Dat beloof ik 990 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus (bewerkt) 9 uur geleden zei sjako: Hoi Petra, dit is niet echt gebeurd. Het is een heel symbolisch verhaal. Zo staat Abraham voor de belofte dat in Abrahams zaad de hele wereld gered zal worden. In Abrahams schoot wil dus zeggen dat iemand gered is en een opstanding tot levens krijgt. De rijke man gaf niet om zijn naasten en kreeg een opstanding tot oordeel. Dat oordeel deed pijn als een vlam. Genesis 22:18 En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen, omdat jij naar mijn stem hebt geluisterd.”’ Alleen is dat niet wat daar staat. Daar staat dat alle volken zullen wensen zo te zijn gezegend als de nakomelingen van Abraham. En we weten nu dat dit niet het geval is: er is geen enkel; volk dat jaloers was op de Joden tussen 1940 en 1945... Ik denk dat je bedoelde: Genesis 18:18. 27 augustus bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2 uur geleden zei Dat beloof ik: Alleen is dat niet wat daar staat. Daar staat dat alle volken zullen wensen zo te zijn gezegend als de nakomelingen van Abraham. En we weten nu dat dit niet het geval is: er is geen enkel; volk dat jaloers was op de Joden tussen 1940 en 1945... Ik denk dat je bedoelde: Genesis 18:18. De JG denken dat zij de gezegende zijn geworden. Het grote verschil is dat dan niet alle volken gezegend zullen worden, nee alleen hun clubje is (volgens hen) gezegend en alle volken worden veroordeeld. Hier zie je het grote verschil en dan kan iedereen voor zich bepalen wie nu in de lijn van de bijbel staat… Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 3 uur geleden zei Dat beloof ik: Alleen is dat niet wat daar staat. Daar staat dat alle volken zullen wensen zo te zijn gezegend als de nakomelingen van Abraham. En we weten nu dat dit niet het geval is: er is geen enkel; volk dat jaloers was op de Joden tussen 1940 en 1945... Ook die mensen worden gered in de opstanding doordat Jezus, een nakomeling van Abraham, zijn zoenoffer heeft gebracht. 1 uur geleden zei Breuk: De JG denken dat zij de gezegende zijn geworden. Het grote verschil is dat dan niet alle volken gezegend zullen worden, nee alleen hun clubje is (volgens hen) gezegend en alle volken worden veroordeeld. Dat is dus niet waar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 1 uur geleden zei sjako: Jezus, een nakomeling van Abraham, zijn zoenoffer heeft gebracht. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. (Johannes 8:58 ) Een voorkomeling dan eerder. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2 uur geleden zei sjako: Dat is dus niet waar. De JG verkondigt toch echt wel vernietiging van vele mensen. Van zegen is geen sprake, conclusie: niet de bijbels lijn. https://www.robindewever.nl/artikelen/de-nieuwe-strategie-van-de-jehovas-getuigen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 1 uur geleden zei Breuk: De JG verkondigt toch echt wel vernietiging van vele mensen. Van zegen is geen sprake, conclusie: niet de bijbels lijn. Dat verkondigt Jezus ook, dus dan zitten de JG Bijbels gezien wel correct. Matteus 13: 38 En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; 39 En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen. 40 Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld. Wat Jezus hier doet is 'vele mensen' met onkruid vergelijken wat in het vuur verbrand gaat worden. Of neem Matt. 7: 13-14 13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Als ik Matt 13 en 7 zo lees dan zijn verreweg de meeste mensen 'onkruid' wat verwijderd gaat worden. Hé, verhip.....wat lees ik nou in Matt 7:14? Als je door de enge poort ga dan vind je jezelf! Zou dat soms de geestelijke mens zijn, want denk jij Breuk? Het is natuurlijk wel SV, dus de uitweg is gewoon een vertaling zoeken die wat anders zegt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Mullog 641 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 5 uur geleden zei Breuk: De JG denken dat zij de gezegende zijn geworden. Het grote verschil is dat dan niet alle volken gezegend zullen worden, nee alleen hun clubje is (volgens hen) gezegend en alle volken worden veroordeeld. Hier zie je het grote verschil en dan kan iedereen voor zich bepalen wie nu in de lijn van de bijbel staat… Daar komt nog bij dat de JG geen volk zijn maar een bij elkaar geraapt clubje gelijk gezinden die onder sociale druk bij elkaar blijven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 9 minuten geleden zei Mullog: Daar komt nog bij dat de JG geen volk zijn maar een bij elkaar geraapt clubje gelijk gezinden die onder sociale druk bij elkaar blijven. In Openbaring schrijft Johannes zijn volk niet af. Het vergeestelijken van Israël wat de JG doet is daarom zeer te verwerpen. Het is n.l. ook niet in lijn met wat Paulus zegt over zijn eigen volksgenoten. Overigens met Israël bedoel ik niet direct de staat Israël, maar de mensen van de TeNaCh of die een lijntje hebben met het Jodendom. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 2 uur geleden zei Breuk: De JG verkondigt toch echt wel vernietiging van vele mensen. Van zegen is geen sprake, conclusie: niet de bijbels lijn. Dat is waar de Bijbel ook voor waarschuwd. Dus wel de Bijbelse lijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 39 minuten geleden zei Hopper: Dat verkondigt Jezus ook, dus dan zitten de JG Bijbels gezien wel correct. Matteus 13: 38 En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; 39 En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen. 40 Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld. Wat Jezus hier doet is 'vele mensen' met onkruid vergelijken wat in het vuur verbrand gaat worden. Of neem Matt. 7: 13-14 13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Als ik Matt 13 en 7 zo lees dan zijn verreweg de meeste mensen 'onkruid' wat verwijderd gaat worden. Hé, verhip.....wat lees ik nou in Matt 7:14? Als je door de enge poort ga dan vind je jezelf! Zou dat soms de geestelijke mens zijn, want denk jij Breuk? Het is natuurlijk wel SV, dus de uitweg is gewoon een vertaling zoeken die wat anders zegt. Johannes de doper verkondigt wat jij zegt, maar dan laat juist Jezus zich dopen (om alle gerechtigheid te vervullen). Als je Mattheus 25 vanaf vers 31 leest, dan lijkt dat hetzelfde te zeggen, wat jij zegt, maar wat blijkt, de linkerkant van Jezus is niet bestemd voor de mens maar voor de duivel en zijn engelen. De dood en opstanding van Jezus wordt zo verteld dat het voor alle mensen is en niet alleen voor een klein select gezelschap. Nee juist dat kleine selecte gezelschap van vrienden liet hem ook in de steek (maar wordt weer in zijn dienst gezet). In Openbaring verzamelen zich mensen uit alle volken om het bruiloft van het lam te vieren. Natuurlijk neemt de bijbel recht en gerechtigheid, genade en oordeel serieus. Daar klinkt een keihard nee, maar die wordt omgeven door een ja tegen de mens. Bonhoeffer schreef over de goedkope genade. Jij verkondigt nu de dure genade. Het zijn menselijke verzinsels die m.i. de bijbel geen recht doen. Sorry, jij bent m.i. als exegeet niet geschikt. Laat dat maar aan anderen over. Je mag natuurlijk wel vragen blijven stellen. Goede vragen stellen daar begint het mee. Ps. Waarom ga je nu opeens wel letterlijk lezen als je mensen als onkruid ziet verbranden of dat ze door de enge poort moeten. Je bent nog niet op het juiste geestelijke niveau aangekomen (klinkt het dan in jouw woorden). Zojuist zei sjako: Dat is waar de Bijbel ook voor waarschuwd. Dus wel de Bijbelse lijn. Nietes. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 6 minuten geleden zei Breuk: Nietes Ik kan je niet meer dan waarschuwen. antoon reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 17 minuten geleden zei sjako: Ik kan je niet meer dan waarschuwen. Als een soort Johannes de doper. Mensen bang maken is een beproefde methode. Ik waarschuw mensen juist voor deze anti bijbelse boodschap en ik ben niet de enige. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 49 minuten geleden zei Breuk: Johannes de doper verkondigt wat jij zegt, maar dan laat juist Jezus zich dopen (om alle gerechtigheid te vervullen). Als je Mattheus 25 vanaf vers 31 leest, dan lijkt dat hetzelfde te zeggen, wat jij zegt, maar wat blijkt, de linkerkant van Jezus is niet bestemd voor de mens maar voor de duivel en zijn engelen. De dood en opstanding van Jezus wordt zo verteld dat het voor alle mensen is en niet alleen voor een klein select gezelschap. Nee juist dat kleine selecte gezelschap van vrienden liet hem ook in de steek (maar wordt weer in zijn dienst gezet). In Openbaring verzamelen zich mensen uit alle volken om het bruiloft van het lam te vieren. Natuurlijk neemt de bijbel recht en gerechtigheid, genade en oordeel serieus. Daar klinkt een keihard nee, maar die wordt omgeven door een ja tegen de mens. Bonhoeffer schreef over de goedkope genade. Jij verkondigt nu de dure genade. Het zijn menselijke verzinsels die m.i. de bijbel geen recht doen. Sorry, jij bent m.i. als exegeet niet geschikt. Laat dat maar aan anderen over. Je mag natuurlijk wel vragen blijven stellen. Goede vragen stellen daar begint het mee. Ps. Waarom ga je nu opeens wel letterlijk lezen als je mensen als onkruid ziet verbranden of dat ze door de enge poort moeten. Je bent nog niet op het juiste geestelijke niveau aangekomen (klinkt het dan in jouw woorden). In interpreteer het dusdanig dat geen enkel natuurlijk mens het Koninkrijk in gaat. Het zijn slechts weinigen zijn er, die denzelven (het geestelijk zelf) vinden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus (bewerkt) 2 uur geleden zei Hopper: In interpreteer het dusdanig dat geen enkel natuurlijk mens het Koninkrijk in gaat. Het zijn slechts weinigen zijn er, die denzelven (het geestelijk zelf) vinden. Ik moest ook weer denken aan het ene kleine, verlorene dat gezocht wordt in Lucas 15 (3x als schaap, penning en jongste zoon). Lukas 15:4 Welk mens onder u die honderd schapen heeft en er één van verliest, verlaat niet de negenennegentig in de woestijn en gaat achter het verlorene aan, totdat hij het vindt? 5. En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol blijdschap op zijn schouders. 6. En als hij thuiskomt, roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was. 7. Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben. 8. Of welke vrouw, die tien penningen heeft en één penning verliest, steekt niet een lamp aan en veegt het huis en zoekt zorgvuldig, totdat zij die vindt? 9. En als zij hem gevonden heeft, roept zij haar vriendinnen en buurvrouwen bijeen en zegt: Wees blij met mij, want ik heb de penning gevonden die ik verloren had. 10. Zo zeg Ik u, is er blijdschap vóór de engelen van God over één zondaar die zich bekeert. 32. Wij zouden dan vrolijk en blij moeten zijn, want deze broer van jou was dood en is weer levend geworden. En hij was verloren en is gevonden. Hopper en Sjako verkondigen het verhaal van de oudste zoon: het is een ander evangelie. Hier moeten christenen echt kwaad om worden, maar wie hoor je in duidelijke bewoordingen? Een enkeling. 27 augustus bewerkt door Breuk Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 29 minuten geleden zei Breuk: Hopper en Sjako verkondigen het verhaal van de oudste zoon: het is een ander evangelie. Hier moeten christenen echt kwaad om worden, maar wie hoor je in duidelijke bewoordingen? Een enkeling. Alleen de enkeling zal het bruidsvertrek betreden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 3 minuten geleden zei Hopper: Alleen de enkeling zal het bruidsvertrek betreden. Die enkeling staat voor het geheel (pars pro toto). Die enkeling maakt ook alle verschil, want het wordt je aangezegd. Jammer maar de TeNaCh en het evangelie hebben alle mensen op het oog. Zelfs jou. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 23 minuten geleden zei Breuk: Jammer maar de TeNaCh en het evangelie hebben alle mensen op het oog. Zelfs jou. Dat klopt. Jezus predikte voor alle mensen. Nergens zegt Jezus dat het Koninkrijk alleen voor christenen is, want die bestonden toen nog niet. Jezus zegt wel dat alleen zij die zijn als de kleine kinderen het Koninkrijk kunnen betreden. Christenen komen dus per definitie het Koninkrijk niet in, want kleine kinderen zijn nog geen christen. Of moslim. Of atheïst. Of wat anders....... Jezus zegt ook nergens: volg Barth. Of volg Rome. Of volg nog wat anders. Wat zegt Jezus wel? Jezus zegt: Wie achter mij wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. Je kunt dus "als jezelf" niet eens Jezus volgen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 27 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 27 augustus 4 uur geleden zei Hopper: Dat klopt. Jezus predikte voor alle mensen. Nergens zegt Jezus dat het Koninkrijk alleen voor christenen is, want die bestonden toen nog niet. Jezus zegt wel dat alleen zij die zijn als de kleine kinderen het Koninkrijk kunnen betreden. Christenen komen dus per definitie het Koninkrijk niet in, want kleine kinderen zijn nog geen christen. Of moslim. Of atheïst. Of wat anders....... Jezus zegt ook nergens: volg Barth. Of volg Rome. Of volg nog wat anders. Wat zegt Jezus wel? Jezus zegt: Wie achter mij wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. Je kunt dus "als jezelf" niet eens Jezus volgen. 1 zinnetje en daar ga je weer mee aan de haal met reli-taal. Overigens niets mis met die zin over volgen, maar welke kruis pak jij op? Mattheüs 4:18 En Jezus liep langs de zee van Galilea en zag twee broers, namelijk Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, het net in de zee werpen, want zij waren vissers. 19. En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal u vissers van mensen maken. Mattheüs 9:9 En Jezus ging vandaar verder en zag iemand in het tolhuis zitten, die Mattheüs heette; en Hij zei tegen hem: Volg Mij! En hij stond op en volgde Hem. Mattheüs 19:27 Toen antwoordde Petrus en zei tegen Hem: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? Efeze 5:1 Wees dan navolgers van God, als geliefde kinderen, 2. en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God. Paulus zegt wel in Korinthe dat je hem moet volgen, zo is nu Barth ook een gids voor velen. 1 Korinthe 11:1 Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben. 2. En ik prijs u, broeders, omdat u in alles aan mij denkt en aan de overleveringen vasthoudt, zoals ik die aan u heb overgeleverd. Je bent altijd goed om hier en daar een versje te pakken zonder het grotere verhaal door te hebben. En terug te komen op het begin, waarom volg jij Jezus dan niet en zit je 7x24 op verschillende fora te nietsnutten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 augustus Rapport Share Geplaatst 27 augustus 37 minuten geleden zei Breuk: 1 zinnetje en daar ga je weer mee aan de haal met reli-taal. Overigens niets mis met die zin over volgen, maar welke kruis pak jij op? Mijn kruis heb ik reeds lang geleden opgenomen. Daarmee volg ik Jezus en niet Barth of iemand anders. 38 minuten geleden zei Breuk: En terug te komen op het begin, waarom volg jij Jezus dan niet en zit je 7x24 op verschillende fora te nietsnutten. Louter een oordeel, jij weet helemaal niet wat ik 7 x 24 uur doe. Je weet vast wel wat Jezus te melden heeft over het oordelen. Met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Met naar een ander wijzen wordt je zelf niet wijzer..... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 28 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 10 uur geleden zei Hopper: Mijn kruis heb ik reeds lang geleden opgenomen. Daarmee volg ik Jezus en niet Barth of iemand anders. Louter een oordeel, jij weet helemaal niet wat ik 7 x 24 uur doe. Je weet vast wel wat Jezus te melden heeft over het oordelen. Met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Met naar een ander wijzen wordt je zelf niet wijzer..... Lees jij weleens in de bijbel en lees je dan niet hoe Jezus, Paulus, Petrus en anderen hun snoeiharde mening geven. Ja ik snap dat je dit niet prettig vindt. Zelf wel oordelend, maar het zevenvoudig terug ontvangen, is niet gewenst. Het voordeel als je aangesloten bent bij een geloofsgemeenschap is, dat je vrij gemakkelijk mee kan doen met vrijwilligerswerk. Dat doe je dus niet achter je schermpje. Het koninkrijk komt n.l. niet alleen met woorden, maar ook met daden. Monachos reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 28 augustus Rapport Share Geplaatst 28 augustus 56 minuten geleden zei Breuk: Lees jij weleens in de bijbel en lees je dan niet hoe Jezus, Paulus, Petrus en anderen hun snoeiharde mening geven. Ja ik snap dat je dit niet prettig vindt. Zelf wel oordelend, maar het zevenvoudig terug ontvangen, is niet gewenst. Het voordeel als je aangesloten bent bij een geloofsgemeenschap is, dat je vrij gemakkelijk mee kan doen met vrijwilligerswerk. Dat doe je dus niet achter je schermpje. Het koninkrijk komt n.l. niet alleen met woorden, maar ook met daden. Is het Koninkrijk al in jou dan, Breuk? Met je vrijwilligerswerk moet je daar inmiddels wel wat van merken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 28 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 4 uur geleden zei Hopper: Is het Koninkrijk al in jou dan, Breuk? Met je vrijwilligerswerk moet je daar inmiddels wel wat van merken. Het gaat mij niet om een partijtje verplassen, over wie het meeste vrijwilligerswerk doen (en ja en veel kerkmensen doen heel veel). Ik lees dat al doe je maar het geringste (omdat niet meer in je macht ligt), dat al tov (goed) is. Mattheüs 25:38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? 39. Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? 40. En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan. Ik zie werk ook als bijdrage aan het koninkrijk ook al sta je bij de kassa van de supermarkt. In jouw geval doe je wellicht mantelzorg en dat is te waarderen. Mijn kritiek richt zich vooral op jouw (toerekenen van een) geestelijke status. In de bijbel zijn het nooit alleen woorden. Woorden en daden zijn 1 (dabhar). Als het gezegd wordt, dan gebeurt het ook. Geloofsgemeenschappen maar ook andere verenigingen zijn waardevol. Waar mensen gericht zijn op elkaar, worden mensen opgebouwd en niet afgebroken. Hier breekt het koninkrijk (hoewel verborgen) door. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 28 augustus Rapport Share Geplaatst 28 augustus Op 27-8-2024 om 13:47 zei Breuk: Ik waarschuw mensen juist voor deze anti bijbelse boodschap en ik ben niet de enige. Er is al genoeg aangetoond dat je ernaast zit. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 377 Geplaatst 28 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 28 augustus 12 minuten geleden zei sjako: Er is al genoeg aangetoond dat je ernaast zit. Nietes. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 28 augustus Rapport Share Geplaatst 28 augustus (bewerkt) 17 minuten geleden zei Breuk: Ik zie werk ook als bijdrage aan het koninkrijk ook al sta je bij de kassa van de supermarkt. In jouw geval doe je wellicht mantelzorg en dat is te waarderen. Mijn kritiek richt zich vooral op jouw (toerekenen van een) geestelijke status. In de bijbel zijn het nooit alleen woorden. Woorden en daden zijn 1 (dabhar). Als het gezegd wordt, dan gebeurt het ook. Zoals Jezus onderwijst: laat uw linkerhand niet weten wat de rechterhand doet. Ik kan hier dus per definitie niet gaan schrijven wat ik 'doe' Verder reken ik mijzelf geen geestelijke status toe. Wie het geestelijk leven kent, die kan daar ook wat over mededelen. Wat de naastenliefde in de praktijk doet is het brandpunt van mijn bewustzijn wijzigen. Dat brandpunt van bewustzijn is normaliter op het zelf gericht (zelfzucht) en d.m.v. onbaatzuchtige naastenliefde veranderd dit brandpunt (van richting) naar de ander. Mij interesseert het niet of iemand op dit forum vrijwilligerswerk doet. Het gaat om de intentie waarmee iemand naastenliefde praktiseert. Iemand kan aan naastenliefde doen voor een ticket naar de hemel, dan gebeurd er geestelijk helemaal niks in de mens. Het gaat dus niet alleen om de woorden, het gaat niet alleen om de daden, het gaat vooral ook om de intentie. Daadwerkelijk naastenliefde is zonder verwachtingen. Wie -ook al is het maar onbewust- een hemelse beloning verwacht kan het vergeten. En omdat er niks aan mijn leesvermogen mankeert kan ik op dit forum bij alle deelnemers lezen wat hun ja/nee verwachtingen zijn over hemelse beloningen. Sommigen raken niet uitgepraat er over. Ze hebben niet door dat het Koninkrijk Gods er reeds is....... 28 augustus bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.