Spring naar bijdragen

gothic?


gothic  

  1. 1. gothic

    • en dat is?
      8
    • stom!
      41
    • leuk!
      53


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 608
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:45:05 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Laat ze flirten, vaak gaat dit niet verder als 'we vinden bepaalde dingen uit bepaalde ideologiën best kernen van waarheid bevatten'.. Dat vind ik zelfs met betrekking tot het facisme, nazisme, communisme of totalitarisme..

Veel bands gebruiken het als kunstvorm, ik heb daar geen problemen mee, en vind het dan ook heerlijk om door mijn kamer te springen en te marcheren op de maat van 'Stukas im Visier' van Feindflug
smile.gif

Ja, maar is dat dan niet hetzelfde bij bands die satanistische teksten gebruiken omdat dat nu eenmaal bij hun imago past en lekker dramatisch klinkt, terwijl ze daarom geen satanisten zijn?

(Ok, jij luistert misschien ook gewoon naar die bands, ik vraag me eerder af wat mensen die zulke satanistische bands uit hun collectie bannen hiervan denken.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:36:35 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

laatst kwam een vriend van mij, die een ware eindtijdgelovige is, me vertellen dat NEAL MORSE NIET ECHT BEKEERD IS!!! Als bewijs kwam hij aanzetten met een afdruk van Neal's webpagina waar in kleine lettertjes helemaal onderin een embleempje stond met de letters 'gnosis'

"Onderzoekt alles en behoudt het goede", weet je nog wel?

Kijk liever zelf even op de website van Neal Morse (http://www.nealmorse.com) en controleer het even. Wijs ons vervolgens waar het staat en vooral in welke context.

Dat is natuurlijk al aangenomen dat het er inderdaad staat, ik heb in elk geval niks kunnen vinden dat er in de verste verte op lijkt.

Op dit moment is jouw verklaring van een vriend die jou een uitdraai van een site liet zien die van Neal Morse zou wezen vergelijkbaar met "ik heb gehoord dat een vriend van de tante van de moeder van mijn overbuurvrouw... (vul maar wat in)". Vooral omdat je blijkbaar niet zelf even bent wezen kijken of het er inderdaad ook werkelijk staat en indien aanwezig, wat het dan is.

[EDIT]

Ik heb even ge-Googled en vond een muziek website die "Gnosis" heet. Zij hebben een review gedaan van de Transatlantic, een project waar Neil aan mee heeft gedaan.

Ik heb nog steeds geen embleempje met "Gnosis" erop gevonden, maar als het er wel is, dan zou ik niet raar staan te kijken als het een link is naar de site die ik net heb gevonden. Het is namelijk heel normaal om als dank voor een review een link te plaatsen naar de site die waar de review staat.

[/EDIT]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee want Within Temptation is ook geen gothic. Ze gebruiken hooguit wat stijlelementen qua kleding, en de (jeugdige) fans dragen wel eens victoriaanse jurken. Gothic is echter een andere muziekstijl die eigenlijk van oorsprong niets van doen had met metal.

Je had punk, post-punk, wave en new-wave. Gothic ontstond ergens uit de post-punk en de newwave muziek, duystere varianten waren de darkwave. Je had ook nog een andere stroming die was electronisch, vanuit de house kwam de techno een andere stroming was de industrial wat vaak ook duyster is; ook qua teksten.

Dit had raakvlakken met de techno de mix van techno en industrial heet ebm, ebm en darkwave kwamen soms tegen elkaar, uit industrial ontstond bijvoorbeel dark ambient, uit de mix van folk en industrial de neofolk. Deze stijlen werden in meer of mindere mate gadopteerd door de gothicscene. de gothic (de stijl uit post-punk/wave) mixte met de rock er ontstond gothic rock, dit is nu nog best bekende muziek. Bijvoorbeeld HIM, Charon, 69 Eyes en End of You.

De laatste 10 jaar komt de gothic rock in aanraking met metal en ontstaat er gothic metal, vaak gebaseerd op doom metal (niet zo snelle metal; gothic rock is ook niet zo snel namelijk). Bij gothic metal moet je denken aan Paradise Lost, wat dingen van Anathema enzo, de wat hardere gothic rock.

Daarnaast bestaat er metalgenrebreed nog bands die vrouwelijke vocalen gebruiken, power metal met vrouwenvocalen: Nightwish, melodic death : Tystnaden en soms After Forever, doom metal: Draconian... Maar de naam gothic metal is daarvoor verkeerd gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat dat niet op één twee drie uit te leggen valt, zeker niet aangezien we er op credible al aardig wat topics over volgepraat hebben en het nog steeds niet helemaal eens zijn. knipoog_dicht.gif

Een poging:

Gothic (en dan in de zin van de subcultuur, over gotische kerken en gothic novels heb ik het dan al niet) is een subcultuur die ontstaan is in de jaren '80, min of meer via de punk, postpunk en new-wave, met bands als Bauhaus, Siouxsie & the Banshees, enzovoort. De liefhebbers van deze bands kleedden zich vaak in het zwart en waren over het algemeen eerder links getint qua ideeën.

In de loop der tijd is deze stijl blijven bestaan, soms heel erg underground en bijna dood, soms meer 'in the picture'. Ondertussen is de stijl ook enorm verbreed: muzikaal heb je binnen het gothicwereldje ondertussen zowel harde electronische muziek als middeleeuwse en folkmuziek, naast natuurlijk de oudere new-wave en consoorten. Deze verscheidenheid aan muziek heeft ook een grotere verscheidenheid van kledingsstijlen met zich meegebracht, en niet in de laatste plaats een grote diversiteit van fans.

Tegenwoordig vind je in het gothicmilieu dus allerlei mensen met eigen muzikale voorkeuren en een eigen uiterlijk, en de ideeën en filosofieën van die mensen kunnen erg verschillen. Ik ken zowel extreem-rechtse als extreem-linkse goths, zowel christelijke als satanistische goths. Hierdoor wordt het vrij moeilijk om gothic te definiëren, aangezien het allemaal zo uiteenlopend is. Sommigen zeggen dat gothic een levensstijl is, maar daar heb ik zelf moeite mee want ja, hoe leeft een goth dan? De meeste goths die ik ken hebben een heel normaal leven, en er zijn zeker geen 'gedragsregels' voor goths ofzo. Ik denk dat het eerder een bepaalde sfeer is, een zekere hang naar dramatiek, naar meer 'duistere' thema's, en ook een zekere liefde voor extravagantie en een gevoel voor schoonheid dat enigszins afwijkt van dat van de gemiddelde mens.

Gothic is dus wel de kleding die je draagt en de muziek die je luistert, maar ook meer dan dat, het is eerder een soort sfeer waarmee je jezelf kan identificeren en waar je je goed bij voelt, en die kledij en muziek past daar bij. Een nachtelijk kerkhof is op zich niet gothic, net zo min als zwarte nagellak of Dracula-films, maar als je zelf houdt van de hele gothic-sfeer kunnen die dingen er allemaal wel prima bij passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal met iriacynthe eens, dat gothic een sfeer is smile.gif

Het is eigenlijk een heel abstract iets, een soort gevoel. Dat zich kan uiten in bepaalde kleding....of niet. Maar muziek hoort er voor mij altijd bij, omdat muziek bij uitstek een sfeermaker is. Muziek op zich kan volgens mij wel gothic zijn.

Eeb mens kan nioet gothic zijn....een mens is toch ook niet altijd blij, of altijd even romamtisch oid ? Dan kan je toch ook niet altijd gothic zijn? Goth is volgens mij wel een soort van romantiek, een heel klassieke, gestileerde, melancholische vorm ervan. Tenminste, de soort waar ik wel wat mee heb dan knipoog_dicht.gif

Ik heb niet zoveel met nachtelijke kerkhoven en dracula, meer met middeleeuwse hofjes met mooie planten en fonteinen, met kaarsjes en wierrook en mooie, classy donkere kleding en fluweel en satijn, op zijn negentiende-eeuws of neo-gotisch....Niet iets met zwartgeverfd wild haar maar meer met een ouderwetse opgestoken vlecht, en zo'n ouderwetse choker om je nek...bij mij geen alchemy gothic posters aan de muur maar de reclameposter van de rossettitentoonstelling, twee jaar geleden...Ach, misschien ben ik meer prerafaelitsich, negentiende eeuws met een melancholische inslag, dan gothic knipoog_dicht.gif

Maar zo zie ik de gothic-sfeer een beetje knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees eens wat mensen geschreven hebben.

Quote:
Je had punk, post-punk, wave en new-wave. Gothic ontstond ergens uit de post-punk en de newwave muziek, duystere varianten waren de darkwave. Je had ook nog een andere stroming die was electronisch, vanuit de house kwam de techno een andere stroming was de industrial wat vaak ook duyster is; ook qua teksten.

Dit had raakvlakken met de techno de mix van techno en industrial heet ebm, ebm en darkwave kwamen soms tegen elkaar, uit industrial ontstond bijvoorbeel dark ambient, uit de mix van folk en industrial de neofolk. Deze stijlen werden in meer of mindere mate gadopteerd door de gothicscene. de gothic (de stijl uit post-punk/wave) mixte met de rock er ontstond gothic rock, dit is nu nog best bekende muziek. Bijvoorbeeld HIM, Charon, 69 Eyes en End of You.

De laatste 10 jaar komt de gothic rock in aanraking met metal en ontstaat er gothic metal, vaak gebaseerd op doom metal (niet zo snelle metal; gothic rock is ook niet zo snel namelijk). Bij gothic metal moet je denken aan Paradise Lost, wat dingen van Anathema enzo, de wat hardere gothic rock.

Daarnaast bestaat er metalgenrebreed nog bands die vrouwelijke vocalen gebruiken, power metal met vrouwenvocalen: Nightwish, melodic death : Tystnaden en soms After Forever, doom metal: Draconian... Maar de naam gothic metal is daarvoor verkeerd gebruikt.

Gothic is dus dat wat voortkwam uit de post-punk/newwave de rest is geen gothic. Gothic houdt nu echter een grote, brede subcultuur in waarin ook veel andere stijlen geluisterd worden en die vaak dan ook 'goth' worden genoemd..

Gothic metal, gothic rock, cybergothic, gothic industrial enzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 11:09:04 schreef T.G.W het volgende:

Dus eigenlijk is het dus een sup cultuur se gothics van nu.

Maar wat is dan de echte gothic??

Hoe bedoel je, de "echte gothic"? Ik heb geprobeerd uit te leggen wat gothic betekent maar het is niet zo dat daar een definitie in twee lijnen van bestaat waarmee alles gezegd is en waarmee iedereen het eens is dus ja, wat is echt.

Trouwens, is het mogelijk om wat meer op je spelling te letten? Dit leest wat moeilijk. Als je dyslectisch (ik weet niet juist hoe je dat spelt, de ironie!) bent ofzo kan je daar allicht weinig aan doen, never mind in dat geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

ik heb eigenlijk heel lang naar gothic geluisterd

zat helemaal in de scene

en was eigenlijk ook de enige christen

ik heb uit eindelijk als christen besloten te stoppen met het hele gothic gebeuren. en ik moet zeggen dat ik me daarna beter dan ooit heb gevoeld.

ik besefte opeens ook dat de hele dag door gothic luisteren (maar vaak ook niet gothic-bands maar die wel door die mensen worden geluisterd) gewoon deprimeerd. het had zon invloed op me en ik heb uit eindelijk gekozen de toch ''duistere'' wereld te verlaten. en dan kun je wel zeggen dat het niet duister is (heb ik erg lang volgehouden) maar op een gegeven moment besefte ik gewoon dat het me wel van God vandaan hield.

dus hele goede keuze geweest. maar of je daar zelf in blijft moet je zelf weten natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:16:58 schreef karlijn het volgende:

kvind wt mooie muziek hebben net als evanecense enz..

gothic.. kvind dat mensjes zelf moeten weten welke stijl ze hebben enz.. vind de kleding meestal mooi..

Wt en Evanascense is alleen niet "echt" gothic muziek knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 23 november 2006 20:29:21 schreef jaleez het volgende:

ik heb eigenlijk heel lang naar gothic geluisterd

zat helemaal in de scene

en was eigenlijk ook de enige christen

ik heb uit eindelijk als christen besloten te stoppen met het hele gothic gebeuren. en ik moet zeggen dat ik me daarna beter dan ooit heb gevoeld.

ik besefte opeens ook dat de hele dag door gothic luisteren (maar vaak ook niet gothic-bands maar die wel door die mensen worden geluisterd) gewoon deprimeerd. het had zon invloed op me en ik heb uit eindelijk gekozen de toch ''duistere'' wereld te verlaten. en dan kun je wel zeggen dat het niet duister is (heb ik erg lang volgehouden) maar op een gegeven moment besefte ik gewoon dat het me wel van God vandaan hield.

dus hele goede keuze geweest. maar of je daar zelf in blijft moet je zelf weten natuurlijk

dat is een hele goede keuze. knap dat je die zo kunt maken. echt smile.gif

maar dat wil niet zeggen dat de gothic scene voor iedereen slecht is...

@taam: arg, ik had dat willen zeggen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid