Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

53 minuten geleden zei Robert Frans:

Allereerst hebben al deze dingen wel degelijk hun oorsprong in de Bijbel; het katholicisme is een door en door bijbels geloof. Ten tweede is de Bijbel net zo goed mensenwerk als de Kerk en is zij zelfs door de Kerk gecanoniseerd. Als de Bijbel dus geïnspireerd en gezaghebbend is, waarom zou de Kerk dat dan niet zijn? Maar als de Kerk slechts mensenwerk zou zijn, waarom de Bijbel dan niet? Waarop baseer jij dus de mate van gezag die de Bijbel zou hebben?

Als je je echter alleen op de Bijbel wil baseren, dan zul je moeten erkennen dat daarin alle apostelen en hun opvolgers man waren. Maar als je zegt dat Hij na de Bijbel ook nog heeft gehandeld, dan zul je eveneens moeten erkennen dat ook daarna alleen mannen tot bisschop werden gewijd en later ook tot priester en diaken (hoewel men dat laatste volgens mij bij het Vaticaan voor de zoveelste keer wil onderzoeken). Uit de Bijbel alleen kun je dus geen verandering van beleid bij Hem opmaken, maar uit de geschiedenis erna óók niet.

Hoe komt het dat protestantse, reformatorische, evangelische, oud-katholieke, anglicaanse, oost-orthodoxe, lutherse (etc.) kerken tot andere inzichten zijn gekomen dan de rooms-katholieke kerk.  
Met alle respect, de RK-kerk leden staan nu niet bepaald bekend om hun bijbelkennis, hoewel er zeker goede theologen zijn (maar het is lastig om traditie te veranderen).  

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Adam noemt Eva zijn gelijke, niet zijn ondergeschikte. Pas na het fruit incident niet ze hem gaan gehoorzamen. Jammer dat je termen gebruikt als gehersenspoeld.  Dat ben ik wel, maar het is nie

De geestelijke mens onderscheidt zich van niemand , dus bij de geestelijke mens kan er ook geen gezagsverhouding tussen man en vrouw zijn.   Gezag is namelijk onderscheidend.   Dus ja, je kunt we

Denk je dat de heilige Geest na het op papier zetten van de Bijbel is opgehouden met 'praten'?

4 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus koos 12 apostelen. Dat waren zonder uitzondering mannen. Toen Judas verdween werd zijn plaats ingenomen door een man.God koos Jezus, een man, om Hem op aarde te vertegenwoordigen. Jezus koos Paulus, een man, als volgeling. 

Kerken die buigen voor de wil van mensen en weigeren overeind te blijven voor de wil van God zijn er mede de oorzaak van dat veel oprechte christenen zonder kerk zitten. Omdat zij weigeren te buigen voor allerlei opgelegde modegevoelige trends.

Het is juist tegen de bijbelse regels (NT natuurlijk) om christelijke bijeenkomsten niet te bezoeken. Is het toeval dat juist Barnabas, Tomega en jij deze regel overtreden en is het dan ook niet absurd dat jullie je juist met regels in de christelijke gemeente willen bemoeien.  
En ja op een forum als dit mogen er allerlei meningen ongefilterd klinken, maar denk niet dat ze enige invloed hebben of mogen hebben. Het klinkt hard, maar jullie staan buitenspel (of zoals eerder opgemerkt, jullie zitten op de tribune als een Statler en Waldorf). 

Een christen zit juist in de christelijke gemeente tussen mensen met allerlei verschillende meningen. Ik heb pas ook weer een pittig politiek gesprek gehad.    
Juist daar oefen je om het met elkaar uit te houden (omdat Christus het met ons wil uithouden). Daar vier je avondmaal met elkaar.

Oprechte christenen? Nee, het zijn christenen die zich niets willen laten gezeggen door een voorganger of leraar en zelfs niet door een profeterende vrouw.  
De kerk (waar ze vreemd genoeg dus niet komen) en de maatschappij zijn blijkbaar hele andere werelden. 
Voorbeeld: Je hebt les van een professor in de theologie als student theologie, maar in de gemeente (waar jullie overigens niet komen) ga je als mannelijke student tegen de professor zeggen dat ze haar mond moet houden en dat ze het thuis aan haar man moet vragen die in de IT werkt.  (Ps die professor en IT-er bestaan dus echt, jullie mogen zelf uitzoeken wie ik bedoel.)

Het is werkelijk zo absurd.

IMG_2278.jpeg.e84caf4d87f3f42f77054354478baa88.jpeg

In Mattheus 27,55-61 (de leerlingen) zijn 3 delen A, B en C te herkennen:

55. En er waren daar veel vrouwen, die uit de verte toekeken; zij waren Jezus gevolgd van Galilea om Hem te dienen.
56. Onder hen waren Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus en Joses, en de moeder van de zonen van Zebedeüs.

B
57. Toen het avond geworden was, kwam er een rijke man van Arimathea, van wie de naam Jozef was en die ook zelf een discipel van Jezus was.
58. Die ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus.

Toen gaf Pilatus bevel dat het aan hem gegeven zou worden.

59. En Jozef nam het lichaam in ontvangst, wikkelde het in zuiver fijn linnen,
60. en legde het in zijn nieuwe graf, dat hij in de rots uitgehakt had; en nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gewenteld had, ging hij weg.

C
61. En daar waren Maria Magdalena en de andere Maria, die tegenover het graf zaten.

In A en C gaat het over vrouwen, in B gaat het over een man.
In B eerst 3 zinnen over Jozef optreden, dan in het midden wat Pilatus doet en dan weer 3 over Jozef.
In de avond! kwam Jozef en aan het eind ging hij weg. Het gaat hier alleen over het lichaam. Pilatus heeft het zelf over een 'het'.
Jozef was ook een discipel staat er. Hij kwam en ging weg (vergelijking met de andere discipelen die weg waren).

De vrouwen in A en C waren! dus wel daar. 
In C ontbreekt echter de moeder van de zonen van Zebedeüs. 
Niet zomaar, zij wilde haar zonen aan de linker- en rechterkant van Jezus (Mt20:21). 
In 27:38 zijn het 2 anderen die aan de linker- en rechterkant hangen.
In A waren de vrouwen nog in de verte, in C zitten ze dichterbij tegenover het graf.
De vrouwen waren Jezus gevolgd vanuit Galilea (A) tot zelfs bij het graf (C).

De rol als volgeling wordt in Mattheus op een ongelofelijke wijze beschreven voor de vrouwen.
Vreemd dat vrouwen deze rol lange tijd binnen de Christelijke gemeente niet hebben gekregen (en soms nog steeds niet).
Deze exegese toont aan dat de mannelijke discipelen het lieten afweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Het is juist tegen de bijbelse regels (NT natuurlijk) om christelijke bijeenkomsten niet te bezoeken. Is het toeval dat juist Barnabas, Tomega en jij deze regel overtreden en is het dan ook niet absurd dat jullie je juist met regels in de christelijke gemeente willen bemoeien.  
En ja op een forum als dit mogen er allerlei meningen ongefilterd klinken, maar denk niet dat ze enige invloed hebben of mogen hebben. Het klinkt hard, maar jullie staan buitenspel (of zoals eerder opgemerkt, jullie zitten op de tribune als een Statler en Waldorf). 

Een christen zit juist in de christelijke gemeente tussen mensen met allerlei verschillende meningen. Ik heb pas ook weer een pittig politiek gesprek gehad.    
Juist daar oefen je om het met elkaar uit te houden (omdat Christus het met ons wil uithouden). Daar vier je avondmaal met elkaar.

Oprechte christenen? Nee, het zijn christenen die zich niets willen laten gezeggen door een voorganger of leraar en zelfs niet door een profeterende vrouw.  
De kerk (waar ze vreemd genoeg dus niet komen) en de maatschappij zijn blijkbaar hele andere werelden. 
Voorbeeld: Je hebt les van een professor in de theologie als student theologie, maar in de gemeente (waar jullie overigens niet komen) ga je als mannelijke student tegen de professor zeggen dat ze haar mond moet houden en dat ze het thuis aan haar man moet vragen die in de IT werkt.  (Ps die professor en IT-er bestaan dus echt, jullie mogen zelf uitzoeken wie ik bedoel.)

Het is werkelijk zo absurd.

IMG_2278.jpeg.e84caf4d87f3f42f77054354478baa88.jpeg

In Mattheus 27,55-61 (de leerlingen) zijn 3 delen A, B en C te herkennen:

55. En er waren daar veel vrouwen, die uit de verte toekeken; zij waren Jezus gevolgd van Galilea om Hem te dienen.
56. Onder hen waren Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus en Joses, en de moeder van de zonen van Zebedeüs.

B
57. Toen het avond geworden was, kwam er een rijke man van Arimathea, van wie de naam Jozef was en die ook zelf een discipel van Jezus was.
58. Die ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus.

Toen gaf Pilatus bevel dat het aan hem gegeven zou worden.

59. En Jozef nam het lichaam in ontvangst, wikkelde het in zuiver fijn linnen,
60. en legde het in zijn nieuwe graf, dat hij in de rots uitgehakt had; en nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gewenteld had, ging hij weg.

C
61. En daar waren Maria Magdalena en de andere Maria, die tegenover het graf zaten.

In A en C gaat het over vrouwen, in B gaat het over een man.
In B eerst 3 zinnen over Jozef optreden, dan in het midden wat Pilatus doet en dan weer 3 over Jozef.
In de avond! kwam Jozef en aan het eind ging hij weg. Het gaat hier alleen over het lichaam. Pilatus heeft het zelf over een 'het'.
Jozef was ook een discipel staat er. Hij kwam en ging weg (vergelijking met de andere discipelen die weg waren).

De vrouwen in A en C waren! dus wel daar. 
In C ontbreekt echter de moeder van de zonen van Zebedeüs. 
Niet zomaar, zij wilde haar zonen aan de linker- en rechterkant van Jezus (Mt20:21). 
In 27:38 zijn het 2 anderen die aan de linker- en rechterkant hangen.
In A waren de vrouwen nog in de verte, in C zitten ze dichterbij tegenover het graf.
De vrouwen waren Jezus gevolgd vanuit Galilea (A) tot zelfs bij het graf (C).

De rol als volgeling wordt in Mattheus op een ongelofelijke wijze beschreven voor de vrouwen.
Vreemd dat vrouwen deze rol lange tijd binnen de Christelijke gemeente niet hebben gekregen (en soms nog steeds niet).
Deze exegese toont aan dat de mannelijke discipelen het lieten afweten.

Jezus koos 12 mannen als apostel. Niet één vrouw. En zelfs de apostelen kozen na Jezus' dood opnieuw voor een man. De bijbel werd geschreven door mannen. Daar kun jij ook niet omheen. Verder sprak Jezus nooit over het stichten van een kerk. Hij sprak het individu aan. Jij maakt er een religie van. Jezus bleef daar verre van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus koos 12 mannen als apostel. Niet één vrouw. En zelfs de apostelen kozen na Jezus' dood opnieuw voor een man. De bijbel werd geschreven door mannen. Daar kun jij ook niet omheen. Verder sprak Jezus nooit over het stichten van een kerk. Hij sprak het individu aan. Jij maakt er een religie van. Jezus bleef daar verre van. 

Openbaring 1:11 die zei: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, en: Wat u ziet, schrijf dat op een boekrol en stuur het aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: naar Efeze, naar Smyrna, naar Pergamus, naar Thyatira, naar Sardis, naar Filadelfia en naar Laodicea.

Er ontstonden overal christelijke gemeentes. Ja een religie maakten ze ervan en de opgestane Jezus voorop.

12 apostelen is een literaire verwijzing naar de 12 stammen van Israël. Het is wel duidelijk dat de volgelingen van Jezus    
zowel mannen als vrouwen waren. https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/8lxmgb/do_scholars_agree_about_the_historicity_of_the/

Ps jij bent toch getrouwd? Leest jouw vrouw en eventuele dochter(s) ook mee en zijn die het met jou eens?  
En liegen mag niet: bijbelse regel (OT).

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Breuk:

Het is juist tegen de bijbelse regels (NT natuurlijk) om christelijke bijeenkomsten niet te bezoeken. Is het toeval dat juist Barnabas, Tomega en jij deze regel overtreden.

Kun je mij aanwijzen waar in het NT staat dat het tegen de regels is als je geen christelijke bijeenkomsten bezoekt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Kun je mij aanwijzen waar in het NT staat dat het tegen de regels is als je geen christelijke bijeenkomsten bezoekt?

Staat niet in Johannes, dus voor jou niet van belang 😉

Anderen kunnen op bijeenkomst of voorganger zoeken (HSV).

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Breuk:

Staat niet in Johannes, dus voor jou niet van belang 😉

Anderen kunnen op bijeenkomst of voorganger zoeken (HSV).

Bedankt.  Ik vond het ook al zo vreemd, in de tijd van Jezus waren er niet eens christenen, laat staan christelijke bijeenkomsten.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Bedankt.  Ik vond het ook al zo vreemd, in de tijd van Jezus waren er niet eens christenen, laat staan christelijke bijeenkomsten.....

Houd jij het maar bij Johannes, dan lezen de anderen de rest wel.

Er waren ook nog geen katholieken, protestanten , anglicanen, pinkstermensen. O die kunnen ook nooit volgeling zijn, want ze worden niet genoemd. Zoiets? 
Het gaat om leerlingen (discipelen) en die waren er al vanaf het begin van zijn reis naar Jeruzalem.  

Mattheüs 18:17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.

Verder is er in Openbaring sprake van 7 gemeentes die de opgestane Jezus aanspreekt.

Verder:  

Handelingen 2:41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
42. En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.

Handelingen 2:46 En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;
47. en zij loofden God en vonden genade bij heel het volk. En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.

Handelingen 9:31 De gemeenten dan in heel Judea, Galilea en Samaria hadden vrede en werden opgebouwd; en zij wandelden in de vreze des Heeren en de vertroosting door de Heilige Geest en namen in aantal toe.

Handelingen 14:23 En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.

Etc Etc…

Jakobus 2:2 Want als in uw samenkomst een man zou binnenkomen met een gouden ring aan zijn vinger, in sierlijke kleding, en er kwam ook een arme man in haveloze kleding,

Hebreeën 10:25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

Hebreeën 13:17 Gehoorzaam uw voorgangers en wees hun onderdanig, want zij waken over uw zielen omdat zij rekenschap moeten afleggen, opdat zij dat mogen doen met vreugde en niet al zuchtend. Dat heeft immers voor u geen nut.
24. Groet al uw voorgangers en al de heiligen. De broeders uit Italië groeten u.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.   Matteüs 18:20

 

Dit is de enige vergadering die ik erken......die waar Ik in ons midden is.

En daar zit de jouw Ik in zijn eentje…   geen gemeenschap, niemand om avondmaal mee te vieren. Ja een echte leerling en onderdeel van het lichaam van Christus, waar ieder een taak heeft. 
En ik spot met de heilige naam van Jezus @FlawIess victory ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Breuk:

En daar zit de jouw Ik in zijn eentje…   geen gemeenschap, niemand om avondmaal mee te vieren. Ja een echte leerling en onderdeel van het lichaam van Christus, waar ieder een taak heeft. 
En ik spot met de heilige naam van Jezus @FlawIess victory ?

Dat heb ik niet gezegd. Jij spot met de mensen die de Wederkomst verwachten @Breuk.  Als je de bijbel leest moet je wel de context erbij lezen.  En dat dat zou gebeuren heeft  Onze Heer voorzegd.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Breuk:

Openbaring 1:11 die zei: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, en: Wat u ziet, schrijf dat op een boekrol en stuur het aan de zeven gemeenten die in Asia zijn: naar Efeze, naar Smyrna, naar Pergamus, naar Thyatira, naar Sardis, naar Filadelfia en naar Laodicea.

Er ontstonden overal christelijke gemeentes. Ja een religie maakten ze ervan en de opgestane Jezus voorop.

12 apostelen is een literaire verwijzing naar de 12 stammen van Israël. Het is wel duidelijk dat de volgelingen van Jezus    
zowel mannen als vrouwen waren. https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/8lxmgb/do_scholars_agree_about_the_historicity_of_the/

Ps jij bent toch getrouwd? Leest jouw vrouw en eventuele dochter(s) ook mee en zijn die het met jou eens?  
En liegen mag niet: bijbelse regel (OT).

 

Ik had me eigenlijk niet meer willen vermoeien met jouw geschrijf maar je recente uiting over Openbaring vind ik wel heel vreemd. 

In onze discussie ging het over de bijbelse keuze voor mannen. Ik droeg Paulus aan maar moest van jou met bewijs uit de evangeliën komen. Wat daarna gewoon door jou genegeerd werd. En daarna ging het over de bijbelse oproep om gemeenten te stichten die jij dan niet kunt bewijzen vanuit de evangeliën waarna je je toevlucht moet nemen tot Openbaring. Een boek wat je hier weer ontkracht. Alles bij elkaar opgeteld kies je dus gewoon zelf welke teksten jou van pas komen en welke niet. Je zet de Schrift naar je hand en uit dreigende taal naar hen die geen lid zijn van gemeenten. Je bent gewoon een troll. Klaar met jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik had me eigenlijk niet meer willen vermoeien met jouw geschrijf maar je recente uiting over Openbaring vind ik wel heel vreemd. 

In onze discussie ging het over de bijbelse keuze voor mannen. Ik droeg Paulus aan maar moest van jou met bewijs uit de evangeliën komen. Wat daarna gewoon door jou genegeerd werd. En daarna ging het over de bijbelse oproep om gemeenten te stichten die jij dan niet kunt bewijzen vanuit de evangeliën waarna je je toevlucht moet nemen tot Openbaring. Een boek wat je hier weer ontkracht. Alles bij elkaar opgeteld kies je dus gewoon zelf welke teksten jou van pas komen en welke niet. Je zet de Schrift naar je hand en uit dreigende taal naar hen die geen lid zijn van gemeenten. Je bent gewoon een troll. Klaar met jou. 

Tot deze conclusie was ik ook al gekomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik had me eigenlijk niet meer willen vermoeien met jouw geschrijf maar je recente uiting over Openbaring vind ik wel heel vreemd. 

In onze discussie ging het over de bijbelse keuze voor mannen. Ik droeg Paulus aan maar moest van jou met bewijs uit de evangeliën komen. Wat daarna gewoon door jou genegeerd werd. En daarna ging het over de bijbelse oproep om gemeenten te stichten die jij dan niet kunt bewijzen vanuit de evangeliën waarna je je toevlucht moet nemen tot Openbaring. Een boek wat je hier weer ontkracht. Alles bij elkaar opgeteld kies je dus gewoon zelf welke teksten jou van pas komen en welke niet. Je zet de Schrift naar je hand en uit dreigende taal naar hen die geen lid zijn van gemeenten. Je bent gewoon een troll. Klaar met jou. 

Ik ben blij dat de boodschap en de kritiek goed overkomen. Je kunt wel van alles over mij beweren, maar niet dat ik de bijbel ontkracht. Heel veel zogenaamde christenen (die dus geen omgang hebben met andere christenen in een gemeente) hebben magische ideeën over de bijbel en zijn daarbij ook nog vrouwonvriendelijk. Ik laat graag het oordeel aan de heer over.    
Ps. Je hebt overigens geen antwoord gegeven hoe de vrouwen in je omgeving tegen jouw achterhaalde standpunten aankijken. En achterhaald wordt door heel veel theologen onderbouwd, ik herhaal het hier alleen.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Breuk:

Ik ben blij dat de boodschap en de kritiek goed overkomen. Je kunt wel van alles over mij beweren, maar niet dat ik de bijbel ontkracht. Heel veel zogenaamde christenen (die dus geen omgang hebben met andere christenen in een gemeente) hebben magische ideeën over de bijbel en zijn daarbij ook nog vrouwonvriendelijk. Ik laat graag het oordeel aan de heer over.    
Ps. Je hebt overigens geen antwoord gegeven hoe de vrouwen in je omgeving tegen jouw achterhaalde standpunten aankijken. En achterhaald wordt door heel veel theologen onderbouwd, ik herhaal het hier alleen.

PS Jij bent degene die nog een antwoord schuldig is. Ik herhaal het hier dan ook maar even. 

Aanvulling: net als jij laat ik het oordeel ook aan God over. Ik ben namelijk NIET van mening dat bijbelse standpunten achterhaald zijn. Leg jij het maar uit... 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hermanos2:

PS Jij bent degene die nog een antwoord schuldig is. Ik herhaal het hier dan ook maar even. 

Aanvulling: net als jij laat ik het oordeel ook aan God over. Ik ben namelijk NIET van mening dat bijbelse standpunten achterhaald zijn. Leg jij het maar uit... 

Ik herhaal dan. Vrouwen kregen in Christus dezelfde vrijheid als mannen. In de context van die tijd was dat lastig, net zoals slavernij afschaffen.  
De tijd is inmiddels al lang rijp en alleen in sommige kerken nog niet. Prima zolang vrouwen en mannen daar gezamenlijk over beslissen.  
Maar dan het punt: jij bent geen onderdeel van een gemeente, dus ga jij er niet over.  
Einde discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Breuk:

Ik herhaal dan. Vrouwen kregen in Christus dezelfde vrijheid als mannen. In de context van die tijd was dat lastig, net zoals slavernij afschaffen.  
De tijd is inmiddels al lang rijp en alleen in sommige kerken nog niet. Prima zolang vrouwen en mannen daar gezamenlijk over beslissen.  
Maar dan het punt: jij bent geen onderdeel van een gemeente, dus ga jij er niet over.  
Einde discussie.

We zijn hier niet in een gemeente maar op een discussieforum. En daar maakt iedereen onderdeel van uit die meepraat.  Daar gaat iedereen over elk onderwerp zonder uitsluiting. Anderen de mond snoeren dat doe je maar op zondag in je eigen kerk maar hier gaat die vlieger niet op.

In verschillende gemeenten zijn er verschillende regels ten aanzien van mannen en wel of geen vrouwen in het ambt.  Het mooie aan een discussieforum als dit is dat het boven alle denominaties uitstijgt.

Een hele mooie en respectvolle discussie met Willem Ouweneel:

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

En daar zit de jouw Ik in zijn eentje…   geen gemeenschap, niemand om avondmaal mee te vieren. Ja een echte leerling en onderdeel van het lichaam van Christus, waar ieder een taak heeft. 
En ik spot met de heilige naam van Jezus @FlawIess victory ?

Je schrijft meer waarheid dan je ook maar in de verste verte kunt vermoeden.   In Christus wordt de mens een(tje).   De gemeente van Jezus kan zich overal bevinden.   Het Koninkrijk is niet hier of daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

We zijn hier niet in een gemeente maar op een discussieforum. En daar maakt iedereen onderdeel van uit die meepraat.  Daar gaat iedereen over elk onderwerp zonder uitsluiting. Anderen de mond snoeren dat doe je maar op zondag in je eigen kerk maar hier gaat die vlieger niet op.

In verschillende gemeenten zijn er verschillende regels ten aanzien van mannen en wel of geen vrouwen in het ambt.  Het mooie aan een discussieforum als dit is dat het boven alle denominaties uitstijgt.

Ja ik heb ook niet gezegd dat op dit forum niet allerlei meningen gegeven mogen worden. Maar wie zijn hier zo stellig met hun waarheid? Die geen enkel spoortje van beweging laten zien, vrouwonvriendelijk praten, nooit zelf hierover met vrouwen in een gemeente praten?
Dat zijn degenen die hier op dit forum de meeste tegengas krijgen.

Zij willen helemaal niet discussiëren maar hun relipraat verkopen. Dan heb ik het niet over Hermanos, maar over die andere 2 mannenbroeders.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Je kunt wel van alles over mij beweren, maar niet dat ik de bijbel ontkracht. 

Je onderwijst graag de Bijbel, maar dan wel de Breukbijbel.  En dat is je goed recht, zolang je maar beseft dat je niet de waarheid in pacht hebt. Jezus is de waarheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Je schrijft meer waarheid dan je ook maar in de verste verte kunt vermoeden.   In Christus wordt de mens een(tje).   De gemeente van Jezus kan zich overal bevinden.   Het Koninkrijk is niet hier of daar.

In je eentje? Daarom zit je de hele dag op dit forum?


Romeinen 12:2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.
3. Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld.
4. Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben,
5. zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
6. En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7. hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;
8. hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid.
9. Laat de liefde ongeveinsd zijn. Heb een afkeer van het kwade en houd vast aan het goede.
10. Heb elkaar hartelijk lief met broederlijke liefde. Ga elkaar voor in eerbetoon.
11. Wees niet traag wat uw inzet betreft. Wees vurig van geest. Dien de Heere.
12. Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed.
13. Wees deelgenoot in de noden van de heiligen. Leg u toe op de gastvrijheid.
14. Zegen wie u vervolgen. Zegen hen en vervloek hen niet.
15. Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen.
16. Wees eensgezind onder elkaar. Streef niet naar de hoge dingen, maar houd u bij de nederige. Wees niet wijs in eigen oog.

7 minuten geleden zei Hopper:

Je onderwijst graag de Bijbel, maar dan wel de Breukbijbel.  En dat is je goed recht, zolang je maar beseft dat je niet de waarheid in pacht hebt. Jezus is de waarheid. 

Ik beweer dat ook niet (hoop ik). Ik haal wel graag geleerde mensen aan (die het wel beter weten).

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

In je eentje? Daarom zit je de hele dag op dit forum?

 

Geloof het of niet, ik heb nog een full time baan ook.

Citaat

Ik beweer dat ook niet (hoop ik). Ik haal wel graag geleerde mensen aan (die het wel beter weten).

Ik heb niks met geleerde mensen, ik heb meer met praktijk-mensen: mystici.   Waar ik -zoals je weet- Paulus ook onder schaar.   Maar Meister Eckhart lees ik ook graag.   Je weet wel, de man die bijna door de kerk werd verketterd......hij had het geluk dat hij op tijd dood ging en zich definitief kon verenigen met de Ene.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-1-2024 om 21:55 zei Breuk:

 

12 apostelen is een literaire verwijzing naar de 12 stammen van Israël.

 

Hier maak je een klassieke fout die vaak door christenen/theologen wordt gemaakt. Met de basiskennis van het NT op zoek gaan naar sporen ervan in het OT. 

Het getal 12 werd namelijk al gebruikt vóór de stammen van Israël en was dus eerder al veelbetekenend. Dus je zult nog verder terug moeten kijken. Beter is het om vanaf het begin te gaan lezen. Nooit teruglezen en iets erin lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Geloof het of niet, ik heb nog een full time baan ook.

Ik heb niks met geleerde mensen, ik heb meer met praktijk-mensen: mystici.   Waar ik -zoals je weet- Paulus ook onder schaar.   Maar Meister Eckhart lees ik ook graag.   Je weet wel, de man die bijna door de kerk werd verketterd......hij had het geluk dat hij op tijd dood ging en zich definitief kon verenigen met de Ene.

Laat Paulus (Saulus) nu juist ook een heel geleerd iemand zijn, maar ook hij kwam er achter dat dat het niet was.  
En beter dood dan rood? O nee beter geen christen.

7 uur geleden zei Hermanos2:

Hier maak je een klassieke fout die vaak door christenen/theologen wordt gemaakt. Met de basiskennis van het NT op zoek gaan naar sporen ervan in het OT. 

Het getal 12 werd namelijk al gebruikt vóór de stammen van Israël en was dus eerder al veelbetekenend. Dus je zult nog verder terug moeten kijken. Beter is het om vanaf het begin te gaan lezen. Nooit teruglezen en iets erin lezen. 

Het NT is 1 grote terugblik op het OT.

Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45. Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.

En waar refereert 12 dan aan volgens jou? Voor de NT schrijvers was het OT hun denkkader. Het OT gebruikt ook allemaal teksten en symbolen van de omliggende culturen (Egypte, Babel).   
Daarom zijn het Adam en Eva verhaal en het zondvloed verhaal reflecties op bestaande verhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid