Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Zeker zelf lid van Opus Dei, dat kunnen de leden goed proberen dat een persoon zijn mond houdt,dus niet,deze club zal aangeklaagd blijven worden ,wat ze over zich zelf heen halen.

Ik kan je garanderen dat er van de actieve katholieken op deze site geen een aangesloten is bij de Opus Dei. Maar goed, dat is nog geen antwoord he. Er wordt om bewijs gevraagd en jij denkt dat je je er van af kan maken door te zeggen dat diegene die geheel terecht om onderbouwing vraagt dan wel zelf lid van de Opus Dei moet zijn. Net of dat een reden is om niet te antwoorden...

Quote:
En bewijzen zijn er genoeg,zie de rechtzaken tegen OD.

Mooi, ik wil de verschillende rechtszaken waar jij op doelt wel zien (een krantenartikel is wel genoeg) en graag de uitspraken. Tot die tijd... bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Quote:

Deze video roept op tot het eren van Maria en daarmee is Opus Deï tot een 'kerk in de kerk' geworden, terwijl protestanten Maria ook de gezegende onder de vrouwen vinden, maar niet in Maria hemelvaart geloven.

Het Opus Dei doet niets anders dan het standpunt van de Kerk uitdragen. Er wordt niets toegevoegd of afgedaan aan de Leer zoals die al vanaf de apostelen wordt overgeleverd. Zo ook m.b.t. tot Maria.

Maar als je daar een discussie over wilt voeren zijn er meer dan genoeg topics die daarover gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij debatten over sekten zijn de meningen verdeeld of 'de weg' een sekte is of niet.

Bisdommen zijn als 'kerkprovincies' geen 'kerk in de kerk.'

In 1954 waren er spanningen tussen de Rooms-Katholieke en de oud-Katholieke kerk i.v.m. Maria hemelvaart. De paus is in de oud-Katholieke kerk de bisschop van Rome met even veel gezag als de andere bisschoppen. Als dit hier niet thuis hoort, waar dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken Opus Dei niet, maar na het globaal lezen van de posts kreeg ik een associatie met de volgende tekst.

Kol 2,23

Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

Kan iemand uitleggen waarom mijn associatie met de tekst (on)terecht is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zo'n geval heb ik een mening, maar die is dan nog heel voorlopig. Als ik ergens weinig van af weet, heeft het altijd heel snel de kans om in mijn opinie te veranderen. Sowieso schrijf ik eigenlijk nooit iets definitief af, maar wil ik altijd met een open blik er naar kijken. Ik denk dat je het te negatief opvat. Ik ben altijd meningvormend bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet niet of ik het te negatief opvat, het was meer verbazing eigenlijk

Dat kan.

Ik was zelf verbaasd toen ik bijvoorbeeld het volgende las.

Quote:

[...]Sjaloom Emilio,

De zelfkastijding is bij Opus Dei bijzonder mild, de lichtste in haar vorm. Het zweepje is een klein koordje met knopen waarmee je op de billen slaat, en de boetegordel een soort metalen kettinkje met scherpe puntjes die naar binnen wijzen en die je om de heup draagt. Bepaald iets anders dan wat de Da Vinci Code ons voorschoteld dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft die post van RobertF zie ik dat echt als zinloos gedrag van die mensen. Ik zie niet in dat ze daarmee Jezus Christus zouden eren.

Als die mensen naar een achterbuurt zouden gaan om daar het evangelie te vertellen en dan rake klappen zouden krijgen, dan zie ik dat als lijden voor Christus waar ik diep respect voor zou hebben.

Overigens heb ik niets tegen vasten. Vasten is gewoon Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat betreft die post van RobertF zie ik dat echt als zinloos gedrag van die mensen. Ik zie niet in dat ze daarmee Jezus Christus zouden eren.

Jij, jij, jij. Gelukkig ben jij geen maatstaf. Het is hetzelfde als bijvoorbeeld vasten: een vorm van ascetische gebedsoefening. In dit concrete voorbeeld erg specifiek gericht op de lijdende Christus.

Het heeft verder weinig te maken met martelaarschap waar jij op doelt. Je gooit de boel nogal door elkaar. Het een sluit het ander gelukkig niet uit.

Quote:
Als die mensen naar een achterbuurt zouden gaan om daar het evangelie te vertellen en dan rake klappen zouden krijgen, dan zie ik dat als lijden voor Christus waar ik diep respect voor zou hebben.

Het apostolaatswerk van het Opus Dei brengt vele vruchten voort. Je fulmineert weer eens tegen niets.

Quote:
Overigens heb ik niets tegen vasten. Vasten is gewoon Bijbels.

Fijn. Wat jij vindt is voor mij overigens in zijn geheel niet bijster relevent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Jij, jij, jij. Gelukkig ben jij geen maatstaf. Het is hetzelfde als bijvoorbeeld vasten: een vorm van ascetische gebedsoefening. In dit concrete voorbeeld erg specifiek gericht op de lijdende Christus.

Het gaat niet om mij. Het gaat om de waarheid. Ik vraag me af hoe zelfkastijding Bijbels onderbouwd kan worden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Het apostolaatswerk van het Opus Dei brengt vele vruchten voort. Je fulmineert weer eens tegen niets.

Ik fulmineer nergens tegen. Ik ben alleen benieuwd wat de vrucht van Opus Dei is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat niet om mij. Het gaat om de waarheid. Ik vraag me af hoe zelfkastijding Bijbels onderbouwd kan worden.

Johannes de Doper liep in een pij van kamelenhaar, Jezus trok de woestijn vol ontberingen in, de profeten besmeerde zichzelf met modder en trokken in vodden rond. Ascese is eigen aan de joods-christelijke traditie.

Geen gruwelijke extatische martelingen: wel gebedsvormen en methoden om de zelfbeheersing en matigheid te versterken.

Quote:

Ik fulmineer nergens tegen. Ik ben alleen benieuwd wat de vrucht van Opus Dei is.

Dat er in de afgelopen 80 jaar duizenden gelovigen tot het inzicht zijn gebracht dat ze een verantwoordelijkheid hebben om in hun eigen leven naar heiligheid te streven.

Dat vanuit centra over de hele wereld een actief apostolaatswerk wordt uitgebouwd dat ontelbare gelovigen tot het inzicht brengt ze hun dagelijks leven moeten heiligen met hun christelijkheid.

Dat is de vrucht van het Opus Dei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Fijn. Wat jij vindt is voor mij overigens in zijn geheel niet bijster relevent.

Wat ik vind is inderdaad niet relevant. Wat in de Bijbel staat is relevant.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat er in de afgelopen 80 jaar duizenden gelovigen tot het inzicht zijn gebracht dat ze een verantwoordelijkheid hebben om in hun eigen leven naar heiligheid te streven.

Dat vanuit centra over de hele wereld een actief apostolaatswerk wordt uitgebouwd dat ontelbare gelovigen tot het inzicht brengt ze hun dagelijks leven moeten heiligen met hun christelijkheid.

Dat is de vrucht van het Opus Dei.

Ik zie niet in de Bijbel dat heiligheid wordt bereikt door zelfkastijding.


Samengevoegd:

Quote:

Geen gruwelijke extatische martelingen: wel gebedsvormen en methoden om de zelfbeheersing en matigheid te versterken.

De vrucht van de Geest is onder meer zelfbeheersing.

Gal 5,22

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Johannes de Doper liep in een pij van kamelenhaar, Jezus trok de woestijn vol ontberingen in, de profeten besmeerde zichzelf met modder en trokken in vodden rond. Ascese is eigen aan de joods-christelijke traditie.

Gebeurden dit soort dingen volgens de Bijbel ook nog na het volbrachte werk van Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga met jou geen biblicistische discussie voeren. Je probeert me in jouw referentiekader te dwingen om dan vanuit dat kader te concluceren dat ik mijn stelling niet hard kan maken. Het probleem is echter dat ik vanuit een ander paradigma (dat van Schrift en Traditie i.p.v. van biblicisme) waardoor deze discussie vanzelf vast zal lopen (of al vastgelopen is).

Maar om je vragen te beantwoorden:

-Heiligheid wordt niet door ascese bereikt. Net als het niet door gebed wordt bereikt. Het wordt bereikt door de goddelijke genade zoals we die ontvangen in de Sacramenten. Gebed en ascese zijn vruchten van die genade.

-Die dingen gebeurden zeker nog na de Verrijzenis en Hemelvaart van Christus. Het is intrinsiek verweven met het leven van de vroege christenen.

Overigens lijkt het me niet wenselijk de discussie over het Opus Dei (ik vraag me af in hoeverre zo'n discussie uberhaupt nuttig is) vast te pinnen op ascese. Zelfkastijding is namelijk helemaal niet exclusief voor het Opus Dei en is ook niet het meest specifieke van haar spiritualiteit en praxis. Er is geloof ik wel een topic over. Dit is in elk geval niet de plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid