Spring naar bijdragen

[Algemeen] Is deze muziek christelijk?


Aanbevolen berichten

Quote:

Is depri-zijn verkeerd en/of een maat voor goed of slecht? Ik hou van deprimerende muziek.

Het lijkt me dat muziek waarvan je depressief wordt per definitie niet goed voor je is, net zoals kerkdiensten of voetbalwedstrijden waar je depressief van wordt. Of de muziek op zich dan goed of slecht is, is natuurlijk een andere vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 291
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Is depri-zijn verkeerd en/of een maat voor goed of slecht? Ik hou van deprimerende muziek.

Helemaal niet! Da's juist een teken dat muziek wat met je doet, en dat is een teken van goeie muziek. Ik hou ook van de meest zwartgallige, deprimerende, duistere muziek. Ik hou van muziek die je meezuigt in een poel vamn depressie, ellende en melancholie. Het gevoel alsof je gemarteld wordt met de weenklanken van de muzikanten is voor mij een heerlijke kippevel ervaring waar ik oprecht van geniet.

Maar ik ben ook te opgewekt uit mijzelf om echt depri van muziek te worden of in de emotie te blijven hangen. Ik weet niet of jij het aankan, in mijn ogen zou niet iedereen naar die muziek mogen luisteren. Het vergt ballen, een dosis gezond verstand en een evenwichtige geestgesteldheid om die muziek te luisteren.

Ik neem trouwens aan dat je doom metal bedoelt puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor jou is die muziek dus niet deprimerend, maar melancholiek of zo. Ik heb nog nooit iemand zien genieten van een depressie.

Een depressie en 'depressieve' muziek zijn twee totaal verschillende dingen. Ik luister nogal wat doom (niet eens heel veel band, het varieerd niet heel erg veel) maar tekstueel is dat gewoon depressief.

Niet direct depressief volgens DSM:IV (Psychatrie handboek), maar kunst kan nou eenmaal depressief zijn. Als ik Anathema luister, brul ik gezellig mee met 'Is it the emptiest of

All your broken hearted feelings

A serious misconception

To choose a path that led to ruin

I live for today

Can't get away from the burning inside

Ashes to ash

Dust to dust

So quick to point the finger

When you're the source of your condition

Why should I feel sympathy

When you only show me nothing

I live for today

Can't get away from the burning inside

Ashes to ash

Dust to dust

I could stare for a thousand years

Penetrate your deepest fears

Leave you cold with a faceless embrace

Then disappear without a trace

I live for today

Can't get away from the burning inside

Ashes to ash

Dust to dust.

of

The inequity of fate

The pains of love and hate

The heart-sick memories

That brought you to your knees

And the times when we were young

When life seemed so long

Day after day

You burned it all away

All the hate that feeds your needs

All the sickness you conceive

All the horror you create

Will bring you to your knees

of

Countless times I trusted you,

I let you back in,

Knowing... Yearning... you know

I should have run... but I stayed

Maybe I always knew

My fragile dreams would be broken... for you

Today I introduced myself

To my own feelings

In silent agony, after all these years

They spoke to me... after all these years

Maybe I always knew

My fragile dreams would be broken... for you

Nee dat is niet alleen melancholie dat ook gewoon depressief. Ik ben zelf ook depressief geweest (als in het psychische ziektebeeld). Ik zie alleen niet waarom je dan niet kunt genieten van depressieve múziek. Het gaat om de tekst + de sfeer.

En ik vind melancholie wat zacht uitgedrukt voor Swallow the Sun, Daylight Dies en Hanging Garden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, depressie en depri muziek liggen dicht tegen mekaar aan. Natramm van Silencer is na het opnemen van hun enige album ooit op genomen in een gesloten inrichting omdat die echt depri was. En, hoe raar het ook mag klinken, ik geniet oprecht als ik die depressie terug hoor in zijn gekrijs en gehuil op de plaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

LOL als je depressie vergelijkbaar is met dat soort teksten heb je niet veel reden tot klagen. Ze zijn emotioneel, melancholiek, en in de volkstaal misschien ook wel depressief. Maar echt depressief, in de meest letterlijke betekenis is het niet. Het is gewoon een kwestie van taalvervuiling: tegenwoordig ben je al depressief als je last hebt van je grote teen of als je zwarte lak op je vingernagels heb gesmeerd.

Ik kan er slecht tegen als men het woord depressief te pas en te onpas gebruikt, maar laat je vooral niet door mij tegenhouden.

(@Raido knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah, depressie en depri muziek liggen dicht tegen mekaar aan. Natramm van Silencer is na het opnemen van hun enige album ooit op genomen in een gesloten inrichting omdat die echt depri was. En, hoe raar het ook mag klinken, ik geniet oprecht als ik die depressie terug hoor in zijn gekrijs en gehuil op de plaat...

Je zou dat inderdaad depressieve muziek kunnen noemen. Als jij daar tegen kunt heb ik er niet zoveel problemen mee. Persoonlijk zou ik er niet van kunnen genieten (eerlijk gezegd voel ik al walging opkomen als je erover spreekt) en voor mij zou het dan slechte muziek zijn.

Ik ben er trouwens wel benieuwd naar hoe je daarvan geniet. Roept het een soort melancholie op of zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar wat je belangrijk vind. Ik ben anderhalf jaar depressief geweest, ik weet dus wat het is. Het is een gemoedstoestand, en die is absoluut niet fijn. Echter, naar mijn overtuiging kan muziek gewoon depressief zijn (neerdrukkend, bezwaard, zwaarmoedig) zonder dat ik daar een depressie aan overhoudt.

Zo is er ook gewoon een onderscheid tussen 'een depressie hebben' of 'depressieve gevoelens hebben', ik heb nog steeds depressieve gevoelens (ik ben stom en de wereld is stom puh2.gif) maar ik ben niet depressief. Die taalvervuiling is dus wederzijds, ik kan er niet tegen dat 'depressief' alleen nog gebruik mag en kan worden in de psychische aandoening/toestand. Waarom zou je daar melancholie voor gebruiken, ja die muziek is ook melancholisch, maar sommige teksten zijn oprecht depressief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, ik voel dat het iets doet, de eerste keer dat ik daarna luisterde voelde ik hetzelfde alsofg ik naar een foto van een auto ongeluk keek, van die gore plaatjes. Vergelijkbaar met harsh noise, als ik daar naar luister krijg ik hoofdpijn. Het doet echt wat met me.

De overige muziek nu maakt mij wat stiller, ietwat emotioneler en vooral rustiger. Ik luister vooral een cd van Nortt, een band die wordt omschreven als 'Extreme Funeral Doom-metal of massive proportions. Very depressive and monotonous music.' als ik ga slapen. Ik kan ervan genieten. Live heb ik ook dit soort bands gezien en dan sta ik er gewoon met kippevel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is maar wat je belangrijk vind. Ik ben anderhalf jaar depressief geweest, ik weet dus wat het is. Het is een gemoedstoestand, en die is absoluut niet fijn. Echter, naar mijn overtuiging kan muziek gewoon depressief zijn (neerdrukkend, bezwaard, zwaarmoedig) zonder dat ik daar een depressie aan overhoudt.

Zo is er ook gewoon een onderscheid tussen 'een depressie hebben' of 'depressieve gevoelens hebben', ik heb nog steeds depressieve gevoelens (ik ben stom en de wereld is stom
puh2.gif
) maar ik ben niet depressief. Die taalvervuiling is dus wederzijds, ik kan er niet tegen dat 'depressief' alleen nog gebruik mag en kan worden in de psychische aandoening/toestand. Waarom zou je daar melancholie voor gebruiken, ja die muziek is ook melancholisch, maar sommige teksten zijn oprecht depressief.

Je geeft zelf al aan dat er een heel scala aan woorden is dat de sfeer van dat soort muziek beschrijft. Al die woorden gaan niet per definitie over iets negatiefs. Depressie/depressief is oorspronkelijk wel altijd negatief.

Daar zit nu het verschil. Muziek is niet bedoeld om er een negatieve ervaring aan over te houden. Het lijkt me sterk - maar ik sluit het niet uit - dat er zoiets als depressieve muziek gemaakt wordt. Melancholie, zwaarmoedigheid et cetera kunnen allemaal dicht tegen depressief aanliggen, maar van echt depressieve muziek kun je volgens mij niet genieten.

Maar goed, wie weet heb ik het wel bij het verkeerde eind puh2.gif


Samegevoegd:

Quote:

Mjah, ik voel dat het iets doet, de eerste keer dat ik daarna luisterde voelde ik hetzelfde alsofg ik naar een foto van een auto ongeluk keek, van die gore plaatjes. Vergelijkbaar met harsh noise, als ik daar naar luister krijg ik hoofdpijn. Het doet echt wat met me.

De overige muziek nu maakt mij wat stiller, ietwat emotioneler en vooral rustiger. Ik luister vooral een cd van Nortt, een band die wordt omschreven als 'Extreme Funeral Doom-metal of massive proportions. Very depressive and monotonous music.' als ik ga slapen. Ik kan ervan genieten. Live heb ik ook dit soort bands gezien en dan sta ik er gewoon met kippevel.

Muzikaal ramptoerisme dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
Gast Anon_phpbb

ik heb een dringende vraag...

ik luister al een tijdje naar de band 30 seconds to mars omdat dat de beste band van de wereld is samen met Linkin Park

maar nu viel mij het volgende op....

in de clip van a beauiful lie van 30 seconds to mars, zie je op een gegeven moment een jezus-kruis. en in de song the story van 30 seconds of mars, zit de volgende tekst:

And I swear to God

I've found myself

In the end

In the end ik ben zelf niet Christelijk dus ik heb er niet veel verstand van maar is de band 30 seconds to mars christelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van 30 seconds to mars (imho niet de beste band van de wereld, maar goed), maar de uitspraak 'I swear to God' is tamelijk loos in het Engelse taalgebruik, men gebruikt het te pas en te onpas en het wil absoluut niet zeggen dat de spreker gelovig is. Misschien juist eerder niet, omdat God niet wil dat je überhaupt zweert (laat uw ja ja zijn en uw nee nee).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ok bedankt maar toch waarom moet er dan in de clip van a beautiful lie een jezus-kruis als ze niet christelijk zijn?


Samengevoegd:

het is trouwens een fractie van een seconde het kruis maar ik vraag me af waarom?


Samengevoegd:

maar ok mensen bedankt ze zijn dus niet christelijk later

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid