Spring naar bijdragen

Hoe krijg ik een connectie met god?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Flawless victory:

Zo is dat.  Ieder mens moet de Weg alleen gaan. Men kan daar geen anderen in betrekken. Het willen bekeren van de mensen van de Weg is duivelswerk.

Paulus leert dat je in gemeenschap moet blijven. Uw vader, die den duivel is, zal u inderdaad wel anders wijsmaken. Die stoute Paulus was immers homofoob, niet waar? 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag Michellex, Ook van mij welkom op dit forum. 💐 Waarom blijft je niet gewoon het goede doen met wat je nu aan de wereld geeft, het doen aan liefdadigheid en je vrijwilligerswerk? De vreugd

Niet meer nee.  Wel heb ik in het verleden dus veel vrijwilligerswerk gedaan. Mede daardoor kwam de verbinding met Jezus/God/de Bron (opnieuw) tot stand. Meer dan de deelname aan een aantal forum

Steengoede preek van Eckhart. Heb hem net helemaal gelezen op die website. Zó waar wat hij zegt!

Posted Images

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Strijd? Het in Zijn handen leggen is strijden?


Ja. Dat is, wanneer de Weg een aanvang neemt, een voortdurende innerlijke strijd.  Een strijd die zoveel van je gewaarzijn vergt dat je het wel uit je hoofd laat je druk te maken om andermans zonden. 

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Paulus leert dat je in gemeenschap moet blijven. Uw vader, die den duivel is, zal u inderdaad wel anders wijsmaken. Die stoute Paulus was immers homofoob, niet waar? 

In gemeenschap blijven is iets heel anders dan je bezig houden met andermans zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Ja. Dat is, wanneer de Weg een aanvang neemt, een voortdurende innerlijke strijd.  Een strijd die zoveel van je gewaarzijn vergt dat je het wel uit je hoofd laat je druk te maken om andermans zonden. 

Ik maak mij niet druk in uw zondes. Het probleem is dat je vanuit een slachtofferrol christendom poogt te veranderen. En je enkel via cherrypicking uw make-belief kunt samenstellen en de Bijbel holistisch benaderen de slang en schorpioen in u opwekken.

Uw alverzoening is van den duivel en uw werken bewijzen het. De vrucht van uw betoog is pure blasfemie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:
20 minuten geleden zei Yours:

De tijd van de strijd die jij beschrijft ligt al lang achter me, Fundamenteel. Dat afbouwen gaat in alle rust…..

Strijd? Het in Zijn handen leggen is strijden?

Het is al lang geleden in Zijn handen gelegd. 
ik denk dat je je eigen situatie met die van mij vergelijkt. In mij heerst echter rust en vertrouwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik maak mij niet druk in uw zondes. Het probleem is dat je vanuit een slachtofferrol christendom poogt te veranderen. En je enkel via cherrypicking uw make-belief kunt samenstellen en de Bijbel holistisch benaderen de slang en schorpioen in u opwekken.

Uw alverzoening is van den duivel en uw werken bewijzen het. De vrucht van uw betoog is pure blasfemie. 

Ik had het hier niet over mijn vermeende zonden maar over andermans zonden in het algemeen, zoals je vele topics met homohaat.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Strijd? Het in Zijn handen leggen is strijden?

Hoe zou dat toch komen?

Christendom is exclusief. Inclusieve kerken zijn niet Zijn kerken.

Overigens haken er bij ons veel jongeren af, omdat er ook veel jongeren zijn. De piek van leden zit in de leeftijd 20-40. Dat is best uniek in de PKN.  
Elke jongere die afhaakt, is echter ook niet uit beeld. Ik hoor nog vaak hoe het met ze gaat omdat ik de ouders spreek.  
En wat is afhaken: als je niet meer op zondag komt of als je er elke week braaf zit, maar er niets mee hebt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Breuk:

Overigens haken er bij ons veel jongeren af, omdat er ook veel jongeren zijn. De piek van leden zit in de leeftijd 20-40. Dat is best uniek in de PKN.  
Elke jongere die afhaakt, is echter ook niet uit beeld. Ik hoor nog vaak hoe het met ze gaat omdat ik de ouders spreek.  
En wat is afhaken: als je niet meer op zondag komt of als je er elke week braaf zit, maar er niets mee hebt. 

 

Volgens mij zouden de mensen minder afhaken als Europese kerken wat minder politiek correct zouden preken en die mensen die zich beledigd voelen door Zijn Woord de deur te wijzen. Maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring dus subjectief. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij zouden de mensen minder afhaken als Europese kerken wat minder politiek correct zouden preken en die mensen die zich beledigd voelen door Zijn Woord de deur te wijzen. Maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring dus subjectief. 

Hoeveel mensen op dit forum zijn afgehaakt bij een christelijke gemeenschap omdat ze de goede boodschap naar vrouwen of anders geaarden niet aankunnen. Het zijn vooral mannen die afhaken. Ja dat het vooral mannen zijn die hier tekeer gaan tegen kwetsbare groepen zegt ook wel iets.  
 

Nu nog even verder met mijn schreden als amateurpsycholoog.
Jouw achtergrond heb ik al doorgelicht, maar nu nog even 2 anderen die ik in mijn gedachten op mijn sofa heb liggen.  

Ik zal maar zeggen een zekere Jan:  
Jan leest de bijbel heel letterlijk. Daar is zijn geloof opgebouwd. De wereld is in 6 dagen geschapen en de ethische teksten hebben eeuwigheidswaarde.  
De vaste grond onder Jan stort in, als daar aan gemorreld wordt. Jan komt met vrome teksten maar houdt het in de kerk niet meer uit. Daar worden ook al vragen gesteld of gaat men met andere denkbeelden uitdragen. Vrouwen in het ambt, acceptatie van homo’s dat kan bij Jan niet. Hij is n.l. zeer bijbelvast (op dit gebied).

Dan is er ook nog een zekere Frits. 
Frits is juist wat minder op de bijbel gericht,  maar wel wat meer op de maatschappij.  Nu verandert daar van alles. Er komen andere bevolkingsgroepen naar Nederland en ook op ethisch gebied is er de laatste tientallen jaren veel veranderd. Regenboogvlaggen, acceptatie van mensen met een andere geaardheid. Frits wil er niets van weten. Frits wil dat de maatschappij weer wordt zoals vroeger. Frits wil ook als man gezien worden.

Twee personen: bij de ene verandert zijn innerlijke christelijke bubbel, bij de andere verandert de maatschappij.  
Het zijn de door mij opgeviste achtergronden, bij hun standpunt rond LHBT+.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

Hoeveel mensen op dit forum zijn afgehaakt bij een christelijke gemeenschap omdat ze de goede boodschap naar vrouwen of anders geaarden niet aankunnen. Het zijn vooral mannen die afhaken. Ja dat het vooral mannen zijn die hier tekeer gaan tegen kwetsbare groepen zegt ook wel iets.  

Iemand die homoseksualiteit niet als zonde ziet en vrouwenrechten aan mannen wil geven, heeft dan ook niets binnen christendom te zoeken. Wij schreven de Bijbel niet en ge zijt geboden er NIETS aan toe te voegen of af te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Michellex:

Ik ben nu al een jaar lang meer betrokken bij mijn geloof (Christelijk). Toch heb ik het gevoel dat ik steeds vastloop en het telkens vergeet. Ik ben een keer met een collega naar de kerk geweest. Maar voor mij is de stap te groot om alleen naar de kerk in mijn dorp te gaan. Ik begrijp en vat het anders niet goed. Ik heb boekjes gekregen om te beginnen, die heb ik uit. Maar nu denk ik echt, oké, en nu? Wat kan ik doen om betrokken te blijven?

Is er iemand die me tips kan geven? Ik heb de bijbel in gewone taal, en ik heb een boek met spreuken met elke dag een nieuwe vers.

Mijn gedrag is veel veranderd, ik geef veel meer aan de wereld en doe aan liefdadigheid en vrijwilligerswerk. Maar ik wil ook een relatie met God hebben, dat voel ik nu niet.

Mijn man is atheïst, daarom kan ik er niet met hem over praten. Mijn familie gelooft ook niet, vrienden evenmin, behalve één vriendin maar zij heeft haar geloof verloren. Ik heb wel mijn collega’s, maar met hen heb ik niet zo’n band om hierover te praten. Ik zie mezelf daarom niet thuis bidden voor het eten, elke zondag naar de kerk gaan omdat het dan raar voelt thuis. Ik weet dat ik zoiets moet negeren uiteraard, maar maakt het wel erg lastig om volledig open te staan. 

Mijn man heeft gezegd dat ik moet doen waar ik mij goed bij voel, eerste vraag was wel gelijk ga je nu bekeren? Hij zei ook; je mag prima met mij praten maar je moet wel weten dat ik er gewoon een bepaalde mening over heb.

Dus wie kan mij helpen om niet meer vast te lopen? Waar kan ik beginnen? 

Ik kom trouwens uit overijssel en ben 27 jaar. Wel katholiek gedoopt vroeger en op een christelijke basisschool gezeten. (opa & oma's waren wel gelovig)

Je hebt al veel reacties gekregen hier. Zie er maar wijzer van te worden. Als je daarbij nog prijs stelt op mijn reactie dan zeg 't maar. Het moet wel enigszins overzichtelijk en praktisch blijven voor jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hermanos2:

Je hebt al veel reacties gekregen hier. Zie er maar wijzer van te worden. Als je daarbij nog prijs stelt op mijn reactie dan zeg 't maar. Het moet wel enigszins overzichtelijk en praktisch blijven voor jou. 

Christenen laten het niet van andere mensen afhangen. ;) Dus de input hier heeft 0,0 invloed op iemands geloof. ;) Stel je voor zeg? Lol

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Michellex:

Oke! heb jij toevallig nog tips om meer te leren over het geloof? 

Wat zou je denken van een goede Bijbelcursus waar het stap voor stap uitgelegd wordt? Hier alvast een kleine introductie.

LES 1 Wat kan de Bijbel voor je betekenen?Bijna iedereen heeft vragen over het leven, de dood, de toekomst en de ellende in de wereld. Ook is het voor heel wat mensen een uitdaging om rond te komen en als gezin gelukkig te zijn. Veel mensen hebben gemerkt dat de Bijbel niet alleen antwoord geeft op belangrijke levensvragen, maar dat er ook praktisch advies in staat voor het dagelijks leven. De Bijbel kan dus voor iedereen iets betekenen.

.1. Op wat voor vragen geeft de Bijbel antwoord?

De Bijbel geeft antwoord op belangrijke vragen zoals: Hoe is het leven ontstaan? Wat is de zin van het leven? Waarom maken goede mensen erge dingen mee? Wat gebeurt er bij de dood? Als iedereen vrede wil, waarom is er dan toch zo veel oorlog? Zal de aarde altijd blijven bestaan? De Bijbel zegt dat het heel goed is om te zoeken naar het antwoord op zulke vragen. Miljoenen mensen hebben in de Bijbel logische antwoorden op hun vragen gevonden.

2. Wat kan de Bijbel in het dagelijks leven voor je betekenen?

De Bijbel geeft goede adviezen. Bijvoorbeeld over hoe gezinnen echt gelukkig kunnen zijn. Er staat advies in over hoe je met stress kunt omgaan en hoe je voldoening uit je werk kunt halen. Terwijl je deze lessen met een Bijbelleraar bespreekt, zul je zien wat de Bijbel daarover zegt en ook over veel andere onderwerpen. Hopelijk kom je dan tot de conclusie dat ‘de hele Schrift [alles wat in de Bijbel staat] nuttig is’ (2 Timotheüs 3:16).

https://www.jw.org/finder?wtlocale=O&pub=lff&srcid=share

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Michellex:

Dus wie kan mij helpen om niet meer vast te lopen? Waar kan ik beginnen? 

Moeilijke vragen, als ik het wist… Wat denk je dat een verdiept geloof gaat toevoegen? Minder angst en onzekerheid? Dat kan inderdaad. Maar in eerste instantie zal het misschien alleen maar erger worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Michellex:

Toen kwam bijvoorbeeld dit in beeld: maar hoe moet je nu weten of voelen of het de geest of je ik is. Daarom is het zo lastig te begrijpen zonder enige achtergrond informatie of kennis

Hi Michelle, 

Wist je dat er o.a. ook een vrouwenbijbel is en een wetenschapsbijbel. 

Ik denk dat de laatste voor jou wel wat kan zijn. 

De Wetenschapsbijbel heeft bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap en is bedoeld om lezers te helpen de kloof tussen het Bijbelse en het hedendaagse wereldbeeld te duiden en waar mogelijk te overbruggen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Hi Michelle, 

Wist je dat er o.a. ook een vrouwenbijbel is en een wetenschapsbijbel. 

Ik denk dat de laatste voor jou wel wat kan zijn. 

De Wetenschapsbijbel heeft bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap en is bedoeld om lezers te helpen de kloof tussen het Bijbelse en het hedendaagse wereldbeeld te duiden en waar mogelijk te overbruggen.

 

Nico ter Linden heeft ooit een 6 delige serie ‘Het verhaal gaat’ geschreven.  Hiermee ga je de complete bijbel door.  
Het is tegenwoordig voor een klein bedrag via marktplaats te krijgen.  

Of start  met het 1ste deel over de Torah (de eerste 5 boeken van de bijbel).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Nico ter Linden heeft ooit een 6 delige serie ‘Het verhaal gaat’ geschreven.  Hiermee ga je de complete bijbel door.  
Het is tegenwoordig voor een klein bedrag via marktplaats te krijgen.  

Of start  met het 1ste deel over de Torah (de eerste 5 boeken van de bijbel).

Daar heb ik 1 deel van gelezen. Vreselijk. Lees liever gewoon de bijbel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Hi Michelle, 

Wist je dat er o.a. ook een vrouwenbijbel is . 

 

Dat is nieuw voor me, vanwaar die apartheid?     Er is geen vrouwelijke Weg naast een mannelijke Weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hermanos2:

Daar heb ik 1 deel van gelezen. Vreselijk. Lees liever gewoon de bijbel. 

Wat is daar vreselijk aan? Hij heeft het ook laten beoordelen door een rabbijn.  
Als je alles letterlijk en historisch leest, ga je het dan vreselijk vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2024 om 14:37 zei Fundamenteel:

Gewoon over de vloer kruipen, zondes bekennen, verklaren dat je het niet alleen kunt en overgeven door gehoorzaamheid is het begin. God is onze Vader, een echte Vader. Een Vader waar wij naartoe kunnen komen door de Zoon na te jagen. Hem als grote Broer zien, Hem nadoen. Hem in U laten leven als de tempel. In welke tempel zal die antichrist dan huizen? Die in Israël of in ons?

Waarom moet je over de vloer kruipen? En aan wie beken je de zondes? Aan de grote onzichtbare of aan kennissen en familie? Want dat is veel moeilijker dan aan God.. Tevens kan God ook niet zeggen "ik vergeef je niet!" dus dat is makkelijk.

Over de vloer kruipen zouden de farizeers doen, Bijbels gezien althans.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bekeerling14:

Waarom moet je over de vloer kruipen? En aan wie beken je de zondes? Aan de grote onzichtbare of aan kennissen en familie? Want dat is veel moeilijker dan aan God.. Tevens kan God ook niet zeggen "ik vergeef je niet!" dus dat is makkelijk.

Over de vloer kruipen zouden de farizeers doen, Bijbels gezien althans.

 

Neen Farizeeërs zouden nooit over de vloer kruipen. 

Ik kan alleen maar getuigen dat ik na overgave, met tranen in de ogen, meteen daarna resultaat waarnam. "Toevallig" komt er vanalles op mijn pad, hoor ik diverse christenen hetzelfde zeggen en de moeder van al mijn problemen kreeg perspectief; zicht aan het einde van de tunnel. De manier van bidden is alles bepalend. Je kan bidden voor een vrouw, of je kan bidden om een betere man te zijn. Het laatste zal Zijn voorkeur meer genieten dan het eerste.

Wat ik vaak mis bij aanwezigen is schuldbesef en genade. Ze staan bol van haat en wrok, puur omdat je in Zijn Woord wil blijven staan. Zelfs u weet dat homoseksualiteit een zonde is in de Bijbel, dat maakt mij geen homohater maar een kind van een Vader die het beter weet. :)

(ik weet dat u het bovenstaande onzin vind, maar dat is ok)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen Farizeeërs zouden nooit over de vloer kruipen. 

Ik kan alleen maar getuigen dat ik na overgave, met tranen in de ogen, meteen daarna resultaat waarnam. "Toevallig" komt er vanalles op mijn pad, hoor ik diverse christenen hetzelfde zeggen en de moeder van al mijn problemen kreeg perspectief; zicht aan het einde van de tunnel. De manier van bidden is alles bepalend. Je kan bidden voor een vrouw, of je kan bidden om een betere man te zijn. Het laatste zal Zijn voorkeur meer genieten dan het eerste.

Wat ik vaak mis bij aanwezigen is schuldbesef en genade. Ze staan bol van haat en wrok, puur omdat je in Zijn Woord wil blijven staan. Zelfs u weet dat homoseksualiteit een zonde is in de Bijbel, dat maakt mij geen homohater maar een kind van een Vader die het beter weet. :)

(ik weet dat u het bovenstaande onzin vind, maar dat is ok)

Hoe weet je dat Farizeers nooit over de vloer kropen? Was je erbij toen de Farizeers er waren? Tevens heeft het NT nogal een negatief beeld van de Farizeers gemaakt, terwijl zij door de bevolking goed gepruimd werden. Dat is ook HET probleem van mensen die de Bijbel als geschiedenis en objectief zien..

Ken je trouwens het feitje dat als je ergens je aandacht op richt je het ook sneller op zal vallen? Als je een nieuwe stofzuiger koopt dan zie je een paar dagen in de reclame allemaal stofzuigers in de aanbieding. Terwijl je dat daarvoor nooit zag. Dus ja, zo zie ik jouw overgave en dat er dan "toevallig" van alles op je pad komt.. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Bekeerling14:

Hoe weet je dat Farizeers nooit over de vloer kropen? Was je erbij toen de Farizeers er waren? Tevens heeft het NT nogal een negatief beeld van de Farizeers gemaakt, terwijl zij door de bevolking goed gepruimd werden. Dat is ook HET probleem van mensen die de Bijbel als geschiedenis en objectief zien..

Ken je trouwens het feitje dat als je ergens je aandacht op richt je het ook sneller op zal vallen? Als je een nieuwe stofzuiger koopt dan zie je een paar dagen in de reclame allemaal stofzuigers in de aanbieding. Terwijl je dat daarvoor nooit zag. Dus ja, zo zie ik jouw overgave en dat er dan "toevallig" van alles op je pad komt

Wat weet jij dan meer waarom zulke wel over de vloer zouden kruipen? ;) Mattheus 23, Lukas 18, Mattheus 28, ... Ze komen me iets te trots over? Ik ben benieuwd waarop je u baseert dat ze wel zouden kruipen? Of neemt u gewoon termen over van anderen zonder te begrijpen wat ze betekenen? Ja zo zijn er hier nog, we weten allemaal wie haha.

 

His strength is made perfect in weakness

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat weet jij dan meer waarom zulke wel over de vloer zouden kruipen? ;) Mattheus 23, Lukas 18, Mattheus 28, ... Ze komen me iets te trots over? Ik ben benieuwd waarop je u baseert dat ze wel zouden kruipen? Of neemt u gewoon termen over van anderen zonder te begrijpen wat ze betekenen? Ja zo zijn er hier nog, we weten allemaal wie haha.

 

Nogmaals, je moet niet denken dat de Bijbel objectief over de farizeers heeft geschreven. Daarom moet je geschiedenis en Bijbelse geschiedenis uit elkaar houden.

Tevens is het over de grond kruipen van zondebesef behoorlijk "kijk mij eens" terwijl Jezus volgens mij juist zei dat je het stilletjes moet doen. Vandaar zijn "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet"..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid