Spring naar bijdragen

Jezus Christus is de mensen gelijk geworden.


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Jahu:

Ik heb het al uitgewerkt en was voornemens u het teken van Jona op Bijbelse grond volledig te verklaren, incluis de chronologie. Maar nu u niet wilt erkennen, dat u dat zelf, met uw "nauwkeurige kennis" of moet ik zeggen "vanuit uw JW-handboek", niet kunt, ga ik u dit pareltje niet geven.

Jaja

1 uur geleden zei Jahu:

De woorden in de Bijbel van de Heer Jezus Christus zijn waar, 'drie dagen en drie nachten', en dat is wat ik vanuit de Bijbel gefundeerd kan onderbouwen.

En daarnet ontkende u het. Kan er geen touw aan vastknopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Je bent een ziel en je hebt een lichaam.

Jezus zei Mattheüs 10 (NBG51) 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan

"Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden" (Fil.2:7) Ik wil de titel van dit topic, een vers uit de Filippenzen

2 uur geleden zei Jahu:

Dat laat ik aan de Jehova getuigen over, om dat te doen.

--  --  --

De woorden in de Bijbel van de Heer Jezus Christus zijn waar, 'drie dagen en drie nachten', en dat is wat ik vanuit de Bijbel gefundeerd kan onderbouwen.

 

 


In de Apostolische Geloofsbelijdenis staat gewoon dat Jezus op de derde dag is verrezen. Dat klopt toch gewoon? Op vrijdag stierf Hij. Dat telt als de eerste dag dat Hij dood was. Zaterdag is de tweede dag. En op de derde dag verrees Hij uit de doden.

Mattheüs 16 (HSV)

21 Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden van de kant van de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden, en dat Hij gedood zou worden en op de derde dag zou worden opgewekt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Of uw redenatie is niet juist natuurlijk.

Over die 'drie dagen en drie nachten' wordt wel eens de volgende kritische vraag gesteld:

 

Als Jezus hier zegt dat 'de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde' zal verblijven, dus in feite 3 x 24 uur, hoe kan het dan dat in de gebruikelijke chronologie van het sterven van Jezus op vrijdagmiddag en de opstanding op zondagmorgen bij lange na geen 72 uren zitten, en zeker geen drie nachten?

 

Als antwoord hierop de volgende overweging:

 

De chronologie rond het sterven van Jezus loopt bij Matteus (en ook bij de andere evangelisten) van donderdagmiddag tot zondagmorgen:

 

-Op de 14de Nissan, slachten van het paaslam (donderdagmiddag), Mt.26:17.

 

-Het Pesachmaal 'toen de avond gevallen was': donderdagavond na zonsondergang (is vrijdag joodse tijdrekening), Mt.26:20.

 

-Na het Pesachmaal, in de nacht en dag daaropvolgend, vinden de gevangenneming, veroordeling, kruisiging, dood en begrafenis van Jezus plaats (dus vrijdag voordat de sjabbat begint). Na de sjabbat, op de eerste dag van de week (zondag), beschrijft Matteus de opstanding van Jezus (Mt.28:1).

 

'Het teken van Jona' bij Matteus verwijst terug naar het boek Jona over de profeet Jona, die geroepen werd om naar Nineve te gaan en Gods oordeel aan te kondigen. Jona weigerde dit en kwam via omwegen terecht in de buik van een grote vis, waar hij tot inkeer komt en daarna alsnog naar Nineve gaat. In Jona 1:17 staat dan: "en Jona was in het ingewand van de vis drie dagen en drie nachten."

 

Dit 'teken van Jona' komt alleen bij Matteus voor in relatie tot de drie dagen en drie nachten. In Markus en Johannes komt het niet voor. Lukas betrekt 'het teken van Jona' alleen op de prediking van Jona in Nineve en de bekering van de inwoners. Hij verwijst niet naar de drie dagen en drie nachten in het ingewand van de vis. (Luk.11:29-32, Mt.12:39,40 en Mt.16:4).

 

Toch geeft Matteus in het verloop van zijn verhaal voortdurend de gewone formulering 'na drie dagen' (Mt.26:61, Mt 27:40, Mt.27:63) of 'op de derde dag' (Mt 16:21, Mt 17:23, Mt 20:19). In zijn weergave van het lijden, sterven, dood, begrafenis en opstanding van Jezus volgt Matteus de gebruikelijke chronologie: donderdagavond het Pesachmaal (begin van de joodse vrijdag), daarna gedurende die donderdagnacht en vrijdag de gevangenneming, veroordeling, kruisiging, dood en begrafenis (nog voordat de sjabbat begint). Dan volgt de sjabbat en daarna, op de eerste dag van de week (=zondag) de opstanding.

 

Als Matteus zelf die 'drie dagen en drie nachten' heel letterlijk genomen zou hebben, dan had hij toch zeker wel zijn verhaal hiermee in overeenstemming laten zijn. En wanneer men het lijden en sterven van Jezus in zijn geheel ziet als 'verblijf in het hart van de aarde/de wereld', dan begint de telling op donderdagavond na het pesachmaal als Jezus overgeleverd en gearresteerd wordt, zodat ook drie nachten geteld kunnen worden. Maar voor Matteus is die formulering 'drie dagen en drie nachten' meer dan een mathematische aangelegenheid van 3 x 24 uur. Voor hem is de uitdrukking 'drie dagen en drie nachten' gewoon hetzelfde als 'drie dagen'. En dat komt overeen met andere voorbeelden in de bijbel waar de formulering 'drie dagen en drie nachten' hetzelfde is als 'drie dagen' (vergelijk Esther 4:16 - 5:1 ; 1Sam.30:12,13). Daarbij komt nog dat het in de joodse gedachtegang normaal is om een (klein) deel van een dag te rekenen als een dag. Bijvoorbeeld in Esther 5:1, waar Esther zich op de derde dag ('toen de derde dag aangebroken was', NBV) gereed maakt voor de koning. Blijkbaar hield Esther zich ook niet aan 3x24 uur.

 

De opvolging van donderdagavond-vrijdagmiddag-zaterdag-zondagmorgen kan dus gezien worden als 'drie dagen'. Maar er kan, denk ik, meer gezegd worden over de 'drie dagen en drie nachten'. Het zegt toch meer dan zomaar 'drie dagen'. En dat had Matteüs, denk ik, ook in gedachten.

Bron: https://www.beeldengelijkenis.nl/het-teken-van-jona-mt-12/

Leg u me het teken van Jona eens uit dan?


Zo zie ik het ook. Jezus is heel simpel drie dagen dood geweest, namelijk vrijdag, zaterdag en zondag.  En op vrijdag stierf Hij en op zondag verrees Hij.   Op Refoweb lees ik:

”In Matt. 12:39-40 is sprake van het teken van Jona en daar worden drie dagen en drie nachten genoemd. Deze tijdsbepaling is een staande uitdrukking voor ‘drie etmalen’, dus drie dagen. Volgens de Joodse wet is een gedeelte van de dag gelijk aan de gehele dag. Als een kind in het laatste uur, zelfs in de laatste minuten van een dag geboren wordt, wordt dit gerekend als een gebeurtenis op die dag en op die datum. Vanaf die dag begint voor een jongen de telling tot de achtste dag waarop hij besneden moet worden. […]

Wanneer David en zijn mannen een Egyptische slaaf tegenkomen die volgens de beschrijving gedurende drie dagen en drie nachten niets gegeten of gedronken heeft, blijkt dat hij drie dagen geleden ziek was geworden (1 Sam. 30:12-14). En wanneer koningin Esther alle Joden in de hoofdstad laat oproepen te vasten, zowel overdag als ‘s nachts, drie dagen lang, gaat ze naar koning Ahasveros zodra de derde dag aangebroken is (Est. 4:16 en 5:1). In beide gevallen betreft het niet drie volle dagen en drie volle nachten, precies 72 uur in totaal, maar een afgeronde periode. 

Bij het tellen van regeringsjaren zijn diverse systemen gebruikt. Stel dat een koning gaat regeren in november van jaar 1, daarna heel jaar 2 regeert en in februari van jaar 3 aftreedt. Dan heeft hij ruim één vol jaar geregeerd, maar in Israël was het ook mogelijk te zeggen dat hij drie jaren regeerde.”

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24199/drie-dagen-en-drie-nachten-in-het-graf-2-/

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

En daarnet ontkende u het.

De woorden van de Heer Jezus Christus heb ik nog nooit ontkent, wel die van u.

2 uur geleden zei sjako:

Kan er geen touw aan vastknopen. 

Kenmerkend voor mensen, zonder de juiste kennis.

@Flawless victory Het teken van Jona, genoemd door de Heer Jezus Christus, staat, ook zonder bijzondere interpretatie, vast: drie dagen en drie nachten. Voor de JW onmogelijk om uit te leggen, begrijpelijk.

Matt.16:21 bedoelt niet het teken van Jona in alle details te verklaren.

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Kenmerkend voor mensen, zonder de juiste kennis.

Met die kennis is niks mis. Ik heb nog steeds geen antwoord va u hoe Jezus tegelijk in Hades en in het paradijs kan zijn toen Hij overleden was.

1 uur geleden zei Jahu:

Voor de JW onmogelijk om uit te leggen, begrijpelijk.

Wij snappen het anders heel goed, maar u houdt uw pareltje voor uzelf. Het is voor u niet uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Ik heb nog steeds geen antwoord va u hoe Jezus tegelijk in Hades en in het paradijs kan zijn toen Hij overleden was.

Er staat in Filippenzen 4 dat de Heer Jezus Zichzelf had 'ontledigd', dat wil zeggen dat Hij op Zijn Goddelijkheid geen aanspraak zou maken. Maar toen Hij het Offer van Zijn Lichaam op het kruis van Golgotha eenmaal had gebracht, toen kon de Kurios Jezus Christus Zijn suprematie en almacht wederom laten gelden, zoals Hij dat tijdens Zijn bediening steeds had gedaan.
Dat moment, dat de Heer Jezus Christus opnieuw de majesteit en de heerlijkheid die bij Zijn Goddelijke autoriteit hoort wilde gebruiken, dat was toen Hij sprak: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.'
Toen Hij kon zeggen 'Het is volbracht!', werd Zijn positie in het Koninkrijk van God als 'Meester en Heer' opnieuw recht gedaan.
Al de heerlijkheid van Gods Koninkrijk, is de heerlijkheid van de Heer Jezus Christus. Het Paradijs Gods, is Zijn Paradijs, want de Heilige Geest heeft Hem alle dingen gegeven,  inclusief het Paradijs. Daar waar Jezus Christus is, dáár is het Paradijs, daar is de heerlijkheid Gods: Juist daarom bad de Meester:
'Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.' (Joh.17:24)
Hij wil Zijn trouwe volgelingen bij Hem, dat is, in het Paradijs hebben! 'Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn.' (Joh.17:24)

Als je bij de Heer Jezus bent om Zijn heerlijkheid te aanschouwen, dan ben je in het Paradijs! Het Koninkrijk van God is binnenin de Heer Jezus Christus. Toen Hij sprak: 'De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.'  - (Mar.1:15), dan was dat om de eenvoudige reden, dat Hij daar toen Zelf ter plekke was.


De volheid van de Heilige Geest, de heerlijkheid en de majesteit van Gods Koninkrijk, zijn binnenin de Heer Jezus Christus, nergens anders. Het Paradijs is waar Hij in het centrum staat ('midden' van de Hof), waar mensen en engelen Hem liefhebben en aanbidden.
Als Hij in Luk.23:43 de moordenaar aan het kruis antwoordt: 'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.', dan betekent dat, dat deze man na zijn sterven zich dicht bij de Heer Jezus zal bevinden, om Zijn heerlijkheid te aanschouwen in Zijn Paradijs, en vanwege zijn bewezen geloof blijft hij daar, óók als de Heer Jezus Hadēs binnengaat. De Heer Jezus en de moordenaar, hangen samen aan het kruis, komen samen in het dodenrijk, en zijn samen in het Paradijs.
De 'gevangenen' uit Ef.4:8 gaan naar de Hoge en voegen zich bij hen, zodra ze vanuit hun gevangenis zijn vrijgelaten en hun toevlucht bij de Heer Jezus Christus hebben gezocht, en zich door hun liefde aan Hem hechten.

(vervolg)
Maar hangende en gestorven aan het kruis van Golgotha, ging Hij in de Geest Zijn Almacht als Kurios weer gebruiken. Hij was niet meer de Man van smarten uit Jesaja 53, maar was Hij de Sterke God, geprofeteerd in Jesaja 9, ook al zagen de omstanders en de spotters daar helemaal niets van. Wat hen betrof, was het afgelopen, nu was Hij dood, Hij was weg, hooguit een herinnering! Maar zij hadden het mis, omdat zij enkel het stoffelijke zagen!

Als de CHRISTUS, de Gezalfde met de Heilige Geest, ging de Heer Jezus de Hadēs binnen!
 -- Om daar extra indruk van te geven: toen Johannes Hem in Zijn Goddelijke Gestalte zag, viel hij als dood voor Zijn voeten! In de eerste verzen een kostelijke beschrijving van onze Heer Jezus Christus: 

"Zijn hoofd en zijn haar waren zo wit als witte wol, ja, zo wit als sneeuw. Zijn ogen vlamden als vuur. 15 Zijn voeten leken van gloeiend koper te zijn. Zijn stem klonk als de zee. 16 In zijn rechterhand hield Hij zeven sterren. Uit zijn mond kwam een vlijmscherp zwaard.  Zijn gezicht straalde als de zon op het heetst van de dag. 17 Toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar Hij legde zijn hand op mij en zei: 'Je hoeft niet bang te zijn. IK BEN de Eerste en de Laatste en de Levende. IK BEN dood geweest, maar nu leef Ik voor eeuwig. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.'
(Opb.1:14-18 BB)

Als Christus Jezus dan in Zijn Goddelijke Gestalte bij het dodenrijk komt, hoor je eerst vanuit Zijn engelenleger het bevel richting Hadēs:

"Heft uw hoofden op, gij poorten, ja, heft op, gij eeuwige deuren! opdat de Koning der ere inga!"

Lage poorten waren immers altijd afdoende geweest, omdat de gestorven mensen er in alle eeuwen als zondeslaven binnen waren gegaan: klein, nietig en gebukt!

Daarom wordt er vanuit Hadēs gevraagd: "Wie is Hij, deze Koning der ere?"

Maar dan het antwoord, dat de Heer Jezus Christus Koning is over alles, over alle engelenlegers, ook over de dood!
"De HEERE der heirscharen, Die is de Koning der ere." (Ps.24:9-10)

 

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Al de heerlijkheid van Gods Koninkrijk, is de heerlijkheid van de Heer Jezus Christus. Het Paradijs Gods, is Zijn Paradijs, want de Heilige Geest heeft Hem alle dingen gegeven,  inclusief het Paradijs. Daar waar Jezus Christus is, dáár is het Paradijs, daar is de heerlijkheid Gods: Juist daarom bad de Meester:

Sorry, maar dit is echt onzin. Ten eerste is het Paradijs in de toekomst bij het herstel van de aarde. Ten tweede accepteerde Jezus zijn koningsschap pas aan het begin aan het einde van de Tijden der Heidenen. Jezus is volledig mens geworden en was 3 dagen dood. Zijn levensadem legde Hij in de handen van Zijn Vader. God heeft Hem dan ook de opstanding gegeven aan het einde van de 3 dagen en nachten. Voor de misdadiger was Hades echt geen paradijs maar was daar onbewust. Uw verhaal is helaas geen pareltje maar een zeer rare draai en erg onbijbels.

Ten derde het Koninkrijk is niet van Jezus maar van Zijn Vader. Na de 1000 jarige regering geeft Hij het Koninkrijk weer aan Zijn Vader waarbij het Paradijs definitief zal zijn.

Mattheus 26:29
Maar ik zeg U: Van nu af zal ik geenszins meer iets van dit product van de wijnstok drinken tot op die dag waarop ik het met U nieuw zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Sorry, maar dit is echt onzin. Ten eerste is het Paradijs in de toekomst bij het herstel van de aarde.

Nee, de Heer Jezus zei: 'Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' En Hij weet het veel beter dan u!

11 uur geleden zei sjako:

Ten tweede accepteerde Jezus zijn koningsschap pas aan het begin aan het einde van de Tijden der Heidenen.

De Heer Jezus Christus is als Koning geboren: "Nathánaël antwoordde en zeide tot Hem: Rabbi! Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israëls." Ook Nathánaël weet het veel beter dan u!

11 uur geleden zei sjako:

God heeft Hem dan ook de opstanding gegeven aan het einde van de 3 dagen en nachten.

Zoals gezegd ga ik u geen toelichting op het teken van Jona geven, u waardeert het ook niet trouwens.

11 uur geleden zei sjako:

Uw verhaal is helaas geen pareltje maar een zeer rare draai en erg onbijbels.

Ik ben bijzonder blij dat mijn Schriftuurlijke onderbouwing, helemaal niet past in uw, door JW zelfgemaakte handboek!

11 uur geleden zei sjako:

Voor de misdadiger was Hades echt geen paradijs maar was daar onbewust.

Uw JW-paradigma staat bol, van de 'onbewuste momenten', en van 'bewusteloosheid'.

Dat heeft helemaal niets van doen met het eeuwige Evangelie van de Heer Jezus Christus: Hij maakt mensen 'wakker', ze komen tot leven, en blijven dat!

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Jahu:

 

Als je bij de Heer Jezus bent om Zijn heerlijkheid te aanschouwen, dan ben je in het Paradijs! Het Koninkrijk van God is binnenin de Heer Jezus Christus.

 

En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. (Lukas 17)

 

Je bent zelf de Heer Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. (Lukas 17)

 

Je bent zelf de Heer Jezus Christus?

Als u het mij niet kwalijk neemt, neem ik Lukas 17:21 even vanuit een Engelse Bijbel:

(New Living Translation)
You won’t be able to say, ‘Here it is!’ or ‘It’s over there!’ For the Kingdom of God is already among you.”

 

De Amplified Bible wil dat nog verder benadrukken en heeft:
nor will people say, ‘Look! Here it is!’ or, ‘There it is!’ For the kingdom of God is among you [because of My presence].”

Dat is wat ik heb bedoeld. Leuk dat u Luk.17 er bij heeft genoemd, die past helemaal in de context, dank u!

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Jahu:

Nee, de Heer Jezus zei: 'Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' En Hij weet het veel beter dan u!

Er staan geen komma’s in de oorspronkelijke tekst. De komma staat dus gewoon verkeerd, Ik zeg u heden, u zult bij mij in het paradijs zijn. De term ‘ik zeg u heden’ komt vaker voor om plechtig iets aan te kondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Er staan geen komma’s in de oorspronkelijke tekst.

Klopt, in mijn zin staan ook geen komma's.

1 uur geleden zei sjako:

De komma staat dus gewoon verkeerd, Ik zeg u heden, u zult bij mij in het paradijs zijn.

Die staat hier,  in de NWT, inderdaad verkeerd! Maar dat komt omdat er teveel is geknutseld in uw JW-handboekje.

1 uur geleden zei sjako:

De term ‘ik zeg u heden’ komt vaker voor om plechtig iets aan te kondigen.

"Amen, amen." Dat is juist, en in dit geval de zekere toezegging dat één van die twee moordenaars, hij die zijn toevlucht tot de Heer Jezus Christus zocht, nog dezelfde dag met Hem in het Paradijs zou zijn.

 

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

De Heer Jezus Christus is als Koning geboren: "Nathánaël antwoordde en zeide tot Hem: Rabbi! Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israëls." Ook Nathánaël weet het veel beter dan u!

Jezus ging allereerst zijn volgelingen bij elkaar verzamelen . Het mostertzaadje moet een grote boom worden. Hij is uiteraard al Koning maar gaat pas zijn reddende functie uitvoeren op aarde als de parousia plaats gaat vinden, zijn tegenwoordigheid, niet te verwarren met wrderkomst. Dan pas gaat Hij het paradijs zichtbaar herstellen.

2 minuten geleden zei Jahu:

Die staat hier,  in de NWT, inderdaad verkeerd! Maar dat komt omdat er teveel is geknutseld in uw JW-handboekje.

Misschien moet je eens wat beleefder discussiëren. We hebben geen handboek. In meerdere vertalingen wordt het zo weergegeven. Jezus ging Niet naar het paradijs noch werd Hades ineens een paradijs toen Jezus daar was. Het staat nergens . Het is een verzonnen constructie. 

37 minuten geleden zei Jahu:

You won’t be able to say, ‘Here it is!’ or ‘It’s over there!’ For the Kingdom of God is already among you.”

Dat komt omdat Jezus als koning van dat koninkrijk onder hen was. Het Koninkrijk is een fysiek Koninkrijk met land, onderdanen, een regering en een koning. Zie Daniel 2

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Misschien moet je eens wat beleefder discussiëren. We hebben geen handboek.

"Handboek" is een heel fatsoenlijk Nederlands woord, wat is daar mis mee? En de "NWT" beschouw ik als een handboek, omdat ik op zeer veel plaatsen kan aantonen dat JW de oorspronkelijke Bijbeltekst, vanwege hun eigen paradigma, hebben aangepast! Zo'n knutselwerk mag het predikaat Bijbel niet hebben. Zelfs een parafrase, die dan nog probeert zo goed mogelijk de Bijbel in gewone taal weer te geven, mag volgens het NBG niet Bijbel heten.

15 minuten geleden zei sjako:

Jezus ging Niet naar het paradijs noch werd Hades ineens een paradijs toen Jezus daar was.

Dat heb ik ook niet gezegd, ik zei dat het Paradijs binnen in de Heer Jezus Christus is, want dáár is Zijn heerlijkheid. Hadēs werd niet het Paradijs, dat kan helemaal niet, maar de Paradijslijke heerlijkheid was, zoals altijd, bij de Heer Jezus Christus, toen de Gezalfde dat dodenrijk binnen ging.

 

25 minuten geleden zei sjako:

Hij is uiteraard al Koning maar gaat pas zijn reddende functie uitvoeren op aarde als de parousia plaats gaat vinden

Wat een JW onzin allemaal!

Alles wat ik van de Heer Jezus Christus heb gelezen, is dat Hij vanaf dag 1 van Zijn prediking, is begonnen om talloze mensen te redden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De komma staat dus gewoon verkeerd, Ik zeg u heden, u zult bij mij in het paradijs zijn.

Ik stel vast dat de komma dus in de NWT staat.

Daarmee wordt, zeer merkwaardig, volgens uw eigen exegese de tijdsaanding van het woordje "heden", plotseling overbodig gemaakt. De Heer Jezus had dan net zo goed kunnen zeggen: "u zult met Mij in het Paradijs zijn".

Voor de moordenaar heeft dat dan vervolgens geen enkele betekenis meer, die is immers voor onbepaalde tijd in een 'bewusteloze' toestand.

 

"Heden" heeft alleen inhoud, als de moordenaar nog diezelfde dag de heerlijkheid van zijn Heiland zou zien, en dat is in het Paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Parousia betekent 'tegenwoordigheid' (Ik ben).  Tegenwoordigheid vindt nooit in welke toekomst dan ook plaats.

https://bijbel.startpagina.nl/forum/topic/392823/parousiawat-is-de-betekenis/

 

Het Griekse woord dat met „tegenwoordigheid” is vertaald, is pa·rou′si·a, samengesteld uit pa′ra (naast, bij) en ou′si·a (een „zijn”; afgeleid van ei′mi, „zijn”). Vandaar dat pa·rou′si·a letterlijk een „zijn naast of bij” betekent, dat wil zeggen, een „tegenwoordigheid”. Het wordt in de christelijke Griekse Geschriften 24 maal gebruikt, dikwijls met betrekking tot de tegenwoordigheid van Christus in verband met zijn Messiaanse koninkrijk. Mt 24:3.

In veel vertalingen wordt dit woord op verschillende manieren weergegeven. Hoewel pa·rou′si·a in sommige teksten met „tegenwoordigheid” is vertaald, heeft men het vaker met „komst” weergegeven. Dat heeft aanleiding gegeven tot de uitdrukking „wederkomst van Christus” (in de Latijnse Vulgaat wordt pa·rou′si·a in Mt 24:3 met het Latijnse woord adventus, „advent”, „aankomst” of „komst”, vertaald. Ofschoon Jezus’ tegenwoordigheid noodzakelijkerwijs zijn aankomst op de plaats waar hij tegenwoordig is insluit, legt men door pa·rou′si·a met „komst” te vertalen, alle nadruk op de aankomst en wordt de daarop aansluitende tegenwoordigheid naar de achtergrond geschoven.

Hoewel lexicografen aanvoeren dat pa·rou′si·a met zowel „aankomst” als „tegenwoordigheid”vertaald kan worden, erkennen zij in het algemeen dat dit woord in de eerste plaats de gedachte van de tegenwoordigheid van de desbetreffende persoon overdraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Parousia (begrepen als tegenwoordigheid) is een begrip wat geheel buiten de tijd staat.   Als mens zijn we tegenwoordig in 2024.  

De tegenwoordigheid van Mijn Naam is echter anders.  Mt 18:20 :

Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Wat Mt 18:20 beoogt te zeggen dat Christus in tegenwoordigheid aanwezig is bij zo'n 'vergadering'.  Ongeacht uiteraard of zo'n 'vergadering' zich afspeelde in het jaar 50 (om maar eens wat te noemen) of het jaar 2024.  De kinderen Gods herkennen elkaar, want zij zijn in elkaar verborgen.

En dat is geen geloof of zo, dat is praktische uitwerking van Mt 18:20.   Ongeacht welke vertaling van de Bijbel dan ook.  Als de Bijbel geen praktijk voor je is, geef dat boek dan maar aan een ander......

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Handboek" is een heel fatsoenlijk Nederlands woord, wat is daar mis mee? En de "NWT" beschouw ik als een handboek,

En dat is heel onbeleefd want u bent zeker geen theoloog en het is gewoon een vertaling en nog een goeie ook. Handboek is dus spottend bedoeld en zo gaan we hier niet met elkaar om.

1 uur geleden zei Jahu:

Alles wat ik van de Heer Jezus Christus heb gelezen, is dat Hij vanaf dag 1 van Zijn prediking, is begonnen om talloze mensen te redden!

Jawel, maar nog niet zichtbaar. De opstanding is pas vanaf zijn parousia.

28 minuten geleden zei Jahu:

heden", plotseling overbodig gemaakt.

Nee het is een bekende uitdrukking. Deut 6:6 En deze woorden die ik u heden gebied, moeten op uw hart blijken te zijn

Deut 30:19 Zie, ik leg u heden waarlijk het leven en het goede, en de dood en het kwade voor.

Handelingen 20:26

Daarom roep ik U op de dag van heden tot getuigen dat ik rein ben van het bloed van alle mensen,

en dat zijn wat voorbeelden 

30 minuten geleden zei Jahu:

Voor de moordenaar heeft dat dan vervolgens geen enkele betekenis meer, die is immers voor onbepaalde tijd in een 'bewusteloze' toestand.

De moordenaar krijgt een belofte dat hij een opstanding krijgt in de toekomst als Jezus Zijn messiaanse Koninkrijk heeft opgericht, als Hij daar is aangekomen.

30 minuten geleden zei Jahu:

Dat kunt u trouwens ook doen, door in plaats van "je", "u" te gebruiken.

Wij gebruiken hier altijd je en jou dus glipt er wel eens wat door. Excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

En dat is heel onbeleefd want u bent zeker geen theoloog en het is gewoon een vertaling en nog een goeie ook.

Dat ben ik om reeds genoemde redenen dus niet met u eens, de NWT heeft hermeneutische toevoegingen, die in de vertalingen van het Nieuwe Testament niet staan.

1 uur geleden zei sjako:

Handboek is dus spottend bedoeld en zo gaan we hier niet met elkaar om.

De aanduiding"handboek" is geenszins spottend bedoeld, ik bespot niemand, niet op het forum, noch daarbuiten.

Maar met "JW-handboek" wil ik de lezers opmerkzaam maken en waarschuwen, dat het niet over een authentieke Bijbelvertaling gaat, maar om een achteraf aangepaste, gekunstelde tekst.

 

(Uw reactie lijkt op die uit de moslimwereld: men is beledigd als je de "Naam" en hun handboek niet wilt erkennen, en ook zij verwerpen de Heer Jezus Christus als de waarachtige God!)

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jahu:

Maar met "JW-handboek" wil ik de lezers opmerkzaam maken en waarschuwen, dat het niet over een authentieke Bijbelvertaling gaat, maar om een achteraf aangepaste, gekunstelde tekst.

Juist niet. Maar daar komen we toch niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Jahu:

 

Maar met "JW-handboek" wil ik de lezers opmerkzaam maken en waarschuwen, dat het niet over een authentieke Bijbelvertaling gaat, maar om een achteraf aangepaste, gekunstelde tekst.

 

De lezers maken zelf wel uit welke vertaling zij lezen.   Vertel mij welke vertaling u leest en ik zal vertellen wie u bent!

In NBV21 staan ook opzichtige fouten.   Het Koninkrijk Gods is in NBV21 niet langer meer 'in u'.   Maar voor exoterische christenen maakt die nuance niks uit, die zochten toch al niet in zichzelf.   Waarmee we kunnen concluderen dat de meeste gelovigen exoterisch zijn.  Want van protesten heb ik maar weinig vernomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Hopper:

De lezers maken zelf wel uit welke vertaling zij lezen.  

Zolang wij vertalingen lezen, is er hoop!

54 minuten geleden zei Hopper:

Het Koninkrijk Gods is in NBV21 niet langer meer 'in u'.

En dat klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid