TTC 1.564 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Zojuist zei Hopper: Het denkende, voorstellende, subject bestaat niet. Het denkende, voorstellende, subject denkt over zichzelf na als 'iets anders' en dan is hij zichzelf reeds kwijt. Vermakelijk is het wel. Het wijst zichzelf uit, logischerwijs. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) 4 minuten geleden zei TTC: Ja, het is als gnostiek, niets bestaat. Kan je die geometrie goed voor gebruiken, het simpele in het complexe, haast wonderbaarlijk. Een kromme lijn in de verbeelding oprekken tot een rechte lijn, de top van een driehoek oprekken waardoor de andere hoeken kleiner worden en je in de verbeelding ook weer een rechte lijn krijgt … Zoiets? Heel zuiver denken is dat … 3 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Een kromme lijn in de verbeelding oprekken tot een rechte lijn, de top van een driehoek oprekken waardoor de andere hoeken kleiner worden en je in de verbeelding ook weer een rechte lijn krijgt … Er zijn veel variaties op hetzelfde thema, gaat over culturen heen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) 15 minuten geleden zei TTC: Er zijn veel variaties op hetzelfde thema, gaat over culturen heen. Absoluut. Ik weet uit een boek van Elisabeth Haich dat de Egyptenaren zelfs kennis van hadden van geometrische figuren die ze verbonden met de eenheid, de wereld enz. Pythagoras ook natuurlijk, maar das bekend tot in alle uithoeken van de wereld; dat van de Egyptenaren niet voor zover ik weet. Nu dan toch maar een beetje diepzeeduiken … Uit Inwijding door E. Haich (overigens ook hier weer een bv. van zuiver denken): Citaat ‘[De] goddelijke staat, waarin de Schepper Zichzelf (her)kent, kunnen ook getallen symbolisch uitdrukken: God in zijn in-zich-rustende staat is de 1-in-3 en de 3-in-1 (zie hier hoe de triniteit weer aansluit op ons thema 😀). De 1 en 3 zijn nog in ongedeelde eenheid. In de ideeënwereld van de geometrie is de vorm van de gelijkzijdige driehoek het symbool voor God. De volgende drie aspecten vormen daarbij een eenheid (triade): 1. De Kenner 2. Het Gekende 3. Het Kennen 1 in 3 en 3 in 1. Het goddelijke in zijn in-zich-rustende-oorspronkelijke toestand openbaart zich steeds in de vorm van een driehoek. De driehoek draagt in zich de volmaakte harmonie en het volmaakte evenwicht, omdat de driehoekpunten op precies gelijke afstand van elkaar liggen. Als daarentegen het in-zich-rustende aspect Gods uit de toestand van tijd- en ruimteloosheid, zich uit de dimensieloosheid in de 3 dimensies begeeft en tot het scheppende aspect Gods wordt, openbaart het zich steeds in het getal 4. Zolang de getallen een en 3 in de godheid een eenheid vormen, blijven de 3 in de 1 en de 1 in de 3. Als ze zich echter uit de goddelijke eenheidstoestand begeven, scheiden ze van elkaar en uit de 1-in-3 wordt de 1 en 3 en dat is 4. De gelijkzijdige driehoek openbaart de in haar verborgen liggende 4 gelijkzijdige driehoeken. In deze wet ligt ook het geheim van het sleutelgetal van de driedimensionale wereld, het getal 7. …’ Ik zal het daar voor nu maar bij laten. Overigens, mocht je meer willen … er is meer! 3 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) 19 minuten geleden zei IKBENANDERS: Absoluut. Ik weet uit een boek van Elisabeth Haich dat de Egyptenaren zelfs kennis van hadden van geometrische figuren die ze verbonden met de eenheid, de wereld enz. Pythagoras ook natuurlijk, maar das bekend tot in alle uithoeken van de wereld; dat van de Egyptenaren niet voor zover ik weet. Nu dan toch maar een beetje diepzeeduiken … Sterk generaliserend vinden we het terug in het spanningsveld tussen locus amoenus en locus terribilis, kan je hier beter niets over zeggen. 3 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 3 minuten geleden zei TTC: Sterk generaliserend vinden we het terug in het spanningsveld tussen locus amoenus is locus terribilis, kan je hier beter niets over zeggen. Ja een spanningsveld is het zeker. Wel mooi gezegd trouwens: dat het spanningsveld zich afspeelt tussen een mooie plaats en een lelijke plaats. Erg van toepassing. Weer mooi/goed gezien van je. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 322 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) 2 uur geleden zei najjreb86: Toen de Joden voor 1948 naar Palestina kwamen werden ze met open armen ontvangen door de Palestijnen. Dus waar jij het idee vandaan haalt dat men de Joden haat, het zal wel aan mij liggen.. Jij zegt het. Geschiedenis leert dat de bevolking van Palestina de joodse immigratie met lede ogen aanzag en een eenheidsstaat wilde toen ze in de meerderheid was, maar het gezag nog bij het Britse mandaat lag. En toen het Britse mandaat en de wereldmachten besloten de twee miljoen inwonende joden en moslims elk een eigen gebied te geven, was het gelijk oorlog, omdat de moslims dat helemaal niets vonden. 2 uur geleden zei najjreb86: En dat de islam niet word gehinderd door de holocaust komt misschien omdat de holocaust in Europa heeft plaatsgevonden? Geen wonder dat men in de Islam dus niet gehinderd word door de holocaust. Maar wat wil je hiermee bewijzen? Dat de joden die overleefden niet meer terug in de slachtofferrol wilden. En heel de wereld begreep dat volkomen, behalve de moslims, die niet begrepen wat er veranderd was in het idee dat de joden een jodenwereldprobleem zijn. Hun probleem ermee werd alleen maar groter. En hun haat bleef levend, waar die in de rest van de wereld was gestild en ingeruild voor een deemoedig erkennen dat er inderdaad iets ongekends was gebeurd met de joden. 2 uur geleden zei najjreb86: Dat de koran het leerboek van de haat is is onzin. Er staan ook zoveel liefdevolle dingen in. En het OT is haatdragender en voller van slechte dingen dan de koran. Dit weten gelovigen vaak ook niet, of de Wilderssen van deze wereld. Het christendom leert lijdzaamheid. Het jodendom leert religieuse afzondering in vreedzaamheid met de cultuur van hun gastland. De islam leert oud-testamentische zuivering van heel het gebied van invloed, dat zich sinds Mohammed qua gewenste invloedsfeer uitstrekt tot de einden van de wereld. Dat jij de koran niet ziet als leerboek van de haat, bewijst alleen naar dat jij je aan dat leerboek onderwerpt. Dan is er inderdaad vrede voor jou. Maar stel je dan even omwille van ons onderwerp in de positie van de joden. Dan loop je vast en moet je mijn gelijk erkennen. 2 uur geleden zei najjreb86: En het OT is haatdragender en voller van slechte dingen dan de koran. Dit weten gelovigen vaak ook niet, of de Wilderssen van deze wereld. Het klopt dat God de zonde haat. Daarvan werden de goddeloze volken de klos. Maar de joden gooiden het op een akkoordje met de volken die ze lieten leven. God strafte de joden daarvoor, en die overlevende volken doen dat nog. Maar de haat tegen joden is iets specifiek van de koran. En de religie can vleselijke onderwerping is ook iets van de islam. Want de joden onderwerpen in hun religie niemand. De strafwet van Mozes geldt niet meer. En de christenen onderwerpen ook niemand. De wet van Christus strijdt niet met het zwaard. Maar de moslims des te meer. Het kromzwaard is het evangelisatiemiddel van de islam. Vandaar de joods-christelijke cultuur, die denkt en is geestelijk. Moslims denken en zijn vleselijk. Het treffendste voorbeeld is vrouwen een doek over hun hoofd gooien. Moslims geloven niet in wet en recht en moraal, maar in zekerheid van misbruik zodra er ruimte wordt geboden. Terwijl de joods-christelijke moraal in de hoogtijd compleet blote vrouwen accepteerde, waarbij een ring aan de vinger voldoende richtlijn was naar recht en moraal, dat er zelfs niet geflirt werd met ze. Het gaat er niet om dat de praktijk afwijkt. Maar het gaat er om dat het recht en de moraal daadwerkelijk bestaat terwijl moslims nog zo'n vijfhonderd jaar ontwikkeling ontberen, die hen helpt af te komen van hun geestelijke onontwikkeldheid. 2 uur geleden zei najjreb86: Als je denkt dat het ooit gaat gebeuren dat Hamas de regering over Israel krijgt dan ben je niet goed bij je paasei. Als jij denkt dat je mij voldoende begrijpt om te kunnen beredeneren hoe het is, als ik iets denk, dan moet ik je waarschuwen dat ik tot op heden niets herken van goed weergegeven moraal of treffend inlevingsvermogen in wat jij zegt. Dat impliceert dat wat je zegt, maar zo een drogreden kan blijken te zijn. Dat is zo. 2 uur geleden zei najjreb86: Tevens hoef je tegen mij niet te beginnen over "de annihilatie van het volk van God". De Joden zijn net zo min Gods volk als de Batavieren dat waren, of de Galaten. Men doet alsof, en jij en jouw geloofsgenoten trappen er met open ogen in. Je kent de bijbel niet.Dit is een christelijk forum. De bijbel is hier een legitieme bron van kennis. Daarin staat dat de joden het volk van God zijn. Om precies te zijn, zijn de christenen via Christus en de wet van Mozes en de profeten besloten in het heilsplan en worden gerekend als het volk van God. De joden als achtergestelden, en de christenen als vrijen of bevoorrechten. Ik trap dus niet in een vaag progagandaverhaal, maar jij trapt tegen het heilige woord van God. 2 uur geleden zei najjreb86: Er zijn zes miljoen Joden vermoord, dus bijna alle Joden. Door Europeanen, gedurende de holocaust. En de Joodse en dus Christelijke God stak geen vinger uit.. Groter bewijs voor "zij zijn Gods volk niet" kan je niet krijgen. Heb je geen begrijpend lezen gehad op de lagere school? Dat de joden in de diaspora zijn, is het directe werk van God Zelf. Door Mozes werd er al mee gedreigd. En met die diaspora werd een boodschap meegegeven die de joden niet wilden horen: als een stom schaap wordt je ter slachting geleid, onder de wet en het recht van je onderdrukkers. Jezus Christus die zij als koning niet wilden accepteren werd daardoor hun profeet van de lijdzame vernedering, bespotting, opvoering tot een zekere onafwendbare tragische doodmaking en vernietiging. Geen oorlog werd gevoerd, geen kwaad werd gedaan, de beenderen werden niet gebroken. En toch werden ze gerekend onder erger dan de allerergste misdadigers. En hun beenderresten klagen tot de hemel, maar de hemel gaf reeds antwoord in Ezechiël, dat de beenderen vlees zullen krijgen en zich weer zullen oprichten en leven. 2 uur geleden zei najjreb86: Tevens heb je volgens mij weinig kaas gegeten van de nazi's en hun idee over het oplossen van het "Jodenvraagstuk". Ze hebben zelfs meegeholpen om Joden naar Palestina te krijgen. En ze wilden de Joden elders plaatsen. Pas in 1942 hebben ze besloten tot het volledig uitroeien. Aan de Wassensee of zo Jouw zelfs is triest. Jouw onbegrip tekenend. Jouw weergave incorrect. Sterkte. 2 uur geleden zei najjreb86: Kerel, dat kan je lezen in het OT. Toen dit geschreven werd was er van christenen nog geen sprake. Tevens waren de eerste christenen joden. Geen wonder dat ze nog steeds geloofden in "Joden zijn Gods uitverkoren volk"... Ik noem het propaganda. En ALS het nu verzonnen zou zijn en we geen 2000 jaar aan brainwashing hadden dan zou jij dit ook zo zien. Je dwaalt. De joden leven niet in het oude testament en de christenen ook niet en de islam wel. Dat is ook precies de kern van alle conflicten. "Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk." 2 uur geleden zei najjreb86: Als je denkt dat christendom een lijdzame cultuur heeft. Heel Europa en Afrika is niet voor niks gekerstend. Je hebt mooie woorden altijd, maar de praktijk. Daar gaat het om. De joden werden vernietigd om hun zonden. De christenen worden ook vernietigd om hun zonden. Dat ze worden vernietigd bewijst dat ze slechte instandhouders waren van de moraal. De moraal van de christenen is een kruisweg in lijdzaamheid. Want het licht van de waarheid is meer van belang dat geweldadige overheersing. Want het eeuwige leven wordt verdiend in lijdzaamheid en volharding, niet in geweld en overheersing. Dat het anders loopt, is omdat het vlees op een gegeven moment gewoon zelf orde op zaken gaat stellen. De mens is minder geestelijk, dan de wet eist. Maar de wet blijft, en elk kwaad wordt vergolden, om te beginnen bij de kinderen van God. 3 uur geleden bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
distazo 1 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Op 7-5-2026 om 17:55 zei najjreb86: Honderd jaar geleden waren de Joden onschuldig. Hoe wil je nu Israel als onschuldig zien? Ze starten oorlogen, hebben al vele bommen gegooid op andere landen.. Totaal niet te vergelijken.. Helaas doen mensen dit wel, dus die snappen het verschil tussen Joden en Israel niet (ook omdat de elite van Israel doet alsof zij een Joodse staat zijn).. En God heeft nergens wat beweerd. Ook niet in Jeremia. Dat is een Joodse schrijver die beweerde dat God beweerde... Dus geen wonder dat die Joodse schrijver beweerde dat God beweerde dat Israel zijn volk zou zijn.. Maar goed, dat Israel is in 120 na Christus van de aardbodem verdwenen. Dus ook de belofte lijkt me. En om dit door te schuiven naar de staat die sinds 1948 bestaat lijkt me niet juist. Dan trap je in de Israelitische propaganda. Hahahahaha, meen je dit echt Tomega? Dat Palestina een grotere historische haat tegen de joden had dan Europa? Man, toen de kruisridders naar Jeruzalem togen om dat te bevrijden van de moslims gingen ze eerst op bezoek bij Joodse groeperingen. Om die te bekeren tot het christendom en zo niet, dan ze een kopje kleiner te maken.. Nee, de grootste vijand van de Joden waren niet de moslims maar christenen.. Want "de Joden hebben God vermoord".. "Jullie vader is de duivel" staat in het NT, in de woorden van Jezus gelegd. Welke oorlog zijn ze gestart? 1948? 1967/ 1969? Graag data, en feiten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 39 minuten geleden zei Tomega: Daarin staat dat de joden het volk van God zijn Er is een nieuw testament he. Er staat ook in de Bijbel dat je uw verkrachtte dochter aan de dader moet verkopen voor zilverstukken. Of dat je wat bloed over u moet laten sprenkelen om weer rein te worden. De christenen zijn het volk van God en daarin is geen jood meer. 40 minuten geleden zei Tomega: begrijpend lezen Lees dan Mattheus nog eens. Los van wat zionistische kerken ons leerden en aanschouw met eigen ogen de vervangingsleer. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 uur geleden zei distazo: Welke oorlog zijn ze gestart? 1948? 1967/ 1969? Graag data, en feiten. Die van 67 door de vliegvelden van egypte te bombarderen. En die van 1948, door via joodse terroristen de palestijnen op de vlucht te jagen zodat egypte wel moest ingrijpen en dit deed met een mandaat van de arabische coalitie. En die van 2008 welke doorloopt tot vandaag. En waar de terreuraanval van 2023 onder valt. Ze hebben van de week weer een flottila gekidnapt, in de wateren van kreta nota bene. Ook weer een resultaat vd oorlog die sinds 2008 woedt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 uur geleden zei Fundamenteel: Er is een nieuw testament he. Er staat ook in de Bijbel dat je uw verkrachtte dochter aan de dader moet verkopen voor zilverstukken. Of dat je wat bloed over u moet laten sprenkelen om weer rein te worden. De christenen zijn het volk van God en daarin is geen jood meer. Lees dan Mattheus nog eens. Los van wat zionistische kerken ons leerden en aanschouw met eigen ogen de vervangingsleer. Of zilver. Eerlijk als mijn dochter een vriend heeft en haar maagdelijkheid neemt zal ik wel eisen hij met haar trouwt als dat zou kunnen. Zo steekt de vork ook in de steel iets wat je klaarblijkelijk allemaal ontgaat. Je zegt heilige geest, ik denk echt bij mezelf, jij wel. Het is ook onwetendheid en leerachterstand. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 7 minuten geleden zei leren_schoen: Of zilver. Eerlijk als mijn dochter een vriend heeft en haar maagdelijkheid neemt zal ik wel eisen hij met haar trouwt als dat zou kunnen. Zo steekt de vork ook in de steel iets wat je klaarblijkelijk allemaal ontgaat. Je zegt heilige geest, ik denk echt bij mezelf, jij wel. Het gaat over verkrachtig ... Ik denk echt bij mijzelf, die leren schoen is toch echt een trol die maar wat lult... Deuteronomium 22:28-29 Als een man een meisje vindt dat niet verloofd is en haar overweldigt en met haar slaapt, moet hij haar zeker tot vrouw nemen en haar als vrouw hebben, omdat hij haar vernedert. En als haar vader volhardt om haar aan hem te geven, moet hij haar hem in geld geven, vijftig shekels zilver Welke vader dringt aan om zijn dochter te ruilen voor 50 zilverstukken? Dat is wat Jezus ook bedoelde toen hij de Farizeeërs aansprak dat ze wetten van mensen volgen en niet van God. En de joden vandaag houden zich nog steeds aan meer dan 600 geboden terwijl Hij alles van God samenvatte in 2 geboden. Zijn wet is amper 2 geboden groot. En dat is dikwijls al moeilijk genoeg. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Zojuist zei Fundamenteel: Het gaat over verkrachtig ... Ik denk echt bij mijzelf, die leren schoen is toch echt een trol die maar wat lult... Deuteronomium 22:28-29 Als een man een meisje vindt dat niet verloofd is en haar overweldigt en met haar slaapt, moet hij haar zeker tot vrouw nemen en haar als vrouw hebben, omdat hij haar vernedert. En als haar vader volhardt om haar aan hem te geven, moet hij haar hem in geld geven, vijftig shekels zilver Welke vader dringt aan om zijn dochter te ruilen voor 50 zilverstukken? Dat is wat Jezus ook bedoelde toen hij de Farizeeërs aansprak dat ze wetten van mensen volgen en niet van God. En de joden vandaag houden zich nog steeds aan meer dan 600 geboden terwijl Hij alles van God samenvatte in 2 geboden. Zijn wet is amper 2 geboden groot. En dat is dikwijls al moeilijk genoeg. Je snapt er weinig van toch. Ik laat het zo wel Ik ga niet thora leren aan jou. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 58 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 58 minuten geleden Zojuist zei leren_schoen: Je snapt er weinig van toch. Ik laat het zo wel Ik ga niet thora leren aan jou. lol best... Ge hebt al wel laten zien hoe ge Handelingen 1:8 faliekant misinterpreteerde... En dat is niet eens een moeilijke tekst. Misschien kunt ge beginnen met begrijpend lezen baas te worden. Zou uw trollerij significant kunnen boosten. Nu ist maar slappe kak zenne. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 58 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 58 minuten geleden Zojuist zei Fundamenteel: lol best... Ge hebt al wel laten zien hoe ge Handelingen 1:8 faliekant misinterpreteerde... En dat is niet eens een moeilijke tekst. Misschien kunt ge beginnen met begrijpend lezen baas te worden. Zou uw trollerij significant kunnen boosten. Nu ist maar slappe kak zenne. Dat heb je niet kunnen beargumenteren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 57 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 57 minuten geleden Zojuist zei leren_schoen: Dat heb je niet kunnen beargumenteren. lol ok dan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 57 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 57 minuten geleden Be my guest, dan kan je ook Tomega doen. Die negeer je ook. Niet je eigen twist en verhalen. Ik zeg dat je het niet hebt kunnen beargumenteren omdat je niet strikt theologisch blijft. Je cherry picked en gooit er een verhaaltje onder. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 54 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 54 minuten geleden (bewerkt) 3 minuten geleden zei leren_schoen: Be my guest, dan kan je ook Tomega doen. Die negeer je ook. Ja ik geef weinig om ad hominem... Discipline is oa een proper lijf, fit lijf, proper huis en vooral: Al de rest is ruis... 53 minuten geleden bewerkt door Fundamenteel Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 51 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 51 minuten geleden Zojuist zei Fundamenteel: Ja ik geef weinig om ad hominem... Discipline is oa en een proper lijf, fit lijf, proper huis en vooral: Al de rest is ruis... Ik lig lekker op het strand Je denkt notabene dat ze dochter niet verkracht is als haar maagdelijkheid genomen is zonder huwelijk niks.. dat boeit je niks he. Ga je portfolio maar refreshen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 31 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 31 minuten geleden (bewerkt) Weet je wat het is fun dat is maar 1 vers van die heilige thora waar jij al niks van snapt laat staan het hele wetboek. Dat zie je altijd de geboden van de Vader en dan zeggen dit dat het is kwaad terwijl het juiste is om te doen. 6 minuten geleden bewerkt door leren_schoen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 1 minuut geleden Rapport Share Geplaatst 1 minuut geleden En ik heb een leuke NT bewijs extra voor je ”want je bent je eerste vergeten”. Is Jezus zelfs boos erom. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten