Spring naar bijdragen

Homo in de kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 787
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:37:20 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

En waarom eigelijk niet? Omdat wij christenen dat zat waren?

big-smile.gif Omdat al die regels niet meer nodig waren nadat Jezus gestorven was (volgens mij was het iig zoiets)...

Daarom kan je dus beter kijken wat er in het NT over homoseksualiteit staat. En daar wordt er een stuk minder duidelijk over gesproken dan in het OT

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:39:49 schreef hopeloos het volgende:

[...]

big-smile.gif
Omdat al die regels niet meer nodig waren nadat Jezus gestorven was (volgens mij was het iig zoiets)...

Daarom kan je dus beter kijken wat er in het NT over homoseksualiteit staat. En daar wordt er een stuk minder duidelijk over gesproken dan in het OT

Juist, en daar wordt dus duidelijk gesproken over seks tussen mannen uit pure lust. Zonder liefde dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 februari 2006 19:33:52 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

[...]

Nou misschien mogen we dan ook wel geen frikadellen meer eten. Maar dat is weer onzin, want daar gaat het hier helemaal niet over...

Nee, het gaat hier over mensen, mensen van vlees en bloed die een ander mens liefhebben. Ik mag wel van een frikandel houden en er mijn tanden inzetten en een man zou niet van een man mogen houden om dat vervolgens op een intieme manier te laten blijken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey all,

I.p.v. allemaal onze eigen interpretaties eraan te geven wil ik degene die de grondteksten op de een of andere manier tot beschikking heeft, vragen die hier te posten.

Het grappige is namelijk dat er in de grondteskt helemaal niet over 'mannen' gepraat wordt. De tekst staat er in de grondtekst anders waardoor duidelijk wordt dat het niet gaat over 'homo's' zoals wij die vandaag de dag kennen...

Helaas heb ik die grondtekst niet...

In de grondtekst wordt het woord 'schandknapen' gebruikt: 'Schandknapen waren in die tijd jonge jongens die zich lieten gebruiken door oudere mannen (knapenschenders).'

Zie hiervoor ook de volgende post: schandknapen.

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je citeert nu uit leviticus. Op de grond van datzelfde boek, zou je ook geen frikandellen meer mogen eten (leviticus 11 vers 7 en 8).Het kan dus gebeuren dat christenen homofielen uitspugen en tegelijkertijd heerlijk een frikandel eet. Oftewel: wordt er met twee maten gemeten?

Dat slaat volgens mij als een tang op een varken. Petrus zag in handelingen een visioen waarin alle dieren rijn werden verklaard. Ik lees in het nieuwe testament niets over het rijn verklaren van homoseksualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 februari 2006 20:49:37 schreef JesusisLord het volgende:

[...]

Dat slaat volgens mij als een tang op een varken. Petrus zag in handelingen een visioen waarin alle dieren rijn werden verklaard. Ik lees in het nieuwe testament niets over het rijn verklaren van homoseksualiteit.

niet al het vlees, namelijk het vlees waar het bloed nog inzitknipoog_dicht.gif

idd dieren zijn rein, maar weet jij wel wat je eet als je een frikandel eet?

Ik zie trouwens wel stukken over het rein verklaren van homo's...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was niet mijn bedoeling om frikandellen als een grap of als off-topic ertussen te gooien, maar gewoon als illustratie waar wij hier mee bezig zijn. In plaats van frikandellen had ik ook kleding kunnen noemen met een bepaalde combinatie van stoffen die in de moderne kleding gebruikt word. Waarom wordt er zo weinig waarde gehecht aan allerlei van die kleine wetjes en wanneer het gaat over homofilie worden mensen met bijbelteksten om de oren geslagen. Waarom? Ik denk dat Troel gelijk heeft, omdat mensen bang zijn voor homo's.

Ik ben juf en maak mee dat kinderen het woord homo als scheldwoord gebruiken. Op een gegeven ogenblik kwam een kind naar een collega toe om te zeggen dat hij was uitgescholden voor homo. Deze collega, moeder van een homofiele zoon, zei: Dan heeft hij je niet uitgescholden, maar een compliment gegeven, want heel veel homo's zijn net zo lief als en soms nog liever dan hetero's. Ik denk dat deze moeder en juf een stuk angst voor homo's heeft weggenomen en een stuk liefde voor je naaste heeft laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:16:20 schreef hennepennie het volgende:

Het was niet mijn bedoeling om frikandellen als een grap of als off-topic ertussen te gooien, maar gewoon als illustratie waar wij hier mee bezig zijn. In plaats van frikandellen had ik ook kleding kunnen noemen met een bepaalde combinatie van stoffen die in de moderne kleding gebruikt word. Waarom wordt er zo weinig waarde gehecht aan allerlei van die kleine wetjes en wanneer het gaat over homofilie worden mensen met bijbelteksten om de oren geslagen. Waarom? Ik denk dat Troel gelijk heeft, omdat mensen bang zijn voor homo's.

Ik ben juf en maak mee dat kinderen het woord homo als scheldwoord gebruiken. Op een gegeven ogenblik kwam een kind naar een collega toe om te zeggen dat hij was uitgescholden voor homo. Deze collega, moeder van een homofiele zoon, zei: Dan heeft hij je niet uitgescholden, maar een compliment gegeven, want heel veel homo's zijn net zo lief als en soms nog liever dan hetero's. Ik denk dat deze moeder en juf een stuk angst voor homo's heeft weggenomen en een stuk liefde voor je naaste heeft laten zien.

Iddworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar een SGP Jongerendag al niet goed voor is. Het was niet de meest leuke Jongerendag die ik heb meegemaakt (goed anderhalf jaar geleden was dan ook mijn eerst). Eigenlijk spreekt het onderwerp mij wel aan 'Kiezen voor Kwetsbaar' is een aardig socia(a)listisch thema en daar hou ik wel van.

Het probleem met dit onderwerp is echter dat elke partij links of rechts wel vind dat men op moet komen voor de sociaal zwakkeren, alhoewel de ene kant de verantwoordelijkheid wat meer benadrukt en de andere kant de barmhartigheid wat meer benadrukt; is men het daar over eens.

Ik weet niet zo goed waarom je een onderscheid maakt thuis beschaafd en christen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik extreem veel hypocrietedonderchristenen ken die de Bijbel graag uitleggen na hun hand en dus bijvoorbeeld de ene helft van een tekst als waar zien voor alle tijden en de rest zien als iets cultureels. Ook ken ik genoeg beschaafde christenen die qua ethische kwestisch minder hypocriet zijn dan een beschaafde niet-christen.

Kortom Christendom <-> Beschaving gaat niet op. Ghandi werd een geinterviewd door een persoon en die vroeg hem: 'What do you think about the Western Civilisation' waarop Ghandi antwoord: 'that would be a great idea'. Ik dat toch aardig aangeeft hoe geciviliseerd wij; westerlingen wel niet zijn. Dan zijn christenen misschien bang voor homo's, westerlingen zijn bang voor moraal.

Quote:
Je kan we zeggen dat je een eigen mening mag hebben tot je een ons weegt, het is alleen dat volgens het christendom het goed en het kwaad wordt vastegesteld door god, en wie het kwaad liefheeft, zit in de fout gaat naar de hel.

God is inderdaad de macht die vast steld wat goed is en wat kwaad is. Ook het hebben van je eigen mening (binnen de kaders van de Schrift) is niet onverenigbaar met Gods visie op goed en kwaad.

Niets is in zich zelf goed of kwaad, standaard is iets neutraal. Ik kan riffen op mijn gitaar en daarmee kwaad doen (door teksten) ook kan ik goed doen. Voor sommige mensen is riffen op een gitaar perdefinitie verkeerd, voor hun is dat dan kwaad, maar God maakt zich daar niet zo druk over. Hij kijkt naar je hart, kort: alles wat je doet om er zelf beter van te worden, over de rug van anderen is kwaad, alles wat je doet voor anderen, niet uit zelfzucht is goed.

Quote:
(En je gaat me niet vertellen dat er niks van klopt dat god homo's haat, anders moet je het verhaaltje van Sodom eens lezen) En DAT is nu het probleem.

God haat elke zonde, het missen van je doel. Het doel van de schepping van de man en de vrouw is niet dat je als mannen onder elkaar elkaar anaal gaat aandrukken. Dat is niet het doel, dat is een doelmisser; zonde. (dus kwaad). God houd van mensen, maar haat hun zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 10:48:27 schreef Leidenschaft het volgende:

Sorry, jij hebt er helemaal niks van begrepen.

Je bent zelf geen christen maar zou wel precies weten wat een christen wel en niet moet geloven en doen? Als jouw mening daarover blijkbaar ingaat tegen de mening van een groot aantal christenen, zou je misschien eens bij jezelf te rade moeten gaan. Het is nogal makkelijk en bovendien arrogant om je eigen interpretatie per definitie als onfeilbaar te zien.

Quote:
Ik heb bijv persoonlijk niets tegen homo's. Het is alleen vreemd dat mensen christen menen te zijn en tegelijkertijd een eigen mening durven te hebben over dingen. Weet je wat dat is? De Heer niet gehoorzamen. Je kan we zeggen dat je een eigen mening mag hebben tot je een ons weegt, het is alleen dat volgens het christendom het goed en het kwaad wordt vastegesteld door god, en wie het kwaad liefheeft, zit in de fout gaat naar de hel.

Als je die vooroordelen nu eens achterwege zou laten dan zou er misschien nog een gesprek te voeren zijn.

Quote:
(En je gaat me niet vertellen dat er niks van klopt dat god homo's haat, anders moet je het verhaaltje van Sodom eens lezen) En DAT is nu het probleem.

Ik zie er werkelijk het nut niet van in om jou zoiets te vertellen. Zonde van mijn tijd. Van mij mag je die denigrerende toon overigens wel achterwege laten.

Quote:
Weet je hoe het komt? Men wil christen zijn en beschaafd tegelijk. En dat gaat niet samen.

Gelukkig dat jij in elk geval de wijsheid in pacht hebt. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk gewoon dat Leidenschaft en wat andere ervaring heeft met christenen dan wij. En ik ben zo eerlijk om te erkennen dat er teveel christenen zijn die de Bijbel naar hun hand zetten en niet radicaal zijn, dat is ook jammer.

Ik denk dat iedereen wel een vooroordeel heeft over een bepaalde groep, vaak niet geheel ongegrond. God is gewoon duidelijk, homoseksualiteit is een zonde. Net als zoveel dingen in je leven. Leidenschaft heeft hier en daar gewoon een punt, goed haar toontje staat mij ook niet totaal aan smile.gif

De kern is: Wij willen graag christen zijn, maar wel op onze manier overgoten met ons culturele sausje en ja dat botst nogal eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:00:16 schreef Raido het volgende:

Ik denk gewoon dat Leidenschaft en wat andere ervaring heeft met christenen dan wij.

Ja, maar ik denk ook dat ze slim genoeg is om dat niet als maatstaf te nemen.

Quote:
En ik ben zo eerlijk om te erkennen dat er teveel christenen zijn die de Bijbel naar hun hand zetten en niet radicaal zijn, dat is ook jammer.

Mee eens. Maar dat geeft een ander m.i. niet het recht om het tegendeel als norm te nemen.

Quote:
Ik denk dat iedereen wel een vooroordeel heeft over een bepaalde groep, vaak niet geheel ongegrond. God is gewoon duidelijk, homoseksualiteit is een zonde. Net als zoveel dingen in je leven.

Daar verschillen de meningen dus over.

Quote:
Leidenschaft heeft hier en daar gewoon een punt, goed haar toontje staat mij ook niet totaal aan
smile.gif

Tsja, dat moet ieder voor zich maar bepalen. Maar laten we verder over het onderwerp praten, en niet over Leidenschaft. knipoog_dicht.gif

Quote:
De kern is: Wij willen graag christen zijn, maar wel op onze manier overgoten met ons culturele sausje en ja dat botst nogal eens.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat iedereen gevormd is door de cultuur waarin hij/zij is grootgebracht. Je kunt niet anders dan vanuit je eigen perspectief naar zulke dingen kijken, want je leeft nu en niet een paar duizend jaar geleden. Dat klinkt misschien flauw, maar wij zijn niet Paulus of Mozes. Iedereen gebruikt een sausje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid