Spring naar bijdragen

Minste broeder(s) (Mattheüs 25:40)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En de niet-gezalfde broeders en zusters niet?

Ehm... Jawel. Juist wel. Jij haalt de 144.000 erbij maar volgens mij weet je zelf niet eens waarom. Er staat in Mattheüs 25 helemaal niets over gezalfden dus waarom haal je dat erbij? En je woord

Jawel, want je geeft een heel vreemde draai aan de gegeven Evangelietekst. Er staat immers niet dat je alles wat je voor de gezalfde broeders doet, je voor Christus doet, maar wat je voor je mínste br

40 minuten geleden zei Monachos:

Wie is/zijn deze minste broeder(s)?

De gezalfde klasse. Wij moeten hun in alles helpen. 

Zacharia 8:23 Dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: „Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord [dat] God met ulieden is.”’”

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

De gezalfde klasse. Wij moeten hun in alles helpen. 

Zacharia 8:23 Dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: „Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord [dat] God met ulieden is.”’”

Wie zijn 'wij' en wie zijn 'hun'? En wat is 'alles'? 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn in Zacharia overduidelijk  beloften aan Israël, niet aan de Gemeente en die is dan ook niet meer op de aarde.   Het gaat duidelijk om de 144.000 verzegelden uit de 12 Joodse stammen.

 

Zacharia 8 

Beloofde zegeningen voor Israël

1 Het woord van de HEERE van de legermachten kwam tot mij:

2 Zo zegt de HEERE van de legermachten:

Ik heb Mij met grote na-ijver voor Sion ingezet,

ja, met grote grimmigheid heb Ik Mij voor haar ingezet.

3 Zo zegt de HEERE:

Ik ben naar Sion teruggekeerd

en Ik zal midden in Jeruzalem wonen.

Jeruzalem zal ‘stad van de waarheid’ genoemd worden,

de berg van de HEERE van de legermachten ‘de heilige berg’.

4 Zo zegt de HEERE van de legermachten:

Er zullen weer oude mannen en oude vrouwen zitten

op de pleinen van Jeruzalem,

ieder met zijn stok in zijn hand vanwege de hoge leeftijd.

5 De pleinen van de stad zullen vol worden

met jongens en meisjes

die spelen op haar pleinen.

6 Zo zegt de HEERE van de legermachten:

Al zou het in die dagen wonderlijk zijn

in de ogen van het overblijfsel van dit volk,

zou het ook in Mijn ogen wonderlijk zijn?

spreekt de HEERE van de legermachten.

7 Zo zegt de HEERE van de legermachten:

Zie, Ik ga Mijn volk verlossen uit het land waar de zon opkomt

en uit het land waar de zon ondergaat.

8 Ik zal hen hierheen brengen,

zij zullen midden in Jeruzalem wonen.

Zij zullen Mij tot een volk zijn,

en Ík zal hun tot een God zijn,

in waarheid en in gerechtigheid.

9 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Grijp moed, u die in deze dagen deze woorden gehoord hebt uit de mond van de profeten die er waren op de dag waarop het huis van de HEERE van de legermachten gegrondvest werd om de tempel te herbouwen.

10 Vóór die dagen

was er immers geen loon voor de mensen,

en was er geen loon voor het vee.

Voor wie uittrok en wie binnenkwam, was er geen vrede, vanwege de tegenstander,

want Ik zette alle mensen tegen elkaar op.

11 Maar nu zal Ik voor het overblijfsel van dit volk

niet meer zijn zoals in de vorige dagen,

spreekt de HEERE van de legermachten.

12 Want het zaad zal voorspoedig zijn,

de wijnstok zal zijn vrucht geven,

het land zal zijn opbrengst geven,

de hemel zal zijn dauw geven.

Ik zal het overblijfsel van dit volk

dit alles in erfelijk bezit doen nemen.

13 Het zal gebeuren, zoals u, huis van Juda en huis van Israël,

een vloek onder de heidenvolken geweest bent,

zo zal Ik u verlossen

en zult u een zegen worden.

Wees niet bevreesd, grijp moed.

14 Want zo zegt de HEERE van de legermachten:

Zoals Ik Mij had voorgenomen u kwaad te doen, toen uw vaderen Mij zeer toornig maakten, zegt de HEERE van de legermachten, en Ik er geen berouw over gekregen heb,

15 zo heb Ik Mij in deze dagen opnieuw voorgenomen goed te doen aan Jeruzalem en aan het huis van Juda. Wees niet bevreesd!

16 Dit zijn de dingen die u doen moet: spreek de waarheid tegen elkaar, oordeel naar waarheid in uw poorten met een oordeel dat de vrede dient,

17 bedenk in uw hart geen kwaad tegen elkaar en heb een valse eed niet lief, want dit alles is iets wat Ik haat, spreekt de HEERE.

18 Het woord van de HEERE van de legermachten kwam tot mij:

19 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Het vasten in de vierde, het vasten in de vijfde, het vasten in de zevende en het vasten in de tiende maand, zal voor het huis van Juda worden tot vreugde, tot blijdschap en tot vreugdevolle feestdagen. Heb dan de waarheid en de vrede lief!

20 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Er zullen weer volken komen en inwoners van veel steden.

21 De inwoners van de ene stad zullen gaan naar die van de andere en zeggen: Laten we meteen gaan om het aangezicht van de HEERE gunstig te stemmen, om de HEERE van de legermachten te zoeken; ík zal ook gaan.

22 Dan zullen veel volken komen en machtige heidenvolken, om de HEERE van de legermachten in Jeruzalem te zoeken en om het aangezicht van de HEERE gunstig te stemmen.

23 Zo zegt de HEERE van de legermachten: In die dagen zal het gebeuren dat tien mannen uit alle talen van de heidenvolken, vastgrijpen, ja, de punt van de mantel van een Joodse man zullen zij vastgrijpen, en zeggen: Wij gaan met u mee, want wij hebben gehoord dat God met u is.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Monachos:

Ehm... Hebben we het wel over hetzelfde of mis ik iets?

40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Ach Monachos, dat is toch een open deur? Dat is ieder mens die je tegenkomt die hulp nodig heeft.  Wie dat niet zelf aanvoelt die kan dat toch gewoon lezen in de verzen ervoor en erna?

De topic vraag is dezelfde vraag als die aan Jezus werd gesteld door een wetgeleerde die Jezus voor het blok wilde zetten. Dat doet hij door Hem een vraag voor te leggen: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Jezus reageert op de man met een wedervraag: ‘Wat zegt de wet?’   De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 
– Lucas 10:27 (NBV)

Jezus legt het antwoord van de wetgeleerde bij hem terug: “doe wat je zelf zegt! “ Blijkbaar gaf de wetgeleerde het juiste antwoord. Je zult het eeuwige leven ontvangen in relatie met God. Die relatie zal zich uiten in gehoorzaamheid en het handelen daarnaar. Maar juist aan dat praktisch handelen bleek het nog te schorten bij de man. Om zichzelf te redden, stelt hij een nieuwe vraag: ‘Wie is dan mijn naaste?’ En met daaronder ook de vraag: wie is dat niet? Waar ligt de grens voor wat ik moet doen? 

Wie is dan mijn naaste?

Jezus antwoordt hem door een verhaal te vertellen: 

Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 

Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 
– Lucas 10:25-36 (NBV)

Jezus antwoordt de wetgeleerde met een verhaal, om hem uiteindelijk weer een vraag terug te stellen. Hij draait de vraag die de man heeft gesteld om: ‘Wie van deze drie is de naaste geworden?’
Blijkbaar vindt Jezus de vraag wie je wel en niet moet helpen niet zo interessant. Veel belangrijker is voor wie jij zélf de naaste bent geworden. 

 

https://zijlacht.nl/wie-is-mijn-naaste-hoe-jezus-deze-vraag-omdraait/

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hermanos2:

Wie zijn 'wij' en wie zijn 'hun'? En wat is 'alles'? 

Wij zijn de Christenen met de hoop een aards leven te krijgen onder Gods Koninkrijk, de hun zijn de gezalfde en verzegelde 144.000. En alles is alles, dus eten, drinken en ondersteuning bij de prediking van het evangelie waar de 144.000 het voortouw in hebben genomen.

22 uur geleden zei Flawless victory:

Het gaat duidelijk om de 144.000 verzegelden uit de 12 Joodse stammen.

Hoor ik daar nu een kwartje vallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Wij zijn de Christenen met de hoop een aards leven te krijgen onder Gods Koninkrijk, de hun zijn de gezalfde en verzegelde 144.000. En alles is alles, dus eten, drinken en ondersteuning bij de prediking van het evangelie waar de 144.000 het voortouw in hebben genomen.

Dus jij beweert dat die minste broeder(s) uit Mattheüs 25:40 onderdeel zijn van de 144.000?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

De context van Matteüs 25 geeft toch duidelijk aan dat het gaat om mensen in nood – degenen die honger hebben, dorstig zijn, vreemdelingen zijn, naakt zijn, ziek zijn of in de gevangenis zitten.

We moeten de gezalfde broeders en zusters in alles helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Petra.:

De context van Matteüs 25 geeft toch duidelijk aan dat het gaat om mensen in nood – degenen die honger hebben, dorstig zijn, vreemdelingen zijn, naakt zijn, ziek zijn of in de gevangenis zitten.

We moeten de gezalfde broeders en zusters in alles helpen.

En de niet-gezalfde broeders en zusters niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Natuurlijk wel, maar daar gaat het hier nu niet om.

Ehm... Jawel. Juist wel. Jij haalt de 144.000 erbij maar volgens mij weet je zelf niet eens waarom. Er staat in Mattheüs 25 helemaal niets over gezalfden dus waarom haal je dat erbij?

En je woordkeuze 'We moeten de gezalfde broeders en zusters in alles helpen' toont aan dat het voor jullie een opgelegd gebod is, i.p.v. dat je anderen gewoon van harte wil helpen als dat nodig is.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites

ALs je de context leest is vooral dit belangrijk: Wanneer de Mensenzoon komt in zijn majesteit, samen met alle engelen, zal hij op zijn verheven troon plaatsnemen.  32 Alle volken zullen vóór hem worden samengebracht, en hij zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.  33 De schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning tegen degenen aan zijn rechterhand zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend. Kom, jullie zullen het Koninkrijk erven dat vanaf de grondlegging van de wereld voor jullie bestemd.

Wie erven het Koninkrijk, m.a.w. wie gaat er meeregeren in deze  hemelse regering? Openbaring is daar duidelijk in: degenen die een eerste opstanding krijgen, de eerstelingen. En dit wordt gelinkt aan de 144.000. Zij nemen het voortouw in de prediking. Maar aangezien het aantal niet groot is wordt er van de andere schapen verwacht dat ze meehelpen met de prediking. Gezalfd en on gezalfd staan allemaal onder dezelfde wet van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Natuurlijk wel, maar daar gaat het hier nu niet om.

Jawel, want je geeft een heel vreemde draai aan de gegeven Evangelietekst. Er staat immers niet dat je alles wat je voor de gezalfde broeders doet, je voor Christus doet, maar wat je voor je mínste broeders doet, dus degenen die nog klein en zwak zijn in het geloof en die wellicht ook laag in aanzien staan binnen de gemeenschap. Er is ook geen enkele aanleiding in die tekst om die minste broeders met een gezaghebbende, hemels geprivileerde gezalfde klasse te identificeren.

Ik weet echter dat jullie alle beloften van Christus exclusief en alleen op jullie gezalfde klasse toekennen, zodat alleen zij vrijgekocht zouden zijn, broeders en zusters van Christus, gezalfd met de heilige Geest, naar de hemel zouden gaan, noem maar op. Dat jullie feitelijk geloven dat de Kerk van Christus maar uit 144.000 leden bestaat en de rest ten dienste van haar staat en de 'broodkruimels ontvangen van de tafel des Heren.' Maar het is wel een tikje wrang dat je deze tekst vervolgens op die manier van haar kracht weet te beroven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 14:4 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.  4 Zij zijn het die zich niet met vrouwen hebben verontreinigd — ze zijn maagden. Zij zijn het die het Lam blijven volgen waar hij ook naartoe gaat. Ze zijn uit de mensheid gekocht als eerstelingen voor God en voor het Lam.  5 In hun mond werd geen bedrog gevonden, ze zijn zonder smet.

1Kor 15:21 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen.  

Deze aanwezigheid is nog niet Zijn wederkomst, maar het moment dat Jezus begint te regeren, het einde van de Tijden der Heidenen. Het is een opstanding in de hemel. Dit gaat om de 144.000 die op de berg Sion staan uit Openbaring 14. Dit zijn dus de eerstelingen.

7 minuten geleden zei Robert Frans:

Er staat immers niet dat je alles wat je voor de gezalfde broeders doet, je voor Christus doet, maar wat je voor je mínste broeders doet, dus degenen die nog klein en zwak zijn in het geloof en die wellicht ook laag in aanzien staan binnen de gemeenschap.

Je moet het zien binnen de uitleg van de gelijkenis van de schapen en bokken. De schapen beërven het Koninkrijk de bokken niet. Het beërven houdt in dat je gaat deelnemen in het bestuur van het Koninkrijk. Dit zijn die Jezus altijd in alles geholpen hebben (vers 35). Allereerst gaat het om de gezalfden, maar uiteraard ook voor de andere schapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik weet echter dat jullie alle beloften van Christus exclusief en alleen op jullie gezalfde klasse toekennen, zodat alleen zij vrijgekocht zouden zijn, broeders en zusters van Christus, gezalfd met de heilige Geest, naar de hemel zouden gaan, noem maar op.

Niet enkel de gezalfden zijn vrijgekocht ook wij, de andere schapen. Alleen de bestemming is anders. De andere schapen gaan leven onder het bestuur van Gods Koninkrijk. Ook wij krijgen eeuwig leven en zijn vrijgekocht. De 144.000 zijn uitverkozen, wij niet. Anders had de prediking geen enkel nut. Je moet het een beetje zien als de Levieten in Israël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Openbaring 14:4 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.  4 Zij zijn het die zich niet met vrouwen hebben verontreinigd — ze zijn maagden. Zij zijn het die het Lam blijven volgen waar hij ook naartoe gaat. Ze zijn uit de mensheid gekocht als eerstelingen voor God en voor het Lam.  5 In hun mond werd geen bedrog gevonden, ze zijn zonder smet.

1Kor 15:21 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen.  

Deze aanwezigheid is nog niet Zijn wederkomst, maar het moment dat Jezus begint te regeren, het einde van de Tijden der Heidenen. Het is een opstanding in de hemel. Dit gaat om de 144.000 die op de berg Sion staan uit Openbaring 14. Dit zijn dus de eerstelingen.

Je moet het zien binnen de uitleg van de gelijkenis van de schapen en bokken. De schapen beërven het Koninkrijk de bokken niet. Het beërven houdt in dat je gaat deelnemen in het bestuur van het Koninkrijk. Dit zijn die Jezus altijd in alles geholpen hebben (vers 35). Allereerst gaat het om de gezalfden, maar uiteraard ook voor de andere schapen.

De kwestie is dat je het getal 144.000 strikt letterlijk neemt, maar de som die daartoe leidt en de mensen die daarin worden genoemd weer symbolisch. Het gaat immers om 12 x 12.000 joodse gelovigen uit de 12 joodse stammen. Daardoor beperk je de Kerk van Christus dus tot een klein groepje met alle priviléges van het kindschap Gods, om vervolgens alle andere gelovigen die bij zich bij jullie aansluiten ervan buiten te sluiten in een speciale, nieuwe klasse. Terwijl het veel reëeler is om dit getal net zo symbolisch te lezen als die andere getallen. Zodat íédere gedoopte gelovige gewoon tot zijn Kerk behoort, met alles erop en eraan.

Zelfs de gelijkenis van de schapen en bokken weet je zo een vreemde draai te geven. De schapen zijn namelijk gewoon alle rechtvaardigen die binnen zullen gaan in het rijk Gods, terwijl de bokken verloren gaan. Maar door deze interpretatie krijg je blijkbaar ineens drie soorten dieren: de schapen die Gods rijk ingaan, de bokken die hier op de aarde blijven en de 'doembokken' (?) die zullen sterven. Terwijl er bij elke les van Jezus over het oordeel er toch echt steeds maar twee groepen worden genoemd. Niet drie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Wij zijn de Christenen met de hoop een aards leven te krijgen onder Gods Koninkrijk, de hun zijn de gezalfde en verzegelde 144.000. En alles is alles, dus eten, drinken en ondersteuning bij de prediking van het evangelie waar de 144.000 het voortouw in hebben genomen.

Hoor ik daar nu een kwartje vallen?

 
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik heb geschreven. Ik heb er nota bene de bijbeltekst voor je bijgezet en delen vetgedrukt.  Maar ik hoop het voor je, dat er een kwartje valt bij je. Maar zo te lezen blijf je bij de afschuwelijke leer van de jg.  Ik vind het in en in triest dat de organisatie erin lijkt te zijn geslaagd de genade te roven van haar gelovigen (maar de genade van de Heer is groter dan de onjuiste leer van de JG, dus wie weet). Want de beloften gegeven aan Israël (n dat zijn niet de jg noch overige christenen)  zijn onvervreemdbaar. En een christen die zichzelf een jood denkt plaatst zich in de synagoge van Satan, want dat zijn zij die zich joden noemen maar het niet zijn.   De kerk die de plaats wil innemen van Israël misplaatst zich. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Zelfs de gelijkenis van de schapen en bokken

Ik heb al eens eerder aangegeven dat dit gedeelte vanaf Mattheus 25:31 een zeer goede exegese vereisen.  
Dn kom ik toch weer met de naam van Frans Breukelman aanzetten, die wijst op een correcte vertaling:      
 

Eerst de HSV:

Mt 25:33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.  
Maar dat laatste (aan Zijn linkerhand) staat er niet.  
De Naardense vertaalt    
en hij zal de schapen doen staan rechts van hem en de bokjes links.      
 

En verder de HSV: 41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn:      
Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
Naardense:     Dán zal hij ook tot die van links zeggen:  gaat heen, weg van mij, vervloekten, 
naar het eeuwige vuur dat bereid is 
voor de uiteenwerper en zijn engelen!- 


Voor mij ook niet heel duidelijk, maar hier klinkt ook het evangelie door.  Jezus heeft alleen een ‘Zijn’ rechterkant, maar Jezus heeft geen ‘Zijn’ linkerkant.   
Ee is wel een links maar dat is niet voor de mens bestemd, maar voor de duivel (uiteenwerper) en zijn engelen.  

De spanningsboog blijft staan, het is een verhaal voor de lezer nu (een levend woord) en geen toekomstbeschrijving voor later.  
Overigens wordt later op een bepaald moment wel weer het nu, maar lees het m.i. ook weer niet te toekomstig.  
De beslissing in Christus is reeds gemaakt, het is aan de mens om dat te beseffen en van daaruit te leven in het nu.   
En het visioen dat Jezus Koning wordt op deze aarde ga ik natuurlijk niet ontkennen of onderuit halen. Hij is het echter al.
 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Breuk:

En het visioen dat Jezus Koning wordt op deze aarde ga ik natuurlijk niet ontkennen of onderuit halen. Hij is het echter al.

Het gaat al richting off topic maar volgens mij is dit niet Bijbels. De satan is nog steeds de overste van deze wereld. Als Jezus Koning van deze Aarde zou zijn mis ik blijkbaar iets; dan zie ik er bar weinig van.

Johannes 18:

36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Monachos:

Het gaat al richting off topic maar volgens mij is dit niet Bijbels. De satan is nog steeds de overste van deze wereld. Als Jezus Koning van deze Aarde zou zijn mis ik blijkbaar iets; dan zie ik er bar weinig van.

Johannes 18:

36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier.

Wie of wat nu precies satan is, daar kun je een hele discussie over hebben.  
Is het Petrus (zoals Jezus tegen hem zegt) of zijn het de machthebbers van elke tijd (zoals Johannes dat ook op de keizers van Rome projecteert) of is het ook een duistere ongrijpbare macht.
Jezus is messias, en dat is de gezalfde koning (zoon van David).  
Het thema van Mattheus is dat de koning als rechter naar de aarde komt.    
Deze koning (rechter) gaat echter zelf in het gericht staan. Dat is het vreemde, speciale, onverwachte verhaal dat we evangelie noemen.

Jij sluit je aan bij de Joodse kritiek, waar dat koninkrijk van Jezus dan is.  
Ik denk dat de evangelisten juist dat koninkrijk in allerlei verhalen (gelijkenissen en wonderen) proberen uit te leggen.  
Jezus koninkrijk is niet van de wereld, maar komt wel uit de hemel naar de aarde.

Maar ik snap jouw opmerking heel goed, en ik heb daar ook niet een pasklaar antwoord op.  Ik neem aan dat je het ook niet verwacht.  
Ik kan alleen aangeven dat het koninkrijk niet iets is van de toekomst. Jezus is koning, priester, profeet, de gezalfde (messias).

Mt3:2 en zei: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.      
Mt 4:17 Van toen af begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.     
24 En het gerucht over Hem verspreidde zich over heel Syrië; en zij brachten bij Hem allen die er slecht aan toe waren en door allerlei ziekten en pijnen bevangen waren, en die door demonen bezeten waren, en maanzieken en verlamden; en Hij genas hen.

Mt 5:3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
10. Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.

Mt 28:18 En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19. Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.

 

Het woord koninkrijk speelt in Mattheus (dus ook in Marcus en Lucas hoewel beperkter) een belangrijke rol.  
In Johannes speelt het dat niet.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Breuk:

Het woord koninkrijk speelt in Mattheus (dus ook in Marcus en Lucas hoewel beperkter) een belangrijke rol.  
In Johannes speelt het dat niet.

Johannes is meer 'to the point', Johannes beschrijft tot in detail de Weg naar het Koninkrijk.   Daarom vult Johannes ook zo mooi de synoptische Evangeliën aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid