Spring naar bijdragen

De 144.000 in Openbaringen


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 03 februari 2005 20:17:15 schreef Aimé het volgende:

[...]

Amai! Wie zegt er nu nog dat J.G. alles letterlijk nemen??

Dat zij "zich niet met vrouwen hebben bevlekt" en dat zij "maagden" zijn, kan niet betekenen dat geen van deze 144.000 personen ooit getrouwd is geweest, want de Schrift verbiedt personen op aarde die medeërfgenamen met Christus zullen zijn, niet om te trouwen (1Ti 3:2; 4:1, 3).

Ook kan er niet uit worden opgemaakt dat alle 144.000 mannen zijn geweest, want voor zover het de geestelijke verwantschap van Christus' medeërfgenamen betreft, "is [er] noch man noch vrouw" (Ga 3:28). De "vrouwen" moeten dus symbolische vrouwen zijn, ongetwijfeld religieuze organisaties zoals Babylon de Grote en haar 'dochters'. Lid zijn van of deel hebben aan zulke vals-religieuze organisaties zou iemand beletten smetteloos te zijn (Opb 17:5).

Deze symbolische beschrijving stemt overeen met het vereiste van de Wet dat de hogepriester van Israël uitsluitend een maagd tot vrouw mocht nemen, want Jezus Christus is Jehovah's grote Hogepriester. - Le 21:10, 14; 2Kor 11:2; Heb 7:26.

Ja, dat weet ik ook allemaal wel hoor.

Daarom zijn zijn die 144.000 dus een symbolisch aantal gelovigen, want letterlijk gezien zijn het uitsluitend 144.000 maagdelijke mannen.

Wat ermee bedoeld wordt mag joost weten. Ik heb geen flauw idee.

groetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In Genesis 1:2-3 lezen we: "In den beginne schiep God de hemel en aarde. De aarde nu was woest en ledig en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods (Heilige Geest) zweefde over de wateren. En God

Quote:
Op maandag 07 februari 2005 20:24:23 schreef Castle het volgende:

Met maagdelijk bedoelen ze natuurlijk dat ze enkel en aleen tot de levende God bidden. Zij hebben zich niet bezoedelt door andere valse goden te aanbidden. Zij zijn geestelijk maagdelijk. Zo zie ik het althans.

Wat de 144.000 betreft zijn zeker de 12 apostelen erbij.

En beslist ook vrouwen ; zoals bv. degenen die bij elkaar waren in 33 gewone tijd wanneer de heilige geest is uitgestort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik ook van toepassing vind op deze 144.000 is het volgende wat Jezus tegen zijn leerlingen zegt.

Matheüs 20:23

23 En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop, waarmede Ik gedoopt worde, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

Deze plaatsen zijn dus bereid door Jhwh in hoogst eigen persoon. Geen verkiezingen zoals in de politiek dus, maar God kan in de harten van de mensen lezen, dus zal de keuze verzekerd rechtvaardig zijn.

met vriendelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 144000 is absoluut een symbolisch getal getuige de eerdere evrgelijking met de schare die niemand tellen kan. De symboliek betreft:

12*12*10*10*10.

12 stammen van Israel (Gods volk onder het Oude Verbond);

12 apostelen (Gods volk onder het Nieuwe Verbond;

10 getal van volheid

3e macht: goddelijke (3 is getal van de hemel) verhevenheid.

De 144000 zijn dus de schare van al Gods kinderen uit alle volken en tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De groep uit hst 14 bestaat uit eerstelingen die gekocht zijn uit "de mensen," dus alle volkeren, terwijl de groep in hst 7 duidelijk uit de stammen Israëls komen.

De groep in hst 14 is een speciale klasse binnen de Gemeente (eerstelingen - vroeg rijp - overwinnaars - zie de beloften in de zeven brieven). De berg Sion is hier in de hemel, want het aardse Sion is dan inde hand der heidenen. Het zegel is anders, bij deze is het de naam van het Lam en de Vader, namen die bij de Gemeente horen, bij de andere is het het zegel van de levende God, wat OTische terminologie is. In 7:3 zijn het de dienaren van onze God, maar hier de kinderen van God (van de vader).De Here gebruikt de naam Vader door heel Openbaring heen altijd in verband met de Gemeente, maar nooit met Israël (1:6, 2:27, 3:5, 3:21).De groep in hst 14 is verbonden met het Lam, maar in hst 7 is Jezus "een andere engel," wat op Zijn OTische positie wijst.Het lied in 14:3 is een nieuw lied, in 7:4 niet. De groep in hst 14 zijn maagden, terwijl Israëls maagdelijkheid beweend wordt (Overeenkomstig Ex. 23:26, Deut. 7:14, 1 Sam. 2:5 en Ps. 113:9 is het baren van kinderen een zegen en kinderloosheid een vloek. In Richteren 11 beweende Jefta's dochter 2 maanden haar maagdelijkheid.

Quote:
Op maandag 14 februari 2005 21:46:11 schreef Castle het volgende:

@Watchman

Watchman wil je aub uitleggen waarom je denkt dat de 144.000 in hfdstk 7 niet dezelfde zijn als in hfdts 14

Dank bij voorbaat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen zijn gebaseerd op een visioen. Het is ongeveer zoiets te proberen uit te leggen aan iemand die de Lord of the Rings niet gezien heeft( noch het boek gelezen heeft ) in woorden duidelijk te maken wat in de beelden beschreven is.

Woorden zijn dan altijd beperkend. Een juist begrip van het visioen is dan ook lastig.

Alle speculatie omtrent de 144.000 is dan ook zinloos. Wat maakt het nu uit wie dat zijn. Wat maakt het uit hoe het zal gaan.

Als de tijd daar is, dan merk ik het vanzelf.

Wie kan me duidelijk maken WAAROM hij/zij het nodig heeft dit te weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom anastasia,

Misschien omdat er gewoon christenen zijn die dit interessante materie vinden en geloven dat het niet zinloos is om het te bestuderen? Immers, als het niet belangrijk was geweest, dan had God het niet in de bijbel laten opschrijven. Bovendien kun je je door bijbelstudie dwaalleren herkennen en afweren. Dus ook als je vraagstukken als deze bestudeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een OPENBARING, en geen mysterieuze verborgenheid, en weet wel dat je het boek alleen kunt verstaan met de hulp van de Heilige Geest. Als je de Geest niet hebt versta je ook niks van Openbaring. Als God het belangrijk vind het mee te delen aan Zijn kinderen, dan is het belangrijk, zo eenvoudig is het.

Openb. 19:10 zegt "de geest der profetie is het getuigenis van Jezus." Door alle dingen die gebeuren gaan zien wij de grootheid van Christus, dat is het belang.

Wat het karakter is van de 144.000 staat er duidelijk bij, en ook waar ze vandaan komen. Dus dat het er niet bij staat is niet waar. Er staat natuurlijk niket bij of het Jantje of Pietje is uit Rotterdam of Amsterdam.

Quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 01:37:29 schreef anastasia het volgende:

Openbaringen zijn gebaseerd op een visioen. Het is ongeveer zoiets te proberen uit te leggen aan iemand die de Lord of the Rings niet gezien heeft( noch het boek gelezen heeft ) in woorden duidelijk te maken wat in de beelden beschreven is.

Woorden zijn dan altijd beperkend. Een juist begrip van het visioen is dan ook lastig.

Alle speculatie omtrent de 144.000 is dan ook zinloos. Wat maakt het nu uit wie dat zijn. Wat maakt het uit hoe het zal gaan.

Als de tijd daar is, dan merk ik het vanzelf.

Wie kan me duidelijk maken WAAROM hij/zij het nodig heeft dit te weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 14 februari 2005 21:55:32 schreef HenkG het volgende:

De 144000 is absoluut een symbolisch getal getuige de eerdere evrgelijking met de schare die niemand tellen kan. De symboliek betreft:

12*12*10*10*10.

12 stammen van Israel (Gods volk onder het Oude Verbond);

12 apostelen (Gods volk onder het Nieuwe Verbond;

10 getal van volheid

3e macht: goddelijke (3 is getal van de hemel) verhevenheid.

De 144000 zijn dus de schare van al Gods kinderen uit alle volken en tijden.

Is 144.000 slechts een symbolisch getal?

Het antwoord is op te maken uit het feit dat eerst melding wordt gemaakt van het nauwkeurig bepaalde getal 144.000 en Openbaring 7:9 vervolgens spreekt over "een grote schare, die niemand tellen kon". Als het getal 144.000 niet letterlijk was, zou het contrast met de "grote schare" volkomen zoek zijn. Het getal letterlijk te nemen is in overeenstemming met wat Jezus in Matthéüs 22:14 over het koninkrijk der hemelen zei: "Er zijn velen uitgenodigd, maar weinigen uitgekozen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

@anastasia

Spreuken 2

1 Mijn zoon! zo gij mijn redenen aanneemt, en mijn geboden bij u weglegt;

2 Om uw oren naar wijsheid te doen opmerken; zo gij uw hart tot verstandigheid neigt;

3 Ja, zo gij tot het verstand roept, uw stem verheft tot de verstandigheid;

4 Zo gij haar zoekt als zilver, en naspeurt als verborgen schatten; stuutje.gif

5 Dan zult gij de vreze des HEEREN verstaan, en zult de kennis van God vinden.

6 Want de HEERE geeft wijsheid; uit Zijn mond komt kennis en verstand.

7 Hij legt weg voor de oprechten een bestendig wezen; Hij is een Schild dengenen, die oprechtelijk wandelen;

8 Opdat zij de paden des rechts houden; en Hij zal den weg Zijner gunstgenoten bewaren.

9 Dan zult gij verstaan gerechtigheid, en recht, en billijkheden, en alle goed pad.

10 Als de wijsheid in uw hart zal gekomen zijn, en de wetenschap voor uw ziel zal liefelijk zijn;

11 Zo zal de bedachtzaamheid over u de wacht houden, de verstandigheid zal u behoeden;

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Watchman

-------------------------------------------------------

Ik beperk me hier even tot de 144000 uit Openbaringen 7, want de groep in Openbaring 14 is een andere groep dan die van Openbaring 7. De groep in hoofdstuk 14 is een symbolisch getal voor de overwinnaars in de Gemeente, zij zijn eerstelingen, vroegrijp, en worden dus het eerst geoogst/opgenomen.

-------------------------------------------------------

Als Jezus dan zegt Matheus 19:30

Maar vele eersten zullen de laatste zijn, en vele laatsten de eersten.

Doelt hij dan op wat jij zegt, dat dus indien er twee groepen van 144.000 zijn, eerst de overwinaars uit de gemeente worden opgenomen en daarna de andere uit openbaring 7 ????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Degenen uit Openbaring 7 worden helemaal niet opgenomen. Het zijn Joden die tijdens de grote verdrukking het evangelie prediken. Zij heersen met Christus op aarde in het millennium (maar niet als koningen). Deze lijdende Joden zijn een deel van de kleine broeder in matt. 25. De groep in hst 14 worden voor de grote verdrukking opgenomen naar de troon (niet de lucht) - want het is voor de bazuinen van de drie engelen (14:6-11). De 144.000 zijn de besten onder de overwinnaars uit de Gemeente.

Matt. 19:30 wijst op meer of minder loon in het koninkrijk, het heeft niet met tijdsaanduiding te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is toch in 70 gewone tijd dat de tempel van Jeruzalem is vernietigd?

Het is niet omdat ik zeg dat er een grote verdrukking is geweest in 70 gewone tijd door de Romeinen dat ik niet meer geloof in de duizendjarige hoop of andere profetieën die in deze tijd van toepassing zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 februari 2005 01:06:58 schreef Watchman het volgende:

Zeker, de tempel is door Keizer Titus vernietigd, maar er zijn vele dingen niet gebeurd in die tijd waarover de eindtijd spreekt. Zo moet Jezus precies zo terugkomen (lichamelijk) als Hij ging, zie Handelingen 1. Dat is al een ding dat niet gebeurd is.

Als het nou moest zijn dat Jezus onzichtbaar terug komt of is gekomen mis je Hem!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zei tot zijn apostelen: "Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer aanschouwen" (Johannes 14:19).

De "wereld" heeft betrekking op de mensheid. Jezus zei hier dus duidelijk dat de mensen op aarde hem na zijn hemelvaart niet meer zouden zien. De apostel Paulus schreef: "Ook al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij hem nu stellig niet meer zo." - 2 Korinthiërs 5:16.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 20 februari 2005 01:06:58 schreef Watchman het volgende:

Zeker, de tempel is door Keizer Titus vernietigd, ...

Even voor alle goede orde: Titus was ten tijde van de verwoesting van Jeruzalem een generaal.

Hij was de zoon van Vespasianus, keizer van Rome.

Negen jaar later werd Titus zelf keizer en smaakte 2 jaar dit genoegen. Pas na zijn dood werd de Titusboog in Rome voltooid. (divo Tito).

mvg

Shoppy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij komt precies zo terug als Hij ging, en de wereld zal Hem ook lichamelijk zien. Het teken van de Zoon des Mensen zal aan de hemelen verschijnen. En de grote vedrukking zal dan eindigen en het duizendjarig koninkrijk beginnen. Daar is niets van te merken op dit moment.

Quote:
Op zondag 20 februari 2005 20:37:44 schreef Aimé het volgende:

[...]

Als het nou moest zijn dat Jezus onzichtbaar terug komt of is gekomen mis je Hem!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 februari 2005 20:41:51 schreef Aimé het volgende:

Jezus zei tot zijn apostelen: "Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer aanschouwen" (Johannes 14:19).

De "wereld" heeft betrekking op de mensheid. Jezus zei hier dus duidelijk dat de mensen op aarde hem na zijn hemelvaart niet meer zouden zien. De apostel Paulus schreef: "Ook al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij hem nu stellig niet meer zo." - 2 Korinthiërs 5:16.

De conclusie die jij trekt aan de hand van joh 14:19/ 2kor 5:16 die jij hier weergeeft klopt niet.

Ieder mens zal Jezus zien als Hij terugkomt!

Op 1,7

Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.

Wat betekend elk oog dan volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 21 februari 2005 01:21:31 schreef Watchman het volgende:

Hij komt precies zo terug als Hij ging, en de wereld zal Hem ook lichamelijk zien. Het teken van de Zoon des Mensen zal aan de hemelen verschijnen. En de grote vedrukking zal dan eindigen en het duizendjarig koninkrijk beginnen. Daar is niets van te merken op dit moment.

[...]

Op diverse plaatsen in de evangeliën kun je zien dat Jezus een samengesteld teken geeft van dingen die zouden gebeuren ten tijde van zijn wederkomst.

Moest hij zichtbaar terugkomen zou Hij nooit gesproken hebben van "een teken".

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid