Spring naar bijdragen

De 144.000 in Openbaringen


Aanbevolen berichten

Eerst het ei, dan de kip

Een Brits filosoof en wetenschapper heeft een einde gemaakt aan een mysterie dat de mensheid al eeuwen achtervolgt: eerst was er het ei en dan pas de kip. Londense kranten maakten het nieuws vandaag bekend.

lol

link

nu nog uitmaken wie de kip is en wie het ei widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In Genesis 1:2-3 lezen we: "In den beginne schiep God de hemel en aarde. De aarde nu was woest en ledig en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods (Heilige Geest) zweefde over de wateren. En God

Quote:
Op donderdag 03 februari 2005 11:27:48 schreef Einherjar het volgende:

Dat zijn de ware gelovigen van alle tijden symbolisch weergegeven. Deze verzameling der gelovigen is de enige ware en katholieke kerk van Jezus Christus.

Als dat al waar is dan vallen heel wat priesters, kardinalen, bisschoppen buiten de boot. Om over de gewone parochianen nog maar te zwijgen. (bijvoorbaat maar alvast een disclaimer: Dit is niet bedoeld om disrespectvol tegen katholieke leer en/of de katholieke medemens uit te vallen, maar bovenstaande bewering is IMHO getalsmatig al onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luk 12:37

Gelukkig zijn de slaven die de meester bij zijn aankomst wakende vindt?

Als men beweerd reeds te zijn geinspecteerd en goed te zijn bevonden en dat Jezus paroesia al reeds onzichtbaar is geweest in 1914 ,dan verwacht je hem dus niet meer en doezel je in slaap ,ja waarom zou je nog waakzaam blijven ?

Doch de getrouwe slaven die slapen niet zoals de overige ,zij blijven hun lampende brandende houden en verwachte de Christus wederkomst vurig .Luk 12:35,36,37

Hoewel vers 40 beweerd dat "niemand" een jaar nog datum kan weten wanneer de meester komt scheen CT RUssel het plaatje al berekend te hebben en wees hij naar 1914 als de wederkomst datum van de Christus deze datum had hij doormiddel van een berekening aan de hand van de grote pyramide van Geop .

Toen al de beloftes die Russel had voorspelt geen werkelijkheid bleken te zijn en hij niet naar de hemel werdt opgenomen werdt er een soort balletje balletje geruild en Rutherford nam alles over.

Hij beweerde dat niet allen de zelfde hoop hadden maar dat er een aardse hoop was .

De bijbel verteld echter dat er één hoop één geloof en één doop is !

Hier heb ik een filmpje die deze theorie van Russel over 1914 toond aan de hand van zijn visie op de Grote Pyramide van Geop !

link

( hopelijk doet deze link het wel ?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger kleefden er inderdaad nog enkele onreinheden aan hen.Maar daar zou geleidelijk verbetering in komen:

(Maleachi 3:2-3) . . . Doch wie zal de dag van zijn komst verdragen, en wie zal standhouden wanneer hij verschijnt? Want hij zal zijn als het vuur van een louteraar en als het loog van de wassers. 3 En hij moet zitten als een louteraar en reiniger van zilver en moet de zonen van Levi reinigen; en hij moet hen zuiveren als goud en als zilver, en zij zullen voor Jehovah stellig mensen worden die een offergave aanbieden in rechtvaardigheid.

(Daniël 12:10) . . . Velen zullen zich reinigen en zich wit maken en zullen gelouterd worden . . .

Bladzijden zou ik hierover kunnen schrijven...misschien voor in andere topic's.

Paulus die zelf een gezalfde was schreef inderdaad alleen aan (Efeziërs 1:1) . . . ] getrouwen in eendracht met Christus Jezus:

in die context is er dus inderdaad één hoop.

(Efeziërs 4:4-5) . . . Eén lichaam is er en één geest, zoals GIJ ook werdt geroepen in de ene hoop waartoe GIJ werdt geroepen; 5 één Heer, één geloof, één doop;

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hallow,

Ik denk zelf dat de 144000 niet symbolisch dient te worden gelezen.

Openbaring 7v4

14. Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel

droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal,

afkomstig uit elke stam van Israël

Hier in is het getal 144000 gedefinieerd.

Een paar verzen verder staat:

Openbaring 7v9

Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet

te tellen was, uit alle landen en volken, van elke

stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in

hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.

Daar staat een andere menigte waarvan het aantal niet te tellen is.

Atreides

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallow,

Ik denk zelf dat de 144000 niet symbolisch dient te worden gelezen.

Openbaring 7v4

14. Toen hoorde ik het aantal van hen die het zegel

droegen: honderdvierenveertigduizend in totaal,

afkomstig uit elke stam van Israël

Hier in is het getal 144000 gedefinieerd.

Een paar verzen verder staat:

Openbaring 7v9

Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet

te tellen was, uit alle landen en volken, van elke

stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in

hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.

Daar staat een andere menigte waarvan het aantal niet te tellen is.

Atreides

Vers 1 van Openbaringen 7 neem je dan ook letterlijk?

7:1      Daarna zag ik vier engelen staan

bij de vier hoeken van de aarde,

die de vier winden van de aarde vasthielden,

zodat er geen wind kon waaien

over land of zee of enige boom.

En als het letterlijk is die 144000 waarom lopen Jehova Getuigen daarmee weg dan, het slaat immers op het volk Israël en haar twaalf stammen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

let eens op de tegenstelling die Johannes schetst in de verzen 4 en 9 van Openbaring hoofdstuk 7.

Hij zegt dat van de eerste groep, „hen die verzegeld werdenâ€, het aantal vast is.

Maar bij de tweede groep, „een grote schareâ€, wordt geen vast aantal genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en? Dat neemt niet weg dat die 144.000 duidelijk in verband gebracht worden met de 12 stammen van Israël.

7:9      Daarna zag ik,

en zie:

een grote schare die niemand tellen kon,

uit alle volken en stammen,

gemeenschappen en talen,

staande vóór de troon en vóór het lam,

gekleed in witte gewaden,

met palmtakken in hun handen;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drie staat in de bijbel voor "met zekerheid" Jezus staat na drie dagen op. Jezus word verloochend en dat drie maal. Drie staat in veel culturen voor zekerheid, gewisheid.

Vier staat voor (zoals in veel culturen) voor alle windrichtingen, de hele aarde betreffend.

3x4 is 12. De 12 stammen zullen met grote zekerheid de hele aarde bestrijken.

10 staat voor allen/alles, het geheel, totaal 10 geboden, 10 plagen, 10 jonkvrouwen.

12 (de 12 stammen, de nakomelingen van Jakob)x[3 (met zekerheid) x 4 (de hele aarde)] x 10x10x10 (drie maal 10; met zekerheid allen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik merk dat heel veel geloofsgemeenschappen die 144.000 op zichzelf doen slaan. Uit de gemeenschap waar ik oorspronkelijk vandaan kom (maar gelukkig uitgestapt ben) dacht men ook zo. Hetzelfde geldt voor de bruid zoals die in de bijbel genoemd wordt. De bruid zijn volgens mij alle ware gelovigen ik persoonlijk denk ik dat de 144.000 op het Joodse volk slaat (wel de christelijke joden) immers God heeft nog een heel plan met zijn volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowiezo is het hele probleem met Openbaringen dat alles letterlijk opgevat wordt, terwijl soms uit de context al blijkt dat het om verborgen of geestelijke situaties gaat.

De bijbel is - qua profetieën en visioenen - nooit een chronologisch en abstract geschiedenisboek geweest en zeker als daar de kanttekningen aan toegevoegd worden dat de woorden van die profetie verzegeld moeten worden, omdat ze over de tijd van het einde gaan, lijkt het mij vrij duidelijk dat het niet op een natuurlijke en alledaagse manier te verklaren is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sowiezo is het hele probleem met Openbaringen dat alles letterlijk opgevat wordt, terwijl soms uit de context al blijkt dat het om verborgen of geestelijke situaties gaat.

De bijbel is - qua profetieën en visioenen - nooit een chronologisch en abstract geschiedenisboek geweest en zeker als daar de kanttekningen aan toegevoegd worden dat de woorden van die profetie verzegeld moeten worden, omdat ze over de tijd van het einde gaan, lijkt het mij vrij duidelijk dat het niet op een natuurlijke en alledaagse manier te verklaren is...

Als er in Openbaring 1:1 staat . . . in tekenen aan zijn slaaf Joha̱nnes meegedeeld, 

Wie zegt dan dat alles letterlijk is?Ik niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de themapagina bij Openbaringenvan de jongerenbijbel staat het heel mooi uitgelegd vind ik. Daar zeggen ze het ongeveer zo (in mijn eigen woorden): 144000=12x12x1000, twaalf staat voor volheid, en duizend voor heel veel. Je zou die 144000 dus kunnen lezen als een volheid maal een volheid maal heel veel. Ik vind dat wel erg mooi uitgelegd, en ik denk dat het dus niet letterlijk genomen moet worden. Daar anders dat getal inderdaad allang vol geweest zou zijn.

Persoonlijk weet ik niet echt wat ik ervan moet denken, ik weet iig zeker dat ik het niet letterlijk moet nemen. En voor de rest maak ik me er ook niet zo druk om, omdat ik eigenlijk vrijwel zeker weet dat mijn naam in het "levensboek" geschreven staat (Anne betekend namelijk uitverkorene van God, en Elisabeth, mijn tweede naam, belofte van God).

Maar volgens mij ga ik nu een beetje offtopic...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Drie staat in de bijbel voor "met zekerheid" Jezus staat na drie dagen op. Jezus word verloochend en dat drie maal. Drie staat in veel culturen voor zekerheid, gewisheid.

Vier staat voor (zoals in veel culturen) voor alle windrichtingen, de hele aarde betreffend.

3x4 is 12. De 12 stammen zullen met grote zekerheid de hele aarde bestrijken.

10 staat voor allen/alles, het geheel, totaal 10 geboden, 10 plagen, 10 jonkvrouwen.

12 (de 12 stammen, de nakomelingen van Jakob)x[3 (met zekerheid) x 4 (de hele aarde)] x 10x10x10 (drie maal 10; met zekerheid allen)

Het is waar dat Openbaring veel symbolische getallen bevat, maar het boek bevat ook letterlijke getallen.

Johannes spreekt bijvoorbeeld over „de twaalf namen van de twaalf apostelen van het Lam†(Openbaring 21:14).

Het getal twaalf in dit vers is duidelijk letterlijk en niet symbolisch.

Verder schreef de apostel Johannes over „de duizend jaar†van Christus’ regering. Dat getal moet ook letterlijk worden genomen zoals een grondige beschouwing van de bijbel laat zien (Openbaring 20:3, 5-7).

Of een getal letterlijk of symbolisch moet worden opgevat, hangt dus van de achtergrond en context af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is waar dat Openbaring veel symbolische getallen bevat, maar het boek bevat ook letterlijke getallen.

Johannes spreekt bijvoorbeeld over „de twaalf namen van de twaalf apostelen van het Lam†(Openbaring 21:14).

Het getal twaalf in dit vers is duidelijk letterlijk en niet symbolisch.

Verder schreef de apostel Johannes over „de duizend jaar†van Christus’ regering. Dat getal moet ook letterlijk worden genomen zoals een grondige beschouwing van de bijbel laat zien (Openbaring 20:3, 5-7).

Of een getal letterlijk of symbolisch moet worden opgevat, hangt dus van de achtergrond en context af.

Waarom is dat getal van 12 apostelen letterlijk? Zou het om 'dé' 12 apostelen gaan, dan impliceert het dat Judas daar ook onder valt.

Zou je immers Mattias willen rekenen tot die 12, dan zouden ook de andere apostelen (Barnabas, Paulus, Jakobus, Andronikus en Junia) die we in de schrift tegenkomen ook meegerekend moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom is dat getal van 12 apostelen letterlijk? Zou het om 'dé' 12 apostelen gaan, dan impliceert het dat Judas daar ook onder valt.

Zou je immers Mattias willen rekenen tot die 12, dan zouden ook de andere apostelen (Barnabas, Paulus, Jakobus, Andronikus en Junia) die we in de schrift tegenkomen ook meegerekend moeten worden.

Mmm...redelijk zwak argument...

De conclusie dat het getal 144.000 letterlijk is en betrekking heeft op een beperkt aantal personen, een relatief kleine groep in vergelijking met de „grote schareâ€, stemt ook overeen met andere bijbelpassages.

Zo worden later in het visioen van de apostel Johannes de 144.000 beschreven als degenen die „uit het midden van de mensen [werden] gekocht als eerstelingen†(Openbaring 14:1, 4).

De uitdrukking „eerstelingen†heeft betrekking op een kleine representatieve selectie. Ook noemde Jezus, toen hij op aarde was, degenen die met hem in zijn hemelse koninkrijk zullen regeren een „kleine kudde†.

Degenen uit het midden van de mensen die in de hemel zullen regeren, zijn inderdaad weinig in getal in vergelijking met de mensen die in het komende paradijs op aarde zullen leven.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 years later...

Misschien ben ik wel laat met reageren op dit onderwerp maar liever laat dan nooit toch ?

( Openbaringen 7;4 )

De berekening van de 144.000 is wel letterlijk ,, reken maar uit zoals de bijbel het heeft berekend ,, dan kom je echt uit op 144.000 .

Ze komen van elke stam van Israel ,, iedere stam 12.000 ,, het zijn dus joden . Dit is dus ook letterlijk .

( Openbaringen 14;1/5.)

Wie zijn het dan ?

Mensen die van de aarde zijn vrijgekocht .

Degene die NIET met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven .

Zij volgen het lam waarheen het maar gaat .

Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als 1e opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam .

Geen leugen over hun lippen er valt niets op hen aan te merken .

Dit is dus ook letterlijk .

Als je alles dus letterlijk leest , is het niet moeilijk de vraag op te lossen "wie dit zijn '.

Ten 1e : Ze komen van de aarde want ze zijn vrijgekocht van de aarde .

Ten 2e ; Het zijn jongens/mannen .(uit de eerst geborene , Adam was de eerst geborene )

Ten 3e ; Zij volgen Jezus waarheen Hij maar gaat ( als je als baby sterft kom je in de hemel ).

Ten 4e : Jongens / mannen die nog maagd moeten zijn .

ten 5e : Ze hebben nog nooit iets gezegd hier op aarde geen woord nog gesproken,( geen leugen over hun lippen gehad .)er valt niets over hun te zeggen .

( Matteus 2;16,19).

Dit waren de joodse baby jongetjes die koning Herodes liet doden , er was een nieuwe koning van de joden geboren , de Here Jezus was geboren !

Herodus liet alle joodse baby jongetjes doden van 2 jaar en jonger .

Dus deze joodse jongetjes gaven hun leven al voor de Here Jezus .

Het zijn mannen ,komen van de aarde , ze zijn gestorven en bij Jezus in de hemel ,ze zijn maagd , hebben nog geen woord over hun lippen gehad , er valt niets van baby's iets te zeggen want baby's zijn rein .

Die ontelbare menigte ( openbaringen 7;9,17 ) gaat niet over de 144.000 !

Die gaat over degene die uit de grote verdrukking het teken niet aannemen ,de naam ven het beest niet aannemen en zo nog in de hemel komen , ( openbaringen 13;1).( openbaringen 7;13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

( Openbaringen 14;1/5.)

Wie zijn het dan ?

Mensen die van de aarde zijn vrijgekocht .

In Openbaring 5:9,10 lees je waar deze personen, die met Jezus bloed van de aarde zijn gekocht, vandaan komen en wat ze zullen gaan doen in de hemel. Ze komen uit "elke stam en taal en elk volk en elke natie". En zij zijn "priesters voor onze God en zij zullen als koningen over de aarde regeren".

Tegen Maria was gezegd dat Jezus als koning zou gaan regeren. Dat is niet gebeurd toen hij op aarde was. Dat lag dus nog in de toekomst. Jezus is ook hogepriester. En deze personen zullen samen met Jezus als koningen en priesters mogen regeren in de hemel.

De Joden hadden in de eerste instantie het voorrecht gekregen om als natie koningen en priesters voort te brengen. In Exodus 19:6 staat: "En gij zult mij een koninkrijk van priesters en een heilige natie worden". Er was wel een voorwaarde aan verbonden. In 19:5 staat: "Indien gij mijn stem strikt zult gehoorzamen en mijn verbond inderdaad zult onderhouden, dan zult gij stellig uit alle andere volken mijn speciale bezit worden".

Maar de Joden hebben als natie, niet als individu, dit voorrecht verloren. In Mattheüs 21:43 zegt Jezus namelijk: "Het koninkrijk Gods zal van u worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt". En deze nieuwe natie wordt gevormd door christenen. Petrus haalt in 1 Petrus 2:9,10 de belofte uit Exodus 19:5,6 aan, maar hij spreekt nu tot christenen, zowel Joden als niet-Joden. Zij zijn nu "een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk tot een speciaal bezit". Bovendien staat er: "Want eens waart gij geen volk, maar nu zijt gij Gods volk".

En ook leden van deze nieuwe natie zijn in geestelijke zin Joden. In Galaten 3:28,29 staat namelijk : "Er is noch jood noch Griek, .. er is noch man noch vrouw.. gij zijt allen één persoon in eendracht met Christus Jezus". Bovendien wanneer gij Christus toebehoort, zijt gij werkelijk Abrahams zaad, erfgenamen met betrekking tot een belofte".

Maar als er koningen zijn en priesters, dan moeten er ook onderdanen zijn en personen voor wie zij moeten bemiddelen. Dat is "de grote schare" uit Openbaring 7:9,10; een onbepaald aantal. Ook zij stellen geloof in het offer van Jezus en verrichten dienst voor God. Zij zullen de grote verdrukking overleven en op de nieuwe aarde wonen. Het was immers Gods oorspronkelijke voornemen dat deze aarde een paradijs zou worden en dat mensen voor eeuwig op aarde zouden leven. En ook die belofte zal uitkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
( Openbaringen 14;1/5.)

Wie zijn het dan ?

Mensen die van de aarde zijn vrijgekocht .

Degene die NIET met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven .

Zij volgen het lam waarheen het maar gaat .

Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als 1e opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam .

Geen leugen over hun lippen er valt niets op hen aan te merken .

Dit is dus ook letterlijk .

De enige mensen die daarvoor in aanmerking komen zijn Jezus' apostelen. Daarom nogmaals, de 144.000 zijn in de eerste eeuw gekozen door God uit de gelovige Israëlieten. Bestudeer de geschriften en leer dat het nakomelingen van David betrof, hetgeen tegenwoordig nooit, maar dan ook nooit meer hard te maken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:18:44 schreef Levi het volgende:[...]Waarom is dat getal van 12 apostelen letterlijk? Zou het om 'dé' 12 apostelen gaan, dan impliceert het dat Judas daar ook onder valt. Zou je immers Mattias willen rekenen tot die 12, dan zouden ook de andere apostelen (Barnabas, Paulus, Jakobus, Andronikus en Junia) die we in de schrift tegenkomen ook meegerekend moeten worden.Mmm...redelijk zwak argument...De conclusie dat het getal 144.000 letterlijk is en betrekking heeft op een beperkt aantal personen, een relatief kleine groep in vergelijking met de „grote schareâ€, stemt ook overeen met andere bijbelpassages.Zo worden later in het visioen van de apostel Johannes de 144.000 beschreven als degenen die „uit het midden van de mensen [werden] gekocht als eerstelingen†(Openbaring 14:1, 4). De uitdrukking „eerstelingen†heeft betrekking op een kleine representatieve selectie. Ook noemde Jezus, toen hij op aarde was, degenen die met hem in zijn hemelse koninkrijk zullen regeren een „kleine kudde†.Degenen uit het midden van de mensen die in de hemel zullen regeren, zijn inderdaad weinig in getal in vergelijking met de mensen die in het komende paradijs op aarde zullen leven.Aimé

Volgens openbaringen 19 vers 1 bevind de grote schare zich gewoon in de hemel:

openb 19 vers 1:

1 Hierna hoorde ik als een luide stem ener grote schare in de hemel zeggen:

Halleluja! Het heil en de heerlijkheid en de macht zijn van onze God, 2 want waarachtig en rechtvaardig zijn zijn oordelen, want Hij heeft de grote hoer geoordeeld, die de aarde met haar hoererij verdierf, en Hij heeft het bloed zijner knechten van haar hand geëist.

En zo je wil kan ik nog meer duidelijke bijbelse aanwijzingen geven dat de grote schare zich in de hemel bevind. En of het niet strookt met de leer van het wachttorengenootschap is dan niet belangrijk, want je bent het waarschijnlijk wel met me eens dat de bijbel de autoriteit is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid