Spring naar bijdragen

Getuigenissen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:02:35 schreef JoostG het volgende:

Shalom Ol Moth,

Je bekommeren om het zieleheil van je medemens is toch
juist
een teken van respect en liefde voor je medemens en naaste?

Dat dacht ik dus ook, vond het dus niet echt nodig om daar op te reageren.. Ik denk dat dat een beetje een te snelle reactie van hem was knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er word gepraat alsof het bekeren van de mensen om je heen een voornaamste is om te doen. Mensen helpen met problemen ZONDER bijbedoelingen en bijstaan vind ik een veel respectabeler doel. Als iemand daarna nou geinterreseert is in je geloof en zo na een goed gesprek tot bekering komt; Prima. Maar bekeren als een voornaamste hebben om te doen vind ik geen respectabel doel en hoe vroom en christelijk het ook mag wezen, ik wijs dat af. Zo ga je niet met je medemens om vind ik.

Daarmee kan ik meer respect en begrip opbrengen voor mensen die willen "getuigen" door hun levensstijl en houding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik hoorde vandaag hoe het nou ''precies'' zit met judgement day.. en toen dacht ik echt.. @#$%$#@ je zou maar leven in een ''wereld'' zonder (een) God.. dat kan nooit lang goed gaan... WAT @#%##$ en dat voor eeuwig... ik was bijna de straat opgerend om te vertellen wat God voor je heeft en dat 80 jaar lang op zondag vroeg op staan niks is vergleken met voor eeuwig de hel... (of de hemel)(ik heb het overgens niet gedaan omdat ik nog in bed lag haha)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:05:39 schreef Ol Moth het volgende:

Er word gepraat alsof het bekeren van de mensen om je heen een voornaamste is om te doen. Mensen helpen met problemen ZONDER bijbedoelingen en bijstaan vind ik een veel respectabeler doel. Als iemand daarna nou geinterreseert is in je geloof en zo na een goed gesprek tot bekering komt; Prima. Maar bekeren als een voornaamste hebben om te doen vind ik geen respectabel doel en hoe vroom en christelijk het ook mag wezen, ik wijs dat af. Zo ga je niet met je medemens om vind ik.

Wat denk je dat mijn bijbedoelingen zijn dan? God is niet het belangrijkste in jouw leven? Zo niet, kan ik het begrijpen. Zo ja, hoe egoïstisch zou dat zijn om voor je te houden terwijl je weet dat Jezus niet alleen voor jouw zonden is gestorven maar ook voor die ene die nog zoekende is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:07:46 schreef Liset het volgende:

[...]

Wat denk je dat mijn bijbedoelingen zijn dan? God is niet het belangrijkste in jouw leven? Zo niet, kan ik het begrijpen. Zo ja, hoe egoïstisch zou dat zijn om voor je te houden terwijl je weet dat Jezus niet alleen voor jouw zonden is gestorven maar ook voor die ene die nog zoekende is.

Jouw bijbedoeling is mensen jouw overtuiging aansmeren. Hoe egoïstisch is het om van de hele wereld te verlangen dat ze hetzelfde moeten geloven als jij? En niet iedereen is zoekend.smile.gif Sommige mensen "dwalen" bewust of hebben bij de keuze "nee" gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:10:06 schreef Ol Moth het volgende:

[...]

Jouw bijbedoeling is mensen jouw overtuiging aansmeren. Hoe egoïstisch is het om van de hele wereld te verlangen dat ze hetzelfde moeten geloven als jij? En niet iedereen is zoekend.
smile.gif
Sommige mensen "dwalen" bewust of hebben bij de keuze "nee" gezegd.

Nee, dan heb je mijn post niet goed gelezen.

Er is een groot verschil tussen GEtuigen en OVERtuigen. Heb ik ze gezegd dat ik ze dwing dan?

Ook heb ik gezegd dat het een KEUZE is. Want het is pure liefde, dat kan je niet afdwingen!

Lees eerst mijn post eens goed door, dat is veel fijner discussieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:11:56 schreef Liset het volgende:

[...]

Nee, dan heb je mijn post niet goed gelezen.

Er is een groot verschil tussen GEtuigen en OVERtuigen. Heb ik ze gezegd dat ik ze dwing dan?

Ook heb ik gezegd dat het een KEUZE is. Want het is pure liefde, dat kan je niet afdwingen!

Lees eerst mijn post eens goed door, dat is veel fijner discussieren.

Ik lees prima wat je zegt hoor. Ik zie het alleen in een andere context. Dat heb je meestal in een discussie dat mensen het niet met elkaar eens zijn.

Maar je gaat mij niet vertellen dat je niet GE-tuigt om te OVER-tuigen? Waar doe je het anders voor? Omdat je even niks beters te doen hebt op een vrije dag en al je vriendjes en vriendinnetjes al met een ander spelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

NEE!!! om God eer te brengen, om te bouwen aan zijn koningkijk.. ik KAN geen mensen overtuigen... alleen de Here kan dat.. ik wil niet overtuigen want alleen de Here mag dat...

Het is mijn taak niet. ik BEKEER niet.. ik getuig en vertel. sommige mensen (ja ook in NL) hebben nog nooit gehoord dat Jezus een persoon is. o.. ik dacht dat dat een scheld woord was. HALLO.. heeft niet iedereen er recht op om een eigen vrije keuze te maken?? dan moet je wel kunnen kiezen!! God vraagt de duivel eist!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat in de eerste plaats om het GEtuigen, natuurlijk wil je mensen overtuigen van Gods liefde en vertel mij eens wat daar slecht aan is. Maar zoals ik al zei, ik ben geen verkoper die geen nee accepteert en ik blijf ook niet doorzeuren.

Als ik met mensen in gesprek raak, dan vind ik het fijn om over God te praten omdat Hij zoveel veranderd heeft in mijn leven en als dat 'toevallig' met een ongelovige is, hoop ik dat er iets blijft hangen waardoor diegene ook geinteresseerd raakt.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet op feesten Jezus foldertjes uit te delen en ik zit ook niet in de Jezus bus bij ? of ander groot feest. Ik ga zelf ook uit, drink een paar biertjes en zoals ik al zei; als ik dan in gesprek raak met iemand dan zal God zeker genoemd worden. En kan ik met zekerheid vertellen dat ik er heel gelukkig van ben geworden en het enige wat ik hoop is dat diegenen het zelfde mee zullen/kunnen maken als ik.

(edit: En je hoeft me echt geen uitleg van een discussie te geven)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klein voorbeeldje hiervan;

Afgelopen zaterdagavond was ik in een rock & roll café, was super gezellig, heerlijke muziek en het beste bier; Grolsch puh2.gif

Nougoed, ik kwam in gesprek met een vrouw van een jaar of 40 en die begon ineens over dingen die je heel graag zou willen hebben, of dat dat zou gebeuren. Zoals iemand die beter wordt, dat je zelf wel eens liefde zou willen krijgen.

Zij vertelde mij dat ze een vrouw had ontmoet die cursussen geeft over; jezelf goed voelen. Die vrouw vertelde dat wanneer je echt iets wilt, dat je dat dan op moet schrijven. En als je het dan echt écht wil, dan zal het ook gebeuren.

Ik zei tegen haar dat ik dat onzin vind en als ik om liefde zou willen vragen, dat ik daar wel een andere manier voor heb. Zij was geinteresseerd; Ik vertel haar over bidden --> de Heer --> Waarom? --> Et voila, je getuigenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Liset,

Quote:
@ Robertf: Ik zou graag wel eens willen weten waarom jij denkt dat het het beter is om te getuigen d.m.v. je gedrag i.p.v. van je 'eigen verhaal'.

Ik zeg niet wat beter is en wat niet, maar enkel dat je met je gedrag vaak meer overtuigd dan enkel met je verhaal. Dat heb ik gemerkt bij andersgelovigen die ik sprak.

Quote:
Ik weet niet wat jouw verleden is en of jij al je hele leven gelooft, maar daar zie ik namelijk een groot verschil in. Bij bepaalde mensen op credible kan je merken dat zij hun hele leven al geloven en dat het gewoon een basis is van hun leven. Mensen die pas een tijd tot het geloof zijn gekomen die zijn daar nou eenmaal wat radicaler in.

Ik zelf ben in het geloof gegroeid, maar uiteindelijk zelf echt de keuze moeten maken, omdat ik er weinig tot niets mee deed. En binnenkort zal ik opnieuw een belangrijke geloofskeuze moeten maken, wat mijn geloofsleven op de kop kan gaan zetten.

Quote:
Ik vind het serieus belachelijk dat jij zegt dat het verkeerd kan overkomen als je het over homo's en drugs hebt.

Het ging meer vooral om de woorden oordelen en preken. En onder oordelen wordt door andersgelovigen vaak ook verstaan het roepen dat homoseksualiteit per defintie zondig is. Die twee onderwerpen waren slechts als voorbeelden genoemd.

Quote:
Het is misschien niet goed, maar ik voel me zeer persoonlijk aangetrokken; dat komt natuurlijk ook om het feit dat ik in mei pas tot het geloof ben gekomen en in juni ben gedoopt. Ik denk namelijk van mezelf dat ik een goed onderscheidingsvermogen in dat soort onderwerpen heb.

Met alle respect, maar als je pas bekeerd bent, dan heb je net zo goed heel veel te leren. Dat is niet erg, dat is heel gewoon. Ik zelf dacht in het begin ook dat ik goed bezig was. Nu denk ik soms: man, wat zei ik soms toch rare dingen.

Mijn tip is dus: blijf gewoon leren, wat ik zelf ook doe, en bindt jezelf niet te vast aan een beeld die je van jezelf hebt. Niet omdat je beeld per se slecht zou zijn, maar omdat je dan zo vast aan jezelf zit.

Quote:
Ja, ik ben een radicale christen en nee ik ben niet tegen homo's en nee ik vind het niet erg dat mijn vrienden nog steeds blowen. (Ik heb het zelf ook 6 jaar gedaan, waarom zou ik iemand anders daar op af rekenen?) Wij zijn hier niet om te oordelen, dat doet de Heer.

Dan hoef je je gelukkig niet aangesproken te voelen. flower.gif Maar toch, en dat geldt voor elke christen: zit jezelf niet in de weg met je beeld over jezelf, maar blijf leren.

Quote:
Maar hoe kun je nou zeggen dat je pas over God mag gaan getuigen als zij daar uitdrukkelijk om vragen? Denk je nou echt dat mensen die niets met de Heer te maken hebben, dat zij uitdrukkelijk gaan vragen om een getuigenis?

O ja hoor, mensen zijn nieuwsgieriger dan je denkt. Mensen staan vandaag de dag best wel open voor geloof, zolang de gelovige het op een mooie en goede manier kan uitdragen. Gedrag dus, en welgemeende woorden. Zonder opdringen, zonder te willen bekeren. En vergis je niet, er zelf over beginnen wordt vaak al wel als opdringen beschouwd. Het blijkt toch wel nogal gevoelig te liggen.

Quote:
Als mensen mij vragen waar ik mee bezig ben, dan vertel ik hun dat ik werk voor de Heer en dan kom je al snel op mijn getuigenis uit. En dat is het mooiste wat je kan doen. Denk je niet dat de Heer dat zelf ook wilt? Getuigen in woorden? Natuurlijk is het ook belangrijk om dat in je dagelijkse leven te laten zien. Maar hoe getuig je dan naar ongelovige mensen? Omdat je gewoon goede normen en waarden hebt? Waar komen die vandaan dan? De meeste waarden en normen hadden je ouders ook gewoon uit één van de duizenden opvoedingsboeken gehaald kunnen hebben. Dat kunnen zij natuurlijk niet uit jouw gedrag opmaken.

Nee, maar door je gedrag maak je ze al wel nieuwsgieriger. Vergis je niet, als mensen mij vragen wat ik geloof en waarom ik zo doe, dan ben ik eerlijk en antwoord naar mijn geloof. Dat moet je ook altijd doen: eerlijk zijn over wat je gelooft.

Op scholen waarop ik heb gezeten kwam men er zo ook vrij snel achter dat ik christen was. En op latere scholen, en ook op de school waar ik nu studeer, wordt daar op een juiste manier mee omgegaan. Ik beantwoord vragen gewoon naar eerlijkheid, ook als ik het niet weet, maar zal nooit zomaar uit mezelf over Christus vertellen. Tot nu toe is bij mij altijd de ander erover begonnen en dat is ook mijn bedoeling.

Quote:
De Heer maakt ons zo, de Heer geeft ons deze waarden, heeft deze geboden meegegeven en wij proberen daar zo goed mogelijk naar te leven. Waarom zou je dit niet verder willen vertellen? Denk je nou niet dat God dit zelf ook had gewild? Getuigen van zijn prachtige werk? Zijn veranderingen in ons? Onze vreugde?

O ja hoor, ik wil andersgelovigen graag vertellen hoe mijn geloof mijn leven bepaald. Maar wel als ze serieus geinteresseerd zijn en het geen eenrichtingsverkeer wordt. Ik wil dan graag ook weten wat hun beweegt.

Quote:
En daarbij, gun je dit voor andere mensen ook niet? Er zijn zoveel mensen op deze wereld die zó alleen zijn in hun geloof. Die weten niet eens naar welke kerk ze moeten gaan. Zou het dan niet prachtig zijn dat je hun "toevallig" tegen zou komen en je komt in gesprek..dat je het daar ineens over hebt. Misschien komen zij dan ook eens op hun plek. Zou het niet geweldig zijn dat mensen die eenzaam zijn, of ongelukkig, of zoekende..dat JIJ ineens de goede woorden hebt waardoor zij ineens God vinden?

In gesprekken kan het inderdaad zomaar over geloof gaan en dat is prima. Maar ik blijf bij mijn principe: de ander moet erover beginnen, of er een duidelijke aanleiding toe geven. Want het gaat niet om mij, maar om de ander. De ander bepaald wat ik vertel en wat hijzelf aan mij verteld, zeg maar.

Quote:
Ik vind getuigen van de Heer één van de mooiste dingen die er is. Het geluk straalt van me af..en ja ik weet dat dat niet altijd zo is en dat er moeilijke tijden zijn, maar óók dat zijn JUIST de momenten dat de Heer je draagt! Ook dat is een prachtig stuk wat je kunt vertellen. Ik persoonlijk vind het egoïstisch om deze vreugde, kennis en liefde voor mezelf te houden en er niet andere mensen van laten horen. Natuurlijk blijft het hun EIGEN keuze, maar dat is de liefde! Daar kies je voor of niet.

Ik ken christenen bij wie geen haar op het hoofd eraan denkt om op hun werkplekken over God te beginnen. De sfeer is daar namelijk zo vijandig wat betreft het geloof, dat ze door te getuigen zich onnodig in de ellende storten. Laten we niet over zulke christenen oordelen, en ook niet over christenen die om wat voor redenen dan ook voor hun geloof durven uit te komen.

Quote:
Daarom heet het ook GEtuigen en niet OVERtuigen. En dat is iets waar veel mensen de mist mee ingaan.

Precies. En getuigen betekent ook: je mond houden als niemand om je verhaal vraagt, of niemand geinteresseerd is.

Quote:
Het doet mij zeer om te zien dat er veel mensen zijn die dit binnen de deuren houden en het verder er niet met andere mensen over hebben. Zo blijven er allemaal maar meer mensen zoekende die ook het recht hebben om de Heer te vinden.

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat ik altijd mijn mond houd.

Quote:
Als zulke mensen er niet waren geweest, had ik nooit op credible gezeten. En was ik nooit een christelijke jongerenorganisatie begonnen. Ik denk dat dat iets is om over na te denken.

Zonder zulke mensen hadden we zelfs geen bijbel gehad.

Quote:
Ik moet ook zeggen, dit is één van de weinige keren dat ik het niet eens ben met met je post, want daarbij wil ik je wel zeggen dat ik vind dat je vaak prachtige woorden op credible neerzet waar mensen over na kunnen denken.

Dank je, maar ik denk toch dat ik weinig verkeerd doe als ik de ander erover laat beginnen. Ik beantwoord vragen over het geloof altijd eerlijk, tenzij de ander me niet serieus neemt, en ben echt niet te beroerd om in discussies mijn eigenaardige visie te laten horen. Met de insteek: het gaat om de ander, niet om mijn verhaal. Tenzij die ander dat graag wil.

Ik heb zelf wel vaker prachtige en leerzame gesprekken gehad met mensen, waarbij we elkaar heel open vragen stelden en elkaar dingen leerden over elkaars overtuigingen. Dus ook als je je terughoudener opstelt en de ander laat beginnen, komt de ander niets te kort, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:46:32 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Liset,

[...]Ik zeg niet wat beter is en wat niet, maar enkel dat je met je gedrag vaak meer overtuigd dan enkel met je verhaal. Dat heb ik gemerkt bij andersgelovigen die ik sprak.

Dat zijn jouw ervaringen, ik heb anders gezien.

Quote:
[...]Het ging meer vooral om de woorden oordelen en preken. En onder oordelen wordt door andersgelovigen vaak ook verstaan het roepen dat homoseksualiteit per defintie zondig is. Die twee onderwerpen waren slechts als voorbeelden genoemd.

Ik bedoelde ze ook als voorbeelden, oordelen laat je namelijk over aan de Heer.

Quote:
[...]Met alle respect, maar als je pas bekeerd bent, dan heb je net zo goed heel veel te leren. Dat is niet erg, dat is heel gewoon. Ik zelf dacht in het begin ook dat ik goed bezig was. Nu denk ik soms: man, wat zei ik soms toch rare dingen.

Ik ben er zelf heel goed bewust van dat ik nog moet leren, dat moet ieder mens, hoever je ook in je geloof staat. Ik heb mensen gesproken die hun hele leven geloofden en stonden nog versteld van mensen die pas bekeerd waren.

Quote:
Mijn tip is dus: blijf gewoon leren, wat ik zelf ook doe, en bindt jezelf niet te vast aan een beeld die je van jezelf hebt. Niet omdat je beeld per se slecht zou zijn, maar omdat je dan zo vast aan jezelf zit.

Ik heb nergens neer gezet dat ik vast aan mezelf zit, waar haal je die wijsheid vandaan? Ik hou er juist van om te leren, ik vind leren ? van de leukste dingen die er zijn.

Quote:
[...]Dan hoef je je gelukkig niet aangesproken te voelen.
flower.gif
Maar toch, en dat geldt voor elke christen: zit jezelf niet in de weg met je beeld over jezelf, maar blijf leren.

En dan zeg je het nog een keer, nogmaals, waar haal je die wijsheid vandaan nooo.gif

Quote:
[...]O ja hoor, mensen zijn nieuwsgieriger dan je denkt. Mensen staan vandaag de dag best wel open voor geloof, zolang de gelovige het op een mooie en goede manier kan uitdragen. Gedrag dus, en welgemeende woorden. Zonder opdringen, zonder te willen bekeren. En vergis je niet, er zelf over beginnen wordt vaak al wel als opdringen beschouwd. Het blijkt toch wel nogal gevoelig te liggen.

Ik heb nooit gezegd dat ik opdring. Maar als mensen mij vragen waar ik mee bezig houd, dan gaat al snel over de Heer en ja als ik merk dat ze geinteresseerd zijn dan geef ik mijn getuigenis. Als zij er voor gesloten zijn dan zie je me dat ook niet doen, maar ook dit heb ik al gezegd.

Quote:
[...]Nee, maar door je gedrag maak je ze al wel nieuwsgieriger. Vergis je niet, als mensen mij vragen wat ik geloof en waarom ik zo doe, dan ben ik eerlijk en antwoord naar mijn geloof. Dat moet je ook altijd doen: eerlijk zijn over wat je gelooft.

Dat zou wat zijn, niet eerlijk zijn over wat je gelooft smile.gif

Quote:
[...]O ja hoor, ik wil andersgelovigen graag vertellen hoe mijn geloof mijn leven bepaald. Maar wel als ze serieus geinteresseerd zijn en het geen eenrichtingsverkeer wordt. Ik wil dan graag ook weten wat hun beweegt.

Nog een keer, jullie moeten me niet zien als iemand die met een bord in de stad zit of de hele dag foldertjes uit staat de delen, maar iemand in een serieus gesprek graag God ook wil laten spreken.

Quote:
[...]In gesprekken kan het inderdaad zomaar over geloof gaan en dat is prima. Maar ik blijf bij mijn principe: de ander moet erover beginnen, of er een duidelijke aanleiding toe geven. Want het gaat niet om mij, maar om de ander. De ander bepaald wat ik vertel en wat hijzelf aan mij verteld, zeg maar.

Dat is inderdaad je eigen beslissing. Mijn principe is dat God op nummer 1 staat en dat het daar dan al snel over gaat en dat hoeft zeker niet de hele dag/avond, maar waar je hart van vol is..smile.gif

Quote:
[...]Ik ken christenen bij wie geen haar op het hoofd eraan denkt om op hun werkplekken over God te beginnen. De sfeer is daar namelijk zo vijandig wat betreft het geloof, dat ze door te getuigen zich onnodig in de ellende storten. Laten we niet over zulke christenen oordelen, en ook niet over christenen die om wat voor redenen dan ook voor hun geloof durven uit te komen.

Zoals ik al zei woon ik in zo'n zelfde streek/omgeving. Ik weet hoe moeilijk het is. Maargoed er zijn er wel meer die het niet makkelijk hebben gehad toen ze gingen getuigen over God of niet smile.gif

Quote:
[...]Precies. En getuigen betekent ook: je mond houden als niemand om je verhaal vraagt, of niemand geinteresseerd is.

Vraag ik me af of jij de betekenis wel kent. Ik hou mijn mond niet over de Heer, pas als mij UITDRUKKELIJK GEVRAAGD wordt om er NIET over te praten.

Quote:
[...]Zonder zulke mensen hadden we zelfs geen bijbel gehad.

AMEN

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Liset,

Quote:
Dat zijn jouw ervaringen, ik heb anders gezien.

Dat kan. Maar ik heb tot nu toe nooit gehad dat mensen met wie ik omging, nooit te weten kwamen wat ik geloofde.

Quote:
Ik bedoelde ze ook als voorbeelden, oordelen laat je namelijk over aan de Heer.

Yep. Maar toch rijzen er vragen op bij sommige andersgelovigen als bijvoorbeeld kerken homoseksuelen de deur wijzen enzo. En als je eigen kerk niet meehelpt bij je eigen getuigenis, tja... Maar goed, dan komen we al bij het fenomeen kerk, waar je zelf ook niet altijd wat aan kan doen.

Quote:
Ik ben er zelf heel goed bewust van dat ik nog moet leren, dat moet ieder mens, hoever je ook in je geloof staat. Ik heb mensen gesproken die hun hele leven geloofden en stonden nog versteld van mensen die pas bekeerd waren.

Da's prima toch?

Quote:
Ik heb nergens neer gezet dat ik vast aan mezelf zit, waar haal je die wijsheid vandaan? Ik hou er juist van om te leren, ik vind leren een van de leukste dingen die er zijn.

O, ik bedoelde enkel te zeggen dat als je er van overtuigd zou zijn dat je vrijwel alles al wist, het leren dan wat lastiger gaat. Was algemeen bedoeld, vandaar het woordje "als" ervoor. flower.gif

Quote:
En dan zeg je het nog een keer, nogmaals, waar haal je die wijsheid vandaan

Dat je niet teveel aan je eigenbeeld vast moet zitten? Heb ik ook door ervaring moeten leren. knipoog_dicht.gif Maar als je je niet aangesproken voelt, dan is het prima.

Quote:
Ik heb nooit gezegd dat ik opdring. Maar als mensen mij vragen waar ik mee bezig houd, dan gaat al snel over de Heer en ja als ik merk dat ze geinteresseerd zijn dan geef ik mijn getuigenis. Als zij er voor gesloten zijn dan zie je me dat ook niet doen, maar ook dit heb ik al gezegd.

Niet veel anders dan wat ik doe dus.

Quote:
Dat zou wat zijn, niet eerlijk zijn over wat je gelooft

Eerlijk zijn is soms erg moeilijk, maar wie het is kan soms verrassende openheid bij anderen ontdekken.

Quote:
Nog een keer, jullie moeten me niet zien als iemand die met een bord in de stad zit of de hele dag foldertjes uit staat de delen, maar iemand in een serieus gesprek graag God ook wil laten spreken.

Dat snap ik.

Quote:
Dat is inderdaad je eigen beslissing. Mijn principe is dat God op nummer 1 staat en dat het daar dan al snel over gaat en dat hoeft zeker niet de hele dag/avond, maar waar je hart van vol is..

Bij mij staat God ook op de eerste plaats. Maar mijn naasten ook, want beide geboden zijn even belangrijk. En een hart vol met God staat gelukkig niet per se in verband met het durven getuigen van Hem.

Quote:
Zoals ik al zei woon ik in zo'n zelfde streek/omgeving. Ik weet hoe moeilijk het is. Maargoed er zijn er wel meer die het niet makkelijk hebben gehad toen ze gingen getuigen over God of niet

Inderdaad. Bij mij ging het al een stuk ontspannender toen ik het idee losliet dat ik moest overtuigen en het "dring erop aan, gelegen of ongelegen" vooral betrekking heeft op of het jou gelegen of ongelegen komt.

Quote:
Vraag ik me af of jij de betekenis wel kent. Ik hou mijn mond niet over de Heer, pas als mij UITDRUKKELIJK GEVRAAGD wordt om er NIET over te praten.

Het ene hoeft niet per se juister te zijn dan het andere, in dit geval. Blijkbaar kennen we beiden de betekenis goed, alleen leg jij het accent anders. Ook goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Dat kan. Maar ik heb tot nu toe nooit gehad dat mensen met wie ik omging, nooit te weten kwamen wat ik geloofde.

Ik heb het niet alleen over mensen met wie je omgaat, maar ook mensen die je toevallig leert kennen in de kroeg, vrienden van vrienden..enz

Quote:
[...]Yep. Maar toch rijzen er vragen op bij sommige andersgelovigen als bijvoorbeeld kerken homoseksuelen de deur wijzen enzo. En als je eigen kerk niet meehelpt bij je eigen getuigenis, tja... Maar goed, dan komen we al bij het fenomeen kerk, waar je zelf ook niet altijd wat aan kan doen.

Daar kan je toch altijd je eigen mening geven? Het is hun eigen keuze wat ze daarmee doen.

Quote:
[...]O, ik bedoelde enkel te zeggen dat als je er van overtuigd zou zijn dat je vrijwel alles al wist, het leren dan wat lastiger gaat. Was algemeen bedoeld, vandaar het woordje "als" ervoor.
flower.gif

Spreuken 12:15

Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat,

wie wijs is, luistert naar goede raad.

Spreuken 13:10

Betweters maken ruzie,

wie goede raad ter harte neemt, is wijs.

Spreuken 26:12

Ken je iemand die zichzelf veel wijsheid toedicht?

Voor een dwaas is nog meer hoop dan voor hem.

En zo heb je er nog wel 50 die je daar inzicht op kunnen geven. Vraag me af of die christenen waar jij het in je vorige post over had, wel goed gelezen hebben.

Quote:
[...]Dat je niet teveel aan je eigenbeeld vast moet zitten? Heb ik ook door ervaring moeten leren.
knipoog_dicht.gif
Maar als je je niet aangesproken voelt, dan is het prima.

Gelukkig maar.

Quote:
[...]Eerlijk zijn is soms erg moeilijk, maar wie het is kan soms verrassende openheid bij anderen ontdekken.

Het zou tussen spreuken kunnen staan puh2.gif

Quote:
[...]Bij mij staat God ook op de eerste plaats. Maar mijn naasten ook, want beide geboden zijn even belangrijk. En een hart vol met God staat gelukkig niet per se in verband met het durven getuigen van Hem.

Ik zei het ook niet als verplichting, maar als spreekwoord.

Quote:
[...]Inderdaad. Bij mij ging het al een stuk ontspannender toen ik het idee losliet dat ik moest overtuigen en het "dring erop aan, gelegen of ongelegen" vooral betrekking heeft op of het
jou
gelegen of ongelegen komt.

Gelukkig heb ik dat idee nooit gehad.

Quote:
[...]Het ene hoeft niet per se juister te zijn dan het andere, in dit geval. Blijkbaar kennen we beiden de betekenis goed, alleen leg jij het accent anders. Ook goed.

Het is maar hoe je het bekijkt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hej, Ik tik ook weer ff wat! Erg leuk om te lezen trouwens!

Volgens mij staat de basis onder andere in Galaten 5 vs 22 en 23:

Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,

zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

En ik geloof ook als we verschil gaan uitmaken in de wereld dat we dan de vredestichters zijn, dat we dan ambassadeurs zijn van God. Dat het Licht zich dan zal verspreiden

In Johannes 15 vs 18 tot 27 gaat het over de haat van de wereld. Als we Jezus Naam verkondigen zal je misschien wel uitkotst worden.

18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie.

19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie.

20 Denk aan wat ik gezegd heb: een slaaf is niet meer dan zijn meester. Ze hebben mij vervolgd, dus zullen ze ook jullie vervolgen; maar wie zich aan mijn woorden gehouden heeft, zal zich ook aan jullie woorden houden.

21 Dit alles zullen ze jullie vanwege mij aandoen, want ze kennen hem niet die mij gezonden heeft.

22 Ze zouden niet schuldig zijn als ik niet was gekomen en tegen hen had gesproken. Maar nu hebben ze geen excuus voor hun zonde.

23 Wie mij haat, haat ook mijn Vader.

24 En ze zouden niet schuldig zijn als ik niet bij hen had gedaan wat niemand anders ooit heeft gedaan. Maar ze hebben het gezien en toch mij en mijn Vader gehaat.

25 Zo ging in vervulling wat in hun wet geschreven staat: “Ze hebben mij zonder reden gehaat.â€

26 Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

27 Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.

Wees niet bang vertrouw op God, Hij is met je. Jezus spreekt zelf al over vervolging, tegenwerking, haat, enzovoort. Maar geeft ook een opdracht.

Be blessed,

ArjanH.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom marimbaplauer,

Zie in de openingspost:

Quote:
Nu ben ik benieuwd wat jullie van getuigen(issen) vinden.

Hoe jullie bijvoorbeeld Jezus naam verkondigen (Mattheus 28).

Of houdt je daar juist niet van. Of grijp je juist elke situatie aan? Ben benieuwd.

Voor je getuigenis kun je een topic aanmaken in het forum Getuigenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben, door bepaalde omstandigheden nu in een omgeving waar veel christenen zitten.

Dit zal over een half jaar waarschijnlijk veranderen. Op de middelbare school had ik niet zo'n leuke tijd. Vaak als het over geloof ging, en mijn geloof kwam ter sprake , werd het bespot. Aan de andere kant wisten veel mensen niet dat ik christen was. Als ze het zouden wisten, zou het zeker een punt zijn waar mensen mij op zouden kunnen pakken. Niet dat ik me er voor schaamde, maar er was gewoon geen goed gesprek mee te voeren. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het nu zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 20:36:39 schreef Thijs het volgende:

Ik ben, door bepaalde omstandigheden nu in een omgeving waar veel christenen zitten.

Dit zal over een half jaar waarschijnlijk veranderen. Op de middelbare school had ik niet zo'n leuke tijd. Vaak als het over geloof ging, en mijn geloof kwam ter sprake , werd het bespot. Aan de andere kant wisten veel mensen niet dat ik christen was. Als ze het zouden wisten, zou het zeker een punt zijn waar mensen mij op zouden kunnen pakken. Niet dat ik me er voor schaamde, maar er was gewoon geen goed gesprek mee te voeren. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het nu zou doen.

Zo moet ik ineens denken aan een meisje waarbij ik in het examenjaar in de klas zat. Zij was de enige die geloofde bij ons in de klas. (Ik woon in een heel ongelovige omgeving) En ik weet nog wel dat zij een sleutelhanger met WWJD erop had staan en nog een paar sleutelhangers met Jezus erop. En daar pakten wij haar al mee. Stom gelovig meisje is dat; dacht ik. Was zelf nogal tegen het geloof.. En dan alleen al om zo'n sleutelhanger, ik zag aan haar dat ze niet eens durfde om over de Heer te praten..Zucht.. Ik kan me voorstellen dat zij het niet durfde omdat ze wist dat ze hele erge aanvallen zou krijgen, maar zij deed ook niet snel haar mond er over open. Gelukkig zit ik niet zo in elkaar. Ik vind het wel nog steeds een klein beetje jammer dat ik toen niet over die WWJD heb gevraagd

Maargoed, nu heb ik een minibijbel aan mn sleutels hangen! engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 augustus 2006 20:46:18 schreef Liset het volgende:

[...]

Zo moet ik ineens denken aan een meisje waarbij ik in het examenjaar in de klas zat. Zij was de enige die geloofde bij ons in de klas. (Ik woon in een heel ongelovige omgeving) En ik weet nog wel dat zij een sleutelhanger met WWJD erop had staan en nog maar sleutelhangers met Jezus erop. En daar pakten wij haar al mee. Stom gelovig meisje is dat; dacht ik. Was zelf nogal tegen het geloof.. En dan alleen al om zo'n sleutelhanger, ik zag aan haar dat ze niet eens durfde om over de Heer te praten..Zucht.. Ik kan me voorstellen dat zij het niet durfde omdat ze wist dat ze hele erge aanvallen zou krijgen, maar zij deed ook niet snel haar mond er over open. Gelukkig zit ik niet zo in elkaar. Ik vind het wel nog steeds een klein beetje jammer dat ik toen niet over die WWJD heb gevraagd

Maargoed, nu heb ik een minibijbel aan mn sleutels hangen!
engel.gif

"Gelukkig zit ik niet zo in elkaar" muur.gif

Misschien waren er wel redenen waar omdat meisje dat niet deed? Wel eens over nagedacht? Soms is er gewoon geen aanleiding om een goed gesprek te beginnen, zeker niet als je niet door iedereen serieus genomen word. En geloof me, ik weet echt waar ik over praat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid