Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Bekeerling14:

De vernietiging van de tempel staat ook opgetekend, namelijk als profetie..

Zoals men in die tijd wel vaker deed, dan schreef men het op NA de gebeurtenis maar deed men alsof het in de toekomst zou gebeuren. Om mensen anno 2024 voor de gek te houden.


Dat is wat jij vanuit jouw atheïstische geest gelooft. 

 

1 minuut geleden zei Bekeerling14:

 

Zelfs als zou Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven zijn (weer door Hemzelf uitgesproken, according the gospels) dan nog hoeft Hij niet over zichzef en de Geest te zeggen "de Geest verheerlijkt Mij"...


Jezus is (de Zoon van) God en Hij bepaalt aan wie Hij Zich wanneer en op welke wijze openbaart.  Wij (gelovigen) geloven wat er in de Bijbel over Hem staat omdat de Geest ons daarvan heeft overtuigd. De Geest die jij kwijt bent of nooit hebt gehad, dat weet ik niet, dat gaat mij ook niet aan.  

 

1 minuut geleden zei Bekeerling14:

 

Echt, bij ieder ander sprookjesfiguur zou dit voor hoogmoed worden gezien. Waarom bij Jezus niet dan?

 

Omdat Hij geen sprookjesfiguur is maar de Levende God.   Iets wat jij op dit moment (nog) niet  of niet meer kunt geloven.  Ik gun je van harte het geloof, want daarvoor ben je hier, ook al denk jij dat je hier bent om het geloof te bestrijden. Maar het is niet aan mij je geloof te schenken. Als je tot God wilt naderen kun je Hem het beste zelf vanuit je diepste zijn vragen Zich aan jou te openbaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Openbaring is een grote aanklacht tegen de Romeinse overheersing van die tijd. Babylon wordt gebruikt als scheldnaam voor Rome.   De bibleproject heeft 2 goede video’s over Openbaring.  Als mensen

Religie is gewoon een ander woord voor godsdienst, dus alles wat je voor God en je naasten doet en alles wat je over Hem gelooft. Het stelsel aan leringen, geboden en devoties die je aanhoudt en waard

In brede zin duidt het woord 'religie' op een algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan beschouwd worden in relatie tot een

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/inleidingen-bijbelboeken-nbv/nieuwe-testament/evangelie-johannes-bijbelboek

Citaat

Het Johannes-evangelie dateert men meestal rond 90-100 na Christus, in ieder geval ná Marcus, Matteüs en Lucas waarmee het allerlei materiaal deelt. Het evangelie geeft echter een eigen kleur aan dit materiaal en plaatst het in een nieuw kader.

https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/j/johannes-evangelie

Citaat

De kwestie van het feitelijke auteurschap is echter wel wat ingewikkelder. De tekst, waarvan de ons bekende, uiteindelijke versie meestal tussen de jaren 90 en 100 na Christus wordt gedateerd, moet een heel groeiproces hebben doorgemaakt. Aan de oorsprong van de traditie waaruit het Johannes-evangelie is voortgekomen en die tot het begin van het christendom teruggaat, moet een gezagvolle figuur hebben gestaan: iemand die best nog leerling van Jezus geweest kan zijn, wellicht inderdaad Johannes. Mogelijk zijn diens woorden tijdens zijn leven al opgetekend.

Er is algemene consensus dat het Johannes Evangelie 60-70 jaar na de dood van Jezus is geschreven.  Dat het is geschreven door een leerling van Jezus is daarom uitermate onaannemelijk.   Dan zou iemand die ouder is dan Joe Biden het geschreven hebben.    Daarnaast wijkt het Johannes Evangelie af van de andere 3.  Het heeft er alles van weg dat het Johannes Evangelie is geschreven door een pseudo-Johannes die de innerlijke Christus heeft ontvangen.   En zodoende ook nauwkeurig 'de Weg' kan beschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Bekeerling14:

Zelfs als zou Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven zijn (weer door Hemzelf uitgesproken, according the gospels) dan nog hoeft Hij niet over zichzef en de Geest te zeggen "de Geest verheerlijkt Mij"... Echt, bij ieder ander sprookjesfiguur zou dit voor hoogmoed worden gezien. Waarom bij Jezus niet dan?

Omdat Hij blijkbaar tot op de dag van vandaag een gezag en kracht bezit die vele mensen trekt en doet geloven dat Hij toch geen leugenaar kan zijn. Want inderdaad, van niemand anders wordt zulke uitspraken geduld. Maar van Jezus wel. Zelfs als Hij zegt zachtmoedig en nederig van hart te zijn, geloven mensen Hem en willen ze Hem daarin navolgen.

Het geloof in Jezus is niet enkel een verstandelijk proces en ook niet enkel een kwestie van gevoel. Het is iets wat levens diepgaand veranderd. Mensen bekeren zich door een ontmoeting met Hem, door het besef dat Hij inderdaad leeft en inderdaad uit de dood verrezen is. Al het andere komt daaruit voort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/inleidingen-bijbelboeken-nbv/nieuwe-testament/evangelie-johannes-bijbelboek

https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/j/johannes-evangelie

Er is algemene consensus dat het Johannes Evangelie 60-70 jaar na de dood van Jezus is geschreven.  Dat het is geschreven door een leerling van Jezus is daarom uitermate onaannemelijk.   Dan zou iemand die ouder is dan Joe Biden het geschreven hebben.    Daarnaast wijkt het Johannes Evangelie af van de andere 3.  Het heeft er alles van weg dat het Johannes Evangelie is geschreven door een pseudo-Johannes die de innerlijke Christus heeft ontvangen.   En zodoende ook nauwkeurig 'de Weg' kan beschrijven.


Johannes is een primaire bron. Dit betekent dat hij Jezus persoonlijk heeft gekend. Hij heeft heel veel plaatselijke en zéér gedetailleerde kennis. Hij vermeldt bijvoorbeeld als enige dat Jezus een Joodse begrafenis krijgt van het Sanhedrin. En hij vertelt dat Jezus kleding droeg zonder naad (Joh.19:24), wat buitengewoon duur was, en wat de Romeinen dan ook graag wilden hebben. Johannes beschrijft dat Jezus werd gearresteerd door de tempelpolitie en niet door de Romeinen. Ook noemt Johannes als enige de naam van één van die tempelpolitieagenten, wiens oor door Petrus van zijn hoofd af werd geslagen, en wat door Jezus weer werd aangezet, namelijk Malchus. 

Johannes beschrijft ook gedetailleerd de vis die Jezus at. Vis is ichtus, maar dat is verse vis. Als vis gerookt wordt, dan heet het opsarion. Johannes is de enige die dat onderscheid maakt en beschrijft dat Jezus opsarion at. Hij beschrijft ook dat Jezus niet werd ondervraagd door het Sanhedrin; hij noemt het badhuis met de vijf zuilen, de schaapspoort. Hij beschrijft hoe de massa mensen plaatnam, namelijk bloemperksgewijs. 

Dat wij vandaag de dag nog steeds over een bijzonder accurate, in hoge mate correct overgeleverde Bijbel beschikken, is bewezen door o.a. de vondsten bij Qumran. De ironie wil dat het belang van de vondsten van de apocriefen (de "dode zee rollen") niet zozeer ligt in de apocriefen, maar in het feit dat er meer dan 200 handschriften  bij zitten die zeer nauwkeurig overeenstemmen met de Masoretische tekst die ten grondslag ligt aan onze huidige Bijbel. Onder andere het gehele boek Jesaja bevindt zich daarbij.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Robert Frans:

Omdat Hij blijkbaar tot op de dag van vandaag een gezag en kracht bezit die vele mensen trekt en doet geloven dat Hij toch geen leugenaar kan zijn. Want inderdaad, van niemand anders wordt zulke uitspraken geduld. Maar van Jezus wel. Zelfs als Hij zegt zachtmoedig en nederig van hart te zijn, geloven mensen Hem en willen ze Hem daarin navolgen.

Het geloof in Jezus is niet enkel een verstandelijk proces en ook niet enkel een kwestie van gevoel. Het is iets wat levens diepgaand veranderd. Mensen bekeren zich door een ontmoeting met Hem, door het besef dat Hij inderdaad leeft en inderdaad uit de dood verrezen is. Al het andere komt daaruit voort.

Mensen die van zichzelf zeggen zachtmoedig en nederig te zijn moet je niet geloven lijkt me.. Mensen snappen dat ANDEREN dit moeten zeggen, of je moet het in daden laten zien. Dan gaan mensen dit van je zeggen en dan zeg je "als jullie dat zeggen" en dan knik je nederig, blozend vanwege het complimentje. 

Dat je een diepgaande verandering kan krijgen is waar. Maar dit geld voor andere religies ook. Heeft te maken met de regels en wetten die je moet volgen. Daardoor verander je ten positieve. Maar met de Waarheid lijkt me dit niet te maken te hebben. 

Tevens heeft er nog nooit iemand een ECHTE ontmoeting met Hem gehad. Mensen die dit wel melden krijgen op den duur medicatie. Ik hoorde van Arnold Karstens (die van de omroep ON) dat hij zowel Jezus als de Heilige Geest had ontmoet. Dat waren gewone mensen 🤣

Hey probleem met christendom is dat ze je iets voorschotelen "mensen zijn slecht, zondig en ontberen de steun van God, Gods toorn rust op ieder mens" en dan met een oplossing komen "doch als je gelooft, dan zal Hij je steunen".. Toen ik nog bij de kerk zat zat ik bij een zendingsgroep, en daar gingen ze zo mensen bekeren. Eerst slechte dingen zeggen, mensen bang maken, en dan zelf met een oplossing komen. Zo kan iedereen mensen bekeren natuurlijk. En "levens veranderen" omdat mensen ineens denken dat ze gered zijn.

 

42 minuten geleden zei Hopper:

https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/inleidingen-bijbelboeken-nbv/nieuwe-testament/evangelie-johannes-bijbelboek

https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/j/johannes-evangelie

Er is algemene consensus dat het Johannes Evangelie 60-70 jaar na de dood van Jezus is geschreven.  Dat het is geschreven door een leerling van Jezus is daarom uitermate onaannemelijk.   Dan zou iemand die ouder is dan Joe Biden het geschreven hebben.    Daarnaast wijkt het Johannes Evangelie af van de andere 3.  Het heeft er alles van weg dat het Johannes Evangelie is geschreven door een pseudo-Johannes die de innerlijke Christus heeft ontvangen.   En zodoende ook nauwkeurig 'de Weg' kan beschrijven.

ik heb je bericht geliked, maar met dikgedrukte ben ik het niet eens. Waarom zou het Johannes evangelie geschreven zijn door iemand die de innerlijk christus heeft ontvangen? Lijkt me eerder afkomstig van een groep mensen die een bepaald idee over Jezus hadden en die het evangelie toeschreven aan een volgeling. Zoals veel evangelies geschreven zijn op naam van een bekende apostel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bekeerling14:

ik heb je bericht geliked, maar met dikgedrukte ben ik het niet eens. Waarom zou het Johannes evangelie geschreven zijn door iemand die de innerlijk christus heeft ontvangen? Lijkt me eerder afkomstig van een groep mensen die een bepaald idee over Jezus hadden en die het evangelie toeschreven aan een volgeling. Zoals veel evangelies geschreven zijn op naam van een bekende apostel. 

Je kunt alleen 'de Weg' herkennen als je die zelf gegaan bent.  De schrijver van het Johannes Evangelie weet 'de Weg' minutieus weer te geven.     Als 'Johannes' alleen de woorden van Jezus kende, zonder de Weg te zijn gegaan, dan had hij na 60-70 jaar het niet zo weer kunnen geven, dan was hij oppervlakkiger gebleven. 

Daarom vermoed ik (meer dan  een vermoeden is het niet) dat het Johannes Evangelie door pseudo-Johannes is geschreven.  Iemand die de uitspraken van Jezus kende, welke in de eerste eeuw mondeling werden overgeleverd.   Maar die Jezus nooit persoonlijk gekend heeft.

Geschiedkundige data in de Evangeliën interesseren me verder niet zo.  Daar verdiep ik me nooit in, die zijn er slechts om het verhaal wat reliëf te geven.   Ergo: ik verdenk pseudo-Johannes er van dat hij moedwillig Nicodemus in Joh 3 's-nachts heeft laten komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Is herboren willen worden in Jezus een religieus ritueel? En dus religie?

In Johannes 3 staat er ook bij: En dit is het oordeel, dat licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht. Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden. Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn. (Verses 19-21)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Is herboren willen worden in Jezus een religieus ritueel? En dus religie?

Nee, het is een onmogelijkheid. Een mens wordt maar 1 keer geboren. Je kunt niet opnieuw geboren worden (dat is wat herboren betekent). Je kunt je wel als herboren voelen, dat is een gezegde waarbij je aangeeft je helemaal top te voelen. 

Herboren worden in Jezus, dat is een vage term die uitleg behoeft.

Waarschijnlijk bedoel je dat je een bepaald geloof hebt aangenomen.

Zeg dat dan gewoon. Dat maakt direct duidelijk dat het om religie gaat, kennelijk heb je dat nodig want anders stelde je de vraag niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Nee, het is een onmogelijkheid. Een mens wordt maar 1 keer geboren. Je kunt niet opnieuw geboren worden (dat is wat herboren betekent). Je kunt je wel als herboren voelen, dat is een gezegde waarbij je aangeeft je helemaal top te voelen. 

Herboren worden in Jezus, dat is een vage term die uitleg behoeft.

Waarschijnlijk bedoel je dat je een bepaald geloof hebt aangenomen.

Zeg dat dan gewoon. Dat maakt direct duidelijk dat het om religie gaat, kennelijk heb je dat nodig want anders stelde je de vraag niet.

Neen ik bedoel wat er in Johannes 3 beschreven staat. 

Mensen verfoeien hier religie, maar weten ze dan wel wat dat woord betekent?  Daarom dit onderwerp, om perspectief te winnen wat ze met religie bedoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen ik bedoel wat er in Johannes 3 beschreven staat. 

Mensen verfoeien hier religie, maar weten ze dan wel wat dat woord betekent?  Daarom dit onderwerp, om perspectief te winnen wat ze met religie bedoelen.

Dat is lastig. Je begint immers zelf met de vraag of mensen geen holle woorden willen gebruiken, maar komt dan tegelijk met de term 'Bijbelse Waarheden'. Als er iets een voorbeeld is van een holle term, dan is dat wel 'Bijbelse Waarheden'.
Want ik neem aan dat je daarmee bedoelt op iets dat in de Bijbel staat en daarom dat betitelt als waarheid.
Daar ga je al de mist in, want iets is niet waar, alleen omdat het in de Bijbel staat.
Er zijn veel christenen die daarvan uitgaan, maar dat maakt het niet waar, in ieder geval niet voor niet-christenen en daarmee ook in zijn algemeenheid.

Wat religie is, dat is vrij eenvoudig. Een vorm van levensbeschouwing waarbij één of meerdere goden centraal staan.
Daarvoor hoef je niet een heel apart topic te openen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2024 om 10:22 zei Dat beloof ik:

Nee, het is een onmogelijkheid. Een mens wordt maar 1 keer geboren. Je kunt niet opnieuw geboren worden (dat is wat herboren betekent). Je kunt je wel als herboren voelen, dat is een gezegde waarbij je aangeeft je helemaal top te voelen. 

Herboren worden in Jezus, dat is een vage term die uitleg behoeft.

Waarschijnlijk bedoel je dat je een bepaald geloof hebt aangenomen.

Zeg dat dan gewoon. Dat maakt direct duidelijk dat het om religie gaat, kennelijk heb je dat nodig want anders stelde je de vraag niet.

Precies..

Veel gelovigen zijn zo arrogant dat ze denken/dachten dat er maar twee soorten mensen waren. Doden en levenden. En de levenden waren dan de mensen die toevallig hun religie aanhingen. Daar doelde Jezus ook op toen hij zei/gezegd schijnt te hebben: "laat de doden de doden begraven". Mensen die zijn visie niet haddne op het leven waren dood. 

En je kon opstaan uit de doden door zijn religie aan te gaan hangen. Helaas voor hem waren er meer mensen die dachten dat enkel hun religie de ware was, en die noemen de volgelingen van Jezus visie dan weer dood. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bekeerling14:

 

Veel gelovigen zijn zo arrogant dat ze denken/dachten dat er maar twee soorten mensen waren. Doden en levenden. En de levenden waren dan de mensen die toevallig hun religie aanhingen. Daar doelde Jezus ook op toen hij zei/gezegd schijnt te hebben: "laat de doden de doden begraven". Mensen die zijn visie niet haddne op het leven waren dood. 

 

Jij begrijpt Jezus beter dan de meeste gelovigen, Jezus beschouwde hen die zijn visie niet hadden als doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Jij begrijpt Jezus beter dan de meeste gelovigen, Jezus beschouwde hen die zijn visie niet hadden als doden.

Ja, en dat vind ik arrogant. Hoe meer visies hoe meer vreugd!

Mensen die geloven dat wij van de apen afstammen (zelfde voorouders hebben), mensen die geloven dat we geschapen zijn, mensen die geloven dat we door aliens op Aarde gezet werden als slaven, en noem ze maar op..

ik ben bang dat we door evangelisatie en zending, en door de wetenschappelijke kijk op alles straks verzanden in 13 in een dozijn figuren. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2024 om 20:46 zei Bekeerling14:
Op 19-7-2024 om 20:36 zei Hopper:

Jezus beschouwde hen die zijn visie niet hadden als doden.

Ja, en dat vind ik arrogant. Hoe meer visies hoe meer vreugd!

Als je de visie niet aanhangt om niet onder maar boven het water te ademen, ben je in het diepe ten dode opgeschreven, hoewel je nog even leeft zolang je denkt en doet.

Is dat arrogantie, of is dat een visie? Of is dat besef en het delen van iets van de realiteit?

Zalig zij, die zien waar ze staan of vallen, en het leven zoeken waar dat te vinden is. Een natuurlijke drenkeling hapt naar leven en grijpt naar vastigheden. Een dwaas verdrinkt en meent daarin zijn geboorte te ondergaan. Een gelovige kijkt en ziet en kiest ten leven of ten dood. Is kiezen voor het leven iets onverstandigs? Daarom is niet het geloof de boosdoener, maar het niet kijken en niet zien en niet denken, alvorens te komen tot een hartelijke en verstandige en wijze keuze. Die keuze is namelijk opnieuw een keuze in geloof, dat dan in de ogen van de kiezer een zeker weten of vast vertrouwen is. En gokkers verliezen omdat zij niet zoeken.

Zalig zij die de waarheid geloven, zonder deze gezien te hebben. Ongelukkig zijn zij die de waarheid loochenen, hoewel zij deze met eigen ogen kunnen zien.

Op 19-7-2024 om 20:46 zei Bekeerling14:

Mensen die geloven dat wij van de apen afstammen (zelfde voorouders hebben), mensen die geloven dat we geschapen zijn, mensen die geloven dat we door aliens op Aarde gezet werden als slaven, en noem ze maar op..

Alle visies pogen te verklaren wat als realiteit overal zichtbaar is, namelijk dat het leven ooit gekomen moet zijn. De visies zijn nietszeggend, maar de realiteit zegt alles. En ook iedereen weet dat.

Op 19-7-2024 om 20:46 zei Bekeerling14:

ik ben bang dat we door evangelisatie en zending, en door de wetenschappelijke kijk op alles straks verzanden in 13 in een dozijn figuren. 

Terechte gedachte. Want wie ontkoppelt van wetenschap en religie, die kan puur op gronden van natuur en evidente realiteit van ons leven, ontdekken dat er iets is van hogere aard en wezen, dan wijzelf en de natuur zijn. Alleen al het ons volmaakte denken kan raken aan dat niveau. Maar dan is het wel zaak om dat denken te aarden in natuur en wet en wezenskenmerken van heilige eenheden.

De zoeker van de weg naar waarheid, die vindt deze ook. Maar de volger van wegwijzen, eindigt zonder weg in het moeras of de in de beschutting van wegwezen.

De bijbel is geen wegwijzer, maar een bron van wegwijzers en wegwijzen en wegwezen en wegwezers, en hoe het hun verging. En daardoor weer alsnog toch een wegwijzer.

De bekeerling toont wie zijn vader is in wat hij belijdt en doet. Dat het concept vader wordt erkent, bewijst dat er meer is dan we nu hebben.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

Als je de visie niet aanhangt om niet onder maar boven het water te ademen, ben je in het diepe ten dode opgeschreven, hoewel je nog even leeft zolang je denkt en doet.

Is dat arrogantie, of is dat een visie? Of is dat besef en het delen van iets van de realiteit?

serieus.....

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

Zalig zij, die zien waar ze staan of vallen, en het leven zoeken waar dat te vinden is. Een natuurlijke drenkeling hapt naar leven en grijpt naar vastigheden. Een dwaas verdrinkt en meent daarin zijn geboorte te ondergaan. Een gelovige kijkt en ziet en kiest ten leven of ten dood. Is kiezen voor het leven iets onverstandigs? Daarom is niet het geloof de boosdoener, maar het niet kijken en niet zien en niet denken, alvorens te komen tot een hartelijke en verstandige en wijze keuze. Die keuze is namelijk opnieuw een keuze in geloof, dat dan in de ogen van de kiezer een zeker weten of vast vertrouwen is. En gokkers verliezen omdat zij niet zoeken.

Zalig zij die de waarheid geloven, zonder deze gezien te hebben. Ongelukkig zijn zij die de waarheid loochenen, hoewel zij deze met eigen ogen kunnen zien.

je schrijft veel maar je zegt niks..

Ik kan beter zeggen dat jij al een bepaald standpunt hebt en vandaaruit gaat argumenteren. En dan kom je altijd bij de jouw zo leuk gevonden waarheid uit. Maar of het DE waarheid is?

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

Alle visies pogen te verklaren wat als realiteit overal zichtbaar is, namelijk dat het leven ooit gekomen moet zijn. De visies zijn nietszeggend, maar de realiteit zegt alles. En ook iedereen weet dat.

Ook deze zinnen blinken uit in stompzinnigheid. De theorieen over hoe het leven ontstaan is staan als een huis. Dat wij en andere mensapen dezelfde voorouder hebben bijvoorbeeld. Elke tak van wetenschap bevestigt het maar weer. 

En elke theorie probeert iets over realiteit te zeggen. Dus "realiteit zegt alles" zegt niks. 

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

Terechte gedachte. Want wie ontkoppelt van wetenschap en religie, die kan puur op gronden van natuur en evidente realiteit van ons leven, ontdekken dat er iets is van hogere aard en wezen, dan wijzelf en de natuur zijn. Alleen al het ons volmaakte denken kan raken aan dat niveau. Maar dan is het wel zaak om dat denken te aarden in natuur en wet en wezenskenmerken van heilige eenheden.

Tjonge jonge, wat doe jij hier een enorme broek aan. Als je kijkt naar de natuur dan zie je "eten of gegeten worden", "vechten voor je bestaan" "eigen familie first" etc. Neigt dit naar iets van hogere aard en wezen? 

En wat bedoel je precies met volmaakte denken? Is er denken dat volmaakt is?

Behalve in de ogen van de narcistische ego die denkt "mijn denken is beyond this world, dit moet wel van God komen"?

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

De zoeker van de weg naar waarheid, die vindt deze ook. Maar de volger van wegwijzen, eindigt zonder weg in het moeras of de in de beschutting van wegwezen.

Wegwijzers zijn er juist voor bedoeld om op de weg te wijzen. Dus als er geen weg is dan zijn er geen wegwijzers en dus niks om te volgen..

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

De bijbel is geen wegwijzer, maar een bron van wegwijzers en wegwijzen en wegwezen en wegwezers, en hoe het hun verging. En daardoor weer alsnog toch een wegwijzer.

Ha, hier komt de aap uit de mouw..

zoals ik al schreef: "jij hebt een bepaald standpunt en daardoor argumenteer je op de manier waarop je doet". Alsof je met de Bijbel in de hand gaat schatzoeken in Israel en dan alles wat je vind als bewijs ziet voor het gelijk van de bijbel. Maar zo werkt het gelukkig niet..

Voor wegwijzers kan je ook de Koran, de Thora, de Veda's of de Edna lezen.. Allemaal zeer indrukwekkend.

Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

De bekeerling toont wie zijn vader is in wat hij belijdt en doet. Dat het concept vader wordt erkent, bewijst dat er meer is dan we nu hebben.

En nu in het NL?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 22-7-2024 om 21:40 zei Bekeerling14:
Op 21-7-2024 om 14:02 zei Tomega:

De bekeerling toont wie zijn vader is in wat hij belijdt en doet. Dat het concept vader wordt erkent, bewijst dat er meer is dan we nu hebben.

En nu in het NL?

Die komt ongeveer neer op: dit is MIJN fantasie en daarom vertel ik mezelf dat het waar is, ook al is daar geen enkel bewijs voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid