Spring naar bijdragen

gothic?


gothic  

  1. 1. gothic

    • en dat is?
      8
    • stom!
      41
    • leuk!
      53


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:29:21 schreef jaleez het volgende:

ik heb eigenlijk heel lang naar gothic geluisterd

zat helemaal in de scene

en was eigenlijk ook de enige christen

ik heb uit eindelijk als christen besloten te stoppen met het hele gothic gebeuren. en ik moet zeggen dat ik me daarna beter dan ooit heb gevoeld.

ik besefte opeens ook dat de hele dag door gothic luisteren (maar vaak ook niet gothic-bands maar die wel door die mensen worden geluisterd) gewoon deprimeerd. het had zon invloed op me en ik heb uit eindelijk gekozen de toch ''duistere'' wereld te verlaten. en dan kun je wel zeggen dat het niet duister is (heb ik erg lang volgehouden) maar op een gegeven moment besefte ik gewoon dat het me wel van God vandaan hield.

dus hele goede keuze geweest. maar of je daar zelf in blijft moet je zelf weten natuurlijk

Ik vind dat jammer, ik vind zo'n deprimerend gevoel af en toe best lekker, al haal ik het uit de extremere doom metal en suicidal black metal. Je moet er niet in blijven hangen, maar het principe dat die muziek wel wat met je doet erg gaaf.

Je kan het best luisteren, maar als het je 24/7 gaat beïnvloeden en het je bij God vandaan haalt moet je het niet luisteren. Goeie keuze!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 608
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:29:21 schreef jaleez het volgende:

ik heb eigenlijk heel lang naar gothic geluisterd

Werkelijk? Welke bands?

Overigens zie ik in jouw profiel dat je 16 bent, dus zo heel lang kan dat ook niet geweest zijn.

Quote:
zat helemaal in de scene

en was eigenlijk ook de enige christen

Dan heb je niet goed gezocht, het BARST van de Christenen in de Goth scene. Maar dan moet je wel zoeken.

Quote:
ik heb uit eindelijk als christen besloten te stoppen met het hele gothic gebeuren. en ik moet zeggen dat ik me daarna beter dan ooit heb gevoeld.

ik besefte opeens ook dat de hele dag door gothic luisteren (maar vaak ook niet gothic-bands maar die wel door die mensen worden geluisterd) gewoon deprimeerd.

Kijk, als je jezelf een tot bepaald genre gaat beperken zonder dat het werkelijk jouw smaak is, geen wonder dat je er dan depressief van wordt.

Als ik de hele dag naar naar Hillsong, Michael W. Smith of Toby Mac of zo zou gaan luisteren omdat ik denk zo door bepaalde personen geaccepteerd te worden of omdat ik denk 'dat het zo hoort', dan ben ik ook binnen no time depressief want het is niet mijn ding (als het de jouwe wel is, prima, geen kwaad woord over die artiesten of over jouw smaak).

Voor mij is duidelijk dat:

- Het al niet jouw echte muzieksmaak was om mee te beginnen.

- Dat je vij gevoelig bent voor (geestelijke) invloeden in muziek, dus als het al jouw smaak was geweest had je als Christen beter naar de Christlijke alternatieven kunnen luisteren in die genres.

Quote:
het had zon invloed op me en ik heb uit eindelijk gekozen de toch ''duistere'' wereld te verlaten. en dan kun je wel zeggen dat het niet duister is (heb ik erg lang volgehouden) maar op een gegeven moment besefte ik gewoon dat het me wel van God vandaan hield.

dus hele goede keuze geweest. maar of je daar zelf in blijft moet je zelf weten natuurlijk

Weet je, een van mijn meest duistere periodes in mijn leven was toen ik net tot geloof was gekomen. In die tjd dacht ik dat ik alleen nog maar naar Opwekkingsiederen mocht luisteren. Belachelijk natuurlijk, dat weet ik nu.

Maar goed, het alleen maar luisteren naar die opwekkingsliederen maakte mij enorm ongelukkig omdat ik de muziek domweg niks aan vond, al maakte ik mezelf wijs dat dat wel zo was (goed, er zijn twee of drie opwekkinsliederen die ik nog steeds leuk vind). Ik heb dus wel een beetje een voorstelling van hoe dat bij jou is gegaan.

Later kwam ik erachter dat er Christelijke punk bestond. Prachtig, want dat was precies mijn genre destijds. Zodra ik terugging naar het genre dat ik wel leuk vond ging het een stuk beter met mij. Net zoals dat nu met jou het geval is.

Enneh, nog even over alles wat hierboven staat: het is natuurlijk niet mijn bedoeling om l*llig tegen je te doen. Ik herken het gewoon, maar dan precies omgekeerd en daardoor weet ik ook dat het niet komt door Gothic dat je je ongelukkig voelde, maar omdat je jezelf iets aanmat dat niet bij je paste.

En nu? Nu luister ik naar van alles. Ik heb spul van unblack metal tot punk tot gothic tot industrial en nog meer. En het mooie is dat waar ik voornamelijk naar luister van Christelijke bands is en het gaat uitsteekbaar... ehh.. uitstekend met me.

Sinds ik me niet meer kleed zoals "men" van mij verwacht en ik gewoon luister naar de Christelijke varianten van de genres die ik leuk vind ben ik dichter naar God toegegroeid omdat ik me niet meer druk maak over wat anderen van me denken.

Ik luister soms ook naar niet-Christelijke muziek, maar bij Christelijk voel ik me wel het meest op mijn gemak en dit zal ongetwijfeld ook voor jou opgaan, welke kleding- en muzieksmaak je ook hebt.

Om met Shakespeare te spreken: "weest getrouw aan uzelve" en meet jezelf nooit meer iets aan dat niet bij je past. Of dat nu muziek is of kleding, een houding of een beroep. Want als het niet bij je past, zul je er nooit gelukkig in kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:29:21 schreef jaleez het volgende:

ik heb eigenlijk heel lang naar gothic geluisterd

zat helemaal in de scene

en was eigenlijk ook de enige christen

ik heb uit eindelijk als christen besloten te stoppen met het hele gothic gebeuren. en ik moet zeggen dat ik me daarna beter dan ooit heb gevoeld.

ik besefte opeens ook dat de hele dag door gothic luisteren (maar vaak ook niet gothic-bands maar die wel door die mensen worden geluisterd) gewoon deprimeerd. het had zon invloed op me en ik heb uit eindelijk gekozen de toch ''duistere'' wereld te verlaten. en dan kun je wel zeggen dat het niet duister is (heb ik erg lang volgehouden) maar op een gegeven moment besefte ik gewoon dat het me wel van God vandaan hield.

dus hele goede keuze geweest. maar of je daar zelf in blijft moet je zelf weten natuurlijk

Wat was daarin eigenlijk zo negatief en deprimerend voor je? Ik herken dat namelijk totaal niet, vandaar de vraag. Was het dan alleen de muziek, en wat voor muziek dan zoal? Of de mensen, de sfeer, de feestjes? De kledij misschien? Ik vind het namelijk best wel vreemd dat iemand zo gedeprimeerd kan worden door een stijl die mij net op een heel positieve manier aanspreekt. Misschien was het inderdaad gewoon helemaal je ding niet.

Wat het ook was, goed voor je dat je je nu beter voelt. Als iets zo'n slechte invloed op je heeft lijkt het me altijd wijs om daar iets aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik vind het dom van kinderen als ze zichzelf in een hokje stoppen van "oh ik ben zo gothic " Je bent toch gewoon altijd jezelf of zie ik het nou mis ? Ik word ook vaak uitgescholden voor vieze gothic of met ziektes enzo... ik kan er wel mee leven ik ben er aan gewent. Ik draag geen jurken , ik draag de stijl niet eens , maar als je tegenwoordig over straat loopt met zwarte schoenen ben je al een gothic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, mijn dochter stopt zich idd niet in het hokje, maar ze wordt er gewoon in geplaatst smile.gif En dat uitschelden herken ik ook, en helaas moet ik melden dat dit niet alleen bij shcelden blijft, ook spugen komt voor. En het vreselijkste is datdit in meer dan de helft van de gevallen gebeurt door kinderen van evangelische christenen.

Die begrijpen dat geloof van hun ouders een beetje absoluut...mijn dochter is dus van de duivel, gaat naar de hel en is levensgevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 december 2006 09:34:46 schreef anastasia het volgende:

Ach, mijn dochter stopt zich idd niet in het hokje, maar ze wordt er gewoon in geplaatst
smile.gif
En dat uitschelden herken ik ook, en helaas moet ik melden dat dit niet alleen bij shcelden blijft, ook spugen komt voor. En het vreselijkste is datdit in meer dan de helft van de gevallen gebeurt door kinderen van evangelische christenen.

noparty.gif

Quote:
Die begrijpen dat geloof van hun ouders een beetje absoluut...mijn dochter is dus van de duivel, gaat naar de hel en is levensgevaarlijk.

pet.gif

Wist niets beters te zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:56:51 schreef Gilrea het volgende:

within temptation heeft qua uiterlijk wel gothic vind ik
knipoog_dicht.gif
zo nomemen ze zichzelf ook

Nope WT is geen gothic maar pulp. Gothic bestaat niet "echt" maar is een bij elkaar geharkt zooitje van verschillende genres waar ze op dat moment nog geen naam voor hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach gothics.

Na een tijdje worden de meesten 'cybergothic' en gaan ze trancefeesten ect. af.

