Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Tomega:

Dacht jij dat de farizeeërs God ongehoorzaam wilden zijn?? Nee, maar in hun God zeer gehoorzaam willen zijn, lieten ze zich beheersen door ongeestelijke moraal en gedachten. De geesten van verval en dwaling, hadden postgevat in hun denken, en lieten zich niet meer wegsturen met het gezag van de wetten van Mozes. Net zo min als de moderne christenen zich laten gezeggen door het gezag van de bijbel. De bijbel, dat is wat de heilige Geest letterlijk zegt voor en tegen de kinderen van God.

Nu kom jij met het onderscheid theorie en praktijk. De praktijk is de grootste gemene deler van wat de mens wil. Wat de geestelijke mens, zo je wilt, wil. Dat is niet anders dan wat het volk Israël op gegeven momenten wilde. Steeds iets wat ingegeven werd door ongehoorzaamheid en eigenwilligheid, of invloeden van de volken rondom of aanpassingen veroorzaakt door situatie en de tijdgeesten van dat moment. Nergens betoont God zich open voor verandering, behalve dan dat Hij steeds aangeeft dat er een prijskaartje aan hangt. Het volk wil terug naar Egypte, en kreeg 40 jaren trektocht in de woestijn. het volk wil een koning, machtsmisbruik en onderdrukking is wat het krijgt. het volk wil niets meer aannemen dan wat het zelf goed en kwaad vindt, en ballingschap volgt.  zijn het gevolg.

Foei, toe maar, laat je maar meetrekken in je vlucht naar andere belevingen en dwarstraatjes. Maar het verandert niets aan de waarheid.
En je hebt gelijk dat de tijdgeesten sterker zijn dan profeten en God tezamen. Elke maatschappij die zichzelf op losse schroeven zet, verliest haar fundament, en verlijert van de waarheid Gods. Ankers worden voortdurend uitgeworpen, maar wie zoekt naar ankers in het midden van de woestijn? Wie zoekt naar levende wateren, in de wateren van het verderf? daarvoor is meer nodig dan wat er ervaart in je omgeving. daarvoor is benodigd, een verbinding met God. het Woord van God, en de kinderen van god zorgen bieden dat. helaas zijn wij als kinderen vreselijk ongeloofwaardig. maar het Woord van onze God houdt eeuwig stand, en dat Woord is geschreven en en dat predikt tegen alle dwalingen dat ze gedrukt staan.  Moet je wel wat er staat, gaan lezen naar de letter, en niet naar de geest van verandering, verlijering, en dwaling.
heb maar geduld, de oude mens sterft wel. Maar vrees niet die mens, maar vrees de levende God.
Want Hij zal geen enkel kwaad laten verdampen en ontkomen uit het oordeel van de toekomst.
En elke nieuwe mens zal daarvan getuigen, tot de laatste bazuin slaat c.q. wordt geblazen.

Wat hier tegenwoordig geldt, was vroeger elders normaal. De rijkdom van vrije vrouwen en vrijheid tot werken, 
was inhoudelijk een vrijheid dat één van beiden vrij mocht blijven van dienstknechtschap.
maar de vrijheid voor het eigen leven werd, slavernij door de man genoemd,
en de dienstknechtschap aan een vreemde werd vrijheid en emancipatie genoemd.
Met als gevolg dat nederland nu is, waar de Oost-Europese landen in de jaren 70 waren:
er is geen vrijheid meer en er zijn geen twee vrije weekenddagen meer. 
En de kleinste inkomens, lijden de meeste pijn.

De wet zegt dat elke vrouw invloed heeft op haar man, omdat immers de man liefde heeft tot die vrouw.
Daarom is niet zuiver dat invloed uitoefenen en inspraak krijgen en medebepalend zijn voor wat er gebeurt,
een motief is om vrouwen leiding te geven. De vrouw heeft een rol, en die is anders dan de rol van de man.
Daar anders over denken, is ingaan tegen de natuur die helder spiegelt
dat de vrouw verbonden is met het kind, en de man met het land.
Dergelijke eenvoud wegmoffelen, is niet erg bevorderlijk,
voor een reëel structureel beeld van de werkelijkheid.

Je spreekt jezelf tegen. De wet van Mozes geldt niet voor de heidenen.  
Je ziet dus al een verandering in het denken die o.a. Petrus moest doormaken. 
Jezus hield zich aan de sabbat, maar de latere heidenen hoeven zich daaraan niet meer te houden.    
Paulus laat het dan ook het liefst los.  
En wat doet Jezus nu eigenlijk, want hij overtreedt de sabbat wel.  Hij laat zien dat de regels niet ten koste van mensen uitgevoerd mogen worden.  Het is humaniteit wat hij voor ogen heeft en geen regels die zonder na te denken gevolgd moeten worden.  
Je zegt dat de regels van het OT wel vergeestelijkt mogen worden, maar dat ze onveranderlijk zijn.    
Je loopt vast in deze redenering, want ook jij moet besluiten wat een regel is om op te volgen of wat een regel is die je in de tijd moet aanpassen. Dat is nu precies het veranderingsproces, wat je nu zo bekritiseert.  
Er bestaan blijkbaar nu geen mensen meer met verstand, gezag en de geest werkt nu blijkbaar ook niet meer.  Dat is pas ongeloof.
Wat in de eerste eeuw (en de vele eeuwen daarna) wel kon, kan in de huidige tijd niet meer en dat is samen te vatten in 1 woord: nadenken.

Ik heb hierbij zelf het liefst een zoekende houding , die mensen waar het overgaat in het midden zet.
Waarom laten mannen de discussie over vrouwen niet (als eerste) aan vrouwen zelf over.  
Waarom laten (meestal mannen) hetero’s de discussie over homoseksualiteit niet (als eerste) aan homo’s zelf over.    
Kunnen ze zelf niet nadenken en de verantwoording nemen?

Een leidinggevende rol gaat over de christelijke gemeente.  Het lijkt me onzinnig om als buitenstaander daar heel stellig over te zijn.
En natuurlijk kun je hier je mening geven en het is interessant om het van een brede groep te horen.  
Maar tenslotte is het een discussie binnen de christelijke gemeente.  
Dus zoek een gemeente en ga daar met (als eerste) vrouwen en mannen een gesprek aan.  
Het is voor mij niet heel interessant om met buitenstanders uitgebreid over een rol in de christelijke gemeente te praten.  
 

En daarom vind ik het wel interessant om de ontwikkeling binnen de RK kerk en de evangelische gemeentes te volgen. 
Binnen de PKN kerk laait er soms ook een discussie op omdat er naar de GB (Gereformeerd Bond) kerken gekeken
wordt waar vrouwen geen ambt mogen vervullen (ja zelfs binnen die vrijzinnige PKN is dat mogelijk).  
Ik vind dat laatste niet goed, maar dat gesprek voer je binnen de kerk.
Binnen de NGK is er ook een enorme verschuiving geweest en kunnen vrouwen nu alle ambten bekleden.  
Binnen de CGK is die discussie ook gevoerd en zien de mannen (die mogen stemmen) die vrijheid niet.
Ik volg dat laatste als geïnteresseerde toeschouwer maar ik ben geen lid van die kerk en ga daar dus ook geen intern gesprek aan.  
 

Binnen 25 jaar gaat er nog heel veel veranderen, hoewel er wellicht altijd kerken zijn waar dat niet gebeurt.
Ik zie het in de reformatorische kerken en de RK kerk nog niet zo snel veranderen, maar laat me graag verrassen en onder maatschappelijke druk gaan zelfs de meeste mensen om (ondanks hun grote stoere worden).  
Wellicht werkt de geest anders dan we denken (wie het weet mag het zeggen) en wordt de kerk bekeerd (of hervormd).

2 uur geleden zei Robert Frans:

Vrouwen kunnen niet tot diaken, priester en bisschop gewijd worden, omdat de wijding een door Christus zelf ingesteld sacrament is waarvan de voorwaarden zeer dogmatisch vaststaan. Stel dat men vrouwen tot diaken zou willen wijden, dan zou dat alleen kunnen als men zou ontdekken en kunnen bewijzen dat die wijding al vanaf de apostolische tijd tot aan nu voor vrouwen ononderbroken open had gestaan, maar vrouwen er tot nu toe niet toe geroepen werden, of zoiets dergelijks. Het kan dus nooit een nieuwe toevoeging of wijziging zijn. En dan nog kun je er de klok op gelijk zetten dat zo'n besluit veel (schismatisch) gedonder binnen de kerk zou opleveren en dus waarschijnlijk veel meer problemen dan het huidige wijdingsbeleid.
Vrouwen kunnen echter wel leidinggevende functies binnen de kerk uitoefenen en sinds enige tijd ook op topposities binnen het Vaticaan. En leidinggeven doen ze daar dan ook aan gewijde geestelijken die onder hen werken. Daarnaast hebben ze vaak veel informele invloed op priesters met wie ze samenwerken, niet zelden meer nog dan mannen.

De wijding is geen leidinggevende functie of gezagsfunctie in zichzelf. Het is een levensstaat van absolute toewijding, gehoorzaamheid en dienstbaarheid aan de kerk, met als eerste taak het bedienen van de sacramenten. Daarbinnen kun je verschillende functies met verschillende gezagshoudingen bekleden. Er zijn genoeg geestelijken die geen leidinggevende functie uitoefenen, omdat ze bijvoorbeeld als kapelaan of parochie-vicaris onder een pastoor dienen, of als pater onder een abt.
Je kunt het misschien een beetje vergelijken met een theaterstuk: verschillende rollen kunnen enkel door mannen of door vrouwen worden gespeeld, maar je rol bepaalt niet het gezag dat je over de regie van het stuk hebt. Ook niet als je de hoofdrol zou hebben en dus de meeste tekst. De regisseur, dramaturg, choreograaf, dirigent en artistiek leider hebben veel meer gezag en invloed, of ze nu wel of niet zelf meespelen. En in een orkest zijn er velen die eerste viool spelen, maar is slechts één van hen de concertmeester.

Jezus roept leerlingen (apostelen) maar de aanstelling tot diaken is toch pas van later en door de apostelen.  
En dan vraag ik me af of er nooit vrouwelijke diakenen zijn geweest.  
Verder vraag ik me ook af waar de rol van priester vandaan komt?  
Dat lijkt me ook niet op Christus en de apostelen terug te gaan.  
 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Adam noemt Eva zijn gelijke, niet zijn ondergeschikte. Pas na het fruit incident niet ze hem gaan gehoorzamen. Jammer dat je termen gebruikt als gehersenspoeld.  Dat ben ik wel, maar het is nie

De geestelijke mens onderscheidt zich van niemand , dus bij de geestelijke mens kan er ook geen gezagsverhouding tussen man en vrouw zijn.   Gezag is namelijk onderscheidend.   Dus ja, je kunt we

Denk je dat de heilige Geest na het op papier zetten van de Bijbel is opgehouden met 'praten'?

2 uur geleden zei Breuk:

Je spreekt jezelf tegen. De wet van Mozes geldt niet voor de heidenen.  

1. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet helpt de joden niet
Romeinen 3:10 Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Romeinen 3:19 Wij weten nu, dat de wet spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt wordt en de hele wereld voor God verdoemelijk zij.
Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

2. Geen verschil tussen joden en heidenen - alleen door de wet des geloofs is rechtvaardigheid
Romeinen 3:21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Romeinen 3:22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, over allen die geloven; want er is geen onderscheid.
Romeinen 3:23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
Romeinen 3: 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Romeinen 3:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Romeinen 4:12 Abraham is een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn,
maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.
Romeinen 4:13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk,
dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.

3. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet wordt bevestigd als kennisbron van onze zonde 
Romeinen 3:31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Romeinen 4:14 Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan.
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Romeinen 4:16 Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade,
niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen.
Romeinen 5:13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Romeinen 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, 
die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
Romeinen 5:20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde;
en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

4. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet als spiegel om zonde en onze natuur te kruisigen
Romeinen 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Romeinen 6:2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
Romeinen 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat,
gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders,
alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Romeinen 6:5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods,
zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Romeinen 6:6 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is,
opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

5. Geen verschil tussen joden en heidenen - de vrijheid opgeven om dienstknecht van God te zijn
Romeinen 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Romeinen 6:12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
Romeinen 6:13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode,
als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
Romeinen 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Romeinen 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Romeinen 6:16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt
desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
Romeinen 6:17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte
gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
Romeinen 6:18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.

6. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet doodt de oude mens, en is de nieuwe mens tot geestelijke vrucht van dankbaarheid
Romeinen 6:21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
Romeinen 6:22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde,
hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet;
want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Romeinen 7:8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod,
heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
Romeinen 7:9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is,
zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
Romeinen 7:10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
Romeinen 7:11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
Romeinen 7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
Romeinen 7:13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden;
opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood;
opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
Romeinen 7:14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Romeinen 7:15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
Romeinen 7:16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

7; Geen verschil tussen joden en heidenen - het vlees vlees blijft zondigen, maar onze geest onderwerpt zich aan de wet.
Romeinen 7:21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Romeinen 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Romeinen 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Romeinen 7:24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Romeinen 7:25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Romeinen 7:26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Romeinen 8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Romeinen 8:2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
Romeinen 8:3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
Romeinen 8:4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Romeinen 8:5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Romeinen 8:6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Romeinen 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
Romeinen 8:8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Samenvattend: Er is geen verschil in de wet van Mozes: de joden worden er niet door gered, en de heidenen ook niet,
terwijl zowel de joden als de heidenen de wet hebben gekregen om daaruit hun afstand tot God te leren kennen,
en de richting waarop zij zich dienen te begeven, als ze God willen behagen.

HC I. Ellende - De wet doodt de oude mens, welke oude mens ook gewillig wordt gekruisigd door de nieuwe mens,
HC II. Verlossing - welke nieuwe mens als wedergeborene in Christus' opstanding is verlost uit genade door het geloof,
HC III. Dankbaarheid - en daarom uit dankbaarheid zijn  leven stelt om God te behagen en zijn wet lief te hebben en zich aan deze in dankbaarheid onderwerpen. 
 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

De RKK is volop in beweging. Paus Franciscus heeft in 2022 Paus Franciscus een nieuwe commissie opgericht, die de mogelijkheid tot een vrouwelijk diaconaat onderzoekt. 

De Paus heeft vrouwen stemrecht gegeven op de bisschoppensynode van afgelopen oktober. 

Paus Franciscus heeft de formele aanstelling van vrouwelijke lectoren en acolieten mogelijk gemaakt. Hij heeft de homozegening mogelijk gemaakt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Je ziet dus al een verandering in het denken die o.a. Petrus moest doormaken. 
Jezus hield zich aan de sabbat, maar de latere heidenen hoeven zich daaraan niet meer te houden.    

De sabbat heeft twee geledingen of wetten, de Mozes-wetgeving en daarnaast de sabbat van de tien geboden.
Waar de wet is weggevallen als veroordeler, en teruggekomen als speelveld van de dankbaarheid, daar kan de mens niet meer aan de wet worden gehouden als verplichting. Want elke vorm van verplichting, is principieel een teruggaan naar de wetten van Mozes, namelijk het losscheuren van het geloof en de rechtvaardigheid uit het geloof en de liefde tot God, om dat te brengen onder uiterlijke wetgevingen die de oude mens behagen omdat deze de uiterlijkheid meent te kunnen doen, terwijl de nieuwe mens wordt verdrukt, die immers alleen nog wordt gevoed en geleid door de liefde tot God en niet meer door het vooruitzicht op hel en verdoemenis.  

Merk op dat bij al dat gepraat, de wet als norm geheel intact blijft. Geen jota of tittel van de wet wordt weggedaan als norm en kennisbron van de (toegepaste) liefde van God. 
Merk op dat ook het plukken van de aren, geen werken was. Want de Wet van Mozes verplicht om aren overvloedig te doen zijn op land en richel ten behoeve van voorbijgangers en nalezers, terwijl ook de Wet van Mozes het nemen van aren van een veld niet beschouwt als diefstal, maar als vrijheid. Het betreft dus geen werken en geen eigendom, maar het genieten van de heerlijkheid van de overvloedigheid van het land van melk en honing. De melk en honing van het beloofde land komen dus niet uit de rijkdom van de grond, maar uit de rijkdom van de wet van Mozes.

Er is dus maar één vorm van verandering aan de orde, en dat is dat het vleselijk denken in termen van wat de mens begeert en wil in vrijheid voor zijn vlees, veranderd moet worden in een geestelijk denken in termen van God behagen en het eigen leven als een dankoffer aan God inrichten en dat zuiveren van de werkingen en begeerten van het oude vlees.

2 uur geleden zei Breuk:

Paulus laat het dan ook het liefst los.  
En wat doet Jezus nu eigenlijk, want hij overtreedt de sabbat wel.  Hij laat zien dat de regels niet ten koste van mensen uitgevoerd mogen worden.  Het is humaniteit wat hij voor ogen heeft en geen regels die zonder na te denken gevolgd moeten worden.  
Je zegt dat de regels van het OT wel vergeestelijkt mogen worden, maar dat ze onveranderlijk zijn.    
Je loopt vast in deze redenering, want ook jij moet besluiten wat een regel is om op te volgen of wat een regel is die je in de tijd moet aanpassen. Dat is nu precies het veranderingsproces, wat je nu zo bekritiseert.  
Er bestaan blijkbaar nu geen mensen meer met verstand, gezag en de geest werkt nu blijkbaar ook niet meer.  Dat is pas ongeloof.
Wat in de eerste eeuw (en de vele eeuwen daarna) wel kon, kan in de huidige tijd niet meer en dat is samen te vatten in 1 woord: nadenken.

Inderdaad. Paulus laat het onderwerp het liefst los. De Geest is wat telt, en groei en het bouwen van een geestelijke tempel met levende stenen is geen zaak van orde en plicht, maar van vrijheid en inzicht. 
Nee, Christus overtreedt de sabbat niet. Hij leert hoe de wet van Mozes was bedoeld, en hier in concreto gaat het over letterlijke bepalingen van de wet van Mozes die het in het voorbijgaan plukken van de aren juist totaal niet kwalificeren als arbeid verrichten. Dus geen arbeid en ook geen diefstal en dus daarom ook geen schending van de wet. 
Alle regels gaan ten koste van de mensen. Dat hindert alleen de geestelijk dode mensen. Geestelijk levende hebben hun vlees en hun oude mens en zijn begeerten gekruisigd en afgeworpen.
Geen enkele regel moet in de tijd aangepast worden, want de cultuur van de kinderen van God is geen cultuur van locatie en tijd, maar die is verticaal dwars door alle tijden en culturen heen, in verbondenheid met Gods Woord.
Ongeloof, is het verwerpen van Gods Woord, en God daarbij niet te vrezen.
Nadenken is een zaak van geloof in God, en acceptatie in geloof, dat wat God zegt, ook voor deze tijd nog steeds goed genoeg is.

2 uur geleden zei Breuk:

Ik heb hierbij zelf het liefst een zoekende houding , die mensen waar het overgaat in het midden zet.
Waarom laten mannen de discussie over vrouwen niet (als eerste) aan vrouwen zelf over.  
Waarom laten (meestal mannen) hetero’s de discussie over homoseksualiteit niet (als eerste) aan homo’s zelf over.    
Kunnen ze zelf niet nadenken en de verantwoording nemen?

Vreemd voorstel is dat: de zonde en het verwerpen van het gezag overlaten aan de zondaars en de verwerpers van het gezag.
Het gaat er om dat de zonde en het vallen in de begeerte nooit als heilig geurig reukoffer kan gelden
in de overdrachtelijke tempel die de oude mens en ook de gemeente is.
Als het zo zou zijn dat de zondaars zelf nadenken en de verantwoordelijkheid nemen, dan zou er nooit een discussie over komen.
Maar het is door het verharden op een zondige weg, dat die weg door de kerken binnen genade en heil wordt gebracht.
Maar dat is helemaal niet aan die kerken gegeven om in vrijheid over te oordelen. God gaat daarover, en de heilige geest heeft daarover gezegd wat geldt als norm.

2 uur geleden zei Breuk:

Een leidinggevende rol gaat over de christelijke gemeente.  Het lijkt me onzinnig om als buitenstaander daar heel stellig over te zijn.
En natuurlijk kun je hier je mening geven en het is interessant om het van een brede groep te horen.  
Maar tenslotte is het een discussie binnen de christelijke gemeente.  
Dus zoek een gemeente en ga daar met (als eerste) vrouwen en mannen een gesprek aan.  
Het is voor mij niet heel interessant om met buitenstanders uitgebreid over een rol in de christelijke gemeente te praten.  

Je doet wat je doet waar je dat doet, en geen enkel woord en geen enkele waarheid wordt daar anders van.

2 uur geleden zei Breuk:

Binnen 25 jaar gaat er nog heel veel veranderen, hoewel er wellicht altijd kerken zijn waar dat niet gebeurt.
Ik zie het in de reformatorische kerken en de RK kerk nog niet zo snel veranderen, maar laat me graag verrassen en onder maatschappelijke druk gaan zelfs de meeste mensen om (ondanks hun grote stoere worden).  
Wellicht werkt de geest anders dan we denken (wie het weet mag het zeggen) en wordt de kerk bekeerd (of hervormd).

Wat er speelt en wat ook hier het onderwerp is, is dat het gezag van God steeds meer wordt weggenomen en in handen gelegd
van de mensen zelf, die in vrijheid bepalen wat zij van God nodig hebben en nuttig vinden om zalig te worden.
Dat was onder de oude Grieken niet anders, die de goden van de Olympos haalden
en naar eigen smaak en snit in eigen beheer in de steden brachten. 
Dat opmerkende typeer ik als een uitdaging en vraag om het oordeel van God.
Waarover ik naar de beperkte maat die mij gegeven is, spiegel dat zonder bekering,
ook bezoeking, oordeel en straf een onontkoombaarheid is. Waarvan akte.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Het gaat er om dat de zonde en het vallen in de begeerte nooit als heilig geurig reukoffer kan gelden

Wat ooit wel als een liefelijk reukoffer gold is imo het toppunt van zonde.

 

Leviticus 17:6 En de priester zal het bloed op het altaar des HEEREN, aan de deur van de tent der samenkomst, sprengen; en hij zal het vet aansteken, tot een liefelijken reuk den HEERE.

Exodus 29:18: Alzo zult gij den gehelen ram aansteken op het altaar; het is een brandoffer den HEERE, tot een liefelijken reuk, het is een vuuroffer den HEERE.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

1. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet helpt de joden niet
Romeinen 3:10 Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Romeinen 3:19 Wij weten nu, dat de wet spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt wordt en de hele wereld voor God verdoemelijk zij.
Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

2. Geen verschil tussen joden en heidenen - alleen door de wet des geloofs is rechtvaardigheid
Romeinen 3:21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Romeinen 3:22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, over allen die geloven; want er is geen onderscheid.
Romeinen 3:23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
Romeinen 3: 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Romeinen 3:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Romeinen 4:12 Abraham is een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn,
maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.
Romeinen 4:13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk,
dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.

3. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet wordt bevestigd als kennisbron van onze zonde 
Romeinen 3:31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Romeinen 4:14 Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan.
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Romeinen 4:16 Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade,
niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen.
Romeinen 5:13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Romeinen 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, 
die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
Romeinen 5:20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde;
en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

4. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet als spiegel om zonde en onze natuur te kruisigen
Romeinen 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Romeinen 6:2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
Romeinen 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat,
gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders,
alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Romeinen 6:5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods,
zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Romeinen 6:6 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is,
opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

5. Geen verschil tussen joden en heidenen - de vrijheid opgeven om dienstknecht van God te zijn
Romeinen 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
Romeinen 6:12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
Romeinen 6:13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode,
als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
Romeinen 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Romeinen 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Romeinen 6:16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt
desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
Romeinen 6:17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte
gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
Romeinen 6:18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.

6. Geen verschil tussen joden en heidenen - de wet doodt de oude mens, en is de nieuwe mens tot geestelijke vrucht van dankbaarheid
Romeinen 6:21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
Romeinen 6:22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde,
hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet;
want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Romeinen 7:8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod,
heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
Romeinen 7:9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is,
zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
Romeinen 7:10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
Romeinen 7:11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
Romeinen 7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
Romeinen 7:13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden;
opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood;
opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
Romeinen 7:14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Romeinen 7:15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
Romeinen 7:16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

7; Geen verschil tussen joden en heidenen - het vlees vlees blijft zondigen, maar onze geest onderwerpt zich aan de wet.
Romeinen 7:21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Romeinen 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Romeinen 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Romeinen 7:24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Romeinen 7:25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Romeinen 7:26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Romeinen 8:1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Romeinen 8:2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
Romeinen 8:3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
Romeinen 8:4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Romeinen 8:5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Romeinen 8:6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Romeinen 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
Romeinen 8:8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Samenvattend: Er is geen verschil in de wet van Mozes: de joden worden er niet door gered, en de heidenen ook niet,
terwijl zowel de joden als de heidenen de wet hebben gekregen om daaruit hun afstand tot God te leren kennen,
en de richting waarop zij zich dienen te begeven, als ze God willen behagen.

HC I. Ellende - De wet doodt de oude mens, welke oude mens ook gewillig wordt gekruisigd door de nieuwe mens,
HC II. Verlossing - welke nieuwe mens als wedergeborene in Christus' opstanding is verlost uit genade door het geloof,
HC III. Dankbaarheid - en daarom uit dankbaarheid zijn  leven stelt om God te behagen en zijn wet lief te hebben en zich aan deze in dankbaarheid onderwerpen. 
 

Beweer je nu dat iedereen zich aan de wet moet houden, en dat we de wet moeten vergeestelijken?   
Het gaat echter om het punt dat er door de komst van Jezus een nieuw inzicht is gekomen (Jezus spreekt van een nieuw verbond).  
Zo moeten christenen heden ten dage ook na blijven denken.   

Bonhoeffer verwoordde het zelf zo: voor en met God leven wij zonder God    
https://www.nd.nl/cultuur/boeken/609676/bonhoeffer-alsof-god-niet-zou-bestaan

Ook met de Romeinenbrief en de HC zullen christenen moeten blijven nadenken en zich niet gaan verschuilen achter teksten,    
indien mensen daarmee onderdrukt, klein gehouden, gediscrimineerd worden. 
Ga het gesprek vooral zelf aan met vrouwen in de christelijke kerk (maar ik blijf me herhalen).

4 uur geleden zei Petra.:

Denk je dat de heilige Geest na het op papier zetten van de Bijbel is opgehouden met 'praten'?

Dit is niet mijn tekst maar van Tomega. 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Wat ooit wel als een liefelijk reukoffer gold is imo het toppunt van zonde.

Leviticus 17:6 En de priester zal het bloed op het altaar des HEEREN, aan de deur van de tent der samenkomst, sprengen; en hij zal het vet aansteken, tot een liefelijken reuk den HEERE.

Exodus 29:18: Alzo zult gij den gehelen ram aansteken op het altaar; het is een brandoffer den HEERE, tot een liefelijken reuk, het is een vuuroffer den HEERE.

Ik begrijp niet goed hoe je tot dat oordeel komt. Ten eerste is een offer nooit zondig, maar Gode welgevallig.
Het wordt pas een gruwel als het offer wordt gebracht met een leeg niet-offeringsgezind hart.
En ten tweede laat de nieuwe bedeling en het nieuwe testament zien hoe deze en dergelijke offers worden verstaan.
Het deel van het offer zelf is in Christus offer en dood. En het deel van degene die offert is zijn eigen leven dat hij offert vanuit zijn hart.
En ten derde is per elke oud-testamentische wet te bezien hoe deze in de nieuwe bedeling geestelijk valt te verstaan.
Toepassingen zijn legio en de moraal is steeds dezelfde en de vertaling is steeds naar de geest van de oude wet.
In dit geval gaat het om de ruimte van samenkomst, die wordt geheiligd tot een lieflijke omlijsting. dat kan gaan over de samenkomsten in de gemeente die zo tot erediensten worden. En het kan gaan over iets in je hart en in je denken, en hoe dat denken en dat hart een plek van samenkomst is. En het kan gaan over het concrete doel van dat specifieke offer, maar dat laat ik hier even buiten beschouwing. En zoals je ziet kun je geestelijk alle kanten op. Behalve tot de vaststelling dat dit onzinnige inzettingen zijn van een oud en vergaan tijdperk. Onzinnig is wel om deze inzettingen te verstaan als iets materieels. Dat is bijna van het niveau van afgodendienst. Christus is dan tevergeefs gestorven en opgestaan.
En zinnig is om in hart en geest te wegen hoe deze wet geestelijk toegepast kan worden. Want de wet is goed en alle onderhouding waardig.
Mits wettig en geestelijk verstaan. Frappant is hoe weinig moderne christenen
iets van geestelijke behoefte en voeding hebben,
om de zaken van God, geestelijk te gaan verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Breuk:

Beweer je nu dat iedereen zich aan de wet moet houden, en dat we de wet moeten vergeestelijken?   
Het gaat echter om het punt dat er door de komst van Jezus een nieuw inzicht is gekomen (Jezus spreekt van een nieuw verbond).  
Zo moeten christenen heden ten dage ook na blijven denken.  

De bijbel zegt dit:
1. De wet geldt niet meer. Was dat wel zo, dan kan ook Jezus ons niet redden. Want de wet eist de doodstraf op overtreding. De zondaar kan niet gered worden.
2. De wet is wel goed en rechtvaardigmakend, en getuigend van de Liefderegels van God voor Zijn volk, en Christus heeft de wet daarom gehouden.
3. De wet is een tuchtmeester van het vlees, maar ook onder de wetten van Mozes gaat het niet om het vlees, maar om het hart.
Dat wordt de besnijdenis van het hart genoemd, en de leefregels worden ook onder Mozes samengevat
met:  je naaste liefhebben, maar daarenboven eerst God.
4. Christus vervulde de wet. Hij voldeed aan de eis van de wet.
Hij hield zich daarom als enige aan het verbond dat God sloot met Adam en Noach en Mozes.
Dat maakt dat Christus als enige heeft bewezen de liefderegels van God volkomen te kunnen toepassen.
5. Jezus legt uit wat de volkomen toepassing is, en Hij wordt zo het Woord, dat het Licht verklaart, waarvan Johannes de Doper getuigde dat het er aan zit te komen.
En natuurlijk is Christus tegelijk alles: Woord, Licht, Leven, en de Weg tot God en het eeuwige leven. 
6. Het nieuwe inzicht en het nieuwe verbond, is dat Christus Zijn offer kan en mag delen
met degenen die Hem aannemen, en hun leven in dienst stellen van het navolgen van Christus.

En dan gaat het fout. Christus offer en het geschenk van genade en het eeuwige leven wordt gretig aangenomen door de moderne christenen.
Maar het navolgen van de weg die Christus ging, daarvan wordt afgezien, en geredeneerd wordt dat als Christus al heeft geleden onder de wet,
dat Gods aangenomen kinderen dat toch zeker niet nog een keer hoeven te doen.

7. Maar de leer is, dat de kinderen van God, kennis krijgen via de wet, hoe groot hun afstand was tot God, tot Wie zij nu gerekend mogen worden.
En daarom gaat een Kind van God vrijelijk uit dankbaarheid in liefde, de oude wet geestelijk zoeken te dienen,
omdat immers in die oude wet het vlees wordt getuchtigd tot de Liefde van God.

Deze leer staat niet op zichzelf.
Paulus beschrijft hoe de liefde wet geldt als enige wet, maar als er wordt gezondigd, dan is er klaarblijkelijk een gebrek in de liefde en valt daarom die zondigende niet onder de wet vallende christen terug onder de wet die is gesteld voor hen die niet gerekend kunnen worden tot de volmaakte liefde van God en het volmaakte offer van Christus.
Paulus leert heel specifiek hoe je dus een soort spagaat krijgt, in de teksten die ik hierboven citeerde. Enerzijds dien je met je vlees de wet van de zonde, en anderzijds en gelijktijdig dien je met je wil (je hart) de volmaaktheid en heiligheid die is in Christus.
In wezen, is dat dus een knipje tussen de natuurlijke mens en de geestelijke mens.
De natuurlijke mens, die in ons is tot onze laatste ademtocht, die luistert slecht of niet en die is derhalve de dood schuldig.
Dat erkent de geestelijke mens, en hij kruisigt die natuurlijke mens en legt deze af.
Om vervolgens met de wil en intentie, te gaan doen wat heilig is, en zuiver en Gode welgevallig.

Dat is het punt waar de oude wet weer terug komt. De oude wet geeft een spiegel van de liefde van God voor vleselijke mensen.
De oude wet geeft een schaduw van de bedoeling en de geest van de Liefdewet van God.
De oude wet blijft onverkort geldig voor de zonde en de zondaar, 
want zonder actuele rechtskracht is het offer van Christus niet meer nuttig of nodig
voor de zondaar die volhardt in zonde of de heilige die terugkeert vanuit de Liefde tot de zonde. 

Kan een heilige terugkeren tot de zonde? Dat kan. Christus kan worden verworpen, en tegen de heilige Geest kan worden gezondigd.
Dat kun je ook positief zien vanuit de andere kant: door de verdrukking en de ellende kunnen de Kinderen van God,
aan de engelen, de heiligen en God, en ook aan de wereld,
laten zien dat/hoe de ellende hier, hun niets meer deert:
Dood waar is uw prikkel!! Duisternis waar is je greep!!
En zij brengen dus zo alsnog het Licht van de wereld,
waarvan Johannes getuigde dat dat door het Woord is,
en dat het Woord ook dat Licht is, en het Leven dat daarin is.
Maar nu, in deze onze fantastisch rijke bedeling,
is dat alles in handen van de christenen.
Zij zijn allen, en ook ieder voor zich,
levende brieven van Gods liefde,
geschreven aan deze wereld.
Tot bekering en verlossing,
c.q. tot oordeel en hel.

Dus tegen de geestelijke mens zeg ik: je moet je niet aan de wet houden, maar je moet de wet zien als een kennisbron van de liefde van God !
De afstand tot God is groot voor de natuurlijke mens, dus zal de geestelijke mens zich verre houden van die natuurlijke mens.
En tegen de ongeestelijke geestelijke mens, zeg ik: natuurlijk moet je je aan de wet houden, want je bent nog steeds niet volkomen in de liefde.
En tegen de zondaar zeg ik: je kunt je niet aan de wet houden, grijp toch liever naar het zoenoffer in Christus!!
En zo leer je hoe adeldom verplicht, en hoe er meer wordt gevraagd, van wie meer kennis heeft.
En zo is het tweesnijdende zwaar voor iedereen een ergernis tot p het bot en in de ziel,
of anders een heerlijk instrument om te zien Wie God is en wat God behaagt.

9 uur geleden zei Breuk:

Ook met de Romeinenbrief en de HC zullen christenen moeten blijven nadenken en zich niet gaan verschuilen achter teksten,    
indien mensen daarmee onderdrukt, klein gehouden, gediscrimineerd worden. 
Ga het gesprek vooral zelf aan met vrouwen in de christelijke kerk (maar ik blijf me herhalen).

Wat is onderdrukking? Mag God onderdrukken??
Wat is discriminatie? Mag God onderscheidt maken op grond van aan Hem bewezen liefde?

9 uur geleden zei Breuk:
13 uur geleden zei Petra.:

Denk je dat de heilige Geest na het op papier zetten van de Bijbel is opgehouden met 'praten'?

Dit is niet mijn tekst maar van Tomega. 

De heilige Geest houdt nooit op te spreken en ook wat de heilige Geest heeft gesproken blijft eeuwig zeggingskracht houden.
om precies te zijn heeft de Katholieke kerk de heilige Geest gekoppeld aan het gezag kerkgezag, en dat mag afwijken, zeggen zij.
En een ongelovig en hardnekkig volk, ziet de heilige Geest steeds verder afwijken van de waarheid die God eens gaf,
en dankt God, dat de heilige Geest zoveel meer begrip en verruiming geeft, dan God voorheen.
Hier is de schijnbare geest heel schijnheilig de duivel en de Tegenstander geworden.
Natuurlijk is de heilige Geest geen duivel en geen Tegenstander.
Maar wel de geesten die zich onder die naam zo verspreiden.
God is één en Zijn Woord houdt eeuwig stand.
Waar is dat Woord krachteloos is geworden?
In de ziel van de afwijker van Gods Liefde.
Maar wie het Woord volgt, vindt God.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

“Het evangelie is niet voor iedereen.” Er zijn altijd weer mensen die precies weten hoe de ‘religie’ in elkaar steekt.    
Jij wel, jij niet, ik weet wat God denkt en het staat duidelijk in de bijbel.
Daarom snappen volgens Mattheus vooral de onderdrukte, de miskende, de buitengeslotene het evangelie van het koninkrijk.  

Zij die van zichzelf weten dat ze geloof hebben, die laten zich echter niets (dat is n.l. de reliprietpraat) wijs maken. 
Mattheus beschrijft het in 10 ‘wonderverhalen’.

8:3 En Jezus stak Zijn hand uit, raakte hem aan en zei: Ik wil het, word gereinigd. En meteen werd hij gereinigd van zijn melaatsheid.      
8:13 En Jezus zei tegen de hoofdman: Ga heen, en het zal u gaan zoals u geloofd hebt. En zijn knecht is gezond geworden op datzelfde moment.   
8:15 En Hij raakte haar hand aan en de koorts verliet haar; en zij stond op en diende hen.      
8:26 En Hij zei tegen hen: Waarom bent u angstig, kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee, en er kwam een grote stilte.      
8:32 En Hij zei tegen hen: Ga. En zij gingen uit hen (2 mannen) weg en trokken in de kudde varkens; en zie, de hele kudde varkens stortte van de steilte af de zee in, en zij stierven in het water.     
9:6 Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.     
9:22 Jezus keerde Zich om, zag haar en zei: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden. En de vrouw was vanaf dat moment gezond.
9:25 Toen de menigte weggestuurd was, ging Hij naar binnen en greep haar hand; en het meisje stond op.   
9:29 Toen raakte Hij hun ogen aan en zei: Het zal u gaan naar uw geloof. 30 En hun ogen werden geopend.      
9:33 En toen de demon uitgedreven was, sprak hij die niet had kunnen spreken.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

“Het evangelie is niet voor iedereen.” Er zijn altijd weer mensen die precies weten hoe de ‘religie’ in elkaar steekt.    
Jij wel, jij niet, ik weet wat God denkt en het staat duidelijk in de bijbel.
Daarom snappen volgens Mattheus vooral de onderdrukte, de miskende, de buitengeslotene het evangelie van het koninkrijk.

Hebreeën 12. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Breuk:
Op 5-1-2024 om 06:03 zei Petra.:

Denk je dat de heilige Geest na het op papier zetten van de Bijbel is opgehouden met 'praten'?

Dit is niet mijn tekst maar van Tomega. 

I know.  Verkeerd geciteerd. 

18 uur geleden zei Tomega:

Frappant is hoe weinig moderne christenen
iets van geestelijke behoefte en voeding hebben,
om de zaken van God, geestelijk te gaan verstaan.

Sja...ik vind het frappant hoe weinig niet-moderne christenen dieper ontwikkelen in de zaken van God. Alsof Jezus geen geestelijke inspiratie en voeding heeft gegeven, maar alleen maar kwam om Mozes te bevestigen en zonden op zich te nemen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-1-2024 om 01:01 zei Tomega:

Waarover ik naar de beperkte maat die mij gegeven is, spiegel dat zonder bekering,
ook bezoeking, oordeel en straf een onontkoombaarheid is. Waarvan akte.

Misschien zijn degenen op wie je afgeeft meer bekeerd dan jij, en is het je beperkte maat waardoor je (nog) niet inziet waar je nog geestelijk in moet groeien. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Tomega:

Hebreeën 12. 

We strooien met teksten en zien elkaar niet meer in de ogen.    
Mensen die geloven en volgeling van Jezus zijn worden buitengesloten.  
 

Ik lees dan door in Hebreeën 13

Daarom zeggen wij met goede moed: De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen. Wat zal een mens mij doen?
Denk aan uw voorgangers, die het Woord van God tot u gesproken hebben.    
Let op de uitkomst van hun levenswandel, en volg hun geloof na.
Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.
Laat u niet meeslepen door veelsoortige en vreemde leringen, want het is goed dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door voedsel; zij die het daarin zochten, hebben daar geen baat bij gevonden.

Gehoorzaam uw voorgangers en wees hun onderdanig, want zij waken over uw zielen omdat zij rekenschap moeten afleggen, opdat zij dat mogen doen met vreugde en niet al zuchtend. Dat heeft immers voor u geen nut.

 

Gelukkig zijn er voorgangers die kunnen nadenken en die wel autoriteit hebben.    
Ben je geen onderdeel van een gemeente, bemoei je dan niet met de positie van vrouwen in die gemeente.    
Toeschouwers zijn er genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Sja...ik vind het frappant hoe weinig niet-moderne christenen dieper ontwikkelen in de zaken van God. Alsof Jezus geen geestelijke inspiratie en voeding heeft gegeven, maar alleen maar kwam om Mozes te bevestigen en zonden op zich te nemen

Inspiratie en diepgang, wordt bij jou gevonden door de geesten die on de mens wonen en zicht onttrekken van wet, gezag, en natuur. Samen zijn die geesten de bewoners van de mens, die de mens jukken opleggen en die die mens buiten zichzelf en buiten het gezag en buiten de natuur doen treden. 

Inspiratie en diepgang die Jezus biedt, gaat niet over de vrijheid van de geesten om de mens te bezetten, en ook niet over de vrijheid van de mens om zich te verbinden met andere vrije zielen, maar die inspiratie en diepgang gaat over de onderwerping van het vlees aan gezag, wet en de natuur, met het oog op de vrijheid die de geest heeft, en die na dit leven in rollen van vlees, geest, natuur, wet, gezag, en volhardende lijdzaamheid, wordt veranderd in het geestelijke leven van vrijheid in heerlijkheid, waarin wet en gezag en natuur en alfabetgamie geen zaken van verwarring of scheiding meer zijn. Dan zal blijken dat ook in die vrijheid, rollen en gezag en wet volkomen blijven bestaan. Alleen dan opnieuw weer een beetje anders.

En inderdaad, Jezus kwam dus om de wet van Mozes te bevestigen, en in het bewijs van onhoudbaarheid, bracht Hij ook het bewijs van uitredding.

Dat is echter geen uitredding uit de liefdeloosheid van de wet, maar uitredding uit de liefdeloosheid van de mens, die de wet niet houden kan, of zoals jij, ook niet houden wil. Zou jij wel Israēliet willen zijn als jij een Egyptenaar was ten tijde van de uittocht? Zou jij je niet beter thuisvoelen in Sodom en Gomorra, dan in Israël? Waarom in vredesnaam verbindt je je met de God van Israël? Om dat geschenk van vrijheid in eeuwigheid? De vrijheid, die de mens heeft, is uitsluitend bedoeld om de mens te doen zien en kiezen, wat God vraagt. Ook Adam en Eva hadden een wet. De eet vam Mozes heeft haar dodelijke kracht verloten. Maar zij blijft als spiegel van Gods liefdewet voor de mens die vleselijk denkt. Ben je geestelijk, dan heb je die wet lief, want jij bent ook vleselijk.

En jouw bewijs en aanklacht dat je niet in Christus wilt zijn, is dat je de wet van Mozes niet liefhebt, maar haat. Maar als jij Christus liefhebt, die de wet bewees goed en haalbaar te zijn, waarom verwerp jij dan het offer en de moeite die Christus bracht? Waarom wil jij je lostrekken uit de klem van Mozes, als Jezus je juist heeft gebracht tot vrije onder die wet, en tot waar Kindschap van de God die deze wet maakte en oplegde aan de hemel en aan de aarde en aan Zijn eigen Zoon en zo aan Zichzelf? Ik vraag me dan serieus af of jij wel uit Christus bent/wilt zijn.

Bedenk dat vrijmaking van de wet van Mozes niet is om je te bevrijden van de God van Mozes, maar om je juist toegang te verschaffen tot de God van Mozes. Je mag dus zonder de wettelijke kloof tussen jou en God, tot Gods troon naderen. Wat dan maakt, dat je vol van vreugde en vrijheid en inspiratie tot de troon van God komt met je eigen zelfbedachte wetten, die je aan God voorhoudt als de betere versies van Zijn oorspronkelijke plan? En enthousiast vertel je er dan nog bij dat de meeste zonden zijn weggevallen, omdat nu de natuur en het gezag en de wet geen rechtskracht meer hebben, slechts de geestelijke gezindheid om elkaar te behagen geldt nog, en iedereen is gelukkig. Moet je daar je hoofd niet bij schudden en hoor je daar dan nog helemaal niets rammelen??

Wat is diepgang? Dat je begrijpt wat God bezielde, toen Hij Zijn wet op de Horeb gaf. Zolang je die diepte mist, doe je er goed aan om niet laconiek te doen over de oorzaak van lijden en sterven en dood van de Zoon van de levende God en Maker van dat alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Tomega:

slechts de geestelijke gezindheid om elkaar te behagen geldt nog, en iedereen is gelukkig. ....

Kijk aan.. dat klinkt als een Paradijs op aarde! 🥰

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.7/?hl=MAT.7.12

12  Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het ❤️ van de Wet en de Profeten.

 

 

40 minuten geleden zei Tomega:

Moet je daar je hoofd niet bij schudden en hoor je daar dan nog helemaal niets rammelen??

Huh.. het is nou juist al dat oorlogsgeweld, bloedvergieten.. en roep alle narigheid maar op, waar mijn hoofd van gaat rammelen. 

Let op de laatste zin |:)

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.23/Lucas-23/

33  Aangekomen bij de plek die de Schedelplaats heet, kruisigden ze Hem, samen met de twee misdadigers, de een rechts van Hem, de ander links. 34  Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’  De soldaten verdeelden zijn kleren onder elkaar door erom te dobbelen. 35  Het volk stond toe te kijken. De leiders hoonden Hem en zeiden: ‘Anderen heeft Hij gered; laat Hij nu zichzelf redden als Hij de messias van God is, zijn uitverkorene!’ 36  Ook de soldaten dreven de spot met Hem, ze gingen voor Hem staan en boden Hem water met azijn aan, 37 terwijl ze zeiden: ‘Als Je de koning van de Joden bent, red jezelf dan!’ 38 Boven Hem was een opschrift aangebracht: ‘Dit is de koning van de Joden’. 39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen Hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij worden terecht gestraft: het is ons verdiende loon. Maar die man heeft niets verkeerds gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer U in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn.’

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Breuk:

We strooien met teksten en zien elkaar niet meer in de ogen.    
Mensen die geloven en volgeling van Jezus zijn worden buitengesloten.

De tekst sluit in en uit, daar heeft die tekst jou en mij niet voor nodig. Buitengesloten worden zij, die zich aan de tekst niet gelegen laten liggen. Ingesloten worden zij die de tekst aannemen en deze bewaren in het hart, in de wetenschap dat het woorden  zijn die de heilige Geest spreekt,  tot inzicht en lering en navolging voor nu.

14 uur geleden zei Breuk:

Gelukkig zijn er voorgangers die kunnen nadenken en die wel autoriteit hebben.

Juist als je een voorganger wilt volgen die naar en tot jouw hart spreekt, is het van belang om geen veelsoortige en vreemde leringen te volgen. Dat betekent dat je dus vooral volgt wat van het oude is, en van de eenduidige oorspronkelijke bron of brontekst. En het betekent ook dat je scherp bent op het niet vervallen tot de wegen van vlees en begeerte. Merk in dat opzicht op, dat de moderne christenen veel van hun dwalingen baseren op het toegestaan worden van zonde: het is beter te huwen dan te branden, het is beter te scheiden dan te accepteren, het is beter liefde te volgen dan te volharden in trouw, het is beter een zondaar inclusief te rekenen en God buiten, dan de zondaar buiten en God binnen, het is niet nodig dat bekering zichtbaar wordt, want de genade is groot genoeg, je mag zijn wie je bent, want zo accepteert God je ook. Maar dat moeilijke over opnieuw geboren worden en de kruisweg gaan en je eigen vlees niet accepteren, dat is nu wel klaar, nu we de rust van Christus hebben. Kortom, een zootje. Want het ligt steeds net anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:
10 uur geleden zei Tomega:

slechts de geestelijke gezindheid om elkaar te behagen geldt nog, en iedereen is gelukkig. ....

Kijk aan.. dat klinkt als een Paradijs op aarde

Dat is het ook. Adam en Eva behaagden elkaar, en vergaten dat het er niet om gaat om elkaar te behagen, maar dat het er om gaat om God te behagen. En pas vanuit die setting en gezindheid, komt het behagen van de wet en de natuur en het recht, die immers alle zaken zijn van God Zelf. En pas daar weer na komt het behagen van de naasten. Waarbij ook daar een geleding is van naasten en mensen die geen naasten zijn.  maar al die geledingen worden wat moeilijk te vatten, als je zelfs je vijand als naaste gaat beschouwen, en ook als je zelfs de zonde niet meer haat, omdat die immers door de naaste zo innig verweven is met zijn identiteit. Ergens ben je dan de voeling met de realiteit en met de norm en met God kwijtgeraakt. En dat kun je weer terugvinden door de wet en het recht en het Woord van God weer lief te hebben, en door de zonde weer te haten. En door de barmhartigheid weer van stal te halen. Want immers: als je de zondaar behandelt als gelijke en de zonde niet haat, is er ok geen basis meer om barhartig en liefdevol tegen de zondaar te zijn, Want die doet dan immers niets fout. Liefde en barmhartigheid winnen pas waarde, als het fout gaat en ellende en verdrukking optreden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

12  Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het ❤️ van de Wet en de Profeten.

Als jij de hemel in wilt, mag je niet zondig of liefdeloos leven. Ga jij dan je naaste de hemel in helpen door hem te zeggen hoezeer jij zijn zonde en liefdeloosheid haat, of ga jij de naaste de hel in helpen door te zeggen dat je hem accepteert zoals hij is? Of met andere woorden: geloof je zelf wel serieus dat jij nog iets goeds moet doen om verder te komen, of geloof je toch eerder dat het geen fluit uitmaakt wat je doet of denkt, omdat God je toch wel uit genade zal redden? Er is meer over te zeggen, maar de vraag daarna is of je Christus nog wel nodig hebt.

Dus: als jij iets moet doen om de eeuwigheid te verkrijgen,
dan dwing je ook die ander om datzelfde te doen. 
Dat is het ❤️ van de Wet en de Profeten.

Lucas 14:23
En de heer zeide tot de dienstknecht:
Ga uit in de wegen en heggen;
en dwing ze in te komen.

9 uur geleden zei Petra.:

Huh.. het is nou juist al dat oorlogsgeweld, bloedvergieten..

Het dansen rond het gouden kalf was geen bloedvergieten. Het willen van een koning was geen oorlog. Het dienen van afgoden was geen geweld.  
En het geweld door God opgedragen tegen de goddeloze volken, was oorlogsgeweld en bloedvergieten.
Zou je hier echt geen behoefte krijgen aan een fundament onder je denken,
en aan categorisering van soorten van kwaad? 

9 uur geleden zei Petra.:

Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn.’

Berouw en de wil om niet meer te zondigen, is hetzelfde als de zonde niet gedaan te hebben. Dankzij Christus. Want alleen het hart telt.
Maar hardnekkigheid, ongeloof, desinteresse en onwil om de zonde uit de weg te gaan, is hetzelfde als nu ter plekke dood neer te vallen.
Want het is een geestelijke doodzonde, en die kan alleen ongedaan worden gemaakt door opnieuw geboren te worden.
Technisch levert dus elke avond die in schuldbelijdenis en dankgebed wordt afgesloten, de slaap der rechtvaardigen
en een daadwerkelijk opstaan de volgende ochtend met een nieuw leven.
Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
Dat betekent ook dat elke dag genoeg ruimte heeft
voor zijn eigen afrekening en verzoening en verlossing.

Mattheüs 5:34
Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen;
want de morgen zal voor het zijne zorgen;
elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Als jij de hemel in wilt, mag je niet zondig of liefdeloos leven.

Je let niet op. Als je zo'n misdadiger bent dat je verdiende loon vermoord worden door kruisiging is, dan heb je zondiger en liefdelozer geleefd dan wie dan ook. En zie daar.. zelfs die zal met Jezus "vandaag nog" in het Paradijs zijn. Niet meer te zondigen is geen sprake van als je sterft.  Geen vagevuur,  geen wachttijd.. maar hopla met Jezus mee het Paradijs in. 

 

Citaat

Ga jij dan je naaste de hemel in helpen door hem te zeggen hoezeer jij zijn zonde en liefdeloosheid haat, of ga jij de naaste de hel in helpen door te zeggen dat je hem accepteert zoals hij is? 

Ik vind het hoogmoedig om op de stoel van God te gaan zitten en te doen alsof je wat over de hemel of hel van een ander te oordelen heb.  

Je naaste de hemel in helpen heeft Jezus al gedaan.  Voor alle zonden voor alle mensen, voor eens en altijd. |:)

 

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

 

 

Petrus 3:18 :

"Ook Christus immers heeft, terwijl Hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, "

 

Kolossenzen 2:13 :

"U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

De tekst sluit in en uit, daar heeft die tekst jou en mij niet voor nodig. Buitengesloten worden zij, die zich aan de tekst niet gelegen laten liggen. Ingesloten worden zij die de tekst aannemen en deze bewaren in het hart, in de wetenschap dat het woorden  zijn die de heilige Geest spreekt,  tot inzicht en lering en navolging voor nu.

Juist als je een voorganger wilt volgen die naar en tot jouw hart spreekt, is het van belang om geen veelsoortige en vreemde leringen te volgen. Dat betekent dat je dus vooral volgt wat van het oude is, en van de eenduidige oorspronkelijke bron of brontekst. En het betekent ook dat je scherp bent op het niet vervallen tot de wegen van vlees en begeerte. Merk in dat opzicht op, dat de moderne christenen veel van hun dwalingen baseren op het toegestaan worden van zonde: het is beter te huwen dan te branden, het is beter te scheiden dan te accepteren, het is beter liefde te volgen dan te volharden in trouw, het is beter een zondaar inclusief te rekenen en God buiten, dan de zondaar buiten en God binnen, het is niet nodig dat bekering zichtbaar wordt, want de genade is groot genoeg, je mag zijn wie je bent, want zo accepteert God je ook. Maar dat moeilijke over opnieuw geboren worden en de kruisweg gaan en je eigen vlees niet accepteren, dat is nu wel klaar, nu we de rust van Christus hebben. Kortom, een zootje. Want het ligt steeds net anders.

De kritiek die jij geeft is precies de kritiek die klonk tegen Jezus en zijn volgelingen.   
Jij bekritiseert mensen die juist Jezus willen volgen, maar door allerlei lieden het leven onmogelijk wordt gemaakt.    
Toen was je zondig als je blind was, nu ben je zondig als je als vrouw leiding wil en kan geven in een gemeente.  
Ik ken b.v. een vrouwelijke professor in de theologie en die moet dan volgens jou haar mond houden.  
 

Mijn indruk is dat jij niet zo goed snapt, wat het christelijk geloof nu precies inhoudt.  
Je draait in cirkels en gaat niet in op het feit dat vrouwen capabel (b.v. hoog opgeleid) zijn.
Geef niet, maar zoek vooral een goede voorganger (liefst vrouwelijk) om het je nogmaals uit te leggen.

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:
7 uur geleden zei Tomega:

Als jij de hemel in wilt, mag je niet zondig of liefdeloos leven.

Je let niet op. Als je zo'n misdadiger bent dat je verdiende loon vermoord worden door kruisiging is, dan heb je zondiger en liefdelozer geleefd dan wie dan ook. En zie daar.. zelfs die zal met Jezus "vandaag nog" in het Paradijs zijn. Niet meer te zondigen is geen sprake van als je sterft.  Geen vagevuur,  geen wachttijd.. maar hopla met Jezus mee het Paradijs in. 

Ik let niet op. Ik zie Paulus zeggen, dat de wil gebrekkig is, maar wel in staat is om mij, ellendig mens, te redden, doordat ik het goede wil doen, en met het lichaam ondertussen de zonde dien. Het goede in mij redt mij echter toch, en wel direct, en wel voor eeuwig, dankzij de kracht van het offer van Christus. En diezelfde Paulus roept dan oo op om niet te verslappen en om de knieën te rechten, omdat de torn van God zeker niet minder zal gelden aan degenen met kennis en heerlijkheid van de toenadering tot Sion en de troon van God, dat liefdeloosheid, hardheid, en ontrouw en hoererij zwaarder bestraft zal worden dan hoe het volk ten tijde van hun bedekking (verbeeld in de bedekking van het gelaat van Mozes) in de woestijn destijds bestraft werd. En in mijn onoplettendheid, zie ik dus heel scherp dat mijn zondegier en liefdelozer geleefd hebben geen fluit uitmaakt, maar wel het leven nu, vandaag in het heden. De moordenaar aan het ruis heeft geen berouw en is liefdeloos, en komt nergens. En de andere moordenaar aan het kruis bestraft een moordenaar, terwijl hij als zondaar geen steen mag werpen, en terwijl hij de zondaar bestraft keert hij zich tot God en vraagt vergeving en betoont zich de straf waardig. Die zondaar is al in het aradijs, omdat er geen dod meer is die hem kan prikken, en geen zonde (buiten zijn wil|) die hem kan veroordelen. En zodra deze zondaar toch zondigt, met moedwil tegen dat wonderlijke geestelijke dat in hem is, wordt de Geest tegen Wie hij zondigt aangevallen, bedroefd, verdrukt, misbruikt, en als het art zich niet blijft bekeren en zuiveren en reinigen, haalt God deze Geest weg, en God wendt Zijn Gelaat af. Maar de zondaar kan nog tijden in de ban blijven van de geest of de geesten die hem voorspiegelen dat hij is gered en goed bezig is en zeker niet zal sterven. Het lijkt hier het paradijs inderdaad wel. Nu nog geloven dat ook de slang nog steeds tot ons spreekt.
Jij zegt dan hopla, klaar al weer, hup het paradijs in, want jij let goed op. Heel anders dan ik, in mijn niet oplettende staat.
Zeg mij dan Petra, wat ik heb gemist! Want niemand is te oud om te leren en wie niet oplet kan struikelen en vallen.
En ook elke ziel die zich heeft verbonden met God, kan profeteren.
Het ene werk als brandend hout, en het andere tot gelouterd goud.
En wie meer heeft, zal meer zien. maar ook meer beproefd worden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Breuk:

De kritiek die jij geeft is precies de kritiek die klonk tegen Jezus en zijn volgelingen.   
Jij bekritiseert mensen die juist Jezus willen volgen, maar door allerlei lieden het leven onmogelijk wordt gemaakt.    
Toen was je zondig als je blind was, nu ben je zondig als je als vrouw leiding wil en kan geven in een gemeente.  
Ik ken b.v. een vrouwelijke professor in de theologie en die moet dan volgens jou haar mond houden.

Als je ooit hebt gehoord dat er een tweesnijdend zwaard bestaat, en als je nooit hebt begrepen waarom alle kerken en gemeenschappen hier op aarde een bolwerk gaan maken van beheersbare tempels onder mensen, dan is dit het moment om te beseffen dat het onmogelijk is om het gedrag van een groep te spiegelen als goed of kwaad. Ook in de slechte tijd van de Richteren deed God zijn heilsplan werken, en ook zonder de Wet van Mozes kregen Jacob en Izaäk hun verbond met God, en ook in de wereld zonder wet en moraal werd de tucht gehandhaafd met hardheid, met uitzondering van die 8 zielen die werden gered, en later met uitzondering van Lot en zijn dochters,

En ook in de enige kerk zonder zonde werd het Woord verworpen en werd de tucht niet goed toegepast
en kwam de zonde  van de niet zondig levende Eva op het hoofd van de nog steeds niet zondigende Adam,
die de tucht niet toepaste uit liefde voor Eva (de zonde en begeerte) zodat ook daar
in die heerlijke heilige gemeente van God, de zonde tot in de hoogste geledingen doordrong,
en de wereld kapot maakt.

Die vrouwelijke professor kan prima haar eigen fouten aanwijzen.
Want de geest is vrij. En als zij dan ook in haar hart voelt wat zij in waarheid zegt,
is ook zij op dat moment onderweg naar God.
Kun jij de maat leggen hoe ver een ander onderweg is?
Waarom leg je dan wel de maat dat zonde
geprofeteerd mag worden,
en Gode welbehaaglijk is?

Terwijl zelfs de heiligen nog zeggen:
"ïk ellendig mens, de zonde ligt mij bij,
maar ik zoek toch het goede te doen."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2024 om 01:29 zei Tomega:

Waar baseer jij dat op?
Alle vrouwen mogen bidden en profeteren als ze daartoe worden gedreven door de heilige Geest.
Dat is omdat de Geest niet onderscheidt tussen man en vrouw en komt en gaat naar de werkingen van de Geest.
En dat is precies waarom de vrouw alsdan de liturgische methode wordt aangeraden om haar ondergeschikte rol kenbaar te maken,
door een hoofdbedekking te dragen, of door te zwijgen en het thuis met de man te bespreken.
En de man als gezag over de vrouw, is dan degene die dat communiceert aan de gemeente.

Dat liturgische heeft een dubbel effect. Want het kan ook zijn dat de vrouw spreekt wat de man wil, omdat zij immers verantwoording aflegt aan de man, De vrouw is geestelijk zogezegd niet vrij, maar in functie. Dat is een reden om de vrouw niet te doen spreken, maar wel de man, die functioneel sowieso aanspreekbaar moet zijn op de vrouw.  De vrouw die spreekt als en in lijn met de man, is een sieraad voor de man, zoals de man die spreekt als en in lijn met Christus een sieraad voor Christus is. 

Inderdaad. De vrouw is gemaakt als een hulp voor de man, daarom is zij ondergeschikt aan de man zodat de man aan kan geven hoe hij geholpen wil worden. In Christus is de vrouw vrij omdat vrijheid in Christrus is. Ook de man is in Christus vrij en blijft vrij zolang hij in Christus blijft. De man is dus vrij als hij zich opstelt als hoofd van zijn vrouw, onder Christus en de vrouw is vrij wanneer zij zijn gezag aanvaard. Want de man is de hoofdbedekking van zijn vrouw waaronder zij haar functie kan vervullen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid