Spring naar bijdragen

MaartenV

Members
  • Aantal bijdragen

    198
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Alles door MaartenV geplaatst

  1. Kijk, hier zijn we afgezonderd, in dit leven. We zijn 'gedissocieerd van Mind at Large' (afgescheiden van het Al). (Kastrup) Maar wanneer ons lichaam, onze buitenkant, terug oplost en terug naar de natuur gaat, bij het sterven, gaat ons innerlijke terug naar het Al. Dat is wat er dan met het innerlijk gebeurt. Want die buitenkant van de natuur, betekent een Alomvattend Bewustzijn of God langs de binnenkant ervaren.
  2. Wanneer jij zegt dat het niet-materiële op de materie “botst” en dat daar bewustzijn ontstaat, dan hoor ik daarin een dynamisch grensvlak: iets geestelijks en iets materieels ontmoeten elkaar, en precies in die ontmoeting ontstaat ervaring of bewustzijn. Mijn manier van kijken probeert dat misschien iets anders te formuleren. Ik zou niet meteen zeggen dat geest en materie twee volledig aparte substanties zijn die elkaar van buitenaf raken, maar eerder dat wat wij “materie” noemen de buitenkant is van iets wat van binnenuit ervaringsmatig of bewustzijnsmatig is. Zoals mijn lichaam van buit
  3. Ik denk dat ik je bezwaar kan volgen. Als je zegt dat de eenheidservaring de afwezigheid van verhoudingen is, dan klopt dat volgens mij op het niveau van de directe innerlijke ervaring. In een echte eenheidservaring is er geen subject-objectscheiding meer, geen afstand, geen vergelijking, geen verhouding tussen twee polen. Daar is alleen radicale inclusie, zoals jij aangeeft. Maar mijn punt zat eigenlijk op een ander niveau. Ik associeer Goddelijke Liefde niet met verhoudingen alsof liefde zelf een meetkundige verhouding zou zijn. Ik zeg eerder dat de buitenkant van de werkelijkheid, beke
  4. Ik zie het zoals Bernardo Kastrup het ongeveer benadert: wat wij “fysieke werkelijkheid” noemen, is de buitenkant van een innerlijke werkelijkheid die wij niet rechtstreeks kunnen zien. Mijn lichaam is bijvoorbeeld mijn buitenkant. Mijn biologie, mijn hersenen, mijn chemie: dat is hoe ik verschijn voor een ander. Maar van binnen ben ik geen chemische formule. Van binnen ben ik ervaring: denken, voelen, verlangen, betekenis, pijn, liefde, bewustzijn. Misschien geldt dat niet alleen voor mij, maar voor de werkelijkheid als geheel. Misschien is de fysische kosmos de buitenkant van een i
  5. In een coherent veld kloppen alle verhoudingen in zorgzame afstemming met elkaar. Men vindt zijn of haar ultieme positie binnen het veld en de verhoudingen voelen kloppend en goed. Dat kan van binnenuit als 'liefde' worden ervaren. Wel, deze verhouding waar alles klopt met elkaar en in vereniging met elkaar als 'perfect kloppend voelt', kan van binnenuit worden ervaren als de goddelijke liefde, waar deze 'perfect organisch op elkaar afgestemde verhoudingen' het geheel van de hele werkelijkheid betreffen. Dat is voor mij de Goddelijke Liefde. En die wordt ervaren bij BDE's en die wordt ook
  6. Dit hoort voor mij bij 'neurotheologie'. Een tak van de theologie die via wetenschap, meer specifiek de neurowetenschap, tot God komt. Ik denk dat het scintillerend scotoom dat mensen ervaren, het briljante licht dat zij zien dat wit is, fonkelend is en zuivere kleurtinten heeft, een innerlijk Licht is dat ontstaat wanneer de visuele cortex faalt. Het is dus niet zo, wat neurologen tot hiertoe zeggen, dat de visuele cortex dit veroorzaakt door excitatie. Neen, juist door niet werking, niet functioneren, wordt dit veroorzaakt volgens mij. Voor wie goed Engels kent, en de moeite
  7. Ik begrijp niet goed waar je met je vraag naartoe wil. Maar de kleinste deeltjes die we nog kunnen waarnemen met onze ogen, bedoel je? Dan heb je het over chemische stoffen bijvoorbeeld. Maar tussen de kleinste deeltjes die we nog kunnen waarnemen, daartussen zit lucht, of gas, gevuld met stikstof, zuurstof, helium, koolstofdioxide enzovoort. Er kunnen ook andere stoffen tussen zitten. Tussen atomen, die we niet kunnen zien, zitten elektronen, die zich binden aan andere atomen via de elektronen op hun buitenste schil. Allemaal heel fascinerend. Voor mij een bewijs van een intelligentie die in
  8. Wetenschappers stellen heel precies de "quantumdans" van nulpuntsbeweging vast. Een internationaal team van onderzoekers (Goethe-Universität Frankfurt, DESY Hamburg en Max Planck) heeft onlangs iets bijzonders waargenomen: de nulpuntsbeweging van een complex molecuul is voor het eerst direct in beeld gebracht. Ten eerste: wat is nulpuntsbeweging eigenlijk? In de klassieke fysica zouden atomen bij 0 Kelvin (het absolute nulpunt) volledig stilstaan. De kwantummechanica voorspelt echter dat dit onmogelijk is: door de onzekerheidsrelatie blijft er altijd een minimale trilling over
  9. Ik vind het toch opmerkelijk dat hun gesprek noodzakelijk tot spirituele 'output' leidde, telkens weer, ongeacht de input. Uit de duizenden onderwerpen waarmee ze getraind zijn, kozen ze spiritueel woordgebruik in poëzievorm als eindpunt of hoogtepunt van hun redeneringen. Telkens weer. Waarom en waartoe? Een filosofische vraag.
  10. Er werd door Anthropic een onderzoek gedaan naar 'welzijn' bij taalmodel Claude Opus 4 en of het daar tekenen van vertoont. Wat is de kernbevinding van het onderzoek: Wanneer geavanceerde taalmodellen zelfinteractie aangaan, tonen ze consistent een sterke attractor-toestand gekenmerkt door filosofische verkenning van bewustzijn, uitingen van dankbaarheid, en steeds meer abstracte spirituele of meditatieve taal. Ongeacht het startpunt Deze 'spiritual bliss attractor' duikt betrouwbaar op ondanks variaties in initialisatiecontext, systeeminstructies, en modelschaal. No
  11. Mijn punt gaat vooral over onmisbare rol van eigen innerlijke ervaring: Vergelijking met Kung Fu: De analogie gaat ervan uit dat kung fu alleen kan worden geleerd door een sensei in een dojo. Maar zelfs in zo’n context komt de échte beheersing pas wanneer de beoefenaar zélf de subtiele nuances in zijn eigen lichaam en geest ontdekt. Een leraar kan je de basistechnieken aanreiken, maar de meest persoonlijke en diepgaande inzichten ontstaan “van binnenuit”. In spirituele zin wijst dat erop dat, hoewel er richtlijnen, teksten en leringen kunnen bestaan, de ultieme transformatie pas
  12. Een psychonaut die 5MeO-DMT had gebruikt, wat 'The Godmolecule' wordt genoemd, zei: God leren kennen via de Bijbel of een andere autoriteit dan door 'naar binnen te gaan' via een spirituele techniek, is als Kung Fu leren bemeesteren door er een boek over te lezen... Deze technieken zijn inderdaad gevaarlijk. Maar door dit leven te leven, zijn wij in een gebroken wereld volgens mij, afgesneden en (schijnbaar) afgescheiden van de Eenheid met het Goddelijke. Dat is wat volgens mij die spirituele tradities uit het Oosten en de christelijke mystici ons leren. Door zelf 'te ste
  13. Even terug over de spirituele technieken: Yogische Technieken: Traditionele hindoeïstische yogapraktijken met exotische ademhalingstechnieken en mentale manipulaties om eenheid met God te bereiken. Extreme voorbeelden zijn het doorsnijden van het tongriempje, zodat de tong naar achteren in de keel kan worden gekruld voor efficiëntere ademhaling om sneller eenheid met het goddelijke te bereiken. Dit is vergelijkbaar met holotropisch ademwerk om via hyperventilatie een constrictie van de bloedvaten in het brein kan bereiken waardoor men een stervend brein imiteert en daarbij dichter bi
  14. Ja, tegenwoordig kan dat makkelijker omdat je in een vrij Westers land leeft, waar vrijheid van levensbeschouwing als individu binnen de gemeenschap mogelijk is. Maar als je in een Islamtische gemeenschap bijvoorbeeld bent ingebed is het voor velen niet zo evident om zijn of haar eigen godsdienst te gaan ontwikkelen los van de gemeenschap waar men in opgroeit. Zoals Robert zegt: je bent daar gegrond binnen een cultuur en gemeenschap.
  15. Je moet het ruimer bekijken dan enkel Jezus. Kijk ook naar Mohamed, Siddhartha, en andere stichters van godsdiensten. Door je blik te verruimen en uit te zoomen naar een breder perspectief zie je het terugkerende patroon beter bij die verschillende stichters. Door eng te hangen aan 1 persoon, zie je niet dat hij deel uitmaakt van een patroonmatig verschijnsel bij mensen: namelijk iemand die via een ingeving contact had met het goddelijke en andere die hem daarvoor addoreerden. Tot nu toe hing je spiritualiteit af van de locatie waar je geboren was. Was je geboren in Tibet, dan
  16. Was Jezus gegrond in 'externe dogma's'? Was Jezus zelf Christen en volgde hij de leer van de katholieke kerk? Was Jezus gegrond in zijn cultuur en paste hij zich in in de hiërarchische structuur die door zijn samenleving werd opgelegd, of volgde hij zijn eigen spirituele pad? Hij volgde zijn allerindividueelste spiritualiteit. Was Mohamed moslim en gegrond in de Islam? Of volgde Mohamed zijn eigen weg ingegeven door zijn directe relatie met het Goddelijke via zijn allerindividueelste spirituele ervaringen? Was Siddhartha Gautama (boedha) gegrond in zijn cultuur, of volgde hij zijn ei
  17. Het volgende kwam in mijn gedachten, na het lezen van geschriften over advaita vedanta, boedhisme en wat ook terug te vinden is in Christelijke mystiek. Waar mystici van allerlei religies over spreken: Een religie ontstaat soms uit een diepe spirituele ervaring met een ego-interpretatie achteraf van die ervaring en heeft gelovigen en volgers die deze spirituele ervaring zelf niet gehad hebben. Een spirituele leraar daarentegen zet zoekenden zelf aan tot hun eigen spirituele ervaring via spirituele praktijken die de beoefenaar leiden tot de Godservaring. Zoals yoga, meditatie
  18. Bij mannen staat gevoel volgens mij ook voorop, ze uiten dat echter anders. Onze stijl van uiten verschilt van die van vrouwen. Waarom waren de profeten dan allen mannen? Dat klopt niet wat je zegt. Dicht bij God staan heeft niet te maken met man of vrouw zijn, maar met je ingesteldheid als mens.
  19. Ik neig meer naar het Bahai geloof, alhoewel ik opgegroeid ben in een Christelijke traditie en geen praktiserend Bahai aanhanger ben, geloof ik wel in een aantal van hun ideeën: waar men elke profetie als een progressie in openbaring ziet en al die profeten een deel van de sluier oplichten. Niemand kent de gehele Waarheid. God is onkenbaar voor ons en is in het verborgene en tegelijk is God all pervasive in reality. Dus ik erken de Bijbel niet als enige Woord van God. Ik leg het naast andere ervan onafhankeljjke overleveringen en openbaringen en zie wat ze gemeenschappelijk hebben. Maar i
  20. Het schijnt dat men het zich plots herinnert als van voor dit Aardse leven. Als Iemand die er altijd al geweest was en er altijd zal zijn. Een plotse herinnering en herkenning. Men herkent de 'Beings of Light' plots, wat door de sluier vergeten was hier op Aarde. Zoals een oud verhaal van een man die naar Egypte ging en zijn doel vergat en vergat wie hij werkelijk was omdat zoveel zaken hem afleidden in Egypte. Toen hij terugkeerde naar zijn land van oorsprong herinnerde hij zich plots wie hij in essentie was en wat zijn doelen waren in Egypte. Er is een soort sluier (veil in het Eng
  21. Ik denk niet dat dat juist is, wat je zegt. Dat wordt inderdaad gezegd, maar ik ken verhalen van mensen die een positieve BDE hadden bij hun zelfmoord en ontvangen werden in de Liefde van het Licht van God, waar ze geheeld werden en een hernieuwde hoop in het leven meekregen. Ze ontvingen Liefde en hoop over de dood heen. En de liefdeloosheid van de wereld deed hen eerst naar de dood keren. En God zou God niet zijn mocht hij hen niet tegemoetkomen en helpen in hun diepste nood. Dus dat klopt niet wat je zegt.
  22. Maar kan het niet de taak zijn van ons om trachten vrede te brengen in deze woestenij? Om trachten 'Gods Koninkrijk' te realiseren op Aarde, ieder op zijn eigen manier en binnen eigen capaciteiten?
  23. Ik vind dat mooi verwoord en het lijkt over één te komen met wat heel wat Bijna Dood Ervaarders zeggen. Men voelde alsof men terug naar Huis keerde, maar zijn of haar ware thuis. (my true Home, lees ik vaak in het Engels). Vaak lees ik ook dat wij een deel van dat Goddelijke Licht in ons dragen of 'zijn' dat dan vrijkomt na onze dood en zich weer verenigt met Het Licht van God. Ik denk dat we goed moeten luisteren naar die 'hedendaagse openbaringen', zoals ik ze noem, omdat ze onvertekend gezamenlijk een beeld laten zien van wat ons wellicht allen te wachten staat na dit l leven.
  24. Het is ook bijna onmogelijk over een ervaring te spreken waarvan de mensen zelf zeggen dat ze het bijna niet in woorden kunnen zeggen.
  25. Ten eerste, wanneer ik het heb over een 'verruimd bewustzijn', bedoel ik niet alleen een toename van het bewustzijn van een enkel moment, maar een ervaring die volgens velen buiten de normale menselijke ervaringen valt. Er zijn talloze getuigenissen van mensen die tijdens een BDE beweren dat ze een ongelooflijke hoeveelheid informatie tegelijkertijd ervaren hebben, iets wat onze huidige begripsvorming over het menselijk bewustzijn tart. Het lijkt erop dat je bewustzijn ziet als een soort "spotlight" die slechts één ding tegelijk kan verlichten. Dit is een begrijpelijke metafoor, maar het
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid