Spring naar bijdragen

Opleiding theologie Apeldoorn en Utrecht


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Hopper:

Normaliter vraagt de pastoor gewoon in het algemeen zoiets als: "dan wil ik nu u uitnodigen voor...".  

Nogmaals,bij het programma kloostergasten gaat het niet om een algemene uitnodiging. Als je het programma niet gezien hebt, onthoud je dan gewoon van commentaar.    Ben het verder met je eens dat het mensen vrij staat om onder de plak van religie te blijven zitten.  De betreffende priesters hebben Christus gevolgd.  Een mens kan geen twee heren dienen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 307
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De mens luistert inderdaad niet. Jezus geeft aan je niet verheven te voelen, Jezus roept op de handen uit de mouwen te steken en je medemens te helpen. Roept op om niet te oordelen, de ander niet de m

Dat is alleen waar als je het onderscheid dat Paulus maakt tussen natuurlijke en geestelijke mensen voor absolute waarheid aanneemt. Misschien zat Paulus er compleet naast en zijn er alleen 'mensen';

Gelukkig kwam Jezus voor de mensen die buiten de boot vielen. Die afgeserveerd, uitgesloten,  beschimpt, gediscrimineerd, gediskwalificeerd werden door een groep die precies wist hoe God dacht. Jij sn

13 uur geleden zei Robert Frans:

Als het aan mij ligt, wordt gewoon op zo liefdevol mogelijke wijze de katholieke leer gevolgd in Nederland, ongeacht wat deze is.

Liefde voor wie? ;)

Ook bij protestanten worden mensen bij de vleet geweigerd. Er is een verschil tussen deelnemend lid en belijdend lid.

Dat wekt uiteraard opstand op bij mensen die er graag bij willen horen, wat vaak een probleem van het ego is. Als men verder blijft vormen, kan dat in de toekomst altijd veranderen. Maar de boosheid en wrok kan even vaak de overhand nemen.

Ik vind niet dat kerken zich te verantwoorden hebben. Als het al duizendtal jaar of eeuwen zo is, dan moet dat vandaag en morgen ook zo zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik vind niet dat kerken zich te verantwoorden hebben. Als het al duizendtal jaar of eeuwen zo is, dan moet dat vandaag en morgen ook zo zijn

Dat is een slap excuus om niets te doen. "Ik weet niet waarom maar het gaat altijd al zo"

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is een slap excuus om niets te doen. "Ik weet niet waarom maar het gaat altijd al zo"

We weten exact waarom, leer dat eens aanvaarden. 

Lees eens wat er staat en niet wat je ijlt. 

Een kerk heeft zich niet te verantwoorden omdat de Bijbel de kerk bepaalt en niet de individuele predikant of individuele volgeling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-10-2024 om 23:21 zei Robert Frans:

Even tot niemand in het bijzonder:
Ik wil best in gesprek en zelfs in discussie gaan over de eucharistie, op basis van oprechte interesse en nieuwsgierigheid. Maar wel op normale, respectvolle toon. Spottende of cynische opmerkingen en afbeeldingen worden niet gewaardeerd. Ik begrijp best dat vooral voor protestanten het allemaal wat wezensvreemd kan overkomen, maar dat geeft geen vrijbrief om er op respectloze wijze mee om te springen. Je wil zelf toch immers ook niet dat men zo omgaat met wat voor jou heel dierbaar en belangrijk is.

Er zit nogal een groot verschil tussen beide opvattingen. Wel zodanig dat een waarschuwing op zijn plek is denk ik. Ondanks de liefde voor het ritueel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Fundamenteel:

We weten exact waarom, leer dat eens aanvaarden. 

Lees eens wat er staat en niet wat je ijlt. 

Een kerk heeft zich niet te verantwoorden omdat de Bijbel de kerk bepaalt en niet de individuele predikant of individuele volgeling. 

Als de Bijbel de kerk bepaalt, waarom dan duizenden kerken.....?

En al die kerken hoeven zich niet de verantwoorden?

Kom, natuurlijk wel, stuk voor stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als de Bijbel de kerk bepaalt, waarom dan duizenden kerken.....?

En al die kerken hoeven zich niet de verantwoorden?

Kom, natuurlijk wel, stuk voor stuk.

Omdat ze denken het beter te weten dan Hem. Het is ons voorspeld in de Bijbel dat dit zou gebeuren. 

Er zijn zelfs kerken die "Haar kerk" noemen. 

Toch kunnen we er niet rond dat binnen het traditionele christendom meer eensgezindheid is dan niet. Mensen die slecht met dogma omkunnen vallen meestal daarbuiten en daarom krijg je al die kerken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Fundamenteel:
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als de Bijbel de kerk bepaalt, waarom dan duizenden kerken.....?

En al die kerken hoeven zich niet de verantwoorden?

Kom, natuurlijk wel, stuk voor stuk.

Expand  

Omdat ze denken het beter te weten dan Hem.

Wat is het nu? Bepaalt de Bijbel de kerk te zoals je eerder zei ( dus de kerk is perfect en hoeft niets uit te leggen) of bepaalt de mens de kerk en is de kerk daardoor een zooitje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid