Dostojevski 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 ... Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Ik vind mythes best, maar waar ik dus vooral nieuwsgierig naar ben is wat onze identiteit nu écht is. Het zal ongetwijfeld als zwaar offtopic worden opgevat (maar dat is het dus lekker niet ), maar als ik nu zeg; onze identiteit ligt in Christus. Is dat dan een mooie oneliner, of schuilt hierin uiteindelijk ook de oplossing? Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:07:47 schreef RobertF het volgende: [...]Het Hollandse Ideaal: Land van 1000 meningen Het land van nuchterheid Met z'n allen op het strand Beschuit bij het ontbijt Het land waar niemand zich laat gaan Behalve als we winnen Dan breekt acuut de passie los Dan blijft geen mens meer binnen Het land wars van betutteling Geen uniform is heilig Een zoon die noemt z'n vader Piet Een fiets staat nergens veilig 15 Miljoen mensen Op dat hele kleine stukje aarde Die schrijf je niet de wetten voor Die laat je in hun waarde 15 Miljoen mensen Op dat hele kleine stukje aarde Die moeten niet 't keurslijf in Die laat je in hun waarde Het land vol groepen van protest Geen chef die echt de baas is Gordijnen altijd open zijn Lunch een broodje kaas is Het land vol van verdraagzaamheid Alleen niet voor de buurman De grote vraag die blijft altijd Waar betaalt 'ie nou z'n huur van 't Land dat zorgt voor iedereen Geen hond die van een goot weet Met nassiballen in de muur En niemand die droog brood eet Waarin het gewoon willen doen geen vervelende dwang moet zijn om uitblinkers maar minachtend de kop in te drukken, maar een bevrijding voor mensen die niet zoveel behoefte hebben aan uitblinken,dat daarom graag aan andere mensen overlaten en daarvoor dus alle ruimte en rust krijgen. Geen Amerika die daar tegenop kan. Amerika is werkelijk een heel ander land, met een andere cultuur en een andere American Dream. We nemen misschien wel uiterlijkheden en televisieseries van Amerika over, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Wát het Hollandse Ideaal ook mag zijn, het zal zeker hemelsbreed verschillen van de American Dream. Wauw mooi! Ik heb het altijd een mooi liedje gevonden. Als ik ooit koning wordt van een land ga ik dit als volkslied gebruiken. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 ... Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Iets anders wat me trouwens opvalt; nationalisme of hoe je het ook noemt, lijkt het altijd te zoeken in juist buitenlandse voorbeelden. De patriotten zochten het in Frankrijk, de NSB in Italië en later Duitsland, nu kopieert men vooral Amerika... Dat lijkt zo'n tegenstelling te zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:22:22 schreef ThomasM het volgende: Dat is een mooie oneliner. En ook eentje die offtopic is. Of iig argumentatie behoeft, want waarom is dat kenmerkend voor de Nederlandse identiteit? 15 miljoen mensen is kenmerkend voor Nederland. Mag ik alsjeblieft de songtekst van 1 liedje plaatsen die heet 'Het land van ...' van Lange Frans & Baas B. die vind ik ook super en kenmerkend voor het Nederlandse identiteit. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:22:22 schreef ThomasM het volgende: Dat is een mooie oneliner. En ook eentje die offtopic is. Of iig argumentatie behoeft, want waarom is dat kenmerkend voor de Nederlandse identiteit? Nee andersom, kán er een Nederlandse identiteit zijn zónder Christus? Aangenomen dat er zoiets als volkeren bestaan, als men zonder de genade zichzelf opvreet inclusief identiteit? Dan geldt dat toch net zo goed op grotere schaal? In zo'n geval werkt nationalisme alleen maar averrechts. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Sjaloom ThomasM, Even kort door de bocht dan: Amerika... ...heeft een stevige pioniersgeest, omdat het land ook binnen een paar honderd jaar van niets tot wereldmacht is opgebouwd. ...is meer van het zelf je zaakjes opknappen; wat hier door de overheid wettelijk geregeld wordt, doen de mensen daar zelf. ...kent een echte winners-losers-cultuur: in één dag kun je het helemaal gemaakt hebben, om de volgende dag weer straatarm te zijn. ...wil graag uitblinken in alles, steeds beter worden, de top bereiken en dan weer een nieuwe top bedenken om weer te bereiken. ...is behoorlijk trots op zichzelf en hecht enorm veel waarde aan de tradities die ze heeft. ...is erg religieus en ook vrij extreem daarin; het is het enige rijke land waar alle kerken elke zondag vol zitten. ...is een land waar alles op iedereen stemt en zelfs de klassenoudste nog verkiezingscampagnes op school houdt. Nederland... ...heeft meer een onderhandelingsgeest, omdat ze altijd afhankelijk van andere landen is geweest. ...is veel collectiever ingesteld: samen doen we het, zodat er veel meer door de overheid is geregeld. ...kent veel meer een cultuur van gelijkheid, zodat je niet van de één op de andere dag op straat kan komen te staan. ...wil gewoon doen, omdat je dan al gek genoeg doet, en wil elk mens evenveel waardering geven, de één niet meer dan de ander. ...is bescheiden tot vrij teneergeslagen over zichzelf en is eigenlijk alleen echt min of meer trots tijdens voetbal of op oranjedagen. ...is veel seculierder en religieuzen houden zich over het algemeen redelijk gedeisd hier. ...is een land waar we niet zo heel erg van stemmen houden, zodat de gekozen burgemeester al een brug te ver was. Zoals ik al zei: kort door de bocht, maar het geeft wel een beetje een beeld van de verschil in mentaliteit tussen Nederland en Amerika. Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Dit vind ik kenmerkend voor Nederland en de Nederlandse identiteit en cultuur: Kom uit het land van Pim Fortuin en Volkert van de G. Het land van Theo van Gogh en Mohammed B Kom uit het land van kroketten, frikadellen Die je tot aan de Spaanse kust kunt bestellen Kom uit het land waar Air Max nooit uit de mode raken Waar ze je kraken op het moment dat je het groot gaat maken Kom uit het land van rood-wit-blauw en de gouden leeuw Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw Kom uit het land van wietplantages en fietsvierdaagses Het land waar je een junkie om een fiets kan vragen Het land dat kampioen werd in ‘88 Het land van haring happen, dijken en grachten Kom uit het land van, het land van Lange Fransie Dit is het land waar ik thuis kom na vakantie Kom uit het land waar ik in 1982 geboren ben Waar ik me guldens aan de euro verloren ben Het land dat meedoet aan de oorlog in Irak Want ome Bush heeft Balkenende in zijn zak Het land van gierig zijn een rondje geven is te duur de vette hap van de Febo trek je uit de muur Het land van rellen tussen Ajax en Feyenoord Maar wanneer Oranje speelt iedereen er bij hoort Het land van Johan Cruijf en Abe Lenstra Het legioen laat de leeuw niet in zijn hemd staan Het land waar we elke dag hopen op wat beter weer Die Piet Paulusma vertrouw ik voor geen meter meer Het land dat vrij is sinds ‘45 Het land waar ik blijf, 'k vind het er heerlijk Eerlijk Ik kom uit het land waar je door heen rijdt in 3 uurtjes Met een ander dialect elke 10 minuutjes Kom uit het land waar op papier een plek voor iedereen is En XTC export nummer 1 is Kom uit het land waar Andre Hazes Over 100 jaar in elk café nog steeds de baas is Kom uit het land waar Peter, Gert-Jan, Raymond en Jutten Frans, Bart en Ali de game runnen Kom uit het land waar hiphop een kind van 30 is En je mag zelf weer gaan vullen hoe vet dat is Het land waar als je rijk wordt je zoveel inlevert Dat je bij jezelf denkt, hoeveel zin heeft het? Het land waar prostitutie en blowen mag Het land van sinterklaas en koninginnedag Dit is het land waar ik verloren heb, bedrogen ben Kom uit het land waar ik geboren en getogen ben Kom uit het land met de meeste culturen per vierkante meter Maar men is bang om bij de buren te gaan eten En integratie is een schitterend woord Maar shit is fucking bitter wanneer niemand het hoort Ik deel mijn land met Turken en Marokanen, Antilianen, Molukkers en Surinamers Het land waar we samen veels te veel opkroppen En wereldwijd gerepresent zijn door Harry Potter Het land waar apartheid, internationaal het meest bekende woord is uit de Nederlandse taal Kom uit het land wat tikt als een tijdbom Het land dat eet om zes uur en ook nog eens op tijd komt Dit is het land waar ik zal overwinnen aan het einde Totdat je deze meezingt aan de ArenA-lijnen En tot die tijd zal ik schijnen ik heb mijn hart verpand Dit is voor Nederland Lange Frans & Baas B. Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Amalia is iets van 4 of 5 jaar? :S Nu ik erover nadenk: Inderdaad, het is niet altijd toepasselijk als volkslied omdat er in een land niet altijd 15 miljoen mensen blijven wonen, maar dat het steeds meer worden. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Ach, dan veranderen we de tekst toch in "zoveel miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde?" Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 15 april 2008 Rapport Share Geplaatst 15 april 2008 Quote: Op dinsdag 15 april 2008 17:57:22 schreef ThomasM het volgende: [...] Wat fijn dat je ook nog argumenten aandraagt. Ik leef om het jou naar je zin te maken . En ik was mij er niet bewust van dat ik een 60 pagina's tellend rapport inc. voetnoten en bronvermelding verschuldigd was bij het stellen dat ik een bepaalde conclusie erg triest en deprimend vind. Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Wat echter niet doordringt tot Mach, is dat ik als historicus met die mythische nuchterheid naar onze identiteit kijk. Volgens mij ben ik vrij goed in staat om zelf aan te geven wat tot mij doordringt en moet je iets minder projecteren. Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Ik zoek niet naar mythes, maar wil weten: wat klopt er nu van die mythes? Dat wil ik ook, maar tegelijkertijd besef ik dat een land, een volk dat zich bedreigt voelt in haar identiteit, op zoek is naar wat die identiteit behoeftes heeft aan rites en mythes. En we mogen ook best trots zijn op ons verleden. De Republiek der Zeven Nederlanden, de Gouden eeuw, onze huidige internationale orientatie als het op handel aankomt, onze traditie van tolerantie en vrijheid. Dat zijn dingen waar we trots op mogen zijn, zijn ze per se exclusief Nederlands? Nee, maar dat maakt niet uit. Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Ik vind het ronduit belachelijk dat Mach, zonder met ook maar één zinnige toevoeging te komen, mijn kritiek afserveert als arrogantie. Ik ook. Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Het lijkt me ook teveel eer voor mensen die mijn mening delen om te stellen dat "wij" mensen naar de SP, PVV en TON drijven: die partijen trekken die mensen zelf aan, door de mythe van de Nederlandse identiteit levend te houden, een mythe waar veel mensen behoefte aan hebben, deels omdat onze maatschappij véél te individualistisch is, en tegenwoordig ook deels uit xenofobie. Xenofobie nogwel? Natuurlijk, elke angst of zorg voor het verdwijnen van je cultuur, over het compleet veranderen van je straat en stadsbeeld en de opkomst van een wezensvreemde religie is xenofobie. Dat de SP, PVV en TON mensen zelf aantrekken ontken ik ook niet, het een sluit het ander niet uit. Quote: Op dinsdag 15 april 2008 18:17:07 schreef ThomasM het volgende: Ik vind mythes best, maar waar ik dus vooral nieuwsgierig naar ben is wat onze identiteit nu écht is. Ik kan je een hoop dingen noemen, maar zoals je zelf al stelde wordt het meeste daarvan gedeeld door onze buren. Misschien is het de precieze verhouding tussen die zaken, misschien is het onze gezamenlijke geschiedenis en misschien is het iets anders, maar we hebben een gezamenlijke identiteit en we hebben (bijna) allemaal een band met dit land, een band die we niet met Duitsland hebben en die ons bind. De gemiddelde Achterhoeker heeft meer met de gemiddelde Groninger dan met een Duitser die tien kilometer van de grens woont. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 De grote schoonmaak is aanstaande,velen bibberen nu al,de TON zal gaan rollen. Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 ....rolt-ie vanzelf over de grens... ...of de zee in Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 ... Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 Quote: Op dinsdag 22 april 2008 22:40:32 schreef ThomasM het volgende: [...] Bibberen, waar heb je het over? Over vijf jaar is TON in duigen gevallen, net zo'n marginale schreeuwpartij als de PVV. Als je wilt schoonmaken moet je in het centrum van de macht staan. Dat tonen Marijnissen en Wilders goed aan. Van de woorden van machtelozen ga ik niet bibberen. Daarnaast bied onze staat en staatsvorm geen ruimte voor een grote schoonmaak die in een keer of zelfs 4 jaar moet plaatsvinden. Tenzij er een militaire coup plaatsvind, maar die mogelijkheid sluit ik eigenlijk wel uit. Link naar bericht Deel via andere websites
ArjenV 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 Als iedereen nou eens moeite doet om de partijpunten van Verdonk door te nemen die ze heeft verteld, dan zou het al duidelijk worden dat het niet als Wilders een poging is om buitenlanders eruit te jagen, maar dat ze de kans krijgen hier te wonen. Gaan ze echter gekke dingen doen, dan mogen ze terug naar hun eigen land. Wil je over politiek praten, weet dan alsjeblieft waar je het over hebt. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 ... Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 22 april 2008 Rapport Share Geplaatst 22 april 2008 Niets is uitgesloten en niets is onmogelijk,zo ook de grote schoonmaak in dit land wat bitterhard nodig is en wat de meesten mensen willen,TON kan en zal daar een grote rol in spelen,en het is aanstaande.Hen die denken dat dat niet kan verkeren in dromenland. Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 23 april 2008 Rapport Share Geplaatst 23 april 2008 Quote: Op woensdag 23 april 2008 00:50:56 schreef ArjenV het volgende: Als iedereen nou eens moeite doet om de partijpunten van Verdonk door te nemen die ze heeft verteld, dan zou het al duidelijk worden dat het niet als Wilders een poging is om buitenlanders eruit te jagen, maar dat ze de kans krijgen hier te wonen. Gaan ze echter gekke dingen doen, dan mogen ze terug naar hun eigen land. Wil je over politiek praten, weet dan alsjeblieft waar je het over hebt. Ze wil wel de 'islamisering' dus alsook het aantal moslims een halt toeroepen. (Zoals geen moskeeën meer). En dat terwijl ze geen 'gekke dingen' doen. En dat terwijl er in de meest welvarende landen in de wereld (denk maar aan Zwitserland, Denemarken) véél meer moslims zijn (procentueel gezien). In beide landen is er ongeveer 4% vd bevolking moslim. Hieruit kan blijken dat de toename van het aantal moslims in Nederland (evt. naar 4%) niet niet samen kan gaan met het welvarendheid van een land. Link naar bericht Deel via andere websites
degelovige 0 Geplaatst 23 april 2008 Rapport Share Geplaatst 23 april 2008 -edit- Link naar bericht Deel via andere websites
Liedewij 0 Geplaatst 9 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2008 Lekker dan voor 135.000e het schip ingegaan! Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 17 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2008 De dromers zeggen ach het gaat al jaren zo tot het niet meer gaat en ze wakker worden en leven in een republiek die schoonmaak gaat houden ,tja dan is het huilen geblazen.Niets is onmogelijk ook in de politiek niet zelfs in het regentenland Nederland. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten