-
Als je over God praat, heb je een definitie of minstens een eenduidige betekenis nodig van dat woord 'God'. Dan pas kan je zinvol communiceren over dat woord. Bestaat de door het Oude Testament beschreven God die telkens ingrijpt in de wereld, bevelen geeft tot genocides en dies meer. In mijn opinie: zo'n Godsbeeld blijkt niet voor te komen in onze moderne hedendaagse realiteit. De Christelijke God dan? De liefdevolle God? Kijk naar de miserie in de wereld en het lijden van de onschuldige en het soms gelukkig zijn van immorele mensen, dan kan ook hier weer gezegd worden: er lijkt niet zo'n l
-
Soms zie je iemand gebogen lopen, traag, triest. Dat triggert bij mij zorgzaamheid. Ik wil zorgen voor die persoon. Als je zijn of haar situatie kent en je weet dat hij of zij geen schuld heeft aan het leed, dan roept dat automatisch gevoelens op van mededogen en zorgzaam willen omgaan. Door die trigger wordt het makkelijk om humane aansporingen van het zorgen voor de naaste in praktijk te brengen. Het gaat als het ware vanzelf. De zorgzame gevoelens en de daarbij horende daden stromen als het ware vanzelf uit je houding en wezen wanneer je iemand onschuldig weerloos ziet lijden. Laatst lee
-
Is Het Licht van een bijnadoodervaring God voor Christenen?
een discussie voegde MaartenV toe in Geloof algemeen
ikzelf heb het nog niet meegemaakt, maar op Youtube en andere websites vind je honderden getuigenissen van mensen die een BDE (bijna-dood-ervaring) meemaakten. Bijna allemaal spreken ze over een enorm prachtig wit licht dat hen onvoorwaardelijke liefde geeft, nadat ze door een tunnel gingen. In dit licht wordt vaak gesteld dat 'er geen zonden zijn'. Men krijgt een overzicht van momenten tijdens het leven en men voelt daarbij wat de anderen voelden wanneer je hen pijn deed, maar ook wanneer je iets goeds deed. Er is geen oordeel. Er is enkel liefde. Mijn vraag is: ziet de Kerk of zien Christe -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
ja, je hebt misschien wel gelijk. Het is makkelijk te klagen in plaats van zelf constructieve actie te ondernemen. Dank voor die feedback. Een blinde vlek van mij wellicht. Ik woon in België, en daar vind ik ook wel verenigingen. Het klopt ook dat je niet kan zien aan het uiterlijk welke intenties en welke goede daden mensen allemaal niet doen. Goede Christenen leren ook dat ze hun rechterhand niet moeten laten weten wat hun linkerhand doet, waardoor ze er ook niet mee te koop lopen. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Daar heb je gelijk in. Ik pleit schuldig. Ja, dat is correct. Ooit had ik een droom waarin wij allemaal als met navelstrengen aan propere lucht hingen. Dat was zo helder dat ik dat nooit meer kan vergeten. We beseffen niet hoe wij, vooral in de steden, onszelf aan het ziekmaken zijn. (onze longen). We beseffen niet hoezeer wij afhangen van proper water en propere lucht. (we eten, drinken en halen adem om te overleven). Ik ben inderdaad zelf ook niet consequent. Ik zou in principe geen internet mogen gebruiken. Misschien zegt hij dat niet letterlijk zo, maar de hele Bijbel is een aan -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Welke goede argumenten en feiten? Ik gaf al eerder aan mijn gedrag in deze. Waarschijnlijk heb je niet goed gelezen. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Ik was ooit diep Christelijk en begreep de boodschap letterlijk. Ik kon nooit goed om met dat: 'luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden'-gepreek als opgroeiende jongere. En dezer dagen is er nog niet zo heel erg veel veranderd binnen de kerk. Maar o wee als je daar iets van zegt. Men leest altijd maar voor: 'zalig de armen van geest', maar zelf studeert men en hecht men enorm aan diploma's en titels en kijkt men anderen daar op aan. Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Maak jezelf alsjeblieft geen illusies. Je bent reeds ontmaskerd als een hypocriet persoon die voor zichzelf een lagere meetlat hanteert dan voor andere christenen. Wat mij betreft is het klaar want ik kan je niet meer serieus nemen. En jij spreekt over 'niet oordelen'. Man toch. Erg consequent ben je niet hoor. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Een eenvoudige wagen is een contradictio in terminus. Had Jezus een wagen? Wij beseffen niet hoe vervuilend een wagen is dezer dagen en hoe wij onze planeet om zeep helpen met het individueel willen hebben van een wagen. Wij hangen allemaal als aan een navelstreng vast aan zuivere en propere lucht. Iedereen een wagen is het toppunt van egoïsme en materialisme. Het willen hebben van een wagen op individueel vlak is het symbool van 'ikke en de rest kan stikken' (in vervuilde lucht). Wat ik met eenvoudig bedoel is wat Jezus bedoelt met eenvoudig: leven als een arme. Een rijke komt het konink -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Maar wat is een eenvoudige villa? Wat is een eenvoudige braspartij? Wat is een eenvoudige terreinwagen? Als je overal het woord eenvoudig voorzet maakt het dat nog niet eenvoudig. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Ik zie Christeeen op zondag met mooie kledij. Die kledij kost mij handen vol geld. Kijk naar de weelderige communicfeesten en het uitgebreid eten na de kerkdienst. Die arme in de straat durft tegenwoordig geen kerkdienst tijdens een commune meer bijwonen want hij valt uit de boot qua kledij en andere statussymbolen. Op een trouwfeest zie je mensen uitpakken met hun statussymbolen, en weelderig versierde limosines waarbij een arme zich onwelkom voelt. Terwijl Gods Huis er juist zou moeten zijn voor de kleinen. Tegenover God staan wij naakt. Ik stel het alleen maar vast. Ik oordeel daar nie -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Ben je dat statistisch nagegaan? Ik durf te betwijfelen of mijn vaststelling niet klopt. De nogal extreme reactie van Throgrem wijst op het feit dat ik alleszins een gevoelige snaar raak. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Trouwens, stel dat ik anderen zou beoordelen. Is het dan aan jullie om mij te beoordelen op het feit dat ik anderen beoordeel? Ad infinitum? Je oordeelt dan zelf over mijn geoordeel. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
iK maak het onderscheid tussen oordelen en vaststellen. Ik stel vast dat veel Christenen niet Christus volgen zoals letterlijk beschreven in bovenstaande citaten uit de bijbel. Ik koppel dat hier gewoon terug: ik stel dan vast dat de betreffende Christene niet consequent is en zeg dat ook oprecht. Ik deel dan mee: je daden zeggen anders dan je woorden. Maar ik oordeel daar niet over. Het is aan jezelf om daar over te oordelen. Ik ben ook niet altijd consequent. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Ik oordeel niet hoor. Voor mij doe jij wat je wil. Het is niet aan mij om over de hypocrisie die merkbaar is bij sommmigen. Ik stel alleen vast. En mijn vastelling is: de woorden komen niet altijd overeen met de daden. Geen oordeel, wel een vaststelling. Of je nu hypocriet bent (niet naleven wat je zegt na te leven, namelijk werkelijk Christenzijn) of consequent bent (wel naleven wat je zegt), daar oordeel ik niet over. Ik stel het alleen maar vast. -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Kijk, ik zondig ook, maar Jezus volgen is kiezen voor extremisme. Er bestaat geen gematigd Christenzijn in een wereld waar materialisme en consumentisme de regel zijn. Christenzijn betekent vooral in deze tijd van opkomende neoliberale waarden: radicaal anders zijn. Extreem zijn. Niemand kan alles achterlaten en Jezus volgen. Die eis is te hooggegrepen voor een mens. Want dan kan je zelf niet meer overleven. Maar de grens ligt volgens mij daar waar je min of meer genoeg hebt om in je eigen levensonderhoud te voorzien en dat van je naasten denk ik. Maar wat zie je nu? Nu is het vaak de omge -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Waarom kijk je naar mij? Als je jezelf Christen noemt, wees dan consequent Thorgrem. ikzelf leef idd. bewust op kleine voet. Ik heb geen wagen (ga te voet of neem tram of bus), draag zoveel mogelijk tweedehandskledij enzovoort. Ik hecht niet zo aan het materialisme. Je vervuilende wagen wegdoen als Christen en het geld aan de armen weggeven zodat je zelf weinig overhoudt klinkt radicaal. Maar Jezus' aansporing is radicaal. Het is een radicale Weg of geen weg. Je volgt Hem of je volgt Hem niet. Het is niet: ik rijd met een vervuilende wagen en ik noem mezelf Christen; Neen, dat is niet de Weg v -
Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
Je ziet hoever satan mensen kan verleiden en Gods Woord kan verdraaien zodat het hem beter uitkomt. Jezus is heel helder en duidelijk: verkoop al wat gij hebt en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom hier, volg Mij. (Marcus10:17-31) Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. (Mt, 6,19-34). Op dit forum wordt het d -
En heb je al reactie gekregen van de moderators/Admins of beheerders? Het zou een goede oplossing zijn. Bedankt daarvoor.
-
Dit forum is een bron van heel wat informatie en argumentaties. 't Zou misschien goed zijn om het forum online te houden, zonder dat het geopend is. Zodat mensen wel kunnen grasduinen in de discussies op zoek naar antwoorden. Alvast bedankt voor de mogelijkheid om hier in discussie te kunnen gaan over het thema 'geloven'.
-
Heeft hier iemand meer informatie over het godsconcept van Meister Eckhart. Ik las immers dat de uitspraak: "God voorbij alle beelden" van hem komt. Het zou erom gaan dat elk concept van God per definitie onjuist moet zijn. Maar ik weet weinig over deze mysticus.
-
Een excegese van de Barmhartige Samaritaan
discussie antwoordde op een MaartenV van MaartenV in Theologie
In dit verband had ik laatst een droom. Ik was in een heiligdom waar water op oogoogte uit kleine gaatjes in de muur stroomde. en een moslim zei me in die droom dat ik dat water over m'n gezicht moest laten stromen als ritueel, maar er was een plaats voor de vrouwen en een plek voor de mannen. Iets later was er een man met een bril, die me helemaal niet kende en me zei: je moet het zo doen, op je voorhoofd, dan ga je niet ziek worden van de bacteriën. De man gaf me advies voor mijn eigen gezondheid. Ik was in die droom daar zo door geraakt dat er iemand mij advies gaf dat voor mij goed was v