De gothic-scene is geen scene meer. Het is langzaam een begrip geworden.

En begrip die iedere skater/ punker/ metalhead/ alto/ hippie toegewezen word. In ieder geval wel in mijn omgeving. Draag je een bandshirt? Dan word je uitgescholden voor gothic. Draag je kisten? Dan word je uitgescholden voor gothic. Is je haar langer dan normaal, dan word je uitgescholden voor gothic. Oftewel mij mij is het drie keer raak.

En wat betekend drie keer raak?

Dat je met een heel pataljon neophyte-liefhebbers achter je aan zit. Heb je hun ooit wat aangedaan? Nee natuurlijk niet! Maar je bent een gothic! Nu heb ik het geluk gehad dat ik nooit een klap gevangen heb ookal ben ik vaak lastig gevallen, en als goed christen zal ik de boel ook niet opstoken. Maar vrienden van mij hebben er grotere problemen mee gehad.

Als ik terug fiets van het uitgaan moet ik langs een jongerencentrum waar hun 's avonds ook 'gezellig' een biertje kunnen drinken. De 3 standaard dingen die ik elke keer van 10 van naar me hoor roepen zijn: Je ziet er niet uit man! Vieze k****r gothic! Moet je eens hier komen met je vieze k****r smoel!

Draag ik make-up? Nee. Draag ik een jurk? Nee. Draag ik extreem veel zwarte kleding? Soms. Luister ik uberhaupt naar gothic? Misschien dat 1 of 2 bands gothic-invloeden hebben, maar niet zozeer. Maar hé, toch ben ik anders, 'alternatief' en vandaar de haat van hun kant.

Wat dan wel weer zo vreemd is is dat ieder bomberjack zwart is. Veel concerten van hun kant 'A Nightmare in ... heten.' en dat heel veel hardcore-artwork omgeven is door schedels en andere duistere zaken. Maar ach, het zal wel aan mij liggen.

Wat ik van 'gothic' vind?

Ik vind het een verschrikkelijke term en baal dat er tegenwoordig nog weinig echte gothics in mijn omgeving zijn ( enkel een paar posers in te wijde paarse/groene/rode broeken na ) want dan zouden zelfs de minst intelligente mensen eindelijk eens de verschillen in de scene's zien. Ons nog steeds haten. Maar ons eindelijk niet meer in hetzelfde hokje proppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, maakt het zo veel uit hoe iemand je noemt? Ok, het is dom, maar uiteindelijk is het toch hun probleem als zij jou persé gothic willen noemen. Zo lang je zelf weet wat je bent (en dat is zelden te vatten door één bepaald naampje) doet het er eigenlijk niet zo veel toe als mensen die je niet eens leuk vindt en waar je allicht niet eens bevriend mee wil zijn je anders noemen.

Heartagram: Als mensen zichzelf beperken tot alleen maar een labeltje vind ik dat triest, iemand is sowieso meer dan alleen maar een goth of een gabber of weet ik veel wat. Maar zo'n labeltjes zijn wel handig om in één woord duidelijk te maken van wat voor stijl je houdt. Zo lang mensen zo'n labeltjes kunnen relativeren heb ik er geen probleem mee als ze gebruikt worden. Je bent natuurlijk gewoon jezelf, maar als jij zelf nu eenmaal naar gothicmuziek luistert, naar gothicfuiven gaat, gothickledij draagt, enzovoort is gothic daar toch een vrij duidelijke beschrijving van, zonder dat je daardoor plots minder jezelf bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En Artemas, industrial is zeker geen trance muziek hé

Jewel! widegrin.gif

Nee maar het heeft toch de sfeer.

Neem nou de band The Berzerker. Deze lui maken mij zo in de war.

Het klopt niet... het past niet, het is verwarrend.

Maar de meeste cybergoths/gotics die ik ken vinden het helemaal geweldig.

De muziekstijl Gothic is zo groot dat ik er niet meer helder uit word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Whá! Industrial en trance zijn twee dingen die zover van elkaar afstaan als black metal en hiphop, de enige overeenkomst is dat beide stijlen electronisch zijn. Tussen Industrial en Trance zitten zoveel stijlen en ja die hangen wel eens tegen elkaar aan.

Als de EBM neemt (Industrial meets Techno) kom je al wat dichter bij de trance en wat verder van de 'old-skool' industrial. Maar als je trance hoort (of dance énzo merk je dat het best anders is). Trance wat ik luister (Armin van Buuren, Paul van Dijk en Johan Gielen) is erg gericht op dansen en leuke, funny geluidjes. Best wel lekker op zijn tijd. Ik luister echter veel meer industrial (en aanverwanten) en dat is best anders.

De teksten zijn niet blij (trance kent weinig teksten), de beats zijn verschillend, de ritmes anders, alles eigenlijk. Luister eens voor de lol naar Artz+Pfusch, Feindflug, Assemblage23, Grendel of Unter Null. Dat is allemaal EBM/Industrial en nogal on-trance. smile.gif

Uiteraard nog wat opmerkingen dat industrial geen gothic is, maar dat het wel veel geluisterd wordt in de Gothic-hoek. Net als Angerfist geen gabberhouse is, maar wel door gabbers geluisterd wordt.

En volgens mij is The Berzerker zowel geen industrial als trance of gothic maar een death metal/grind/cybergrind band.

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Berzerker is industrial death/grind, een opgevoerde carcass kloon eigenlijk.

Cybergrind is iets heel anders, dan moet je denken aan Libido Airbag, Deathlegmator, Ganglia en Nunwhore Commando 666 ( nosmile.gif ik verzin die namen ook niet nee...) Als in instrumenten allemaal uit een computer, zonder echte instrumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:01:14 schreef Audiophile het volgende:

Volgens mij leeft de gothic scene juist wel en raakt het weer een beetje underground. En Artemas, industrial is zeker geen trance muziek hé
puh2.gif
Alhoewel psytrance/goa ook nog wel eens voor verwarring kan zorgen bij mij iig...

Ik merk ook dat veel mensen uit de scene net de neiging hebben om het meer underground te willen houden in reactie op alle ik-luister-naar-Within-Temptation-dus-ik-ben-goth-mensen. Zo krijg je dus een grote groep zogenaamde 'goths' die eigenlijk geen enkele voeling hebben met de scene, en een kleine scene waarvan veel mensen het bestaan niet echt weten en waarvan de muziek vrijwel onbekend is bij het grote publiek.

Wat mij enorm opvalt in de huidige scene is dat je een soort tweedeling krijgt tussen fuiven die zich meer richten op het electronische werk, en fuiven die vooral oudere wave en gothic rock en andere 'traditionele' genres spelen. Veel goths hebben zelf ook een duidelijke voorkeur voor één van de twee, en je krijgt dan discussies zoals 'hoort al die electronische rommel wel bij gothic?' waarop een groep mensen steevast nee antwoordt, en 'is die oude troep niet hopeloos achterhaald?' waarop de andere groep mensen dan weer volmondig ja zegt. Ik weet niet of dat in Nederland even hard speelt als hier, maar ik heb hier toch wel de indruk dat de twee groepen zich meer en meer splitsen, zodanig dat ik me afvraag in hoeverre we nog van één scene zullen kunnen blijven spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee. Vind jij jezelf heel erg gothic omdat je naar WT luistert? puh2.gif

(Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen WT, en al evenmin iets tegen fans van die muziek. Ik vind het gewoon jammer dat zij het labeltje van 'gothic' gekregen hebben, terwijl ze eigenlijk nogal losstaan van de gothicmuziek en scene. Zo krijg je dus een hoop fans van WT en gelijkaardige bands, die zichzelf gothic noemen maar eigenlijk totaal geen voeling voor of band met gothic hebben, en vaak geen flauw benul hebben van wat gothic eigenlijk is en waar het vandaan komt.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft WT uberhaupt wel iets te maken met Gothic ?

Ik zat pas geleden een album te luisteren (Mother Earth, dacht ik), het had meer raakvlakken met bands als Muse, Queensryche, en de oudere albums van Queen en Renaissance.

En dat is toch echt geen Gothic.

Ze zitten meer in de bombastische (symfonische) hoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff, ik heb het idee dat er bepaalde mensen zijn die graag gothic willen zijn.

Maar ondertussen naar Top40 muziek luisteren, een bandshirt aanhebben van een kvlt metal bandje wat ze totaal niet luisteren en in het zwart lopen omdat het gewoon opvalt.

Ik heb het idee dat men vergeet dat gothic niet alleen kledingstijl is.

Voordat ik mensen nu erg heb beledigd, dat spijt me dan.

Wees jezelf in ieder geval, en probeer niet ergens bij te willen horen knipoog_dicht.gif

Ik kan me namelijk nog een msn-gesprek herrineren met een vriendin van me, en ze zei iets als "ik wil graag gothic worden, kun je niet eens wat muziek sturen".

Uhuh... dan zeg ik, je kunt beter jezelf worden puh2.gif

Die instelling is namelijk zo fout puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 17:12:53 schreef Dante het volgende:

Ik kan me namelijk nog een msn-gesprek herrineren met een vriendin van me, en ze zei iets als "ik wil graag gothic worden, kun je niet eens wat muziek sturen".

Uhuh... dan zeg ik, je kunt beter jezelf worden
puh2.gif

Die instelling is namelijk zo fout
puh2.gif

Ja, inderdaad:o

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid