Spring naar bijdragen

Getuigenissen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Kimberly-18,

Dank je wel dat je een en ander toe wil lichten en jouw visie uiteen zet.

Waar ik persoonlijk mee zit is het volgende. Ik geloof absoluut dat de Eeuwige mensen aan kan raken, wat dat betreft deel ik hetgeen je hierboven geschreven heb dus helemaal.

Maar het enige wat ik vervolgens wil doen is, wanneer mensen zeggen dergelijke ervaringen te hebben, deze te plaatsen in het licht van de bijbel.

In de bijbel staat tenslotte hoe de Eeuwige door alle eeuwen heen met mensen gewerkt heeft en hen aangeraakt heeft, dus wat is er mis mee om de aanrakingen van tegenwoordig te onderzoeken aan de hand van de bijbel?

Misschien ben ik in voorgaande posts (ik doel daarmee met name op die van gisteravond) enigszins fel geweest, maar dat zou niet uit moeten maken. Jezus werd zo vaak fel benaderd door schriftgeleerden en farizeërs en gaf dan altijd uitleg aan de hand van de schriften. Als je ervan uitgaat dat Jezus ons grote voorbeeld is, dan zouden wij dus ook vandaag de dag altijd aan de hand van de schriften moeten (kunnen) antwoorden.

En sorry, met een simpele wedervraag van sommigen: "Wat is er mis met vertrouwen?" neem ik dus geen genoegen.

Ik laat me graag overtuigen van de waarachtigheid, maar dan wel op de manier waarop Jezus ook mensen wist te overtuigen.

Het simpele feit dat er tot nu toe niemand is ingegaan op bijbelteksten die door mij en andere mensen (bijvoorbeeld Michiel) die vragen stellen, brengt voor mij met zich mee dat ik me niet bij simpele antwoorden als 'gewoonweg vertrouwen dat het allemaal van de Allerhoogste is' neer moet leggen.

Nergens heb ik beweerd dat ik niet in aanrakingen zou geloven, of in de gaven van de Geest. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat in iedere gemeente de gaven van de Geest aanwezig moeten zijn, op de manier zoals we daarvan ook beschrijvingen vinden in de bijbel.

Ik ben blij dat je de volgende tekst ook aangehaald hebt:

'46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer†tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg?'

Het is kennelijk nogal vrij belangrijk om ons precies te houden aan de aanwijzingen die de Heer ons geeft. Als dat zo is, waarom zouden we dan niet in de bijbel onderzoeken wat die aanwijzingen precies zijn en ons dááraan houden. Als we dat doen, dan ben ik ervan overtuigd dat we erop mogen vertrouwen dat onze ervaringen en aanrakingen van de Eeuwige afkomstig zijn.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:28:17 schreef Levi het volgende:

Ik geloof absoluut dat de Eeuwige mensen aan kan raken, wat dat betreft deel ik hetgeen je hierboven geschreven heb dus helemaal.

Nergens heb ik beweerd dat ik niet in aanrakingen zou geloven, of in de gaven van de Geest. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat in iedere gemeente de gaven van de Geest aanwezig moeten zijn, op de manier zoals we daarvan ook beschrijvingen vinden in de bijbel.

Mazzel,

Levi

* kim denkt: wie niet waagt wie niet wint....

als je het geloofd laten we dan bidden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 10:00:19 schreef kimberly-18 het volgende:

dus ik zou zeggen, knip je lamp (opnieuw) aan, bid en je zult het krijgen.

Wat zul je dan krijgen? De Geest of een kick? In mijn beleving is dat namelijk nogal een verschil. Niet iedere wannabe geestelijke ervaring is er ook echt een. En aan de andere kant kan de Geest ook door je heen werken zonder dat je dat merkt... De Geest wordt in de Bijbel verbeeld als een duif he, niet als een olifant. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:01:58 schreef Hester het volgende:

[...]Wat zul je dan krijgen? De Geest of een kick? In mijn beleving is dat namelijk nogal een verschil. Niet iedere wannabe geestelijke ervaring is er ook echt een. En aan de andere kant kan de Geest ook door je heen werken zonder dat je dat merkt... De Geest wordt in de Bijbel verbeeld als een duif he, niet als een olifant.
smile.gif

Klopt, de Geest is er óók een van vrede en rust, vandaar die duif. Die duif beeld uit dat de Heilige Geest op Jezus rust. En met pinksteren was het weer anders, dat zou je best een kick kunnen noemen knipoog_dicht.gif

Ik geloof trouwens niet dat de Geest ongemerkt werkt, je MOET vruchten zien. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:15:26 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Klopt, de Geest is er óók een van vrede en rust, vandaar die duif. Die duif beeld uit dat de Heilige Geest op Jezus rust. En met pinksteren was het weer anders, dat zou je best een kick kunnen noemen
knipoog_dicht.gif

Ik geloof trouwens niet dat de Geest ongemerkt werkt, je MOET vruchten zien.
smile.gif

'Een van hen, Kajafas, die dat jaar hogepriester was, zei tegen de anderen: ‘Jullie begrijpen het niet! 50 Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat.’ 51 Dat zei hij niet uit zichzelf: als hogepriester in dat jaar sprak hij de profetie dat Jezus zou sterven voor het volk, 52 en niet alleen voor het volk, maar ook om de verstrooide kinderen van God bijeen te brengen.' (Johannes 11)

En hier werkte de Geest niet onopgemerkt?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toevallig kwam ik ergens anders een uitspraak tegen van Seneca:

Homines magis oculis quam auribus credunt

(De mensen geloven hun ogen meer dan hun oren)

Die uitspraak deed mij denken aan de discussie van dit topic, van de kern van dit topic beter gezegd. Hetgeen er gebeurd is belangrijker dan dit ook te controleren aan de hand van degelijk referentie materiaal dat de tand des tijds doorstaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:02:06 schreef kimberly-18 het volgende:
* kim denkt: wie niet waagt wie niet wint....

als je het geloofd laten we dan bidden!

Want? Je denkt dat Levi geen ervaring heeft met de Heilige Geest en dat kun jij hem bezorgen? Ik snap je opmerking geloof ik niet helemaal...

@ Hester: geweldig verwoord!

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 01 oktober 2006 06:46:40 schreef Diana het volgende:

[...]Want? Je denkt dat Levi geen ervaring heeft met de Heilige Geest en dat kun jij hem bezorgen? Ik snap je opmerking geloof ik niet helemaal...

Misschien nu wel:

Kol 3,4

Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

In de Engelse vertaling staat er: Christ in us, the only hope of glory.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik wil toch graag dit punt bespreken n.a.v. deze reacties:

Quote:
Op maandag 11 december 2006 21:53:48 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ja zoiets dacht ik al.

Het heilig doopsel is het fundament van heel het christelijk leven, de toegangspoort tot het leven in de Geest en de deur die toegang verleent tot de andere sacramenten. Door het doopsel zijn wij van de zonde bevrijd en, herboren tot kinderen van God, worden wij ledematen van Christus, ingelijfd in de kerk en haar zending deelachtig gemaakt: 'Het doopsel is het sacrament van de wedergeboorte door het water in het woord'.

Je kunt dus maar een keer gedoopt worden. En je bent al gedoopt. Niet voor niets dat veel van de ouders tegen het overdopen van hun kinderen zijn aangezien zij waarschijnlijk helder zullen hebben wat de doop nou precies inhoud.

Quote:
Op maandag 11 december 2006 22:08:45 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Als mensen een misstap begaan waar ze later veel spijt van kunnen krijgen (zoals Iggi) dan zal ik me niet laten remmen omdat iemand niet om uitleg heeft gevraagd.

Mag ik er ook even bij vertellen dat dit niet alleen mijn interpretatie is maar die van alle katholieken, oosters orthodoxen, pkn'ers en de meeste andere protestantse stromingen. Kortom z'n beetje 95% (ruwe schatting) van het gehele christendom.

Ik wil even met klem zeggen dat dit geen doopdiscussie is maar mijn vraag is, mag je zover gaan om iets als misstap te bestempelen en daar iemand voor behoeden voor iets waar iemand jaren later spijt van kan krijgen? Ook wil ik duidelijk zeggen dat dit geen aanval op Thorgrem zelf is maar het mag duidelijk zijn dat zijn reactie me wel raakt. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gho even denken, hoe zal ik hier tegenaan kijken knipoog_dicht.gif.

Ondanks dat ik waarschijnlijk gewoon een link had moeten geven naar het overdopen topic in plaats van het neerzetten in het topic waar ik dat nu gedaan heb sta ik er nog steeds voor 100% achter.

Ik heb het juist gepost om wat los te maken bij de topic starter van het topic. Mijn bedoeling was dat zij er serieus over na zou denken wat de doop nou precies inhoud en wat ze er eigenlijk mee wil zeggen naar de traditionele kerken toe. Graag had ik gehad dat ze het zou heroverwegen, dat zit er echter helaas niet in. Dat ik ook jou heb geraakt Michie zie ik als iets positiefs. Dat wil dus zeggen dat je er wel over na denkt.

Als iemand op of aanmerkingen over mijn psts heeft dan kan dat natuurlijk altijd besproken worden. Ook ik maak fouten en daar mag ik best op gewezen worden op een normale manier zoals ook hier gebeurd.Ik zie dit dan ook niet als een aanval en ben blij dat je je bedenkingen kenbaar maakt. Als ik merk dat meerdere mensen (een redelijk aantal) moeite hebben met mijn manier van posten dan zal ik daar consequenties aan verbinden voor mijzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:37:14 schreef Hester het volgende:

@Thorgrem: Bedoel je dat je meer inhoudelijke reacties had verwacht of dat je (evt. door de crew) aangesproken zou worden op het feit dat je überhaupt zoiets post in een getuigenissen-topic?

Als Michie er een probleem mee heeft dan zullen dat er vast meer zijn. Ook zullen er mensen zijn die het wel acceptabel vinden.

Daar had ik reacties van gehoopt/verwacht. (gehoopt omdat ik dan tot een betere zelfreflectie kan komen)

Dus een beetje van beide denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie geen enkel probleem in de benadering van Thorgrem, en ik zie niet waarin die afwijkt van die van Michie zelf in andere topics. Sterker, was dit nu niet precies waarover we een tijdje geleden een topic hadden: de vraag in hoeverre je vanuit je eigen geloof mag spreken richting een ander?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar die discussie mag zoals Hester het al subtiel probeerde aan te geven, gevoerd worden in een ander topic. Dit is het getuigenissentopic, over de doop en aanverwanten kunnen we terecht in de daarvoor bestemde topics.

Hier dus graag weer BOT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

'Trek de wereld in', zei Hij tegen hen, 'en vertel aan de hele schepping het goede nieuws over Mij' (Markus, 16:15-16, het Boek)

Dat is het motto van onze kerk, en daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar dit topic is dus toch bedoeld om getuigenissen te geven? of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen, want ik wil graag hoor... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid