Spring naar bijdragen

Is de persoonlijke invulling van God’s Wil nog open of niet?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Maar je gelooft toch wel de Bijbel? Daar gaat het nu juist allemaal om. 1Joh 3:8 Wie zonde beoefent, komt uit de Duivel voort, want de Duivel zondigt al vanaf het begin. Met dit doel is de Zoon van God geopenbaard: om het werk van de Duivel ongedaan te maken

De duivel heeft de toestand waarin we nu verkeren juist veroorzaakt en enkel Jezus kon dit oplossen. Dus Jehovah kwam direct met een plan om die schade te herstellen. Genesis 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’

Tuurlijk geloof ik in de Heilige Schrift Sjako, maar dat doen protestanten en Rooms katholieken ook en ik ben geen van beide. Zoals je weet ben ik niet nieuw hier en sommige dingen kun je eindeloos over blijven praten en er verandert niets. 🙏🏻

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het bericht van Joshuatify is nep, de url is een lokkertje naar een gevaarlijke site het bericht is een chatgpt bericht.

Het gaat in ieder geval volgens het "eeuwig voornemen" zoals het is vertaald in Efe. 3:11, je kunt dit een plan noemen. Helaas is het verkeerd vertaald. Het Grieks heeft "Prothesis toon aioonoon" of "

Zoals ik al eerder zei, anders dan jij of de groep (Jehova's getuigen) waartoe je behoort. Ik zal je plezieren en op je vragen ingaan. Het 1000 jarige rijk is het door God aan het letterlijke Israël b

35 minuten geleden zei Hopper:

Aristarkos heeft het antwoord al verklapt: we kunnen een worden in Christus.  In Christus kun je geen man of vrouw, geen Nederlander of Griek zijn.  Feitelijk staat in Gal 3:28 dat je de keuze hebt:  Blijf maar gehecht aan je identiteit als man of vrouw, als Nederlander of Griek of whatever, dan geen Christus.   Of geef die gehechtheid op en ga voor Christus.

Wie Gal 3:28 goed leest begrijpt al dat 'Christus' geen identiteit kan zijn.  De geestelijke mens onderscheidt zich van niemand.

Waar ik op doelde was de vraag of de natuurmens geen waardig alternatieve andere toekomst kon hebben, en dat geestelijke volwassenheid alleen bereikt kan worden door op te gaan in het hogere. 

Persoonlijk heb ik bepaalde hogere inzichten als mens bereikt, en de ook persoonlijke vraag is of zoiets geen toekomst kan hebben.

Verdwijnt de destructieve zelfvernietigende neiging alleen als alle menselijke identiteit weg is, noodzakelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Noel2:

Waar ik op doelde was de vraag of de natuurmens geen waardig alternatieve andere toekomst kon hebben, en dat geestelijke volwassenheid alleen bereikt kan worden door op te gaan in het hogere. 

Persoonlijk heb ik bepaalde hogere inzichten als mens bereikt, en de ook persoonlijke vraag is of zoiets geen toekomst kan hebben.

Verdwijnt de destructieve zelfvernietigende neiging alleen als alle menselijke identiteit weg is, noodzakelijk?

Hoe kan 'iets' wat zich niet onderscheid van de anderen vernietigen?  Om te vernietigen is er juist onderscheid nodig.  Mannen hebben noodzakelijk vrouwen nodig om te onderdrukken en vice versa.    Als het onderscheid tussen man en vrouw wegvalt, dan zou ik -als ik vrouwen ga onderdrukken- juist de identiteit weer in leven roepen.

Zie ook Poetin, die heeft het 'nazi-regime' in Oekraïne nodig om onderscheid te kunnen maken tussen Russen en Oekraïners.   Of het verfoeide westen.  Onderwijl is hij zelf de nazi natuurlijk, dat zien we allemaal.

Aan de vrucht herkent men de boom.  De meeste vruchten zijn rot, dergelijke bomen dienen geen ander doel dan brandhout.

Hogere inzichten zijn natuurlijk altijd okay, met het gaan van de Weg verwerft men ook andere inzichten.   Het inzicht dat de uiterlijke tegendelen complementair zijn aan elkaar is zo'n hoger inzicht.   Man en vrouw bestaan uit elkaar.   Maar ook de geestelijke tegendelen zijn complementair: het goede staat noodzakelijkerwijs tegenover het kwaad.  Maar dat wat 'een' is staat nog weer boven goed en kwaad als tegenstellingen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Hoe kan 'iets' wat zich niet onderscheid van de anderen vernietigen?  Om te vernietigen is er juist onderscheid nodig.  Mannen hebben noodzakelijk vrouwen nodig om te onderdrukken en vice versa.    Als het onderscheid tussen man en vrouw wegvalt, dan zou ik -als ik vrouwen ga onderdrukken- juist de identiteit weer in leven roepen.

Zie ook Poetin, die heeft het 'nazi-regime' in Oekraïne nodig om onderscheid te kunnen maken tussen Russen en Oekraïners.   Of het verfoeide westen.  Onderwijl is hij zelf de nazi natuurlijk, dat zien we allemaal.

Aan de vrucht herkent men de boom.  De meeste vruchten zijn rot, dergelijke bomen dienen geen ander doel dan brandhout.

Hogere inzichten zijn natuurlijk altijd okay, met het gaan van de Weg verwerft men ook andere inzichten.   Het inzicht dat de uiterlijke tegendelen complementair zijn aan elkaar is zo'n hoger inzicht.   Man en vrouw bestaan uit elkaar.   Maar ook de geestelijke tegendelen zijn complementair: het goede staat noodzakelijkerwijs tegenover het kwaad.  Maar dat wat 'een' is staat nog weer boven goed en kwaad als tegenstellingen.

Ik ken de structuur van het universum niet, en weet niet hoe levende wezens uiteindelijk geestelijk volwaardig kunnen zijn, of dat altijd via volledige eenwording moet gaan of niet. 

in het geval van de mens, zo onderhevig aan getijden, lijkt de ultieme lastenverlichting misschien alleen bereikbaar via eenwording met niet door getijden beinvloedbare 'engelen', op zich een mooie weg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Ik ken de structuur van het universum niet, en weet niet hoe levende wezens uiteindelijk geestelijk volwaardig kunnen zijn, of dat altijd via volledige eenwording moet gaan of niet. 

in het geval van de mens, zo onderhevig aan getijden, lijkt de ultieme lastenverlichting misschien alleen bereikbaar via eenwording met niet door getijden beinvloedbare 'engelen', op zich een mooie weg.

 

Een mooie weg heeft al weer als tegenstelling dat er ook een nare weg zou zijn.  Op de Weg dienen we te ondergaan wat zich voordoet, zie het boek Job.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Een mooie weg heeft al weer als tegenstelling dat er ook een nare weg zou zijn.  Op de Weg dienen we te ondergaan wat zich voordoet, zie het boek Job.

Er bestaan misschien meerdere wegen, en dan zou je onderscheid kunnen maken, maar als er maar 1 Weg is (noodzakelijk) dan is dat natuurlijk anders. 

Ik zie dat noodzakelijke niet zo, maar dat is een luxepositie inderdaad, zoals Job ook eerst had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Niets is belangrijker dan de waarheid en niets word meer met voeten getreden dan dat...

Hoe ga jij dan met deze teksten om? Wat is volgens jou de 1000 jarige regering door Christus in Openbaring? En wat is Romeinen vers 8:19 dan?

De schepping wacht er vol verlangen op dat de zonen van God worden geopenbaard. Want de schepping is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet uit eigen wil, maar door degene die haar daaraan heeft onderworpen. Dat deed hij op basis van de hoop  21 dat ook de schepping zelf bevrijd zal worden uit de slavernij van de vergankelijkheid en de glorieuze vrijheid van Gods kinderen zal hebben.  22 Want we weten dat de hele schepping tot nu toe samen zucht en pijn lijdt.  
Wat zijn die zonen en over welke schepping heeft Paulus het hier dan?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Er bestaan misschien meerdere wegen, en dan zou je onderscheid kunnen maken, maar als er maar 1 Weg is (noodzakelijk) dan is dat natuurlijk anders. 

Ik zie dat noodzakelijke niet zo, maar dat is een luxepositie inderdaad, zoals Job ook eerst had.

Er moet eerst dorst in de mens ontstaan , Leon, voordat de mens uit de Bron van waarheid kan drinken.  Dan zijn er geen andere verlangens meer dan dat drinken.   Dan is alles wat je ontvangt van God in orde, ook al doet hetgeen wat je ontvangt verdriet.  Job appelleerde steeds aan zijn eigen rechtvaardigheid.  Daar twijfelde hij niet aan.  Aan een juiste moraliteit hoeft niet getwijfeld te worden.   Een juiste moraliteit wordt niet bedacht, die welt op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel2:

Dat denk ik ook. De vraag is wanneer we kunnen evalueren. 

Dat hoeft niet.  Een mens kan leven naar die innerlijke moraliteit.  Dat betekent niet dat je een onfeilbaar mens bent , zo werkt dat niet.   Paulus schrijft het al aan de Romeinen: "En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene."

Hetgeen betekent dat het ondenkbaar wordt om (met opzet) kwaad te doen.  Je innerlijke, affectieve modus veranderd mee, schuldgevoelens (indien aanwezig) verdwijnen net zoals andere gevoelens welke van doen hebben met het gelijkvormig zijn aan deze wereld.  De voorspelling welke Paulus in deze brief (12) doet komt uit:  één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander.

Jouw (fysieke) lichaam behoort dan niet langer jezelf toe, maar behoort Christus toe.   Eén geest, duizenden lichamen.  Daarom onderscheidt die geestelijke mens zich ook van niemand, het is dezelfde geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Hoe ga jij dan met deze teksten om? Wat is volgens jou de 1000 jarige regering door Christus in Openbaring? En wat is Romeinen vers 8:19 dan?

De schepping wacht er vol verlangen op dat de zonen van God worden geopenbaard. Want de schepping is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet uit eigen wil, maar door degene die haar daaraan heeft onderworpen. Dat deed hij op basis van de hoop  21 dat ook de schepping zelf bevrijd zal worden uit de slavernij van de vergankelijkheid en de glorieuze vrijheid van Gods kinderen zal hebben.  22 Want we weten dat de hele schepping tot nu toe samen zucht en pijn lijdt.  
Wat zijn die zonen en over welke schepping heeft Paulus het hier dan?

 

Zoals ik al eerder zei, anders dan jij of de groep (Jehova's getuigen) waartoe je behoort. Ik zal je plezieren en op je vragen ingaan. Het 1000 jarige rijk is het door God aan het letterlijke Israël beloofde koninkrijk. Zowel het O.T. als het N.T. spreken hier over:

Exo. 19:6 "En gij (Israël, de 12 letterlijke stammen) zult Mij een priesterlijk koninkrijk, en een heilig volk zijn. Dit zijn de woorden, die gij tot de kinderen Israels spreken zult."

Dus niet tot welke andere groep dan ook maar tot Israël, voor alle duidelijkheid dus ook niet de groep waar ik toe behoor.

1 Pet. 2:9 "Maar gij (Israël, de 12 letterlijke stammen) zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;"

Over dit letterlijk Israëlische koninkrijk zal David Koning zijn, natuurlijk na zijn opstanding.

2 Sam 7:16 "Doch uw huis zal bestendig zijn, en uw koninkrijk tot in eeuwigheid (Hebr. Ad Olam = gedurende de aioon of de hele aioon door), voor uw aangezicht; uw stoel zal vast zijn tot in eeuwigheid (Hebr. Ad Olam = gedurende de aioon of de hele aioon door)."

Daniel zegt er ook iets over:

Dan. 2:44 "Doch in de dagen van die koningen zal de God des hemels een Koninkrijk verwekken, dat in der eeuwigheid niet zal verstoord worden; en dat Koninkrijk zal aan geen ander volk (dus het letterlijke Israël) overgelaten worden; het zal al die koninkrijken vermalen, en te niet doen, maar zelf zal het in alle eeuwigheid bestaan."

Dat volk is geen geestelijk volk, maar het letterlijke Israël.

De HS spreekt over meer groepen dan alleen de aardse groep (Israël en de naties) dus ook over een hemelse groep. Dat dit zo is blijkt al uit het vierde vers van Genesis 2 (Het Engels heeft dit beter dan het Nederlands): "These are the generations of the heavens and of the earth". Engelen hebben geen generaties want die planten zich niet voort. Zoals ik hierboven al zei Christus zegt dit zelf in Lukas:

Luk. 20:36 "Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn zonen Gods, dewijl zij zonen der opstanding zijn."

Romeinen 8:19 is voornamelijk bedoelt om gelovigen van de aardse groep over te brengen naar de Hemelse groep. De aardse groep is hier Israël want Paulus spreekt over de wet aan Israël gegeven, het vers zegt:

"Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der Zonen Gods"

Dit sluit aan op de uitspraak van de Heere Christus in Lukas 20:36. Nu is een los vers citeren altijd linke toestand, nogmaals het gaat in Romeinen 8 over van de aardse groep gaan naar de hemelse groep. Natuurlijk zitten hier ook heidenen bij dit om Israël to jaloersheid te verwekken.

Rom 1:16 "Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek."

Rom. 10:19 "Maar ik zeg: Heeft Israel het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen, die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken."

De schepping is de hele schepping zowel de hemelen als de aarde, de hele schepping verkeert in barensnood.

Rom. 8:22 Want wij weten, dat de ganse scheping te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

Aristarkos

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-2-2024 om 13:01 zei Noel2:

Velen geloven dat alles zal gebeuren volgens Plan, en dat in grote lijnen de toekomst van de wereld vast staat. Daarbij de vraag of er voor het persoonlijke lot nog speelruimte is of niet.

Hoeveel invloed heb je op je eigen lot? 

Ik denk dat die vraag wordt beantwoord in het boek Job.  Tien kinderen dood, door een ongeval. 

 

Op 17-2-2024 om 13:01 zei Noel2:

Blijkbaar was het toch onvermijdelijk te existeren in een universum waar Navalny dood is…

Dat is een mogelijkheid. 

Er zijn een aantal theodiceeën met verschillende opties waar je uit kunt kiezen: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Dat hoeft niet.  Een mens kan leven naar die innerlijke moraliteit.  Dat betekent niet dat je een onfeilbaar mens bent , zo werkt dat niet.   Paulus schrijft het al aan de Romeinen: "En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene."

Hetgeen betekent dat het ondenkbaar wordt om (met opzet) kwaad te doen.  Je innerlijke, affectieve modus veranderd mee, schuldgevoelens (indien aanwezig) verdwijnen net zoals andere gevoelens welke van doen hebben met het gelijkvormig zijn aan deze wereld.  De voorspelling welke Paulus in deze brief (12) doet komt uit:  één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander.

Jouw (fysieke) lichaam behoort dan niet langer jezelf toe, maar behoort Christus toe.   Eén geest, duizenden lichamen.  Daarom onderscheidt die geestelijke mens zich ook van niemand, het is dezelfde geest.

Wat lastig blijft is de houding tegenover die Geest. Heb je advies?

1 uur geleden zei Petra.:

Hoeveel invloed heb je op je eigen lot? 

Ik denk dat die vraag wordt beantwoord in het boek Job.  Tien kinderen dood, door een ongeval. 

 

Dat is een mogelijkheid. 

Er zijn een aantal theodiceeën met verschillende opties waar je uit kunt kiezen: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

 

Dankje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Wat lastig blijft is de houding tegenover die Geest. Heb je advies? 

Dat is lastig op een forum als deze.  De meesten hier hebben een exoterische levenshouding en leggen alles exoterisch uit.  Paulus onderscheidt ook de natuurlijke mens en de geestelijke mens.  Paulus spreekt hoofdzakelijk tegen de natuurlijke mensen, maar duwt ze wel de kant van het innerlijk leven op.  Doch de (meeste)  forumdeelnemers hier verstaan het niet en willen het ook niet verstaan.  Er zijn er zelfs die denken dat dopen al voldoende is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Aristarkos:

Dat volk is geen geestelijk volk, maar het letterlijke Israël.

Je vergeet dat Israel nu het  natuurlijke Israel is met de daaraan geēnte ‘heidense’ takken. Romeinen 11:25

Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.  26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen

Dus het geestelijk Israel is het natuurlijke Israel inclusief de heidenen. Alle profetiēn zijn dus van toepassing op het geestelijke Israel.

10 uur geleden zei Aristarkos:

Over dit letterlijk Israëlische koninkrijk zal David Koning zijn, natuurlijk na zijn opstanding.

Dit zal Jezus met de gezalfde Christenen zijn. Lukas 22:29:

En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,  30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Je vergeet dat Israel nu het  natuurlijke Israel is met de daaraan geēnte ‘heidense’ takken. Romeinen 11:25

Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.  26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen

Dus het geestelijk Israel is het natuurlijke Israel inclusief de heidenen. Alle profetiēn zijn dus van toepassing op het geestelijke Israel.

Dit zal Jezus met de gezalfde Christenen zijn. Lukas 22:29:

En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,  30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

Precies om wat je hierboven schrijft zei ik tegen je dat een discussie hierover zinloos is. De olijfboom is het symbool voor Israëls (het echt letterlijk Israël) geestelijke privileges. Wat waren die? Het bezit van en inzicht in Gods woord, de heidenen hadden dat niet en enten van de wilde takken (heidenen) op de tamme olijfboom (Israël) was om Israël tot jaloersheid te prikkelen. In het natuurlijke word dit nog steeds gedaan, wilde letterlijke olijftakken worden op een tamme letterlijke olijfboom geënt om de boom te prikkelen meer vrucht te zetten.

Nu nog steeds "oogst" God zonen Gods (want de heidenen kunnen nu tot kennis van de HS komen al doet bijna niemand dat), zij die de engelen gelijk zijn na hun opstanding. Jouw vertaling van Lukas 22:29 legt dingen in de Schrift die er niet in horen. Het woord dat jij hier verbond noemt is "diatithemai" (afscheiden of appart zetten), het woord "verbond" is "diatheke". Een juiste vertaling van Luk 22:29 is: "en ik benoem (zet appart) u een koninkrijk, zoals mijn Vader mij heeft aangewezen (appart gezet)". Er is geen Schrift te vinden waar God de heidenen een koninkrijk beloofd, dat is voor het letterlijke Israël, deze zullen volledig gebruik maken van hun geestelijk privileges maar dat maakt hen nog geen "Geestelijk" - ander woord Spiritueel - Israël en zeker niet met onbesneden heidenen.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Aristarkos:

Precies om wat je hierboven schrijft zei ik tegen je dat een discussie hierover zinloos is. De olijfboom is het symbool voor Israëls (het echt letterlijk Israël) geestelijke privileges. Wat waren die? Het bezit van en inzicht in Gods woord, de heidenen hadden dat niet en enten van de wilde takken (heidenen) op de tamme olijfboom (Israël) was om Israël tot jaloersheid te prikkelen. In het natuurlijke word dit nog steeds gedaan, wilde letterlijke olijftakken worden op een tamme letterlijke olijfboom geënt om de boom te prikkelen meer vrucht te zetten.

Nee dat was niet enkel om Israel tot jaloersheid te prikkelen. Enten wilt zeggen dat ze onderdeel gaan uitmaken van de oorspronkelijke olijfboom. Het aantal gezalfde en verzegelde christenen was niet genoeg wat uit Israel kwam. Israel was dwars en wilden Jezus niet als hun Messias aannemen. Daarom werden de dwarse takken afgebroken en er nieuwe uit de heidenen erop geent.

Romeinen 9:6 is daar zo klaar als een klontje over:

Maar het is niet zo dat het woord van God gefaald heeft. Want niet allen die van Israël afstammen, zijn ook echt ‘Israël’.  7 Ook zijn ze niet allemaal kinderen omdat ze Abrahams nageslacht zijn, want: ‘Wat je nageslacht genoemd zal worden, zal via Isaäk zijn.’  8 Dat wil zeggen: de natuurlijke afstammelingen zijn niet echt de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als het nageslacht gerekend

Dit is het Israel Gods. Dus ook de christenen uit de natien. Daarom wijken er ook twee namen af van de opsomming van stammen in Openbaring 7

32 minuten geleden zei Aristarkos:

zij die de engelen gelijk zijn na hun opstanding

Ze worden gelijk aan engelen in die zin dat ze niet meer getrouwd zijn. We worden fysiek niet gelijk aan engelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Aristarkos:

Het woord dat jij hier verbond noemt is "diatithemai" (afscheiden of appart zetten), het woord "verbond" is "diatheke". Een juiste vertaling van Luk 22:29 is: "en ik benoem (zet appart) u een koninkrijk, zoals mijn Vader mij heeft aangewezen (appart gezet)".

Dat is een verbond. In vers 20 werd dit verbond gesymboliseerd door de wijn, het bloed van Christus.

Na de maaltijd deed hij hetzelfde met de beker en zei: ‘Deze beker betekent het nieuwe verbond dat wordt bekrachtigd door mijn bloed, dat voor jullie vergoten zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Dat is lastig op een forum als deze.  De meesten hier hebben een exoterische levenshouding en leggen alles exoterisch uit.  Paulus onderscheidt ook de natuurlijke mens en de geestelijke mens.  Paulus spreekt hoofdzakelijk tegen de natuurlijke mensen, maar duwt ze wel de kant van het innerlijk leven op.  Doch de (meeste)  forumdeelnemers hier verstaan het niet en willen het ook niet verstaan.  Er zijn er zelfs die denken dat dopen al voldoende is.

Of een kruisje dragen. Maar goed je kunt het niet goed doen als natuurmens, maar misschien wel minder lastig zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Of een kruisje dragen. Maar goed je kunt het niet goed doen als natuurmens, maar misschien wel minder lastig zijn?

In Genesis staat al uitgebreid beschreven waarom de natuurmens het niet goed kan doen.   De natuurmens deelt de wereld op in goed en kwaad.  Het Woord spreekt zonder die opdeling, mooier kan ook het niet maken.   Als God spreekt, dan dient de mens te zwijgen, dat laatste -het zwijgen- is het probleem.   God spreekt zijn Woord in de mens uit met 'woorden' die niet aan maat gebonden zijn.   Ik zou jou (of ieder ander mens) met alle soorten van genoegens van dienst zijn.   En daarin schuilt de paradox: des te meer naastenliefde zich openbaart, des te meer het Woord gaat spreken.   Maar ik weet niet eens of ik dit wel mag schrijven.  Jezus joeg de handelaren de tempel uit, je eigen hart is die tempel (het hoogste heiligdom).   De handelaren uit de tempel staan voor de zelfzuchtige belangen in jezelf.  Alleen een leeg hart kan naar God verlangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Noel2:

Wat lastig blijft is de houding tegenover die Geest. Heb je advies?

https://zijnenhebben.wordpress.com

Citaat

Zo ontdekte ik dat bijvoorbeeld Apostel Paulus volgens eigen zeggen en volgens anderen (bijvoorbeeld Petrus en Lucas) niet alles had bedacht maar alles had ervaren. Ook wilde hij geen leer wilde geven die knellend zou zijn, maar iets wat juist ruimte zou maken. Dit zou de liefde van God zijn die uitwerkt in de liefde voor elkaar.

In de tekst ontdekte ik steeds meer dat ook bij Paulus de ervaring voorop stond en dat deze hem op de een of andere manier overtuigde. In deze ervaring was ook het vertrouwen werkzaam als ontvankelijkheid voor de dingen van God. Dit noemde of herkende hij achteraf pas als de Heilige Geest, niet vooraf. Ook bij de apostel Johannes herken ik deze gerichtheid op de ervaring. 

Misschien heb je hier iets aan?   Ik ben ook de opinie toegedaan dat Paulus vanuit eigen ervaring heeft geschreven.

Citaat

En dat is precies wat ik hier met veel onnavolgbare gedachten wil delen. Het onbewuste hebben, kan via de inkeer leiden tot een bewust hebben waarmee het “ik” in relatie komt te staan met het eigen hebben. Dit “ik” is niet te herleiden tot dit hebben en beleeft daarin zijn persoonlijk zijn.

Het probleem van de natuurmens is het verschil tussen zijn en hebben.   Omdat onze geest wil bezitten zal zij nooit daadwerkelijk zijn: de geestelijk ik-ben beleving.  Deze geestelijke ik-ben beleving is de universele beleving welke de geestelijke mens kenmerkt.  Het is de ik-ben beleving waarin alle mensen hetzelfde zijn.   Daarom onderscheiden geestelijke mensen zich van niemand. (Maar onderscheiden ze wel de dingen)

In feite is er dus geen straf of beloning.   Zelfzucht en hebzucht straffen zichzelf af zonder goddelijk ingrijpen.   Wie een beloning (voor bv goed gedrag) van God wil hebben is al de sjaak.  Wie gelijk wil hebben (en wie wil dat niet?) is ook al de sjaak.

Uiteraard is dat niet alles, het gaan van de Weg doet er ook toe.   Het is de Weg ervaren , waarmee je ook de Christus-kracht ervaart en leert dat er maar één God is en geen drie personen.  Je doet ook de kennis op waarom je van God geen beeld mag maken, en ook niet van het ondermaanse.   Al die zaken staan niet voor de flauwekul in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid