Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Sjaloom Innocence,

Quote:
Welke emotie?

Zodra mensen met woorden als ziek, absurd, onredelijk en dat soort termen beginnen te schrijven, dan weet ik al wel hoe laat het is.

Quote:
Ik laat gewoon mijn mening horen! en daarbij speel jij nu op de emotie!

Waar speel ik op de emotie dan? Waar gebruik ik opruiende woorden als ziek, absurd, onredelijk, etc.?

Quote:
En het is, zoals je al zei, in de verkeerde schoot geboren, dus het had al helemaal niet geboren moeten zijn!

En wat kan het kindje daar nu exact aan doen?

Quote:
Ik ben het er mee eens dat een genadedood alleen goed is, maar ook in het geval van abortus plegen na verkrachting moet geaccepteerd worden.

Bij een verkrachting is er één iemand het slachtoffer. Bij een abortus na de verkrachting zijn er twee iemanden slachtoffer, waarvan er eentje dodelijk. Dit klinkt misschien wat kil en ik begrijp redeneringen achter zulke abortussen echt wel, maar zo liggen "de feiten" nu eenmaal.

Quote:
Het kan toch niet goed zijn dat (en hierbij wil ik wel weer de nadruk erop leggen dat sommige vrouwen wel sterk genoeg zijn) omdat het in de bijbel staat een vrouw de rest van haar leven aan haar verkrachting moet worden herinnerd?

In de Schrift lees je niets over abortus, wel over het diepe respect voor het leven. Hoe een kind ook geboren is, hij heeft het leven van God gekregen en niemand mag hem dat leven zomaar afpakken, omdat hij nog ongeboren is.

Bovendien mogen we kinderen denk ik niet zomaar degraderen tot herinneringen. Hoe vreselijk moeilijk ook, een kind is en blijft een levend persoon, met unieke eigenschappen, talenten, eigenaardigheden en volop onvoorwaardelijke liefde om aan de moeder te geven. Als we ons ook dát blijven realiseren, dan denk ik dat deze vreselijke tragiek iets draaglijker kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 690
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic


Samegevoegd:

Quote:

Sjaloom Innocence,

[...]Zodra mensen met woorden als ziek, absurd, onredelijk en dat soort termen beginnen te schrijven, dan weet ik al wel hoe laat het is.

In dit geval was het nog steeds geen emotie.

[...]Waar speel ik op de emotie dan? Waar gebruik ik opruiende woorden als ziek, absurd, onredelijk, etc.?

Ok ik geef toe je gebruikte: dan kan ik ook dramatisch doen.

[...]En wat kan het kindje daar nu exact aan doen?

Niets, maar wat kan de moeder aan de verkrachting doen? Hoogstwaarschijnlijk ook niets.

[...]Bij een verkrachting is er één iemand het slachtoffer. Bij een abortus na de verkrachting zijn er twee iemanden slachtoffer, waarvan er eentje dodelijk. Dit klinkt misschien wat kil en ik begrijp redeneringen achter zulke abortussen echt wel, maar zo liggen "de feiten" nu eenmaal.

Dat zijn de feiten inderdaad, maar dat maakt abortus om dit soort redenen nog niet slecht/erg etc.

[...]In de Schrift lees je niets over abortus, wel over het diepe respect voor het leven. Hoe een kind ook geboren is, hij heeft het leven van God gekregen en niemand mag hem dat leven zomaar afpakken, omdat hij nog ongeboren is.

Bovendien mogen we kinderen denk ik niet zomaar degraderen tot herinneringen. Hoe vreselijk moeilijk ook, een kind is en blijft een levend persoon, met unieke eigenschappen, talenten, eigenaardigheden en volop onvoorwaardelijke liefde om aan de moeder te geven. Als we ons ook dát blijven realiseren, dan denk ik dat deze vreselijke tragiek iets draaglijker kan worden.

Misschien dat het voor de mensen die toekijken dragelijker wordt, maar de moeder dan? wordt het voor haar echt dragelijk? soms wel, soms niet.

Vraagje:

Ben je het dan wel eens met adoptie als, na de geboorte, de moeder het kind nog steeds niet kan aanzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Innocence,

Quote:
In dit geval was het nog steeds geen emotie.

Ik bedoelde te zeggen dat je zo wel aan emoties van mensen wil appeléren, door hun mogelijke denkwijzen bij voorbaart ziek of absurd te noemen.

Quote:
Ok ik geef toe je gebruikte: dan kan ik ook dramatisch doen.

Precies, ik deed even wat jij deed. Vond je dat op de emotie spelen, weet dan dat jij dat dus ook deed.

Quote:
Niets, maar wat kan de moeder aan de verkrachting doen? Hoogstwaarschijnlijk ook niets.

Nee. Zowel kind als vrouw zijn onschuldig, dus zowel kind als vrouw mogen niet gedood worden.

Quote:
Dat zijn de feiten inderdaad, maar dat maakt abortus om dit soort redenen nog niet slecht/erg etc.

Jawel, omdat het kind gedood wordt, terwijl het kind niets misdaan heeft. En hoe minder slachtoffers, hoe beter, denk ik dan.

Quote:
Ben je het dan wel eens met adoptie als, na de geboorte, de moeder het kind nog steeds niet kan aanzien?

Als de moeder duidelijk niet voor het kind kan zorgen, en dat kan om verschillende redenen zijn, dan is adoptie een legitieme oplossing. Want daarmee laat je het kind in leven en heeft het kind kans op een toekomst. Het kind hoeft dan niet gestraft te worden, omdat het in de verkeerde schoot ontstaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde te zeggen dat je zo wel aan emoties van mensen wil appeléren, door hun mogelijke denkwijzen bij voorbaart ziek of absurd te noemen.

Niet hun mogelijke denkwijze of een willekeurige gedachte maar 1 bepaalde gedachte, namelijk: het feit dat zij (degen die dit dus doen) zonder de persoon die verkracht is te kennen al vertellen dat ze geen abortus mogen plegen, ongeacht of ze aan de zwangerschap of de geboorte levenslange mentale schade overhouden.

Ik geef toe dat dit moeilijk in te schatten is voor mensen die erbij toe kijken, maar de (toekomstige) moeder zal dit zelf het beste weten, en het is dus haar keuze of ze voor abortus kiest of niet.

Maar verder is het ieders eigen mening, en hier hou ik het bij aangezien het een oneindige strijd zal zijn.

mvg,

Innocence

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Niet hun mogelijke denkwijze of een willekeurige gedachte maar 1 bepaalde gedachte, namelijk: het feit dat zij (degen die dit dus doen) zonder de persoon die verkracht is te kennen al vertellen dat ze geen abortus mogen plegen, ongeacht of ze aan de zwangerschap of de geboorte levenslange mentale schade overhouden.

Sjaloom Innocence,

Mjah, maar iemand die een volkomen onschuldig persoon (en dan ook écht onschuldig hè?) om zeep wil helpen, zul je toch ook altijd van het idee af willen helpen? En tja, verder heeft het met tact te maken, wat betreft het omgaan met vrouwen in zulke situaties, niet met welke ideeën je aanhangt. Ook zij die tegen abortus zijn kunnen gevoelig, begripvol, behulpzaam en lief zijn. knipoog_dicht.gif Alleen wel tegen abortus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Dat is waar, illegaal gebeurden er vreselijke dingen, maar dat is nog geen rechtvaardiging om het legaal te maken.

Als er illegaal mensen vermoord worden, dan gaan we toch ook geen cleane manier bedenken om dat te doen?

Echt een achterlijke vergelijking.

Overal op de wereld plegen vrouwen massaal abortus.. door het illegaal te houden, verander je daar helemaal niets aan.

Door het juist uit de illegaliteit te halen, maak je het bespreek baar en kun je soms vrouwen ook op een andere manier helpen waardoor abortus vermeden wordt.

Mensen die abortus simpelweg zonder na te denken gelijkstellen aan moord, en het daarom zonder enige discussie verboden moeten worden negeren gewoonweg het probleem en laten miljoenen vrouwen in de steek met hun problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Echt een achterlijke vergelijking.

Overal op de wereld plegen vrouwen massaal abortus.. door het illegaal te houden, verander je daar helemaal niets aan.

Ik betwijfel of het massaal gebeurd. Zou je daar cijfers van kunnen overhandigen? Welk percentage van zwangere vrouwen pleegd abortus?

Als je het verbied dan heb je iig de middelen om er wat tegen te doen.

Quote:
Door het juist uit de illegaliteit te halen, maak je het bespreek baar en kun je soms vrouwen ook op een andere manier helpen waardoor abortus vermeden wordt.

Door het bespreekbaar en legaal te maken breng je meer vrouwen op het idee. Praten erover is prima. En in sommige gevallen kan ik me best abortus voorstellen, maar in de meeste gevallen gaat het om het egocentrische van de mens en het ondoordacht handelen. Wel de lusten, niet de lasten.

Quote:
Mensen die abortus simpelweg zonder na te denken gelijkstellen aan moord, en het daarom zonder enige discussie verboden moeten worden negeren gewoonweg het probleem en laten miljoenen vrouwen in de steek met hun problemen.

Discussies zijn er al zo vaak gevoerd. Feit blijft gewoon dat er een levend mens om het leven wordt gebracht. Moord dus.

Miljoenen vrouwen (maar cijfers moet ik eerst nog zien) hebben ook andere oplossingen tot hun beschikking.

Het voorbeeld van freddeyboy vind ik dus nog steeds staan. En je reactie daarop heeft de vergelijking voor mij alleen maar sterker gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk juist dat wanneer abortus illegaal is, dat er veel mensen zijn die daarom ook van die ´oplossing´ afzien en een andere manier bedenken. Juist als je het uit de illegaliteit haalt, denk ik dat de abortuscijfers sterk gaan toenemen, omdat het dan veel toegankelijker wordt. Ik weet niet of je door het illegaal te houden minder abortussen krijgt, maar meer worden het er sowieso niet, en als je het uit de illegaliteit haalt denk ik wel..

Ik laat die vrouwen met mijn standpunt (geen abortus) niet in de steek, maar ik vind dat er andere oplossingen geboden moeten worden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij verkrachting vind ik dat het moet kunnen. je hebt er namelijk niet zelf voor gekozen. heb je vrijwillig sex ja dan moet je gewoon oppassen als je geen kind wilt.

mijn zusje heeft een paar jaar geleden ook abortus laten plegen. ze was bewust gestopt met de pil omdat ze een kindje wilde. aangezien zij en haar vriend net een huis hadden gekocht en mijn zusje alles met nieuw, duur spul in wilde richten vond ze het beter om het kind weg te halen. ze vond dat het financieel niet aankonden. (right) een jaar later was ze weer zwanger. (toen kwam het haar wel uit) boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

kun je het na zo'n traumatische gebeurtenis wel aan om abortus te laten plegen? Dat is tenslotte ook niet niets.. Ik denk dat dat ook een enorme impact heeft.. Ik denk dat wat je ook kiest, het heel moeilijk is..

@Hester: de link werkt niet.. (iig niet bij mij..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geef mij de bijbelse definitie van leven, en de bijbelse defintie van moord.

Ik heb nog niet echt definitie lijstjes in de Bijbel zien staan. En ik zie ook geen reden waarom ik deze woorden vanuit de Bijbel moet definiëren. Wat ik wel voor je wil doen is even de betekenis in de Nederlandse taal van deze twee woorden voor je opzoeken.

moord (de ~, ~en)

1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

le·ven1 (het ~)

1 complex van eigenschappen en functies van een organisme, zoals voortplanting, stofwisseling, groei en reageren op de omgeving, dat er voor zorgt dat dat organisme blijft voortbestaan => aanzijn; <=> dood

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kun je het na zo'n traumatische gebeurtenis wel aan om abortus te laten plegen? Dat is tenslotte ook niet niets.. Ik denk dat dat ook een enorme impact heeft.. Ik denk dat wat je ook kiest, het heel moeilijk is.

In iedergeval wel een paar feiten op het gebied van geestelijke gezondheid:

Effecten van liberalisering op de geestelijke gezondheid:

- Ongewenste kinderen lopen een aanmerkelijk grotere kans op een vroegtijdigeXvervroegdeX dood en een deficiënte persoon- lijkheidontwikkeling dan gewenste kinderen (4/2.2)

- Omdat het hier om een aantal ongewenste zwangerschappen van tenminste 33.000 per jaar gaat, vormt het verschijnsel ongewenste zwangerschap een ernstige druk op de geestelijke volksgezondheid. Dit blijkt het sterkst in sociaal gedepriveerde milieus. Liberalisering van het abortusbeleid betekent als zodanig een grote bijdrage tot de geestelijke volksgezondheid op de lange termijn (4/ 2.3)

- Abortus komt de geestelijke gezondheid van ongewenst zwangere vrouwen meestal ten goede. Het therapeutisch effect is groter naarmate de wens van de vrouw om abortus sterker is (4/ 1.1).

- Verwerkingsproblemen na abortus doen zich soms in specifieke gevallen voor; vooral waar ongewenst zwangere vrouwen door familie, artsen en autoriteiten afwijzend bejegend worden (4/ 1.2)

- Effecten van liberalisering op enige andere gebieden

Liberalisering van het abortusbeleid leidt niet tot grotere zedeloosheid (6/ 1).

- Vrouwen die zich laten aborteren zijn ook niet zedelozer dan de gemiddelde vrouw (9/ 1.5)

- Liberalisering leidt evenmin tot verminderde huwelijkstrouw; eerder tot het omgekeerde (6/ 4)

- Liberalisering leidt ook niet tot een verminderde eerbied voor het leven (6/ 4)

- Liberalisering van het abortusbeleid leidt alleen dan tot een verminderde belangstelling voor anti-conceptie als adequate verspreiding van middelen en voorlichting niet mogelijk is.

Je zadelt een kind dus vaak ook op met een psychische stoornis wanneer hij weet dat hij ongewenst is en door misschien wel een verkrachting verwekt is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik heb nog niet echt definitie lijstjes in de Bijbel zien staan. En ik zie ook geen reden waarom ik deze woorden vanuit de Bijbel moet definiëren. Wat ik wel voor je wil doen is even de betekenis in de Nederlandse taal van deze twee woorden voor je opzoeken.

moord (de ~, ~en)

1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

le·ven1 (het ~)

1 complex van eigenschappen en functies van een organisme, zoals voortplanting, stofwisseling, groei en reageren op de omgeving, dat er voor zorgt dat dat organisme blijft voortbestaan => aanzijn; <=> dood

Dit zijn definities die wij mensen aan dingen hebben gegeven.

Jij lijkt te handelen vanuit je geloof, ik vraag dus waar je het vandaan hebt dat abortus moord is.. waar in de bijbel staat dat een vrucht in de baarmoeder 'leven' is..

Volgens de definitie van 'leven' uit het woordenboek en ook wetenschappelijke literatuur, is een vrucht in een baarmoeder trouwens nog geen echte vorm van 'leven'.. het staat namelijk niet opzichzelf.. het heeft geen eigen stofwisseling, geen manier tot voortplanten, geen manier tot voortbestaan zonder de moeder.. het is een 'gast' organisme in het lichaam van de moeder..

Volgende poging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit zijn definities die wij mensen aan dingen hebben gegeven.

Het zijn ook woorden die wij mensen zelf bedacht hebben.

Quote:
Jij lijkt te handelen vanuit je geloof,

Dat probeer ik, maar helaas faal ik geregeld.

Quote:
ik vraag dus waar je het vandaan hebt dat abortus moord is..

Uit de kathechismus van de katholieke kerk en verschillende uitspraken van de paus, bischoppen en priesters.

Citaten uit de KKK:

2270

Het menselijk leven moet volstrekt geëerbiedigd en beschermd worden vanaf het moment van de conceptie. Vanaf het eerste ogenblik van zijn bestaan moeten de rechten van de persoon voor elk menselijk wezen erkend worden, waaronder het onschendbaar recht op het leven, een recht dat aan elk onschuldig wezen toekomt.            

Voordat ik u in de moederschoot vormde, koos ik u uit; voordat ge geboren werd, bestemde ik u voor Mij (Jer. 1,5).

Mijn diepste wezen is U niet verborgen. Toen ik geheimnisvol werd voortgebracht, mijn levensdraden in de schoot gevlochten werden (Ps. 139,15).

2319

Elk mensenleven is heilig, vanaf het ogenblik van de ontvangenis tot aan de dood, want de menselijke persoon is omwille van zichzelf gewild, naar het beeld en de gelijkenis van de levende en heilige God.

2322

Vanaf de conceptie heeft het kind recht op leven. Rechtstreekse vruchtafdrijving, d.w.z. beoogd als doel of als middel, is een 'schandelijke praktijk', die ernstig in strijd is met de zedelijke wet. De kerk bestraft dit misdrijf tegen het leven met de kerkelijke strafvan excommunicatie.

2323

Omdat het embryo vanaf de conceptie moet worden behandeld als een persoon, moet het als ieder ander menselijk wezen in zijn onschendbaarheid verdedigd, alsmede verzorgd en verpleegd worden.

2271

Vanaf de eerste eeuw heeft de kerk voorgehouden dat elke opzettelijke abortus ('abortus provocatus') een moreel kwaad is. Dit onderricht is nooit veranderd. Het blijft een vaste leer. De rechtstreekse vruchtafdrijving, die als doel of als -middel gewild wordt, is ernstig in strijd met de zedenwet:            

Gij zult het kind niet doden door abortus en de pasgeborene zult gij niet laten sterven.

God immers, de Heer van het leven, heeft aan de mensen de uitmuntende taak toevertrouwd om zorg te dragen voor het leven; deze taak moet op menswaardige wijze worden vervuld. Daarom moet het leven reeds vanaf de ontvangenis met uiterste zorg worden beschermd; vruchtafdrijving en kindermoord zijn afschuwwekkende misdaden.

2272

De formele medewerking aan abortus is een zware zonde. De kerk bestraft deze misdaad tegen het menselijk leven met de kerkelijke straf van excommunicatie: 'Wie vruchtafdrijving bewerkt met daadwerkelijk gevolg, loopt een excommunicatie van rechtswege op' 'door het feit zelf dat hij het misdrijf begaat' en volgens de voorwaarden bepaald door het kerkelijk recht. Hiermee wil de kerk niet het terrein van de barmhartigheid inperken. Maar wel maakt ze hiermee duidelijk hoe zwaar deze misdaad is en hoe onherstelbaar,de schade, toegebracht aan het onschuldige slachtoffer, aan zijn ouders en aan de hele samenleving.

Al het bovenstaande is gebaseerd op het vijfde gebod: Gij zult niet doden (Ex. 20,13)

Quote:
waar in de bijbel staat dat een vrucht in de baarmoeder 'leven' is..

Waar staat dat dit niet het geval zou zijn?

Quote:
Volgens de definitie van 'leven' uit het woordenboek en ook wetenschappelijke literatuur, is een vrucht in een baarmoeder trouwens nog geen echte vorm van 'leven'.. het staat namelijk niet opzichzelf.. het heeft geen eigen stofwisseling, geen manier tot voortplanten, geen manier tot voortbestaan zonder de moeder.. het is een 'gast' organisme in het lichaam van de moeder..

Duidelijk toe aan een herdefinitie dus.

Wanneer is de vrucht dan wel een mens? Waar ligt die lijn? Die lijn is simpelweg niet aan te geven.

Quote:
Volgende poging.

Ik ben benieuwd wat je volgende poging is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan uitspraken van de Paus hecht ik echter, niet lullig bedoeld, nog minder waarde.. Dus ja.. dat vinden zij..

Want waarom is een zaadzel niet heilig, of een eicel.. beide potentie tot leven.. waarom een bevruchte eicel? of een eicel die zich aan de baarmoeder wand hecht? Of al er bloed door stroomt?

Telkens wordt er stellig gezegd dat abortus gelijk staat aan moord.. maar nergens wordt een definitie van leven gegeven waardoor we een bevruchte eicel als zodanig kunnen classificeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En toch is er geen woord van gelogen. Voor jou hebben de uitspraken van deze mensen misschien betekenis en zijn ze wijs, voor mij is dat echter niet het geval.. ergo; hun wijsheid is relatief.

Vrijwel alles is relatief, zelfs tijd.

Dus als jij 2000 jaar kerkgeschiedenis met een makkelijke uistpraak opzij zet, waarom zou ik jou dan wel serieus nemen? Waarom zou ik die wetenschappers die jij aanhaalt (ik heb nog geen namen en publicaties gezien) wel serieus nemen en de moeite nemen om er naar te kijken? Het is toch allemaal zo vreselijk relatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar haalde ik in dit topic wetenschappers aan?

Die 2000 jaar 'kerk geschiedenis' is overigens vaak volledig gebaseerd op het feit dat men dacht in contact te staan met God. Dat moet ik dan maar aannemen.. maar nee, dat doe ik niet. Ik kijk liever naar het hier en nu met de kennis van tegenwoordig, liever niet met kennis van millenia geleden.

Overigens:

Abortus in Nederland: cijfers en feiten

Dinsdag, 24 april 2007 - In 2005 zijn 32.982 abortussen uitgevoerd. Het abortuscijfer ligt hiermee op 8,6 per duizend vrouwen en meisjes tussen de 15 en 45 jaar.

Het Nederlandse abortuscijfer is laag; in andere West-Europese landen en Verenigde Staten is het twee- tot driemaal hoger.

Na een daling in de jaren zeventig is het abortuscijfer in Nederland in de jaren negentig wel gestegen. In 1990 was het nog 5,2.

Ongeveer de helft van de vrouwen met abortus, heeft al kinderen.

Het aantal abortussen onder tieners is licht gedaald.

Eén op de drie vrouwen die een abortus laat uitvoeren, heeft al eerder een zwangerschap laten afbreken.

Surinaamse en Antilliaanse vrouwen ondergaan relatief vaak een abortus: respectievelijk 40,6 en 44 per 1000.

Marokkaanse en Turkse vrouwen laten de sterkste stijging zien.

Nederland telt 16 abortusklinieken. Deze voeren bijna 95 procent van de zwangerschapsafbrekingen uit. De overige abortussen vinden plaats in de 99 ziekenhuizen die hier een vergunning voor hebben.

Deze feiten en cijfers zijn afkomstig uit de Landelijke Abortus Registratie 2005, uitgevoerd door de Rutgers Nisso Groep, en van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)

Minder abortussen dus.. ondanks de legaliteit..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de definitie van 'leven' uit het woordenboek en ook wetenschappelijke literatuur, is een vrucht in een baarmoeder trouwens nog geen echte vorm van 'leven'.. het staat namelijk niet opzichzelf.. het heeft geen eigen stofwisseling, geen manier tot voortplanten, geen manier tot voortbestaan zonder de moeder.. het is een 'gast' organisme in het lichaam van de moeder..

Hier dus. Graag zou ik die wetenschappelijke literatuur zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid