Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Ik heb het ook niet over de DaVinci Code. Heb het wel gelezen en vond het een erg spannend maar evenzeer blasfemisch en gevaarlijk boek. Gevaarlijk omdat het halve waarheden en complete leugens voorspiegelt als de waarheid.

Waar in de bijbel staat dat kastijding goed is of iets is dat God van de mens vraagt?

Sjaloom Mr. Emilio,

Nergens. Je ziet het dragen van het boetekleed, wat simpelweg net zo goed zelfkastijding is, over het algemeen vrijwillig gebeuren. Alleen het vasten werd op bepaalde dagen verplicht, zoals op Verzoendag. Zelfkastijding is ook bepaald niet verplicht in de katholieke Kerk.

Sterker nog: als je zoiets zou willen doen, dan mag dat alleen in overleg met je biechtvader, dus de priester bij wie je altijd biecht. Je mag dus absoluut niet zomaar uit jezelf met zoiets beginnen. Een priester zal zelfkastijding nooit als penitentie (soort boetedoening) opdragen als je gebiecht hebt.

Het enige wat verplicht is, is het vasten op Aswoensdag en Goede Vrijdag, het niet eten van vlees op alle vrijdagen in de lijdenstijd, en een uur voor het ter communie gaan niet eten en drinken. Daarnaast wordt elke gelovige opgeroepen elke vrijdag te matigen in eten, drinken en eventueel nog andere zaken.

De katholieke Kerk volgt dus wat zelfkastijding en vasten betreft dus een ook bijbelse lijn. Waarbij ze altijd als gouden regel aanhoudt: laat je zelfkastijding of vasten geen blijvend letsel opleveren, doe het alleen als je er gezond en fit genoeg voor bent en wees ook zelf verantwoordelijk daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Wat is dan de meerwaarde ervan?

Sjaloom Mr. Emilio,

Dezelfde meerwaarde als het vasten. Denk aan versterving van het vlees, boetedoening, bekrachtiging van het gebed, etc. Maar wellicht is het beter om in dit topic daarover verder te praten, zodat we hier bij Opus Dei in het algemeen kunnen blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, waar komen ze nou toch vandaan, die roddels over het Opus Dei? Is dat een interessante vraag? Alleen, als je het kwaad daar ter plaatse kunt bestrijden en vernietigen. Maar vergelijk het eens met de om de haverklap terugkerende beschuldigingen over het 'aanbidden van heiligen(beelden)' door de Roomschen. Hoe vaak is het al niet uitgelegd op dit forum? En toch komt dit steeds weer terug. Sterker nog; dezelfde personen stellen deze onwaarheden steeds weer present. Maar leren zij ervan? Nee. Zijn zij dus zwakbegaafd of ongeletterd? Welnee! Vaak zijn het hoogopgeleiden, alleen behept met een vooroordeel. Dat geldt ook voor de critici van het Opus Dei. Waar Tom het heeft over automutulatie, gaat zijn vergelijking mank. Automutulatie wordt vaak omschreven als een dwangmatige zelfverminking, die iemand uitvoert, teneinde een geestelijke pijn niet meer te ervaren. De zelfkastijding van het Opus Dei bestaat uit een soort kousenband, met prikkels binnenin. Die draag je voor zover ik weet uit de literatuur ongeveer één half uur per week, op vrijdag. Dit herinnert aan de doornenkroning van Christus. En droegen vele heiligen, te beginnen met St. Johannes de Doper, niet een onderhemd van kamelenhaar? Weet je wel hoe erg dat prikt? Nee; de zelfkastijding is zeker geen automutulatie. De negatieve verhalen over het Opus Dei komen m.i. meestal voort uit een 'geen koppen boven het maaiveld tolereren'-mentaliteit van vele lauwe gelovigen. Als iemand volgens jou 'te gelovig' is, dan reageer je daar negatief op. 'Dat fanatieke slaat nergens op. We verzinnen lekker wat roddels.' 'Eén keer per jaar naar de kerk is ook een regelmatige kerkgang.' 'Geloven kan ik ook thuis wel, daar heb ik geen kerkgebouw voor nodig.' 'Die priesters, dat zijn allemaal pedofielen. Geen wonder dat ze geen wijf kunnen krijgen. Het zijn allemaal ziekelijke homo's.' Is dit mijn fantasie? Nee hoor, dit soort dingen hoor en lees ik wekelijks. En meestal niet uit de mond of pen van het doorsnee volk, maar meestal van de beter- tot hoogopgeleiden.

Ergo, Iriacynthe, je kunt het beste het Opus Dei leren kennen door de boeken van Mgr. Escrivá de Balaguer, door in contact te komen met de mensen van het Opus Dei zelf, of door de tegenstanders te vragen hun opmerkingen te bevestigen met bronnenmateriaal, wat hen niet lukt, behalve uit de roddelpers. En jouw theologische opleiding? Ik had ook zo'n opleiding, maar na mijn prop ben ik ermee gestopt. Ik merkte, dank zij die linkse professoren (veelal Jezuïeten) dat ik mijn geloof meer en meer begon kwijt te raken, omdat ik allerlei onzin tijdens tentamens als waarheid moest verkondigen. Maar... na zo'n vijftien jaar geleden te zijn gestopt, ben ik herstellende. Die H. Geest is gewoon niet dood te krijgen! engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 29 december 2006 19:35:21 schreef de vegaloog het volgende:

Waar Tom het heeft over automutulatie, gaat zijn vergelijking mank. Automutulatie wordt vaak omschreven als een dwangmatige zelfverminking, die iemand uitvoert, teneinde een geestelijke pijn niet meer te ervaren. De zelfkastijding van het Opus Dei bestaat uit een soort kousenband, met prikkels binnenin. Die draag je voor zover ik weet uit de literatuur ongeveer één half uur per week, op vrijdag. Dit herinnert aan de doornenkroning van Christus. En droegen vele heiligen, te beginnen met St. Johannes de Doper, niet een onderhemd van kamelenhaar? Weet je wel hoe erg dat prikt? Nee; de zelfkastijding is zeker geen automutulatie.

Dat ben ik met je eens. Die vergelijking had betrekking op extreme voorbeelden van buitensporige zelfkastijding en niet op het Opus Dei. Ik ben een groot fan van het de H. Jozefmaria en het Opus Dei.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

Een mooie opsteker: de Prelaat van het Opus Dei, Mgr. Javier Echevarria, heeft vorige week zesendertig jonge numerairs tot het priesterschap gewijd. Een geweldig teken van Gods genade en liefde voor de wereld.

Prachtig. Waren dit alle priesters wereldwijd van de Opus Dei van dit jaar of slechts een deel, of 1 enkele nationaliteit? Of zater er misschien nog Nederlanders bij?

EN hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Waren deze mensen al lid van de Opus Dei en heeft de Opus Dei een eigen priester opleiding. Zomaar wat vragen, ik hoop dat je ze kunt beantwoorden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Prachtig. Waren dit alle priesters wereldwijd van de Opus Dei van dit jaar of slechts een deel, of 1 enkele nationaliteit? Of zater er misschien nog Nederlanders bij?

Van over de hele wereld. Geen Nederlanders. Vorig jaar is er een Nederlandse numerair tot priester gewijd.

Quote:
EN hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Waren deze mensen al lid van de Opus Dei en heeft de Opus Dei een eigen priester opleiding. Zomaar wat vragen, ik hoop dat je ze kunt beantwoorden.
smile.gif

De priesters van het Opus Dei komen voort uit de numeraire leden. Dit zijn de celibataire leden van het Werk die voornamelijk in de centra van de Prelatuur wonen. Mannelijke numerairs met een priesterroeping kunnen door de Prelaat gevraagd worden om theologie te gaan studeren. Deze studeren dan in Rome aan de Universiteit van het Heilig Kruis en wonen daar op een Opus Dei-convikt. Hun werk bestaat voornamelijk uit het begeleiden van de Opus Dei-leden, het is immers primair een lekenorganisatie. Soms kunnen ze ook door een bisschop gevraagd worden mee te helpen in een bisdom. De Onze Lieve Vrouwe-kerk in Amsterdam is daar in Nederland het duidelijkste voorbeeld van.

Vriendelijk verzoek aan Sacerdos en Machiavelli dit topic niet te verzieken met off-line commentaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan ik de Opus Dei dan zien als een soort van derde orde. Zoals de derde orde van de Karmelieten waar ook (enkel) leken in vertegenwoordigd zijn?

Nee. Het Opus Dei heeft een unieke status. Het werd in 1928 door Sint Jozefmaria gesticht nadat deze begreep dat God hem riep tot een unieke opdracht: het ondersteunen van lekengelovigen om hun leven te heiligen. Hij begreep dat alle christenen een persoonlijke roeping hebben en dat hij hun moest helpen om die roeping te verwezenlijken. Zijn voornaamste inzicht was dat iedere christen is geroepen om zijn dagelijks leven te heiligen. Zijn beroep, zijn studie, zijn gezinsleven enz. is de plaats waar hij God present moet stellen. Dit door al hun handelingen als offerande aan God op te dragen. Dit was een revolutionair inzicht: de roeping van de gewone gelovige werd door St. Jozefmaria als even bijzonder als die van de priester of monnik bestempeld.

Dit roepingsvisioen kreeg concreet gestalte toen St. Jozefmaria het Opus Dei oprichtte. Het Werk kon natuurlijk al meteen op grote tegenstand rekenen. Niet in de laatste plaats vanuit de clerus die het maar niets vonden dat gewone gelovigen net als zij erkenning van hun unieke roeping kregen. Dit was echter nog niets in vergelijking met hetgeen de Stichter en het Werk te verduren kregen toen de marxisten de macht in Spanje probeerden te grijpen. De gelovigen van het Opus Dei kwamen net als alle katholieken onder grote druk te staan. De bisschop die de heilige Jozefmaria tot diaken wijdde werd nota bene in datzelfde jaar door communisten doodgeschoten! De Stichter heeft in die tijd vaak met gevaar voor eigen leven de communie naar de ondergedoken katholieke gelovigen gebracht. De nietsontziende haat van de atheïsten vierde in die tijd hoogtij.

Door het grote succes van het Werk ontstonden er natuurlijk ook een boel leugens van tegenstanders. De geruchten over machtscomplotten stammen uit die tijd en zijn vooral door klerikale priesters verzonnen. Het grote aantal roepingen in Spanje en de rest van de wereld was echter een duidelijk teken van Gods zegen. Het onmogelijke gebeurde: de eerste universele lekenbeweging werd in het bestek van een kleine eeuw tot een wereldwijd succes.

Ondertussen werd het Tweede Vaticaans Concilie gehouden waarbij de concilievaders de bijzondere roeping van de leek, in bijvoorbeeld het huwelijk, erkenden en begrepen dat een te klerikale aanpak tekort zou schieten. Er werd toen ook voorzien in een unieke kerkelijke positie: de Personele Prelatuur. Een Personele Prelatuur kun je vergelijken met een bisdom zonder fysieke grenzen. Er staat een bisschop, de Prelaat, aan het hoofd en het heeft een unieke opdracht van de paus gekregen. In 1982 verhief Johannes Paulus II het Opus Dei tot eerste Personele Prelatuur, een duidelijk teken van Gods wil om het Werk te gebruiken om de gewone mens te heiligen.

Dit kwam ook sterk tot uiting toen dezelfde grote paus de heilige Jozefmaria in 2002 heilig verklaarde en hem de "heilige van het gewone" noemde. Over de hele wereld vinden mensen hun roeping in hun Opus Dei en wijden hun leven op die wijze aan God. Sommigen als numerair, celibataire leden, en anderen als surnumerair, gehuwden of dioscecane priesters, en weer anderen als geassocieerden of vrienden. Zo is het Werk uitgegroeid tot een zegen voor de hele Kerk.

Hopelijk begrijp je het nu wat beter.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp het wat beter.
smile.gif

En stel nou dat iemand interesse zou hebben in de Opus Dei, worden er ook inleidings cursussen gegeven en dergelijke?

Er zijn bezinningsdagen en je kunt altijd bij een van de centra aanbellen. Het is natuurlijk geen club waar zomaar iedereen bij gaat die niets beters te doen heeft.

Het een stap met dezelfde drempel als de roeping om priester of monnik te worden.

Maar nogmaals: de bezinningsdagen en geestelijke begeleiding staat open voor iedere katholiek die daar behoefte aan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En zijn er ook boeken die voor simpele zielen redelijk goed te doorgronden zijn en die uitleg geven over de Opus Dei?

Natuurlijk. Vooral de werken van Sint Jozefmaria zelf, in het bijzonder De Weg. Ook het bestuderen van zijn levensloop is de moeite waard. Verder zijn er ook een aantal boeken die over het Opus Dei zelf gaan.

Bij uitgeverij De Boog kan je het een en het ander bestellen: link .

Naast de standaardwerken heb ik zelf twee biografieën van de heilige Escrivá en een algemeen boek over de geschiedenis van het Werk. Je mag ze best van me lenen als je hier eens komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naast de standaardwerken heb ik zelf twee biografieën van de heilige Escrivá en een algemeen boek over de geschiedenis van het Werk. Je mag ze best van me lenen als je hier eens komt.

Dank voor het aanbod, maar tot aan de vrij late grote vakantie ben ik vrij druk met andere zaken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Opus Dei is op zich niet slecht en levenshouding van de leden is prima,maar het is wel een vijfde colonne in de Kerk;ten diepste willen ze alles over nemen ,kortom was het maar een derde orde dat is het dus niet.

Zeg Dan Brown, heb je ook bewijs voor dit soort stellingen? En als je dat niet hebt, of niet wilt geven: wees dan wijs en zwijg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

[...]

Zeg Dan Brown, heb je ook bewijs voor dit soort stellingen? En als je dat niet hebt, of niet wilt geven: wees dan wijs en zwijg.

Zeker zelf lid van Opus Dei, dat kunnen de leden goed proberen dat een persoon zijn mond houdt,dus niet,deze club zal aangeklaagd blijven worden ,wat ze over zich zelf heen halen.En bewijzen zijn er genoeg,zie de rechtzaken tegen OD.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid